Montelukast

keskiäkäinenN

Olen tätä lääkettä syönyt nyt viikon astmaan jossa yskä pirullisin oire, hengenahdistusta ajoittain.

En osaa sanoa paljonko, jos mitenkään, lääke on auttanut. Yskää on miten milloinkin, hengenahdistusta ehkä vähän vähemmän, mutta toisaalta sitä provosoiva koivukausi on jo ohi, eikä homekausi ole vielä alkanut. Välillä olen ottanut avaavaa Bricanylia, ja ajoittain tuntuu että saan vedettyä sitä paremmin keuhkoihin nykyään, eli keuhkot "venyvät" enemmän. Mutta en tosiaan tiedä onko tämä Montelukastin ansiota.

Miten kauan kestää että kyseisestä lääkkeestä selkeästi on hyötyä, jos siitä on ollakseen? Mistä tiedän jatkaako sitä kuukaudesta toiseen vai vaihtaako muuhun lääkkeeseen, jos yskä ei TÄYSIN katoa, ja hengenahdistustakin on ajoittain hivenen?

Voiko astmaatikko, jolla allergiarasitus, tulla täysin oireettomaksi?

4

1416

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • astmaatikko

Kai se on yksilöllistä miten auttaa. Itse olen syönyt Montelukastia 3v ja huomaan sen tehon siten, että joskus kun olen unohtanut ottaa tabun 2-3 iltana muuttuu olo hengitysteissä limaiseksi. Käytän kyllä myös inhaloitavaa kortisonia astmaoireisiin.

• keskiäkäinenN

Eilen olin ihan jumalattoman tukossa ja jouduin kiskomaan Bricanyliä kuin viimeistä päivää. Kävi sitten ilmi että olinkin edellisenä iltana unohtanut ottaa Montelukastin. Eli minulla sama juttu että sen tehon huomaa kyllä jos sitä ei ota.

Ehkäpä en koskaan pääse täysin yskästä eroon, tai astmakaan ei 100 % verran hellitä, mutta jos normaali eli lääkkeetön olo on/oli tuollaista kuin se oli eilen, eli jumalattoman tukkoista oloa, niin on tuosta lääkkeestä selvä hyöty kun pystyy hengittämään edes jonkin verran paremmin.

Käytön alussa havaitsin että keuhkot olivat joustavammat ja Bricanyliäkin oli helpompi tarpeen tullessa kiskoa sisäänsä. Eli M. auttaa siis avaavan lääkityksen tehoamista. Eihän sekään näet auta jos sen kiskominen on sellaista kuin minulla on ollut, eli hengitysteho mitätön ja alkaa vielä yskittääkin siinä touhussa, jolloin uhkaa purskahtaa ne Bricanylit suusta ulos.

• ihanomavalintas
      • keskiäkäinenN

Sivusto jolla jokainen otsikko päättyy huutomerkkiin ei valitettavasti näytä erityisen luotettavalta.

Ihmisten kannattaa tarkkailla omaa vointiaan ja kehoaan ja selvittää mikä sopii yksilöllisesti juuri heille. Minkään sivuston, lehtikirjoituksen tms. perusteella ei kannata mennä karsimaan ruokavaliostaan mitään sellaista minkä itse huomaa itselleen sopivan tai minkä ei ole koskaan havainnut haittaavan. Suomalaisten keskuudesta löytyy meitä jotka emme omaa mitään laktoosi-intoleranssia, koska sattuu olemaan sellainen mutaatiogeeni joka sallii maitotuotteiden käytön aikuisenakin. Olisi aika ihmeellistä että tätä geeniä ei saisi hyödyntää, ja pitäisi varmuuden vuoksi jättää maitotuotteet (sentään aika laaja alue ruokavaliossa) vain sen takia että joku laktoosi-intolerantti jossain toisaalla kokee maidon epämiellyttäväksi. (Eikä ne ilmavaivatkaan vaarallisia ole, epämiellyttäviä vain.)

Jos siis ihminen ryntää varmuuden vuoksi jättämään kaiken mahdollisen, niin viljatuotteet kuin maitotuotteet (sokeri toki joutaakin poistua), niin mitä jäljelle jää? Lihaa ja kasviksia? Kuka jaksaa aina tyytyä niihin? Ja mahtaako se terveyskään olla yhtään sen parempi sitä mukaa mitä suppeammaksi ruokavalionsa riisuu?

En tästä asiasta ole erityisen kiinnostunut väittelemään. On perin ikävää että aina kun on puhetta astmasta (varmaan on muitakin sairauksia joiden kohdalla on sama juttu), ryntää kaikenlaista syyllistämisintoista porukkaa tuputtamaan patenttiratkaisujaan ja uusimpiä väitteitä ja villityksiä. Itsekin olen toki ollut innostunut VHH-dieetistä, mutta luulen että loppujen lopuksi se alipainoiseksi laihtuminen joka itselläni tapahtui ko. dieetillä johtui ruoan määrän vähentymisestä, ei siitä että jätin hiilarit pois. Tokikaan en nykyäänkään tuputtaisi hiilareita ihmisille läjäpäin, mutta on niitä tarvis, varsinkin jos vähänkään liikkuu enemmän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3080
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2884
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2316
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1296
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1073
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      979
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe