Täällä on viime aikoina keskusteluissa taas sivuttu lukuisasti tätä aihetta - onko kirkkojärjestelmä sinänsä hyvä vai paha asia.
Koska tämä palsta on adventismipalsta - siksi kysynkin: onko Adventtikirkolle tarvetta vai pitäisikö olla vain itsenäisiä pieniä seurakuntia ilman mitään keskusorganisaatiota ?
Tähän tietysti liittyy monia aspekteja - naispappeuteen, homoliittoihin tai vaikka sapattivainoihin liittyen...
Mutta ennen kaikkea Raamatun käsitys Jumalan seurakunnasta on tärkeä asia. Raamatun mukaan ei ole mitään tarvetta kirkolle, vaan Pyhä Henki johtaa jokaista seurakuntaa, antaa seurakunnalle ohjeita, saattaa seurakunnan tuntemaan totuuden, sekä toimii kaikin tavoin seurakunnan ja yksittäisten ihmisten rakentamiseksi.
Sen sijaan, nykyisessä adventtikirkossa organisaationa - Pyhää Henkeä ei mihinkään tarvita. Voi ajatella että jos Pyhä Henki ilmaisisi A-kirkon sisällä uutta viisautta lopunajalle tänä päivänä, se kai kiistettäisiin keskusorganisaatiossa EGW:n kirjoituksiin ja nykyisiin opinkohtiin vedoten ja tuollainen PH:n johtama ihminen joka ilmaisi totuutta tuomittaisiin heti ja vääräoppisena erotettaisiin seurakunnasta ???
Lukuisissa adventtiseurakunnissa useimmat ihmiset ovat jo hyljänneetkin monia Raamatun vastaisia oppeja kuten tutkivan tuomion tai EGW:n aseman sikäli kun se opinkohdassa esitetään - mutta tietysti "virallisesti" tällainen seurakunta on edelleen osa adventtikirkkoa.
Mutta Onko A-kirkko mielestäsi hyvä, paha vai tarpeeton, verrattuna tilanteeseen jossa olisi Raamatun esimerkin mukaisesti lukuisia itsenäisiä paikallisseurakuntia joita jokaista johtaa ja ohjaa Pyhä Henki itse ?
Adventtikirkko - hyvä, paha vai tarpeeton ?
65
59
Vastaukset
Hyvä keskustelunaihe jälleen.
Henkilökohtaisesti olen sillä kannalla mitä tulee järjestöön nimeltä Adventtikirkko (SDA) niin se on tarpeeton. Tämän kyseisen Adventtikirkon työntekijät - ja rivijäsenetkin enemmän tai vähemmän - vain kuluttavat kanssauskovien energiaa ja aikaa kun adventismin missiona on käännyttää kristityt ensinnäkin uskomaan siihen "adventtitotuuteen" ja toisekseen saada kristityt eroamaan entisistä seurakunnistaan ja liittymään Adventtikirkkoon (plus omaksumaan ne kaikki adventismin tyypilliset opit ja säännöt).
Tuollainen toiminta ei ole minusta mitenkään tarpeellista eikä hyödytä Kristuksen hengellistä seurakuntaruumista.Jatkan hieman.
Uudesta testamentista näen, että kaikki tietyn kaupungin/pitäjän uskovaiset kuuluivat yhteen sen paikkakunnan seurakuntaan. Oli esimerkiksi Efeson ja Kolossan seurakunnat.
Ei ole mainintoja Uudessa testamentissa, että esim. Efesossa olisi ollut monta seurakuntaa, jotka sitten kinaavat keskenään ja koettavat käännyttää toinen toisiansa omaan "nykyiseen totuuteen" ja "vielä täydellisempään ainoaan oikeaan oppiin, jota ilman ei voi pelastua".
Vai mitä mieltä olette?- pyhpyh
Näkemyksesi on perkeleestä. Jumala on kutsunut Adventtikirkon omaisuudekseen ja sanansa julistajaksi käännyttämään babylonin huorakirkon jäsenet oikeaan uskoon ja valmistamaan maailma Jeesuksen paluuta varten. TEIDÄN kirkkojanne ei tarvita mihinkään, koska Jumala ei niitä omakseen tunnusta.
- pyhpyh
totuusfriikki7678 kirjoitti:
Jatkan hieman.
Uudesta testamentista näen, että kaikki tietyn kaupungin/pitäjän uskovaiset kuuluivat yhteen sen paikkakunnan seurakuntaan. Oli esimerkiksi Efeson ja Kolossan seurakunnat.
Ei ole mainintoja Uudessa testamentissa, että esim. Efesossa olisi ollut monta seurakuntaa, jotka sitten kinaavat keskenään ja koettavat käännyttää toinen toisiansa omaan "nykyiseen totuuteen" ja "vielä täydellisempään ainoaan oikeaan oppiin, jota ilman ei voi pelastua".
Vai mitä mieltä olette?Väittees ei pidä paikkaansa, koska jätät huomiotta kristikunnan luopumuksen.
- pyhpyh
Sillä ei ole mitään merkitystä mitä mieltä te olette. Me teemme mitä Jumala on käskenyt meidän tehdä ja teidän lässytyksellänne ei ole mitään sanaa asiaan.
pyhpyh:"Jumala on kutsunut Adventtikirkon omaisuudekseen ja sanansa julistajaksi käännyttämään babylonin huorakirkon jäsenet oikeaan uskoon ja valmistamaan maailma Jeesuksen paluuta varten."
Ja missähän ovat Jumalan sanan selkeät perusteet kyseiselle adventismin erikoisopille?
Missä kohtaa sanotaan, että jokin tietty kirkkokunta, erityisesti vielä Adventtikirkko, on tuollaisen tehtävän saanut?- kerettiläinen--
pyhpyh kirjoitti:
Näkemyksesi on perkeleestä. Jumala on kutsunut Adventtikirkon omaisuudekseen ja sanansa julistajaksi käännyttämään babylonin huorakirkon jäsenet oikeaan uskoon ja valmistamaan maailma Jeesuksen paluuta varten. TEIDÄN kirkkojanne ei tarvita mihinkään, koska Jumala ei niitä omakseen tunnusta.
Miten "ainoa oikeaoppinen" Adventtikirkko KÄYTÄNNÖSSÄ toteuttaa tätä "sille annettua lähetystehtävää"?
TUNNUSTAMALLA kaikki Babylonin porttokirkot ekumeenisiksi sisarseurakunniksi...jopa katolisen Antikristuksen Äitikirkon... - Exaadventistiparka
totuusfriikki7678 kirjoitti:
pyhpyh:"Jumala on kutsunut Adventtikirkon omaisuudekseen ja sanansa julistajaksi käännyttämään babylonin huorakirkon jäsenet oikeaan uskoon ja valmistamaan maailma Jeesuksen paluuta varten."
Ja missähän ovat Jumalan sanan selkeät perusteet kyseiselle adventismin erikoisopille?
Missä kohtaa sanotaan, että jokin tietty kirkkokunta, erityisesti vielä Adventtikirkko, on tuollaisen tehtävän saanut?"Missä kohtaa sanotaan, että jokin tietty kirkkokunta, erityisesti vielä Adventtikirkko, on tuollaisen tehtävän saanut?"
Eipä sitä profetioissa löydy. Jopa "3 enkelin sanoma" johon A-kirkko viittaa, on siis kolmen ERI enkelin sanoma, ei minkään kirkon. Raamattu ei anna mitään viitettä siihen, että "enkeli" olisi "kirkko" - vaan sanansaattaja.
Kun vielä ajatellaan sitä että tuo kolamnnen enkelin "pedon merkki" jota julistetaan sunnuntaiksi, ei Raamatun selkeän sanan mukaan voi olla sunnuntai, kuten aiemmissa ketjuissa on nähty, niin voi kysyä MIHIN evankeliumiin se A-kirkko niitä ihmisiä muista kirkoista kutsuu ? Selvästikin toisenlaiseen evankeliumiin, millaisesta pakanoiden apostoli Paavali varoitti galatalaisia.
- 1234567---
Exaadventistiparka kirjoitti:
"Missä kohtaa sanotaan, että jokin tietty kirkkokunta, erityisesti vielä Adventtikirkko, on tuollaisen tehtävän saanut?"
Eipä sitä profetioissa löydy. Jopa "3 enkelin sanoma" johon A-kirkko viittaa, on siis kolmen ERI enkelin sanoma, ei minkään kirkon. Raamattu ei anna mitään viitettä siihen, että "enkeli" olisi "kirkko" - vaan sanansaattaja.
Kun vielä ajatellaan sitä että tuo kolamnnen enkelin "pedon merkki" jota julistetaan sunnuntaiksi, ei Raamatun selkeän sanan mukaan voi olla sunnuntai, kuten aiemmissa ketjuissa on nähty, niin voi kysyä MIHIN evankeliumiin se A-kirkko niitä ihmisiä muista kirkoista kutsuu ?Sinun mielestäsi sunnuntai ei ole pedonmerkki. Minun mielestäni sunnuntai on pedonmerkki ihmisen asetus pyhäksi.
- KerroMeillekin
1234567--- kirjoitti:
Sinun mielestäsi sunnuntai ei ole pedonmerkki. Minun mielestäni sunnuntai on pedonmerkki ihmisen asetus pyhäksi.
Voisitko 1234567--- ilmoittaa meille muillekin palstalaisille, missä kohtaa Raamatussa tämä lukee, että sunnuntai on pedonmerkki ja 666? Näin olisi meidänkin, jotka pidämme vain Raamatun sanaa pätevänä uskon perustana helppo uskoa tämä väittämäsi todeksi.
- Exadventistiparka
1234567--- kirjoitti:
Sinun mielestäsi sunnuntai ei ole pedonmerkki. Minun mielestäni sunnuntai on pedonmerkki ihmisen asetus pyhäksi.
Kuten olen tuonut monesti esiin, Pedon merkki on Raamatun mukaan kirjaimellisesti pedon nimi tai sen luku.
Onko mielestäsi siis pedon nimi = "Sunnuntai" vai sunnuntai=666 ? - 1234567---
Exadventistiparka kirjoitti:
Kuten olen tuonut monesti esiin, Pedon merkki on Raamatun mukaan kirjaimellisesti pedon nimi tai sen luku.
Onko mielestäsi siis pedon nimi = "Sunnuntai" vai sunnuntai=666 ?Vain viisaat ja ymmärtäväiset ymmärtävät, että sunnuntai on pedonmerkki !
- PuhutHölynpölyä
1234567--- kirjoitti:
Vain viisaat ja ymmärtäväiset ymmärtävät, että sunnuntai on pedonmerkki !
1234567--- leikit omasta mielestäsi "viisasta ja ymmärtäväistä", mutta vastauksesi nimimerkeille "Exadventistiparka" ja "KerroMeillekin" on tyhmääkin tyhmenpi. Sinulle on esitetty konkreettisia kysymyksiä ja pyydetty niihin Raamattuun perustuvia vastauksia, mutta sinä tapasi mukaan pistät keskustelun pilailuksi juuri tässä kohdin, kun et ilmeisestikään pysty raamatullista tukea väitteillesi todistamaan.
- 1234567---
PuhutHölynpölyä kirjoitti:
1234567--- leikit omasta mielestäsi "viisasta ja ymmärtäväistä", mutta vastauksesi nimimerkeille "Exadventistiparka" ja "KerroMeillekin" on tyhmääkin tyhmenpi. Sinulle on esitetty konkreettisia kysymyksiä ja pyydetty niihin Raamattuun perustuvia vastauksia, mutta sinä tapasi mukaan pistät keskustelun pilailuksi juuri tässä kohdin, kun et ilmeisestikään pysty raamatullista tukea väitteillesi todistamaan.
Nähkää vaivaa ja etsikää ja löytäkää itse !
- Iloitkaa
Minkä näyn profeetta Hesekeli näki? Hes.9:3,4
Miten tätä merkkiä kuvataan Ilmestyskirjassa? Ilm. 14:1 22:3,4
Mikä on Jumalan sinetin ulkonaisen merkin vastakohta? Ilm. 13:16,17
Kuinka monet tulevat petoa kumartamaan? Ilm.13:7,8
Mikä on oleva heidän kohtalonsa? Ilm.14:9-11 16:1,2 10,11
Mitä Jumalan uskolliset saavat kokea? Ilm.12:17, 14:12 15:1-4.
Miten Jumala rohkaisee niitä jotka päättävät totella Häntä? Jes. 51:7 41:10,13 Ilm.3:10 - jotakin.unohtui
Iloitkaa kirjoitti:
Minkä näyn profeetta Hesekeli näki? Hes.9:3,4
Miten tätä merkkiä kuvataan Ilmestyskirjassa? Ilm. 14:1 22:3,4
Mikä on Jumalan sinetin ulkonaisen merkin vastakohta? Ilm. 13:16,17
Kuinka monet tulevat petoa kumartamaan? Ilm.13:7,8
Mikä on oleva heidän kohtalonsa? Ilm.14:9-11 16:1,2 10,11
Mitä Jumalan uskolliset saavat kokea? Ilm.12:17, 14:12 15:1-4.
Miten Jumala rohkaisee niitä jotka päättävät totella Häntä? Jes. 51:7 41:10,13 Ilm.3:10Unohdit sen kohdan jossa viitataan sunnuntaihin tai sapattiin joka otsaan painetaan. Laitatko sen vielä ?
- vastauksiaodotetaan
jotakin.unohtui kirjoitti:
Unohdit sen kohdan jossa viitataan sunnuntaihin tai sapattiin joka otsaan painetaan. Laitatko sen vielä ?
Olisi todella mielenkiintoista saada joltakin VIHDOINKIN vastaus seuraaviin kysymyksiin:
1) Missä kohdin Raamatussa sanotaan sunnuntain olevan pedonmerkki?
2) Missä kohdin Raamatussa sanotaan sunnuntain olevan 666?
3) Missä kohdin Raamatussa sanotaan paavin olevan Ilmestyskirjan peto?
4) Missä kohdin Raamatussa sanotaan, että sunnuntai laitetaan ihmisille oikeaan käteen tai otsaan?
5) Missä kohdin Raamatussa sanotaan, ettei ilman sunnuntaita voi ostaa eikä myydä?
6) Missä kohdin Raamatussa sanotaan, että vain sapatinpitäjät joutuvat vainon kohteeksi?
Jos nämä Raamatun paikat ovat jolla kulla tiedossa niin kertokoon julki älköönkä pantatko itsellään "etteivät vaan muut saa vihiä"...
Ja tuollaiset pölhökustaalaiset "nähkää vaivaa ja etsikää itse"-kommentit ovat vain vedätystä. - 1234567---pilailee
1234567--- kirjoitti:
Nähkää vaivaa ja etsikää ja löytäkää itse !
Sinun kommenttisi ovat pelkkää tyhmää vedätystä!!! Olet selkä seinää vasten, kun et itsekään raamatullisia perusteita löydä ja aivan hyvin tiedätkin, ettei niitä ikinä kukaan muukaan tule löytämään: sIitä yksinkertaisesta syystä, että NIITÄ EI RAAMATUSSA OLE. Pelleilet palstalla ja kuvittelet olevasi jollain tavoin "ovela". Kovin on sinulla suuret luulot itsestäsi. Mutta eivät täällä keskustelijat pölvästejä ole, ota huomioon, ole hyvä!
- Iloitkaa
vastauksiaodotetaan kirjoitti:
Olisi todella mielenkiintoista saada joltakin VIHDOINKIN vastaus seuraaviin kysymyksiin:
1) Missä kohdin Raamatussa sanotaan sunnuntain olevan pedonmerkki?
2) Missä kohdin Raamatussa sanotaan sunnuntain olevan 666?
3) Missä kohdin Raamatussa sanotaan paavin olevan Ilmestyskirjan peto?
4) Missä kohdin Raamatussa sanotaan, että sunnuntai laitetaan ihmisille oikeaan käteen tai otsaan?
5) Missä kohdin Raamatussa sanotaan, ettei ilman sunnuntaita voi ostaa eikä myydä?
6) Missä kohdin Raamatussa sanotaan, että vain sapatinpitäjät joutuvat vainon kohteeksi?
Jos nämä Raamatun paikat ovat jolla kulla tiedossa niin kertokoon julki älköönkä pantatko itsellään "etteivät vaan muut saa vihiä"...
Ja tuollaiset pölhökustaalaiset "nähkää vaivaa ja etsikää itse"-kommentit ovat vain vedätystä.Kirjekurssi. Oppikirjana on ainoastaan Raamattu Media 7 Raamattuopisto PL 200 00121 Helsinki Puh.0400-200770 www.media7.fi [email protected]
Voisitko käydä tämän kursin ja sen jälkeen kommentoida siitä tänne meille mitä mieltä olit. Saat vastauksen kaikin noihin kysymyksiin joita toit tuossa. - tiiviistikaikkeaseuraava
1234567---pilailee kirjoitti:
Sinun kommenttisi ovat pelkkää tyhmää vedätystä!!! Olet selkä seinää vasten, kun et itsekään raamatullisia perusteita löydä ja aivan hyvin tiedätkin, ettei niitä ikinä kukaan muukaan tule löytämään: sIitä yksinkertaisesta syystä, että NIITÄ EI RAAMATUSSA OLE. Pelleilet palstalla ja kuvittelet olevasi jollain tavoin "ovela". Kovin on sinulla suuret luulot itsestäsi. Mutta eivät täällä keskustelijat pölvästejä ole, ota huomioon, ole hyvä!
Aika paljastaa kyllä ketkä ovat tunnistaneet pedon 666 ja pedon merkin. Mielenkiinnolla odotan sitä aikaa. Silloin häviäjät, jotka eivät ole tunnistaneet petoa 666 ja hänen merkkiään perääntyvät häntä koipien välissä.
- pyhpyh
Väittees on potaskaa. Raamatussa ei ole mitään muista riippumattomia itsenäisiä seurakuntia. On vain yksi yhteinen.
Adventtikirkko = ainoa oikea. - pyhpyh
Olet totuuden vihollinen valheinesi.
- pyhpyh
Adventtikirkko = ainoa hyvä. Kaikki muut = pahoja ja tarpeettomia.
- VainYksinJeesus
Voi voi sentään, en kyllä usko moiseen .
Jos jotain positiivista olen omalla kohdallani saanut adventismista, niin se on se, että olen heidän omituisten oppiensa kautta joutunut tutkimaan monet asiat onko ne todella niin ja sitä kautta olen oppinut sitä mitä Raamattu todella sanoo ! :)
.
Mutta eksytyksenä minä Ellenismiä näkyineen kuitenkin pidän ja suomessa se on kuoleva seurakunta ja jää lopulta täysin marginaaliin ja se on hyvä asia...
.
Vähän niin kuin Luther sanoi aikoinaan joskus: " Minun on kiittäminen Paavilaisia siitä, että he ovat tehneet minusta aikamoisen teologin"...
.
Eli Exadventiparka, myös sinullekin, olen huomannut, on käynyt paljon samaa... :)Kopittelija007: "Jos jotain positiivista olen omalla kohdallani saanut adventismista, niin se on se, että olen heidän omituisten oppiensa kautta joutunut tutkimaan monet asiat onko ne todella niin ja sitä kautta olen oppinut sitä mitä Raamattu todella sanoo ! :)"
Tämä on minunkin kokemukseni - raamatuntuntemus lisääntynyt.
- PahaTarpeeton
Paha, koska on eksytys ja tarpeeton, koska eksytystä ei kukaan tarvitse.
Lakkaa sitten eksyttämästä jos eksytys on tarpeeton, koska eksytystä ei kukaan tarvitse.
alex- PitiköNauraa
alex.kasi kirjoitti:
Lakkaa sitten eksyttämästä jos eksytys on tarpeeton, koska eksytystä ei kukaan tarvitse.
alexOletko olevinasi huumormielellä, alex?
Jos minä ajatteln asiaa, niin ei ainakaan paha, koska Jumalan sanaa levitetään enkä koskaan ole kuullut Adventtikirkon jumalanpalveluksissa antikristillistä sanomaa, joka kieltäisi Jeesuksen Kristuksen, päin vastoin.
Sen sijaan hyvä olisi ehkä paras arvio, koska minusta Adventtikirkon lastenkasvatuopit ovat vertaansa vailla koko maailmassa. Omat lapsenikin laitoin jo 7 vuotiaana Kallioniemeen ja teinileireiltä ne molemmat tulivat takaisin tähän maailmaan. Kaikki siinä välillä opittu oli ERITYISEN tärkeää koska adventismi on lakihenkistä, joka kuuluu siihen ikään kun lapsesta tulee aikuinen. Ja kun molemmat lapseni tulivat tiettyyn ikään ja he alkoivat kysellä asioita, minun oli helppo korjata tilanne. Älkää lapset Rakkaat uskoko ihan kaikkea mitä adventismi teille kertoi. Pankaa puntariinne ja miettikää aisoita itse. Näin molemma Rakkaat lapseni kavoivat yli adventismin, oikeiksi Jeesuksen Kristuksen ruumiin jäseniksi, vaikka heidät kastettiin Kallioniemessä, eka 2002 ja toinen 2006Ensinnäkin todellinen Usko ei ole koskaan mitään niin sanottua "kasvatuskristillisyyttä" joka voitaisiin asentaa toiseen... "Se on Jumalan teko että te uskotte"...
.
Ja tämä on yksi syy miksi minä en henkilökohtaisessa elämässäni ole koskaan liiemmälti ns. "tuputtanut" uskonasioita omille pojilleni enkä juuri kellekään muullekaan vaan luottanut että heillekin tulee joskus omat "etsikkoaikansa" jolloin he enemmän vielä ehken kiinnostuvat raamatun asioista...
.
Enemmänkin olen pyrkinyt olemaan esikuva ja jonkinlainen malli siitä mihin uskoni perustuu ja samalla rakastaa heitä ihan tavallisena aitona isänä (kuin myös vähän äitinäkin koska olen yksinhuoltajana ollut 14v)
Ps. Itsekin kiinnostuin raamatusta todella vasta 27-vuotiaana silloin kun tulin uskoon !
.
Ja mitä sitten tulee adventismiin, niin pitää muistaa varoitus... ("Ettekö tiedä, että vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan?" 1 Kor 5:6)
...ja tämä vaara näissä hourupäisissä "Ellenismeissä" on, että ne usein kohta alkavat "etoa" ja koko kristinusko nähdäänkin sitten ihan väärin ja evankeliumin ilosanoma muuttuukin joksikin aivottomaksi "keljumiksi"...
Toinen mikä adventismissa on huono asia on tämä "legalismi" mikä ahdistaa helposti nuoria nurkkaan tehden heistä joko"vihan lapsia" tai sitten "ylpeitä muita halveksivia omavanhurskaita ulkokultaisia" ja näissä molemmissa ääripäissä ollaankin sitten taas harhassa !
.
Vrt. Luuk 5:36 Ja hän sanoi heille myös vertauksen: "Ei kukaan leikkaa uudesta vaipasta paikkaa ja pane vanhaan vaippaan; muutoin hän rikkoo uuden vaipan, eikä uudesta vaipasta otettu paikka vanhaan sovi.(1992) 5:36 Jeesus esitti heille vielä vertauksen: "Ei kukaan leikkaa uudesta viitasta paikkaa ja ompele sitä vanhaan viittaan. Silloinhan uusi viitta menee pilalle eikä myöskään uudesta kankaasta otettu paikka sovi vanhaan.
- Adveksytykset
Jarmo, 27.6.2015 16:33
Mikäli adventismi sisältäisi ainoastaan sen, mitä Raamattu opettaa, se olisi OK. Ei se, ettei adventismi kiellä Jeesusta Kristusta voi olla ainoa mittapuu saadakseen "arvosanan hyvä". Koska adventismiin sisältyy niin paljon raamatunvastaista ja Raamatun ulkopuolista oppia Jeesuksen LISÄKSI, se on salakavala eksytys.
Jos lisäät likaveden joukkoon puhdasta vettä, lopputuloksena on: likavettä.
Jos lisäät puhtaan veden joukkoon likavettä, tuloksena on: likavettä.
Pienikin hapate pilaa koko taikinan, tästähän Raamattukin puhuu.
Adventistit kuvittelevat, että heille olisi annettu "tehtävä" käännyttää muiden seurakuntien uskovat adventisteiksi, koska nämä eivät muuten voi päästä perille Kirkkauteen. Ja muutoinkin adventisteilla on aivan hurjia kuvitelmia omasta roolistaan kristikunnan ja maailman keskellä. Tämä heidän itsensä korottaminen ja samalla muiden seurakuntien uskovaisten halveksiminen saa voimaan pahoin!
Saanko kysyä, mihin seurakuntaan sinä ja lapsesi nyt kuuluvat, vaikka heidät aikoinaan Kallioniemessä kastettiinkin? - Kysynvaan
Yleensä ajatellaan,että enemmistö on aina oikeassa!
Kysynvaan kirjoitti:
Kristittyjä on koko maailmassa noin 33 % ja heistäkin suuri osa vain "nimikristittyjä" eli eivät ole uskossa ollenkaan mutta kuuluvat johonkin kirkkokuntaan... Eli ketkä ovat tämä "vähemmistö"...
Onko se ehkä 10% koko maailmasta todella uskoa tunnustavia vai ketkä ?
Villi veikkaus... sinun mielestäsi juuri Adventistit... se 0.5 % on mielestäsi se oikea Israelin ja Jaakobin "Pyhä jäännös"....- YksinRaamattu
Kysynvaan kirjoitti:
Elävässä uskossa oleva kristitty ajattelee, että RAAMATTU on aina oikeassa, sinä nimim. Kysynvaan! Ei siinä enemmistöjä tarvita, kun Pyhä Henki näyttää Jumalan sanan valossa adventismiin sisältyvät erityisopit harhaopeiksi. Niistä kun yhtäkään ei pystytä RAAMATULLA perustelemaan.
- Näin.sanoo.Raamattu
Kopittelija007 kirjoitti:
Ensinnäkin todellinen Usko ei ole koskaan mitään niin sanottua "kasvatuskristillisyyttä" joka voitaisiin asentaa toiseen... "Se on Jumalan teko että te uskotte"...
.
Ja tämä on yksi syy miksi minä en henkilökohtaisessa elämässäni ole koskaan liiemmälti ns. "tuputtanut" uskonasioita omille pojilleni enkä juuri kellekään muullekaan vaan luottanut että heillekin tulee joskus omat "etsikkoaikansa" jolloin he enemmän vielä ehken kiinnostuvat raamatun asioista...
.
Enemmänkin olen pyrkinyt olemaan esikuva ja jonkinlainen malli siitä mihin uskoni perustuu ja samalla rakastaa heitä ihan tavallisena aitona isänä (kuin myös vähän äitinäkin koska olen yksinhuoltajana ollut 14v)
Ps. Itsekin kiinnostuin raamatusta todella vasta 27-vuotiaana silloin kun tulin uskoon !
.
Ja mitä sitten tulee adventismiin, niin pitää muistaa varoitus... ("Ettekö tiedä, että vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan?" 1 Kor 5:6)
...ja tämä vaara näissä hourupäisissä "Ellenismeissä" on, että ne usein kohta alkavat "etoa" ja koko kristinusko nähdäänkin sitten ihan väärin ja evankeliumin ilosanoma muuttuukin joksikin aivottomaksi "keljumiksi"...
Toinen mikä adventismissa on huono asia on tämä "legalismi" mikä ahdistaa helposti nuoria nurkkaan tehden heistä joko"vihan lapsia" tai sitten "ylpeitä muita halveksivia omavanhurskaita ulkokultaisia" ja näissä molemmissa ääripäissä ollaankin sitten taas harhassa !
.
Vrt. Luuk 5:36 Ja hän sanoi heille myös vertauksen: "Ei kukaan leikkaa uudesta vaipasta paikkaa ja pane vanhaan vaippaan; muutoin hän rikkoo uuden vaipan, eikä uudesta vaipasta otettu paikka vanhaan sovi.Olet väärässä jälleen kerran - tuo juuri on sitä mikä vie ojasta allikkoon - kun sanotaan - ei sinun tarvitse lukea ja ymmärtää (vaikka itse sinäkin luet oikein sanakirjan kautta :) - riittää kun uskot ja sekin on Jumalan tekoa...
Ja hän nousi ja lähti. Ja katso, siellä kulki etiopialainen mies, Etiopian kuningattaren Kandaken hoviherra, mahtava mies ja koko hänen aarteistonsa hoitaja; hän oli tullut Jerusalemiin rukoilemaan ja oli nyt paluumatkalla ja istui vaunuissaan ja luki profeetta Esaiasta.
Niin Henki sanoi Filippukselle: "Käy luo ja pysyttele lähellä noita vaunuja". Niin Filippus juoksi luo ja kuuli hänen lukevan profeetta Esaiasta ja sanoi: ' Ymmärrätkö myös, mitä luet? '
Niin hän sanoi: "Kuinka minä voisin ymmärtää, ellei kukaan minua opasta?" Ja hän pyysi Filippusta nousemaan ja istumaan viereensä.
Ja se kirjoitus, jota hän luki, oli tämä: "Niinkuin lammas hänet viedään teuraaksi; ja niinkuin karitsa on ääneti keritsijänsä edessä, niin ei hänkään suutansa avaa.
Hänen alentumisensa kautta hänen tuomionsa otetaan pois. Kuka kertoo hänen syntyperänsä? Sillä hänen elämänsä otetaan pois maan päältä."
Ja hoviherra kysyi Filippukselta sanoen: "Minä pyydän sinua: sano, kenestä profeetta puhuu näin, itsestäänkö vai jostakin toisesta?"
Niin Filippus avasi suunsa ja LÄHTIEN TÄSTÄ KIRJOITUKSESTA julisti hänelle evankeliumia Jeesuksesta.
Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen; ja hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua?" Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet.
Olet väärässä jälleen kerran - tuo juuri on sitä mikä vie ojasta allikkoon - kun sanotaan - ei sinun tarvitse lukea ja ymmärtää (vaikka itse sinäkin luet oikein sanakirjan kautta :) - riittää kun uskot ja sekin on Jumalan tekoa...
Ja hän nousi ja lähti. Ja katso, siellä kulki etiopialainen mies, Etiopian kuningattaren Kandaken hoviherra, mahtava mies ja koko hänen aarteistonsa hoitaja; hän oli tullut Jerusalemiin rukoilemaan ja oli nyt paluumatkalla ja istui vaunuissaan ja luki profeetta Esaiasta.
Niin Henki sanoi Filippukselle: "Käy luo ja pysyttele lähellä noita vaunuja". Niin Filippus juoksi luo ja kuuli hänen lukevan profeetta Esaiasta ja sanoi: ' Ymmärrätkö myös, mitä luet? '
Niin hän sanoi: "Kuinka minä voisin ymmärtää, ellei kukaan minua opasta?" Ja hän pyysi Filippusta nousemaan ja istumaan viereensä.
Ja se kirjoitus, jota hän luki, oli tämä: "Niinkuin lammas hänet viedään teuraaksi; ja niinkuin karitsa on ääneti keritsijänsä edessä, niin ei hänkään suutansa avaa.
Hänen alentumisensa kautta hänen tuomionsa otetaan pois. Kuka kertoo hänen syntyperänsä? Sillä hänen elämänsä otetaan pois maan päältä."
Ja hoviherra kysyi Filippukselta sanoen: "Minä pyydän sinua: sano, kenestä profeetta puhuu näin, itsestäänkö vai jostakin toisesta?"
Niin Filippus avasi suunsa ja LÄHTIEN TÄSTÄ KIRJOITUKSESTA julisti hänelle evankeliumia Jeesuksesta.
Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen; ja hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua?" Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet.
Näin sinun todistuksesi Adventtikrkkoa vastaan on vääräksi havaittu - jälleen kerran. Jumala armahtakoon sinua ihmisparka, joka vastustat evankeliumia .....Ja mihin sinulta tästä unohtui sinulta nämä Adventismin erityisopit kuten "Tutkiva tuomio 1844" ja " Sunnuntai Pedon merkki", Mikael = Jeesus", Adventistit se oikea Pyhä jäännös" Ja niin edelleen...
Tämä on se "evankeliumi" mitä Adventismi opettaa ja julistaa ja tätä ei RAAMATUSTA LÖYDY !Silmänlumeeksi adventismi opettaa Jeesusta ja Evankeliumia mutta todellisuudessa he opettavat legalistista harhaoppia, joka ellenismin kautta on suurimmaksi osaksi siirtynyt pois siitä mitä RAAMATTU TODELLA OPETTAA !
- pyhpyh
Adveksytykset kirjoitti:
Jarmo, 27.6.2015 16:33
Mikäli adventismi sisältäisi ainoastaan sen, mitä Raamattu opettaa, se olisi OK. Ei se, ettei adventismi kiellä Jeesusta Kristusta voi olla ainoa mittapuu saadakseen "arvosanan hyvä". Koska adventismiin sisältyy niin paljon raamatunvastaista ja Raamatun ulkopuolista oppia Jeesuksen LISÄKSI, se on salakavala eksytys.
Jos lisäät likaveden joukkoon puhdasta vettä, lopputuloksena on: likavettä.
Jos lisäät puhtaan veden joukkoon likavettä, tuloksena on: likavettä.
Pienikin hapate pilaa koko taikinan, tästähän Raamattukin puhuu.
Adventistit kuvittelevat, että heille olisi annettu "tehtävä" käännyttää muiden seurakuntien uskovat adventisteiksi, koska nämä eivät muuten voi päästä perille Kirkkauteen. Ja muutoinkin adventisteilla on aivan hurjia kuvitelmia omasta roolistaan kristikunnan ja maailman keskellä. Tämä heidän itsensä korottaminen ja samalla muiden seurakuntien uskovaisten halveksiminen saa voimaan pahoin!
Saanko kysyä, mihin seurakuntaan sinä ja lapsesi nyt kuuluvat, vaikka heidät aikoinaan Kallioniemessä kastettiinkin?Emme kuvittele. Jumala on sen meille ilmoittanut. Teistä viis.
- pyhpyh
Silmänlumeeksi adventismi opettaa Jeesusta ja Evankeliumia mutta todellisuudessa he opettavat legalistista harhaoppia, joka ellenismin kautta on suurimmaksi osaksi siirtynyt pois siitä mitä RAAMATTU TODELLA OPETTAA !
Väität sinä, koska olet paholaisesta.
- pyhpyh
....Ja mihin sinulta tästä unohtui sinulta nämä Adventismin erityisopit kuten "Tutkiva tuomio 1844" ja " Sunnuntai Pedon merkki", Mikael = Jeesus", Adventistit se oikea Pyhä jäännös" Ja niin edelleen...
Tämä on se "evankeliumi" mitä Adventismi opettaa ja julistaa ja tätä ei RAAMATUSTA LÖYDY !Väität sinä, joka olet paholaisen kätyri.
Tarpeeton maailmassa eri ole kukaan!
Adventisteille "hyvä" - sinulle varmaan "paha" - mutta niille jotka eivät edes Adventtikirkkoa tunne sama hailee ...
Jos minä en olisi lukenut anti-adventistisia kirjoituksiasi aikaisemmin ja jos minä en tietäisi että olet täällä periaatteessa vain vastustamassa Adventtikirkkoa ja heidän oppiaan ja samalla adventistejakin aivan vain vauhdissa - niin tuo aloituksesi aiheesta voisi olla kiinnostavaa vaikka keskustellakin.
Mutta jo tuo otsikkosi "Adventtikirkko - hyvä, paha vai tarpeeton ?" osoittaa mitä taas ajat takaa.. sillä tiedät aivan hyvin että adventtikirkko on hyvä niille jotka sen pystyssä pitävät - siis adventisteille ja 90 % ihmisistä eivät tiedä Adventtikirkosta paljoakaan ja heille ei Adventtikirkko ja heillä ei ole asiasta mitään sanomista - onko se enemmän hyvä kuin paha tai tarpeeton ja loput ovat aivan liian usein vain katkeria entisiä adventisteja jolla on jotain hampaankolossa Adventtikirkkoa - heidän raamatuntulkintaansa - ja liian usein vain joitain adventisteja vastaan joiden kanssa ovat riitaantuneet. Siis aivan liian usein on motiivi palstan kirjoituksiin löydettävissä kirjoittajien omista vaikeuksista ..
Teissä on kiihkouskovia, kaatuilijoista lähtien . . omaan kuolemattomuuteensa ja profeetallisuuteensa uskojia ... ja ateisteja - ihmisiä jotka käyttävät puolet elämästään "pelastaakseen" adventisteja - kukin teistä omaan orjuuteensa -
Voisit sinäkin lopettaa jo .. mielestäni .. ja alkaa elämään omaa elämääsi ilman kaunaa ja katkeruutta .. se kannattaa - usko minua ..
alex- Exadventistiparka
Ylläolevassa kirjoituksessasi sanot:
"Jos minä en olisi lukenut ... ja jos minä en tietäisi että ... - niin tuo aloituksesi aiheesta voisi olla kiinnostavaa vaikka keskustellakin."
- mutta nytkö et keskustele ? Onko se siksi että minä ei ole sinulle ihmisarvoinen että voisit edes ajatella että minäkin voisin olla joskus oikeassa etkä aina vain sinä ?
"Voisit sinäkin lopettaa jo .. mielestäni .. ja alkaa elämään omaa elämääsi ilman kaunaa ja katkeruutta .. se kannattaa - usko minua .."
.
Eli tiivistettynä kommenttisi: aiheesta voisi olla kiinnostavaa vaikka keskustellakin, mutta et halua koska minä olen aloittaja, voisin lopettaa jo koska elän elämääni vain kaunassa ja katkeruudessa ?
Alex, oletko sinä tosiaankin sama henkilö joka teki neljä tuntia sitten aloituksen kirjoittaen näin:
"Olisikohan meillä itse kullakin aika ymmärtää, että se että joku toinen on "väärässä" jossain asiassa ei välttämättä tarkoita että hän olisi väärässä kaikessa .. ja että joku toinen joka on erimieltä olisi automaattisesti oikeassa.
Aika usein saa sen käsityksen, että sitä että joku on ymmärtänyt jonkun asian kokonaan tai osittain väärin ... pidetään ikäänkuin todisteena siitä että sen väärän todennut itse olisi oikeassa - mikä ei useinkaan idä paikkaansa.."
Ja jatkoit:
"Oikealla suhtautumisella asioihin ihminen voi oppia lähes kaikesta ja kaiken pohjalla (pohjana) on Jeesuksen sana : "Älkää tuomitko" - Sillä niin pian kuin alamme toisia tuomitsemaan olemme myöskin sanoneet "sinulla ei ole mitään annettavaa minulle" - mikä sinänsä voi luonnollisesti olla tottakin - mutta usein on asenteemme liian nopea tuomitsemaan .. Minä en usko että se on Jumalan tarkoitus .."
Alex, kohteliaimmin pyytäisin että tekisit itse niin kuin kirjoituksessasi kehotat muita. - kerettiläinen--
Yleensä en saa juuri mitään tolkkua exadventistiparan kirjoituksista, mutta tämän aloituksen ymmärrän täysin.
Sinä Alex itse teit aloituksen, jossa kirjoitit :
"Olisikohan meillä itse kullakin aika ymmärtää, että se että joku toinen on "väärässä" jossain asiassa ei välttämättä tarkoita että hän olisi väärässä kaikessa .. ja että joku toinen joka on erimieltä olisi automaattisesti oikeassa."
Nyt jostain syystä sinulla näyttää olevan täysin varma näkemys siitä, että "adventtikirkko on hyvä niille, jotka sen pystyssä pitävät"...siitä huolimatta, ettet ole koskaan ollut Adventtikirkon jäsen...???
Hyvää Adventtikirkossa on se, ettei se opeta sielunkuolemattomuutta, mutta erittäin huonoa siinä on tuo Äitikirkolta peritty "ainoa oikeaoppisuus" ja vaatimus uskoa ihmisauktoriteetteja eli Adventtikirkon omaa "totuuden kanavaa" eli Pääkonferenssia. Adventtikirkko jos mikä, on juuri seurakunta, joka opettaa, että sillä on "kaikki totuus" ja sen missiona on saada käännytettyä kaikki muut adventisteiksi. Lisäksi moni adventisti uskoo käytännössä, että "oikea oppi" pelastaa.
Minä en usko mihinkään kirkkoihin, enkä ihmisauktoriteetteihin, niin kuin et sinäkään, mutta kuitenkaan et näe tässä suhteessa Adventtikirkon vahingollisuutta...Uskotko sinä, että tulee "sunnuntailaki", jolloin vain adventisteja aletaan vainoamaan? Jos et usko, niin miksi mielestäsi on hyvä asia, että adventistit on saatu uskomaan tähän ja laiminlyömään VALVOMINEN, koska he eivät usko Jeesuksenn tulevan ennen "sunnuntailakia"? Minusta tämä on erittäin huono asia.
Entä uskotko Adventtikirkon missioon, että sen tehtävänä on "julistaa kolmen enkelin sanomaa" ja varoittaa pyhpyhin sanoin "Babylonin huorakirkoista"? Jos uskot, että näin on, niin toimiiko adventtikirkko KÄYTÄNNÖSSÄ näin, kun se on Ekumeniassa TUNNUSTANUt kaikki nämä sielunkuolemattomuutta opettavat "huorakirkot" kristillisiksi seurakunniksi- jopa katolisen Äitikirkon??? Sehän on "sitonut omat kätensä", eikä voi täyttää "sille annettua julistustehtävää"...ja miksi? Siksi, että se on KIRKKO eli ORGANISAATIO, jonka säilyäkseen on mukauduttava tämän maailman menoon.
Ja oletko varma, että se on hyvä niille köyhille adventisteille, jotka "Jumalalta varastamisen" leiman pelossa pitävät pystyssä tätä "ainoaa oikeaoppista" kirkko-organisaatiota?
Hyvä se on siinä tapauksessa, jos ihmisen pelastus riippuu siitä, uskooko sielunkuolemattomuuteen vai ei, mutta Raamatussa ei ole tällaista "pelastustietä". Perimmältään pelastuksessa on kyse siitä, kumarretaanko ihmisauktoriteetteja ja luotetaanko pelastus "lihan käsivarren" varaan (jollainen Adventtikirkkokin vain on vai näetkö sen jonakin "jumalallisena" ja "pelastavana" organisaationa) sen sijaan, että uskottaisiin ainoastaan siihen, että YKSIN Jeesus pelastaa meidät...ilman mitään "välimiehiä" tai "välikappaleena" toimivia kirkkoja tai seurakuntia... - saahansitäkirjoitella
kerettiläinen-- kirjoitti:
Yleensä en saa juuri mitään tolkkua exadventistiparan kirjoituksista, mutta tämän aloituksen ymmärrän täysin.
Sinä Alex itse teit aloituksen, jossa kirjoitit :
"Olisikohan meillä itse kullakin aika ymmärtää, että se että joku toinen on "väärässä" jossain asiassa ei välttämättä tarkoita että hän olisi väärässä kaikessa .. ja että joku toinen joka on erimieltä olisi automaattisesti oikeassa."
Nyt jostain syystä sinulla näyttää olevan täysin varma näkemys siitä, että "adventtikirkko on hyvä niille, jotka sen pystyssä pitävät"...siitä huolimatta, ettet ole koskaan ollut Adventtikirkon jäsen...???
Hyvää Adventtikirkossa on se, ettei se opeta sielunkuolemattomuutta, mutta erittäin huonoa siinä on tuo Äitikirkolta peritty "ainoa oikeaoppisuus" ja vaatimus uskoa ihmisauktoriteetteja eli Adventtikirkon omaa "totuuden kanavaa" eli Pääkonferenssia. Adventtikirkko jos mikä, on juuri seurakunta, joka opettaa, että sillä on "kaikki totuus" ja sen missiona on saada käännytettyä kaikki muut adventisteiksi. Lisäksi moni adventisti uskoo käytännössä, että "oikea oppi" pelastaa.
Minä en usko mihinkään kirkkoihin, enkä ihmisauktoriteetteihin, niin kuin et sinäkään, mutta kuitenkaan et näe tässä suhteessa Adventtikirkon vahingollisuutta...Uskotko sinä, että tulee "sunnuntailaki", jolloin vain adventisteja aletaan vainoamaan? Jos et usko, niin miksi mielestäsi on hyvä asia, että adventistit on saatu uskomaan tähän ja laiminlyömään VALVOMINEN, koska he eivät usko Jeesuksenn tulevan ennen "sunnuntailakia"? Minusta tämä on erittäin huono asia.
Entä uskotko Adventtikirkon missioon, että sen tehtävänä on "julistaa kolmen enkelin sanomaa" ja varoittaa pyhpyhin sanoin "Babylonin huorakirkoista"? Jos uskot, että näin on, niin toimiiko adventtikirkko KÄYTÄNNÖSSÄ näin, kun se on Ekumeniassa TUNNUSTANUt kaikki nämä sielunkuolemattomuutta opettavat "huorakirkot" kristillisiksi seurakunniksi- jopa katolisen Äitikirkon??? Sehän on "sitonut omat kätensä", eikä voi täyttää "sille annettua julistustehtävää"...ja miksi? Siksi, että se on KIRKKO eli ORGANISAATIO, jonka säilyäkseen on mukauduttava tämän maailman menoon.
Ja oletko varma, että se on hyvä niille köyhille adventisteille, jotka "Jumalalta varastamisen" leiman pelossa pitävät pystyssä tätä "ainoaa oikeaoppista" kirkko-organisaatiota?
Hyvä se on siinä tapauksessa, jos ihmisen pelastus riippuu siitä, uskooko sielunkuolemattomuuteen vai ei, mutta Raamatussa ei ole tällaista "pelastustietä". Perimmältään pelastuksessa on kyse siitä, kumarretaanko ihmisauktoriteetteja ja luotetaanko pelastus "lihan käsivarren" varaan (jollainen Adventtikirkkokin vain on vai näetkö sen jonakin "jumalallisena" ja "pelastavana" organisaationa) sen sijaan, että uskottaisiin ainoastaan siihen, että YKSIN Jeesus pelastaa meidät...ilman mitään "välimiehiä" tai "välikappaleena" toimivia kirkkoja tai seurakuntia...Eihän niissä mitään tolkkua olekaan, nimittäin EXadventistiparan kirjoituksissa.
alex.kasi kirjoittaa:
27.6.2015 17:05
Adventisteille "hyvä" - sinulle varmaan "paha" - mutta niille jotka eivät edes Adventtikirkkoa tunne sama hailee ...
Jos minä en olisi lukenut anti-adventistisia kirjoituksiasi aikaisemmin ja jos minä en tietäisi että olet täällä periaatteessa vain vastustamassa Adventtikirkkoa ja heidän oppiaan ja samalla adventistejakin aivan vain vauhdissa - niin tuo aloituksesi aiheesta voisi olla kiinnostavaa vaikka keskustellakin.
Minä kyllä näen Alex Exadventistiparan kirjoitukset kyllä täällä ihan eri tavalla kuin sinä ! En minä näe että EAP kritisoisi adventisteja ihmisinä vaan hän RAAMATULLAAN kritisoi adventismin vääriä oppeja, jotka ei perustu raamattuun ja jotka hän aikaisemmin on luullut perustuvan !
.
Ja nyt minä näen tämän exadventistiparan kirjoitukset vähän kuin sellaisena että hän todellisuudessa haluaisi että nämä ex-ystävät adventtikirkossa avaisivat silmänsä ja näkisivät mitä Raamattu todella opettaa eikä niinkuin "ellenistiset" raamatun ulkopuoliset opinmääreet tekevät ...
.
Sinä vaan Alex käännät asiaa johonkin "vihapuheisiin" joka ei ole totuus Exadventistiparasta ! Hän perustelee aina hyvin kirjoituksissaan asiat selkeällä Raamatun sanalla toisin kuin eräät muut nimeltä mainitsemattomat kirjoittajat täällä ! ;)
.
Minä uskon että Adventistiparkaan sopii hyvin nämä raamatun jakeet ! :)
Room 9:1 Minä sanon totuuden Kristuksessa, en valhettele-sen todistaa minulle omatuntoni Pyhässä Hengessä-
9:2 että minulla on suuri murhe ja ainainen kipu sydämessäni.
9:3 Sillä minä soisin itse olevani kirottu pois Kristuksesta veljieni hyväksi, jotka ovat minun sukulaisiani lihan puolesta,
Jos minun elinaikanani seitsemännen päivän adventismi jostakin syystä häviäisi organisaationa,
kyllä minä siihen haikeudella suhtautuisin.
Oli siinä kirkkokunnassa silloin, kun vielä olin jäsen in good standing, myös ihan aitojakin kristittyjä.
Tosin oli joukossa myös susia lampaiden vaatteissa.
Mutta tarpeettomana en tuota kirkkokuntaa ole pitänyt. Kyllä se joitakin ihmisessä yleisiä tarpeita on ruokkinut, vaikkapa oikeassa olemisen tarpeen, itsensä muita paremmaksi kokemisen tarpeen ja pätemisen tarpeen niillä, joihin kirkon hierarkia suhtautui myötäsukaisesti.
Ja antoi se eräänlaista turvallisuuden tunnetta. Tosin senkin edestä myös turvattomuuden tunnetta.
Ja vaikka adventtikirkko häviäisikin - mitä on turha odottaa lähitulevaisuudessa tapahtuvaksi - työllistäisi se vielä epälukuisen määrän väitöskirjojen ja muiden kirjojen tekijöitä.- Exadventistiparka
Kiva lukea sellaisen ihmisen kirjoituksia jolla on sana hallussaan - jos vaikka haluaa kirjoittaa leppeän ironisesti.
Minua kiinnostaa, milloin loppui jäsenyytesi In-good-standing, ja missä käyt nykyään ? Exadventistiparka kirjoitti:
Kiva lukea sellaisen ihmisen kirjoituksia jolla on sana hallussaan - jos vaikka haluaa kirjoittaa leppeän ironisesti.
Minua kiinnostaa, milloin loppui jäsenyytesi In-good-standing, ja missä käyt nykyään ?Kiitos kehumisesta! Sitä ei meikäläinen tässä ympäristössä saa kovin usein kokea...
Jäsenyyden lopettaminen oli monivuotinen prosessi. Pastorit kun ovat haluttomia perkaamaan jäsenluetteloja ja mieluummin jättävät sen "likaisen" työn seuraajalleen ja nämä taas seuraajilleen.
Joten ihan satavarmasti en tiedä, vaikka nimeni vieläkin kummittelisi SPA-kirkon jonkin paikallisseurakunnan jäsenluettelossa.
Suurempiakin ihmeitä maailmassa on sattunut.
Uskonnolliset tarpeeni tyydytän kotona:
AlfaTV, TV7 (molemmat hyvin valikoiden katsoen), erilaiset kristinuskoon liittyvät nettisivustot, netistä ladatut mp3-saarnat ja -luennot.
Ja hyvää kristillistä kirjallisuutta on pilvin pimein. Toki huonompaa vieläkin runsaammin.
Olen minä kuunnellut audiopankki.cominkin saarnoja. Useimmat niistä mielestäni ovat lähinnä keskinkertaisia. Tuovat kuitenkin mieleen monia muistoja nuoruusvuosiltani.- toisetkolkutteliulkopuol
Tuomas-kuoma kirjoitti:
Kiitos kehumisesta! Sitä ei meikäläinen tässä ympäristössä saa kovin usein kokea...
Jäsenyyden lopettaminen oli monivuotinen prosessi. Pastorit kun ovat haluttomia perkaamaan jäsenluetteloja ja mieluummin jättävät sen "likaisen" työn seuraajalleen ja nämä taas seuraajilleen.
Joten ihan satavarmasti en tiedä, vaikka nimeni vieläkin kummittelisi SPA-kirkon jonkin paikallisseurakunnan jäsenluettelossa.
Suurempiakin ihmeitä maailmassa on sattunut.
Uskonnolliset tarpeeni tyydytän kotona:
AlfaTV, TV7 (molemmat hyvin valikoiden katsoen), erilaiset kristinuskoon liittyvät nettisivustot, netistä ladatut mp3-saarnat ja -luennot.
Ja hyvää kristillistä kirjallisuutta on pilvin pimein. Toki huonompaa vieläkin runsaammin.
Olen minä kuunnellut audiopankki.cominkin saarnoja. Useimmat niistä mielestäni ovat lähinnä keskinkertaisia. Tuovat kuitenkin mieleen monia muistoja nuoruusvuosiltani.Sellainen pieni jäseninen seurakunta kuin mitä oli Nooan arkissakin olisi ihan sopiva. Niin Noahan oli siellä pappina, ei Noan akka pappeillut.
Kerron millaisena minun lapsuudessa adventtikirkko oli. Elämämme oli silloin kahtapuolta, synnyin Helsingissä suurkaupungissa, mutta kasvoin lapsuuteni osin isoisän luonaTorniossa joka oli maaseutua. Äiti opiskeli Sibeliusakatemiassa ja minä sisareni kanssa oltiin monta lapsuusvuotta sielä isovanhempien luona.
Kun muistelen adventtikirkkoa silloin, niin se oli sillä tavalla aitoa ettei koskaan menty kirkkoon, vaan jonkun kotiin, jossa kirkonmenot pidettiin. Seillä oli aina tosi lämmin ilmapiiri ja järjestäjä perhe teki hyvää ruokaa kaikille joka sapattina jota yhdessä sitten syötiin. Ei silloin seurakunnat olleet isoja, vaan varsin pieniä, muutaman ihmisen tai perheen kokoisia seuroja. Mekin taisimme olla aina isoimmat yhteisöt kun oli kolme sukupolvea. Minä sanon että silloin Advenstimi oli oikeaa adventismia, eli Jeesuksen odottamista. Silloin adventtiaate julisti Jeesuksen tuloa, eikä lauantaisapattia.- kerettiläinen--
Sinä kuvaat siinä sitä, millaisena minäkin seurakunnan ymmärrän. Juuri tuollaisia lämpimiä, toisistaan huolta pitäviä pieniä yhteisöjä niiden tulisi olla, eikä mitään isoja, kolkkoja kirkkolaitoksia muotomenoineen ja rituaaleineen, joissa ihmiset eivät edes tunne toisiaan.
Mutta yritäpä irtautua näiden kirkkojen ikeestä ja ala kokoontumaan ilman niiden valvontaa ja auktoriteettia niin huomaat, miten pian niiden johtajisto älähtää, kun valta on lipsumassa heidän käsistään, eikä elättäjäjoukkoa heidän ylelliselle elämälleen ole. kerettiläinen-- kirjoitti:
Sinä kuvaat siinä sitä, millaisena minäkin seurakunnan ymmärrän. Juuri tuollaisia lämpimiä, toisistaan huolta pitäviä pieniä yhteisöjä niiden tulisi olla, eikä mitään isoja, kolkkoja kirkkolaitoksia muotomenoineen ja rituaaleineen, joissa ihmiset eivät edes tunne toisiaan.
Mutta yritäpä irtautua näiden kirkkojen ikeestä ja ala kokoontumaan ilman niiden valvontaa ja auktoriteettia niin huomaat, miten pian niiden johtajisto älähtää, kun valta on lipsumassa heidän käsistään, eikä elättäjäjoukkoa heidän ylelliselle elämälleen ole.Naulan kantaan. Nyt sanon ISO AMEN!
kerettiläinen--:"Juuri tuollaisia lämpimiä, toisistaan huolta pitäviä pieniä yhteisöjä niiden tulisi olla, eikä mitään isoja, kolkkoja kirkkolaitoksia muotomenoineen ja rituaaleineen, joissa ihmiset eivät edes tunne toisiaan. "
Tuollainen pieni lämmin toinen toistansa auttava ja uskon tiellä tukeva pienyhteisö, joka kokoontuisi vaikkapa kodeissa olisikin tosi hyvä.
Näissä isoissa kirkoissa ei se uskontunnustuksen mainitsema "pyhien yhteys" toteudu, siellä istutaan vaan yksin yhdessä, ja hyvä jos jollekin "hei" sanotaan ja kaikki menee aina saman ennaltamäärätyn kaavan mukaan.- Exadventistiparka
Mutta yritäpä irtautua näiden kirkkojen ikeestä ja ala kokoontumaan ilman niiden valvontaa ja auktoriteettia niin huomaat, miten pian niiden johtajisto älähtää, kun valta on lipsumassa heidän käsistään, eikä elättäjäjoukkoa heidän ylelliselle elämälleen ole.Juuri näin. Ja näemme Raamatun kuvauksissa alkuseurakunnista ja Paavalin kirjeistä seurakunnille eri puolilla miten tuo kristittyjen yhteys toteutuu - kukaan ei ole toisen palvelija vaan ainoastaan Jeesuksen oma, ja kaikki oli myös yhteistä. Pyhä Henki vaikuttaa voimakkaimmin siellä missä Pyhää Henkeä kutsutaan, tarvitaan ja arvostetaan, ja sen kautta tällainen pieni yhteisö voi olla Jumalan käytössä, toisin kuin iso ja maallisesti johdettu organisaatio.
Pieni yhteisö joutuu elämään juuri siinä tilassa, johon kristityt on kutsuttukin; Jeesuksen lampaina. - Raamattu
Tämmöistä lämpöä ja toisten rakastamista enemmän niin saisimme nähdä suuria ihmeitä vielä enemmän kuin tänään. Emme käsittäisi väärin toisiamme,emekä käyttäisi halventavia sanoja toisistamme. Tästä voi alkaa uusi aika tälläkin palstalla!!!
Siunausta kaikille!!! Amen, Rakkaat veljet, en tiedä vaikka sisaret, mutta näin se juuri menee. Olis mahtvaa ku ymmärrettäs tulla pois kirkoista, perustaa perheseurakuntia, pieniä yhteisöjä joissa kaikki tuntevat toisensa.
Kerron tämän päiväisestä kirkossakäynnistäni (ev-lut. kirkon sanajumalanpalveluksessa siis). Yksinpä siellä sain penkissä kykkiä, kaikki istuu hiljaa vieraina toisilleen. Pappi päällään joku ihmeen kasukka vai mikä alba se on toimitti kaiken sen mukaan kuin kirkkokäsikirjaan on määrätty tehtäväksi ja sanottavaksi.
Aika kaukaiselta tohulta näyttää tuollainen olevan jos sitä vertaa alkuseurakunnan elämään ja kokoontumisiin lähinnä kodeissa. Eikä Pyhän Hengen vapaalle ilmentymiselle esimerkiksi siten, että joku seurakuntalainen saa profetian tai tiedon sanat tai joku alkaisi puhua kielillä ja toinen selittäisi, ole tilaa siinä jonkun kirkolliskokouksen valmistamassa kirkkokäsikirjassa.Raamattu kirjoitti:
Tämmöistä lämpöä ja toisten rakastamista enemmän niin saisimme nähdä suuria ihmeitä vielä enemmän kuin tänään. Emme käsittäisi väärin toisiamme,emekä käyttäisi halventavia sanoja toisistamme. Tästä voi alkaa uusi aika tälläkin palstalla!!!
Siunausta kaikille!!!Siunausta samoin sinulle nimimerkin Raamattu käyttäjä.
Voi kun alkaisikin uusi parempi aika, niin tällä palstalla kuin sen ulkopuolella kristillisyydessä. Olisi sydämellisyyttä, veljellistä rakkautta ja pienyhteisöjä, joissa kaikki tuntevat toisensa.- kerettiläinen--
Raamattu kirjoitti:
Siunausta kaikille!!!Siunausta Sinullekin "Raamattu" ja kaikille muillekin!
Minä en odota mitään niin paljon kuin sitä aikaa, jolloin nuo uskonnolliset puolueet lakkaisivat olemasta ja kaikki olisivat sisaria ja veljiä keskenään, mutta valitettavasti se ei taida tässä maailmassa toteutua...täytyy vaan uskoa ja rukoilla, että se toteutuu sitten, kun Jumala luo uudet taivaat ja uuden maan, ja että minäkin yksinäisenä "kerettiläisenä" voisin kerran olla siellä perillä ja saada silloin sitten nauttia seurakunnan lämmöstä... - Anonyymi
Siunausta Sinullekin "Raamattu" ja kaikille muillekin!
Minä en odota mitään niin paljon kuin sitä aikaa, jolloin nuo uskonnolliset puolueet lakkaisivat olemasta ja kaikki olisivat sisaria ja veljiä keskenään, mutta valitettavasti se ei taida tässä maailmassa toteutua...täytyy vaan uskoa ja rukoilla, että se toteutuu sitten, kun Jumala luo uudet taivaat ja uuden maan, ja että minäkin yksinäisenä "kerettiläisenä" voisin kerran olla siellä perillä ja saada silloin sitten nauttia seurakunnan lämmöstä...90% adventisteista ei tiedä mitä Adventtikirkko on ja mikä on sen tavoite?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 594693
- 653808
Sanna Marin ja lähestymiskielto
No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.2123220- 1143061
- 482894
- 232548
Haluaisin niin paljon että
Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä192216Ero 68-vuotiaana
Minkälaisen keskustelun saan aikaiseksi, kun minä 68-vuotias nainen haluan erota 70-vuotiaasta miehestäni. Olemme kumpi2471997- 1081872
- 361865