Liittyykö niihin turvallisuusriski kesäkäytössä ?
Kuuluvatko ne merkittävästi enemmän kesällä kuin talvella ?
Lukisin mielelläni näkemyksiänne asiasta. Kiitos etukäteen.
Voiko kitkarenkailla ajaa ympäri vuoden ?
58
7704
Vastaukset
- piänsärky
Se on sinun päänsärky ei minun
- hui_lai_lee
Mutta syksyliukkaille ostetaan jo uudet kitkarenkaat eli no problem !
- kokeilluttätäkin
Periaatteessa laillista mutta ei kannatettavaa. Rengas on tehty kylmään joten kesällä se on suorastaan liian pehmeä ja sulaa/murenee aika nopeasti. Pehmeä rengas on yleensä pitävämpi kuin kova, mutta liian pehmeä lähtee sitten taas rullaamaan ja nuljuamaan. Rengas on myös tehnty poistamaan loskaa, ja sen kuvio on turhankin syvä kesäsadetta ajatelleen. Sekin osaltaan aiheuttaa nuljumista. Sekä pidossa että nuljuamisessa renkaan leveys auttaa hieman. Siis luvallista, mahdollista, toimii, mutta ei paras ja turvallisin mahdollinen ja kuluu nopeasti.
- Plitsakki
Kahdenkymmenen vuoden kitkarengas ajokokemuksella voin sanoa että kitkaregas on optimi ratkaisu sekä kesällä että talvella.
Kesällä se on hiljaisin rengastyyppi. Usein mainitut asiat kuten kuluminnen tai ajo-ominaisuudet eivät myöskään ole ongelma.
Edellytyksenä on että renkaat ovat oikenkokoiset, korkeaprfiiliset eivälkä liian leveät.
Tieliikenteessä sääntöjen ja rajoitusten mukaan ajettaessa kitkarenkaat riittävät aina.
Etuja on sensijaan useita:
Edellä mainittu hiljaisuus.
Renkaan vaihdot jäävä pois.
Ei tarvita regashotelleja.
Renkaat ovat ympäristöystävälliset
Pienenmpi investointirahoituksen tarve. Tarvitaan vain yksi rengas- ja vannekerta.
Sidotun pääoman negatiivinen korko muuttuu positiiviseksi - Turvallista_matkaa
Enemmän olisin huolissani kitkattomista renkaista. No vitsi vitsinä.
Turvallisuusriskejä pystyy hyvin hallitsemaan, kun pitää riittävää turvaväliä ja sovittaa tilannenopeudet vallitseviin olosuhteisiin. Näin toteutettuna turvallisuus lisääntyy enemmän, kuin rengasteknologialla ikinä saavuettaisiin.
Omassa käytössä olen huomannut nastattoman talvirenkaan kovettuvan vuosien saatossa ja lopulta se alkaa repeytymään renkaiden sivusta huolimatta noin 3,0 barin paineista. Kulumiseen mielestäni vaikuttaa enemmän rengaspaineet, kuin vuodenaika. Tosin käytössä oli tuolloin jo 10 vuotta ikää saavuttaneet eurokitkat. Yleensä ostan autooni hiljaiset, hyvät ja halvat renkaat. Näillä spekseillä ei saa testivoittajia, mutta näin on pärjätty jo vuosikymmenet. Ajamalla ne renkaat oikeasti loppuun (kesärengaskaudella) saavutat myöskin selvää säästöä autoilun kuluissa. - ei.ja.ei.ja.ei
Sen sijaan, että kyselee täällä, ja saa useita typeriä vastauksia, kannattaa laittaa googleen hakusanoiksi KITKARENKAAT KESÄLLÄ.
Löytyy paljon hakutukoksia, joissa EI SUOSITELLA kitkojen käyttöä kesällä.
http://www.iltalehti.fi/autot/2011072114089759_au.shtml
Poliisi kehottaa kitkarenkailla kesällä ajavia autoilijoita vaihtamaan ajokkiinsa kesärenkaat. Ensisijaisesti talvirenkaiksi suunniteltujen kitkarenkaiden kumiseos ja rakenne eivät ole sopivia kesäkeleihin, muistuttaa ylikomisario Pasi Kemppainen liikkuvasta poliisista.
- Lain mukaan kitkarenkailla voi ajaa kesälläkin, jos urasyvyys on vähintään 1,6 millimetriä. Turvallisuussyistä kitkarenkaita ei kuitenkaan kannata kesällä käyttää. Kitkarenkaiden ominaisuudet ovat todella paljon huonommat kuin kesärenkaiden.
Liikkuva poliisi tekee suvella kitkarenkailla ajavista autoilijoista havaintoja päivittäin. Kemppaisen mukaan kitkarenkaiden käyttö on riski sekä kuivalla että märällä kesäkelillä.
- Kitkarenkaassa saattaa olla paljon urasyvyyttä, ja usein ajatellaan, että siksi se olisi hyvä sateella. Kitkarengas on kuitenkin normaalia kesärengasta liukkaampi myös märissä olosuhteissa, vaikka urasyvyyttä olisikin. Jarrutusmatkat pitenevät, ja väistöissä tarvitaan enemmän tilaa. Olemme tehneet tämän havainnon myös omissa ajoharjoituksissamme.- ölkjhgfdsdfghjklkjhg
Olet lapsellinen pelle, joka työkseen yrittää myydä renkaita ja niiden asennusta, sekä hotellipalvelua, sitten käyt täällä syöttämässä omaa paskaasi. Sellaiselle renkaat, joita ei tarvitse jatkuvasti vaihdella, ovat suoraan pois rengasjobbarin omasta pussista.
- Turhaasäästöä
ölkjhgfdsdfghjklkjhg kirjoitti:
Olet lapsellinen pelle, joka työkseen yrittää myydä renkaita ja niiden asennusta, sekä hotellipalvelua, sitten käyt täällä syöttämässä omaa paskaasi. Sellaiselle renkaat, joita ei tarvitse jatkuvasti vaihdella, ovat suoraan pois rengasjobbarin omasta pussista.
Kyllä useimmalla päälimmäisenä on huoli omasta turvallisuudesta liikenteessä. Siellä on tarpeeksi huolia ilman sitäkin että jotkut ajavat kompromissirenkailla. Turhaa pelleilyä toisten terveydellä kun on olemassa iikeita kesärenkaitakin. Jos on varaa aytoon niin pitäisi olla varaa myös oikeisiin renkaisiin.
- kelly.springfield
Jos ajaa ääriolosuhteissa eli maksiminopeutta jotakin rataa, niin kitkarengas voi olla turvallisuusriski.
Jos ajaa kesällä 80 ja 100 tavallisella maantiellä kitkoilla, niin ei ole mitään riskiä joutua vesiliirtoihin tai muuten kiukua lepikkoon. Pitää vaan ajella kaluston ja olosuhteiden mukaan. Olen ajanut lukuisia sarjoja vanhoja talvirenkaita loppuun kesällä 40 vuoden aikana, eikä minulla ole koskaan ollut niiden kanssa mitään ongelmia. Ongelmat tulevat hyvin kuluneilla renkailla vastaan nimenomaan talvella, joten on jopa TURVALLISTA ajaa ne loppuun kesäkelillä. Ensi kuussa menee alle jopa 5 mm:n pinnalla olevat Dayton renkaat, joissa oli se vika, että nastoja oli paljon katkeillut, vaikka autolla ei ole edes revitelty (automaatti).
Nastat oli helppo muljautella pois kuopistaan, se on jopa ekoteko.- TyhmäOttaariskejä
"Jos ajaa kesällä 80 ja 100 tavallisella maantiellä kitkoilla, niin ei ole mitään riskiä joutua vesiliirtoihin tai muuten kiukua lepikkoon. Pitää vaan ajella kaluston ja olosuhteiden mukaan. "
Kitkoissa on paljon huonompi pito kuin kesärenkaissa. On turha ottaa riskejä ajamalla liukkailla kitkarenkailla kun tarjolla on oikeita kesärenkaita.
Yllättäviä tilanteita voi tulla eteen milloin vain vaikka itse ajaisikin varovasti. Tiellä ei koskaan ole yksin. - sicherheit
Mistä niitä liukkaita kitkarenkaita saa ostaa ? Haluaisin oikein kokeilla niiden ominaisuuksia kiinalaisia kesärenkaita vastaan.
Riskit on siinä kun kaahataan hullun lailla kuluneilla kesärenkailla ja ylivoimaisesti suurin riski löytyy sieltä ratin ja penkin välistä.
Kun tietää mitkä on auton alla ja ajelee sen mukaan, niin ei ole mitään riskiä onnettomuuden aiheutumiseen.
Yllättävien, siis niiden ennalta arvaamattomien tilanteiden vuoksi minulla on sellainen turva, mitä kutsutaan vakuutukseksi. - HelppoaKunOsaaaa
"Riskit on siinä kun kaahataan hullun lailla kuluneilla kesärenkailla ja ylivoimaisesti suurin riski löytyy sieltä ratin ja penkin välistä."
Ehdottomasti näin. Suurin riski löytyy niistä penninvenyttäjistä jotka haluavat ajaa kesällä talvirenkailla. Miksi vitussa joku järkevä haluaisi tehdä niin. On kesärenkaat ja sitten on talvirenkaat. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää? - sommerreifen
On todella järkevää ajaa kuluneet talvirenkaat tai kitkat loppuun kesän kuivilla keleillä ja laittaa uudet talvirenkaat alle sitten kun niitä todella tarvitaan eli talvemn liukkailla. Vanhoissa talvirenkaissa on sekin etu, että niitä ei tarvi vaihtaa välttämättä samalla viikolla muiden kanssa, kun se ensimmäinen talvikeli yllättää ja kaikille pitää saada yhtaikaa renkaat alle.
Liittyy, se että rengaskauppiaat ei tykkää, kuten ei tykkää siitäkään jos ajaa nastattomilla anstakumeilla kesällä...
Ei kulu, ne ei osaa lukea kalenteria, eli ei tiedä koska on "talvirengaspakko"- MelkeinKolaroinut
On se laillista, mutta osoittaa täydellistä piittaamattomuutta itsensä ja varsinkin muiden turvallisuudesta. Kitkarenkaiden pito-ominaisuudet ovat kertaluokkaa huonommat kuin kesärenkaiden, varsinkin märällä asvaltilla.
Kyllähän sitä aina voi sanoa että voi ajaa varovasti, mutta mitäs sitten kun hirvi hyppää eteen 80 km/h vaudissa? Tai joku kolmion takaa?
Jos joku kitkarengasmies ajaa mun lapsen yli niin pääsee samaan kategoriaan rattijuopon kanssa: Kaksi miestä menee saunan taakse ja vain yksi tulee takaisin.
Jotain rajaa pitää pihiydessäkin pitää. Liikenneturvallisuudesta ei pidä tinkiä ytuollaisen asian takia.- PontiusPilatusjoo
Kyllä, saunan takaa tulee kitkamies, koska on älykkäämpi kuin jyrsijät. Selviää tilanteesta kuin tilanteesta, onhan ne niin hirmu vaikeat ja haastavat ne kitkat
nastamiehen mukaan. - EiJatkoon
PontiusPilatusjoo kirjoitti:
Kyllä, saunan takaa tulee kitkamies, koska on älykkäämpi kuin jyrsijät. Selviää tilanteesta kuin tilanteesta, onhan ne niin hirmu vaikeat ja haastavat ne kitkat
nastamiehen mukaan.Et taida olla se penalin terävin kynä. Tai edes se toiseksi terävin.
Voi vain toivoa että Darwinin laki tekee tehtävänsä.
- Mutzibur
Nastarenkailla olen ajanut jo 3 v kesät talvet ja samalla kats.leimalla.
- Kitkaaon
No miten hemmetissä talvirenkailla voi ajaa talvella jos ei niillä ole turvallista ajaa kesälläkään.
Rengaskauppiaiden aivopesujuttuja.
Erot ovat teknisten ominaisuuksien osalta marginaalisia.
Suurin turvallisuusriski on se läskimaha siellä penkin ja ratin välissä.
Kyllä, keisari on alasti. - Hoopottajat
Miten kitkarengas muuttuu liukkaaksi kesällä?
- debica
Rengashotellin miehet valelevat salaa kitkarenkaita öljyllä tai silikonilla.
Sen jälkeen on tosi vaarallista ajella. Varsinkin jos on rengasliikkeiden aivopesun tuloksena puuroa korvien välissä.
Jos auto lähtee sladiin, niin tosi äijät ottaa sen luiston haltuun ja jatkaa matkaa. Mut merkonomi-puppelipojat huutaa suoraa huutoa ja niiden auto liukuu suoraan kohti metsää.
- mitattu
Moottoripyörien kanssa kun puuhastelin niin moni touringkuski pani tonneja ABSeihin (jotka kiistatta lyhentävät jarrutusmatkaa, huomattavasti) mutta itkivät katkerasti kalliita renkaita. Piti saada sellaisia muovikiekkoja jotka kestivät halki euroopan ja takaisin, kulumatta. Kitkajutut ei siinä asiassa kiinnostanut. Radalla käyneet ymmärsivät että kannatti ottaa urheilulliset renkaat: ne pitivät jyrkässäkin mutkassa ja paransivat sekä pysähtymistä että kiihtymistä. Kerran yhdelle kurssille laitettiin kaksi suht samanlaista pyörää, toiseen maratoonirenkaat ja toiseen urheilulliset kisarenkaat. Sitten jarrutuskisa....autonmitan verran eroa. Ja molemmat oli sentään kesärenkaita. Joku kitkarengas luistaisi varmaan vieläkin.
Se kovempi rengas kesti kolmen pehmorenkaan verran , mutta eihän ne ole kuin vähän toista sataa kappale.
Tulos koskee sellaisenaan autoja. Mene fillarilla ja julkisilla jos et halua maksaa renkaista.- pneumantino
Moottoritoimittajat jankuttivat vuositolkulla siitä legendaarisesta 40 metrin pysähtymismatkasta, mikä onnistui testivoittajilta, mutta ei aivan riittänyt niille heikoimmille renkaille. Kysynkin missä oikeusasteessa on säädetty se, että este on juuri sen matkan päässä. Entä jos se onkin 50 metrin päässä, niin mikä tahansa rengas riittää auton pysäyttämiseen.
Paljon tärkeämpää on se miten muuten toimit uhkaavassa tilanteessa.
Ei ole syytä törmätä suoraan vaan yrittää väistellä esteet kykyjensä mukaan. Viranomaisten kursilla opetetaan "jarrutus-väistö-jarrutus"-temppuja sekä sitä miten väistellään ABS-autoilla tai ilman niitä.
Tärkeintä on mahdollisimman terhakkaasti välttää törmäys, vaikka sitten menisin lopuksi vähän ojan puolelle. Tuolloin on suurimmat kolhut vältetty.
Harvassa käytetyssä autossa on parhaat renkaat, parhaat jarrupalat tai paras tekniikka, mutta penkillä voi kuitenkin istua paras kuski, joka osaa välttää onnettomuuden väistelemällä tai ottamalla jo alkaneen luiston haltuun. Hyvin pärjää tämänkin kesän vanhoilla talvirenkailla, kun ajaa ihan tavanomaisia nopeuksia eikä vedä 100 lasissa kurveihin.
- Huojuenkaarteet
Eilen tuli huomattua, että kitkat kesärenkaina monilla premiumeissa...
Jullit kehuu niiden ajo-ominaisuuksia, mutta ajelee kesät kitkoilla, ei ymmärrä.- sade_kelit
Tarvikejarrupaloissa tuntuu olevan myös selviä eroja. Uudet palat vaihdettu ja liukukiskot/tapit herkistelty, mutta silti tuntuu auto pysähtyvän melkoisen laiskasti.
Vanhat talvirenkaat jarruttavat silti ihan hyvin eli aivan (liian paljon)kuluneiden kesärenkaiden veroisesti kuivalla asfaltilla.
Sadekelin ominaisuudet testataan sitten vasta loppuviikolla. - sommerreifen
Tuhat tulimaista. Ne vanhat talvirenkaat toimii ihan hyvin sateellakin. Vesi ja kura lentää hyvin sivuille, mutta mitään vesiliirtoa ei tunnu ilmenevän.
Pintaakin on sen verran, että kestävät hyvin myöhäiseen syksyyn asti.
Tuossa keski-eurooppalaistyylisessä pintakuviossa on reilusti kulutettävaa, mutta lumessa en noilla haluaisikaan ajaa, joten edistän muidenkin turvallisuutta ajamalla ne kesän aikana loppuun ja sitten taas talveksi otetaan ne nastoilla varustetut Kumhot alle . Toimivat hyvin lumikeleillä kuin nokialaisetja ovat paljaalla asfaltilla mukavan hiljaiset.
- nastatko
""Kitkarenkaassa saattaa olla paljon urasyvyyttä, ja usein ajatellaan, että siksi se olisi hyvä sateella. Kitkarengas on kuitenkin normaalia kesärengasta liukkaampi myös märissä olosuhteissa, vaikka urasyvyyttä olisikin. Jarrutusmatkat pitenevät, ja väistöissä tarvitaan enemmän tilaa. "" Märissä olosuhteissa liukkaammat. ?? Nykyäänhän talvisin on todella usein MÄRÄT olosuhteet . Melkein aina talvisin etelä-Suomessa on keli märkä ja jäinen, Kannattaisi varmaankin ajaa silloin kesärenkailla
- idiootittienpäällä
"Melkein aina talvisin etelä-Suomessa on keli märkä ja jäinen, Kannattaisi varmaankin ajaa silloin kesärenkailla"
Märkä ja jäinen on kaksi aivan eri asiaa. Märällä asvaltilla kesärengas pitää paljon paremmin.
Kitkarengas on oikeasti aivan tappopeli märällä asvaltilla kesärenkaaseen verrattuna.
Kyllä sillä todennäköisesti hengissä pysyy mutta tarpeettoman ja suuren riskin ottaa ajaessaan kitkoilla kesällä. Ja ainoastaan pihiyttään.
Äärimmäisen typerää toimintaa. - Eihyvämuttapärjää
idiootittienpäällä kirjoitti:
"Melkein aina talvisin etelä-Suomessa on keli märkä ja jäinen, Kannattaisi varmaankin ajaa silloin kesärenkailla"
Märkä ja jäinen on kaksi aivan eri asiaa. Märällä asvaltilla kesärengas pitää paljon paremmin.
Kitkarengas on oikeasti aivan tappopeli märällä asvaltilla kesärenkaaseen verrattuna.
Kyllä sillä todennäköisesti hengissä pysyy mutta tarpeettoman ja suuren riskin ottaa ajaessaan kitkoilla kesällä. Ja ainoastaan pihiyttään.
Äärimmäisen typerää toimintaa.Eihän se kitkarengas mitenkään erityisen hyvä ole kesällä ajaa, rengasmelua lukuunottamatta, mutta normaaliajossa ennakoivalla ajotavalla sillä pärjää täysin. Rata-ajo on sitten asia erikseen. Lisäksi kesäkelin ajo-ominaisuudet riippuvat myös jonkun verran rengasmerkistä, Nokian on selkeästi surkeimmasta päästä.
Jos ne kitkat kesällä ovat jonkun mielestä on aivan tappopeli niin miten ko. henkilöt sitten uskaltavat ajaa talvella ollenkaan? Uudenkin nastarenkaan pito jäällä on täysin olematon verrattuna kitkan pitoon märällä asfaltilla ja kuitenkin esim. taajama-alueilla ajellaan samoja nopeuksia kesät-talvet, keleistä riippumatta. - Korttipoistyhmiltä
"Jos ne kitkat kesällä ovat jonkun mielestä on aivan tappopeli niin miten ko. henkilöt sitten uskaltavat ajaa talvella ollenkaan? "
Pointti on se että talvella on liukasta kaikille ja sen kanssa on vain tultava toimeen. Kesällä on mahdollista ajaa paremmin pitävillä renkailla kun ei ole jäätä eikä lunta. On tyhmää laittaa kesällä alle rengas joka on tehty lumelle ja jäälle. Miksi joku valitsee tahallaan liukkaamman renkaan kun parempia on tarjolla? Ja vaarantaa myös muiden turvallisuuden. Tietoista turvallisuuden vaarantamista pelkästään pihiyden takia en hyväksy. - Piheyttä
Korttipoistyhmiltä kirjoitti:
"Jos ne kitkat kesällä ovat jonkun mielestä on aivan tappopeli niin miten ko. henkilöt sitten uskaltavat ajaa talvella ollenkaan? "
Pointti on se että talvella on liukasta kaikille ja sen kanssa on vain tultava toimeen. Kesällä on mahdollista ajaa paremmin pitävillä renkailla kun ei ole jäätä eikä lunta. On tyhmää laittaa kesällä alle rengas joka on tehty lumelle ja jäälle. Miksi joku valitsee tahallaan liukkaamman renkaan kun parempia on tarjolla? Ja vaarantaa myös muiden turvallisuuden. Tietoista turvallisuuden vaarantamista pelkästään pihiyden takia en hyväksy.Aivan samalla tavalla niillä kitkoilla voi tulla toimeen kuin talvikeleissä yleensäkin, eli ajamalla järkevästi ja ennakoivasti. Kuitenkin kesäkelin ajo-olosuhteet ovat keskimäärin huomattavasti paremmat kuin talviaikaan.
Mitä tulee tuohon kysymykseen "Miksi joku valitsee tahallaan liukkaamman renkaan kun parempia on tarjolla?" niin voi yhtä hyvin voisi kysyä miksei jokainen osta uusia talvi/kesärenkaita yhden kauden jälkeen tai kesken kaudenkin jos ajaa enemmän? Samalla tavalla voisi väittää että on turvallisuuden vaarantamista piheyden takia jos näin ei tee koska ei esim. 10 tkm ajetun renkaan pito ole enää uuden tasolla. Jos haluan ajaa turvallisuudesta tinkimättä niin riittääkö 5 tkm:n vaihtoväli renkaille? - tarkkanäköinen
Korttipoistyhmiltä kirjoitti:
"Jos ne kitkat kesällä ovat jonkun mielestä on aivan tappopeli niin miten ko. henkilöt sitten uskaltavat ajaa talvella ollenkaan? "
Pointti on se että talvella on liukasta kaikille ja sen kanssa on vain tultava toimeen. Kesällä on mahdollista ajaa paremmin pitävillä renkailla kun ei ole jäätä eikä lunta. On tyhmää laittaa kesällä alle rengas joka on tehty lumelle ja jäälle. Miksi joku valitsee tahallaan liukkaamman renkaan kun parempia on tarjolla? Ja vaarantaa myös muiden turvallisuuden. Tietoista turvallisuuden vaarantamista pelkästään pihiyden takia en hyväksy.Se on moro! kortiton.
- Riskiä_ei_ole
Kun lukee regastestejä niissä jaetaan sijoja sekä perstuntumalla että mittaamalla.
Jos mittaukset tehdään rehdisti sijoitus on ok. Mutuarviot kuitenkin vaikuttavat sijoituksiin, siis koeajajien ennakkoluulot.
Esim. kaarreajo on täysin kuljettajasta riittuvainen eikä sitä voi vakioida.
Vaikka miten mitataan kaikki Suomessa myytävät renkaat ovat laillisia tieliikennekäytössä, riippumatta sijoituksesta.
Aivan halvimpia lukuunottamatta renkaiden erot ovat merkityksettömät.
Kaiken lisäksi renkaan tärkeimmät ominaisuudet kuten hiljaisuus ja kesto jätetään arvauksen ja asiakkaan kokeilun varaan.
Sadekelin pitokin vaihtelee KAIKILLA renkailla. Sileä uudehko asfaltti on liukkaampi kuin hyvin karhennettu. Vesiurat ovat riski kaikille renkaille, vain vauhti ratkaisee.
Leveät renkaat ovat sateella vaarallisemmat kuin kapeammat.
Mitä sileämpi rengas (kesärengas) sen vaarallisempi verrattuna karkeampikuvioiseen (talvirengas).
Kitkarengas toimii talvella jolloin tiet ovat märkiä ja suolattuja kuten valtaosan ajasta ne ovatkin. Samankaltaiset olosuhteet vallitsevat kesällä.
Nykynopeuksilla ajettaessa kitkarenkaat eivät kesäolosuhteissa VOI olla vaaralliset.
Kesäkelissä kitkarengas ei voi muuttua vaarallisemmaksi kuin talvella.- Talouskuria_kehiin
Miksi ostaa kalleintä öljyä, kun tavallisellakin pärjää.
Miksi ostaa kalleimmat merkkirenkaat, kun halvemmillakin pärjää.
Miksi ostaa uudet kesikset, kun voi ajaa loppuun vanhat talvirenkaat.
Miksi maksaa merkkihuoltoon, kun saman työn saa puolta halvemmalla pienkorjaamosta ja osatkin maksaa vain 25-50 %:a merkkiosista.
Ei viisas ole pihi/saita/nuuka vaan tarkka taloudestaan ja rahoistaan.
Miksi tuhlata rengasliikkeen narutettavana, kun voi elää viisaastikin. - Ihmishenkikallis
Talouskuria_kehiin kirjoitti:
Miksi ostaa kalleintä öljyä, kun tavallisellakin pärjää.
Miksi ostaa kalleimmat merkkirenkaat, kun halvemmillakin pärjää.
Miksi ostaa uudet kesikset, kun voi ajaa loppuun vanhat talvirenkaat.
Miksi maksaa merkkihuoltoon, kun saman työn saa puolta halvemmalla pienkorjaamosta ja osatkin maksaa vain 25-50 %:a merkkiosista.
Ei viisas ole pihi/saita/nuuka vaan tarkka taloudestaan ja rahoistaan.
Miksi tuhlata rengasliikkeen narutettavana, kun voi elää viisaastikin."Ei viisas ole pihi/saita/nuuka vaan tarkka taloudestaan ja rahoistaan."
Tottakai jokainen katsoo rahojensa perään ja ostaa tavaran mistä halvemmalla saa. Se on täysin eri asia kuin Liikenneturvallisuuden vaarantaminen valitsemalla tahallaan keliin huonosti sopivat renkaat. Totaalisen väärä kohta säästää. - virpi70
Talouskuria_kehiin kirjoitti:
Miksi ostaa kalleintä öljyä, kun tavallisellakin pärjää.
Miksi ostaa kalleimmat merkkirenkaat, kun halvemmillakin pärjää.
Miksi ostaa uudet kesikset, kun voi ajaa loppuun vanhat talvirenkaat.
Miksi maksaa merkkihuoltoon, kun saman työn saa puolta halvemmalla pienkorjaamosta ja osatkin maksaa vain 25-50 %:a merkkiosista.
Ei viisas ole pihi/saita/nuuka vaan tarkka taloudestaan ja rahoistaan.
Miksi tuhlata rengasliikkeen narutettavana, kun voi elää viisaastikin.Miksi ostaa kalleintä öljyä, kun tavallisellakin pärjää. - vaikka siksi että hyvä öljy ei ole halvinta...
Miksi ostaa kalleimmat merkkirenkaat, kun halvemmillakin pärjää. - ei tarvitse ostaa kalleimpia renkaita, mutta rengastesteissä menestyneet harvemmin on niitä kaikkein halvimpia renkaita...
Miksi ostaa uudet kesikset, kun voi ajaa loppuun vanhat talvirenkaat. - kunnolliset kesärenkaat on ominaisuuksiltaan ihan erilaiset kuin kuluneet talvirenkaat, en vaarantaisi kanssaliikkujien henkeä ajelemalla kesät talvet samoilla hiihtoliiton hyväksymillä renkailla....
Miksi maksaa merkkihuoltoon, kun saman työn saa puolta halvemmalla pienkorjaamosta ja osatkin maksaa vain 25-50 %:a merkkiosista. - ihan vaan vaikka siksi, että pienkorjaamoilla veloitetaan usein ihan turhista töistä, vaikka tuntiveloitus olisi vaan puolet merkkihuollon vastaavasta, tunteja voi riippumattomalla korjaamolla olla kolme merkkihuollon yhden tunnin sijaan. ja mitä tulee halpoihin osiin, niin kannattaa tsekata onko ne puolta halvemmat tehty kiinassa piraatteina ja laittomasti täällä myynnissä. oikeat merkkiosat vaan maksaa.
Ei viisas ole pihi/saita/nuuka vaan tarkka taloudestaan ja rahoistaan. - ihan miten vaan, mutta uutta tai uudehkoa autoa en viitsisi mennä pilaamaan noilla sun säästövinkeilläsi...
Miksi tuhlata rengasliikkeen narutettavana, kun voi elää viisaastikin. - i rest my case... - Anonyymi
Ihmishenkikallis kirjoitti:
"Ei viisas ole pihi/saita/nuuka vaan tarkka taloudestaan ja rahoistaan."
Tottakai jokainen katsoo rahojensa perään ja ostaa tavaran mistä halvemmalla saa. Se on täysin eri asia kuin Liikenneturvallisuuden vaarantaminen valitsemalla tahallaan keliin huonosti sopivat renkaat. Totaalisen väärä kohta säästää.Keskihintaisilla renkailla pärjää oikein hyvin liikenteessä.
Liikenneturvallisuuden vaarantaja istuu siellä ratin ja penkin välissä.
- gdfgdgdfgfdg
Nämä varmaan riittää. Kokemusta myös löytyy 2v vanhat Blizzakit räjähti kesällä 25C alle kesken maantieajon.
http://www.mynewsdesk.com/fi/continental-rengas-oy/pressreleases/autoilija-muista-taemae-kitkarengas-ei-ole-kesaerengas-1136789
http://www.nokianrenkaat.fi/yritys/uutinen/talvirengas-on-kesalla-hidas-kehno-ja-turvaton-ala-tingi-turvallisuudesta/- lunta_loskaa
Tuotepäälikkö Jari Alopeus (urheiluseura Conti) moittii ankarasti vanhoja talvirenkaita ja niiden käyttäjiä. HALOO !!!
Hänenhän pitää lisätä myyntiä ja suorastaan vaatia, että ihmiset vaihtaisivat kaikki puolikuntoiset renkaat äkkiä kalliisiin uusiin.
Ja tietysti meidän merkkeihin !!!
Missä on vagniikan maailman ryhti ? Missä viipyy se testi, miten parhaat kesärenkaat pärjäävät kitkoja vastaan loskalelillä ja talven yllättäessä myöhäisen renkaanvaihtajan. Tämä on kuitenkin ihan konkreettinen tilanne tuhansille autoilijoille joka syksy , kun kelit äkkiä vaihtuu. - Hhjjhgfkjhh
Se että joku vastuuton tohelo ei vaihda talvirenkaita ajoissa alle syksyllä ei muuta lainkaan sitä että talvirenkailla kesällä ajava on samanlainen vastuuton tohelo.
- Kyllä_se_kestää
Et muistanut rengaspaineita tarkastaa.
Eipä ole sattunut moista koskaan että oikein räjähtää
Ja vissiin kaikki kerralla. Rengas ei räjähdä paitsi kun silla alipaineisena ajetaan voi rikkoontuminen täpahtua lopuksi äkillisesti.
Hidas vuoto, huolimaton kuski, renkaan syy.- max_pressure
Epäilen vahvasti asemien viallisia mittareita syyksi rengasräjähdykseen.
Olen saanut muutamalla asemalla epäilyttävän tuloksen mittarilla (eli kivikovat renkaat) ja kun kävin toisella asemalla tarkastamassa, niin renkaissa oli lähes 4 bar, vaikka sall. max. henkilöautolle on 3 bar.
Talvella sain tuon tuloksen ja kun kävin 3 kk myöhemmin samalla asemalla täyttämässä vaunun renkaita, niin mittari oli edelleen viallinen.
KYSYMYS: Kuinka monta sataa autoilijaa oli tällä välillä saanut renkaisiinsa virheelliset paineet = hengenvaarallista !!!
- Marketing_dept
Voi mikä tauno uskoo kaikki mikä on kirjoitettu.
Ajattele omilla aivoillasi äläkä usko mainospuheisiin.
Kyllä Continetalin ja Nokian kaupparatsu osaa puhua soopaa vakavalla naamalla.- SelkärankaaPeliin
Olen itse ajanut autolla niin paljon että osaan sanoa talvirenkaiden olevan paljon kesäkumeja huonommat kesäkeleillä. Ja kyllä te niiden käyttäjätkin sen tiedätte.
Huonoa omaatuntoa yritätte paikkailla näillä selityksillä.
Eikö olisi helpompaa vain korjata mokansa ja tehdä oikein? - oman_tien-kulkija
En lähde rengasliikkeiden kätyreiden ja bulvaanien kelkkaan ostamalla suinpäin uudet kesikset, vaan ajan vanhat talvirenkaat loppuun ja ostan uudet kesärenkaat vasta syksyn sateisiin, sillä silloin niitä todella tarvitaan, kun pitää olla syvät vesiurat autoissa. Kesällä en ajele vettä täynnä olevissa tien urissa vaan ratsastelen tien lähes kuivilla harjanteilla, mihin kaistan leveys antaa mahdollisuuden.
Omatunto ei minua soimaa, paitsi silloin jos ostan uudet renkaat vaikka allaolevat ovat vielä ihan käyttökelpoiset koko kesän ajan. - Jjjjjhjggh
Omatunto ei minua soimaa, paitsi silloin jos ostan uudet renkaat vaikka allaolevat ovat vielä ihan käyttökelpoiset koko kesän ajan.
Tyypillinen minäminä-ihminen joka ei piittaa muista tielläliikkujista. Varmaan sun mielestä voi aivan hyvin ajella pikku pöhnässä hiljaa ja varovasti kun taksi maksaa. - Myyntipuheita
Ei varmaan kukaan kiistä sitä etteikö kesärengas ole kesäkeliin se absoluuttisesti paras valinta, mutta kyllä noista rengasmyyjien kärjistetyistä kommenteista paistaa läpi myös ne kaupalliset intressit. Ihan omakohtaisena kokemuksena rengasliikkeestä kun eri kerroilla kysyin kitkarenkaiden soveltuvuutta omaan käyttöön:
Talvirenkaiden ostossa: Ajo pääasiassa Etelä-Suomen suolattuja/märkiä pääteitä, eli tyypillisesti 5 astetta ja märkä tie -> "joo kitkarengas soveltuu tuohon ajoon oikein hyvin"
Kesärenkaita ostaessa kysäisin kitkojen kesäkäytöstä, eli kun ajan kesällä samoja teitä, samalla nopeusrajoituksella, 15 astetta ja märkä tie -> "en missään tapauksessa suosittele kitkarenkaita tuohon käyttöön" - montako_promillea
Miten ne sinun tavanomaiset pöhnässä ajelut näihin renkaisiin liittyy ?
- srth
>Liittyykö niihin turvallisuusriski kesäkäytössä ?
Kyllä, kumi on liian pehmeää ja pito huono kuumalla.
> Kuuluvatko ne merkittävästi enemmän kesällä kuin talvella ?
Eivät, melutaso on kyllä pehmeän kumiseoksen ansiosta alhainen kuten talvellakin.- sakta-farten
Jos tarvii ajaa sateella sata lasissa jyrkässä kurvissa, niin kitka ei ole paras vaihtoehto, mutta jos riittää normikansalaisen vauhti, niin ei ole mitään ongelmia.
Ketkä ne oikein joutuu siihen vesiliirtoon, kun ei ole tullut vastaan sellaista huimaa tilannetta yli 40 vuoteen, vaikka joskus ajeltiin jopa sileillä ristikudosrenkailla. Sovittaa vain nopeuden kelien mukaan.
Ei ole pakko ajaa kovalla sateella motarilla 120-130 lasissa koko ajan, vaan voi huonolla kelillä lähteä matkaan vähän aikaisemmin.
Sateella hurjasteleminen millä tahansa renkailla on törkeää piittaamattomuutta toisten turvallisuudesta. Siihen syyllistyvät usein ne rinkelimersuilla ajavat tärkeät minä-eipäs- kun- minä henkilöt.
- tarkkanäköinen
20 vuotta ja rapiat 500tkm micelinin. kitkoilla kesät talvet ,(ei säilytys eikä vaihto ruljanssia keväisin eikä syksyisin) hiljaisimmat renkaat,mitä on valmistettu , eikä kulu kesällä sen enempää kuin talvella . huom. Vain yhdet vanteet.
- seppo_suvikumi
Säilytys, vanne ja rengasongelmien ratkaisu on siis yksinkertaista ja helppoa kun siihen vaan ryhtyy, eikä tarvi jonotella rengasliikkeissä sesonkien aikana. Ei nettivarauksia, ei poissaoloja töistä. Käyt vaan parin vuoden välein vaihtamassa koko sarjan uuteen sinulle sopivana päivänä.
Helppoa kuin heinänteko !
- Anonyymi
Itse oon ainakin ajanut kesät talvet kitkoilla. Hyvin toimii, eikä tarvii kytätä milloin vaihdon aika.
- Anonyymi
Taksimiehet ja muutkin paljon ajavat ostavat myöhään syksyllä uudet kitkat ja avavat niillä talven lisäksi koko kesän ja sitten ostavat taas talveksi uudet.
Edullinen ja hyvin toimiva ratkaisu eikä auto seiso turhan takia. - Anonyymi
Kestääkö pohjoismainen kitkarengas hetkellisiä nopeuksia 160-170 km/h ohituksissa +10 asteen tienoilla? Valmistajan nopeusraja 170 km/h.
Takavuosista muistan - ehkä 2006 - että käyttämäni kitkarenkaat olivat nopeusluokaltaan S eli 160 km /h.
Suomessahan se riittää, mutta ajoin Keskieuroopassa talvellakin, niin sanottiin kysyessäni, ettei sitä rajaa ainakaan paljoa kannata ylittää.
- Anonyymi
Renkaiden kumiseos tehdään käyttöolosuhteita ajatellen. Ei talvirengas toimi kesähelteillä asianmukaisella tavalla, aivan kuten kesärengas ei toimi talvipakkasella tarkoituksenmukaisella tavalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1072785Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302385Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen212310Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631021906- 1141620
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1681335Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2821167- 711024
- 801024
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi238961