Adventismi ja kreationismi, vai evoluutio?

totuusfriikki7678

Kun olin adventisti 1980-luvulla niin adventismiin kuului nuoren maan kreationismi (englanninkielinen lyhenne YEC = Young Earth Creationism). Eli ajatellaan, että näkyvä maailma ja elämä on 6000 (tai enintään 10 000) vuoden ikäinen Raamatun sukuluetteloiden avulla laskemalla.

Olin hämmentynyt, kun vuonna 1989 sain eräältä kriittiseltä adventistilta niitä englanninkielisiä Spectrum-lehtiä ja niissä sanottiin, että yleensä adventistioppineet hyväksyvät kuitenkin evoluutioteorian ja evoluution. Ja katsovat maailmankaikkeuden ja elämän olevan miljardien vuosien ikäistä.

Noin vuonna 2003 luin amerikkalaiselta adventistiselta sivustolta, että adventistitutkijat pohtivat siirtymistä vanhan maan kreationismiin (OEC = Old earth Creationism) eli että maa ja maailmankaikkeus voivat olla miljardien vuosien ikäisiä (elämä katsotaan olevan sitten joko miljardien vuosien tai muutaman tuhannen vuoden ikäistä). Kun jälkeenpäin vuosien kuluttua koetin palata kyseiselle websivulle, ei sitä ollut enää webissä.

Kysyisin nykyistä adventismia tuntevilta, että mitä adventismissa yleisesti ottaen uskotaan luomisesta, kreationismista ja evoluutiosta/evoluutioteoriasta nykyään? Onko opetuksessa voimassa edelleen YEC vai onko siirrytty OEC-luomisuskoon?

Mitä opetetaan evoluutioteoriasta ja evoluutiosta adventtikirkossa nykyään?

95

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pyhpyh

      Adventtikirkko ei hyvåäksy evoluutioteoriaa. Piste. Spectrumin porukka on luopioita.

      • Kiitos ensimmäisestä vastauksesta avaukseeni.

        Olenkin ymmärtänyt, että porukka Spectrum-lehden taustalla on aika liberaalia - tai kuten sinä sanoit, suorastaan "luopioita" mitä tulee "adventtitotuuden" tyypillisten oppien kannattamiseen.


      • «Adventtikirkko ei hyvåäksy evoluutioteoriaa. Piste. Spectrumin porukka on luopioita.»

        Otit näemmä omaksi hommaksesi määritellä, mikä kuuluu Adventtikirkkoon ja mikä ei.

        Toinen mahdollisuus olisi katsoa, ketkä ovat seurakunnan jäseniä ja kolmas olisi laskea ne, jotka katsovat itse kuuluvansa Adventtikirkkoon.

        Muutoksia kirkon opetuksessa tapahtuu joka tapauksessa ja on pitkin matkaa tapahtunut.


    • iloinen_naurajaa

      Adventismin pimeimmässä loukossa eli Toivonlinnassa alias Topilassa evoluutio sivuutettiin biologian tunnilla kokonaan. Kertonee paljon adventismin suhtautumisesta tieteelliseen totuuteen? Adventismi on täyttä paskaa saaaaaaaatanaaaaa!!! :-):-):-)

      • omalehmä

        Eikös niitä kouluja sitten sido minkäänlainen opetussuunnitelma?


      • iloinen_naurajaa
        omalehmä kirjoitti:

        Eikös niitä kouluja sitten sido minkäänlainen opetussuunnitelma?

        Ilmeisesti katsovat satukirjansa eli Raamatun olevan ylin auktoriteetti. Ei niitä mielisairaita jumalharhaisia kiinnosta oikeasti totuus.


    • eiarmoa

      Kaikki järkevät ja tulevaisuudestaan huolissaan olevat kristilliset kirkot ovat ottaneet etäisyyttä kreationisteihin, mutta se ei riitä. Heidät tulisi tuomita selkeästi ja yhdenkään kirkon ei tulisi olla missään tekemisissä kreationistien kanssa. Heille ei saisi vuokrata tiloja, heitä ei saisi ottaa puhumaan, heitä ei saisi päästää mihinkään toimintaan mukaan, koska kreationistit ovat kristinuskon tuho. He tekevät Jumalasta pellen kaikkien silmissä. Kristinusko tuhoutuu kreationistien mukana! Fundamentalistisia kreationisteja vastaan pitäisi taistella yhtä kovin ottein kuin fundamentalisteja islamisteja, koska kummatkin tuhoavat lopulta oman uskontonsa. Jos haluamme pitää uskontomme, hävittäkäämme kreationistit valistamalla uskovia siitä, miten heidän oppinsa tulee tuhoamaan uskontomme jota rakastamme ja joka on kulttuurimme perusta.

      • MinäOlen-loi.kaiken

        Kreationismi? mitä ihmettä oikein tarkoitat?
        Tai ehkä tarkoitat raamatullisia uskovia - Alussa Jumala loi taivaan ja maan - uskovia?


      • kerettiläinen--

        Oliko tuo kirjoitus jokin vitsi vai aivan todellako joku "uskovainen" on tuota mieltä???
        Ei kai jokin surkean pieni ryhmä onnistu tuhoamaan kristinuskoa, mutta sen sijaan tuo verenmaku suussaan kiihkoileva ja piinajumalaansa uskova "hengellä voideltujen" joukko kyllä onnistuu sen tekemään. Raamatussa kuvataan tätä Jumalasta luopunutta "kristikuntaa" eli Babylonia niin että siitä on tullut "riivaajien ja kaikkien saastaisten lintujen asuinpaikka" Ilm.18:2. Jokainen, jolla on silmät päässään, voi tämän asian todeta, että näin se on ja tuo edellä oleva kirjoitus on siitä hyvä esimerkki, ellei se ollut jokin huono "vitsi".


      • «Heidät tulisi tuomita selkeästi ja yhdenkään kirkon ei tulisi olla missään tekemisissä kreationistien kanssa. Heille ei saisi vuokrata tiloja, heitä ei saisi ottaa puhumaan, heitä ei saisi päästää mihinkään toimintaan mukaan, koska kreationistit ovat kristinuskon tuho.»

        Mielipiteen ja sen ilmaisemisen vapaus on aika tärkeä yhteiskuntamme perusarvo.

        Kreationistien vaikutus kristillisten yhteisöjen uskottavuuteen ei mielestäni ole niin painava peruste, että tuosta arvosta olisi syytä tinkiä.

        Riittäisi mainiosti, että kunkin yhteisön virallista näkemystä pidettäisiin selvästi esillä ja sanouduttaisiin irti vanhakantaisesta kreationismista.

        Valistaminen ei kuitenkaan ainakaan kovin nopeasti hävitä epärationaalista ajattelua. Ja otteiden koventaminen voi helposti johtaa jopa päinvastaiseen reaktioon kuin oli tarkoitus.


      • v.aari kirjoitti:

        «Heidät tulisi tuomita selkeästi ja yhdenkään kirkon ei tulisi olla missään tekemisissä kreationistien kanssa. Heille ei saisi vuokrata tiloja, heitä ei saisi ottaa puhumaan, heitä ei saisi päästää mihinkään toimintaan mukaan, koska kreationistit ovat kristinuskon tuho.»

        Mielipiteen ja sen ilmaisemisen vapaus on aika tärkeä yhteiskuntamme perusarvo.

        Kreationistien vaikutus kristillisten yhteisöjen uskottavuuteen ei mielestäni ole niin painava peruste, että tuosta arvosta olisi syytä tinkiä.

        Riittäisi mainiosti, että kunkin yhteisön virallista näkemystä pidettäisiin selvästi esillä ja sanouduttaisiin irti vanhakantaisesta kreationismista.

        Valistaminen ei kuitenkaan ainakaan kovin nopeasti hävitä epärationaalista ajattelua. Ja otteiden koventaminen voi helposti johtaa jopa päinvastaiseen reaktioon kuin oli tarkoitus.

        "Mielipiteen ja sen ilmaisemisen vapaus on aika tärkeä yhteiskuntamme perusarvo.

        Kreationistien vaikutus kristillisten yhteisöjen uskottavuuteen ei mielestäni ole niin painava peruste, että tuosta arvosta olisi syytä tinkiä.

        Riittäisi mainiosti, että kunkin yhteisön virallista näkemystä pidettäisiin selvästi esillä ja sanouduttaisiin irti vanhakantaisesta kreationismista.

        Valistaminen ei kuitenkaan ainakaan kovin nopeasti hävitä epärationaalista ajattelua. Ja otteiden koventaminen voi helposti johtaa jopa päinvastaiseen reaktioon kuin oli tarkoitus."

        Olen noista, mitä kirjoitit pitkälti samoilla linjoilla.

        Näen niin, että ollakseen kristitty ei tarvitse uskoa välttämättä, että maailma ja elämä ovat just 6000 vuotta vanhoja (tai "nuoria"). Kreationistit eivät ole keskenäänkään päässeet yksimielisyyteen siitä, miten luominen pitäisi selittää ja ajoittaa, vaan on olemassa melkein kymmenkunta erilaista kreationistista koulukuntaa.

        Ja sitten esimerkiksi YEC-väki ja OEC-väki väittelevät ja vänkäävät keskenään esim. maailman ajoittamisesta ja Genesiksen alkulukujen tulkinnoista.


      • zalaam

        Ei armoa: "Kaikki järkevät ja tulevaisuudestaan huolissaan olevat kristilliset kirkot ovat ottaneet etäisyyttä kreationisteihin, mutta se ei riitä. Heidät tulisi tuomita selkeästi ja yhdenkään kirkon ei tulisi olla missään tekemisissä kreationistien kanssa."
        Pläkki on pläkki. Olemattomuus ei luo eikä tiede kumoa Luojaa, koska Luoja tiedon lähde. Nopeaan luomiseen on helppo luottaa, koska kasvit luotiin ennen aurinkoa:)
        https://www.youtube.com/watch?v=bLHB_hNk42g
        Aika on evoa vastaan.
        http://www.sanansaattaja.com/SIVU66.htm
        Luonnonlait ovat evoa vastaan.
        http://koti.mbnet.fi/jrambon/RV7-2013.html
        Lisää julkaisijalta. Kandee paneutuu ajan kaa.
        http://koti.mbnet.fi/jrambon/media-aktivismi.html
        Ja kaikki muukin luomakunnassa on evoa vastaan.
        http://www.taustaa.fi/kortit/pages/KP08.htm

        Kerta kiellon päälle.
        https://www.google.fi/#q=mahdoton evoluutio
        In English.
        https://www.google.fi/#q=impossible evolution


      • Zalaam, miksi kaikki linkkisi vievät fundamentalistien kirjoituksiin?

        Miksi tiedeyhteisö ei ole selvillä siitä, että evoluutio on luonnonlakien vastainen ja mahdoton juttu?

        Voisiko syynä olla se, että evoluution kyseenalaistajat ovat marginaalinen kitisijöiden joukko, jota tiedeyhteisö ei olta lainkaan vakavasti?

        En tässä rupea yksitellen ampumaan alas noita linkkien takaa löytyviä sekopäisyyksiä. Aivan samalla Google-tekniikalla löytyvät myös todisteet evoluution puolesta.


      • zalaam kirjoitti:

        Ei armoa: "Kaikki järkevät ja tulevaisuudestaan huolissaan olevat kristilliset kirkot ovat ottaneet etäisyyttä kreationisteihin, mutta se ei riitä. Heidät tulisi tuomita selkeästi ja yhdenkään kirkon ei tulisi olla missään tekemisissä kreationistien kanssa."
        Pläkki on pläkki. Olemattomuus ei luo eikä tiede kumoa Luojaa, koska Luoja tiedon lähde. Nopeaan luomiseen on helppo luottaa, koska kasvit luotiin ennen aurinkoa:)
        https://www.youtube.com/watch?v=bLHB_hNk42g
        Aika on evoa vastaan.
        http://www.sanansaattaja.com/SIVU66.htm
        Luonnonlait ovat evoa vastaan.
        http://koti.mbnet.fi/jrambon/RV7-2013.html
        Lisää julkaisijalta. Kandee paneutuu ajan kaa.
        http://koti.mbnet.fi/jrambon/media-aktivismi.html
        Ja kaikki muukin luomakunnassa on evoa vastaan.
        http://www.taustaa.fi/kortit/pages/KP08.htm

        Kerta kiellon päälle.
        https://www.google.fi/#q=mahdoton evoluutio
        In English.
        https://www.google.fi/#q=impossible evolution

        "Olemattomuus ei luo eikä tiede kumoa Luojaa, koska Luoja tiedon lähde".

        Tieteen ideana ei olekaan "kumota Luojaa" eikä toisaalta myöskään todistella Jumalan/jumalien olemassaoloa. Milläpä inhimillinen tiede ylimaallisia asioita ja olentoja tutkisi ja selvittelisi suuntaan tai toiseen. Tieteessä pysytään siinä, mikä on havaittavaa ja tutkittavaa olevaisuutta ja tehdään siitä teorioita. Uudet havainnot voivat sitten joko haastaa vanhan teorian, jota pitää päivittää tai hylätä kokonaan uudella teorialla korvaten tai sitten havainnot voivat tukea olemassaolevaa teoriaa.


      • zlm

        TF. Ymmärrän kyllä. Nyt vaan sattuu oleen niin, ettei Luojaa voi kumota millään tutkimuksella, koska Jumala ON. Ei ole olemassa tieteellistä tutkimusta, jonka lähtökohta on, ettei Jumalaa ole. Sellaiset tutkimukset ovat väkisinkin epätieteellisiä. Ne ovat puhtaasti paratiisin lankeemuksen tuotteita. Henkimaailman juttu:)
        Jumala: "Minä olen." God: "I AM."
        https://gracethrufaith.com/topical-studies/spiritual-life/the-seven-i-am-statements-in-john/
        2Moos. 3:14 Jumala vastasi Moosekselle: "Minä olen se, joka minä olen." Ja hän sanoi vielä: "Sano israelilaisille näin: 'Minä olen' lähetti minut teidän luoksenne."
        Ilm. 1:8 "Minä olen A ja O", sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias.
        I AM - 365 Names of God
        https://www.youtube.com/watch?v=-R-larVvuTg


      • zlm
        v.aari kirjoitti:

        Zalaam, miksi kaikki linkkisi vievät fundamentalistien kirjoituksiin?

        Miksi tiedeyhteisö ei ole selvillä siitä, että evoluutio on luonnonlakien vastainen ja mahdoton juttu?

        Voisiko syynä olla se, että evoluution kyseenalaistajat ovat marginaalinen kitisijöiden joukko, jota tiedeyhteisö ei olta lainkaan vakavasti?

        En tässä rupea yksitellen ampumaan alas noita linkkien takaa löytyviä sekopäisyyksiä. Aivan samalla Google-tekniikalla löytyvät myös todisteet evoluution puolesta.

        V.Aari. Mitä vähemmän tulkitset Pyhiä Kirjoituksia, sitä parempi.
        5Moos. 8:3 Hän nöyryytti sinua ja antoi sinun nähdä nälkää, ja hän antoi sinulle mannaa syödä, jota et ennen tuntenut ja jota eivät isäsikään tunteneet, opettaaksensa sinut ymmärtämään, että ihminen ei elä ainoastaan leivästä, vaan että hän elää jokaisesta sanasta, joka Herran suusta lähtee.
        Usko on tietämistä. Tieto annetaan ylhäältä.
        Joh. 16:25-31 Tämän minä olen puhunut teille kuvauksilla; mutta tulee aika, jolloin minä en puhu teille enää kuvauksilla, vaan avonaisesti julistan teille sanomaa Isästä. Sinä päivänä te anotte minun nimessäni; enkä minä sano teille, että minä olen rukoileva Isää teidän edestänne; sillä Isä itse rakastaa teitä, sentähden että te olette minua rakastaneet ja uskoneet minun lähteneen Jumalan tyköä. Minä olen lähtenyt Isästä ja tullut maailmaan; jälleen minä jätän maailman ja menen Isän tykö." Hänen opetuslapsensa sanoivat: "Katso, nyt sinä puhut avonaisesti etkä käytä mitään kuvausta. Nyt me tiedämme, että sinä tiedät kaikki, etkä tarvitse, että kukaan sinulta kysyy; sentähden me uskomme sinun Jumalan tyköä lähteneen." Jeesus vastasi heille: "Nyt te uskotte.
        Jeesus on sapatin Herra. Dave sen tietää:)
        Psalmit:
        92:1 Virsi, sapatinpäivä-laulu.
        92:2 Hyvä on Herraa kiittää ja veisata kiitosta sinun nimellesi, sinä Korkein,
        92:3 aamulla julistaa sinun armoasi ja yön tullen sinun totuuttasi
        92:4 kymmenkielisillä soittimilla ja harpuilla, kannelta soittaen.
        92:5 Sillä sinä ilahutat minua, Herra, töilläsi; minä riemuitsen sinun kättesi teoista.
        92:6 Kuinka suuret ovat sinun tekosi, Herra! Sinun ajatuksesi ovat ylen syvät.
        92:7 Järjetön mies ei tätä ymmärrä, eikä sitä älyä tomppeli.
        92:8 Kun jumalattomat rehottavat niinkuin ruoho ja väärintekijät kaikki kukoistavat, on se heidän ikuiseksi häviöksensä.
        92:9 Mutta sinä, Herra, olet korkea iankaikkisesti.


      • zlm: «Mitä vähemmän tulkitset Pyhiä Kirjoituksia, sitä parempi.»

        En tulkinnut tuossa ollenkaan mitään pyhiä kirjoituksia. Tuliko tämä kommentti vahingossa väärään paikkaan?

        Siteeraamasi raamatunpaikat eivät liity kirjoittamaani myöskään millään käsittämälläni tavalla.

        Sama koskee näitä lauseita: «Usko on tietämistä. Tieto annetaan ylhäältä.», «Jeesus on sapatin Herra. Dave sen tietää:)»

        Kysymys oli evoluutioteorian asemasta tehtyjen havaintojen ja tutkimusten valossa. Väitit, että evoluutio on heikoilla ja minä taas, että se on vahvoilla. Annoit nipun linkkejä, jotka kaikki johtavat fundamentalistien kirjoituksiin, joilla ei ole tieteellistä arvoa.

        Olisiko sinulla siihen aiheeseen jotakin sanottavaa?

        Minusta muuten on huono tapa kirjoittaa pitkät pätkät lainauksia Raamatusta tänne. Raamatunpaikkaviittaus tai lyhyt lainaus riittävät. Pitkät lainaukset tuntuvat väsytystaktiikalta ja keskustelun ohjaamiselta pois kiusallisesta asiasta.


      • zlm kirjoitti:

        TF. Ymmärrän kyllä. Nyt vaan sattuu oleen niin, ettei Luojaa voi kumota millään tutkimuksella, koska Jumala ON. Ei ole olemassa tieteellistä tutkimusta, jonka lähtökohta on, ettei Jumalaa ole. Sellaiset tutkimukset ovat väkisinkin epätieteellisiä. Ne ovat puhtaasti paratiisin lankeemuksen tuotteita. Henkimaailman juttu:)
        Jumala: "Minä olen." God: "I AM."
        https://gracethrufaith.com/topical-studies/spiritual-life/the-seven-i-am-statements-in-john/
        2Moos. 3:14 Jumala vastasi Moosekselle: "Minä olen se, joka minä olen." Ja hän sanoi vielä: "Sano israelilaisille näin: 'Minä olen' lähetti minut teidän luoksenne."
        Ilm. 1:8 "Minä olen A ja O", sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias.
        I AM - 365 Names of God
        https://www.youtube.com/watch?v=-R-larVvuTg

        "TF. Ymmärrän kyllä. Nyt vaan sattuu oleen niin, ettei Luojaa voi kumota millään tutkimuksella, koska Jumala ON."

        No sitähän minä kirjoitin, että ei tiede voi kumota Jumalan olemassaoloa eikä sitä todistaakaan, ei tieteellä ole siihen keinoja.

        Raamatussa Jumala on todellakin suuri Minä Olen (se, joka minä olen).


      • zalaam
        v.aari kirjoitti:

        zlm: «Mitä vähemmän tulkitset Pyhiä Kirjoituksia, sitä parempi.»

        En tulkinnut tuossa ollenkaan mitään pyhiä kirjoituksia. Tuliko tämä kommentti vahingossa väärään paikkaan?

        Siteeraamasi raamatunpaikat eivät liity kirjoittamaani myöskään millään käsittämälläni tavalla.

        Sama koskee näitä lauseita: «Usko on tietämistä. Tieto annetaan ylhäältä.», «Jeesus on sapatin Herra. Dave sen tietää:)»

        Kysymys oli evoluutioteorian asemasta tehtyjen havaintojen ja tutkimusten valossa. Väitit, että evoluutio on heikoilla ja minä taas, että se on vahvoilla. Annoit nipun linkkejä, jotka kaikki johtavat fundamentalistien kirjoituksiin, joilla ei ole tieteellistä arvoa.

        Olisiko sinulla siihen aiheeseen jotakin sanottavaa?

        Minusta muuten on huono tapa kirjoittaa pitkät pätkät lainauksia Raamatusta tänne. Raamatunpaikkaviittaus tai lyhyt lainaus riittävät. Pitkät lainaukset tuntuvat väsytystaktiikalta ja keskustelun ohjaamiselta pois kiusallisesta asiasta.

        Vaari. Ymmärrän tilanteesi. Et voi kiinnostua Jumalasta, ellei Hän kutsu sinua ensin. Laitan linkin, jonka tekstiä et tule ottamaan tosissasi. Miksi et ota sitä tosissasi? Koska Jumala ei juuri nyt kutsu sinua. Näin ollen pysyt sokeana. Se ei sinänsä ole häpeä, koska koko langennut maailma on sokea. Siksi se eksyy ja eksyttää. Sen sijaan Jumalan kutsun torjuminen koituu häpeäksi torjujalleen.
        http://www.andreas.fi/uskoonTulo.htm


      • TF: "No sitähän minä kirjoitin, että ei tiede voi kumota Jumalan olemassaoloa eikä sitä todistaakaan, ei tieteellä ole siihen keinoja."
        Tiede ei kumoa Luojaa, koska Luoja on tiedon lähde. Kääntäen: Tiede todistaa Luojan. Luomakunta sinällään riittää Luojan todistajaksi.
        Psalmit:
        19:1 Veisuunjohtajalle; Daavidin virsi.
        19:2 Taivaat julistavat Jumalan kunniaa, taivaanvahvuus ilmoittaa hänen kättensä tekoja.
        19:3 Päivä sanoo päivälle, ja yö ilmoittaa yölle.
        19:4 Se ei ole puhetta, se ei ole kieltä, jonka ääni ei kuuluisi.
        19:5 Niiden mittanuora ulottuu yli kaiken maan ja niiden sanat maanpiirin ääriin. Auringolle hän on tehnyt niihin majan.
        19:6 Se on niinkuin ylkä, joka tulee kammiostaan, se riemuitsee kuin sankari rataansa juostessaan.
        19:7 Se nousee taivasten ääristä ja kiertää niiden toisiin ääriin, eikä mikään voi lymytä sen helteeltä.
        19:8 Herran laki on täydellinen; se virvoittaa sielun. Herran todistus on vahva, se tekee tyhmästä viisaan.
        19:9 Herran asetukset ovat oikeat, ne ilahuttavat sydämen. Herran käskyt ovat selkeät, ne valaisevat silmät.
        Lisäksi Historia tukee Raamattua.
        > RAAMATUN MESSIAS-PROFETIAT JA NIIDEN TOTEUTUS

        Suomenkielinen versio on (luvalla) lyhennelmä alkuperäisestä englanninkielisestä : http://www.messiahrevealed.org

        Vanhassa Testamentissa on noin 300 profetiaa tulevasta Messiaasta eli Jeesuksesta Kristuksesta, jotka ovat toteutuneet Uuden Testamentin puolella. Seuraavassa on mainittu osa näistä.

        Jeesus itse monessa paikassa viittasi Vanhan testamentin kirjoituksiin. Lue mm Luuk. 24:13-27 : …... 25. Silloin Jeesus sanoi heille: "Voi teitä ymmärtämättömiä! Noinko hitaita te olette uskomaan kaikkea sitä, mitä profeetat ovat puhuneet? 26. Juuri niinhän Messiaan piti kärsiä ja sitten mennä kirkkauteensa." 27. Ja hän selitti heille Mooseksesta ja kaikista profeetoista alkaen, mitä hänestä oli kaikissa kirjoituksissa sanottu.

        Myös Paavali käytti monissa tilanteissa kirjoituksia osoittamaan, että Jeesus on Kristus, Messias, esim. : Apt. 17:2-3 : Kolmena sapattina hän keskusteli heidän kanssaan pyhien kirjoitusten pohjalta 3. ja selitti ne heille. Hän osoitti, että Messiaan täytyi kärsiä ja nousta kuolleista, ja sanoi: "Juuri Jeesus, jota minä teille julistan, on tämä Messias, Kristus."
        Sisältö:
        Messiaan iankaikkinen olemus
        Messias lihaksi tullut Jumala
        Messias Jumalan Poika
        Messiaan tulon ajankohta
        Messiaan sukujuuret
        Messiaan syntymä ja lapsuus
        Messiaan edeltäjä
        Messiaan tuntomerkit
        Messiaan palvelutehtävät
        Messiaan ihmetekoja
        Messias toimii Jumalan tahdon mukaan
        Messias tulee kaikkia ihmisiä varten
        Messias tulee tarjoamaan vapautusta
        Messiasta petetään
        Messias hyljätään
        Messiasta vastustetaan ja halveksitaan
        Messiasta tuomitaan
        Messiasta ei otetaan vastaan
        Messias joutuu kärsimään
        Messias ristiinnaulitaan
        Messiaan ylösnousemus ja voitto <
        http://gamma.nic.fi/~jlindell/messias.htm
        In English
        https://www.google.fi/#q=333 prophecies jesus fulfilled
        Tärkeää ymmärtää. Langennut maailma ei kiinnostu Luojansa tarjoamasta armosta, ellei Luoja kutsu ensin. "Ei mitään uutta auringon alla."
        http://www.andreas.fi/uskoonTulo.htm
        Ihminen on havainnut luonnossa:
        http://www.taustaa.fi/kortit/pages/KP08.htm


      • "kreationistit ovat kristinuskon tuho"

        Miten sinä oikein ajattelit tämän ihan konkreettisesti käytännön tasolla tapahtuvan? Minkälaisen mahdollisen ja todennäköisyydeltään uskottavan tapahtumien kulun oikein kuvittelet voivan tuollaiseen lopputulokseen johtaa?



    • Hep-

      Luomistyö maapallon elämän luominen on 6000 vuoden takainen asia.
      Planeetat ovat ties kuinka vanhoja, miljardejakin vuosia kaiketi-
      1 Moos 1:1-

      Lajien sisällä on tapahtunut kehitystä. Esim. Jurvalainen maatiaiskissa ja Afrikkalainen leijona ovat samaa sukua. Nämä ovat lajien sisällä siis.
      Oma käsitykseni on että arkissa ei ole välttämättä ollut kuin yksi kissapari josta Laihialainenkin maatiaiskissa on polveutunut.

      Saatana- synnin seuraukset tekevät omaa jalostustyötään aiheuttamalla ikäviäkin luonnonmuutoksia lajien sisällä.


      Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija

      • Eli sinun ajattelusi edustaa OEC-uskoa. No on se ainakin YEC-uskoa parempi. Minä tosin näen, että elämäkin on varsin vanhaa maan päällä ja arvelen, että elämää on hyvinkin mahdollisesti muillakin planeetoilla.

        Hei eikös se Ellen G White ole kirjoittanut, että nimenomaan muilla planeetoilla on älyllistä elämää ja niillä on siellä omat paratiisit ja elämänpuut ja ne olennot muilla planeetoilla eivät ole langenneet syntiin? Vai muistanko väärin?


      • zalaam
        totuusfriikki7678 kirjoitti:

        Eli sinun ajattelusi edustaa OEC-uskoa. No on se ainakin YEC-uskoa parempi. Minä tosin näen, että elämäkin on varsin vanhaa maan päällä ja arvelen, että elämää on hyvinkin mahdollisesti muillakin planeetoilla.

        Hei eikös se Ellen G White ole kirjoittanut, että nimenomaan muilla planeetoilla on älyllistä elämää ja niillä on siellä omat paratiisit ja elämänpuut ja ne olennot muilla planeetoilla eivät ole langenneet syntiin? Vai muistanko väärin?

        Langenneen maailman luonnonlaki: "Maailma eksyy ja eksyttää." Jumala teki meille (liian?) helpoksi uskoa nopeaan luomiseen, koska Hän loi kasvit ennen aurinkoa. Miksi muuten Jumala olisi hidasteleva vätys?
        https://www.youtube.com/watch?v=bLHB_hNk42g


      • totuusfriikki7678 kirjoitti:

        Eli sinun ajattelusi edustaa OEC-uskoa. No on se ainakin YEC-uskoa parempi. Minä tosin näen, että elämäkin on varsin vanhaa maan päällä ja arvelen, että elämää on hyvinkin mahdollisesti muillakin planeetoilla.

        Hei eikös se Ellen G White ole kirjoittanut, että nimenomaan muilla planeetoilla on älyllistä elämää ja niillä on siellä omat paratiisit ja elämänpuut ja ne olennot muilla planeetoilla eivät ole langenneet syntiin? Vai muistanko väärin?

        Huomenta!

        Minä en tiedä mitä tarkoitat OEC ja YEC, joten en allekirjoita tuota. Kerroin miten itse ajattelen.

        Minusta avaruuden elämä on asiayhteydessä ollut lähinnä taivaallisten joukkojen merkityksessä esillä. Ei sellaisessa merkityksessä että muita ihmisen maapallon kaltaisia planeettoja olisi asutettuna. ”Iloitkaa siis taivaat ja te taivaiden asukkaat! Mutta voi maata ja merta- Saatana on laskeutunut teidän luoksenne! Se on raivon vallassa, sillä se tietää että sen aika on lyhyt.” (Ilm 12:12) (Luuk 10:18)

        Koko avaruuden teknologian ajan ihmiskunta on etsinyt avaruudesta elämää. Elävien avaruusolentojen mahdollinen olemassaolo on kiehtonut ihmiskuntaa.

        Avaruudessa on galakseja ainakin 125 miljoonaa ja enemmän. Galakseissa on miljardeja tähtiä. Lisää löydetään jatkuvasti. Maa on varsin pieni planeetta ja on ihmeellistä ajatella että kaikki elämä olisi vain maapallolla.
        Taivaassa on Jumalan rauhan ja rakkauden sotajoukkoja. (Luuk 2:13-14, Joos 5:13-15, Ilm 19:14, 17-21)

        Enkeleistä tiedämme ettei enkeleitä on. (Dan 9:21, Apt 12:6-19, 1 Kor 4:9, Hebr 1:14, 13:2, Matt 16:27,
        24:30-31, 18:10, Apt 12:15) Maan elävän luomisen yhteydessä ”Jumalan pojat” riemuitsivat ilosta. Jumala loi enkelit ennen maankuoren luomistyötä. (Job 38:4-7) Luotuja olentoja oli siis jo maan luomisen aikaan. (Job 1:6, 1 Moos 1:26)

        ”Sinä yksin olet Herra. Sinä olet tehnyt taivaat ja taivasten taivaat kaikkine joukkoinensa, maan ja kaikki, mitä niissä on. Sinä annat elämän niille kaikille ja taivaan joukot kumartavat Sinua.” (Neh 9:6/VKR/1933-1938)
        Maailmat on luotu Jumalan sanalla. (Joh 1:1-18, 1 Moos 1-2 luvut)

        ”Näin myös avaruuden henkivallat ja voimat tulevat seurakunnan välityksellä tuntemaan Jumalan viisauden kaikessa moninaisuudessaan.” (Ef 3:10) ”Kohottakaa katseenne korkeuteen: Kuka tämän kaiken on luonut? Hän joka kutsuu esiin taivaan joukot kaikessa vahvuudessaan, Hän joka tuntee ne nimeltä koka ainoan. Suuri on Hänen väkevyytensä, valtaisa Hänen voimansa: yksikään joukosta ei jää pois.” (Jes 40:26)

        Pahoja henkivoimia heitettiin maan päälle, eli langenneita enkeleitä; Juud 6, Hes 28:13-17, 2 Piet 2:4. Raamatun perusteella voimme päätellä mitä Raamattuun tulee että avaruudessa on henkiolentoja. Ihmisen kannalta asialla on merkitystä siksi että ihmisen tulisi ymmärtää että kysymys on Kristuksen ja langenneen enkelin Saatanan välisestä arvovallasta jossa saatana on näennäisessä voittotilanteessa.
        Jeesus Kristus pyhinensä tulee voittamaan. (Room 16:20, 1 Joh 2:14, 5:4-5, 1 Kor 15:54, 57, Kol 2:15, Ilm 5:5, Matt 12:20)

        Tässä on kaikki mitä minä ajattelen asiasta. Lukemalla kaikki Raamatun paikat pääset selvyyteen mitä Raamattu asiasta sanoo.

        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


      • Jarinhotelli:"Minä en tiedä mitä tarkoitat OEC ja YEC, joten en allekirjoita tuota. Kerroin miten itse ajattelen."

        OEC = vanhan maan kreationismi, eli hyväksytään se, että maapallo ja tähtiavaruus ovat miljardien vuosien ikäisiä.
        YEC= nuoren maan kreationismi eli Maa ja koko maailmankaikkeus ovat 6000 vuotta vanhoja.

        Kiitos kun selvensit tuota elämä avaruudessa asiaa - ymmärsin, että selitit EGW:n kirjoituksien asiayhteyttä. Enkelit todellakin olivat luodut Raamatun mukaan ennen Maan luomista. Ja avaruudessa on Raamatun mukaan henkivaltoja/enkeleitä.


      • zalaam kirjoitti:

        Langenneen maailman luonnonlaki: "Maailma eksyy ja eksyttää." Jumala teki meille (liian?) helpoksi uskoa nopeaan luomiseen, koska Hän loi kasvit ennen aurinkoa. Miksi muuten Jumala olisi hidasteleva vätys?
        https://www.youtube.com/watch?v=bLHB_hNk42g

        "Langenneen maailman luonnonlaki: "Maailma eksyy ja eksyttää." Jumala teki meille (liian?) helpoksi uskoa nopeaan luomiseen, koska Hän loi kasvit ennen aurinkoa. Miksi muuten Jumala olisi hidasteleva vätys?"

        Olisiko niin, että tämän nykyisen maailmankaikkeuden luominen oli miljoonien ja miljardien vuosien prosessi, mutta uuden taivaan ja uuden maan luomisen Jumala tekee nopeasti (eikä merta enää ole, muistelen Ilmestyskirjassa kirjoitetun)?


      • totuusfriikki7678 kirjoitti:

        "Langenneen maailman luonnonlaki: "Maailma eksyy ja eksyttää." Jumala teki meille (liian?) helpoksi uskoa nopeaan luomiseen, koska Hän loi kasvit ennen aurinkoa. Miksi muuten Jumala olisi hidasteleva vätys?"

        Olisiko niin, että tämän nykyisen maailmankaikkeuden luominen oli miljoonien ja miljardien vuosien prosessi, mutta uuden taivaan ja uuden maan luomisen Jumala tekee nopeasti (eikä merta enää ole, muistelen Ilmestyskirjassa kirjoitetun)?

        Selvennän. Luominen koostuu 6 duunipäivästä ja 1 sapattipäivästä. Vastaavasti nykyiselle luomakunnalle on varattu 6000 vuotta ohdakkeita ja 1000 vuotta sapattia. Simbeliä.
        2Piet. 3:8 Mutta tämä yksi älköön olko teiltä, rakkaani, salassa, että "yksi päivä on Herran edessä niinkuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta niinkuin yksi päivä."
        Älkäämme antako maallisen tieteen hämätä, sitä tiedettä toimittaa sokea maailma. Mikä on sokean maailman homma? Sen homma on eksyä ja eksyttää. Miksi on Raamattu? Pyydän lukijoittani vastaamaan ja perustelamaan vastauksensa Raamatulla. Miksi? Koska Jumala ja Hänen sanansa eivät korruptoidu:)
        Huomioon otettavaa. Koska luomisesta on kulunut pyöreät 6000 vuotta, en katso Jeesuksen paluulle olevan ajallista estettä. Ovatko lukijani valmiit?
        T. Zalaam


      • yurki1000js kirjoitti:

        Selvennän. Luominen koostuu 6 duunipäivästä ja 1 sapattipäivästä. Vastaavasti nykyiselle luomakunnalle on varattu 6000 vuotta ohdakkeita ja 1000 vuotta sapattia. Simbeliä.
        2Piet. 3:8 Mutta tämä yksi älköön olko teiltä, rakkaani, salassa, että "yksi päivä on Herran edessä niinkuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta niinkuin yksi päivä."
        Älkäämme antako maallisen tieteen hämätä, sitä tiedettä toimittaa sokea maailma. Mikä on sokean maailman homma? Sen homma on eksyä ja eksyttää. Miksi on Raamattu? Pyydän lukijoittani vastaamaan ja perustelamaan vastauksensa Raamatulla. Miksi? Koska Jumala ja Hänen sanansa eivät korruptoidu:)
        Huomioon otettavaa. Koska luomisesta on kulunut pyöreät 6000 vuotta, en katso Jeesuksen paluulle olevan ajallista estettä. Ovatko lukijani valmiit?
        T. Zalaam

        Luku kymmenen ja sen kolmas potenssi tuhat ovat luontevasti "pyöreitä" vain siksi, että meillä sattuu olemaan kymmenen sormea ja niiden avulla ihminen on oppinut laskemaan.

        Siis miksi juuri 6000 ja 1000 vuotta? Miksei yhtä hyvin 6144 ja 1024 vuotta? Tai 14406 ja 2401 vuotta? Miksi nuo ovat luontevia lukuja, jääköön lukijalle harjoitustehtäväksi.

        Mutta kenties myös Jumalalla on kymmenen sormea! Tämä onkin jännä aihepiiri, josta voisi tehdä ihan oman avauksensa.


      • Hei!

        Ajan laskennassa on ollut erilaisia normeja, mutta vuorokaudet ja vuodet on aina osattu erottaa ja laskea.
        Sukukirjat olivat Israelin kansallisaarteita ja rakkaita.
        Isiltä pojille aina säilyi suvun historia.
        6000 vuotta on laskettu sukuluetteloiden perusteella.

        Siunauksia
        Jari Laurila
        Keskustelija


      • jarinhotelli kirjoitti:

        Hei!

        Ajan laskennassa on ollut erilaisia normeja, mutta vuorokaudet ja vuodet on aina osattu erottaa ja laskea.
        Sukukirjat olivat Israelin kansallisaarteita ja rakkaita.
        Isiltä pojille aina säilyi suvun historia.
        6000 vuotta on laskettu sukuluetteloiden perusteella.

        Siunauksia
        Jari Laurila
        Keskustelija

        Vanhan testamentin sukuluetteloiden alkupäähän uskominen vaatii huomattavaa uskoa. Siellä kerrotaan ihmisten eläneen jopa yli 900-vuotiaiksi. Ja tämän olisi pitänyt tapahtua vain muutama tuhat vuotta sitten.

        Jos se olisi totta, siitä pitäisi olla jälkiä löydettävissä. Ihmisfossiileista eli luiden jäännöksistä pystytään arvioimaan varsin luotettavasti, kuinka pitkään kyseinen yksilö on elänyt. Tutkimukset eivät tue sitä, että ihmiset olisivat koskaan eläneet olennaisesti kauemmin kuin nykyäänkään.

        Päinvastoin, ihmisten keskimääräinen odotettavissa oleva elinaika on johdonmukaisesti pidentynyt sivistyksen myötä.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Elinajanodote#Elinajanodotteita_eri_aikakausilla

        Linkin takaa löytyvissä lukemissa on hyvin määräävänä tekijänä lapsikuolleisuus, joka on ollut huipussaan pronssikaudella. Varhaisesta lapsuudesta selviytyneet elivät pidempään, joskaan eivät keskimäärin niin pitkään kuin nykyään.


      • yurki1000js:lle

        YEC-uskovat vastustavat OEC-uskovia torjuen heidän argumenttinsa ja OEC-uskovat vastustavat YEC-uskovia torjuen heidän perustelunsa. Erilaisia kristillisperäisiä kreationismeja on jotain 9 eri lajia (liberaalein niistä teistinen evoluutio).


      • >Esim. Jurvalainen maatiaiskissa ja Afrikkalainen leijona ovat samaa sukua.
        No eivätpä ole. Kissa on Felis-suvun naukuva yksineläjä ja leijona Panthera-suvun karjuva laumaeläin.
        >Nämä ovat lajien sisällä siis.
        Omilla lajinmäärittelyilläsi ei ole vähintäkään tieteellistä arvoa. Viihteellistä toki voi olla.


      • v.aari kirjoitti:

        Vanhan testamentin sukuluetteloiden alkupäähän uskominen vaatii huomattavaa uskoa. Siellä kerrotaan ihmisten eläneen jopa yli 900-vuotiaiksi. Ja tämän olisi pitänyt tapahtua vain muutama tuhat vuotta sitten.

        Jos se olisi totta, siitä pitäisi olla jälkiä löydettävissä. Ihmisfossiileista eli luiden jäännöksistä pystytään arvioimaan varsin luotettavasti, kuinka pitkään kyseinen yksilö on elänyt. Tutkimukset eivät tue sitä, että ihmiset olisivat koskaan eläneet olennaisesti kauemmin kuin nykyäänkään.

        Päinvastoin, ihmisten keskimääräinen odotettavissa oleva elinaika on johdonmukaisesti pidentynyt sivistyksen myötä.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Elinajanodote#Elinajanodotteita_eri_aikakausilla

        Linkin takaa löytyvissä lukemissa on hyvin määräävänä tekijänä lapsikuolleisuus, joka on ollut huipussaan pronssikaudella. Varhaisesta lapsuudesta selviytyneet elivät pidempään, joskaan eivät keskimäärin niin pitkään kuin nykyään.

        Hei!

        1 Moos 6:3 ihmisen elinikä on rajoitettu 120 vuoteen, ja emme tiedä ketään ihmisistä joka olisi elänyt pidempään.

        Maan ilmasto- ja magneettikenttäominaisuuden tms, yms. ovat olleet erilaiset ensimmäisten ihmisten aikana

        Jeesus puhui Nooan päivistä ja vedenpaisumuksesta ainakin Matt 24. Jos uskoo Jeesukseen, on uskottava myös Vanhan Testamentin ilmoituksiin.
        On ymmärrettävä tietenkin oikein kuitenkin.

        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


      • jarinhotelli kirjoitti:

        Hei!

        1 Moos 6:3 ihmisen elinikä on rajoitettu 120 vuoteen, ja emme tiedä ketään ihmisistä joka olisi elänyt pidempään.

        Maan ilmasto- ja magneettikenttäominaisuuden tms, yms. ovat olleet erilaiset ensimmäisten ihmisten aikana

        Jeesus puhui Nooan päivistä ja vedenpaisumuksesta ainakin Matt 24. Jos uskoo Jeesukseen, on uskottava myös Vanhan Testamentin ilmoituksiin.
        On ymmärrettävä tietenkin oikein kuitenkin.

        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

        Kirjoitat, että "emme tiedä ketään ihmisistä, joka olisi elänyt pidempään". Uskon toki, että et tiedä. Miksi käytät monikkoa? Oletko keisari tai muu suuruudenhullu?

        Tässä olisi 122-vuotias tapaus.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Jeanne_Calment

        Ja että "on uskottava". Voi hyvänen aika. Mitäs jos ei usko? Joutuuko silloin ikuiseen kadotukseen?

        Missä ovat niiden 800 ja 900 vuotta eläneiden ihmisten luiden jäännökset? Lähi-idässä on löytynyt ihmisfossiileja ihan kohtalaisesti kaikilta aikakausilta. Mutta nuo ihmiset eivät eläneet noin kummallisen pitkään. Paholainenko nuo jäännökset on sotkenut?


      • Hei!

        Olet nyt herännyt väärällä jallalla lukemaan persesilmällä.

        Tuon naisen kirkonkirjat yms. syntymätodistukset eivät olleet mitään faktoja.

        Jos uskoo Raamatun perusmission Jeesuksen Kristuksen puheita, on silloin otettava tosissaan mitä Jeesus puhui.

        "Emme" tarkoittaa asiayhteydessä laajempaa ihmisjoukkoa kuin minä.

        Ei tämän vaikeampaa.



        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


      • jarinhotelli kirjoitti:

        Hei!

        Olet nyt herännyt väärällä jallalla lukemaan persesilmällä.

        Tuon naisen kirkonkirjat yms. syntymätodistukset eivät olleet mitään faktoja.

        Jos uskoo Raamatun perusmission Jeesuksen Kristuksen puheita, on silloin otettava tosissaan mitä Jeesus puhui.

        "Emme" tarkoittaa asiayhteydessä laajempaa ihmisjoukkoa kuin minä.

        Ei tämän vaikeampaa.



        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

        Ei herätessä jalan valinnassa ollut mitään ongelmaa. Muuten vain nilkka tekee kipeää ja on vaikea kävellä. Äsken kun pyörittelin niin kuului naks ja nyt se taitaa taas toimia.

        Onko siis niin, että jos Raamattu ja havainto ovat keskenään ristiriidassa, Raamattu on oikeassa ja havainto väärässä?

        On niitä pitkäikäisyyteen liittyviä huijauksiakin ollut ja kiinni on jääty. Azerbaidzanissa oli joskus sellainen trendi, että armeijaikäiset miehet "lainasivat" kuolleen isoisänsä henkilöpapereita välttääkseen palveluksen. Ja sillä keinoin paukkui 170 ikävuotta rikki. Mutta se siis oli huijausta.

        Jeanne Calmentin pahvit ovat olleet ihan kunnossa ja hän oli loppuun asti siinä määrin tolkussaan, että haastattelemallakin pystyi tarkistelemaan asioita.


      • Hei!

        Kuule, 1 Moos 6:3 ihmisen eliniän rajoitus on yhtä totta kuin Raamattu.
        Pitä aina ymmärtää oikein tosin. > 120 vuotta ei tarvitse olla kirjaimellinen 120 x 360 vrk, ja siis kolmen vuoden poikkeama ei kumoa 1 Mooos 6:3:tta jos ajatellaan että elinikää pitää verrata satoihin vuosiin jopa 800 vuoteen.
        Eli käytännössä 123 on 120 vuotta asiayhteydessä, eikä 800 vuotta.

        Kriittinen saa olla toki ja kriittinen pitääkin olla.


        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


      • jarinhotelli kirjoitti:

        Hei!

        Kuule, 1 Moos 6:3 ihmisen eliniän rajoitus on yhtä totta kuin Raamattu.
        Pitä aina ymmärtää oikein tosin. > 120 vuotta ei tarvitse olla kirjaimellinen 120 x 360 vrk, ja siis kolmen vuoden poikkeama ei kumoa 1 Mooos 6:3:tta jos ajatellaan että elinikää pitää verrata satoihin vuosiin jopa 800 vuoteen.
        Eli käytännössä 123 on 120 vuotta asiayhteydessä, eikä 800 vuotta.

        Kriittinen saa olla toki ja kriittinen pitääkin olla.


        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

        Jaa että yksi jae on yhtä totta kuin koko Raamattu. Sinä siis ajattelet ja uskot näin.

        Olen jotakuinkin varma, että et pysty antamaan tämmöiselle väitteelle minkäänlaista perustelua, et yhtäkään. Olet toki tervetullut muuttamaan käsitykseni antamalla edes sen yhden perustelun.

        Mutta olkoon niin, hyväksytään kokeeksi tuo asenteesi.

        Yksikin havaittu virhe Raamatussa riittää silloin todistamaan, että kaikki Raamatussa kerrottu on epäluotettavaa. Logiikkaa, vai mitä?

        Minulta ei mene kovin monta millisekuntia sen yhden virheen löytämiseen. Ja jos se on mielestäsi tulkinnanvarainen, lisää ehdotuksia löytyy helposti sadoittain.

        Mutta tietysti näitä vastaan voi aina argumentoida sillä, että koko havaittu todellisuus Raamattua lukuunottamatta onkin paholaisen viekkaasti rakentama harha.

        Päädyit kuitenkin joustamaan tuossa 120 vuoden rajan tulkinnassa. Katsotaan, miten joustoa riittää, kun näitä 120 vuoden ylittäjiä tulee lisää. Trendi on selvä ja on odotettavissa, että rautarouva Jeanne Calmentin ennätys kaatuu seuraavan kymmenen vuoden aikana.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_elossa_olevista_yli_110-vuotiaista


      • Hei!

        Osaat varmaan lukea kun sanoin että 120 vuotta ei tarvitse olla ehdottoman kirjaimellinen, vaan 1 Moos 6:3 tarkoittaa "noin 120 vuotta."

        Raamatun sana on luotettava, mutta se pitää ymmärtää oikein.
        Joitakin harvoja käännösasioita on missä minäkin olen toista mieltä, siis kun on käännetty.
        Jumalan sanan Jeesus Kristus mission pelastusoppi on hyvin säilynyt.

        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


      • jarinhotelli kirjoitti:

        Hei!

        Kuule, 1 Moos 6:3 ihmisen eliniän rajoitus on yhtä totta kuin Raamattu.
        Pitä aina ymmärtää oikein tosin. > 120 vuotta ei tarvitse olla kirjaimellinen 120 x 360 vrk, ja siis kolmen vuoden poikkeama ei kumoa 1 Mooos 6:3:tta jos ajatellaan että elinikää pitää verrata satoihin vuosiin jopa 800 vuoteen.
        Eli käytännössä 123 on 120 vuotta asiayhteydessä, eikä 800 vuotta.

        Kriittinen saa olla toki ja kriittinen pitääkin olla.


        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

        Raamatusta näemme, ettei ihmisten elinikä pudonnut romahdusmaisesti vedenpaisumuksen jälkeen. Todennäköistä on, että Jumala määräsi Nooan perheelle 120-vuotisen evankelioimistehtävän. Laivan rakentaminen kuivalle maalle oli vahva todistus Jumalan sanan vakavuudesta ja varmuudesta. Ilmeisesti laivan valmistus kesti kyseiset 120 vuotta.
        1Moos. 6:3 Silloin Herra sanoi: "Minun henkeni ei ole vallitseva ihmisessä iankaikkisesti, koska hän on liha. Niin olkoon hänen aikansa sata kaksikymmentä vuotta."
        Biblia (1776) Silloin sanoi Herra: ei minun henkeni pidä nuhteleman ihmistä (sanan kautta) ijankaikkisesti, sillä hän on liha; sentähden olkoon hänelle aikaa, sata ja kaksikymmentä ajastaikaa.
        Kaikesta päättäen muiden kuin Nooan perheen aika maan päällä päättyi 120 vuoden kuluttua vedenpaisumukseen.


      • totuusfriikki7678 kirjoitti:

        yurki1000js:lle

        YEC-uskovat vastustavat OEC-uskovia torjuen heidän argumenttinsa ja OEC-uskovat vastustavat YEC-uskovia torjuen heidän perustelunsa. Erilaisia kristillisperäisiä kreationismeja on jotain 9 eri lajia (liberaalein niistä teistinen evoluutio).

        Kiitos infosta TF:)
        http://incomebully.com/wp-content/uploads/2015/05/thank-you.jpg


    • Lisäys:

      Tämäpä mielenkiintoista että "olet ollut 1980 luvulla ns. adventisti."
      Kuule; San 24:16, Dan 12:10 kannattaa ottaa vakavasti. Lähesty uskossa suoraan Jumalaa rakkaudessa. Perusta oma rakkaussuhde taivaallisiin- Jeesukseen Kristukseen.
      Jeesus Ylipappina- Hebr 8.1-2, 4:14-16, -lue koko hebrealaiskirje on itse siellä.
      Älä piittaa yhdestäkään hiipparista mitään.

      Minäkin olen toistaiseksi yksityisessä piruntorjuntabunkkerissani.


      Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija

      • Hei, Jari ja kiitos postauksestasi.

        Luin nuo antamasi raamatuntekstit - Sananlaskujen kirja ja Heprealaiskirje ovatkin eräitä suosikkirjojani Raamatussa - ja ne ovat hyvää sanomaa. Daniel myös merkittävä profeetallinen kirja yhdessä Ilmestyskirjan kanssa.

        Juu tulin siis adventismin vaikutuspiiriin vuonna 1984 saatuani lahjaksi Ellen G Whiten kirjan Suuri taistelu, jota innolla luin kannesta kanteen. Ja syyskuun alussa 1985 liityin kasteen kautta Adventtikirkkoon, jossa olin kesään/alkusyksyyn 1989 asti. Kävin parissa eri paikallisseurakunnassa. Saarnasin jopa silloin tällöin sapattijumalanpalveluksissa sekä kirjoitin Adventtikirkon lehtiin kirjoituksia, joista kaksi julkaistiinkin.

        Aivan, epämääräisistä "hiippareista" ei kannata piitata, etenkään jos puheensa eivät kestä Jumalan sanan edessä, vaan koettavat viedä johonkin ufojuttuihin.

        On hyvä jos on edes ihan yksityinen oma piruntorjuntabunkkeri. "Ei sotaväellä eikä voimalla, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra". Taisi olla Sakarjalta nuo sanat.


    • Kun puhutaan Jumalasta Luojana, niin ihmisillä on siitä niin monta erilaista kuvaa. Adventistien uskosta kuuteen 24 tuntisen luomispäivän lähtien ..

      Minä uskon Jumalaan ja että Jumala on kaiken Luoja .. mutta en usko mihinkään 6 24 tuntiseen luomispäivään.. minulle asia ei ole kuitenkaan niin tärkeä että se minua pahemmin häiritsisi jos joku uskoo vaikka 24 tuntisiin luomispäiviin.

      Miksi minä uskon Luojaan ?
      Juu, koska minä näen viisauden ja järjestyksen kaaoksen keskellä.. niin miksi minä en siihen uskoisi? Tietenkin minä uskon ..
      Jos olisi niin että Big Bang olisi todellisuutta .. se ei muuttaisi minun uskoani mitenkään .. Jumala voi räjäyttää vaikka kuinka paljon ja luoda kaaosta .. mutta ei kaaos ole luomisen pointti - vaan se että Jumala luo järjestystä kaaokseen - ja käyttää esimerkiksi kaaoksessa luotua voimaa .. ja kaiken tuloksena on ihmeellinen maapallo (esimerkiksi) .. ja kaikki elämä sen pinnalla ja ihminen joka saa ajatella ja päättää asioista ... ihan itse ..siis Jumala loi vapaan ihmisen (joka tosin on sittemmin orjuuttanut itse itsensä) ..
      Mikä uskomaton viisaus näkyy kaikessa - nyt jotkut sanovat että kaikki tuli tyhjästä .. ja sanokoon jo haluavat .. minä uskon kuitenkin siihen mitä näen ja mitä Raamattu kertoo.. Minulle Jumala ei ole mikään taikuri tai poppa ukko vaan viisauden tyyssija .. ja viisauteen kuuluu aina oikeudenmukaisuus - epäoikeudenmukaisuus on typeryyttä ja rakkaudettomuus myös .. Oikeudenmukaisuus ja rakkaus ovat siksi nekin viisauden osia ja Jumalan ominaisuuksia ..

      alex

      • zalaam

        Hyvin pohdit Alex. Mutta jos uisimme syvemmälle, miten mittaisit ihmisten mahdollisia omien tahtojen ja ajatusten määriä?


      • Pyytäisin pohtimaan Pyhien Kirjoitusten sanomaa.
        http://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=aivoituksensa&kirjat=kr
        Ps. 139:16 Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut.
        Room:
        9:14 Mitä siis sanomme? Ei kaiketi Jumalassa ole vääryyttä? Pois se!
        9:15 Sillä Moosekselle hän sanoo: "Minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan."
        9:16 Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen.
        9:17 Sillä Raamattu sanoo faraolle: "Juuri sitä varten minä nostin sinut esiin, että näyttäisin sinussa voimani ja että minun nimeni julistettaisiin kaiken maan päällä."
        9:18 Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo.
        9:19 Sinä kaiketi sanot minulle: "Miksi hän sitten vielä soimaa? Sillä kuka voi vastustaa hänen tahtoansa?"
        9:20 Niinpä niin, oi ihminen, mutta mikä sinä olet riitelemään Jumalaa vastaan? Ei kaiketi tehty sano tekijälleen: "Miksi minusta tällaisen teit?"
        9:21 Vai eikö savenvalajalla ole valta tehdä samasta savensa seoksesta toinen astia jaloa, toinen halpaa käyttöä varten?


      • yurki1000js kirjoitti:

        Pyytäisin pohtimaan Pyhien Kirjoitusten sanomaa.
        http://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=aivoituksensa&kirjat=kr
        Ps. 139:16 Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut.
        Room:
        9:14 Mitä siis sanomme? Ei kaiketi Jumalassa ole vääryyttä? Pois se!
        9:15 Sillä Moosekselle hän sanoo: "Minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan."
        9:16 Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen.
        9:17 Sillä Raamattu sanoo faraolle: "Juuri sitä varten minä nostin sinut esiin, että näyttäisin sinussa voimani ja että minun nimeni julistettaisiin kaiken maan päällä."
        9:18 Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo.
        9:19 Sinä kaiketi sanot minulle: "Miksi hän sitten vielä soimaa? Sillä kuka voi vastustaa hänen tahtoansa?"
        9:20 Niinpä niin, oi ihminen, mutta mikä sinä olet riitelemään Jumalaa vastaan? Ei kaiketi tehty sano tekijälleen: "Miksi minusta tällaisen teit?"
        9:21 Vai eikö savenvalajalla ole valta tehdä samasta savensa seoksesta toinen astia jaloa, toinen halpaa käyttöä varten?

        Roomalaiskirjeen yhdeksäs oli tärkeä vaikuttaja siihen, että Luther ajautui täysin umpikujaan predestinaatio-opin kanssa. Hän ratkaisi sittemmin asian sillä verrattoman suositulla tavalla, että kieltäytyi puhumasta aiheesta.

        Mutta näinhän se menee: vanhurskaus ja pelastus tulevat uskosta ja usko tulee Jumalalta, ilman että ihminen siihen itse kykenisi. Ihminen ei pysty omassa voimassaan edes tahtomaan vilpittömästi Jumalan yhteyteen. Jumala valitsee, kenet valitsee.

        Kalvinistit suhtautuvat asiaan niin, että näin tosiaan on ja sitten yrittävät pärjätä tässä maailmassa kaikin tavoin, jotta se todistaisi heidän kuuluvan valittujen joukkoon. Rautaista logiikkaa.

        Tämä on oikeasti visainen kysymys niille, jotka takertuvat kirjaimiin ja tunnustuksiin.


      • Kalvinismissa onkin todellakin kaksinkertainen predestinaatio: Jumala on ennaltamäärännyt toiset pelastukseen ja toiset kadotukseen.


      • >Jos olisi niin että Big Bang olisi todellisuutta .. se ei muuttaisi minun uskoani mitenkään .. Jumala voi räjäyttää vaikka kuinka paljon ja luoda kaaosta
        Huoh. Alkuräjähdykseksi suomennettu Big bang ei ollut mikään varsinainen räjähdys, jollaisesta seuraisi kaaos. Tämän tietämisen luulin kuuluvan jo yleissivistykseen, mutta taisin kuvitella liikoja.


      • Repe. Mistä KAIKKI? Raamattu sivistää parhaiten. Miksi? Koska se on Kristuksen sana ja siksi kelvollinen elävöittämään kuulijansa:)
        Joh:
        4:5 Niin hän tuli Sykar nimiseen Samarian kaupunkiin, joka on lähellä sitä maa-aluetta, minkä Jaakob oli antanut pojalleen Joosefille.
        4:6 Ja siellä oli Jaakobin lähde. Kun nyt Jeesus oli matkasta väsynyt, istui hän lähteen reunalle. Ja oli noin kuudes hetki.
        4:7 Niin tuli eräs Samarian nainen ammentamaan vettä. Jeesus sanoi hänelle: "Anna minulle juoda."
        4:8 Sillä hänen opetuslapsensa olivat lähteneet kaupunkiin ruokaa ostamaan.
        4:9 Niin Samarian nainen sanoi hänelle: "Kuinka sinä, joka olet juutalainen, pyydät juotavaa minulta, samarialaiselta naiselta?" Sillä juutalaiset eivät seurustele samarialaisten kanssa.
        4:10 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos sinä tietäisit Jumalan lahjan, ja kuka se on, joka sinulle sanoo: 'Anna minulle juoda', niin sinä pyytäisit häneltä, ja hän antaisi sinulle elävää vettä."
        4:11 Nainen sanoi hänelle: "Herra, eipä sinulla ole ammennusastiaa, ja kaivo on syvä; mistä sinulla sitten on se elävä vesi?
        4:12 Et kai sinä ole suurempi kuin meidän isämme Jaakob, joka antoi meille tämän kaivon ja joi siitä, hän itse sekä hänen poikansa ja karjansa?"
        4:13 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen,
        4:14 mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään."
        4:15 Nainen sanoi hänelle: "Herra, anna minulle sitä vettä, ettei minun tulisi jano eikä minun tarvitsisi käydä täällä ammentamassa."
        https://www.youtube.com/watch?v=c-c1E5j3xD0


      • V.aari: "Mutta näinhän se menee: vanhurskaus ja pelastus tulevat uskosta ja usko tulee Jumalalta, ilman että ihminen siihen itse kykenisi. Ihminen ei pysty omassa voimassaan edes tahtomaan vilpittömästi Jumalan yhteyteen. Jumala valitsee, kenet valitsee."
        Nythän sinä puhut kuin olisit uudestisyntynyt Jumalan lapsi. Mihin maaperään asettaisit itsesi neljästä mahdollisesta?
        Matt:
        13:18 Kuulkaa siis te vertaus kylväjästä:
        13:19 Kun joku kuulee valtakunnan sanan eikä ymmärrä, niin tulee paha ja tempaa pois sen, mikä hänen sydämeensä kylvettiin. Tämä on se, mikä kylvettiin tien oheen.
        13:20 Mikä kallioperälle kylvettiin, on se, joka kuulee sanan ja heti ottaa sen ilolla vastaan;
        13:21 mutta hänellä ei ole juurta itsessään, vaan hän kestää ainoastaan jonkun aikaa, ja kun tulee ahdistus tai vaino sanan tähden, niin hän heti lankeaa pois.
        13:22 Mikä taas orjantappuroihin kylvettiin, on se, joka kuulee sanan, mutta tämän maailman huoli ja rikkauden viettelys tukahuttavat sanan, ja hän jää hedelmättömäksi.
        13:23 Mutta mikä hyvään maahan kylvettiin, on se, joka kuulee sanan ja ymmärtää sen ja myös tuottaa hedelmän ja tekee, mikä sata jyvää, mikä kuusikymmentä, mikä kolmekymmentä."


      • totuusfriikki7678 kirjoitti:

        Kalvinismissa onkin todellakin kaksinkertainen predestinaatio: Jumala on ennaltamäärännyt toiset pelastukseen ja toiset kadotukseen.

        TF. Maailmassa piisaa jännitteitä. Kiintoisaa. Eikö vain? Mun, jos mulla yleensä mitään omaa on, logiikkani sanoo, että Luoja omistaa koko höskän ja hallitsee höskäänsä suvereenisti.
        http://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=aivoituksensa&kirjat=kr


    • fyysikko2

      Tieteelle kaikki uskonnot ovat yhdentekeviä. Niitä voisi kuvata psyykkiseksi masturboinniksi.

      Perehtykää vaikkapa fysiikkaan ja matematiikkaan, niin Jumal-uskomukset kaikkoavat.

      • Exadventistiparka

        "Perehtykää vaikkapa fysiikkaan ja matematiikkaan, niin Jumal-uskomukset kaikkoavat."
        Eipä riittänyt Einsteinille. Paljonko siihen pitäisi perehtyä että riittäisi, jos hänen koulutuksensa, perehtymisensä ja älykkyytensä ei siihen riittänyt ?


      • Exadventistiparka kirjoitti:

        "Perehtykää vaikkapa fysiikkaan ja matematiikkaan, niin Jumal-uskomukset kaikkoavat."
        Eipä riittänyt Einsteinille. Paljonko siihen pitäisi perehtyä että riittäisi, jos hänen koulutuksensa, perehtymisensä ja älykkyytensä ei siihen riittänyt ?

        Albert Einstein ei uskonut persoonalliseen Jumalaan. Hänen joitakin lauseitaan ovat uskovaiset tulkinneet väärin.

        Esimerkiksi kvanttimekaniikan aidon satunnaisuuden mahdollisuudesta sanottu "Jumala ei heitä noppaa" pohjautuu ennen kaikkea Einsteinin kulttuuritaustaan juutalaisperheen lapsena, jossa hän on tottunut käyttämään uskonnollisia käsitteitä metaforisesti ja myyttisesti.

        Einsteinin Jumala oli samankaltainen kuin Spinozan Jumala, eli hänet on laskettava lähinnä panteistiksi.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Albert_Einstein#Suhde_uskontoon

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Baruch_Spinoza#Yksi_substanssi


    • Peter__T

      Ja niin tämä kirjoitusketju on vellonut tänne saakka ilman että kukaan on vastannut kysymykseen, mitä adventistit opettavat elämän synnystä/luomisesta/evoluutiosta.

      Taas mennään syvällä juupaseipäsniinmuttakun.....

      • Juupaseipästely on tällä kertaa erityisen ymmärrettävää.

        Adventistien koulutetumpi osa on huomattavalta osalta siirtynyt tulkitsemaan luomiskertomusta vertauskuvallisesti ja hylännyt kirjaimellisen kuuden päivän opin ja sukuluetteloiden tiukan tulkinnan mukaisen noin kuudentuhannen vuoden maailmanhistorian.

        Samanaikaisesti kansainvälisen Adventtikirkon johto liputtaa ankaran kirjaimellisen tulkinnan puolesta ja antaa ymmärtää, että voidakseen kuulua adventtiseurakuntaan pitää uskoa kirjaimellisiin vuorokauden mittaisiin luomispäiviin.

        Tämä ketju paljastaa osaltaan, miten pinnan alla kuohuu.


      • Niinpä, Peter__T. Lähinnä vain pyhpyh tuli lyhyesti tokaisemaan mitä Adventtikirkko ei usko. Ja sitten tässä yllä v.aarin kirjoituksessa jotain.


      • Raamattu käytännössä kirjailija Ellen G. Whiten ("Herran sanansaattajan") silmälasien läpi tulkittuna ja hänen hourenäyillään täydennettynä.


      • armonkerjäläinen
        totuusfriikki7678 kirjoitti:

        Raamattu käytännössä kirjailija Ellen G. Whiten ("Herran sanansaattajan") silmälasien läpi tulkittuna ja hänen hourenäyillään täydennettynä.

        Rauhaa veli! Olen oppinut,että avain Whiten ymmärtämiseen on kokonaisuuden tarkastelu. Mitkä ovat hänen kirjoitustensa keskeiset aiheet? Mitkä periaatteet ovat hänen sanojensa takana? Mikä on asiayhteys? On myös vältämätöntä ottaa huomioon kaikki,mitä hän on jostakin aiheesta sanonut,eikä vain poimia yksittäisiä lainauksia sieltä täältä.Jos keskitymme sivuseikkoihin,tulemme törmäämään erilaisiin "ristiriitaisuuksiin", joiden selittäminen vaatii mitä mutkikkaista viisastelua.Paljon näitä,pikkuseikkoja, tärkeämpää on se hämmästyttävä perimmäinen harmonia, joka Whiten kirjoituksissa vallitsee, pelastuksen laajat ja tärkeät totuudet toistuvat yhä uudelleen suurenmoisella tavalla esitettyinä. Pahinta,mitä voimme tehdä,kuten monet ovat tehneet ja yhä tekevät, on rakentaa kokonaisia teologioita tai jopa elämäntapamalleja muutaman sieltä täältä otetun lausunnon ympärille,ikään kuin jokainen lainaus itsessään olisi absoluuttinen totuus. White itse ei hyväksynyt sellaista. Jos me teemme niin,häpäisemme hänen perintöänsä. Siunausta sinulle veli!


      • Timoteus luotti Pyhiin Kirjoituksiin. Miksi emme mekin?
        Biblia (1776)Ja ettäs jo lapsuudesta olet Pyhän Raamatun taitanut, joka sinun taitaa autuuteen neuvoa, sen uskon kautta, joka on Kristuksessa Jesuksessa.
        Biblia (1776) Ja hän vaivasi sinua ja antoi sinun isota, ja ravitsi sinun mannalla, jota et sinä eikä sinun isäs tunteneet, antaaksensa sinun tietää, ettei ihminen elä ainoastansa leivästä; vaan kaikesta mikä Herran suusta lähtee, elää ihminen.
        https://www.youtube.com/watch?v=CJX43l9-Qx0


      • yurki1000js kirjoitti:

        Timoteus luotti Pyhiin Kirjoituksiin. Miksi emme mekin?
        Biblia (1776)Ja ettäs jo lapsuudesta olet Pyhän Raamatun taitanut, joka sinun taitaa autuuteen neuvoa, sen uskon kautta, joka on Kristuksessa Jesuksessa.
        Biblia (1776) Ja hän vaivasi sinua ja antoi sinun isota, ja ravitsi sinun mannalla, jota et sinä eikä sinun isäs tunteneet, antaaksensa sinun tietää, ettei ihminen elä ainoastansa leivästä; vaan kaikesta mikä Herran suusta lähtee, elää ihminen.
        https://www.youtube.com/watch?v=CJX43l9-Qx0

        Paavali mainitsi, että Timoteus on tuntenut jo lapsuudesta "pyhät kirjoitukset". Luottamisesta ei ollut puhetta.

        Vuoden 1776 käännös "Pyhän Raamatun" on epäonnistunut ja syystäkin muutettu myöhempiin käännöksiin. Paavalin tarkoittamat pyhät kirjoitukset lienevät heprealaisen Raamatun Toora, Profeetat ja Kirjoitukset eli Tanak. Evankeliumeita, Ilmestyskirjaa ja ns katolisia kirjeitä ei ollut vielä kirjoitettu ja omia kirjeitään Paavali tuskin katsoi kuuluviksi pyhiin kirjoituksiin.


      • armonkerjäläinen kirjoitti:

        Rauhaa veli! Olen oppinut,että avain Whiten ymmärtämiseen on kokonaisuuden tarkastelu. Mitkä ovat hänen kirjoitustensa keskeiset aiheet? Mitkä periaatteet ovat hänen sanojensa takana? Mikä on asiayhteys? On myös vältämätöntä ottaa huomioon kaikki,mitä hän on jostakin aiheesta sanonut,eikä vain poimia yksittäisiä lainauksia sieltä täältä.Jos keskitymme sivuseikkoihin,tulemme törmäämään erilaisiin "ristiriitaisuuksiin", joiden selittäminen vaatii mitä mutkikkaista viisastelua.Paljon näitä,pikkuseikkoja, tärkeämpää on se hämmästyttävä perimmäinen harmonia, joka Whiten kirjoituksissa vallitsee, pelastuksen laajat ja tärkeät totuudet toistuvat yhä uudelleen suurenmoisella tavalla esitettyinä. Pahinta,mitä voimme tehdä,kuten monet ovat tehneet ja yhä tekevät, on rakentaa kokonaisia teologioita tai jopa elämäntapamalleja muutaman sieltä täältä otetun lausunnon ympärille,ikään kuin jokainen lainaus itsessään olisi absoluuttinen totuus. White itse ei hyväksynyt sellaista. Jos me teemme niin,häpäisemme hänen perintöänsä. Siunausta sinulle veli!

        Rauhaa sinullekin nimimerkin armonkerjäläinen käyttäjä.

        Niin, Ellen G. Whitesta. En minä sitä sano, että kaikki Whitella olisi huonoa ja "väärää" (vaatisi melkoisen ponnistuksen olla kaikessa mahdollisessa "väärässä" ja "harhassa"). On Whiten laajassa tuotannossa hyvääkin. Muistan lukeneeni 80-luvulla hänen Tie Kristuksen luo ja pidin siitä.

        Whitenkin tuotantoa arvioitaessa on totta kai otettava huomioon kaikki, mitä kirjailijatar on aiheesta kirjoittanut.

        Martin Lutherillakin on laaja kirjallinen tuotanto, ja moni louhii kylmän rauhallisesti palasia Lutherin kirjoista laittaen ne palvelemaan omia teologisia rakennuspuuhiaan ja agendaansa. Eikä huomioi esim. sitä, että nuori Luther ja vanha Luther eroavat toisistaan.


      • V.aari: "Paavali mainitsi, että Timoteus on tuntenut jo lapsuudesta "pyhät kirjoitukset". Luottamisesta ei ollut puhetta."
        Etkö usko, että Jeesus pelasti Timoteuksen? Uskominen on nimenomaan luottamista. Jos luotat itseesi, niin uskot itseesi. Tosin itseäsi et voi pelastaa. Koko langennut ihmissuku on suossa eikä voi itseään vetää ylös.


      • Niinpä yurki1000js. Ihmisestä, syntisestä ja hengellisesti kuolleesta, ei ole itse itseään auttamaan eikä pelastamaan oman lihan (= ihmisen itsekäs jumalanvastainen turmeltunut luonto), synnin ja perkeleen turmiomahdeista, eikä jumalauskoa itsestään puristamaan, vaan hän tarvitsee apua itsensä ulkopuolelta - Jumalalta Isältä ja Herralta Jeesukselta Pyhän Hengen kautta.


      • yurki1000js kirjoitti:

        V.aari: "Paavali mainitsi, että Timoteus on tuntenut jo lapsuudesta "pyhät kirjoitukset". Luottamisesta ei ollut puhetta."
        Etkö usko, että Jeesus pelasti Timoteuksen? Uskominen on nimenomaan luottamista. Jos luotat itseesi, niin uskot itseesi. Tosin itseäsi et voi pelastaa. Koko langennut ihmissuku on suossa eikä voi itseään vetää ylös.

        >>> Etkö usko, että Jeesus pelasti Timoteuksen? Uskominen on nimenomaan luottamista. Jos luotat itseesi, niin uskot itseesi. Tosin itseäsi et voi pelastaa. Koko langennut ihmissuku on suossa eikä voi itseään vetää ylös. >>

        Usko tai luottamus ei ole minkään arvoista todellisessa elämässä.

        Aivan sama kuin että ajat ilman turvavyötä ja luotat ja uskot siihen, että sinulle ei tapahdu mitään. Fysiikka määrätyssä tilanteessa ei välitä paskaakaan sinun uskosta ja luottamuksestasi.

        Joten on aivan yhden tekevää, että luottaako joku Jeesuksen pelastavan vai eikö luota. Kyse on uskonnosta ja asioista, joita ei voida koskaan todentaa, eikä minkään uskonnon mikään asia ole koskaan toteutunut, niin sen johdosta voin lyödä kanssasi vetoa aivan mistä summasta tahansa, että sinunkaan uskontosi mikään asia ei tule tapahtumaan, uskoitpa ja luotitpa aivan miten paljon tahansa.

        Joten jos sinä johonkin uskot, niin kerro minulle jokin aikaraja ja rahasumma, että miten paljon sinä maksat minulle tai minä sinulle, jos edes yksi pieni asia sukontosi horinoista päättäisi vastoin kaikkea todennäköisyyttä tapahtua?

        Rahasumma voi olla jotain esim yhden euron ja noin sadantuhannen euron väliltä. Saat itse päättää. Minulle käy myös miljoona tai vaikka Roope Ankan suosima fantastriljoona euroa, ihan sama. Sillä minun ajatukseni tässä asiassa eivät perustu uskoon, vaan tietoon, joten minulla on varaa, koska minä olen 100 % varma, että voitan vedon.

        Tällä puusepän pojalla on ollut jo 2000 vuotta aikaa tulla takaisin, eikä hän ole tullut, niin siitä minä kykenen päättelemään jotain ja kun otan tiedetyn, tapahtuneen historian huomioon, päättelyni tulee olemaan voittoisampi kuin sinun uskosi.

        Ihmiskunta ei ole langennut yhtään mihinkään ja sen osoittaa tapahtunut historia, ei minkään uskonnon höpinät, jotka ovat satua, myyttiä ja legendaa.


      • bushmanni kirjoitti:

        >>> Etkö usko, että Jeesus pelasti Timoteuksen? Uskominen on nimenomaan luottamista. Jos luotat itseesi, niin uskot itseesi. Tosin itseäsi et voi pelastaa. Koko langennut ihmissuku on suossa eikä voi itseään vetää ylös. >>

        Usko tai luottamus ei ole minkään arvoista todellisessa elämässä.

        Aivan sama kuin että ajat ilman turvavyötä ja luotat ja uskot siihen, että sinulle ei tapahdu mitään. Fysiikka määrätyssä tilanteessa ei välitä paskaakaan sinun uskosta ja luottamuksestasi.

        Joten on aivan yhden tekevää, että luottaako joku Jeesuksen pelastavan vai eikö luota. Kyse on uskonnosta ja asioista, joita ei voida koskaan todentaa, eikä minkään uskonnon mikään asia ole koskaan toteutunut, niin sen johdosta voin lyödä kanssasi vetoa aivan mistä summasta tahansa, että sinunkaan uskontosi mikään asia ei tule tapahtumaan, uskoitpa ja luotitpa aivan miten paljon tahansa.

        Joten jos sinä johonkin uskot, niin kerro minulle jokin aikaraja ja rahasumma, että miten paljon sinä maksat minulle tai minä sinulle, jos edes yksi pieni asia sukontosi horinoista päättäisi vastoin kaikkea todennäköisyyttä tapahtua?

        Rahasumma voi olla jotain esim yhden euron ja noin sadantuhannen euron väliltä. Saat itse päättää. Minulle käy myös miljoona tai vaikka Roope Ankan suosima fantastriljoona euroa, ihan sama. Sillä minun ajatukseni tässä asiassa eivät perustu uskoon, vaan tietoon, joten minulla on varaa, koska minä olen 100 % varma, että voitan vedon.

        Tällä puusepän pojalla on ollut jo 2000 vuotta aikaa tulla takaisin, eikä hän ole tullut, niin siitä minä kykenen päättelemään jotain ja kun otan tiedetyn, tapahtuneen historian huomioon, päättelyni tulee olemaan voittoisampi kuin sinun uskosi.

        Ihmiskunta ei ole langennut yhtään mihinkään ja sen osoittaa tapahtunut historia, ei minkään uskonnon höpinät, jotka ovat satua, myyttiä ja legendaa.

        Tuo on vähän riskaabeli haaste. Jos uskonnon ennustus on vaikkapa tämmöinen: "Tulee sotia ja maanjäristyksiä ja nälänhätää", se luultavasti toteutuu.


      • Rauhan ajastakin lopun aikoina - petollisen väärän rauhan - Raamatussa ennustetaan.


      • omalehmä
        v.aari kirjoitti:

        Tuo on vähän riskaabeli haaste. Jos uskonnon ennustus on vaikkapa tämmöinen: "Tulee sotia ja maanjäristyksiä ja nälänhätää", se luultavasti toteutuu.

        >>Tuo on vähän riskaabeli haaste. Jos uskonnon ennustus on vaikkapa tämmöinen: "Tulee sotia ja maanjäristyksiä ja nälänhätää", se luultavasti toteutuu.>>
        Tuo nyt kylläkään ei ole mikään uskonnon spesialiteettiin perustuva ennustus. Sotia, maanjäristyksiä ja nälänhätää on ollut niin kauan, että mihinkäpä ne lakkaisivat ainakaan lähitulevaisuudessa. Luultavasti kuitenkin tiedemiehet ja politikot osaisivat uskonnonharjoittajia paremmin ennustaa koska ja milloin noita katastrofaalisia tapahtumia sattuu.


      • pstt

        Jeesuksen aikana juutalaisten teologinen ajattelu oli jakautunut kahtia. Oli saddukeukset, joille kaikki oli tässä ja nyt- hyvä elämä, jonka saavutti noudattamalla lain säädöksiä ( kielsivätpä jopa ylösnousemuksenkin).

        Sitten olivat fariseukset. Osa juutalaisista omaksui persialaisajalla (Kyyros-toinen temppeli) uusia uskonnollisia käsityksiä persialaisilta, jotka olivat zarahustralaisia.

        Zarahustralaisuus joutui aikanaan häviöön (sotaisten) uskontojen, Kristinuskon ja Islamin , puristuksessa. Mutta ideat jäivät elämään näissä uusissa uskonnoissa: paratiisi, helvetti,saatana,langenneet enkelit,messias, ylösnousemus, rauhan valtakunta, viimeinen tuomio, kuolemattomuus- kaikki teemoja, jotka olivat zarahustralaisuudessa esillä jo 600-luvulla eKr.


      • v.aari kirjoitti:

        Tuo on vähän riskaabeli haaste. Jos uskonnon ennustus on vaikkapa tämmöinen: "Tulee sotia ja maanjäristyksiä ja nälänhätää", se luultavasti toteutuu.

        >> Tuo on vähän riskaabeli haaste. Jos uskonnon ennustus on vaikkapa tämmöinen: "Tulee sotia ja maanjäristyksiä ja nälänhätää", se luultavasti toteutuu. >>

        No joo. Periaatteessa jos aamulla sataa, niin sehän on tietenkin jonkin jumalan merkki uskoville ja jos taas paistaa aurinko, niin se vasta Merkki onkin.

        Jos tulee sota, niin se vasta merkki onkin, mutta jos sota jättää tulematta, niin se todistaa 100 % varmuudella että jokin jumala on olemassa.

        Jos työttömyys kasvaa, niin jumala, jos laskee niin jumala. Jos aamulla närästää niin jumala ja jos illalla pissittää, niin jumala.

        Päivi Räsänen taannoin kauhisteli sitä, että kun kansa maallistuu ja siitä on selkeät raamatulliset viestit ilmassa, eli abortteja tehdään kauheat 10 000 vuodessa niin Jumala suuttuu nyt ja kovasti suuttuukin ja antaa ehkä MERKIN!

        Eli nyt jos lyöisin todellakin vetoa, niin jos Päivillä on yläkertaan suhteet kunnossa, voisin hävitä vaikka fantastriljoonan, jos huonosti kävisi, mutta .....

        No onhan se niin, että kansa on maallistunut ja taikaukkoihin uskoo enää alle puolet suomalaisista, mutta ongelma Päivi Räsäselle voisi tulla siitä, että kun suomalaisista taikaukkoihin uskoi melkein 90 %, eli vuonna 1977, niin silloin tehtiin abortteja 23 000 vuodessa.

        http://www.vaestoliitto.fi/@Bin/3034619/1000uusin.gif

        Eli miksi ihmeessä Päivin taikaukko ei antanut MERKKIÄ vuonna 1977, kun tehtiin abortteja yli tuplaten tähän päivään verrattuna, niin nytkö se Päivin taikaukko alkaa merkkailemaan reviiriään koipeaan nostamalla, kun abortit menevät alaspäin kuin lehmän häntä?

        Nyt kun Suomessa tehdään vähiten abortteja kuin koskaan, niin Päivin taikaukko haluaa antaa merkin? Haloo nyt siellä yläkerrassa. Ehkä olisi kannattanut vilkaista tänne alas 70-luvulla, vai veikö syntien ynnäily adventtikirkon laskuun kaiken huomion?

        Vuonna 1999 taikaukkoihin uskoi vielä 77 % kansasta ja silloin tehtiin saman verran abortteja kuin nykyäänkin.

        Mutta todellakin vain uskovainen kykenee valehtelemaan päin näköä, mutta se lienee tärkeä ominaisuus, jos aikoo pitää taikaukkonsa vielä hengissä.

        Joten ehkäpä uskovaisen kanssa ei kannata lyödä vetoa kuin lakimiehen laatiman sopimuksen kanssa, että ei tule päivejä tehtyä.


      • omalehmä kirjoitti:

        >>Tuo on vähän riskaabeli haaste. Jos uskonnon ennustus on vaikkapa tämmöinen: "Tulee sotia ja maanjäristyksiä ja nälänhätää", se luultavasti toteutuu.>>
        Tuo nyt kylläkään ei ole mikään uskonnon spesialiteettiin perustuva ennustus. Sotia, maanjäristyksiä ja nälänhätää on ollut niin kauan, että mihinkäpä ne lakkaisivat ainakaan lähitulevaisuudessa. Luultavasti kuitenkin tiedemiehet ja politikot osaisivat uskonnonharjoittajia paremmin ennustaa koska ja milloin noita katastrofaalisia tapahtumia sattuu.

        Joo. Varminta onkin ennustaa sellaista, mitä aiemman kokemuksen perusteella jotakuinkin varmasti tapahtuu.

        Mutta siihen tapaan on ennustettu ja jotkut pitävät toteutumisia merkkinä jostakin. Tässä esimerkki:
        http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?mod1=FinRaam&ref=Luuk. 21:10-11&ctx=-1

        Yksi huiman kaikkitietävältä kuulosta henkilökohtainen ennustus on tämä: "Sinä kuolet". Ja varma nakki on se. Tosin aikataulusta ei kannata mennä sanomaan mitään.


      • totuusfriikki7678 kirjoitti:

        Rauhan ajastakin lopun aikoina - petollisen väärän rauhan - Raamatussa ennustetaan.

        >>> Rauhan ajastakin lopun aikoina - petollisen väärän rauhan - Raamatussa ennustetaan. >>

        No niin arvoisa toruusfriikki. Pistetäänpä vaihteeksi omat aivosolut käyntiin ja osaisitkos pohtia omin sanoin nyt antamaani pientä aivopähkinää koskien tuota raamatun ennustusta.

        Sinä siis uskot, että raamattu ennustaa petollisen väärän rauhan ajan, niin tutkipas seuraavaa listaa ajatuksen kanssa, joka onkin sinulle jo tuttu toisesta keskustelusta, eli siitä, että miten paljon verta, kauhua, sotaa, rauhaa ja mahdollista väärän rauhan aikaa sinun jumalasi vielä tarvitsee singahtaakseen tänne takaisin raketti persuksissa, enkelien vetäessä torvilla jatsia vieressä:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_sodista

        Siellä on aika monta sotaa ja aika monta rauhan aikaa, joten kuinka uskallat tuon listan jälkeen luottaa raamatun höpinöihin tai ennustuksiin millään tavalla?

        Mikä määrä sotia, rauhaa ja väärää rauhaa sinun jumalallesi tulee riittämään?

        Minä tiedän vastauksen ja jos hetken pohdit, saatat päästä oikeaan vastaukseen sinäkin!

        Paavi sanoi juuri, että Lähi-idässä on menossa kristittyjen joukkomurha, niin joko se saisi jumalasi tossuihin vipinää? Arvaatko? Minä tiedän vastauksen, mutta osaatko itse päätellä, niin tulisiko nyt takaisin, kun on oikein joukkomurha käynnissä?

        Juutalaisista jumalasi ei välittänyt, koska antoi tappaa heitä noin 5-7 miljoonaa, niin montakohan kristittyä menee että jumalasi vaivautuu jotain tekemään?

        Nythän oli ainakin jotain rauhaa tässä, että olisiko se ollut se väärä rauha?

        Vai voisiko väärä rauha olla vasta seuraava? Tai jospa siihen väliin sopisi vielä muutama kristittyjen joukkomurha tai vaikka koko kristinuskon kuolema ja sitten tulisi rauha, se väärä ja sitten jumalasi porhaltaa tänne että kipunat lentää.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_sodista

        Tuon listan katseleminen ajatuksen kanssa antanee jokaiselle loogiseen ajatteluun taipuvaiselle oikean vastauksen sangen nopeasti.


      • Mitä siihen tulee, että on ollut ja on paljon sotia (ja niiden sotien välissä on toki ollut tietysti myös rauhan jaksoja) niin Danielin kirjassakin tiedetään, että "loppuun asti on sotaa". Ja Jeesuksen synoptisen apokalypsin mukaan on oleva tosi suuria totaalisia sotia, joihin mobilisoidaan koko kansa: kansa nousee kansaa vastaan, valtakunta valtakuntaa vastaan. Mutta kaikki tämä on vasta synnytystuskien alkua Jumalan maailmansuunnitelman toteutumisessa.

        Apostoli Paavali sai ilmoituksen aikojen lopussa tulevasta pettävästä, ilmeisesti varsin lyhyeksi jääväksi rauhanjaksosta, joka päättyy tämän maailmanajan loppuun ja Kristuksen tulemukseen, jota ennen ilmaantuu Antikristus (lue 1 Tess.5 ja 2 Tess.2). Ja tämä Antikristus ilmeisestikin saa aikaiseksi petollisen turvallisuudentunteen ja rauhankauden maailmaan, ja ihmiset ovat huolettomia, että ei hätää enää mitään.

        Jeesus tiesi ennalta myös sen, että Hänen seuraajiaan vainotaan, vihataan ja pilkataan (pilkkaa Jeesukseen uskovat saavat joka päivä netin keskustelufoorumeilla muun muassa ja raamatunopettaja Pawson on laskenut, että on enää 25 maata maailmassa, missä ei vainota fyysisesti kristittyjä).


      • totuusfriikki7678 kirjoitti:

        Mitä siihen tulee, että on ollut ja on paljon sotia (ja niiden sotien välissä on toki ollut tietysti myös rauhan jaksoja) niin Danielin kirjassakin tiedetään, että "loppuun asti on sotaa". Ja Jeesuksen synoptisen apokalypsin mukaan on oleva tosi suuria totaalisia sotia, joihin mobilisoidaan koko kansa: kansa nousee kansaa vastaan, valtakunta valtakuntaa vastaan. Mutta kaikki tämä on vasta synnytystuskien alkua Jumalan maailmansuunnitelman toteutumisessa.

        Apostoli Paavali sai ilmoituksen aikojen lopussa tulevasta pettävästä, ilmeisesti varsin lyhyeksi jääväksi rauhanjaksosta, joka päättyy tämän maailmanajan loppuun ja Kristuksen tulemukseen, jota ennen ilmaantuu Antikristus (lue 1 Tess.5 ja 2 Tess.2). Ja tämä Antikristus ilmeisestikin saa aikaiseksi petollisen turvallisuudentunteen ja rauhankauden maailmaan, ja ihmiset ovat huolettomia, että ei hätää enää mitään.

        Jeesus tiesi ennalta myös sen, että Hänen seuraajiaan vainotaan, vihataan ja pilkataan (pilkkaa Jeesukseen uskovat saavat joka päivä netin keskustelufoorumeilla muun muassa ja raamatunopettaja Pawson on laskenut, että on enää 25 maata maailmassa, missä ei vainota fyysisesti kristittyjä).

        >> niin Danielin kirjassakin tiedetään >>

        Tiedetään? Historia huomioiden ei tiedetä yhtään mitään. Koska Daniel kertoo kirjoittajan kirjoittamishetkellä jo tapahtuneista asioista, jotka on sitten kirjoitettu profetian muotoon.

        >> Ja Jeesuksen synoptisen apokalypsin mukaan on oleva tosi suuria totaalisia sotia, joihin mobilisoidaan koko kansa: kansa nousee kansaa vastaan, valtakunta valtakuntaa vastaan. >>

        Ja kaksi maailmansotaa ei verenhimoiselle jumalallesi riittänyt? Mikä riittäisi?

        >>> Jeesus tiesi ennalta myös sen, että Hänen seuraajiaan vainotaan, vihataan ja pilkataan >>>

        Entä jos se on itse aiheutettua? Kun luin tuon vastuaksesi, niin en yhtään ihmettele, jos pilkataan? Tai nuoren maan kreationismi? Jospa Jeesuskin tajusi, että nämä jutut raamatussa ovat sen verran typeriä, että pilkataan taatusti jos vielä 2000 vuoden päästä joku niitä totena pitää!


      • totuusfriikki7678 kirjoitti:

        Mitä siihen tulee, että on ollut ja on paljon sotia (ja niiden sotien välissä on toki ollut tietysti myös rauhan jaksoja) niin Danielin kirjassakin tiedetään, että "loppuun asti on sotaa". Ja Jeesuksen synoptisen apokalypsin mukaan on oleva tosi suuria totaalisia sotia, joihin mobilisoidaan koko kansa: kansa nousee kansaa vastaan, valtakunta valtakuntaa vastaan. Mutta kaikki tämä on vasta synnytystuskien alkua Jumalan maailmansuunnitelman toteutumisessa.

        Apostoli Paavali sai ilmoituksen aikojen lopussa tulevasta pettävästä, ilmeisesti varsin lyhyeksi jääväksi rauhanjaksosta, joka päättyy tämän maailmanajan loppuun ja Kristuksen tulemukseen, jota ennen ilmaantuu Antikristus (lue 1 Tess.5 ja 2 Tess.2). Ja tämä Antikristus ilmeisestikin saa aikaiseksi petollisen turvallisuudentunteen ja rauhankauden maailmaan, ja ihmiset ovat huolettomia, että ei hätää enää mitään.

        Jeesus tiesi ennalta myös sen, että Hänen seuraajiaan vainotaan, vihataan ja pilkataan (pilkkaa Jeesukseen uskovat saavat joka päivä netin keskustelufoorumeilla muun muassa ja raamatunopettaja Pawson on laskenut, että on enää 25 maata maailmassa, missä ei vainota fyysisesti kristittyjä).

        >>> raamatunopettaja Pawson on laskenut, että on enää 25 maata maailmassa, missä ei vainota fyysisesti kristittyjä >>>

        Tästä voisi totuusfriikiltä kysyä, että millainen jumala jättää kannattajansa noin pahasti pulaan?

        http://www.godchecker.com/

        Tuolta voit nähdä vastauksen!

        SIllä jokaisen tuolta löydettävän jumalan kannattajat ovat olleet aivan yhtä ehdottoman varmoja kuin sinäkin siitä, että kohta se meitin jumala tulee ja pelastaa meidät ja tappaa nuo muut ja kostaa julmasti kaikille paitsi meille, mutta kun aikaa on kulunut, tyhmempikin sen jumalan kannattaja on lakannut kannattamasta jumalaansa ja jumala ilman kannattajia on kuollut jumala.

        Kuolleiden jumalien lista on pitkä ja se pitenee koko ajan. Pieni hetki ja sinun jumalasi nimi koreilee sillä listalla.

        Sille on syynsä, että jumalasi ei ole palannut lukuisten sodanaikojen, lukuisten rauhanaikojen, lukuisten pitkien sotien, lukuisten lyhyiden sotien, lukuisten pitkien rauhojen, lukuisten lyhyiden trauhojen, laskemattomien maanjäristysten, lukemattomien tornadojen, tsunamien jälkeen ja kyllä sinun pitäisi ajatteluun kykeneväisenä totuusfriikkinä kyetä näkemään totuus. Muutoin et ole nimimerkkisi veroinen, vaan olet taikauskofriikki.

        Sillä aika on jokaisen jumalan pahin vihollinen ja jumala joka lupaa jotain, eikä kykene sitä toteuttamaan, niin sen jumalan kannattajat lakkaavat uskomasta jumalaansa ja se jumala kuolee.

        Jumalat pettävät aina, kannattaa pitää mielessä ja tämä lista auttaa ymmärtämään, että se on tosiasia:

        https://en.wikipedia.org/wiki/Lists_of_deities

        Tuhansia jumalia, tuhansia lupauksia, tuhansia petettyjä toiveita. Jumalat pettävät aina.


      • Bushmanni ja ateistit. Mitäs täällä roikutte? Teillä ei ole annettavaa. Sen sijaan turhaan yritätte kääntää Jumalan lapsia elämäntieltä takaisin kuolemantielle. Hullua sanon minä.
        Biblia (1776) Tyhmät sanovat sydämessänsä: ei Jumalaa olekaan; ei he mitään kelpaa, ja ovat ilkiät menoissansa: ei ole joka hyvää tekee.
        http://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&kirjat=kr&hakuehto=hulluu
        "Ei mitään uutta auringon alla." Kutsu tarvitaan.
        > Pelastavan uskon lahja on armosta annettu ja suurin kaikista armolahjoista. Kukaan ei voi puristaa itsestään pelastavaa uskoa. Ei vaikka tutkisi Raamattua ja muita uskosta kertovia kirjoja 40 vuotta ja kuuntelisi 1000 saarnaa. Isä kutsuu syntisiä eri tavoin kääntymään Jeesusta kohti. Kukaan ei omasta voimastaan ja järjestään käänny kohti Jeesusta. <
        http://www.andreas.fi/uskoonTulo.htm
        Nina Åström teki hienon biisin Hilja Aaltosen sanoihin:)
        https://www.youtube.com/watch?v=7ZnKeMiXInc
        Herra antaa ystävilleen tehtäviä. Nina vie Hyvää Sanomaa "hylkiöille".
        > Nina Åströmille on tärkeää, että yleisö kuuntelee hänen sanomaansa. Se ei kuitenkaan ole ainoa ilonaihe: parasta on nähdä, kuinka ihmisen elämä oikeasti muuttuu, kun hän tulee uskoon.

        – Vladivostokissa vankilatyötä johtaa entinen vanki, joka on tullut uskoon. Hänen entisen elämänsä aikana en olisi uskaltanut mennä samaan autoon hänen kanssaan, mutta nyt hän on veljeni ja hänen silmänsä loistavat kuin lamput. En vain voi olla näkemättä eroa entiseen.

        Nina Åström on vakuuttunut, että usko Jeesukseen oikeasti toimii. Yhden ihmisen muutos puolestaan vaikuttaa moniin. Nina Åström leikittele ajatuksella: perhe muuttuu, kun isä ei enää hakkaa. Ihminen, jonka tuo isä olisi tappanut kahden vuoden päästä, ei kuolekaan, koska tappaja on tullut uskoon eikä enää riistä kenenkään henkeä. Samalla tulevan uhrin perhe ei menetäkään äitiä, koska tätä ei tapeta. <
        http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/nina-astrom-aitoustestissa-venajan-vankiloissa/


      • yurki1000js kirjoitti:

        Bushmanni ja ateistit. Mitäs täällä roikutte? Teillä ei ole annettavaa. Sen sijaan turhaan yritätte kääntää Jumalan lapsia elämäntieltä takaisin kuolemantielle. Hullua sanon minä.
        Biblia (1776) Tyhmät sanovat sydämessänsä: ei Jumalaa olekaan; ei he mitään kelpaa, ja ovat ilkiät menoissansa: ei ole joka hyvää tekee.
        http://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&kirjat=kr&hakuehto=hulluu
        "Ei mitään uutta auringon alla." Kutsu tarvitaan.
        > Pelastavan uskon lahja on armosta annettu ja suurin kaikista armolahjoista. Kukaan ei voi puristaa itsestään pelastavaa uskoa. Ei vaikka tutkisi Raamattua ja muita uskosta kertovia kirjoja 40 vuotta ja kuuntelisi 1000 saarnaa. Isä kutsuu syntisiä eri tavoin kääntymään Jeesusta kohti. Kukaan ei omasta voimastaan ja järjestään käänny kohti Jeesusta. <
        http://www.andreas.fi/uskoonTulo.htm
        Nina Åström teki hienon biisin Hilja Aaltosen sanoihin:)
        https://www.youtube.com/watch?v=7ZnKeMiXInc
        Herra antaa ystävilleen tehtäviä. Nina vie Hyvää Sanomaa "hylkiöille".
        > Nina Åströmille on tärkeää, että yleisö kuuntelee hänen sanomaansa. Se ei kuitenkaan ole ainoa ilonaihe: parasta on nähdä, kuinka ihmisen elämä oikeasti muuttuu, kun hän tulee uskoon.

        – Vladivostokissa vankilatyötä johtaa entinen vanki, joka on tullut uskoon. Hänen entisen elämänsä aikana en olisi uskaltanut mennä samaan autoon hänen kanssaan, mutta nyt hän on veljeni ja hänen silmänsä loistavat kuin lamput. En vain voi olla näkemättä eroa entiseen.

        Nina Åström on vakuuttunut, että usko Jeesukseen oikeasti toimii. Yhden ihmisen muutos puolestaan vaikuttaa moniin. Nina Åström leikittele ajatuksella: perhe muuttuu, kun isä ei enää hakkaa. Ihminen, jonka tuo isä olisi tappanut kahden vuoden päästä, ei kuolekaan, koska tappaja on tullut uskoon eikä enää riistä kenenkään henkeä. Samalla tulevan uhrin perhe ei menetäkään äitiä, koska tätä ei tapeta. <
        http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/nina-astrom-aitoustestissa-venajan-vankiloissa/

        >>> Bushmanni ja ateistit. Mitäs täällä roikutte? Teillä ei ole annettavaa. >>>

        Olen täällä siksi, jotta sinä ja sekavat hengenheimolaisesi ette voisi suoltaa tuota huuhaatanne täysin vapaasti herkkäuskoisten ja siinä rajalla olevien mieliä sekoittamaan.

        Katsos kun ihmisiin kuitenkin uppoaa selkeät, loogiset viestit paljon paremmin kuin se, että jokaiseen ajatukseen, kysymykseen ja pohdintaan vastataan vain jollain asiaankuulumattomalla raamatun jakeella tai jonkin toisen uskonnon jupinalla.

        Se, keihin tuo sinun systeemisi vetoaa (kopioida vain jakeita toisensa perään) ovat totisesti toivottuja sinne lahkoosi, koska se takaa sen kuoleman.

        Kun olet saanut savustettua kaikki fiksut ja sivistyneet ihmiset pois lahkostasi ja uskonnostasi, niin se kuolee sitten omia aikojaan, kuten historia hienosti osoittaa.


      • yurki1000js kirjoitti:

        Bushmanni ja ateistit. Mitäs täällä roikutte? Teillä ei ole annettavaa. Sen sijaan turhaan yritätte kääntää Jumalan lapsia elämäntieltä takaisin kuolemantielle. Hullua sanon minä.
        Biblia (1776) Tyhmät sanovat sydämessänsä: ei Jumalaa olekaan; ei he mitään kelpaa, ja ovat ilkiät menoissansa: ei ole joka hyvää tekee.
        http://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&kirjat=kr&hakuehto=hulluu
        "Ei mitään uutta auringon alla." Kutsu tarvitaan.
        > Pelastavan uskon lahja on armosta annettu ja suurin kaikista armolahjoista. Kukaan ei voi puristaa itsestään pelastavaa uskoa. Ei vaikka tutkisi Raamattua ja muita uskosta kertovia kirjoja 40 vuotta ja kuuntelisi 1000 saarnaa. Isä kutsuu syntisiä eri tavoin kääntymään Jeesusta kohti. Kukaan ei omasta voimastaan ja järjestään käänny kohti Jeesusta. <
        http://www.andreas.fi/uskoonTulo.htm
        Nina Åström teki hienon biisin Hilja Aaltosen sanoihin:)
        https://www.youtube.com/watch?v=7ZnKeMiXInc
        Herra antaa ystävilleen tehtäviä. Nina vie Hyvää Sanomaa "hylkiöille".
        > Nina Åströmille on tärkeää, että yleisö kuuntelee hänen sanomaansa. Se ei kuitenkaan ole ainoa ilonaihe: parasta on nähdä, kuinka ihmisen elämä oikeasti muuttuu, kun hän tulee uskoon.

        – Vladivostokissa vankilatyötä johtaa entinen vanki, joka on tullut uskoon. Hänen entisen elämänsä aikana en olisi uskaltanut mennä samaan autoon hänen kanssaan, mutta nyt hän on veljeni ja hänen silmänsä loistavat kuin lamput. En vain voi olla näkemättä eroa entiseen.

        Nina Åström on vakuuttunut, että usko Jeesukseen oikeasti toimii. Yhden ihmisen muutos puolestaan vaikuttaa moniin. Nina Åström leikittele ajatuksella: perhe muuttuu, kun isä ei enää hakkaa. Ihminen, jonka tuo isä olisi tappanut kahden vuoden päästä, ei kuolekaan, koska tappaja on tullut uskoon eikä enää riistä kenenkään henkeä. Samalla tulevan uhrin perhe ei menetäkään äitiä, koska tätä ei tapeta. <
        http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/nina-astrom-aitoustestissa-venajan-vankiloissa/

        "Bushmanni ja ateistit. Mitäs täällä roikutte? Teillä ei ole annettavaa. Sen sijaan turhaan yritätte kääntää Jumalan lapsia elämäntieltä takaisin kuolemantielle. Hullua sanon minä."

        Hyvin ja oikein sanottu yurki1000js. Ei ateisteilla ole meille mitään annettavaa, vaan jotain ihmeen järkeilyjä ja viisasteluja ja pilkantekoa. Eikö ateisteille riitä se heidän oma palstansa, pysykööt siellä ja pilkatkoon siellä niin paljon kuin kehtaavat. Mutta älkööt eksykö, Jumala ei salli itseään pilkattavan, vaan mitä ihminen kylvää sitä hän niittää.


      • bushmanni kirjoitti:

        >>> raamatunopettaja Pawson on laskenut, että on enää 25 maata maailmassa, missä ei vainota fyysisesti kristittyjä >>>

        Tästä voisi totuusfriikiltä kysyä, että millainen jumala jättää kannattajansa noin pahasti pulaan?

        http://www.godchecker.com/

        Tuolta voit nähdä vastauksen!

        SIllä jokaisen tuolta löydettävän jumalan kannattajat ovat olleet aivan yhtä ehdottoman varmoja kuin sinäkin siitä, että kohta se meitin jumala tulee ja pelastaa meidät ja tappaa nuo muut ja kostaa julmasti kaikille paitsi meille, mutta kun aikaa on kulunut, tyhmempikin sen jumalan kannattaja on lakannut kannattamasta jumalaansa ja jumala ilman kannattajia on kuollut jumala.

        Kuolleiden jumalien lista on pitkä ja se pitenee koko ajan. Pieni hetki ja sinun jumalasi nimi koreilee sillä listalla.

        Sille on syynsä, että jumalasi ei ole palannut lukuisten sodanaikojen, lukuisten rauhanaikojen, lukuisten pitkien sotien, lukuisten lyhyiden sotien, lukuisten pitkien rauhojen, lukuisten lyhyiden trauhojen, laskemattomien maanjäristysten, lukemattomien tornadojen, tsunamien jälkeen ja kyllä sinun pitäisi ajatteluun kykeneväisenä totuusfriikkinä kyetä näkemään totuus. Muutoin et ole nimimerkkisi veroinen, vaan olet taikauskofriikki.

        Sillä aika on jokaisen jumalan pahin vihollinen ja jumala joka lupaa jotain, eikä kykene sitä toteuttamaan, niin sen jumalan kannattajat lakkaavat uskomasta jumalaansa ja se jumala kuolee.

        Jumalat pettävät aina, kannattaa pitää mielessä ja tämä lista auttaa ymmärtämään, että se on tosiasia:

        https://en.wikipedia.org/wiki/Lists_of_deities

        Tuhansia jumalia, tuhansia lupauksia, tuhansia petettyjä toiveita. Jumalat pettävät aina.

        ">>> raamatunopettaja Pawson on laskenut, että on enää 25 maata maailmassa, missä ei vainota fyysisesti kristittyjä >>>

        Tästä voisi totuusfriikiltä kysyä, että millainen jumala jättää kannattajansa noin pahasti pulaan?"

        Pulaan siksi, että vainotaan ja pilkataan? Miten niin, sehän on Jeesuksen seuraajien ristinalaisuutta ja heidän osansa tässä pahassa maailmassa ja Jeesuksen sanojen täyttymystä.

        Muilta osin viestissäsi on joutavaa länkytystä ja viisastelua. Et taida muuta osaakaan kuin hokea, että "jumalat pettävät aina". Tiedoksesi, että ei ole elävä Jumala, suuri Minä Olen (2 Moos.), pettänyt niitä, jotka Häntä seuraavat. Ei minuakaan.


      • totuusfriikki7678 kirjoitti:

        "Bushmanni ja ateistit. Mitäs täällä roikutte? Teillä ei ole annettavaa. Sen sijaan turhaan yritätte kääntää Jumalan lapsia elämäntieltä takaisin kuolemantielle. Hullua sanon minä."

        Hyvin ja oikein sanottu yurki1000js. Ei ateisteilla ole meille mitään annettavaa, vaan jotain ihmeen järkeilyjä ja viisasteluja ja pilkantekoa. Eikö ateisteille riitä se heidän oma palstansa, pysykööt siellä ja pilkatkoon siellä niin paljon kuin kehtaavat. Mutta älkööt eksykö, Jumala ei salli itseään pilkattavan, vaan mitä ihminen kylvää sitä hän niittää.

        Heh. Ottaen huomioon jumalasi suosion syöksylaskun pelkästään viimeisten 20 vuoden aikana, niin loogisilla ja älyllisillä perusteilla on ollut ihmisille paljon enemmän annettavaa kuin yhdelläkään jumalalla, sinunkaan jumalallasi.

        2000 vuotta jumalasi kannattajia on pilkatti, vainottu, murhattu, samalla kun he ovat pilkanneet, vainonneet ja murhanneet toisten jumalien kannattajia, niin jo sen pitäisi kertoa ajatteluun taipuvaiselle aivan riittävästi.

        Mikään määrä pilkkaa ei riitä sinun jumalallesi että hän tulisi teitä auttamaan ,eli tässä suhteessa jumalasi lupaukset eivät eroa tuhansien muiden jumalien lupauksista. Ne ovat tyhjää kaikki, jokaisen uskonnon jokaisen jumalan.

        Ja sinäkin olet jo lähes ateisti. Pidät muiden uskontojen jumalia epäuskottavina, etkä usko niihin, niin siitä on hyvin lyhyt askel huomata saman koskevan sitä viimeistä jumalaa.


      • bushmanni kirjoitti:

        Heh. Ottaen huomioon jumalasi suosion syöksylaskun pelkästään viimeisten 20 vuoden aikana, niin loogisilla ja älyllisillä perusteilla on ollut ihmisille paljon enemmän annettavaa kuin yhdelläkään jumalalla, sinunkaan jumalallasi.

        2000 vuotta jumalasi kannattajia on pilkatti, vainottu, murhattu, samalla kun he ovat pilkanneet, vainonneet ja murhanneet toisten jumalien kannattajia, niin jo sen pitäisi kertoa ajatteluun taipuvaiselle aivan riittävästi.

        Mikään määrä pilkkaa ei riitä sinun jumalallesi että hän tulisi teitä auttamaan ,eli tässä suhteessa jumalasi lupaukset eivät eroa tuhansien muiden jumalien lupauksista. Ne ovat tyhjää kaikki, jokaisen uskonnon jokaisen jumalan.

        Ja sinäkin olet jo lähes ateisti. Pidät muiden uskontojen jumalia epäuskottavina, etkä usko niihin, niin siitä on hyvin lyhyt askel huomata saman koskevan sitä viimeistä jumalaa.

        "Ja sinäkin olet jo lähes ateisti. Pidät muiden uskontojen jumalia epäuskottavina, etkä usko niihin, niin siitä on hyvin lyhyt askel huomata saman koskevan sitä viimeistä jumalaa."

        On äärettömän iso ero elävällä Jumalalla, kaiken Alkusyyllä ja Elämän Lähteellä verrattuna inhimillisen ajattelun ja taiteen keinoin sepitettyihin epäjumaliin, kuten vaikka Afrodite tai Poseidon.

        Minä ainakaan en jaksa uskoa, että sen Jumalan, joka Raamatussa puhuu olisi niin sanotusti joku "typerä beduiini keksinyt" omasta päästään omaksi kuvaksensa.


    • Näyttää vieläkin kirkon virallinen oppi olevan nuoren maan kreationismin linjoilla.

    • Bushmanni: "Ja sinäkin olet jo lähes ateisti. Pidät muiden uskontojen jumalia epäuskottavina, etkä usko niihin, niin siitä on hyvin lyhyt askel huomata saman koskevan sitä viimeistä jumalaa."
      Vaikket olekaan vastaanottavainen, kerron että on vain yksi elävä Jumala. Hän on Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala.
      Pyydän sinua ja ateisteja harjoittamaan logiikkaa. Nimittäin jos uskoo/luottaa evoluutioon, eikä ole täysin tyytyväinen evoluution kaikkiin tuotteisiin, voi valittaa vain evoluutiolle. Tosin en suosittele itsenne piiskaamista hurmoksiin, vaikka vastaus viipyisikin :D
      1Kun:
      18:21 Ja Elia astui kaiken kansan eteen ja sanoi: "Kuinka kauan te onnutte molemmille puolille? Jos Herra on Jumala, seuratkaa häntä; mutta jos Baal on Jumala, seuratkaa häntä." Eikä kansa vastannut hänelle mitään.
      18:22 Niin Elia sanoi kansalle: "Minä olen ainoa jäljelle jäänyt Herran profeetta, mutta Baalin profeettoja on neljäsataa viisikymmentä.
      18:23 Antakaa meille kaksi mullikkaa, ja valitkoot he itselleen toisen mullikan, paloitelkoot sen ja pankoot kappaleet puiden päälle, mutta älkööt panko tulta; ja minä valmistan toisen mullikan ja asetan sen puiden päälle, mutta en pane tulta.
      18:24 Sitten huutakaa te jumalanne nimeä, ja minä huudan Herran nimeä. Se jumala, joka vastaa tulella, on Jumala." Kaikki kansa vastasi ja sanoi: "Niin on hyvä."
      18:25 Ja Elia sanoi Baalin profeetoille: "Valitkaa itsellenne toinen mullikka ja valmistakaa se ensin, sillä teitä on enemmän. Huutakaa sitten jumalanne nimeä, mutta älkää panko tulta."
      18:26 Niin he ottivat sen mullikan, jonka hän antoi heille, ja valmistivat sen. Sitten he huusivat Baalin nimeä aamusta puolipäivään asti, sanoen: "Baal, vastaa meille!" Mutta ei ääntä, ei vastausta! Ja he hyppelivät alttarin ääressä, joka oli tehty.
      18:27 Puolipäivän aikana Elia pilkkasi heitä ja sanoi: "Huutakaa kovemmin; hän on tosin jumala, mutta hänellä voi olla jotakin toimittamista, tahi hän on poistunut johonkin, tahi on matkalla; kenties hän nukkuu, mutta kyllä hän herää."
      18:28 Niin he huusivat vielä kovemmin ja viileksivät itseään tapansa mukaan miekoilla ja keihäillä, niin että heistä vuoti verta.
      18:29 Kun puolipäivä oli kulunut, joutuivat he hurmoksiin, aina siihen hetkeen asti, jolloin ruokauhri uhrataan. Mutta ei ääntä, ei vastausta, ei vaarinottoa!
      18:30 Niin Elia sanoi kaikelle kansalle: "Astukaa minun luokseni." Ja kaikki kansa astui hänen luoksensa. Niin hän korjasi Herran alttarin, joka oli hajotettu.
      18:31 Ja Elia otti kaksitoista kiveä, yhtä monta kuin oli Jaakobin poikien sukukuntia, hänen, jolle oli tullut tämä Herran sana: "Israel on oleva sinun nimesi."
      18:32 Ja hän rakensi kivistä alttarin Herran nimeen ja teki alttarin ympärille ojan, johon olisi mahtunut kaksi sea-mittaa jyviä.
      18:33 Sitten hän latoi puut, paloitteli mullikan ja pani kappaleet puiden päälle.
      18:34 Ja hän sanoi: "Täyttäkää neljä ruukkua vedellä ja vuodattakaa se polttouhrin ja puiden päälle." Ja hän sanoi: "Tehkää se toinen kerta." Ja he tekivät niin toisen kerran. Vielä hän sanoi: "Tehkää se kolmas kerta." Ja he tekivät niin kolmannen kerran.
      18:35 Niin vesi juoksi ympäri alttarin; ojankin hän täytti vedellä.
      18:36 Ja kun oli tullut hetki, jolloin ruokauhri uhrataan, astui profeetta Elia esille ja sanoi: "Herra, Aabrahamin, Iisakin ja Israelin Jumala, tulkoon tänä päivänä tiettäväksi, että sinä olet Jumala Israelissa ja että minä olen sinun palvelijasi ja että minä olen sinun käskystäsi tehnyt kaiken tämän.
      18:37 Vastaa minulle, Herra, vastaa minulle, että tämä kansa tulisi näkemään, että sinä, Herra, olet Jumala ja että sinä käännät heidän sydämensä takaisin."
      18:38 Silloin Herran tuli iski alas ja kulutti polttouhrin, puut, kivet ja mullan sekä nuoli veden, joka oli ojassa.
      18:39 Kun kaikki kansa näki tämän, lankesivat he kasvoillensa ja sanoivat: "Herra on Jumala! Herra on Jumala!"
      Mikä aika on NYT Suomessa? Sama aika kuin oli taannoin Karmelilla. On VALINNAN aika.
      > It Was Time To Make A Choice
      In verse 21, Elijah said to the people who were assembled: “How long will you go limping between two different opinions? If the Lord is God, follow him; but if Baal, follow him.”And it says, “…the people did not answer him a word.” It was time to make a choice. <
      http://www.bible.ca/ef/expository-1-kings-18-20-40.htm
      Uskoni mukaan pian alkava kova aika saa monet Jeesuksen vastustajat miettimään valintojaan.
      > Kansa oli langennut pois Jumalasta palvelemaan vieraita epäjumalia. Nyt kun heidän kimppuunsa oli hyökännyt ylivoimainen vihollinen, he olivat heränneet näkemään syntinsä Herraa vastaan. Kansa tahtoi tulla takaisin Herran luo. <
      http://www.kotisatama.net/fi/raamattujasana/viikonsana/sana.php?paivays=2002-02-18
      > Herra, auta meitä hädässämme äläkä anna meidän hukkua. Lahjoita kääntymys synnin ja laittomuuden teiltä, jotka johtavat kansamme tuhoon. <
      http://kingsministries.fi/2012/02/06/presidentti-kallion-rukous-suomen-puolesta-talvisodan-aikaan/


      • Amen!
        https://www.youtube.com/watch?v=NLjXt7KxD4c
        Biblia (1776) Toisena päivänä näki Johannes Jesuksen tykönsä tulevan, ja sanoi: katso, Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin!
        https://www.youtube.com/watch?v=LAplJ0_jDFc
        Ps. 145:14 Herra tukee kaikkia kaatuvia, ja kaikki alaspainetut hän nostaa.
        https://www.youtube.com/watch?v=FVq9BNq1yyU
        Muistetaan siunata Jumalan silmäterää:)
        https://www.youtube.com/watch?v=HQlRrrReua0
        > HEAR ISRAEL MY GOD

        When the heart cries only God hears
        the pain rises out of the soul
        a man falls down before he sinks down
        with a little prayer (he) cuts the silence

        Hear Israel my God, you're the omnipotent
        you gave me my life, you gave me everything
        in my eyes a tear, the heart cries quietly
        and when the heart is quiet, the soul screams
        Hear Israel my God, now I am alone
        strengthen me my God; make it that I won't fear
        the pain is big, and there's no where to run away
        make it end, for no more strength is left within me

        When the heart cries, time stands still
        all of a sudden, the man sees his entire life
        he doesn't want to go to the unknown
        he cries to his God right before a big fall <
        http://www.hebrewsongs.com/?song=shmaisraelshmaelohai
        Raamattu on innoittanut artisteja kautta historian.
        Ps. 137:5 Jos minä unhotan sinut, Jerusalem, niin unhota sinä minun oikea käteni.
        https://www.youtube.com/watch?v=l85te_k3Dc0
        Luuk. 15:20 Ja hän nousi ja meni isänsä tykö. Mutta kun hän vielä oli kaukana, näki hänen isänsä hänet ja armahti häntä, juoksi häntä vastaan ja lankesi hänen kaulaansa ja suuteli häntä hellästi.
        https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c0/Pompeo_Batoni_003.jpg
        Mark:
        6:17 Sillä hän, Herodes, oli lähettänyt ottamaan kiinni Johanneksen, sitonut ja pannut hänet vankeuteen veljensä Filippuksen vaimon, Herodiaan, tähden. Sillä Herodes oli nainut hänet,
        6:18 ja Johannes oli sanonut Herodekselle: "Sinun ei ole lupa pitää veljesi vaimoa."
        6:19 Ja Herodias piti vihaa häntä vastaan ja tahtoi tappaa hänet, mutta ei voinut.
        6:20 Sillä Herodes pelkäsi Johannesta, koska tiesi hänet vanhurskaaksi ja pyhäksi mieheksi, ja suojeli häntä. Ja kun hän kuunteli häntä, tuli hän epäröivälle mielelle monesta asiasta; ja hän kuunteli häntä mielellään.
        6:21 Niin tuli sopiva päivä, kun Herodes syntymäpäivänään piti pitoja ylimyksilleen ja sotapäälliköille ja Galilean ensimmäisille miehille.
        6:22 Ja Herodiaan tytär tuli sisälle ja tanssi, ja se miellytti Herodesta ja hänen pöytävieraitaan. Niin kuningas sanoi tytölle: "Ano minulta, mitä ikinä tahdot, niin minä annan sinulle."
        6:23 Ja hän vannoi tytölle: "Mitä ikinä minulta anot, sen minä annan sinulle, vaikka puolet valtakuntaani."
        6:24 Niin hän meni ulos ja sanoi äidilleen: "Mitä minä anon?" Tämä sanoi: "Johannes Kastajan päätä."
        6:25 Ja hän meni kohta kiiruusti sisälle kuninkaan luo, pyysi ja sanoi: "Minä tahdon, että nyt heti annat minulle lautasella Johannes Kastajan pään."
        6:26 Silloin kuningas tuli hyvin murheelliseksi, mutta valansa ja pöytävierasten tähden hän ei tahtonut hyljätä hänen pyyntöään.
        6:27 Ja kohta kuningas lähetti henkivartijan ja käski tuoda Johanneksen pään.
        6:28 Niin vartija meni ja löi häneltä pään poikki vankilassa ja toi hänen päänsä lautasella ja antoi sen tytölle, ja tyttö antoi sen äidillensä.
        https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1a/CaravaggioSalomeLondon.jpg


    • Eiarmoa: "Fundamentalistisia kreationisteja vastaan pitäisi taistella yhtä kovin ottein kuin fundamentalisteja islamisteja, koska kummatkin tuhoavat lopulta oman uskontonsa. Jos haluamme pitää uskontomme, hävittäkäämme kreationistit valistamalla uskovia siitä, miten heidän oppinsa tulee tuhoamaan uskontomme jota rakastamme ja joka on kulttuurimme perusta."
      Sinä vaikutat ateistilta. Ainakaan et kuulosta Jumalan lapselta. Voisitko ystävällisesti paljastaa motiivisi?
      Jos uskikset alkavat yllättäen uskoa evoluutioon, he huutavat kaikille uskossa kuolleille: "Tulkaa pois sieltä paratiisista. Te uskoitte VÄÄRIN!"

      • »Jos uskikset alkavat yllättäen uskoa evoluutioon, he huutavat kaikille uskossa kuolleille: "Tulkaa pois sieltä paratiisista. Te uskoitte VÄÄRIN!"«

        Kaikki tuntemani uskikset yhtä lukuunottamatta omaksuvat evoluution samanlaisena tieteellisesti osoitettuna tosiasiana kuin minkä tahansa muunkin sellaisen tosiasian. Kenelläkään heistä ei ole ollut käsittääkseni mitään taipumusta tai tarvettakaan huudella kenellekään mitään tuollaista.

        Vaikka mainittu otantani ihmisten näkemyksiin näissä asioissa on tilastollisesti merkittävässä mielessä suppeahko, niin veikkaan rohkeasti silti, että keksit nyt omiasi. Varsinainen evoluutiodenialismi ei taida olla niin yleistä sivistysmaissa koulutuksensa saaneen populan keskuudessa, kuin mitä fundamentalistiuskovaiset joskus antavat olettaa.


      • V.aari: "Riittäisi mainiosti, että kunkin yhteisön virallista näkemystä pidettäisiin selvästi esillä ja sanouduttaisiin irti vanhakantaisesta kreationismista."
        Oikein. Olisi hyvä "tunnustaa väriä" kirkkaasti. Silloin jäisi turhat luulot vähemmälle.
        Mutta muuten. Ihmisillä voi olla miljardeja mielipiteitä, mutta Luojan mielipide ratkaisee. Mielestäni voimme turvallisin mielin luottaa nopeaan luomiseen, koska Luoja loi kasvit ennen aurinkoa. Olisi suotavaa lukea edes Raamatun eka lehdykkä, ennen kuin ryhtyy keksimään omia "kaikenteorioita". Eiks jeh?
        Genesis:
        1:11 Ja Jumala sanoi: "Kasvakoon maa vihantaa, ruohoja, jotka tekevät siementä, ja hedelmäpuita, jotka lajiensa mukaan kantavat maan päällä hedelmää, jossa niiden siemen on." Ja tapahtui niin:
        1:12 maa tuotti vihantaa, ruohoja, jotka tekivät siementä lajiensa mukaan, ja puita, jotka lajiensa mukaan kantoivat hedelmää, jossa niiden siemen oli. Ja Jumala näki, että se oli hyvä.
        1:13 Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, kolmas päivä.
        1:14 Ja Jumala sanoi: "Tulkoot valot taivaanvahvuuteen erottamaan päivää yöstä, ja olkoot ne merkkeinä osoittamassa aikoja, päiviä ja vuosia,


      • Kaoottinen: "niin veikkaan rohkeasti silti, että keksit nyt omiasi. Varsinainen evoluutiodenialismi ei taida olla niin yleistä sivistysmaissa koulutuksensa saaneen populan keskuudessa, kuin mitä fundamentalistiuskovaiset joskus antavat olettaa."
        Veikkaa vaan, mutta Jumala ja Hänen sanansa pysyvät. Elleivät pysyisi, kaikki olisi suhteellista ja epävarmaa.
        On hyvä hiffaa, että lohikäärme hallitsee maailmaa toistaiseksi ja sille on annettu valta eksyttää niin voimakkaasti, että KAIKKI MUUT eksyvät paitsi ne, jotka luottavat muuttumattoman Jumalan muuttumattomaan sanaan.
        Biblia (1776) Sillä väärät Kristukset ja väärät prophetat nousevat, ja merkkejä ja ihmeitä tekevät, pettääksensä, jos mahdollinen olis, valituitakin.
        Biblia (1776) Ja hän vaivasi sinua ja antoi sinun isota, ja ravitsi sinun mannalla, jota et sinä eikä sinun isäs tunteneet, antaaksensa sinun tietää, ettei ihminen elä ainoastansa leivästä; vaan kaikesta mikä Herran suusta lähtee, elää ihminen.


      • Bushmanni: "Tällä puusepän pojalla on ollut jo 2000 vuotta aikaa tulla takaisin, eikä hän ole tullut, niin siitä minä kykenen päättelemään jotain ja kun otan tiedetyn, tapahtuneen historian huomioon, päättelyni tulee olemaan voittoisampi kuin sinun uskosi."
        AINA kandee tutustua Raamattuun ekaks. Niin kuin oli luomisviikko 6 1, on myös luomakunnan aika 6000 1000. Simbeliä.
        Koska luomisesta on kulunut pyöreät 6000 vuotta, en näe tempaukselle ajallista estettä. Mitä tulee tapahtumaan pian?
        Tempaus (rapture)
        https://www.google.fi/#q=rapture of the church
        Vaivanaika (tribulation)
        https://www.google.fi/#q=great tribulation
        Sapatti (God's kingdom)
        https://www.google.fi/#q=god's kingdom


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      430
      3045
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      105
      2395
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2152
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1963
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1807
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1247
    7. 164
      1238
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1166
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe