Olen laittamassa autoani autoliikkeeseen myyntiiin myyntitiliin ja muuten kaikki vaikuttaa asialliselta firma mukaanlukien, mutta hieman hämmästyttää kun pitäisi rekisteriotteen 2-osakin olla allekirjoitettuna valmiiksi? Hyvin voi olla että auto ei mene edes pyydetyllä hinnalla kaupaksi. Siirtyykö omistusoikeus kuitenkin samantien autoliikkeelle vaikka myyntitilisopimuksessa olisi määriteltynä joku hinta mikä myyjän (minun) pitäisi tässä tapauksessa saada?
Myyntitili ja ilmoitusosa?
21
3993
Vastaukset
- Ei_ilmoitusosaa
Älä anna ilmoitusosaa ennen kuin olet saanut rahat omalle tilille. Muuten voi käydä niin, että auto on jo ostajan nimillä ja rahat on myyjäliikkeen tilillä, eivätkä ne rahat löydä tietänsä sinun tilillesi, koska liikkeellä on paljon muita maksuvelvollisuuksia...
- qwadfegrhtfyjgukilo
siinä on riski että autoliike soittaa sinulle hinnan alennuksesta ja sinä joko alennat herkästi, tai puhelu on sekava ja HE ymmärtävät että alensit.
niin tai näin, ovat taitavia puhujia ja pitävät omist eduistaan.
toiseksi, maksaahan se myyntikin, ei kukaan kai myy muutamalla satasella, pitää sen firmankin pyöriä, paljon on kuluja
jos olet pikkupaikkakunnalla, itsemyynti vaikeaa, minä olen myynyt yli 10, ostaja on tullut aina 100-250 km päästä.- Eiolevaikeaa
Sopimus myyntitilistä tehdään aina kirjallisesti. Mahdolliset muutokset siihen tehdään myös aina kirjallisesti, esim. sähköpostin välityksellä, jotta sopimusehdot voidaan myöhemmin tarvittaessa todistaa.
- ysdfdf
Voiko autokauppa laillisesti myydä myyntitilissä autoa vaikka heillä ei olisi ilmoitusosaa allekirjoitettuna? Toki minun lupani heillä on.
Entä miten maksu pitäisi hoitaa niin että minä varmasti saan rahat? Summa on sen verran suuri että käteinen ei onnistu.- VaihtoABC
"Summa on sen verran suuri että käteinen ei onnistu."
Ei niin suurta summaa olekaan, etteikö sitä käteisenä voisi kantaa. Salkkuun mahtuu jo muutamia miljoonia, autosi ei liene miljoonien hintainen? Kymppi tai kaksi mahtuu povitaskuun helposti.
Niin näyttää nyt vaikealta ja pelottavalta kaupantekosi, että jos minun liikkeeseeni olisit myyntitiliin tyrkyttämässä ja noin jännittäisi (suoraan sanoen epäilisit kykyäni toimia rehdisti ja laillisesti pepereitten ja rahojen siirtojen kanssa=epäilisit ammattitaitoani ja rehellisyyttäni) niin suksittaisin sinut huitinvittuun ja toivottelisin oikein paljon myyntionnea ihan omalla kotipihallasi itse kaupitellen.
AUTAN NYT KUITENKIN:
1. Teet myyntitilisopimuksen liikkeen kanssa paperille ja molempien osapuolten allekirjoituksilla. Sopimuksessa sovitte hinnan jonka liike myynnistä maksaa sinulle HETI, kun auto on myyty (tuli vaihtoautoa tahi ei, myy käteisellä tai rahoituksella niin se ei ole sinun murheesi). Lisäksi olisi hyvä mainita myyntiaika max. eli aika, jonka liike sitoutuu autoasi myymään ja jos ei onnistu, auto palautuu vastikkeetta sinulle (tai sovitusti pieni myyntiajan palkkio putsauksista, mainonnasta ja esittelyistä liikkeelle vaikka autoa ei ole myyty.)
2. Tottakai allekirjoitettu II-osa liikkeelle, muutoinhan kaupanteko menee ihan läpertelyksi. Liike päivää sen myydessään, todennäköisesti joutuu ensin "ostamaan" itselleen jos ostaja tarvitsee rahoituksen / tulee vaihtoauto.
3. Jos ja kun auto on myyty (tavalla tai toisella) toimii liike sopimuksen mukaisesti: Maksaa sovitun hinnan sinulle tilillesi tai käteisellä ja loppu on liikkeen "tiliä".
Tämä "tili" sisältää myyntipalkkiot ja huomhuom! myös virhevastuulain mukaiset vastuut käytännössä SINUN autostasi. Silloin kun liike on myyjänä, vastuu on heillä. Tästä on KKV:n sivuilla useita esimerkkejä.
Ps. SIKSI en itse ota autoja myyntitiliin. Sinä ja kaltaisesi tuotte auton "ehjänä" myyntiin ja kaskas; myynnin jälkeen saa taistella ostajan kanssa kuka maksaa laturin, ilmastoinnin, vaihteiston ja pakoputken kun ne on nyt rikki... Ei vittu. Tonnin tienaa helpommallakin kuin myyntitilipaskoja esittelemällä ja juurikin kaltaisiesi jänskättäjien kanssa "kimppaan" ryhtymisellä. - Anonyymi
VaihtoABC kirjoitti:
"Summa on sen verran suuri että käteinen ei onnistu."
Ei niin suurta summaa olekaan, etteikö sitä käteisenä voisi kantaa. Salkkuun mahtuu jo muutamia miljoonia, autosi ei liene miljoonien hintainen? Kymppi tai kaksi mahtuu povitaskuun helposti.
Niin näyttää nyt vaikealta ja pelottavalta kaupantekosi, että jos minun liikkeeseeni olisit myyntitiliin tyrkyttämässä ja noin jännittäisi (suoraan sanoen epäilisit kykyäni toimia rehdisti ja laillisesti pepereitten ja rahojen siirtojen kanssa=epäilisit ammattitaitoani ja rehellisyyttäni) niin suksittaisin sinut huitinvittuun ja toivottelisin oikein paljon myyntionnea ihan omalla kotipihallasi itse kaupitellen.
AUTAN NYT KUITENKIN:
1. Teet myyntitilisopimuksen liikkeen kanssa paperille ja molempien osapuolten allekirjoituksilla. Sopimuksessa sovitte hinnan jonka liike myynnistä maksaa sinulle HETI, kun auto on myyty (tuli vaihtoautoa tahi ei, myy käteisellä tai rahoituksella niin se ei ole sinun murheesi). Lisäksi olisi hyvä mainita myyntiaika max. eli aika, jonka liike sitoutuu autoasi myymään ja jos ei onnistu, auto palautuu vastikkeetta sinulle (tai sovitusti pieni myyntiajan palkkio putsauksista, mainonnasta ja esittelyistä liikkeelle vaikka autoa ei ole myyty.)
2. Tottakai allekirjoitettu II-osa liikkeelle, muutoinhan kaupanteko menee ihan läpertelyksi. Liike päivää sen myydessään, todennäköisesti joutuu ensin "ostamaan" itselleen jos ostaja tarvitsee rahoituksen / tulee vaihtoauto.
3. Jos ja kun auto on myyty (tavalla tai toisella) toimii liike sopimuksen mukaisesti: Maksaa sovitun hinnan sinulle tilillesi tai käteisellä ja loppu on liikkeen "tiliä".
Tämä "tili" sisältää myyntipalkkiot ja huomhuom! myös virhevastuulain mukaiset vastuut käytännössä SINUN autostasi. Silloin kun liike on myyjänä, vastuu on heillä. Tästä on KKV:n sivuilla useita esimerkkejä.
Ps. SIKSI en itse ota autoja myyntitiliin. Sinä ja kaltaisesi tuotte auton "ehjänä" myyntiin ja kaskas; myynnin jälkeen saa taistella ostajan kanssa kuka maksaa laturin, ilmastoinnin, vaihteiston ja pakoputken kun ne on nyt rikki... Ei vittu. Tonnin tienaa helpommallakin kuin myyntitilipaskoja esittelemällä ja juurikin kaltaisiesi jänskättäjien kanssa "kimppaan" ryhtymisellä.Ota vastuuasioista selvää ennenkuin kirjoitat skeidaa tänne sivuille. Jos ostajalle ilmoitetaan että liike toimii vain välittäjänä tässä kaupassa, niin vastuu poistuu liikkeeltä. Hyvä tehdä A4 paperilappunen missä selvästi kerrotaan kuluttajasuojasta ja myyjän vastuista, jos asiakas haluaa vielä kaupan tehdä tämän jälkeen , niin siitä vaan.
- HEHEHEHEE
Mikä estää autoliikettä ilmoitusosan saatuaan olla pitämättä rahoja ja toivottaa vain hyvää kesää? Niinpä.
- VaihtoABC
JUURIKIN teitä vitun pölvästejä, kaikeea epäileviä ja elämää pelkääviä varten EN KOSKAAN TEE MYYNTITILIKAUPPAA ainakaan tuntemattomien kanssa. ootte te niin vitun pölvästejä ettei mitään rajaa!
Lue:
1. Teet myyntitilisopimuksen liikkeen kanssa paperille ja molempien osapuolten allekirjoituksilla. Sopimuksessa sovitte hinnan jonka liike myynnistä maksaa sinulle HETI, kun auto on myyty (tuli vaihtoautoa tahi ei, myy käteisellä tai rahoituksella niin se ei ole sinun murheesi). Lisäksi olisi hyvä mainita myyntiaika max. eli aika, jonka liike sitoutuu autoasi myymään ja jos ei onnistu, auto palautuu vastikkeetta sinulle (tai sovitusti pieni myyntiajan palkkio putsauksista, mainonnasta ja esittelyistä liikkeelle vaikka autoa ei ole myyty.)
KAHDEN VÄLINEN SOPIMUS! Se on vastaus pelkoosi.
Niinpä. - Pelkoperseessä
Aloitetaanpa asian toisin päin. Liike tehdessään kaupan asiakkaan kanssa voi luovuttaa auton asiakkaalle samantien, mutta ilmoitusosan vasta sitten kun on saanut kauppasumman kokonaisuudessaan. Liike ei siis luovuta auton papereita asiakkaalle KOSKAAN ENNEN KUIN ON SAANUT RAHANSA. Kysessä on siis vakiintunut tapa toimia, eikä suinkaan lähtökohtainen epäilys asiakkaan rehellisyydestä tai todellisesta maksukyvystä. Miksi siis asiakkaan tulisi toimia eri tavalla antaessaan autonsa myyntiliin myytäväksi?
- Kokemuksen.ääni
Jos liike myisi auton ja jättäisi sen maksamatta omistajalle, kyseessä olisi petos. Kiinteissä liiketiloissa toimivat, ja useamman vuoden historian omaavat autoliikkeet eivät tee petoksia.
Autoliike ei päivää ilmoitusosaa ennen kuin kauppa eteenpäin on varma. Välittömästi sillä hetkellä sinä saat sovitun kauppahinnan.
Kuten joku jo tuossa ylempänä kirjoitti, ilmoitusosa on hyvä olla liikkeessä valmiina mm. siksi, että suuri osa autoista myydään osamaksulla, jolloin rahoitusyhtiö tarvitsee ilmoitusosan voidakseen maksaa auton liikkeelle.- Petos_
Ei tässä kukaan epäile sitä, että autoliike tekisi petosta, mutta liikkeellä voi olla jo valmiiksi huono maksuvalmius. Se voi aiheuttaa sen, että rahojen saanti (ajallaan) voi olla vaikeaa ja jos yritys menee konkurssiin, niin olet menettänyt auton ja rahat. Näinkin on käynyt.
- MOT3
...jos noin jännittää, voikin ihan itse myydä autonsa TB:n parkkipaikalla pussihousulle.
- niinpäniin_
MOT3 kirjoitti:
...jos noin jännittää, voikin ihan itse myydä autonsa TB:n parkkipaikalla pussihousulle.
Aivan. Samallalailla kuin liike voi myydä autonsa pussihousulle tai tuulitakille ja antaa heti paperit mukaan, vaikkei ole rahoja nähnykkään... Eihän se sen kummempaa ole, jännittää tai ei.
- Ratkaisuksi
Yrityksen luottokelpoisuus on helppo selvittää muutamalla eurolla vaikkapa Asiakastiedon sivuilta.
- ZZautokauppias
Kyllä täällä kaikenlaista viheltäjää riittää. Mistä tiedät ettei ISIS tule räjäyttämään autoasi kun se on liikkeessä myyntitilissä tai K-Kaupan pihalla kun teet ruoka ostoksia? Kuinkahan kaunan jokin ruokakauppa pysyisi pystytssä myymällä vedellä jatkettua maitoa? Kuinkahan kauan jokin autoliike pysyisi pystyssä ottamalla autoja myyntitiliin ja pitämällä asiakkaan rahat itsellään?
Valitettavasti nimimerkki "VaihtoABC" on oikeassa. Autokaupan ylivoimaisesti suurimmat huijarit löytyy yksityisten autojen myyjien joukosta. Luullaan , että on ihan ok tuoda "rikkaalle autoliikkeelle" auto vaihdossa, jossa itse tietää olevansa vikaa. Ja kuka joutuu maksajaksi? Ei tietenkään auton edellinen omistaja, vaikka kuinka todistettavasti olisikin huijannut, sillä onhan autokauppias ammattilainen, joka pitäis tietää ja osata ennakoida kaikki. Ei uhrina ole myöskään auton seurava ostaja, vaan tietenkin autoliike. Jos joku on useimmiten uhri, niin kyllä se on nimenomaan autoliike. Tämä on valitettavasti niin yleistä, että jokaisesti autosta (varusteista, vaihteistosta, kilsoista ja vetotavasta riippuen) pitää laittaa 500-1000e "korjausrahastoon".
Mikäli haluaa menestyä autokauppiaana, niin maine on pidettävä kunnossa. Varsinkin, jos autoliike on toiminut pitkään, niin sen on oltava luotettava. Tänä päivänä maine leviää ennätystahtia kun jokainen (myös pölvästit) voivat kirjoittaa nettiin lähes kaiken mitä sylki suuhun tuo. Valitettavasti tyytyväinen asiakas harvemmin kirjoittaa nettiin kun taas tyytymätön vollottaa alta aikayksikön, vaikka vika olisi itsessäkin.
Ongelmatilanteissa asiakas pyritään aina saamaan mahdollisimman hyvälle tuulelle, sillä näistä asiakkaista tulee yleensä parhaat tai väärin hoidettuna pahimmat sanansaattajat. Mikäli hoidamme asiakkaan hyvin, niin usein hän tuo vuoden tai muutaman kuluttua saman auton meille uudelleen myyntiin ja hankkii myös uuden auton meiltä.
Summa-summaarum. On hyvä olla varuillaan, sillä toki autokauppiaitakin on kaikenlaisia (niin kuin yksityisiä autonmyyjiäkin). Voit kuitenkin itse pienentää riskejä huomattavasti viemällä auton pitkään toiminneeseen ja vakiintuneeseen autoliikkeeseen. Kannattaa myös Googlata mitä liikkeestä kirjoitetaan. Kaikkea negatiivista kirjoitusta ei aina kannata kuitenkaan niellä purematta, sillä kirjoittajana voi olla vaikka kateellinen kilpailija. Mikäli kirjoitukset ovat kuitenkin hyvin perusteltuja ja samoja ongelmia esiintyy systemaattisesti, niin kannattaa vältää k.o. liikettä.
Myös sopimusasiat on pakko saada mustaa valkoisella. Niistä tulee ilmetä vähintäänkin välityspalkkion suuruus, yhdessä sovittu minimi myyntihinta (tätä voi tarittaessa myöhemmin viilata kirjallisesti (mailikin riittää)). Lisäksi on hyvä kirjata kaikki auton virheet, viat ja naarmut. Tämä tehdään sekä asikkaan, että kauppiaan eduksi. Joku voi toki naarmuttaa autoa liikkeessä tai koeajettaessa. Tällaiset asiat ovat tuietenkin autoliikkeen korjausvastuun alla, mutta kun kaikki on kirjattu, niin ei tarvitse alkaa riitelemään milloin ja kenen aiheuttamana naarmut ovat tulleet.
Myös mahdollisesta vaihtoautosta on hyvä sopia etukätteen. Meillä tähän on muutakin vaihtoehto asiakkaalle. Toisessa hän saa heti rahat, toisessa loput tilitetään vasta kun vaihtoauto on myyty. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa asiakas saa yleensä hieman paremman hinnan kuin ensimmäisessä. Tärkein on kuitenkin, että asiakas tietää etukäteen vaihtoehdot. Mikäli aisiakas valitseekin vaihtoehdon kaksi, mutta vaihtauton myynti kestää hänelle liian pitkään, niin hän voi viheltää koska tahansa pelin poikki ja ottaa ensimmäisen vaihtoehdon mukaisen summan.
Toki voit myös myydä auton itse, jolloin myyntiaika on usein pidempi ja myynti hankalampi. Mieti nyt itse kummalta itse mielummin ostaisit auton? Yksityisellä myyjällä on lähes olematon vastuu, hän ei voi tarjota takuuta, ei rahoitusta, sinulla on hyvin hankalaa selvittää mitään myyjän taustoista tms.. Mikäli vaikka lupaa toimittaa perästsä toiset renkaat tms., niin kyllä se aina mietityttää. Ota huomioon, että muille sinä olet juuri tällainen myyjä, vaikka itse toimisitkin täysin puhtain paperein.
Varmaan kaikilla on edellämainittuihin seikkoihin omat näkemykset. Niin autoliikkeiden kuin myös yksityisten automyyjien joukosta löytyy huijareita. Yksityiset myyvät yleensä autoja kuitenkin hyvin satunnaisesti, joten todennäköisyys jäädä kiinni on pienempi. Autoliike perustetaan vastavuoroisesti yleensä pidemmän tähtäimmen sijoituksena, joka tuo omistajalleen elannon. Jos liikettä hoidetaan hyvin, se saavuttaa hyvän maineen ja vakiintuneen asiakaskunnan. Näin ollen sillä on vielä myyntiarvoa kun yrittäjä siirtyy itse eläkkeelle tms.. Ei siinä siis ensimmäiseksi kannata miettiä miten saisi huijattua yhdeltä parin kympin auton myyjältä hänen pennosensa... - Anonyymi
MOT3 kirjoitti:
...jos noin jännittää, voikin ihan itse myydä autonsa TB:n parkkipaikalla pussihousulle.
Pussihousu saattaa vetää keklun sun kylkiluiden väliin, vieläkö naurattaa , nikki lovvo =lovvo nikki ?
- näin.muistelisin
Mitenkäs kun tuo rekisteriote muuttui 2004 rekisteröintitodistukseksi, niin eihän rekisteriotteessa ollut mitään kakkososaa, erillista ainakaan.
- autoamyymässä
Meillä oli maitotili joku aika sitten. Toimiiko tälläinen tili myös Skodani osalta? ps. auto on jo viides Skodani...
- Anonyymi
Minä olen Mersumies, voiko koronaviirus tarttua minuun ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen Mersumies, voiko koronaviirus tarttua minuun ?
Kullä voi , t.Sepe sulantieltä 🌚
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen Mersumies, voiko koronaviirus tarttua minuun ?
Kokemuksen ja näkemyksen mersumiehen suurin pelko on ruskea ulospäin puskeva väri peltiosissa
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691227- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855