Ennen ihmiset olivat uskovaisempia

liian.viisas.uskoon

Mistä johtui johtuiko tietämättömyydestä, niin se varmaan oli.

6

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tältänäyttää

Mikä tiedon määrä tai laatu on vienyt tarpeen uskovaisuudelta?

Pidän itseäni keskivertoa älykkäämpänä mutta joka päivä näen uskomisen tulevan isompaan arvoon!

lähipiirissäni on monta eri alojen tohtoria, enkä näe heilläkään tiedon määrän ja uskon olevan ristiriidassa, päinvastoin!

sanoisin mieluummin että tyhmyys on lisääntynyt ja alkanut vaatia sen tunnustamista viisaudeksi yhä enemmän. vai voiko joku todella pitää esm homoutta viisautena joka sotii kaikkea elämän peruslakeja vastaan.

• vaikeetaMitata

Kyse on aikakauden hetkistä. Ihminen kuului lapsikasteen kautta kirkkoon ja elämä oli enemmän sairauksien ja kuoleman kanssa tekemisissä.
      Ja mitä tarkoitetaan sitten uskovaisempia, vaikea mitata. Synninhimot ne varmasti silloin rienasi, jos vain kerkesi karjakeittiöstä heinälatoon.
      Mutta, enemmän sieltä kaaduttiin väsyneenä tuvannurkkaan, eikä ollut liikoja tyhjänaikaa katsella "kännykkää" ja mediaa.

• eiyliluonnollisuuksia

Aivan, itsellä tuli lisäksi mieleen sodat, jonka kautta myös suurempi yhteisöllisyys ja tosiaankin sellainen aika ettei kaikki ole yhtä helppoa kuin nykyään. Ja kirkossa käyminen oli silloin kaiken muun keskellä ehkä jopa huvia.

Voi olla että uskonnoilla ei ole tarvetta nykypäivänä niin kuin ne on ennen ollut, joten turhaan ihmiset jauhavat menneisyydestä tuoden sitä nykypäivään. Voi olla, että uskontoja ei tarvita ollenkaan.

Tietämättömyys ja yhteisön paine on sama asia.

Mitä uskonto edes on? Uskonto on pelkkiä elämänohjeita, joita ei tule ottaa kirjaimellisesti. Jos et kaipaa elämänohjeita, niin suurin osa on väärässä. Suurin osa täälläkin käyttää monia elämänohjeita kavereiltaan ja vanhemmiltaan, opittuja tapoja.

• MuutosVähitellen

Usko on keino hallita kansaa. Tämä nähdään erityisesti muslimeissa ja esim. natsismissa. Uskovaisuus vähenee sitä myötä, kun koulutus lisääntyy.

• historiaanperehtynyt

Minulla on tuntuma, että silloin 1700-1800-luvuilla Suomessa on ollut hyvin vähän uskovaisia. Suurimmat herätykset ovat olleet 1900-luvulla.

• HyväSuomi

Suomessa oli uskovia lähes kaikki 1700-1800-luvuilla. Kritittyjä heistä ei tietenkään ollut moni, sillä kristinusko tuotiin pakolla ja ihmisten taivuttaminen Lähi-Idän uskontoihin on yleensä tapahtunut vähitellen ja väkisin. Aiemmin suomalaisilla oli oma usko ja kulttuuri. Nyt olemme pikkuhiljaa pääsemässä eroon lainauskosta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      270
      2795
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      19
      2217
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      341
      1955
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      105
      1659
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      100
      1615
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      209
      1327
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      64
      1268
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1233
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      55
      1149
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      75
      1093
    Aihe