Marjatan päiväkirja

sami-a

Ote Marjatan päiväkirjasta; tämä kaikki on totisinta totta:

Minua kiusattiin koulussa kuukautisista ja seurustelusta. Vakuutin, että en seurustele, opintoni olivat kesken, eikä minulla ollut seurustelusuunnitelmia. Mummoni oli vanha ja pidin koulussa ylläni nailonhaalariani, joskus jopa mummon vanhoja vaatteita. Olen se marjatta joka asui mummonsa luona.

Välitunnilla ehdotit seurustelua, ja suostuin. Sovittiin, että tulen ’aavetaloon’, taloon jonka nuoret olivat vallanneet. Perillä et ollut yksin, vaan olit ottanut mukaan kavereita, joilla tuntui olevan hauskaa.

Ojensit alkoholipullon ja kehotit minua juomaan. Join kunnes menetin tajuntani. Aamulla heräsin sotkuisena ja alastomana. Käytitte minua hyväksenne, sinä ja kaverisi. Kehooni oli kirjoitettu spriitussilla pilkkaavia sanoja. Häpesin ja vaikenin. Koulussa haukuitte minua huoraksi ja anoitte ymmärtää, että annan kaikille.

Päätin selvitä ja unohtaa sinut. Sait minut innostumaan, että olisin seurustelun arvoinen, mutta käytit hyväuskoisuuttani hyväksesi.

Radanvartta kävellessään Marjatta tunsi houkutuksen mennä raiteille, ikään kuin olisi kuullut jonkun sanovan, tule tänne, ei sinusta kukaan välitä. Alakuloisena Marjatta meni kihisevien kiskojen väliin seisomaan. Pikajuna lähestyi, eikä hän voinut liikkua. Rättinä Marjatta lensi päin aitaa ja juna jyskytti kolisten ohitse

Yöllä Marjatta mietti mikä voima heitti hänet vasten kiskojen välistä aitaa. Turvallinen kuun sirppi oli ikkunan kohdalla mustalla taivalla. Miksi olen elossa mietti Marjatta ja pyyhki hien otsaltaan

Nailonhaalari kahisi koulun käytävällä ja oppilaat nauroivat Marjatan takkuisia hiuksia. Se oli yhdeksännen luokan viimeinen koulupäivä.

Valmistuin lopulta lääkäriksi, enkä ole asunut enää pitkään aikaan mummoni luona. Kauppakeskuksessa vastaan tulee usein kouluaikojen suosikkeja. Aamulla tuli vastaan se poika joka houkutteli minut talolle. Katseemme kohtasivat. Sanoin, että olen se Marjatta joka asui mummonsa luona ja jolla oli yllään nailonhaalari.

Pikajuna nosti roskat ilmaan. Marjatan mieleen jäivät pojan sameat silmät ja niistä näkyvä epätoivo. Olin antanut anteeksi jo kauan sitten mietti Marjatta ja koki empatian tunteita.

Siinä miettiessään Marjatta näki kaukana kiskojen välissä hahmon ja kiskot kihisivät samalla tavalla kuin kauan sitten, silloin kun Marjatan oli valittava elämän ja kuoleman väliltä. Marjatta huusi, että oli antanut anteeksi, mutta juna jyskytti armottomasti ohi ja roskat jäivät leijumaan kuin hidastetussa elokuvassa Korson vanhan asemarakennuksen kohdalle. Marjatta huomasi, että aidan vieressä oli nyyhkyttävä poika. Sameasilmäinen poika samassa kohdassa rataa.

7

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kylläsesiitä

Ei tästä taida Sami bestselleriä tulla. Draama on siitä vaikea kirjoituslaji että tragediasta tulee helposti farssi kuten tässä pääsi käymään. Mutta hei, tsemppiä ja jatka harjoittelua.

• jotenolkoon

Eikä sinusta, kysesesiitä,taida tulla rohkaisijaa. Tuskin kirjailijaakaan, mutta niitäkin Härkösiä ja Oksasia jo on.

• lukee.kai.tuonkin.kerran

Ihan rehellisesti, minusta se seksuaalisesti hyväksikäytetyn keski-ikäisen miehen tarina oli jotenkin koskettavampi. Puhuttelevampi, omakohtaisesti.

• "käytitte minua hyväksenne, sinä ja kaverisi."

Eikö tuollainen olisi kannattanut ottaa poliisin selvitettäväksi?

• UrbanLegends

Totisimmasta todesta antaa kyllä jonkin käsityksen se, miten Marjatta päiväkirjassaan kirjoittaa välillä minä-muodossa, välillä kolmannessa persoonassa.

• Marjatta vaikuttaa olevan hoidon tarpeessa, kuten eräs muukin.

• ååppåå

Njoo. Koulukiusaus on ongelma. Omaa tytärtäni ala-asteella kiusanneet lestadiolaislapset tuskin vielä tänä päivänäkään tiedostavat tehneensä mitään väärää. Ovat jo aikuisia. Koulun rehtori, luokanvalvoja ja koulukuraattori... Kaikki lestadiolaisia. Kaikki sitä mieltä että jos ongelmaa oli, se oli tyttäressäni tai pikemminkin vanhemmissaan. Pahimpina aikoina kävi mielessä vaikka mitä, kun mikään ei uponnut sen lahkoilulla kyllästetyn muurin lävitse. Eräs tyttären luokkakavereista sanoi päin naamaa, että hän voi tehdä ihan mitä tahansa kunhan muistaa kotona lukea raamattua. Vasta paikkakunnan ja sitä myötä koulun vaihto auttoi.

Tältä pohjalta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      283
      3437
    2. BLACKFRIDAY 186e 4pv Alicantte lennoilla ja hotellilla

No nyt löytyi hyvä blackfriday tarjous. Sivustolla matkapörssi myös muita hyviä tarjouksia. 4 Päivän reissu, 3 tähden ho
      Matkailu
      6
      2395
    3. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      254
      2193
    4. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      68
      2079
    5. Minkälainen naama

kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      72
      1718
    6. Purra esiintyi epäasiallisesti

Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M
      Pyhäjärvi
      347
      1367
    7. MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."

Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/
      Ensitreffit alttarilla
      25
      1147
    8. Hyvää yötä

Kaveri🥰... Olen vähän yllättynyt.
      Ikävä
      65
      1079
    9. "Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta

löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko
      Maailman menoa
      23
      1056
    10. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      1016
    Aihe