http://www.uskonnonvapaus.fi/hakusanat/kirkkolaki.html
Eduskunta siis päättää saako kirkko muuttaa osaa säännöistään. Tosin vuoden 1994 jälkeen suurempi osa on ollut kirkon täydessä päätösvallassa.
UV: Kirkkolaki
5
<50
Vastaukset
- Humanisti-vapari
Pöyristyttävä tilanne valtion neutraalisuuden kannalta ajatellen!
Yhdistysrekisteri riittäisi tsekkaamaan myös kirkon sääntämuutokset.
Ei siihen tarvita 200 kansanedutajaa!Periaatteessa joo. Vaikka toisaalta, kirkkolaki on juridisesti ottaen laki ja sitoo kaikkia Suomen kansalaisia. Eli periaatteessa ilman varmistusta voisi evlut kirkko vaatia kirkollisveroa kaikilta suomalaisilta tms.
Nämä on siis hoidettava nipussa. Ylipäänsä va-liikkeen vaatimukset jakautuvat teknisesti kahtia: yksittäiset asiat kuten vaikka jumalanpilkkalain kumoaminen, ja toisaalta tällaiset laajemmat muutokset.
(Kumottu asetus ort. kirkosta muuten määräsi, että papille on ilmoitettava syntyneet. Sen mukaan "Ilmoitusvelvollisuus kuuluu lapsen vanhemmille tahi, jos he ovat kuolleet tai laillisesti estyneitä, niille, jotka olivat läsnä lapsen syntyessä." Näin ollen periaatteessa ihan jokaisen olisi tullut huolehtia ilmoituksesta, jos ortodoksiseen kirkkoon kuuluva äiti kuolee synnytyksessä mutta vauva pelastuu.)"Eli periaatteessa ilman varmistusta voisi evlut kirkko vaatia kirkollisveroa kaikilta suomalaisilta tms." Öö... ilman mitä varmistusta? Kyllä eduskunnan on hyväksyttävä kirkolliskokouksen tekemät lakimuutosesitykset kirkkolakiin. Eduskunta ei itse voi esittää muutoksia lakiin, mutta se voi kyllä jättää hyväksymättä esityksen jos sieltä jotain noin päätöntä tulisi listalle...
rainbowshy kirjoitti:
"Eli periaatteessa ilman varmistusta voisi evlut kirkko vaatia kirkollisveroa kaikilta suomalaisilta tms." Öö... ilman mitä varmistusta? Kyllä eduskunnan on hyväksyttävä kirkolliskokouksen tekemät lakimuutosesitykset kirkkolakiin. Eduskunta ei itse voi esittää muutoksia lakiin, mutta se voi kyllä jättää hyväksymättä esityksen jos sieltä jotain noin päätöntä tulisi listalle...
Tuota nimenomaan tarkoitin. Jos ei olisi Eduskuntaa varmistamassa, mutta toisaalta kirkkolaki edelleen olisi laintasoinen säädös, se antaisi kirkolliskokoukselle mahdollisuuden säätää kaikkia koskevia lakeja.
- Yksinkertaistamista
Sääntelyn yksinkertaistamista tarvitaan. Yhdistys- ja säätiörekisteriin vain kirkon sääntöjen valvonta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1231205
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89884- 87767
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede19726- 93707
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat281690- 109626
- 32583
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49543Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet115511