UV: Kirkkolaki

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Humanisti-vapari

      Pöyristyttävä tilanne valtion neutraalisuuden kannalta ajatellen!

      Yhdistysrekisteri riittäisi tsekkaamaan myös kirkon sääntämuutokset.
      Ei siihen tarvita 200 kansanedutajaa!

      • Periaatteessa joo. Vaikka toisaalta, kirkkolaki on juridisesti ottaen laki ja sitoo kaikkia Suomen kansalaisia. Eli periaatteessa ilman varmistusta voisi evlut kirkko vaatia kirkollisveroa kaikilta suomalaisilta tms.

        Nämä on siis hoidettava nipussa. Ylipäänsä va-liikkeen vaatimukset jakautuvat teknisesti kahtia: yksittäiset asiat kuten vaikka jumalanpilkkalain kumoaminen, ja toisaalta tällaiset laajemmat muutokset.

        (Kumottu asetus ort. kirkosta muuten määräsi, että papille on ilmoitettava syntyneet. Sen mukaan "Ilmoitusvelvollisuus kuuluu lapsen vanhemmille tahi, jos he ovat kuolleet tai laillisesti estyneitä, niille, jotka olivat läsnä lapsen syntyessä." Näin ollen periaatteessa ihan jokaisen olisi tullut huolehtia ilmoituksesta, jos ortodoksiseen kirkkoon kuuluva äiti kuolee synnytyksessä mutta vauva pelastuu.)


      • "Eli periaatteessa ilman varmistusta voisi evlut kirkko vaatia kirkollisveroa kaikilta suomalaisilta tms." Öö... ilman mitä varmistusta? Kyllä eduskunnan on hyväksyttävä kirkolliskokouksen tekemät lakimuutosesitykset kirkkolakiin. Eduskunta ei itse voi esittää muutoksia lakiin, mutta se voi kyllä jättää hyväksymättä esityksen jos sieltä jotain noin päätöntä tulisi listalle...


      • rainbowshy kirjoitti:

        "Eli periaatteessa ilman varmistusta voisi evlut kirkko vaatia kirkollisveroa kaikilta suomalaisilta tms." Öö... ilman mitä varmistusta? Kyllä eduskunnan on hyväksyttävä kirkolliskokouksen tekemät lakimuutosesitykset kirkkolakiin. Eduskunta ei itse voi esittää muutoksia lakiin, mutta se voi kyllä jättää hyväksymättä esityksen jos sieltä jotain noin päätöntä tulisi listalle...

        Tuota nimenomaan tarkoitin. Jos ei olisi Eduskuntaa varmistamassa, mutta toisaalta kirkkolaki edelleen olisi laintasoinen säädös, se antaisi kirkolliskokoukselle mahdollisuuden säätää kaikkia koskevia lakeja.


    • Yksinkertaistamista

      Sääntelyn yksinkertaistamista tarvitaan. Yhdistys- ja säätiörekisteriin vain kirkon sääntöjen valvonta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      726
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      690
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe