viidensadan keljarukoussääntö

arka.rukoilija

käyttääkö kukaan rukoussääntönä? sopiiko ylipäätään maallikolle? ajattelin kokeilla, ehkä lyhennettynä.

26

96

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yötönyö2

      Miksi ei sopisi. Itse kylläkin koen sen "höpöttämiseksi". Rukous on yhteyden otto ylös.

      • kerubim

        Sopii ihan kaikille, eikä se höpöttämistä ole, kunhan rukoilee keskittyen. Jeesuksen rukous on tie sisälle sydämeen. Sieltä löytyy myös taivasten valtakunta, kuten Iisak Syyrialainen opettaa.


    • wuwentolainen

      no, joso n aikaa rukoilla tuntikausia päivässä, niin mikä ettei. oon 100 solmun rukousnauhan aina joskus rukoillut ja siihen menee n. 20 minuuttia. en itse jaksaisi keskittyä 500 rukouksen ajan. mutta en olekaan suuri rukoilija vaan laiska sellainen.

    • gwert

      En jaksa hokea mitän mantraa en koe sitä mielekkääksi enkä sellaiseksi asiaksi joka kasvattaisi hengellisyyttä.Ehkä jotkut kokevat sen arpeelliseksi keskittymisen kannalta.Vaikuttaa lähinnä symboliselta pakkotoiminnolta.

      Koens hengellisen kasvun t'ysin erilaisena ja erilaisina asioina kuten luonteen kasvattamisen, kärsivällisyyden kasvattamisen toisten ihmisten sietämisen ja ymmärtämisenä.

      Rukoilu omassa mielessä omin sanoin on mielestäni paras yhteys yläkertaan.

      • kerubim

        Jeesuksen rukous nimenomaan EI ole mantra, vaan keino yhteyteen elävän Jumalan kanssa.


      • gwert
        kerubim kirjoitti:

        Jeesuksen rukous nimenomaan EI ole mantra, vaan keino yhteyteen elävän Jumalan kanssa.

        Sinulle ei mutta minulle se on pelkkä litania peräkkäin hoettuja sanoja.Sellaisen voi opetella ulkoa miettimättä mitään muuta.Minä mieluimmin laitan omat aivoni toimimaan ja ajattelemaan oikeasti jotain hengellisesti tärkeää ja merkityksellistä kuten vaikka rukoilen jonkun ihmisen puolesta enkä itseni.

        Ei se jeesuksen rukous mitenkään ruma ole mutta se on itsekäs rukous.Sen rukoilija haluaa itselleen hyvää ja armoa.Kristillisyys on laaja käsite se sisältää muutakin kuin vain oman minän pelastuksen.

        Lisäksi minua ärsyttää athoniittien keskittyminen porfyriokseen ja tähän Jeesuksen rukoukseen sekä jumalanäitiin.Ärsyttävää kuin ei maailmassa olisi jumalaa ollenkaan vaan vain Jeesus, jumalanäiti ja pari tiettyä pyhää.En pidä sellaisesta suppeasta näkemyksestä.
        Sitäpaitsi he käyttäytyvät ärsyttävästi ja ovat vaikeita luonteeltaan.Poimivat tietyt rusinat pullista.En mahda sille mitään että asiat joita he tekevät alkavat ärsyttää suuresti.


      • kerubim

        Tuo ei vaikuta ortodoksiselta ajattelulta ensinkään.


      • gwert
        kerubim kirjoitti:

        Tuo ei vaikuta ortodoksiselta ajattelulta ensinkään.

        Kuka määrittää ortodoksisuuden?

        Mitkä on ortodoksisen uskon kriteerit?

        Onko kenelläkään oikeutta määritellä kenenkään hengellisyyttä sen syvyyttä tai ortodoksisuutta?

        Olipa kerran teologinen kiista mikä on aito ja oikeaoppinen ikoni kiistassa ei koskaan päästy yksimielisyyteen.

        Me emme voi ihmisinä määritellä kenenkään hengellisyyttä eikä meillä ole siihen oikeuttakaan.


      • kerubim
        gwert kirjoitti:

        Kuka määrittää ortodoksisuuden?

        Mitkä on ortodoksisen uskon kriteerit?

        Onko kenelläkään oikeutta määritellä kenenkään hengellisyyttä sen syvyyttä tai ortodoksisuutta?

        Olipa kerran teologinen kiista mikä on aito ja oikeaoppinen ikoni kiistassa ei koskaan päästy yksimielisyyteen.

        Me emme voi ihmisinä määritellä kenenkään hengellisyyttä eikä meillä ole siihen oikeuttakaan.

        Kirkko, Pyhä Traditio, Pyhät Isät.....


      • gwert
        kerubim kirjoitti:

        Kirkko, Pyhä Traditio, Pyhät Isät.....

        Näinkö Jeesuksen aikaan määriteltiin hengellisyys tai kristinusko?

        Silloin ei ollut kirkkoa, traditiota eikä pyhiä isiä.Silloin kristinusko oli aitoa lähimmäisestä välittämistä ja rakkauden käskyn noudattamista eikä mitään ihmisten lisäämän palvontaa.


      • pilkkuviivaviiva

        Jeesuksen aikana ei ollut kristinuskoa vielä olemassakaan.


      • kerubim
        gwert kirjoitti:

        Näinkö Jeesuksen aikaan määriteltiin hengellisyys tai kristinusko?

        Silloin ei ollut kirkkoa, traditiota eikä pyhiä isiä.Silloin kristinusko oli aitoa lähimmäisestä välittämistä ja rakkauden käskyn noudattamista eikä mitään ihmisten lisäämän palvontaa.

        Oletko ortodoksi? Vaikutat enemmän helluntailaiselta mielestäni. Ei niin että siinä sinällään mitään, en vain viitsisi ortodoksisuudesra ja sen määrittelystä vääntääei-ortodoksin kanssa.


      • gwert
        kerubim kirjoitti:

        Oletko ortodoksi? Vaikutat enemmän helluntailaiselta mielestäni. Ei niin että siinä sinällään mitään, en vain viitsisi ortodoksisuudesra ja sen määrittelystä vääntääei-ortodoksin kanssa.

        Olen ortodoksi.
        Minä en palvo kirkkoa ja sen ihmisiä tai tapoja joita ihmiset ovat siihen lisänneet vaan Jumalaa.

        Jos kykenet selkeästi ja aukottomasti kertomaan mitkä tavat ja perinteet ovat Jumalan käskyjä lupaan harkita niiden palvomista.


      • kerubim
        gwert kirjoitti:

        Olen ortodoksi.
        Minä en palvo kirkkoa ja sen ihmisiä tai tapoja joita ihmiset ovat siihen lisänneet vaan Jumalaa.

        Jos kykenet selkeästi ja aukottomasti kertomaan mitkä tavat ja perinteet ovat Jumalan käskyjä lupaan harkita niiden palvomista.

        Anteeksi mutta en usko, että olet ortodoksi. Jos olisit, tietäisit kyllä että yksin Jumalaa palvotaan kirkossa. Kunnioitus jota osoitetaan Jumalansynnyttäjälle, ikoneille tms ei oke palvontaa. Perinteitäkö palvottaisiin? Mitä ihmettä? Ortodoksi et ole, ja jos caikka sattuisit kirkkoon kuulumaankin, ajattelusi on kaikkea muuta kuin ortodoksista. Suosittelen keskustelua rippi-isäsi kanssa.


      • Balleblåmquist
        kerubim kirjoitti:

        Anteeksi mutta en usko, että olet ortodoksi. Jos olisit, tietäisit kyllä että yksin Jumalaa palvotaan kirkossa. Kunnioitus jota osoitetaan Jumalansynnyttäjälle, ikoneille tms ei oke palvontaa. Perinteitäkö palvottaisiin? Mitä ihmettä? Ortodoksi et ole, ja jos caikka sattuisit kirkkoon kuulumaankin, ajattelusi on kaikkea muuta kuin ortodoksista. Suosittelen keskustelua rippi-isäsi kanssa.

        Ei mitään hätää.Jokaisella on oma mielikuvansa kristinuskosta.

        Ehkä ortodoksisuus ei vastaa kristinuskoa paljoakaan vaan on ihan oma uskontonsa perinteineen, pyhineen ja kulttuureineen.

        En minä viitsi rippi-isääni vaivata hänellä on paljon tekemistä perheensä ja vaimonsa hyvinvoinnin takaamiseksi.Eikä häntä kiinnosta paljoakaan muut kuin pappissukujen ja oman elinpiirinsä ongelmat.

        Uskoisin että hän on niitä pappeja jotka sokeasti sukeltelevat kulttuuriperinteiden perässä eivätkä suinkaan mieti mitä kristinusko oikeasti on.

        Ehkäpä uusi kasvava pappissukupolvi alkaa olla herännäisliikkeiden tyylisiä kaikki tai ei mitään, karjala ja tapakulttuurin lähettiläitä.

        Kyllä minä ortodoksisuuden hahmotan en vain pidä ihmisistä jotka eivät näe kokonaisuutta ja tekevät johtopäätöksiä ortodoksisuudesta pelkkien tapakulttuuristen jäänteiden perusteella.Jumalanäitiä ja jeesuksen rukousta hopottavat hassahtaneet athoniitit joille joku munkkisaari on pala taivasta maanpäällä eivät he koskaan jumalasta puhu.Eivätkä mitkään artikkelit juurikaan mainitse Jumalaa on vain niitä pyhiä karjalaksi viroksi ja kreikaksi.

        Käännynnäisillä ei ole juurikaan mitään tekemistä ortodoksisessa kirkossa he ovat kuin kääpä puunrungossa.Elleivät he tietysti omaksu pyllynnuolentaa ja ala puhumaan karjalaksi ja hanki hyvää yhteiskunnallista asemaa.

        Niin se vain menee eikä siinä ole paljoa mitään kristinuskosta eikä mitään hengellistä.


      • yötönyö2
        Balleblåmquist kirjoitti:

        Ei mitään hätää.Jokaisella on oma mielikuvansa kristinuskosta.

        Ehkä ortodoksisuus ei vastaa kristinuskoa paljoakaan vaan on ihan oma uskontonsa perinteineen, pyhineen ja kulttuureineen.

        En minä viitsi rippi-isääni vaivata hänellä on paljon tekemistä perheensä ja vaimonsa hyvinvoinnin takaamiseksi.Eikä häntä kiinnosta paljoakaan muut kuin pappissukujen ja oman elinpiirinsä ongelmat.

        Uskoisin että hän on niitä pappeja jotka sokeasti sukeltelevat kulttuuriperinteiden perässä eivätkä suinkaan mieti mitä kristinusko oikeasti on.

        Ehkäpä uusi kasvava pappissukupolvi alkaa olla herännäisliikkeiden tyylisiä kaikki tai ei mitään, karjala ja tapakulttuurin lähettiläitä.

        Kyllä minä ortodoksisuuden hahmotan en vain pidä ihmisistä jotka eivät näe kokonaisuutta ja tekevät johtopäätöksiä ortodoksisuudesta pelkkien tapakulttuuristen jäänteiden perusteella.Jumalanäitiä ja jeesuksen rukousta hopottavat hassahtaneet athoniitit joille joku munkkisaari on pala taivasta maanpäällä eivät he koskaan jumalasta puhu.Eivätkä mitkään artikkelit juurikaan mainitse Jumalaa on vain niitä pyhiä karjalaksi viroksi ja kreikaksi.

        Käännynnäisillä ei ole juurikaan mitään tekemistä ortodoksisessa kirkossa he ovat kuin kääpä puunrungossa.Elleivät he tietysti omaksu pyllynnuolentaa ja ala puhumaan karjalaksi ja hanki hyvää yhteiskunnallista asemaa.

        Niin se vain menee eikä siinä ole paljoa mitään kristinuskosta eikä mitään hengellistä.

        No niin. Tulihan sitä taas moitetta ja mollaamista. Kuinka te toimitte seurakunnassa, kun kaikki asiat ja seurakuntalaiset teitä kalvaa. ?


      • gwert
        yötönyö2 kirjoitti:

        No niin. Tulihan sitä taas moitetta ja mollaamista. Kuinka te toimitte seurakunnassa, kun kaikki asiat ja seurakuntalaiset teitä kalvaa. ?

        Onko sinulla huono itsetunto vai mikä herkistää kun et asiallista kritiikkiä kestä?
        Jotkut asiat vain ovat tosiasioita joita tapahtuu joissakin seurakunnissa.


      • yötönyö2
        gwert kirjoitti:

        Onko sinulla huono itsetunto vai mikä herkistää kun et asiallista kritiikkiä kestä?
        Jotkut asiat vain ovat tosiasioita joita tapahtuu joissakin seurakunnissa.

        Miksi itkeä täällä. Tuskin monikaan asianomainen niitä täällä lukee. Ja jos lukee ja kommentoi, silloin alkaa rääväsuiden asiattomat kirjoitukset. Asiat on otettava käsittelyyn seurakunnassa.


    • yötönyö2

      Lainaus:
      "Rukoilu omassa mielessä omin sanoin on mielestäni paras yhteys yläkertaan".

      Samaa mieltä.

    • eieieieieieieie

      eihän uuden valamon munkeilakaan ole keljarukoussääntöä, miksi maallikoilla pitäisi olla?!

      • hujilkb

        Kaikilla munkeilla on igumenin määräämä rukoussääntö. Yleensä 1200 jeesuksen rukousta, eli 12 nauhallista ja maahankumarruksia igumenin kulkekin voimien mukasn määrätty mäörä


      • konkurssi

        Mikä järki se on tuossakin, millä ajalla ne työnsä tekevät ja itsensä elättävät?


      • gghuuu
        konkurssi kirjoitti:

        Mikä järki se on tuossakin, millä ajalla ne työnsä tekevät ja itsensä elättävät?

        Munkeilla on toki kuuliaisuustehtävät ja luostarissa työtä riittää. Silti munkin varsinaista työtä on rukoileminen koko maaillman puolesta. Rukous on sitä mitä varten munkkeja on.


      • anonyymi_SvH

        Ei Heinäveden Valamon munkeilla ole keljarukoussääntöä. Sen sijaan on moottoripyöriä, tietokoneita, älypuhelimia, lautasantenneja, golf-harrastuksia...


    • Jeesusta ei tule rukoilla eikä muutenkaan mantroja hokea.

    • telaketjuf

      Venäjällä kerrottiin jostain milloin lie eläneestä munkista, joka oli oma-aloitteisesti ruvennut kilvoittelemaan yksin oliko nyt sitten huoneistossa vaiko talossa ja oli lopulta seonnut ja ripustanut huoneen seinän täyteen rukousnauhoja ja niiden avulla lukenut viittä miljoonaa rukousta peräkkäin...Ei ollut voinut lopettaa, vaan oli käynyt nauhat läpi yhä uudestaan ja uudestaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      173
      1676
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      107
      969
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      85
      809
    4. 51
      655
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      653
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      190
      450
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe