Ihme ettei tästä vielä ole keskusteluketjua. Minusta ainakin mukava katsoa tuota, henkilötkin on saatu tyyliteltyä aika hyvin 80-luvun tyylisiksi :)
Pontiac olisi tosin saanut olla se uudempi "Ritari Ässä" korimalli 1982-1992 ;)
Corolla ja Lada on hyviä valintoja 80-luvun autoksi koska ne oli yleisimpiä autoja rekisteröintitilastoissa silloin.
Ydinvoimalaonnettomuudelta suojautumistehtävä oli ehkä hieman yliampuva koska silloin 1986 kun tieto turmasta saatiin, oli jo myöhäistä suojautua. Olin itse 11v tuolloin enkä ainakaan muista olleen tuollaista "tuomiopäivän" tunnelmaa.
http://areena.yle.fi/1-2184215
Lomamatka 80-luvulle
25
635
Vastaukset
- historiaa_uusiksi
70-80 luvuilla ei oltu keenereitä vielä edes keksittykään ne on täysin ylen omaa keksintöä siis ei autenttista dokumentaatiota
- räikeää
Enpä tiedä. Nuo vaatteet on vähän yliammuttuja, naisilla.
- Gymnaestrada
Sarja on mielenkiintoinen. Pontiacin valinta lapsiperheen kulkimeksi oli hiukan outo ja auto itsessään oli hyvin harvinainen Suomessa.
Tuon suojautumisen tarkoitus lienee ollut nykyajalle opetuksellinen muistutus mahdollisuudesta.
Saastepilviä seurattiin silloin mediassa tarkkaan ja siitä ennustettiin suuria osia tulevan Suomeen ja silloin kehotettiin pysymään sisätiloissa. Lopulta ilmeni, että suurimmat laskeumat olivat tulleet Keski-Suomeen ja Lappiin. Muistaakseni vieläkin sen voi nähdä Keski-Suomen kaloista ja Lapin jäkälästä. Kaveri oli tuolloin lomalla K-Suomessa ja vuosia myöhemmin sairastui kilpirauhasen syöpään, mutta selvisi siitä ja elää vieläkin. Näin jälkiviisaana voi sanoa, että joditabletteja olisi pitänyt jakaa koko Suomessa.
Nyt löysin itselleni uuden uutisen, jossa kerrotaan M.Koiviston viivyttäneen evakuointilentoa Kiovasta. Olisi mielenkiintoista tietää mikä kohtalo näille "myöhässä" evakuoiduille ihmisille sitten tuli http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288335391670.html?id=1487436- sjfsdfjsdklj
BMW oli varmaan juppiperheen valinta jo 80-luvulla.
Taisivat tuhota matkailuauton moottorin kun jatkoivat ajoa vaikka moottorin lämpömittari oli jo tapissa :D - Gymnaestrada
sjfsdfjsdklj kirjoitti:
Taisivat tuhota matkailuauton moottorin kun jatkoivat ajoa vaikka moottorin lämpömittari oli jo tapissa :DNiin, se matkailuauto taisi kadota jonnekin...
En nähnyt kokonaan jaksoa, mutta mikä tarkoitus oli ikkunoiden suojaamisella levyillä? - Ylen_korjattava_ohjeistu
Gymnaestrada kirjoitti:
Niin, se matkailuauto taisi kadota jonnekin...
En nähnyt kokonaan jaksoa, mutta mikä tarkoitus oli ikkunoiden suojaamisella levyillä?.
YLeltä on kiellettävä harhaanjohtava markkinointi tuolla ei ole mitään tekemistä 70-80 -lukujen SUomen kanssa
. - 80s_kid
Gymnaestrada kirjoitti:
Niin, se matkailuauto taisi kadota jonnekin...
En nähnyt kokonaan jaksoa, mutta mikä tarkoitus oli ikkunoiden suojaamisella levyillä?Tshernobylin ydinvoimalaonnettomuuden laskeumalta suojautuminen mutta silloin kun tilanne oli todellinen, tieto saatiin liian myöhään joten oli myös liian myöhäistä suojautua... :-/
- Tieto_viikon_päästä
80s_kid kirjoitti:
Tshernobylin ydinvoimalaonnettomuuden laskeumalta suojautuminen mutta silloin kun tilanne oli todellinen, tieto saatiin liian myöhään joten oli myös liian myöhäistä suojautua... :-/
.
Todellisuudessa virallinen tieto tuli rajan takaa vasta viikon päästä onnettomuudesta, siihen asti asiaa yritettiin salailla niin kuin commarilandioissa oli aina tapana
. - Gymnaestrada
80s_kid kirjoitti:
Tshernobylin ydinvoimalaonnettomuuden laskeumalta suojautuminen mutta silloin kun tilanne oli todellinen, tieto saatiin liian myöhään joten oli myös liian myöhäistä suojautua... :-/
Ikkunoita suojataan, kun on aihetta olettaa, että voimakas mekaaninen isku tai iskun kaltaisesta lähiräjähdyksestä muuttuva ilmanpaine voi rikkoa ikkunan tai voimakas kuumuus voi sulattaa sen. Tuhannen kilometrin päässä tapahtuvasta räjähdyksestä ei ole tapana syntyä niin kauaskantoista ilmanpaineen muutosta, että se voisi rikkoa ikkunoita.
Säteily tunkeutuu puurakenteisen talon läpi heittämällä, joten lähiräjähdyksessä pahvien laitto ikkunan suojaksi tuskin vaikuttaa säteilymäärään, mutta voi estää ikkunoiden rikkoutumisen.
Vanhojen kerrostalojen kellareiden ympäröimä kivijalka on erittäin hyvä säteilysuojaus.
Jakson tuoma ohje oli lähiräjähdykseen sopiva – ei sinänsä paha. - ytryrty
sjfsdfjsdklj kirjoitti:
Taisivat tuhota matkailuauton moottorin kun jatkoivat ajoa vaikka moottorin lämpömittari oli jo tapissa :DUrheiluauto 70 -luvulta perheautona? Lähinnä isokoneinen opel omega tai varsinkin turbo saabbi asemoi menestyksen sekä volvo tuolloin.Bemarit lähinnä nelosina ja karvalakki malli.Audi ei vielä oikein kuvioissa mukana ja älyttömän kallis.
- voivittumitä
ROSKAA
- Kakaroidentekemä
Tismalleen!
- Lomamatka80luvulle
Tietääkö kukaan, onko Lomamatka 80-luvulle -sarjan mainoksen nopeatempoinen musiikki, joka tulee YLE TV1:ltä todella usein (useita kertoja päivässä) oikea kappale? Kyseessä voi olla myös vain nimittäin tätä mainosta varten sävelletty "jingle", nimittäin sarjan lopputeksteissä ei mainita mitään varsinaisia kappaleita, vaan vain että "Musiikki: Matti Mikkola ja Toni Kulku". (Pitkäikäisiä, ja tunnettuja säveltäjiä molemmat, säveltäneet mm. Pepe Willbergille, yms.). Kyseinen kappale kuulostaa hiukan kuin voisi olla Kikan tai Einin, hiukan tämäntyyppiseltä. Kyseessä hyvin nopeatempoinen kappale.
Jos siis kyseessä kuitenkin on jokin tietty, olemassaoleva biisi, osaako kukaan sanoa, mikä se olisi?- kfsjdkgjdgkd
En katso oikeaa telkkaria joten en tiedä millainen mainos siellä pyörii mutta jos se on sarjan tunnari niin vaikuttaisi erityisesti tätä sarjaa varten tehdyltä musiikilta. Soundit kuulostaa aidolta 80-luvulta, ettei vaan joissain taustamusiikeissa olisi Commodore 64 peräisiäkin ääniä, SIDstation vai aito C-64 ;) Ei sinänsä mikään ihme, laadukas 80-luvun Commodoren elektroniikka on vielä aivan toimintakuntoista.
- Lomamatka80luvulle
Kiitos vastauksesta!
Kun olen katsonut varsinaisia jaksoja, kyseessä ei ole siis varsinainen sarjan "alkutunnus", vaan nimenomaan mainoksessa (trailerissa) esiintyvä musiikki. Löytyy esimerkiksi YLE Areenasta nimellä "Traileri 2". Lisäksi, ainakin jaksossa 2 musiikki esiintyi hiljennetyssä tahdissa aivan alussa, kohdassa "tapahtui edellisen kerran" , tai vastaava teksti. - 80s_synthpop
Nykyään taitaa olla jonkinlaisena tyylisuuntana retrosoundeilla tehdyt kappaleet, esim. tämä SelloRekT/LA Dreamsin Camaro Fever, tosi cool ja 80-luvun tyylinen kappale minusta ja hieno 80-luvun Camaro tuossa kuvituksenakin :)
https://www.youtube.com/watch?v=TRT8EZOCyQM - 80s_synthpop
80s_synthpop kirjoitti:
Nykyään taitaa olla jonkinlaisena tyylisuuntana retrosoundeilla tehdyt kappaleet, esim. tämä SelloRekT/LA Dreamsin Camaro Fever, tosi cool ja 80-luvun tyylinen kappale minusta ja hieno 80-luvun Camaro tuossa kuvituksenakin :)
https://www.youtube.com/watch?v=TRT8EZOCyQMPakko lisätä muutama huippubiisi lisää, itse ainakin pidän erittäin paljon tästä retrowave tai synthwave genrestä :) Pidän erityisesti noista 80-lukulaisista täysin keinotekoiselta kuulostavista synteettisen "muovisista" äänistä :D
Lifelike - So Electric
https://www.youtube.com/watch?v=G22X5X49VhM
Miami Nights 1984 - Accelerated
https://www.youtube.com/watch?v=rDBbaGCCIhk
Timecop 1983 - Sunset Sights
https://www.youtube.com/watch?v=LvWjusee3z0
- kasariskidi
Porukan skideille sopiva tehtävä olisi ollut ladata Commodore 64:n kasettiasemalta peli ja pelata sillä :) Olisikohan kärsivällisyys riittänyt odotteluun :P
- 80-lapsi
Mielestäni tämä ohjelma on tylsä. Olen pettynyt. Ohjelmaan valitut henkilöt ovat värittömiä, lukuunottamatta sitä Monicaa, mutta hän taas on yliärsyttävä. Näistä syistä johtuen olen katsonut vain kolme jaksoa. Jaksojen aihepiirit ovat olleet tylsiä myös: ralli ja jenkkifutis.
- Minä_ensin
Mikäs "tyrkky Monicassa" ärsyttää, minä minä tyyppi ja kova huuto päällä.
- jsdklfklsjfklsd
Jane oli paras tyyppi, toi tosiaan mieleen 80-luvun nuoret tytöt ;)
- Minä_ensin
jsdklfklsjfklsd kirjoitti:
Jane oli paras tyyppi, toi tosiaan mieleen 80-luvun nuoret tytöt ;)
Ehdottomasti, olet oikeassa.
- kasarigeorge
Millaista väriä niihin henkilöihin sitten kaivattaisiin?
Paljon on myös jäänyt leikkuumateriaalia julkaistun kuvan ulkopuolelle. Ehkä ohjaaja tai tuottaja ei ole halunnut liian yliampuvia persoonallisuuksia mukaan, riittää että on yksi Monica.
Itse pidin eniten jaksosta 8. siinä Lada-ryhmä tuli parhaiten esille.- 80s_kid
Kasari-Ladan omistajan hankaluudet ainakin tuli esille kun avainkin katkesi, ei ollut silloin kaukosäätöisiä keskuslukituksia kuin ehkä 80-luvun lopulla kalleimmissa malleissa :D
Olen mielelläni katsonut myös 80-luku: minä olen muistanut -sarjaa, siinä eri ihmiset muistelevat 80-lukua. Viimeksi varsinkin oli täysin meikäläiselle osuva jakso, 80-luvun lapset aiheena :)
- allukasari
Kiva sarja, olisi saanut olla noin kymmenen minuuttia lisää juttua joka jaksoon.
Hyvät ja luontevat tyypit valittu sarjaan. Osaavat tehdä ja sanoa kaikenlaista.
Mukava seurata,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1221701
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161382Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR329982- 61980
- 65826
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen78816- 1770
- 46741
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9671Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta62658