Jaksaako lämmittää tehokkaasti tuollainen 1200W sisätilalämmitin isompaa autoa, esim. Passatia? Kauanko kestää pakkasilla?
1200 W lämmitin
12
5318
Vastaukset
- kari
1200 W ei riitä. 5000 W polttoainelämmitinkin pitää olla 0,5 h päällä että esim. lasit alkavat sulaa ja kuivua.
Ja muista lisäksi, että sisätilalämmitin kiertää sitä samaa auton kosteaa sisäilmaa. Onko se kovin hyvä juttu ? Se todennäköisesti jopa haittaa lasien aukipysymistä, koska lattiasta sulatetaan kaikki kosteudet sisäilmaan johtamatta kuitenkaan ilmaa ulos. - Roadari
Kyllähän sedan sillä lämpiää mutta farkulle lisäteho ei olisi pahitteeksi, jos yli 10 astetta kaipaa. Siis oleellista on, kuinka lämpimäksi matkustamo pitäisi saada. Itselleni riittää muutama plusaste ja käytän yleensä vain 600 wattia, koska sisätilanlämmitin on aika kova virtasyöppö.
- kari
6 kpl 100 w sähkölamppuja auton lämmitykseen! Älä valhettele itsellesi ja muille. Kys. teho edellyttää todella tarkan lämpömittarin käyttöä jos haluaa havaita lämpenemistä autossa. Ja sekin asteen osanen menee taivaan tuuliin kun avaat oven.
Sähkölaskussa 600 W kyllä näkyy. - Roadari
kari kirjoitti:
6 kpl 100 w sähkölamppuja auton lämmitykseen! Älä valhettele itsellesi ja muille. Kys. teho edellyttää todella tarkan lämpömittarin käyttöä jos haluaa havaita lämpenemistä autossa. Ja sekin asteen osanen menee taivaan tuuliin kun avaat oven.
Sähkölaskussa 600 W kyllä näkyy.Tarkka lämpömittari autossa onkin ja siitä aina vilkaisen, kuinka lämmintä autossa on esilämmityksen jälkeen - ja kyllä sekä lämpömittari että kuski huomaavat, kuinka jo 600-wattinenkin lämmittää sisätiloja kummasti (mielestäni aivan riittävästi).
- Defaistos
Passat ei ole mielestäni "isompi auto" vaan jää hyvinkin keskikokoisten kategoriaan.
Itselläni on Peugeot 406, melko tarkkaan samaa kokoluokkaa. Asun Helsingin paukkupakkasissa.
Olen juuri vaihtanut sisätilalämppärin uuteen. Vanhassa oli asennot 600 W / 1200 W.
Uudessa on täsmälleen samat tehot. Laite vain on paljon pienikokoisempi, joten sain asennettua sen siististi keskikonsolin kylkeen (entinen oli irrallaan lattialla). Uudessa on lisäksi PTC-termistori, joka vähentää tehoa automaattisesti laitteen imemän ilman lämmettyä tarpeeksi.
Kovimmilla pakkasilla 1200 W on alakanttiin, mutta en siltikään nähnyt mitään syytä haeskella tehokkaampaa laitetta. Minä pärjään tällä teholla ja siinäkin on sulakkeille ja sähkölaskuun ihan tarpeeksi.- lämpöä
Defan 600/1200 W ois tarkotus ostaa, jos vaan jaksaa toimia siellä -20 - -10 asteen pakkasilla, joita keski-Suomessa on varmasti keväämmällä.
- kentsu
1200 W riittää hyvin kovemmillakin pakkasilla. Ei sen auton tarvii mikään sauna olla sisältä, riittää kunhan ei palele. Eikös talvella ole yleensä mantteli ja välihousut yllä. Lämmitettäessä myös auton rakenteet lämpiävät, joten ei se lämpö hetkessä mihinkään karkaa ovea avattaessa. Tärkeintä on ikkunoiden pysyminen huurteettomina. Kummallista paskaa täälläkin jauhetaan!
- Defa
Kyllä tuo 600/1200W lämmittää Passatin, kun kerran omaan Omegaankin lämpö on tuolla riittänyt. Kovemmilla pakkasilla kuten yli 20 astetta ei ihan niin lämpimäksi saa, mutta varmasti plussan puolelle lämmöt aina saa.
- lämpöä
eli käynpä huomenna ostaa sellaisen. Kiitos erilaisista tiedoista!
- vkjoki
TM julkaisi numerossa 20/2003 tutkimuksen auton sisätilanlämmitinten tehosta. Koeautona oli Audi A4 sedan ja tutkimuslämpötilana -20 astetta. Koetuloksista voidaan arvioida, että henkilöauton sisätilat lämpenevät keskimäärin seuraavasti (lämmönnousu eri lämmitystehoilla):
- 600 W: 8 astetta 0,5 tunnissa, 13 astetta 2 tunnissa
- 1000 W: 15 astetta 0,5 tunnissa, 19 astetta 2 tunnissa
- 2000 W: 24 astetta 0,5 tunnissa, 32 astetta 2 tunnissa
Johtopäätökset:
- sisätilat lämpiävät muutaman asteen pakkasella puolessa tunnissa plussan puolelle 600 watin lämmitysteholla, mutta kovalla pakkasella samaan tarvitaan hieman yli tunnin lämmitys 1200 watin teholla ja vajaa vartti 2000 watin teholla
- pääosa lämmitysvaikutuksesta saadaan jo 0,5-1 tunnin lämmityksellä, sen jälkeen suurin osa lämmöstä säteilee autosta ympäristöön
- on moninkertaisesti taloudellisempaa lämmittää 0,5 tuntia mahdollisimman suurella teholla kuin 2 tuntia pienellä teholla
Tältä pohjalta suosittelisin keskikokoiseen henkilöautoon lämmitintä, jonka maksimiteho on vähintään 1200 wattia, ja jossa on mahdollisuus myös osatehon käyttämiseen silloin, kun tarjolla oleva virta ei riitä maksimitehon käyttämiseen tai silloin, kun lämmitintä pidetään päällä pitempään kuin välttämätöntä.- kysymys
Mitä se tarkoittaa, että lämmittää tehokkaasti?
Kannattaa asentaa ainakin 5000 watin puhallin. Se lienee tehokas! - Defaistos
kysymys kirjoitti:
Mitä se tarkoittaa, että lämmittää tehokkaasti?
Kannattaa asentaa ainakin 5000 watin puhallin. Se lienee tehokas!5000 wattia 1-vaiheisella 230 voltin valovirralla merkitsisi noin 22 ampeerin virtaa. Kenellä on lämpötolppa, jonka sähköasennukset ja sulakkeet on mitoitettu moisille kuormituksille?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1033883
Satuit vain olemaan
Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se482761- 1142579
24/7 sinä mielessä, ihan jatkuvalla syötöllä
Aamulla herätessä, päivällä melkein nonstop, illalla nukkumaan mennessä, öisin herätessä. Mikä viddu tässä on 🤣392098Jotain pitää nyt keksiä että sinut näkisi
Ensiviikolla viimeistään. Tälle on pakko saada kunnon piste tai sitten aloitetaan loppuelämä yhdessä, tulen hulluksi muu311880Mulla tulee vaan niin
Paha olo siitä mitä teidän välillä on. Vaikka se on sun päätös mitä haluat. Tuntuu että menetän jotakin vaikka tiedän et291713- 271582
Mitkä olivat viimeiset sanasi ikävoinnin kohteellesi
Ja milloin? Mitä olisit sanonut jos olisit tiennyt että ne jäävät viimeisiksi -ainakin toistaiseksi?781444Ihanasti alkoi aamu: SDP:n kaula kokoomukseen jo 6,9 %-yks
Lindtmanin I hallitus on tukevasti jytkyttämässä laittamaan Suomi kuntoon Orvon täystuhohallituksen jäljiltä, jonka kann2121382- 221378