On ihan hyvä, että kielikokeilut etenevät. MUTTA siihenkö pitäisi tyytyä tämän hallituksen aikana?!
Kielivapautta ja kielisysteemimme kohtuuttomuuden purkamista voi ja pitää ajaa muillakin tavoin! Miksi ajaa vain yhdellä raiteella, kun niitä on monia käytössä?
Pakkovirkaruotsin pistoa tai hainakin helpottamista tulisi tutkia. Kuntien kaksikielisyysrajojen kohtuullistamista myös. Kielikiintiöiden pienentämistä tai kenties poistamista. jne. jne.
YLE:n remontti on EHKÄ tulossa, mutta kieliulottuvuus voi jäädä minimiin kiitos Sipilän käsittämättömän ministerinvalinnan.
Työtä on siis paljon. Pakkoruotsi on vain yksi pieni osa vahingollista ja sortavaa kielijärjestelmäämme.
Kielivapauden ajamisen taktiikka!
8
88
Vastaukset
- olet_oikeassa
Olet oikeassa. Nykytilanne sopii varmasti svekoille hyvin, jos hallituksen ainoa kieliuudistus olisi muutama kielikokeilu kunnissa.
Kyse olisi minimitappiosta ja ajanpeluusta svekotahoille. Ne laskevat kuitenkin, että RKP saadaan väkisin taas nostettua hallitukseen seuraavalla kerralla.
Ovat ehkä väärässä, mutta svekomafiamme voimaa ja kavaluutta ei pidä aliarvioida. - språkvetaren
Men vad har detta göra med SFP / RKP?
- tiedoksi
Tietysti kieliasiat kuuluvat maan ainoan kielipuolueen palstalle!
- öLÖölsöaaslsl
Ihan kelpo kysymyksiä pohdittavaksi (- ja pisteet siitä, että joku fenno täällä vielä kirjoittaa asiallista tekstiä).
Tuosta viimeisestä kappaleesta olen eri mieltä: Ruotsin kieli ei ole millään tavalla vahingollinen suomenkieliselle. Tällaisista vääristä luuloista olisi hyvä päästä eroon, jos aikoo tosissaan (virallisesti) ajaa ruotsin kielen asemaa vähemmäksi yhteiskunnassamme.- Huomautus
Kommenttisi oli sekä naiivi että outo? Tietoisestiko?
En väitä minkään kielen olevan sinänsä vahingollinen kenellekään. Ei nepalikaan ole vahingollinen suomenkieliselle.
MUTTA yhden pienen maailman marginaalikielen pakottaminen kaikille ON vahingollista suomenkielisten ja mamujenkin edulle. Ja järjetön kaksikielisyytemme hyödyttää vain Ruotsia, Suomea se haittaa. - laskdkladsk
Huomautus kirjoitti:
Kommenttisi oli sekä naiivi että outo? Tietoisestiko?
En väitä minkään kielen olevan sinänsä vahingollinen kenellekään. Ei nepalikaan ole vahingollinen suomenkieliselle.
MUTTA yhden pienen maailman marginaalikielen pakottaminen kaikille ON vahingollista suomenkielisten ja mamujenkin edulle. Ja järjetön kaksikielisyytemme hyödyttää vain Ruotsia, Suomea se haittaa.Olen lukenut pakollisen ruotsin. Se ei vahingoittanut minua. Laita linkki aiheesta, jos se mielestäsi edelleen vahingoittaa suomenkielistä.
- Huomautus
laskdkladsk kirjoitti:
Olen lukenut pakollisen ruotsin. Se ei vahingoittanut minua. Laita linkki aiheesta, jos se mielestäsi edelleen vahingoittaa suomenkielistä.
Siis ei mene pointti jakeluun, vaikka väänsin rautalangasta!?
Etsipä itsesi tasoista keskusteluseuraa jostain muualta...
- bättre_folk
Kysymys ei ole siitä, että jonkun asian opiskelu olisi vahingollista vaan siitä, että se ei auta opiskelijaa niinkuin toisen asian opiskelu josta on elämässä hyötyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo räyhää: kansan on muututtava
Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san862014- 561220
Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas1621157Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana
Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta3661117Sijaiskasteet kuolleitten puolesta
Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j3731049Martina ja jalkapalloilija2
Seiska: Martina iski nuoren jalkapalloilijan vuosia sitten. Könysikö milf teinin kanssa?1861013Oikea kaste on syntisten kaste
Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka58975Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion
Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu122968- 94959
Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta153952