Triptyl ja painonnousu

Teikkunen

Käytin vajaan vuoden Triptyl 10 mg ja paino alkoi nousta samantien. Nyt lopetin ja noin kuukauden jälkeen turvotus alkoi hävitä ja myös painonnousu lakkasi. Eli minulle ainakin tuli yli 10 kg tuon Triptylin aikana, ja niinkun minulle sanottiin että ei lihota, kyllä vaan ja vieläpä roimasti.

29

23499

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kylmätotuus

      Sama kokemus on minullakin Triptylistä.
      Olen käyttänyt Triptyliä n.3 vuotta. Lääkkeen Triptyl 10mg annostus 1-5 tabl. illalla siedon mukaan.

      Painoni alkoi nousta ja pähkäilin syytä lihomiseeni. Ruokavalioni sisältää vihanneksia,marjoja ja vähärasvaista lihaa. Alkoholia,makeisia ja kahvileipiä en juurikaan käytä. Siis syy ei voinut olla ravinnossa.

      Keväällä sain "ahaaelämyksen" ja rupesin lukemaan käyttämieni lääkkeiden pakkausselosteita ja sieltähän se syy paljastui. Triptylin pakkausselosteessa kohdassa mahdolliset haittavaikutukset oli ensimmäisenä maininta ruokahalun lisääntymisestä (sitä minulla ei ollut) ja painonnoususta.
      Nyt on menossa "lääkkeen alasajo". Triptyliä ei voi yht´äkkiä lopettaa.

      Tietysti oli omaa tyhmyyttäni, etten jo aiemmin tutustunut tuoteselosteeseen. Sille en enää mitään voi tehdä.

      Suuret kiitokset aloittajalle aiheesta!
      Ehkäpä minunkin läskini hupenevat, kun lääkitys loppuu. Onhan noita kiloja kertynyt viime vuosina-lähes 15. Se näkyy ja tuntuu!

      • Veijo-Justiina

        Putoaako paino lopettamisen jälkeen? Olen ihmetellyt painonnousua. Syy ilmeisesti Triptyl.


    • vesieilihota

      Hiilihydraattien, muun muassa sokerien, viljojen, riisin ja perunan määrän järkevä rajoittaminen on monelle erittäin helppo ja turvallinen tapa painonpudotukseen. Hiilihydraattien määrän rajoittaminen on nopea tapa myös joidenkin veriarvojen korjaamiseen, esimerkiksi maksa-, triglyseridi- ja paastosokeriarvojen.

      • Anonyymi

        Tuo on kyllä totta. Hyviä proteiineja ja vähemmän hiilareita. Hyvää proteiinia on mm. kanassa, kananmunassa ja rahkassa. Rahka ilman makeutusainetta, mutta tilalle marjoja, luumua yms. Pilttisoseissa on hyvää luumusosetta valmiina, sitä vaan rahkaan. Ai, mutta alkaa tekemään mieli jo tuota herkkua. Nam.!


    • kauhea.myrkky

      Olen käyttänyt 2,5 vuotta Triptyliä 25 mg iltaisin. Lihoin tuona aikana 6 kiloa. Olen normaalipainoinen aina ollut, myös tuon lihomisen seurauksena. Olen luonnostani kuitenkin hoikka, joten itseäni harmitti ja vaivasi tuo 6 kilon painonnousu.

      Aloin ajaa alas tuota Triptyliä. Nyt on mennyt puolikas tabletti viikon ajan, eli 12,5 mg iltaisin.

      Väsymys on karmaiseva!!! Sekä eilen että tänään en ole muuta kuin nukkunut ja levännyt peiton alla. Pohdin juuri, että tänään olen liian väsynyt jopa käymään kaupassa, joten täytyy vain yrittää kaivaa kaapista jotain pientä murkinaa :(

      Olen netistä lukenut muiden Triptyliä (amitriptyline) lopetuskokemuksia, ja on selvinnyt, että Triptyl on erittäin vaikeasti vieroitettava lääke. Jotkut ovat kokeilleet vieroittamista ja ovat joutuneet palaamaan takaisin sen käyttöön, koska viekkarit ovat estäneet työssä kämisenkin. En ihmettele.

      Itse olen kerran aiemmin yrittänyt lopettaa, mutta jouduin palaamaan takaisin. Tällä kertaa vien vieroituksen loppuun asti, vaikka pitäisi ottaa saikkua töistä (ja tod.näk. pitääkin).

      Käyttäjäkokemuksien mukaan Triptylistä vieroittaminen voi kestää jopa vuosia!

      • vaihtamassa

        Itse käytän sitä kipulääkkeenä ja pudottanut annoksen alle 10 mg iltaisin. Olen ajatellut vaihtaa sen toiseen lääkkeeseen, koska huomannut sen vaikutukset. Kun oli enemmän kipuja söin hetken aikaa 25 mg ja sain siitä ihan kauheat oireet. Normaali annostus ollut 12,5 mg. Muutenkin mulle lääkkeet aiheuttaa sivuoireita helposti. Ihan tavallinen särkylääkekin.


    • Läskipallo

      Mä en lihonut Triptylistä, pikemminkin laihduin.. Ajan nyt alas Lyricaa joka toi 15kg vuodessa vaikka syön terveellisesti ja liikun paljon.

      • Anonyymi

        Niin minäkin, laihtunut olen Triptyl 25 mg kera.
        Toki vain pari kiloa, mutta en haluaisi laihtua.


    • tendersugar

      Itse aloitin 3 viikkoa sitten 25 mg Triptyliä iltaisin hermosärkyyn. Hirveä ruokahalu heti, tuntui kun heräsi sitten hirveässä tokkurassa päivällä että on heti tyyliin kakun kuvia silmissä, söi vaikka maha täynnä. Kauhea väsymys myös, zombina iltaan asti, ei mitään saa aikaiseksi. Todella huono lääke ainakin minulle, olen mielummin kipeä kuin zombi. Nyt toista päivää ilman ja lihakset nykii ja silmät, vähän on sellaisia "sähköiskun" tuntemuksia, väsymys, saamattomuus. Auttoi kipuun mutta en halua sivuoireiden vuoksi syödä. Mites teillä viekkarit? Eikö ole vetämätön olo ja kuitenkin ahdistaa?

    • läskilortti

      Jatkan vanhaa aihetta, kun olen nyt syönyt Triptylia vuoden ajan jalan hermosärkyyn. Olen lihonut tänä aikana 8.5 kiloa. Syön samoin kuin ennenkin, ei ole mitään himoja. Kun kyllästyin lihomiseen, olin kuukauden Nutrilet.- kuurilla ja laihduin peräti kaksi kiloa jotka tulivat heti takaisin. Yritän syödä alakarpisti eli ei vaaleata leipää, ei makaroonia, paljon vihanneksia ja marjoja. Makeiset ja pullatkin olen jättänyt pois. Enkä laihdu. Liikun sen minkä pystyn jalallani, arkiliikuntaakin tulee paljon, kun kauppa on kaukana ja lumityöt.
      Mikäs siis neuvoksi? Triptylin lopetus mutta mitä tilanne? Lyrica taitaa myös lihottaa ja sillä on muita sivuvaikutuksia.

      • jojoilija

        Nutrilett kuurit on typeriä.


    • Kokemusxyz

      Hyvin monet lääkkeet keräävät elimistöön nestettä, myös ruokahalu lisääntyy. Itselläni on kertynyt Triptylin käyttäjänä n. seitsemässä vuodessa 6 kg, eli alle kilo per vuosi. Ei kovin paljon, mutta kuiten tarpeeksi. Säännöllisellä likunnalla ja
      tiukalla ruokavaliolla olen sen saanut pudotettua joskus ihannepainooni, nyt kivut estävät kovemman liikunnan.

      • Yhhtyyjk

        Yleensä paino nousee iän karttuessa kaikillaja vartalon muoto muuttuu. Vain sairaaloisen laihat pysyvät samanpainoisina ja ovat kurjan näköisiä vanhana sillä laihuus ei ole aina terven merkki.
        Lääkkeen käyttö ei ole aina syy lihomiseen. Pitäiskö ravintotietouttanne lisätä jos paino ei pysy kurissa? Liikasyönti on oma valinta. Oma käsi tunkee ruokaa suuhunne. Tahdonvoimaa pitäisi olla hillitä itseäänne.


      • Anonyymi
        Yhhtyyjk kirjoitti:

        Yleensä paino nousee iän karttuessa kaikillaja vartalon muoto muuttuu. Vain sairaaloisen laihat pysyvät samanpainoisina ja ovat kurjan näköisiä vanhana sillä laihuus ei ole aina terven merkki.
        Lääkkeen käyttö ei ole aina syy lihomiseen. Pitäiskö ravintotietouttanne lisätä jos paino ei pysy kurissa? Liikasyönti on oma valinta. Oma käsi tunkee ruokaa suuhunne. Tahdonvoimaa pitäisi olla hillitä itseäänne.

        Puhu mitä puhut! Tahdonvoima ei riitä, kun esim . Pregabalin (Lyrica) tai Triptyl nälättää. Juo vettä., tietenkin kommentoit, sinä joka heittelet tuota itsekurikommennttia. Painoin viime keväänä jo 82 - 84 kg, hermosäryt olivat hirveät. Kävelin ja itkin ja kävelin ja itkin kipujani. Aina kun kävelin, kipu oli poissa, mutta sitten se otti takaisin kipuina. Pregabalinin sain juhannukselta 2022 ja nyt paino on noussut 16 kg. Rollaattorilla viuhdon menemään, sen minkä ennätän, mutta mikäs teet, syömättä ei voi olla. Itsekuria kyllä löytyy, kierrän suklaa- ja pullaosastot kaukaa. Tekisi nytkin lohturuokaa mieli. Taidan keittää vain kaurapuuroa vähän ja omenakuutioita siihen. Klo on jo myöhä. 21.00. Nälättäää äää Pregabalin!!!!!


    • HuhuhLiioitteluataasNäen

      Ihme tarinoita Triptylistä, joka ei ole edes kolmiolääke. Kivun ja unettomuuden hoidossa se on hyvä lääke jos vertaa eräisiin muihin lääkkeisiin,joiden vieroitusoireet ovat varmasti paljon pahemmat ja en todellakaan vaihtaisi niihin jos saisin nukuttua Triptylillä. Olisko niissä omissa ruokailu tottumuksissa sittenkin vikaa? Runsas hiilihydraattien nauttiminen ja vähäinen proteiini määrä sitoo vettä ja turvottaa.
      Jos käyttää mieliala lääkkeenä niin ruokahalu voi lisääntyä kun olo paranee.
      Liika syöminen on ihan oma päätös.

    • Rwo

      Hei. Olen syönyt triptylia 10kk ja nousee. Viime kesästä 10kg. Annos 10-20mg/iltaisin. Nyt viikko sitten lisättiin annosta 25-75mg iltaisin.. Ei onnistunut nosto. Söin parina iltana 30mg ja nukuin pitkälle iltapäivään. Taitaa olla sellainen lääke et ei sovi minullekaan.. Vaikka migreeni onkin pysynyt poissa..

    • ullamaijavm56

      Kyllä Triptyl lisää ruokahalua ja liika syöminen toki nostaa painoa.
      Painonnousu ei ole normaali ikään liittyvä ilmiö, vaan seuraus liiasta syömisestä. Ei ole mitään syytä, miksi 70v pitäisi painaa enemmän kuin 30v.

    • käyttäjä23

      Itse käyttänyt vuoden 10 mg ja paino ei ole noussut. Ei tuo lääke itsessään painoa nosta. Toki sen mekanismin kautta jos ruokahalu lisääntyy ja väsymys lisääntyy ettei jaksa liikkua. Itsekuri ainakin minun kohdalla on ehdoton, etten syö liikaa ja liho.

    • ouka

      itse olen syönny 50mg vuorokaudessa selkäkipuun vuoden vie kivun pois paino ei ole nuossu yhtään unettemuuteen ei auta kunnolla.

    • janatuinen66

      Sain Triptyl 25 mg lääkkeenonnettomuuden jälkeen, lonkkakipuun ja siihen liittyvään hermokipuun 3 vuotta sitten. Annostus 2tabl iltaisin. Olin sitä ennen sutjakka, eikä paino ongelmia. Ruokatottumukset samat koko ajan, eikä imelää, vettä janojuomaksi. Vähitellen paino alkoi moiseen ja 20 kg alle vuodessa. Nyt olen alentanut annostusta 1 een ja kokonaan pois. Nyt jo huomannut että elimistö poistaa nestettä kehosta, vessassa käytävä koko ajan. Huomasin myös että hengitys alkoi toiseen ja limaa kertyi keuhkoihin. Onko muilla sellaista ollut? Vähentämisen jälkeen tämäkin helpottanut. Kiitos kun otitte tämän aiheen puheeksi kys. lääkkeen sivuvaikutuksista 😃!

      • Anonyymi

        Olen käyttänyt 20vuotta triptyliä syön hermosärkyyn jaotan 3 tapua illalla mulla paino on pudonnut tänä aikana 25 kiloo siitä olen iloinen olin ennen 93 kiloinen


    • Uneton

      Ei kaikki painonnousu johdu todellakaan siitä että "syö enemmän kuin ennen". Olen syönyt Triptyliä unettomuuteen 5-10 mg iltaisin unettomuuteen muutaman viikon ja sinä aikana kiloja tullut 3 lisää. Ruokahalun lisääntymistä ei ole ollut, mutta ilmeisesti nestettä kertyy kun vaatteet puristaa. Vaaka sitten näyttikin 3 kg enemmän kuin ennen. Taidan mieluummin valvoa kuin alan vaihtaa vaatevarastoa isompaan. Ja ihmetteleville.... kyllä... on sitä ja tätä ja tuota lääkettä kokeiltu tähän unettomuusvaivaan ja syitä monia että miksi eivät ole sopineet. Ei näytä siis tämä Triptylkään sopivan. Unta toi kyllä kuten myös näitä ikäviä kiloja

    • Huolestunut

      Vuoden olen käyttänyt Triptyliä.
      Annos 15 mg. Ruokahalu ei lisääntynyt,
      mutta kyllä paino alkoi nousta.
      Vuodessa 6 kg. Nyt vähennän
      pikkuhiljaa ja yritän pärjätä ilman.

    • Anonyymi

      Hyvä, että löysin tämän ketjun ja kohtalotovereita. Olen syönyt Triptyliä unettomuuteen viiden vuoden ajan, ensin annoksella 25 mg. Aluksi se toimikin hyvin. Viime vuosien aikana alkaneiden rytmihäiröiden ja painonnousun vuoksi olen yrittänyt vähentää ja ajaa lääkkeen kokonaan alas, mutta se on osoittautunut todella vaikeaksi. Tämä lääke on hyvin vaikea lopettaa, jos sitä on syönyt pitkään, kuten joku tuossa jo aiemmin totesikin.

      Vieroitusoireena on minulla ollut käsien puutuminen ja todella paha unettomuus, jota jatkuu useita viikkoja vähentämisen jälkeen. Vähentäminen 25 >10 mg:aan onnistuu vielä jotenkuten, mutta kun olen yrittänyt vähentää siitä alas, alkaa paha unettomuus (alkuperäinen unettomuuden syy ei ole enää ajankohtainen) .

      Asiasta löytyy useita englanninkielisiä sivuja, joista löytyy myös ohjeita alasajoon (hakusanoilla amitriptyline withdrawal symptoms). Nyt projektina on vuolla pienestä pilleristä aina pieni siivu pois, niin että vähennys on aina 10% / viikko, eli viikko viikolta pienempi siivu. Ehkäpä kesän lopulla olisin jo tavoitteessa. Toivotaan. Aluksi toimiva, mutta lopulta aika kamala lääke.

    • Anonyymi

      Triptyl lihottaa, paino voi nousta jopa 1-2kg / vk
      ja sitten hoitajat ja lääkärit saa tilaisuuden aloittaa läskittelyn.

      Mitä tahansa jolla syyllistetään asiakas.

      Kolesterolit syyniin. Vaikka ne ei edes tiedä mikä kolesteroli on,
      mutta siihenkin saa tilaisuuden myydä kolesterolilääkettä.

      Kolesterolilääke sekoittaa kaikki muut hormonitoiminnot ja seuraavaksi
      syötettään kilpparilääkettä. Vaikka ne ei edes tiedä, mitä kilpparilääke aiheuttaa elimistössä.

      Kun kilpparia ja kolesterolia lääkitään, vikana sekoaa maksa, haima ja sp- hormonitasot.
      Taas syntyy tilaisuus myydä lääkkeitä - esim verenpaineeseen,
      kun elimistö on jo täydessä kaaostilassa ja
      potilas meinaa pyörtyä kuumaan suihkuun lämpötilan vaihteluista.

      Näin, lääkäri vammauttaa asiakkaansa ja tehtailee
      kollegalle käyntejä.

      Lääkäri tienaa käyntimääristä.

    • Anonyymi

      Itelläkin paino noussu ja todella nopeasti. Aloitin Triptylin kuukausi sitten ja olen saanut 6,5kg painoa lisää… Olen viimeiset puoli vuotta yrittänyt saada elämääni terveellisempään suuntaan ja onnistuin siinä hyvin. Triptylin aloituksen jälkeen koko työ on mennyt hukkaan kun paino noussut ja helposti tulee syötyä sairaita määriä ruokaa.
      Toki muitakin sivuvaikutuksia on ollut esim. naaman ja kehon turpoamista, väsymystä, ärtyneisyyttä, alakuloisuutta, suun/silmien kuivumista ja jollakin tasolla kognitiivisten toimintojen ”heikentymistä” .

      Olisi mukava kuulla ihmisiltä, jotka ovat samantyylisessä tilanteessa😄

    • Anonyymi

      Auts, rupesi mietityttämään kyseinen lääke kun luen näitä kokemuksia.
      Itsellä reilu viikko takana 10 mg annostuksella pitkään jatkuneeseen niska/ pääkipuun ja niistä johtuviin huonoihin uniin.
      Nyt kivut poissa ja nukun hyvin, mutta en kyllä toivo lisä kilojakaan 🤔

      • Anonyymi

        Olen syönyt Pertriptyliä 30 vuotta. Siinä on osana Triptyl 25 g. , eikä se ole lihottanut, mutta olen olemassakin tanakka, lievä lihavuus taulukon mukaan, Nyt kun Pertriptyl on lopetettu, lääkäri kirjoitti samat aineet eri tabletteina. Onneksi lääkkeet eivät aiheuta minulle ikäviä sivuoireita. Jaksamista vain kaikille!


    • Anonyymi

      Näyttää olevan yksilöllistä, minulla paino ei ole noussut vaikka olen käyttänyt ainakin 15V!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1822
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1469
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1255
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1170
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      268
      961
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      932
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      885
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      101
      826
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      684
    Aihe