STUBBIN PUHEITA PIDETTIIN OMENAPIIRAKKANA

OPSERV

"Poliittisella luokalla Euroopassa on harhakuvitelma. Se on valtava."
Verkkouutiset -
Forbesissa kirjoittava Tim Worstall jatkaa Suomi-keskustelua toteamalla, ettei ole harvinainen poliittinen veto ryhtyä puhumaan pitkään aikavälistä.

New York Times julkaisi maanantai-iltana Suomi-talousjutun, jossa oli haastateltu valtiovarainministeri Alexander Stubbia.

Jutussa siteerattiin talouskommentaattoreita, joiden mielestä Suomen vaikeudet ilmentävät euroalueen syvempiä ongelmia ja oma valuutta olisi parempi. Alexander Stubb sanoi näkemyksiä "roskaksi".

Mainituista kommentaattoreista yksi eli Tim Worstall vastaa Forbesissa. Hänen kirjoituksensa otsikko on "Äidin omenapiirakka ei ole kovin hyvää ja sitä paitsi olen satanisti".

Worstall katsoo Stubbin puhuneen "standardia yhdentekevää", kun hän totesi euron hyötyjä olevan syytä katsoa pitkällä aikavälillä.

Worstallin mukaan tämä on juuri sitä, mistä niin ikään Suomi-kommenteistaan arvosteltu Paul Krugman valittaa:

– Nämä ovat vakiovastaukset eikä kukaan Euroopan eliitissä näytä halukkaalta myöntämään esitettyjä talousargumentteja, Tim Worstall kirjoittaa.

– Ei kovin epätavallinen poliittinen liike: jos lyhyellä tähtäimellä ei mene kovin hyvin, puhu pitkästä. Jos se ei auta, ehkä jotain retoriikkaa historian muistutuksista.

Worstall toteaa kannattavansa Ukip-puoluetta, "Timo Soinin perussuomalaisten liittolaista, Stubbin vastustajia", mutta Krugman oli oikeassa eurokriisistä. Kirjoittajan mukaan euro ei ole vahvistanut tai lisännyt kauppaa: tulliunioni on, mutta ei yhteisvaluutta.

Tim Worstall kirjoittaa, että Alexander Stubbin ja muiden "teknokraattieliitin jäsenten" asenteet ovat itse ongelma.

– Hänelle sen sanominen, että kenties eurosuunnitelmassa oli vähän vikoja, olisi kuin amerikkalainen poliitikko julistaisi, ettei äidin omenapiirakka ole kovin hyvää ja, muuten, kyllä, olen satanisti. Äänestäkää minua!

– Tämä on yksi alueista joissa Krugman on täysin oikeassa. Poliittisella luokalla Euroopassa on massaharhakuvitelma. Ja se on hirveän, valtavan vahingollinen. Ja joku kuten Stubb toistamassa tuon mantran ydintä ei ole väitteen kumoamista, se on sen osoitusta.

0

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
        Maailman menoa
        97
        4309
      2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
        Ikävä
        29
        3243
      3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
        Ikävä
        45
        2360
      4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
        Ikävä
        35
        1358
      5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
        Sotkamo
        10
        979
      6. 141
        958
      7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
        Ikävä
        6
        904
      8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
        Äänekoski
        12
        842
      9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
        Ikävä
        124
        786
      10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
        Ikävä
        11
        780
      Aihe