Avunhuuto potilaiden ja hoitohenkilöstön puolesta

Yksi_monien_puolesta

Lähiaikoina minä ja jotkut ystäväni olemme joutuneet käyttämään Helsingin sairaanhoito- ja sairaalapalveluja. Kokemuksemme ja havaintojemme mukaan henkilökunta yrittää hoitaa potilaita todella alimitoitetulla henkilömäärällä ja jaksamisensa äärirajoilla.

Ihmetyttää myös, miksi potilaalle ei ole mahdollista antaa kunnon ohjeita jatkohoidosta, kun hänet kotiutetaan sairaalasta, vaan potilas joutuu selvittämään tarvittavat tiedot itse. Edes kotisairaanhoidon puhelinnumeroa ei puolikuntoiselle potilaalle anneta, vaan käsketään etsimään itse.

Vaikka itse olenkin vielä yli 80-vuotiaanakin täysin oikeustoimikelpoinen ja vireä, olisin ollut pulassa ilman omaisteni ja ystävieni tukea. Säälittää ja pelottaa yksinäisten kohtalotoverieni selviytyminen. Heidät jätetään oman onnensa nojaan - tekisi mieleni sanoa: Heitteille!

Lopuksi vielä ihmetyttää sairaalahoidosta saamani englanninkielinen lasku. Lähettäjäksi ja maksun saajaksi on merkitty HELSINKI AND UUSIMAA HOSPITAL DISTRICT HUCH HOSPITAL AREA/50200K. Edellinen tarkoittanee Helsingin sairaanhoitopiiriä.

Lämpimät kiitokset kuitenkin sairaanhoitohenkilökunnalle, että jaksatte vielä yrittää.

14

177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • atjiewojwej

      Jos olet niin vireä, niin miksi olet maksamassa englannin kielistä laskua? Kannattaisiko soittaa laskutukseen ja kysyä yrittääkö joku kusettaa sua?

      Joo ja näin reilusti >50 vuotta nuorempana voin katkerasti todeta, että sinun ikäiset sentään saa hoitoa. Jos nuorempana sairastuu, niin kukaan ensinnäkään usko että sulla on mitään jolloin diagnoosi viivästyy helposti 6-12 kk, kaikki pitää lähtökohtaisesti mielenterveyspotilaana ja sitten kun saa komplikaatiot hoitamatta jättämisestä, joutuu elämään niiden kanssa sitten seuraavat 50 vuotta ja raatamaan niska limassa, jotta sinun ikäiset saa laadukasta terveydenhoitoa.

      Jos olisin elänyt sinun ikäiseksi terveenä, niin en kyllä valittaisi. Parempihan se vaan että kuolee nopeasti sydäriin eikä jää hitaasti kitumaan.

      • Sepe_Teus

        Edellä olevan keskustelun avaaja ”Yksi_monien_puolesta” ei kyllä varsinaisesti valittanut omaa kohtaloaan, vaan otti esiin pari huomaamaansa epäkohtaa. Lisäksi hän osoitti myötätuntoa kohtalotovereitaan (joilla mahdollisesti ei ole takanaan tukiverkostoa) ja ylikuormitettua sairaanhoitohenkilökuntaa kohtaan, jopa kiittäen heitä hyvästä hoidosta.

        Koska nimimerkki atjiewojwejin on jo nuorena noin katkeroitunut, säälittää jo etukäteen mahdollisuus, että hänkin mahdollisesti saavuttaa tuon 80 vuoden iän. Kun katkeruus tuolla asenteella ehtii kumuloitua yli 50 vuoden ajan, taitaa olo olla tosi karmea kahdeksankymppisenä.

        Pääsääntöisestihän me kaikki joudutaan elämämme rahoittamaan, kuten varmaan nimimerkki
        Yksi_monien_puolestakin on tehnyt. Tosin sitten kunkin kyvyistä, koulutuksesta ja syntyperästä riippuen toinen raataa niska limassa elantonsa eteen ja toinen pääsee vähemmällä.
        Katkeruus on kyllä kamala tauti, koska tällaisen henkilön purkaukset tosiaan helposti tulkitaan mielenterveyspotilaan horinaksi.
        Kuolintavasta (lähinnä sen nopeudesta) kyllä olen samaa mieltä atjiewojwejin kanssa. Kituminen, oli se sitten hidasta tai nopeaa, ei varmaankaan kenestäkään ole mukavaa.
        Toivottavaa olisi, että elämä olisi elämisen arvoista loppuun saakka.


      • areaergrea
        Sepe_Teus kirjoitti:

        Edellä olevan keskustelun avaaja ”Yksi_monien_puolesta” ei kyllä varsinaisesti valittanut omaa kohtaloaan, vaan otti esiin pari huomaamaansa epäkohtaa. Lisäksi hän osoitti myötätuntoa kohtalotovereitaan (joilla mahdollisesti ei ole takanaan tukiverkostoa) ja ylikuormitettua sairaanhoitohenkilökuntaa kohtaan, jopa kiittäen heitä hyvästä hoidosta.

        Koska nimimerkki atjiewojwejin on jo nuorena noin katkeroitunut, säälittää jo etukäteen mahdollisuus, että hänkin mahdollisesti saavuttaa tuon 80 vuoden iän. Kun katkeruus tuolla asenteella ehtii kumuloitua yli 50 vuoden ajan, taitaa olo olla tosi karmea kahdeksankymppisenä.

        Pääsääntöisestihän me kaikki joudutaan elämämme rahoittamaan, kuten varmaan nimimerkki
        Yksi_monien_puolestakin on tehnyt. Tosin sitten kunkin kyvyistä, koulutuksesta ja syntyperästä riippuen toinen raataa niska limassa elantonsa eteen ja toinen pääsee vähemmällä.
        Katkeruus on kyllä kamala tauti, koska tällaisen henkilön purkaukset tosiaan helposti tulkitaan mielenterveyspotilaan horinaksi.
        Kuolintavasta (lähinnä sen nopeudesta) kyllä olen samaa mieltä atjiewojwejin kanssa. Kituminen, oli se sitten hidasta tai nopeaa, ei varmaankaan kenestäkään ole mukavaa.
        Toivottavaa olisi, että elämä olisi elämisen arvoista loppuun saakka.

        "säälittää jo etukäteen mahdollisuus, että hänkin mahdollisesti saavuttaa tuon 80 vuoden iän. "

        Mitä pikemmin kuolen, sen parempi. En voi tilani vuoksi kuitenkaan perustaa perhettä tai toteuttaa muitakaan unelmiani ja sairaanhoitopiiri ei halua maksaa kalliita hoitoja. Eli varmaan kaikille paras että kuolen.


    • nuoralla_kävelyä

      Terveydenhoitojärjestelmä kuormittuu, koska ensimmäisten vastaanottavien tasojen lekurit eivät hoida hommiaan kuten pitäsi. Siellä pitäisi saada valmiimpaa kerralla eikä kierrättää ja käännyttää kotiin puolikuntoisia.
      Kun vaiva ei parane, ne samat tulee takaisin järjestelmään. Se ei ole säästämistä.

      Aikaa ja rahaa tuhraantuu. Ja se kumuloituu viimekädessä sairaaloille ja pidemmille tasoille.

      Olen viimevuosina seurannut huolestuneena yksityisten lääkäriasemien tason heikkoutta. Sinne mennään lypsämään rahaa, mutta ammattitaito on laiskiaisen tasoa.

      Asuntokannan surkea kunto kuormittaa KOKO järjestelmää. Ihmisillä on OIKEASTI terveydellistä haittaa asunnoistaan ja työpaikoistaan ja lääkärikunta on asiasta ja sen hoitamisesta täysin pihalla. NE ei halua edes kuulla_ ne sanoo "mä en suostu...tää on mun osaamisalueen ulkopuolella". Ja ne lähettää kansalaisen kotiin.

      Asuntokannan hoitamattomuus on sielläkin ammattitaidottoman henkilöstön aiheuttamaa....eli kaikki vaikuttaa kaikkeen. Luokaton huoltomies aiheuttaa viimekädessä järjettömät tappiot kun kansalaisen terveys ja omaisuus tuhoutuu.

      Ne jotka välittävät ovat pulassa ja ylikuorimitettuja.

      AHNEUS hyvät kansalaiset on johtanut rappioon.
      Hoitajat kärsivät sen nahoissaan.

      • nuoralla_kävelyä

        Lisään vielä, ettei pidä syyttää huoltomiestä vaan sen esimiehiä ja sen palkanneita ihmisiä. Yleensä se on isännöitsijät ja tekniset isännöitsijät.

        Syytä kahta jälkimmäistä koko kansakunnan kokoisesta katastrofista.


    • ItaloLakko

      Olen huomannut saman.
      Rahan lypsäntää ja ammattitaito laiskiaisen tasoa.
      Mutta oletteko huomanneet, että laiskiaiset taitavasti kierrättävät 'asiakkaan' seuraavalle laiskiaiselle jollakin verukkeella ja lypsäntä jatkuu, jatkuu, jatkuu.

      • Tehokastako

        Kun menet kivuistasi ja vaivoistasi kertomaan sinne terveys-, arvauskeskukseen, niin saat kertoa vain yhden oireen kerrallaan. Jos haluaiset antaa hieman enemmän infoa tapauksestasi, niin eihän se onnistu. Vain yksi oire kerrallaan.
        Toinen oire sitten toisella kerralla!


      • ItaloLakko

        Juurikin näin!
        Työllistävä vaikutus tälläisellä toiminnalla, oire kerrallaan ja jonot kasvaa ja valivalivalitus resurssipulasta jatkuu.


      • Hölmölässä
        ItaloLakko kirjoitti:

        Juurikin näin!
        Työllistävä vaikutus tälläisellä toiminnalla, oire kerrallaan ja jonot kasvaa ja valivalivalitus resurssipulasta jatkuu.

        Hommat hoidetaan kuin Hömölässä. Eipä ihme, että tilanne on se mikä on!


    • Hölömöööööööö

      Hölömöööööööööö!
      Mutta kyllä kansa maksaaaaaaa!

    • Anonyymi

      Mikäli rahat on tiukililla mutta palvelua olisi saatava, kannattaa terveyspalvelut kilpailuttaa Avunhuuto.fi ssä. Iha vinkkinä. Mulla toimi ihan hyvin. No, ei nyt ollut ihan näin vakava tilanne, mutta silti.

      • Anonyymi

        Mitä tarkoittaa kilpailuttaa terveyspalvelut?
        Käytönnössä ei ole. muuta mahdollisuutta kuin vaihtaa terveyskeskusta jonka minä päätin tehdä.
        Yksityinen Mehiläisen tarjoama terveysasema toki mahdollisti lääkäriajan varaamisen lyhyellä aikavälillä mutta palvelu ei sitten ollut sen kummosempaa.
        Esim.lääkemääräykset täytyy itse hoitaa omakannan kautta.
        Toisekseen lääkäri ei kirjaa lääkemääräysten muutoksia vaan ilmeisesti riittää se että potilas lukee itse omakannasta lääkärinkäynnin kirjaukset.
        Itselle kävi niin että vastaanotolla -akuutti flimmeri- lääkäri ei ilmoittanut edes suullisesti lääkemuutoksesta , eikä myöskään kirjannut sitä lääkemääräykseen siis siihen mitä apteekissa luetaan ja sen mukaan lääkkeen käyttöön ja annostukseen liittyvät ohjeet kirjataan. lääkepakkaukseen .
        Olin toista kuukautta syönyt vanhan ohjeen mukaan määrättyä lääkettä, jonka olin siis hakenut apteekista tuon lääkärissä käynnin jälkeen ja huomattavasti jälkikäteen.
        Apteekissa farmaseutti luki lääkereseptin määräyksen ja tuon vanhan määräyksen mukaan sitten antoi uuden pakkauksen.
        Kun menin omakantaan ja luin lääkärin tekstin, siinä lukikin että tietyn lääkkeen annostus tuplataan eli olin syönyt vanhan ohjeen mukaan melkein kuukauden ajan ja ihmettelin miksi lääkäri ei ollut tehnyt mitään lääkemuutoksia. No olihan hän tehnyt muttei kertonut niistä potilaalle eikä tehnyt muutosta reseptiin.
        Näin saadaan potilas joka on mahdollisesti jo iäkkäämpi näyttämään täysin torvelolta ja ellei jopa dementoituneelta.
        Kun potilas leimataan dementoituvaksi häntä ei tarvitse enää hoitaa aktiivisesti vaan voidaan ikään kuin unohtaa ja keskittää huomio vain kehittyvään muistisairauteen joten kaikki mitä potilas kertoo oireistaan tulkitaan muistisairaan höpötykseksi ja kuvitelmiksi tai dementiaan kuuluviin oireistoihin.
        Näin säästetään taas muutama tuhat euroa yhden potilaan kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa kilpailuttaa terveyspalvelut?
        Käytönnössä ei ole. muuta mahdollisuutta kuin vaihtaa terveyskeskusta jonka minä päätin tehdä.
        Yksityinen Mehiläisen tarjoama terveysasema toki mahdollisti lääkäriajan varaamisen lyhyellä aikavälillä mutta palvelu ei sitten ollut sen kummosempaa.
        Esim.lääkemääräykset täytyy itse hoitaa omakannan kautta.
        Toisekseen lääkäri ei kirjaa lääkemääräysten muutoksia vaan ilmeisesti riittää se että potilas lukee itse omakannasta lääkärinkäynnin kirjaukset.
        Itselle kävi niin että vastaanotolla -akuutti flimmeri- lääkäri ei ilmoittanut edes suullisesti lääkemuutoksesta , eikä myöskään kirjannut sitä lääkemääräykseen siis siihen mitä apteekissa luetaan ja sen mukaan lääkkeen käyttöön ja annostukseen liittyvät ohjeet kirjataan. lääkepakkaukseen .
        Olin toista kuukautta syönyt vanhan ohjeen mukaan määrättyä lääkettä, jonka olin siis hakenut apteekista tuon lääkärissä käynnin jälkeen ja huomattavasti jälkikäteen.
        Apteekissa farmaseutti luki lääkereseptin määräyksen ja tuon vanhan määräyksen mukaan sitten antoi uuden pakkauksen.
        Kun menin omakantaan ja luin lääkärin tekstin, siinä lukikin että tietyn lääkkeen annostus tuplataan eli olin syönyt vanhan ohjeen mukaan melkein kuukauden ajan ja ihmettelin miksi lääkäri ei ollut tehnyt mitään lääkemuutoksia. No olihan hän tehnyt muttei kertonut niistä potilaalle eikä tehnyt muutosta reseptiin.
        Näin saadaan potilas joka on mahdollisesti jo iäkkäämpi näyttämään täysin torvelolta ja ellei jopa dementoituneelta.
        Kun potilas leimataan dementoituvaksi häntä ei tarvitse enää hoitaa aktiivisesti vaan voidaan ikään kuin unohtaa ja keskittää huomio vain kehittyvään muistisairauteen joten kaikki mitä potilas kertoo oireistaan tulkitaan muistisairaan höpötykseksi ja kuvitelmiksi tai dementiaan kuuluviin oireistoihin.
        Näin säästetään taas muutama tuhat euroa yhden potilaan kohdalla.

        Toinen moka mikä yksityisellä lääkäriasemalla tehtiin liittyy myös lääkkeen annostusohjeisiin. Suullisesti lääkäri puhelimessa antoi täysin eri ohjeistuksen mitä taas lääkemääräyksessä oli lukenut. Joten otin lääkkeen suullisen ohjeen mukaan, mikä tarkoitti pienempää lääkemäärää.

        Kun hain uuden lääkepakkauksen, annostusohje oli se sama mikä oli jo ollut käytössä pitkään eikä suonkaan se mitä lääkäri oli suullisesti ilmoittanut puhelimessa
        . Varmaan apteekissa ihmettelivät kun en ollut käynyt hakemassa lääkettä sen mukaan mitä se ohjeen ja määräyksen mukaan kuluisi ja todennäköisesti taas sain tietyn leiman farmaseuttien silmissä ja tieto toki välittyi lääkäriasemallekin etten ole syönyt jotain lääkettä ohjeen ja määräysten mukaisesti.

        Näin oikeasti tavallisesta kansalaisesta tehdään lääkekielteinen tai lääkettä liikaa käyttävä ja hankala potilas. Ja kaikki Mehiläisen terveyskeskuksen lääkäreiden omien virheiden johdosta.
        Mutta kuka uskaltaa kyseenalaistaa lääkärin sanaa? Tai erehtyväisyyttä, ei kukaan. Mielummin syy vieritetään potilaan niskoille, hänen huolimattomuuteen, välinpitämättömyyteen..


    • Anonyymi

      Nyt on tilanne kärjistynyt jo kriittiseksi. Ylen uutisten mukaan HUSin jättisäästöjen tulos: kieltää uusien työntekijöiden palkkaamisen
      https://yle.fi/a/74-20091950

      PS lopputuloksena saattaa hautaustoimistojen palvelut olla suosittuja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      117
      2625
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1148
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1094
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1054
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      923
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      896
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      832
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      799
    Aihe