Kertokaa minulle mitä järkeä on tuottaa ydinjätettä, jonka voidaan sanoa olevan 'kaiken tappavaa'. Minä en näe siinä touhussa järjen hituistakaan.
Ydinjätetuotannon järkevyys?
8
<50
Vastaukset
- Netstux
Olet erehtynyt. Jätettä syntyy usein tuotannon ohessa mutta jätteen tuottaminen ei ole itsetarkoituksellista. Eikä ydinjätteen voida sanoa olevan kaiken tappavaa. Harvinaisen paljon vihreitä virheitä lyhyessä viestissä.
Ydinvoimalat nimenomaan tuottaa ydinjätettä. Hulluinta on se, että sitä ydinjätettä tuotetaan myös sen energian tuottamiseksi, joka Suomessa siirretään Itämerta lämmittämään kalojen mukavuudeksi ja vesistön rehevöitymisen estämiseksi, eikä ihan pienellä tehomäärällä, vaan noin 5.5GW:lla joka hetki! Sehän vastaa noin kahden suuren ydinvoimalan tehoa! Mihin kalat ja Itämeri kalat tarvitsee niin paljon lämpöenergiaa? Ihan hullua.
- 30000
"Minä en näe siinä touhussa järjen hituistakaan."
Minä puolestani näen pelkkää hulluutta siinä, että hiiltä, öljyä, maakaasua polttamalla ihmiskunta tuottaa yli 30000 miljoonaa tonnia/vuosi haitallista ympäristöjätettä.
Näettekö siinä mitään järkeä ?Järkeä siinä touhussa näkee varmuudella valtiot ja tahot, jotka myöntävät sille ja muille fossiilisia energialähteitä käyttäville tukiaisia, Ne jos saataisiin pois, uusiutuvat energiat kannattaisi paljon paremmin.
Merkillistä, että saastuttavia ja vaarallista energiaa tuotetaan valtioiden tukiaisten turvin. Eikö sinustakin?
- kaikellapuolensa
Tuulimyllyt ja aurinkokennot ovat myös osittain jätettä, kuten ydinvoimalat. Osa jätteestä hyötykäytetään, mutta osa ongelmajätettä tuotantotavasta riippumatta.
- Päästövertailu
Fossiilisten polttoaineiden käyttö aiheuttaa haitallisia päästöjä vuosittain keskimäärin 5000 kg per jokainen ihminen.
Ydinpolttoaineiden käyttö aiheuttaa haitallisia päästöjä vuosittain keskimäärin alle 10 grammaa per jokainen ihminen.
Fossiilisten polttoaineiden päästöt leviävät suurimmaksi osaksi vapaasti luontoon. Ydinpolttoaineiden päästöt sijoitetaan eristettyihin varastotiloihin. Vain hyvin vähäinen osuus pääsee luontoon. Ydinjätteen radioaktiivisuus säilyy liki ikuisesti. Sen tuottajat vain voi vastata kaisista sinä aikana aiheuttamistaan vahingoista. Sellainen toiminta in kestävän kehityksen kannaltakin katsoen täysin järkeä vailla.
"Sen tuottajat EI vain voi vastata kaisista sinä aikana aiheuttamistaan vahingoista."
sana 'ei siis jäi pois. turhaa kiirettä pidän turhempiin askareisiin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2484078Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1282343Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575822006- 1411491
Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!39968Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein129958- 77949
Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!335889Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8867J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti
Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl62790