Hyvä ensiauto?

PiakkoinKortti

Mikä olisi hyvä ensiauto? Vaatimuksia olisi muutama; Ei saisi kuluttaa mielettömästi, ei mikään hirmukallis ja ei mikään ihan pikkuauto. Meidän perheessä ollaan kato totuttu isompiin autoihin ja koen aivan pikkuiset autot hyvin epämielyttävinä ja ahdistavina.

Tulen ajamaan tod.näk. ainakin alkuun enemmän maalla kuin kaupungissa. Tilanne voi toki muuttua, jos/kun muutan opiskelemaan muualle.

Ollaan mietitty muutamaa jo vanhempien kanssa, mm. Dacia Dusteria, Kia Soulia, Chrysler PT Cruiseria ja Honda Jazzia. Onko joku näistä ihan hyvä vai mitä itse ehdottaisitte?

Auto toimisi perheen yhteisenä ainakin siihen asti, kun muutan omilleni.

10

63

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mazdamääään

      Honda noista ylivoimaisesti vähävikaisin ja luotettavin, kuten japanilaiset yleensä.

      Itsellä oli, ja on vieläkin jo 10v ajan, mazda 626 -90 ensiautona joka on erittäin vähävikainen (valmistettu japanissa), edullinen huolta ja jos jotain kulutusosaa on uusittava, niin osat ovat edullisia ja helppo itse vaihtaa. Ja kokoisekseen erittäinn tilava sisältä, enemmän kuin tarpeeksi tilaa 190cm miehelle.

      Japanilaiseen vain tekee parin sadan euron ruostesuojauskäsittelyn niin edessä on paljon huolettomia vuosia. Tekniikka päihittää eurooppalaiset 10-0. Ja huono ajettavuuskin koskee lähinnä Toyotia, ei muita japseja.

      • pienikinneri

        Mutta tuo jazzihan on kooltaan pikkuauto. Aloittaja nimenomaan halusi isompaa autoa, Miten olisi Accord tai CR-V? Riittävän suuria, hyviä ajaa, säilyttää arvonsa, arvostettuja ja luotettavia.


    • VaihtoABC

      "Ollaan mietitty muutamaa jo vanhempien kanssa, mm. Dacia Dusteria, Kia Soulia, Chrysler PT Cruiseria ja Honda Jazzia."

      Melkoinen skaala täysinkin toisistaan poikkeavia autoja... hintaeroista puhumattakaan. OLETAN haettavan 10000euron ajoneuvoa?
      Veikkaisin kuitenkin, ettei kysyjällä taida vielä olla hölkäsenpöläyksen vertaa käsitystä, mitä on hakemassa. Pitäisikö nyt vielä pitää perhepalaveri siitä, millä budjetilla ollaan autoa hankkimassa ja JOS se on tuo 10-tonnia, löytyy tuossa hintaluokassa "sen sata" suositeltavampaakin vaihtoehtoa kuin yllä luetellut. (Mielipiteitä toki, kukin hankkikoon itselleen mieluisimman... eli tällä palstalla ei kertakaikkiaan saa järjellisiä "suosituksia" yhdeltäkään vastaajalta. Ei edes allekirjoittaneen mielipiteitä pidä lukea kuin piru raamattua, autoalalla vaikka toiminkin.)

      Luettelemiisi kuitenkin omakohtaiset kommentit, tueksi tai vastaan, päättele itse.

      1. HALVIMMILLAAN (miksi maksaa liikaa?) Duster n.10000euroa.
      Tuolla hinnalla saa melko uudehkon "hinnat alkaen" -kriteerit kaikinpuolin täyttävän kulkuneuvon. Autoksikin näitä nimitetään, pikkuisen maasturin näköinen yleiskulkuneuvo. Hinta puolittuu kolmessa vuodessa, se lienee käyttökustannuksiinkin vaikuttava kriteeri?
      2. SOUL KIA:t myös n.10000euron kikkareita. Joku kutsuu peräti "tila-autoksi". Hinta puolittuu tässäkin n.kolmessa vuodessa. KIA:n tekniikka osittain vanhentunutta jo uutena, siksi halvempia kuin länsimaiset kilpailijansa vastaavat tuotteet.
      3. PT Cruiserin 10000eurolla? Ei hlvetissä... hintaluokassa 2-4-tonnia vielä "hankinnan arvoinen" siirtymäväline... mielestäni minkään valtakunnan PT:stä ei sopisi edes pyytää yli 5000euron. Kaikki sen yli on liikaa ja tuollaisen hankittuaan se kannattaa ajaa täysin loppuun ja seuraava osoite kuusakoski, eli paaliin. Vuoden kuluttua tai vaikka 10-vuoden... jonain päivänä se vaan laukeaa totaalisesti korjauskelvottomaksi.
      4. Honda Jazz 10000eurolla? PITÄÄ olla jo 2010-luvulta ja pieniellä ajomäärällä. Muutoin n.puoleen hintaan kannattavaa hankkia vanhempi malli. Tekniikaltaan "samaa vanhaa ja varmaa" jo 2000-luvun alkupuolelta näihin päiviin. Näistä vaihtoehdoista ehdottomasti luotettavin ja parhaiten hintansa/myytävyytensä pitävä.

      Onnea auton hankintaan, kymppitonni on iso raha ja uutta uuden auton takuulla sillä ei saa. Hyvän käytetyn kyllä löytää, kun osaa vain etsiä.

    • potkuauto

      VAAJALLE POTKUAUTO. KEKSI MTAAS AVAUKSEN!

    • lajslkjflkklgdsl

      Kymppitonni on hankala rahamäärä nykyään autokaupoissa, sillä voi saada uuden citykinnerin tai jos haluaa isomman niin muutaman vuoden vanhan käytetyn mutta käytetyssä voi olla jopa tuhansien eurojen vikoja jolloin rahaa kannattaakin varata 15.000 euroa. Sillä puolestaan saa jo vähän isompia uusiakin autoja joka on mielestäni kannattavampi valinta.
      Sanoisin että käytettyä ostaessa ehkä 7.500 euroa olisi sopivampi raha, varautuu muutamalla tonnilla remontteihin ja jos niitä ei tulekaan niin sen parempi. Tämä raha on puolet halvimpien järkevän kokoisten uusien autojen hinnasta ja vaikka tulisi remonttiakin niin silti jää halvemmaksi kuin uuden hankinta. Jäähän siitä rahaa laittaa vaikka lisävarustettakin siihen käytettyyn, esim. vetokoukku, lämmitin, uudet renkaat ja vanteet, tms.

      • SUUpuhtaax

        Melko osuvasti arvioitu.
        Kymppitonni on toisaalta "iso raha", mutta totta on sekin, että 5-7 tuhannella saa todennäköisesti ihan yhtä hyvän (tai huonon) yksilön. Jää vaan kunnostuksiin muutama tonni varaa tai parhaimmillaan säästyy muutama tonni rahaa.
        Kissanhännänvetoa voisi jatkaa loputtomiin siitä, milloin auto on "oikean hintainen". Nyrkkisääntönä voisi ajatella, että jos jossain liikkeessä auto-x maksaa 10000 ja toisessa vastaavanlainen 6000 on tuon kalliimman oltava lähes "puolet parempi". Sitähän se ei useinkaan ole. Se vaan nyt sattuu olemaan myynnissä marmorilattialle asetettuna, uudenveroisen kiiltäväksi kiillotettuna merkkiliikkeessä. Aivan yhtä hyvä (tai huono) voi olla tuo 6000euron auto pienemmässä liikkeessä, vaikka se on ulkomyynnissä eikä enää uutuuttaan kiiltelekään.
        Takuuta ei ole kumpaisessakaan, virhevastuuvelvoitteet molemmilla myyjäliikkeillä tasan yhtä laajat.

        ALOITTAJAN ehdokkaista KIA tai Jazz olisi valintani.


      • Pajatonttu

        Miksi kymppitonni olisi sen hankalampi raha kuin mikään muukaan? Mitä enemmän pelimerkkejä käytettävissä, sitä uudemman tai vaihtoehtoisesti isomman/"arvokkaamman" auton sillä saa. Enemmän rahaa = enemmän vaihtoehtoja.

        Minulle ei ainakaan ole selvää miksi kymppitonnin auton remppaamiseen pitäisi varata viisi tonnia mutta 7.500 €:n autoon pari kolme tonnia. Jos puhutaan samasta automallista niin tuskin tuo käyttäytyy kuin viini, paranee vanhetessaan. Sen sijaan renkaat, tuulilasit, jarrut ja oikeastaan kaikki muukin kyllä kuluu siinä matkalla.

        Vanhemmiten osia alkaa kyllä saamaan helpommin ja halvemmin tarvikkeena mutta tuo tapahtuu ennemminkin pikku hiljaa liukumalla kuin yht'äkkisellä pompsilla.


      • NiinPäSeOn

        Olisko tässä kyse logiikasta jossa 10 tonnin auto valitaan sieltä hintahaitarin huonoimpien joukosta ja vs. 7500€ auto on tietty hintaluokkansa valioyksilö. Ihan tiedoksi, homma voi mennä myös toisin päin.

        Jos haluaa 10 tonnilla taatusti luotettavan auton, ihan ensin kannattaa kokoluokka sovittaa oikein. Tuollaista VW Polo kokoluokkaa sillä hintaa löytyy lähes uudenkarheaa ja vähän ajettua ihan valittavaks asti ja aika hyvin myös atetta suurempaa, mutta silloin joutuu tinkiin ed. verrattuna jostain. Hyväkuntoisia ja vähän ajettuja autoja löytyy myös 7,5 tonnilla, mutta silloin on valittava 10 tonnin autoon verrattuna vähän vanhempi, enemmän ajettu, toisen merkkinen tai toisen kokoinen menopeli.


      • SUUpuhtaax
        Pajatonttu kirjoitti:

        Miksi kymppitonni olisi sen hankalampi raha kuin mikään muukaan? Mitä enemmän pelimerkkejä käytettävissä, sitä uudemman tai vaihtoehtoisesti isomman/"arvokkaamman" auton sillä saa. Enemmän rahaa = enemmän vaihtoehtoja.

        Minulle ei ainakaan ole selvää miksi kymppitonnin auton remppaamiseen pitäisi varata viisi tonnia mutta 7.500 €:n autoon pari kolme tonnia. Jos puhutaan samasta automallista niin tuskin tuo käyttäytyy kuin viini, paranee vanhetessaan. Sen sijaan renkaat, tuulilasit, jarrut ja oikeastaan kaikki muukin kyllä kuluu siinä matkalla.

        Vanhemmiten osia alkaa kyllä saamaan helpommin ja halvemmin tarvikkeena mutta tuo tapahtuu ennemminkin pikku hiljaa liukumalla kuin yht'äkkisellä pompsilla.

        Tämä on juuri tätä mitä sanoin:

        "Kissanhännänvetoa voisi jatkaa loputtomiin siitä, milloin auto on "oikean hintainen"."


      • SUUpuhtaax
        NiinPäSeOn kirjoitti:

        Olisko tässä kyse logiikasta jossa 10 tonnin auto valitaan sieltä hintahaitarin huonoimpien joukosta ja vs. 7500€ auto on tietty hintaluokkansa valioyksilö. Ihan tiedoksi, homma voi mennä myös toisin päin.

        Jos haluaa 10 tonnilla taatusti luotettavan auton, ihan ensin kannattaa kokoluokka sovittaa oikein. Tuollaista VW Polo kokoluokkaa sillä hintaa löytyy lähes uudenkarheaa ja vähän ajettua ihan valittavaks asti ja aika hyvin myös atetta suurempaa, mutta silloin joutuu tinkiin ed. verrattuna jostain. Hyväkuntoisia ja vähän ajettuja autoja löytyy myös 7,5 tonnilla, mutta silloin on valittava 10 tonnin autoon verrattuna vähän vanhempi, enemmän ajettu, toisen merkkinen tai toisen kokoinen menopeli.

        "Hyväkuntoisia ja vähän ajettuja autoja löytyy myös 7,5 tonnilla, mutta silloin on valittava 10 tonnin autoon verrattuna vähän vanhempi, enemmän ajettu, toisen merkkinen tai toisen kokoinen menopeli."

        Tai vaan yksinkertaisesti valita edullisemmilla hinnoilla kauppaa tekevä autoliike. Tasan samanlainen voi olla liikkeessä x 10000 ja liikkeessä y 7500.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      105
      1034
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      908
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      777
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      85
      693
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      645
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      570
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      506
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      485
    9. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      482
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      44
      469
    Aihe