Tie uskonnonopetuksen poistamiseen kouluissa

EsaYlikoski

Vapaa-ajattelijain liiton tavoitteena on säätöjensäkin mukaan uskonnonopetuksen poistaminen kouluista. Se tarkoittaa nykyistä, tunnustuksellisen luontoista uskonnonopetusta. Uskonnoista samoin kuin uskonnottomuudesta, ateismista, humanismista, vapaa-ajattelusta ja sekulaarista kulttuurista pitää luonnollisesti myös opettaa perustietoja. Minkä nimisissä aineissa se tapahtuisi, on avoin asia, mutta historia, yhteiskuntaoppi ja filosofia ovat myös kuvassa mukana. Monissa maissa on oppiaineena myös etiikka.

Vapaa-ajattelijain liitto on ilmaissut, että se ei kannata keskustelussa aiemmin esillä ollutta kaikille yhteistä uskontotietoa. Vaparien käsityksen mukaan maailmankuvallisia, elämänkatsomuksellisia ja eettisiä kysymyksiä ei pidä typistää uskontojen tarkastelutavan, sektorin tai spetrin kautta tapahtuvaksi. Tästä ovat myös Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat käyttäneet hyviä puheenvuoroja. Elämänkatsomustieto (ET) käsittelee nyt näitä katsomuksellisia asioita uskontoja laajakatseisemmin.

Vapaa-ajattelijain kannanotoissa peruskoulu- ja lukiolakiin on esitetty elämänkatsomustiedon avaamista nyt kaikille niin, että nykyinen ev.lut. kirkkoon liitettyjen lasten ja nuorten "pakkouskonto" peruskoulussa ja lukiossa lopetetaan. Tämä uudistus on lakiteknisesti helppo toteuttaa parin sanan lakiviilauksella, eikä se vaadi meneillään olevan opetussuunnitelmatyön uusimista. Sitä voidaan perustella muun muassa yhdenvertaisuudella ja lasten oikeuksilla. Lapsiasianvaltuutetun toimisto on myös esittänyt ET: avaamista valittavaksi kaikille.

Vapaa-ajattelijat on ilmaissut huolensa ev.lut. kirkon vahvaan katsomukselliseen otteeseen koko koululaitoksessa. Kirkon sisälähetystyö ja suoranainen hegemonia ilmenee siten, että vaikka opetuksen tulisi olla uskonnollisesti tunnustuksetonta ja sitoutumatonta, ev.lut. kirkon julistukselliset jumalanpalvelukset ja aamuhartaudet ovat toistuvaa arkipäivää kouluissa. Monissa kouluissa varsinkin alaluokilla opettajat johtavat jopa päivittäisi uskonnollisia toimituksia ruokarukousten muodossa.

Edellä sanottua taustaa vastaan kysymys yhteiseen katsomusaineeseen siirtymisestä olisi uskonnonvapauden käytännön toteuttamisen kannalta hyvin ongelmallinen. Nykyinen vahva uskonnollinen tuputus ja pakkouskonnonopetus sekä elämänkatsomustiedon sekä uskonnottomien ja toisuskoisten syrjintä tulisi saada ensin todennetusti loppumaan. Ennen kuin tästä on kertynyt vahvaa näyttöä, voi mielestäni olla mahdollista alkaa tarkastella yhteiseen katsomusaineeseen siirtymistä niin että se tarkoittaisi nykyisen elämänkatsomustiedon oppiaineen lopettamista.

Tämä tarkoittaa ensinnäkin sitä, että sisällöltään kaikille sopiva elämänkatsomustieto avataan kaikille oppilaille mahdolliseksi valinnaiseksi vaihtoehdoksi. Ja tämä tarkoittaa sitä, että julistuksellisen, tunnustuksellisen ev.lut. uskonnonharjoituksen organisointi ja ymppääminen peruskoulun ja lukion päiväohjelmaan lopetetaan. Tämän pitäisi olla lainsäädännön valossa helppoa, koska peruskoulu- ja lukiolakien mukaan oppilaitosten tehtäviin ei kuulu minkään uskonnon julistuksellisen uskonnonharjoituksen järjestäminen toimintansa osaksi.

Kannattaa myös huomata, että monet oppiaineet koulussa eivät suinkaan ala vielä ensimmäisellä luokalla. Esimerkiksi historia alkaa nyt 5. luokalta ja tuntijakouudistuksen jälkeen 4. luokalta mukaan tulleen yhteiskuntaopin kanssa. Monia katsomuksellisia asioita olisi peruteltua alkaa opettaa vasta samoihin aikoihin. Nyt uskontojen opetus on käytännössä hyvin tunnutuksellisen luontoista juuri 1.-3. luokilla.

Jatkokeskustelussa mukana voi olla myös hybridimalli, jossa osa katsomusopetuksessa olisi yhteistä ja osa eriytettynä vapaan valinnan mukaan. Joka tapauksessa perheillä ja lukiolaisilla tulee olla mahdollisuus valita vapaasti tarjolla olevien vaihtoehtojen väliltä. Tämä valinnan vapaus voidaan toteuttaa jo nykyisen tuntijaon pohjalta avaamalla ET kaikille nopealla muutoksella peruskoulu- ja lukiolakeihin.

55

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EsaYlikoski

      Korjaus! Viidennen kappaleen viimeisen virkkeen piti tietenkin kuulua näin:
      Ennen kuin tästä on kertynyt vahvaa näyttöä, ei voi mielestäni olla mahdollista alkaa tarkastella yhteiseen katsomusaineeseen siirtymistä niin että se tarkoittaisi nykyisen elämänkatsomustiedon oppiaineen lopettamista.

    • aijahah

      "Elämänkatsomustieto (ET) käsittelee nyt näitä katsomuksellisia asioita uskontoja laajakatseisemmin."
      "elämänkatsomustiedon avaamista nyt kaikille niin, että nykyinen ev.lut. kirkkoon liitettyjen lasten ja nuorten "pakkouskonto" peruskoulussa ja lukiossa lopetetaan"

      Ymmärränkö oikein, että tarkoitus on säilyttää valinnanvapaus, eli oppilaalla on edelleen oikeus valita uskonnonopetus, jos niin haluaa?

      • aijahah

        Ja miksi ET käsittelee uskontoja? Wikin tietojen mukaan petuksen teemoina perusopetuksessa ovat:

        Ihmissuhteet ja moraalinen kasvu
        Itsetuntemus ja kulttuuri-identiteetti
        Yhteisö ja ihmisoikeudet
        Ihminen ja maailma
        Kansalaisuus ja hyvä yhteiskunta
        Katsomusten maailma
        Kulttuuri
        Etiikka ja hyvä elämä
        Tulevaisuus
        Lukion kurssit ovat:

        Hyvä elämä
        Maailmankuva
        Yksilö ja yhteisö
        Kulttuuriperintö ja identiteetti
        Maailman selittäminen katsomusperinteissä

        Syventävän kurssin opetussuunnitelmaan kuuluu sosiologinen, moraalinen, antropologinen ja psykologinen uskontokritiikki

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Elämänkatsomustieto

        Uskovaiset tuskin haluavat lasten opiskelevan ET:tä sillä ajatuksella että siinä käsitellään uskontoja laajakatseisemmin, saati että siihen kuuluisi uskontokritiikkiä.


    • Et-opelta

      Pikkuisen perustietoa kouluista asiaan liittyen:

      Uskontoa ja elämänkatsomustietoa opettavat peruskoulussa nyt 1.-6. luokilla pääasiallisesti luokanopettajat, eivät varsinaiset aineenopettajat. Yläkoulussa 7.-9. luokilla ja lukiossa aineita opettavat aineenopettajat. Jonkin verran ala- ja yläkoulun rajaa ylitetään ns. yhtenäisissä peruskouluissa niin että aineenopettajia, mm. kielissä, opettaa myös alakoulun yläluokilla.

      Kuitenkin eri puolilla maata useimmissa peruskouluissa (lk 7.-9.) ja lukioissa elämänkatsomustietoa opettavat jotain muuta oppiainetta kuin elämänkatsomustietoa aineenopettajana pääasiallisesti opettavat lehtorit. Koko maassa on vain muutamia päätoimisia elämänkatsomustiedon ja (lukion) filosofian opettajia.

      Aineenopettajaryhminä ET:oa opettavista ovat eniten edustettuina historian ja yhteiskuntaopin opettajat, maantiedon ja biologian opettajat sekä uskonnon (ja psykologian ja filosofian) opettajat. Näiden lisäksi tiedetään ET-opettajina muun muassa matematiikan ja fysiikan opettajia, kuvaamataidon opettajia sekä oppilaalle vieraiden kieltenkin opettajia.

      ET:n avaaminen kaikille lisäisi oppilas- ja opiskelijamäärää, mikä tarkoittaisi myös päätoimisten ET-opettajien toimien hoiamista ja perustamista.

    • LukijanHuomio
    • KysynVaan

      Voi kysyä, miksi vaparivastaiset kampanjoijat tällä foorumilla eivät halua keskustella asiallisesti otsikoiduissa ketjuissa.

      • katsopeiliin

        Voi hyvin kysyä miksi vaparit eivät vastaa kun kysytään.


      • katsopeiliin kirjoitti:

        Voi hyvin kysyä miksi vaparit eivät vastaa kun kysytään.

        Antivaparit ovat toistuvasti jättäneet vastaamatta sen kaikkein olennaisimman kysymyksen: Mikä mättää va-liikkeen tavoitteissa?


    • Löysin https://etopetus.wordpress.com/usein-kysyttyja-kysymyksia/ -sivulta jo vanhentunutta tietoa aiheeseen liittyen, mutta se kuvaa hyvin mikä tilanne oli vielä vähän aikaa sitten.

      "Peruskoulussa lapsille opetetaan 11 kurssia (vuosiviikkotuntia) uskontoa, mikä tekee oppiaineesta yhden koulun laajimmista."

      "Opetusmäärien vertailun vuoksi voi todeta, että esimerkiksi historiaa tarjotaan ensimmäisen kerran vasta 5. luokalla ja varsinaista yhteiskuntaopetusta useimmissa kouluissa vasta 9. luokalla ja vain kahden kurssin verran. Uskonnosta erillistä etiikan, filosofian tai katsomusten opetusta ei ole tarjolla lainkaan kirkkoon kuuluville nuorille."

      "Näihin opetuksen painotuksiin nähden on ymmärrettävää, että 87% 15-vuotiaista nuorista menee yhä perinteiden vuoksi rippikouluun, mutta samalla 60% samoista nuorista ei halua äänestää ja jopa puolelle nuorista ei tutkimusten mukaan muodostu minkäänlaista aktiivisen kansalaisen identiteettiä."

      Minulle tilanne oli juuri kuvatun mukainen 90-luvulla. Onneksi yhteiskuntaopin osalta tilanne on muuttunut/muuttumassa paremmaksi. Jos oppilaille opetettaisiin uskonnon sijasta vielä elämänkatsomustietoa tilanne paranisi entisestään.

      • Unohdin mainita että tutkimus johon tuossa viitataan on tehty 2000-luvun alussa.


      • Et-opelta

        Näin vielä tänä vuonna. Elokuusta 2016 alkaen uskonnon kokonaistuntimäärä peruskouun aikana on 10 vuosiviikkotuntia. Tämä tarkoittaa, että yhtenä vuotena on kaksi uskonnontuntia viikossa.

        Valitettavasti Päivi Räsänen onnistui taistelemaan yhden tunnin, kun alkuperäinen esitys oli 9 vuosiviikkotuntia (9 peruskouluvuoden aikana) eli yksi tunti/viikko joka luokka-asteella.


      • Et-opelta kirjoitti:

        Näin vielä tänä vuonna. Elokuusta 2016 alkaen uskonnon kokonaistuntimäärä peruskouun aikana on 10 vuosiviikkotuntia. Tämä tarkoittaa, että yhtenä vuotena on kaksi uskonnontuntia viikossa.

        Valitettavasti Päivi Räsänen onnistui taistelemaan yhden tunnin, kun alkuperäinen esitys oli 9 vuosiviikkotuntia (9 peruskouluvuoden aikana) eli yksi tunti/viikko joka luokka-asteella.

        Hyvä että uskonnon opetuksen määrääkin on korjattu. Keskimäärin tunti viikossa tai enemmän koko peruskoulun ajan tuntuu kuitenkin vielä paljolta, jos ei koe sitä uskontoa omakseen jonka vanhemmiltaan on perinyt. Eikä näkökulman laajentaminen tekisi pahaa sellaisellekaan, joka on omaksunut vanhempiensa uskonnon. Toivottavasti tämä vapaa-ajattelijoiden tiekartta-projekti lähtee etenemään vielä tämän vaalikauden aikana.


    • FUCKIFUUU

      Perusopetuslain mukaan kaikki opetus tulee perustua tutkittuun tietoon.

      Uskonnonopetuksessa ei mikään perustu tutkittuun tietoon. Enkä puhu siitä, että puhutaan tarinoista vaan jopa täydet valheet siitä milloin Raamattu on muodostunut. Oppikirjat ovat täynnä luulottelua ja valheita. Edes "tietopohjainen" osa uskonnonopetuksesta ei perustu TUTKITTUUN tietoon.

      Johtopäätös: Jotta perusopetuslakia ei rikottaisi niin uskonnonopetusta pitää muuttaa "ateistiseksi" tai lakkauttaa kokonaan.

    • ttkkl

      Jos uskonnon lisäksi opettaisivat yhteiskuntaopin ja elämöäkatsomustiedon yhdistelmää niin tunnit vähenisi eikirkonjäsenille, joitten ei tarvitseisi osallsitua uskonnonopetukseen.

    • Et-opelta

      Koulujen alkaessa on hyvä ajankohta keskustella otsikon aiheesta ja siitä, miten edetään nykytilanteesta.

    • Humanistisesti

      Kouluasiassa pitää osata tarkastella pitkän tahtäyksen ja lyhyen tähtäyksen tavoitteita ja niiden keskinöissuhteita.

      Asioita mm. 1) uskonnonharjoitus ja sille vaihtoehtoisen ohjelman kehittäminen,
      2) ET-opetuksen avaaminen ja isompi tuntijakoremontti.. 3) opetusuunnitlematyö kunnissa

    • Et-opelta

      Perustavoitteen ja osatavoitteiden yhdistäminen on mahdollisuuksien kanssa taiteilua. Niin juuri tämän asian kanssa nyt.

      • SilleTukea

        ET-opetuksen avaaminen kaikille vaikuttaa realistiselta ja käytännössä nopealta kehitysaskeleelta.


    • Humanisti-vapari

      Tarkoittaa varmaan seuraavaa:

      "Vapaa-ajattelijat on ilmaissut huolensa ev.lut. kirkon vahvaan katsomukselliseen otteeseen koko koululaitoksessa. Kirkon sisälähetystyö ja suoranainen hegemonia ilmenee siten, että vaikka opetuksen tulisi olla uskonnollisesti tunnustuksetonta ja sitoutumatonta, ev.lut. kirkon julistukselliset jumalanpalvelukset ja aamuhartaudet ovat toistuvaa arkipäivää kouluissa. Monissa kouluissa varsinkin alaluokilla opettajat johtavat jopa päivittäisi uskonnollisia toimituksia ruokarukousten muodossa.

      Edellä sanottua taustaa vastaan kysymys yhteiseen katsomusaineeseen siirtymisestä olisi uskonnonvapauden käytännön toteuttamisen kannalta hyvin ongelmallinen. Nykyinen vahva uskonnollinen tuputus ja pakkouskonnonopetus sekä elämänkatsomustiedon sekä uskonnottomien ja toisuskoisten syrjintä tulisi saada ensin todennetusti loppumaan. Ennen kuin tästä on kertynyt vahvaa näyttöä ei voi mielestäni olla mahdollista alkaa tarkastella yhteiseen katsomusaineeseen siirtymistä niin että se tarkoittaisi nykyisen elämänkatsomustiedon oppiaineen lopettamista.

      • HyväTavoite

        Kun tunnustuksellisen uskonnonharjoituksen tyrkyttäminen ja ET:n syrjintä saadaan pois kouluissa, tilanne onkin sitten huomattavasti muuttunut tämänhetkisestä.


    • LukijanHuomio

      Tuossa on yhdistetty pitkän ja lyhyen tähtäyksen tavoitteet.

      • SanonVaan

        Ensin ET kaikille ja muutenkin ET:n syrjinnälle stop. Samalla julistuksellinen uskonnonharjoitus pois koulupäivien virallisesta ohjelmasta. Vasta sen pohjalta on perustetta keskustella suuremmista reemonteista käytännössä. Mutta hyvä toki keskustella visioista jo nyt.


      • SäästöKohde
        SanonVaan kirjoitti:

        Ensin ET kaikille ja muutenkin ET:n syrjinnälle stop. Samalla julistuksellinen uskonnonharjoitus pois koulupäivien virallisesta ohjelmasta. Vasta sen pohjalta on perustetta keskustella suuremmista reemonteista käytännössä. Mutta hyvä toki keskustella visioista jo nyt.

        Jos opettajat istuvat lukuvuoden aikana työaikanaan 8 tuntia kirkon jumalanpalveluksissa (matkoineen), se tekee palkkarahoina liki 10 miljoonaa euroa... Kunnilta!

        Se työaika tulee saada parempaan käyttöön! Tällainen korruptiorahahana kirkolle talkoiluna tulee saada kiinni!


      • rahahana.kiinni
        SäästöKohde kirjoitti:

        Jos opettajat istuvat lukuvuoden aikana työaikanaan 8 tuntia kirkon jumalanpalveluksissa (matkoineen), se tekee palkkarahoina liki 10 miljoonaa euroa... Kunnilta!

        Se työaika tulee saada parempaan käyttöön! Tällainen korruptiorahahana kirkolle talkoiluna tulee saada kiinni!

        Nappasin tästä myös uuden ketjun. OPS: mukaiseen opetukseenhan ei tunnustuksellinen uskonnoharjoitus, sen organisointi siis, edes kuulu.


      • JotainProtia
        SäästöKohde kirjoitti:

        Jos opettajat istuvat lukuvuoden aikana työaikanaan 8 tuntia kirkon jumalanpalveluksissa (matkoineen), se tekee palkkarahoina liki 10 miljoonaa euroa... Kunnilta!

        Se työaika tulee saada parempaan käyttöön! Tällainen korruptiorahahana kirkolle talkoiluna tulee saada kiinni!

        Varsinkin alakoulussa seurakunnan aamuhartaudet koko koululle nappaavat ensimmäisen tunnin opetuksesta pois 10-15 minuuttia ylimääräistä. Sellaista ei pitäisi hyväksyä.


      • LukijanHuomio
        SäästöKohde kirjoitti:

        Jos opettajat istuvat lukuvuoden aikana työaikanaan 8 tuntia kirkon jumalanpalveluksissa (matkoineen), se tekee palkkarahoina liki 10 miljoonaa euroa... Kunnilta!

        Se työaika tulee saada parempaan käyttöön! Tällainen korruptiorahahana kirkolle talkoiluna tulee saada kiinni!

        Aamuhartaudet ja sivutyökulut laskien päädytään jopa lähelle 20 miljoonas euroa.


    • PiiloOpsPois

      Tuo uskonnonharjoituksen järjestäminen koulun toimesta on samalla myös "piilo-opetussuunnitelma" jos joku!!

    • TuliMieleen

      Opettajille haastetta tässäkin. Tsemppiä ja kansalaisrohkeutta. Omien ja muiden ihmisoikeuksien puolesta.

      • TuliMieleen

        Jos niitä jumalanpalveluksia ympätään koulupäivään, monille opettajille on varmaan hyvä ja helpottavaa päästä kehittämään niille hyviä vaihtoehtoisia, ei-uskonnollisia tilaisuuksia ja ekskursiokäyntejä koulun ulkopuolella.


    • SanonVaan

      Ajankohtainen keskustelun aihe. "Piilo-opetussuunnitelman" käsite sopii hyvin kriittisseen tarkasteluun. Se mitä koiulu tekee nimenoomaisten oppituntien ulkopuoella, oon keskeinen tekijä siinä kaikessa, mitä koulu tekee. Kyllähän se on myös "opetusta".

      • Poimintaa

        Ketju tuli vastaan, kun selasi foorumia vähän pidemmälle. Tämä heinäkuussa tehty avaus ja siitä käyty keskustelu noteeraamisen arvoinen vieläkin.

        "Piilo-opetussuunnitelma" on sekä opetukseen että varsinkin oppilaitosten kaikkeen muuhunkin toimintatapaan liittyvänä tosi tärkeä asia.


      • Et-opelta
        Poimintaa kirjoitti:

        Ketju tuli vastaan, kun selasi foorumia vähän pidemmälle. Tämä heinäkuussa tehty avaus ja siitä käyty keskustelu noteeraamisen arvoinen vieläkin.

        "Piilo-opetussuunnitelma" on sekä opetukseen että varsinkin oppilaitosten kaikkeen muuhunkin toimintatapaan liittyvänä tosi tärkeä asia.

        "Muuhun toimintaapaan" ovat kuuluneet mm. ns. koululaisjumalanpalvelukset ja aamuhartaudet. Jos koulun ikkunat ovat auki vain kirkonmäelle päin, jos miltei ainoat vierailijat ovat pappeja, siinä sitä on avointa piilo-opetussuunnitelmaa kerrakseen.


    • LukijanHUomio

      Tässä yksi vaihtoehto maailmalta:
      http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1449981203921

      Eräänlaista elämänkatsomustaitoa.

      Eilenhän HS:n toimittaja kirjoitti Yhdysvalloista. Siellä ei ole uskonnonopetusta julkisissa kouluissa, ja sen lisäksi ei ole myöskään minkään ykisttäisen uskonnon "seimikuvaelmia" tms. ohjelmaa.

      Vapaapäiviä on eri kouluissa sen mukaan, millaisista kultturi taustoista on oppilaita.

    • VapausValitaET

      Ei pakkouskonnolle ja ei pakkouskontotiedolle!

      • SanonVaan

        Avaukssessa on hyvää strategista pohdintaa.
        SSS-hallitukselle ei pidä antaa mitään virikettä säätää "pakkouskontotieto" kaikille.


      • LukijanHuomioita

        Norjan ja Ruotsin koulujen uskontotieto ei saa kiitosta maiden uskonnttomilta humanistiliitoilta. Uskontojen ositetut osuudet ovat yhteensä kohtuuttoman suuria. Samanlainen Suomessa tuhoaisi ETn saavutukset.
        Nyt on aika laajentaa, vahvistaa ja avata ET-opetusta kouluissa kaikilla luokka-asteilla.


    • LukujenHuomio

      Hyvä laajemmin taustoittava aloitus.
      Samalla ajankohtaisena vaatimuksena on ET:n avaaminen - ja vahvistaminen oppilashankinnalla.

      • LukujenHuomio

        Lasten kirkosta erottamisen lisääminen jatkona aikuisten eroamisille (noin 1000 pääsiäispyhinä) on yksi väylä myös ET:n vahvistamiseen


    • TukiVapareille

      Vaparit opetuksen uudistamisen puolesta. Uskonnon tuputus pois koulusta. Elämänkatsomustiedon puolesta.
      Vapaa-ajattelijat on uskonnottomien ihmisoikeusjärjestö, joka myös edistää sekulaaria kulttuuria ja tykkää tiedepohjaisesta maailmankuvassta ja humanistisesta etiikasta. Tästä tämän IHEU:n jäsenjärjestön jäsenyyteen: http://vapaa-ajattelijat.fi/liity-jaseneksi/
      Katso myös www.iheu.org

      • SanonJopa

        Hyvä!


      • SanonJopa

        Hyvä!


    • TukiVapareille
    • KeskusteluJatkuu

      Ajankohtainen avaus.
      Tässä vaiheessa, kun ET on, toimimme ET:n avaamisen ja vahvistamisen puolesta.

      • KysynVaaan

        Miten toimien? Kansalaisaloite?!


    • Ei pidä myöskään unohtaa sitä, että toisen asteen oppilaitoksissa pidetään myöskin uskonnollisia hartaustilaisuuksia ainakin lukukauden päätöstilaisuuksissa ja niistäkin tulisi luopua yhtälailla kuin luovuttaisi peruskouluissa ja lukioissa.
      Samoin niitä uskonnollisia tilaisuuksia pidetään myöskin jopa Eduskunnan valtiopäivillä. Pelkäävätkö päättäjät siis uskonnottonien kansanedustajien enemmistöä, eikä siksi kykene päättämään asioista toisin. :)
      Se, että tunnustuksellisesta uskonnonopetuksesta luovuttaisi peruskouluissa, lukioissa ja uskonhartauksista toisen asteen oppilaitoksissa jne. ei tulisi Suomessa ikävä kyllä vielä täysin riittämään. Suomen valtion tulisi irrottautua vähintään kirkosta ja kaikesta uskontoon liittyvästä ihan yhteisellä päätöksellä ja irtisanoa kaikki ne opettajat jotka ovat saaneet enemmän teologista koulutusta kuin pedakogian opintoja opiskellessaan. Teologit ei varsinkaan pitäisi olla kouluissa uskonnonopettajina tai edes ET-opettajana, koska tällöin hyvin helposti ne uskonnon opettajat alkaisivat jakelemaan mielihyvin niitä Raamattuja sieltä kirjahyllystä vaikka ne olisi pitänyt laittaa myyntiin joko kirpputorille tai paperikeräykseen. Ehkä ennemmin paperinkeräykseen, kun voi olla hieman vaikeeta myydä sellaisia Raamattuja eteenpäin johon on oppilaat piirtäneet kuulakärkikynällä Raamatun keskelle aiheeseen kuuluvia kirkkovenepiirroksiaan. :) Niitä kirkkoveneitä ei tullut piirrettyä koskaan niin paljon kuvaamataidon oppitunnilla, kun se ei taas kuulunut mitenkään aiheeseen.
      Varsinkin yläasteen uskonnon oppitunnit eli kirkkohistorian tunnit voi pitää vaikkapa historian opettaja. Ei uskonnonopettaja yhtään sen paremmin osaa koskaan puhua kuin kristinuskosta, jos pitäisi jostakin hinduista tai taolaisista olla tunnin aihe niin sitten yhtäkkiä opettaja alkaa jakamaan Raamattuja. Mitä se Raamattu nyt taolaisuudesta tai hinduista kertoo, niin en valitettavasti sitä ymmärtänyt?!

      Kävin yli 15 vuotta sitten riparin ateistiperheen kasvattina (isäpuoli oli/on ateisti, biologinen äitini "tapakristitty"), koska se kuuluu ehkä lähinnä suomalaiseen perinteeseen, eikä mielestäni uskontoon ja kun kaveritkin meni. En piirrellyt koskaan kirkkoveneitä hankkimaani Raamattuun, mutta poltin sen lopulta seuraavana kesällä kesämökin saunan kiukaan sytykkeenä, kun tuohet oli lopuillaan (kannet vaan revin pois ja Raamattu palamaan)! :) En ole koskaan saanut niin hyviä löylyjä kuin mökin saunasta siitäkään huolimatta. Erosin myöhemmin kirkosta v. 2003, enkä ole koskaan sitä katunut. :)

      • Vapaa-aikaan

        Kyllä, II asteen ammatilliseen koulutukseen tungetaan jumalanpalvelluksia myös, vaikka uskonto ei olekaan enää oppiaineena. Uskononharjoituksen organisointi ja tupputtaminen ei kuitenkaan kuulu oppilaitosten lakisääteisiin tehtäviin. Voisi jättää uskonnonharjoitukseen osallistumisen tai mieluummin osallistumattomuuden opiskelijoille itselleen koulun ulkopuoliseen vapaa-aikaan.


      • Vapaa-aikaan kirjoitti:

        Kyllä, II asteen ammatilliseen koulutukseen tungetaan jumalanpalvelluksia myös, vaikka uskonto ei olekaan enää oppiaineena. Uskononharjoituksen organisointi ja tupputtaminen ei kuitenkaan kuulu oppilaitosten lakisääteisiin tehtäviin. Voisi jättää uskonnonharjoitukseen osallistumisen tai mieluummin osallistumattomuuden opiskelijoille itselleen koulun ulkopuoliseen vapaa-aikaan.

        Itsekin lintsasin aina silloin kun oli joku hartaus toisen asteen oppilaitoksessa. Sanottiin, että siellä on läsnäolopakko, mutta eihän siitä minulle mitään seurannut. Ei tultu kotoa hakemaan tai Jumala ei tullut kotiin mua vainoomaan!


      • TuliMieleen

        Tähän täytyy kyllä puuttua laajemmalti. Ei kuulu oppilaitoksen tehtäviin.


      • TuliMieleen

        Oman ketjun väärtti


    • Kerrosriisuuntumista

      Asiassa on monta tasoa ja aikajännettä...

      • VaatimatonToive

        Kun sais ne jumalanpalvelukset pois koulupäivästä!


      • UpUp
        VaatimatonToive kirjoitti:

        Kun sais ne jumalanpalvelukset pois koulupäivästä!

        Tämä ylös


      • TukeaNuorille
        VaatimatonToive kirjoitti:

        Kun sais ne jumalanpalvelukset pois koulupäivästä!

        Se ratkaisisi. Ei tarvitsi kahta rinnakkaissta tilaisuutta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      233
      2172
    2. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1808
    3. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      60
      1436
    4. Onko telepatia totta

      Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1215
    5. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      61
      1075
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

      Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1068
    7. Nainen, olen niin pettynyt

      Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      994
    8. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

      Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      990
    9. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      834
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

      Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      832
    Aihe