Kuopion Car&Machine

miettikää

Miettikää ennen kuin ostatte ko. liikkeestä autoa. Itse ostin ja auton piti olla kunnossa. Mutta kuinkas ollakaan alle kahdessa viikossa alkoi tyhkäkäynti temppuilla kun moottori oli lämmin.
Tottakai liikkeeltä kyselemään korvauksia, koska auton piti olla kunnossa. Auton myyjä kertoo, että asia ei kuulu hänelle ja antaa numeron henkilölle, jolle asia kuuluu. No, tämä toinen henkilö sanoo, että nämä asiat eivät kuulu hänelle vaan kolmannelle henkilölle. Tämän kolmannen henkilön numeroa ei anneta, koska hän on kuulemma niin kiireinen ettei jouda puhelimeen. Eikä kerrota edes sukunimeä. Selvää vastuun palloittelua.
Ja kun asiassa tullaan hieman vastaan, niin ei oteta mitään kantaa, vaan hermostutaan.
Ei anna kovin hyvää kuvaa asiakaspalvelun laadusta. Taisi olla ensimmäinen ja viimeinen auto siitä liikkestä.

22

7968

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikael

      Eli kuluttajaneuvoja auttaa asiassa eteenpäin.
      Itsekseen ei kannata taistella tuulimyllyjä vastaan.

    • JiiKoo

      Kiitos kirjoittajalle infosta.
      Moderaattorien kannattaisi pistää pystyyn oma alue näille "kivitiloille". Sieltä olisi helppo tarkistaa, mitä/ketä kannattaa välttää ja toisaalta autoliikkeet ehkä kantaisivat enemmän vastuuta ja parantaisivat palvelua, kun tietäisivät että tällainen palsta on olemassa ja kaikkien nähtävillä.
      Kuopion Car&Machine...iskevä nimi firmalla. Itse luottaisin enemmän, jos olisi vaikka Kuopion auto ja kone. No ehkä olen vanhanaikainen....

    • kunnossa?

      Kirjoitit, että auto alkoi temppuilla kahden viikon käytön jälkeen. Sen perusteella auto oli kunnossa. Kuinka pitkään käytetyn auton myyjän pitäisi mielestäsi vastata erilaisista häiriöistä?

      • yrjö

        siksihän liikkeestä ostetaan kovalla hinnalla ja sitten ne myyjien puheet..
        kuten kuopiolaisessa toisessa autoliikkeessa joka myy skodaa..
        tuttu sanonta myydessä että meillä takuu pelaa ja kun olemme autoliike kyltti katolla niin joudumme vastaamaan myymistämme autoista..
        kuten esim jobbarileimalla varustetusta käytetystä autos josta ostajan pitäisi tietää että autosta ei mene runkopoikki käsin puristelemalla jos autossa on leima joka on muutaman kuukauden vanha !!!!!!
        mutta kyllä ei hinnalle katetta saa tälläisissa liikeissä....
        mutta esim jurpilla myynnissä olevista korjattavista romuista se näkyy jo hinnassa mitä ollaan ostamassa....
        kaksiviikkoa autoliikkeestä ostettu auto pitää olla kunnossa vielä ja jos ei niin liike vastaa täysin siitä...


      • miettikää

        Yksityisestä myyjästä en tiedä, mutta liike on mielestäni vastuussa jos vikoja ilmenee kahden viikon sisällä. Varsinkin kun sanoivat ostohetkellä että takuu on puoli vuotta. Ja onpas muuten kuluttajasuoja asiamies samaa mieltä...


      • TT-Citikka

        Kuluttajasuojalain mukaan 3-6 kuukautta riippuen auton hinnasta ja iästä. Ei tuon hintaiseen autoon kahdessa viikossa saa tulla mitään vikoja. Kannattaa tutustua kuluttajasuojalakiin, siitä on yllättävää apua.


      • Neuvottava
        TT-Citikka kirjoitti:

        Kuluttajasuojalain mukaan 3-6 kuukautta riippuen auton hinnasta ja iästä. Ei tuon hintaiseen autoon kahdessa viikossa saa tulla mitään vikoja. Kannattaa tutustua kuluttajasuojalakiin, siitä on yllättävää apua.

        Kun selailin tätä palstaa huomasin rekisteröidyn nimimerkkisi alta usein viittauksen kuluttajasuojaan.

        Joten oletko kunnallinen kuluttajasuojaneuvoja vähillä töillä kuormitettuna kun harjoitat markkinointia?

        Joskin nykyisessä etenkin kuntien kireässä taloustilanteessa se on ymmärrettävää, itsensä täytyy tehdä tarpeelliseksi, mieluiten vielä niin että työt vielä vähän kasaantuu jotta voi perustellusti puhua työperäisestä stressistä.

        Toisaalta jos olet kuluttajaneuvoja niin johtanet joko tahallisesti harhaan tai sitten et ole perehtynyt kuluttajasuojalakiin tai kauppalakiin.


      • TT-Citikka
        Neuvottava kirjoitti:

        Kun selailin tätä palstaa huomasin rekisteröidyn nimimerkkisi alta usein viittauksen kuluttajasuojaan.

        Joten oletko kunnallinen kuluttajasuojaneuvoja vähillä töillä kuormitettuna kun harjoitat markkinointia?

        Joskin nykyisessä etenkin kuntien kireässä taloustilanteessa se on ymmärrettävää, itsensä täytyy tehdä tarpeelliseksi, mieluiten vielä niin että työt vielä vähän kasaantuu jotta voi perustellusti puhua työperäisestä stressistä.

        Toisaalta jos olet kuluttajaneuvoja niin johtanet joko tahallisesti harhaan tai sitten et ole perehtynyt kuluttajasuojalakiin tai kauppalakiin.

        En kylläkään ole kuluttajaneuvoja. Olenpahan vain joutunut kuluttajasuojalain perusteisiin joutunut perehtymään toimiessani kuluttajana markkinoilla. Se on totta, että hienouksia en tunne. Ja kuluttajasuojalakikin on välillä aika tulkinnanvarainen. Eli kannattaa ottaa yhteyttä kuluttajaneuvojaan, jos haluaa ottaa hienoudet ja tapauskohtaisen tulkinnan selville.

        Se on totta, että näin tarkemmin lukien, alkuperäisessä viestissä ei mainita auton hintaa, ikää ja kilometrejä, joilla on ratkaiseva merkitys siihen, minkälaiset viat menevät autoliikkeen piikkiin. Eli siinä tuli harha. Mutta tuskin kyseessä on romutettavaksi menevä auto, joka olisi käsittääkseni jokseenkin ainoa tapaus, jossa kahden viikon kuluessa tuleva tuollainen vika menisi ostajan vastuulle. Kun lisäksi kyseessä on todennäköisesti vika, jota ostaja ei koeajolla ja silmämääräisellä tarkastuksella ole voinut havaita - ostajalla on tarkastusvelvollisuus (tämä tarkoittaa, ettei esimerkiksi verhoilun kuluneisuudesta tai heti koeajolla esiin tulevasta viasta voi jälkikäteen valittaa autoliikkeelle, se kun on havaittavissa jo ostohetkellä).

        Kuluttajasuojalaki on tehty nimenomaan heikomman osapuolen eli kuluttajan suojaksi. Eli tässä mielessä ohittaa kauppalain (jota en kyllä tunne ollenkaan). Eli näin ollen kauppalakia ei tarvitse tunteakkaan tällaisessa asiassa - ellei sitten kauppakirjaan ole kirjoitettu jotain lisämääritettä (ostetaan viallisena vika mainiten tms.). Lisämäärite "myydään siinä kunnossa kun on" ei vapauta autoliikettä vastuusta yksityismyynnin ollessa kyseessä - siitä on pykälät kuluttajasuojalaissa.

        Tahallisesti en ole ketään johtanut harhaan. Olenpahan vain yrittänyt auttaa keskusteluun osallistuneita. Tuskin kukaan voi olettaa tällaisella palstalla saavansa lakimiehen tms. vastuulla kirjoitettuja neuvoja vaan tajuaa, että on otettava asiantuntijoihin yhteyttä tarvittaessa tarkempia neuvoja (eli tässä tässä tapauksessa kuluttajaneuvojaan). Eli enpähän oikein ymmärrä tuonlaista letkautusta ollenkaan harhaanjohtamisesta.


      • aRska
        Neuvottava kirjoitti:

        Kun selailin tätä palstaa huomasin rekisteröidyn nimimerkkisi alta usein viittauksen kuluttajasuojaan.

        Joten oletko kunnallinen kuluttajasuojaneuvoja vähillä töillä kuormitettuna kun harjoitat markkinointia?

        Joskin nykyisessä etenkin kuntien kireässä taloustilanteessa se on ymmärrettävää, itsensä täytyy tehdä tarpeelliseksi, mieluiten vielä niin että työt vielä vähän kasaantuu jotta voi perustellusti puhua työperäisestä stressistä.

        Toisaalta jos olet kuluttajaneuvoja niin johtanet joko tahallisesti harhaan tai sitten et ole perehtynyt kuluttajasuojalakiin tai kauppalakiin.

        varmankin se autokauppias jonka "oikeuksia" tässä nyt poljetaan "mainostamalla" kuluttajansuojaa. Kyllä se vaan niin on, että kaikilla liikkeestä ostetuilla autoilla on jonkinlainen kuluttajansuoja. Jos se toimivana on myyty ja asia ei pidä paikkaansa niin seuraamuksia tulee.


    • en sano

      Minua yritti kusettaa Pörhön autoliike Oulussa joskus viime vuosikymmenellä. Eli jotain 37 000 mk:n auto, juuri leiman saanut!! oli sammua jo autoliikkeen pihalle. Ja taas ensimmäiseen risteykseen. Syy: tyhjäkäynti temppuili ja kierrokset putosivat nollille ja auto sammui. Ajoin sen samantien autokatsastusasemalle maksulliseen tarkastukseen, samaan, josta leima oli. Pakokaasutesti tehtiin ja muutakin tsekattiin. Jonka jälkeen hyvin vihainen katsatustarkastaja puheli puhelimeen... lopuksi ajoin auton takas Pörhölle. Jonka kustannuksella autoon vaihdettiin pakoventtiilit, mutta ei Pörhöllä, vaan toisella puolen kaupunkia. Oli varmaan yksi niitä tapauksia, jonka takia autoliikkeiltä vietiin oikeuksia tarkistaa itse autojen päästöt.

    • miettikää

      Siis auto oli alle 100tkm ajettu. Mielestäni tuon verran ajetulta autolta voisi odottaa että siinä ei ilmenisi vikoja heti kaupan pihasta lähdettäessä. Tarkoitus kun oli hankkia auto jolla ajelisi vielä monta vuotta.

      • TT-Citikka

        Jos antamasi tiedot pitävät paikkansa, niin tapaus on aika selkeä. OTA YHTEYTTÄ KULUTTAJANEUVOJAAN! Usein jo pelkkä yhteydenotto auttaa.

        Ainoastaan, jos vika on sellainen, että se olisi sinun pitänyt havaita ostohetkellä autoa tarkastelemalla ja koeajamalla, joudut itse maksamaan, muuten autoliike maksaa jos yhtään tuntee kuluttajasuojalakia.

        Valitettavasti kuluttajaviranomaiset voivat antaa vain suosituksia, jää sitten aivan autoliikkeen vastuulle noudattaako suosituksia. Ainoa tapa saada pakottava määräys on mennä käräjäoikeuteen. Ja se taas voi maksaa enemmän kuin vian korjaaminen. Erityisesti jos vielä tulee häviö.


      • paskaa
        TT-Citikka kirjoitti:

        Jos antamasi tiedot pitävät paikkansa, niin tapaus on aika selkeä. OTA YHTEYTTÄ KULUTTAJANEUVOJAAN! Usein jo pelkkä yhteydenotto auttaa.

        Ainoastaan, jos vika on sellainen, että se olisi sinun pitänyt havaita ostohetkellä autoa tarkastelemalla ja koeajamalla, joudut itse maksamaan, muuten autoliike maksaa jos yhtään tuntee kuluttajasuojalakia.

        Valitettavasti kuluttajaviranomaiset voivat antaa vain suosituksia, jää sitten aivan autoliikkeen vastuulle noudattaako suosituksia. Ainoa tapa saada pakottava määräys on mennä käräjäoikeuteen. Ja se taas voi maksaa enemmän kuin vian korjaaminen. Erityisesti jos vielä tulee häviö.

        Esitä nyt yksikin tapaus jossa todetaan, että 100 tkm ajettu auto johon tulee kahden viikon kuluttua käyntihäiriö olisi myyjän vastuulla. Selvitä nyt sitten samalla kun luulet asian tuntevasi, kuinka pitkälle myyjän vastuu ulottuu tässä tapauksessa.


      • TT-Citikka
        paskaa kirjoitti:

        Esitä nyt yksikin tapaus jossa todetaan, että 100 tkm ajettu auto johon tulee kahden viikon kuluttua käyntihäiriö olisi myyjän vastuulla. Selvitä nyt sitten samalla kun luulet asian tuntevasi, kuinka pitkälle myyjän vastuu ulottuu tässä tapauksessa.

        On se vaan niin hauskaa väittää, että toinen on väärässä ilman mitään perusteluja.

        Ja jos luit viestini tarkkaan, niin EN väittänyt, että asian oikeaa laitaa 100% varmuudella tietäväni vaan kehotin ottamaan yhteyttä KULUTTAJANEUVOJAAN. Mutta kuluttajasuojalaissa on kyllä selkeät pykälät, jonka perusteella voisi arvella sen kuuluvan autoliikkeelle.

        Kannattaisi tutustua kuluttajasuojalakiin, siitä on yllättävää hyötyä.


      • Tuolla
        TT-Citikka kirjoitti:

        On se vaan niin hauskaa väittää, että toinen on väärässä ilman mitään perusteluja.

        Ja jos luit viestini tarkkaan, niin EN väittänyt, että asian oikeaa laitaa 100% varmuudella tietäväni vaan kehotin ottamaan yhteyttä KULUTTAJANEUVOJAAN. Mutta kuluttajasuojalaissa on kyllä selkeät pykälät, jonka perusteella voisi arvella sen kuuluvan autoliikkeelle.

        Kannattaisi tutustua kuluttajasuojalakiin, siitä on yllättävää hyötyä.

        Liikkeellä muutenkin tuo moraali aika löyhässä.
        Aiemmin liike oli kuuluisa mittarin ruuvauksesta, joten mittarilukemaa ei kannata uskoa.
        Tiedän tapauksen, jossa 700tkm ajetusta autosta katosi noin lukemat yhtäkkiä tuossa liikkeessä.
        Jäljelle jäi 250tkm ja autona oli Mitsun Galant.
        Autosta ei olis mitään tiennyt päällepäin, että oli niin paljon ajettu. Kuluttaja asiamiehelle soittamaan pian vain, kyllä liike sen korjaa. Liike on siitä vastuussa, muistaakseni 2-3kk. Yksityiseltä jos ostat, ei autolla ole takuuta.


    • Kuopiolainen

      Ko. liike on huonossa maineessa, muttei ole ainoa kuopiolainen ns. kyseenalainen mesta.


      Kannattaa muistaa, ettei halvalla todellakaan saa hyvää.

      Edullisen hintaluokan auton ostaisin yksityiseltä ajan kanssa kunnon koeajoineen (useampi päivä).

      Kuluttajansuoja edullisessa autossa kun ei ole mielestäni liikkeessä juurikaan parempi kuin yksityiseltä ostettaessa - eli aikaslailla nolla.
      Hinta on kuitenkin enemmän kohdallaan.

      • Toope

        kuka hullu antaa autonsa ventovieraalle useamman päivän koeajoon...huh huh mitä juttuja!!


      • Kuopiolainen
        Toope kirjoitti:

        kuka hullu antaa autonsa ventovieraalle useamman päivän koeajoon...huh huh mitä juttuja!!

        ...perseaukiselle pennulle, varsinkaan tuntemattomalle, ei tietenkään anneta.

        Kaksi autoa, muutaman vuoden vanhaa, olen ostanut siten, että olen ottanut auton viikonlopuksi ajoon. Tiedänpä useamman tutun, joka on toiminut samoin. Kyllä sitä aina jotain pantin tapaista sovitaan; esim. toinen auto myyjän pihaan siksi aikaa kun on toinen koeajossa.

        Puhun nyt 20000€ autoista ja täytyy myöntää, ettei koskaan ole ollut ongelmia.

        En minäkään tämänkään hintaluokan autoa antaisi tuntemattomalle lippispäälle reviteltäväksi, puhumattakaan kalliimmista.

        Tosiostaja? Sellainen, joka tietää mitä hakee ja haluaa vain tarkastaa onko tekniikka tms. kunnossa.

        Niin, en ajele corolloilla vaan ns. urheilullisemmilla vehkeillä---näiden suhteen on ymmärrettävämpää, että ostaja haluaa tutustua autoon enemmän kuin johonkin 1,6iihin.

        Olen säästänyt useita tuhansia euroja/auto verrattuna liikkeiden autoihin näin kauppaa käydessäni. Pettymyksiäkään ei ole kohdalle sattunut. Eniten sen sijaan rahaa on palanut liikkeestä ostetussa uudessa autossa: ei edes viitsi laskea sitä, paljonko on auton arvo tippunut vuodessa.


    • kokenut

      Minäkin suosittelisin ottamaan yhteyttä kuluttajaneuvojaan jos et ole sitä vielä tehnyt.
      Edesvastuutonta liiketoimintaa ellei asia kuulu kenellekään, tosiaan selvää vastuun pakoilua. Yritä ottaa selvää onko mittaria ruuvattu (sehän on tietääkseni laitonta toimintaa). Onpa kiireinen kolmas henkilö ettei jouda liikkeen sotkuja selvittämään, vai onko vastaavia enemmänkin??? Itse en osta ko. liikkeestä autoa.

      • kävelen..

        kyseisestä firmasta oli muistaakseni joskus juttua kuluttaja-lehdessä maksamattomista hyvityksistä jotka kuluttajavalituslautakunta on suositellut maksettavaksi jostain autokaupasta.


    • ..........

      Liike toimii kuulemma siten, että mitään ei korvata, jos ei tehdä kirjallista reklamaatiota. Ja sitten liike haluaa tehdä huollot itse ja kustannukset kuulemma laitetaan asiakkaan kanssa puoliks. Ja kun liike korjaa itse, voi korjauskulut olla mitä vaan...

    • ei koskaan tuolta

      Joo, tämä kyseinen yritys on siis nykyisin etelä siilinjärvellä ja pulju on kuluttaja-asiamiehen mustalla listalla. Eli eivät vastaa korvauksiin, vaikka kuluttaja suoja olisi takana. Käräjiltä vain saa korvausta. Nythän oli pari tapausta syssyllä, kun erästä etelä siilinjärveläistä liikettä vastaan on nostettu korvaus syytteitä... Mikähän liike??? ;)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1786
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1262
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1123
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      72
      975
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      105
      909
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      828
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      742
    8. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      741
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      691
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      673
    Aihe