Vapari-komediaa

vapariuskovaiset

"Kukaanhan ei voi kieltää, että papin kastettua lapsen se lapsi ei olisi kastettu lapsi tai että vainajalle osoitetut siunaussanat eivät siunaisi vainajaa. Tästä kertoo se jossain määrin koominenkin asia, että eräät vapaa-ajattelijat kieltäytyvät hautaamisesta siunattuun maahan, vaikka he toisaalta eivät usko liturgisten tekojen vaikutukseen."
http://himmeet.blogspot.fi/2015/07/kahdenlaisia-lapsia-ja-vainajia.html

" "Risto" kommentoi eilistä blogikirjoitustani ja kertoi kuulleensa, että jotkut lapsena kastetut ateistit käyvät esimerkiksi Hämeenlinnan Katumajärvessä pesemässä kasteensa pois. Kiinnostava huomautus! Ymmärrän, että joku pitää Jumalaa ja hänen nimissään tehtyjä tekoja hölynpölynä. Sitä en kuitenkaan käsitä, että joku tuntee tarvetta peruuttaa hölynpölyn tulokset, niin kuin ne eivät olisikaan hölynpölyä vaan oikeasti vaikuttavia tekoja. Missä on logiikka?"
http://himmeet.blogspot.fi/2015/07/voin-suudella-hindulaista-jumalaa.html

Vaparit ovat uskonnollisempia kuin uskaltavat myöntää. Vapaa-ajattelijain liitto on 1576 hengen pienuskonto.

16

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EsaYlikoski

      Ihan hauskaa muuten, mutta väite "uskomisesta" siunaukseen vain ei pidä paikkaansa. Katumajärven nimihän tulee siitä, että miekkalähetyksessä pakkokasteen ottaneet talonpojat joskus 900 vuotta sitten peruivat kasteensa asejoukkojen lähdettyä. Vapaa-ajattelijoilla ei ole ollut mitään tuollaista seremoniaa ohjelmassaan. Ks. siviiliseremonioista www. pro-seremoniat.fi

      Mutta kiitos hyvästä ideasta; ehkä se voisi olla hauska demonstraatiomuoto lapsikastetta vastaan lapsen oikeuksien näkökulmasta. Tai oikeataan sitä vastaan, että kirkon lapsijäsenyydestä seuraa lapselle ja nuorelle "pakkouskonnonopetus" peruskoulussa ja lukiossa sekä kirkollisverovelvollisuus (joka jatkuu eroamisvuoden loppuun asti).

      Kyllä vapaa-ajattelijoita haudataan kirkolliselle puolelle ns. sukuhautoihin, enemmän kuin kirkon hautausmaan ”tunnutuksettomalle” puolelle. Ei "siunaus" maata saastuta. Mutta hautaustoimilain säätämä kirkollisen omistuksen monopoliasema ja 100 miljoonan euron tuki siihen on epäreilu. Niinpä vastalauseena kirkon hegemonialle hautaustoimessa monet vapaa-ajattelijat valitsevat, siis toivovat itselleen esim. tuhkan sirottelun muualle, tai uurnan hautauksen muualle. Jos joku välttää kirkon hautausmaata, hän välttää usein myös sitä tunnustuksetonta puolta.

      Vapaa-ajattelijayhdistysten hautausmaiden tulisi saada valtion tai kunnan tukea, ei vain kirkon hautausmaiden. Monimuotoisuus lisääntyy, ja valtion tulisi tunnustaa se.

      • vapariuskovaiset

        Muistaakseni vaparit lobbasivat noita tunnustuksettomia hauta-alueita... Nyt ne eivät sitten kelpaakaan!

        Pienuskonto vapaa-ajattelijat voisi hyvinkin suorittaa kasteen poispesemisen riitin. Kuvaavaa uskonnollisuudellenne on se, että innostuit.


      • EsaYlikoski
        vapariuskovaiset kirjoitti:

        Muistaakseni vaparit lobbasivat noita tunnustuksettomia hauta-alueita... Nyt ne eivät sitten kelpaakaan!

        Pienuskonto vapaa-ajattelijat voisi hyvinkin suorittaa kasteen poispesemisen riitin. Kuvaavaa uskonnollisuudellenne on se, että innostuit.

        Vaparit ovat lobanneet tunnustuksettoman julkisen hautaustoimen puolesta, ei kirkon monopolin puolesta. Samoin kuin tunnustuksettomien synnytyssairaaloiden ja muidenkin sairaaloiden puolesta.

        Kuvaavaa ihmisoikeusjärjestölle on tarttua myös uusiin tai uusvanhoihin keinoihin osoittaa mieltä ihmisoikeuksien rajoituksia vastaan, kuten lasten oikeuksien rajoituksia vastaan.

        Eikö sinua häiritse, että pikkulapsille lätkäistään tuollaisen uskonnnollisen rituaalin myötä myös rajoitukset kouluopetuksen valintoihin (Et mene ET-opetukseen!) sekä verovelvollisuus vielä kirkosta eroamisen jälkeenkin? Ettekö uskokaan asiaasi ilman että valtio tulee peliin?


      • vapariuskovaiset
        EsaYlikoski kirjoitti:

        Vaparit ovat lobanneet tunnustuksettoman julkisen hautaustoimen puolesta, ei kirkon monopolin puolesta. Samoin kuin tunnustuksettomien synnytyssairaaloiden ja muidenkin sairaaloiden puolesta.

        Kuvaavaa ihmisoikeusjärjestölle on tarttua myös uusiin tai uusvanhoihin keinoihin osoittaa mieltä ihmisoikeuksien rajoituksia vastaan, kuten lasten oikeuksien rajoituksia vastaan.

        Eikö sinua häiritse, että pikkulapsille lätkäistään tuollaisen uskonnnollisen rituaalin myötä myös rajoitukset kouluopetuksen valintoihin (Et mene ET-opetukseen!) sekä verovelvollisuus vielä kirkosta eroamisen jälkeenkin? Ettekö uskokaan asiaasi ilman että valtio tulee peliin?

        Miksi lapsille lätkäistään vanhempien kaavakkeen rastin perusteella äidinkielen opetus? Jokainen tajuaa, että tämä "ihmisoikeus" mitä ajatte, on 1576 hengen vakaumus. Sitä te yritätte saada valtion valvomaksi sekulaariksi pakkotunnustukseksi.


      • vapariuskovaiset kirjoitti:

        Miksi lapsille lätkäistään vanhempien kaavakkeen rastin perusteella äidinkielen opetus? Jokainen tajuaa, että tämä "ihmisoikeus" mitä ajatte, on 1576 hengen vakaumus. Sitä te yritätte saada valtion valvomaksi sekulaariksi pakkotunnustukseksi.

        Äidinkieli ei rajoita lapsen mahdollisuuksia opiskella kouluissa eri kieliä äidinkielen lisäksi.


      • ET_korjattava
        rainbowshy kirjoitti:

        Äidinkieli ei rajoita lapsen mahdollisuuksia opiskella kouluissa eri kieliä äidinkielen lisäksi.

        Saahan sitä opiskella myös muita uskontoja oman uskonnon lisäksi. Tai siis täytyy opiskella. Oletko koskaan vilkaissut minkään uskonnon opetussuunnitelmaa. Oikeastaan vain ET on uskontotiedon antamisessa aika heikoissa kantimissa. Ainakin luterilaisuus tulisi olla paljon vahvemmin läsnä läheisyysperiaatteen mukaisesti. Suomi on vahvan luterilaistaustainen ja se pitäisi ottaa opetuksessa huomioon. Nythän ET on eräänlainen negaatio, ei-uskonto, mikä ei anna riittäviä valmiuksia uskontojen ymmärtämiseen.


    • pesäero

      Kyse voi olla periaatteellisesta tavasta ilmaista ettei usko moisiin asioihin. Kyllähän tuota samaa keinoa käyttävät uskovaisetkin.
      Uskovaisilla kun tapana nähdä ylimyönteisessä valossa nekin, jotka eivät kannata mutta jotka kohteliaisuudesta ovat hiljaa tai eivät eroa joukosta.

    • Huhhahheijaaa

      Omanlaistansa uskovaisuutta on sekin, että uskoo kaikkea, mikä netissä liikkuu, ja on valmis heti kaatamaan sen herjana toisten niskaan. Uskovaisilla on kova tarve saada väitettyä, että kaikki uskovat johonkin. Siis jos itse uskoo saavansa juuri oikein uskomalla peräti iankaikkisen elämän, ei siis mikään vaatimattomuudella pilattu usko, niin tokihan kaikki muutkin kait edes jotain uskovat, vaikka eivät uskokaan tietenkään ihan niin suurenmoista kuin itse uskoo...

      • AnteeksiVaan

        Haiskahtaa hieman omahyväiseltä, itsekeskeiseltä ja suuruudenhullulta kuvitella saavansa oikein uskomalla ikuisen elämän...


      • vapariuskovaiset

        Mistä ihmeestä vaparien rituaalikäyttäytyminen johtuu, jollei piilevästä uskonnollisuudesta. Oikein on perustettu firmakin markkinoimaan näitä rituaaleja!


      • MiksiNiinMörrinä
        vapariuskovaiset kirjoitti:

        Mistä ihmeestä vaparien rituaalikäyttäytyminen johtuu, jollei piilevästä uskonnollisuudesta. Oikein on perustettu firmakin markkinoimaan näitä rituaaleja!

        Niin, www.pro-seremoniat.fi
        Mistä ihmeestä tosiaan johtuu, että ihmiset haluavat juhlistaa ja juhlia erinäisiä asioita, ilman uskontoa? Sosiaalisessa kansakäymisessä ei ole kysymys muusta kuin hyvin piilevästä uskonnollisuudesta. Miksi siis vaparivastaisuutenne?


      • Rahahanat.kiinni
        MiksiNiinMörrinä kirjoitti:

        Niin, www.pro-seremoniat.fi
        Mistä ihmeestä tosiaan johtuu, että ihmiset haluavat juhlistaa ja juhlia erinäisiä asioita, ilman uskontoa? Sosiaalisessa kansakäymisessä ei ole kysymys muusta kuin hyvin piilevästä uskonnollisuudesta. Miksi siis vaparivastaisuutenne?

        Anteeksi poikkeama keskusteluunne, mutta tuo firma on Kimmo Sundströmin tietojen mukaan aika sekavassa taloustilanteessa.

        Itse keskusteluun sanoisin, että vaparien turha kieltää tuon firman tarjoavan myös rituaalityyppistä palvelua. Siinä suhteessa se on täysin uskonnollisten toimijoiden kaltainen.

        Kysyn, onko valtion rahaa (esim. vaparien saaman valtiontuen kautta) pantu tämän huonosti hoidetun rituaalipalvelufirman ylläpitoon?


      • mikä.liitos.niillä
        Rahahanat.kiinni kirjoitti:

        Anteeksi poikkeama keskusteluunne, mutta tuo firma on Kimmo Sundströmin tietojen mukaan aika sekavassa taloustilanteessa.

        Itse keskusteluun sanoisin, että vaparien turha kieltää tuon firman tarjoavan myös rituaalityyppistä palvelua. Siinä suhteessa se on täysin uskonnollisten toimijoiden kaltainen.

        Kysyn, onko valtion rahaa (esim. vaparien saaman valtiontuen kautta) pantu tämän huonosti hoidetun rituaalipalvelufirman ylläpitoon?

        Eikös sitä vaparirahaa siirretty Humanistiliitolle joku aika sitten. Olikohan sekaan ihan laillista?


    • mar_evan

      Englannissa on kasteenpurkamisrituaali vapareille. Siinä vaparipappi viitoineen käyttää hiustenkuivaajaa apunaan.
      Usassa oli Ateistikirkko. Seurakunta riitautui ja nyt siellä on jo parikin "tunnustuskuntaa". Aika erikoista.

    • ihan.naurettavaa

      Naurettavaa. Vain ja ainoastaan naurettavaa. Katumajärvessä palattiin suomalaiseen pakanuuteen. Siihenkö nämä pesijät ovat palaamassa? Ainakin rituaalista päätellen.

      • Hevarilta

        Taiteiden yön performanssi onkin huumoripitoinen pläjäys, joka suuntautuu ei edes niinkään kirkon lapsijäsenten kastamista vastaan, vaan sitä, että valtio lukittelee väestörekisterissä lapsia uskonnon mukaan - kohtalokkain seurauksin.

        Nythän kirkkoon liitetyt lapsiparat eivät pääse edes elämänkatsomustiedon opetukseen.

        Ja kun vihdoin saavat 18-vuotiaana itse erota kirkosta, valtiovallan verokarhu ja tarvittaessa vouti vie koko vuodelta kirkollisveron, vaikka olisi eronnut jo esim. tammikuussa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1313
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      640
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      481
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      149
      408
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      387
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe