Osaiskohan joku täällä sanoa mitään ratkaisua tähän ongelmaa, mistä lähtisi tätä purkamaan...
Auto on nissan almera tino vm-02 1.8 bensakoneella ajettu n. 225 000. Ostin auton toukokuussa ja n. kuukauden käytössäolon jälkeen sammui ekan kerran tienposkeen. Käynnistyi heti uudelleen, mutta kun painoi kaasua niin sammui taas. Hetken sammuksissa seisottuaan lähtee taas käyntiin ja matka jatkuu.
On tehnyt tämän nyt kesän aikana kaikenkaikkiaan 5 kertaa, aina sillon kun tulee vähän enempi ajoa päivän aikana. Normaalisti siis vaan työmatkat vajaa 10 km suuntaansa eikä tällöin ongelmaa ole tullut. Maanantaina tuli reilummin ajoa päivän aikana, auto oli välillä seisoksissa puolesta tunnista pariin tuntiin. Kotimatkalla sitten taas sammui eikä sammuksissa seisotuksesta huolimatta enää jaksanut oikein pysyä käynnissä. Sain kuitenkin auton kotia n. 3 km matkan 1-vaihteella ajaen semmoissa muutamankymmenen metrin pätkissä kunnes aina vaan sammui taas.
Auto on antanu vikakoodin "katalysaattorin tehokkuus alle rajan". Käytin yhdessä liikkeessä ja siellä huomasivat että 2-lambda antoi ihan ihme arvoja, joten se meni vaihtoon. No vikakoodia ei sen vaihdon jälkeen ole enää tullut, mutta auto jatkoi temppuilua.
Tuttu meinasi, että bensapumppu olis paskana. Toisessa liikkeessä taas meinasivat, että jos pumppu olisi rikki niin sillon ei lähtisi liikkeelle ollenkaan ja moottoristakin kuuluisi joku ylimääränen(?) ääni. Moottorista siis ei kuulu mitään epänormaaleja ääniä. Polttoainepumpun releen vaihtoa suosittelivat ja näin tehtiin, mutta sekään ei auttanut. Tänään auto taas hyytyi ekan kerran vain 4 km ajon jälkeen. Auto seisoi 5 min paikallaan ja sitten lähti taas käyntiin ja pääsin kotia yhdellä kertaa. Tällä kertaa auto sammui kuin seinään kun painoin kaasua edellä menneen ajoneuvon käännyttyä risteyksestä. Aina välillä auto nykii kerran-pari hetkeä ennenkuin sammuu, mutta joskus hyytyy ilman tätä nykimistä.
Toiset puhuu, että puola olis paskana, toiset taas sanoo että bensapumppu, toiset taas että putket/huohotinputki tukossa, toinen taas että jakopääketju paskana? Huoltokirjaa autossa ei ole, joten en tiedä onko jakopääremppaa tehty. Ketjukoneella tämä siis.
Onko jollakin ollut samaa ongelmaa ja löytänyt ratkaisua? Tulee meinaan aika kalliiksi alkaa osteleen uutta pumppua jos vika onkin putkistossa tai jakopääketkjussa tai tai tai....
Kiitos jos joku osaa auttaa!
Auto hyytyy/sammuu kesken ajon
21
22152
Vastaukset
- mbman
jätäppä kokeeksi polttoainesäiliön korkki löysälle.
- EkaAuto
Tuon vinkin sainkin ja huomenna kokeilen. Paha vaan mennä sanomaan auttaako se vai ei kun autokaan ei kuitenkaan joka ajoreissulla sammu.. Aika näyttää.
- 1016
Vastaavan tapauksen kanssa painin hiljattain. Johtosarjavika. Jännitteiden tarkastus moottorinohjaimelta. Tarkista KAIKKI tarvittavat jännitteet. Myös starttauksen aikana.
- 161
Jos/kun auto seuraavan kerran sammuu eikä lähde uudelleen käyntiin. Tarkasta syttyykö moottorin vikavalo virran kytkemisen jälkeen. Jos ei johtosarjavika mahdollinen. Sen jälkeen jännitemittaukset moottorinohjaimelta myös starttauksen aikana.
- sdfjslfjsl
Oireet kuulostaa samalta kun vanhassa kaasariautossa silloin kun virranjakajan sytytysyksikkö oli hajonnut. Tinossa ei vaan taida olla virranjakajaakaan.
Onko siihen vaihdettu edes perushuoltokamppeet, tulpat, suodattimet ja öljyt?
Vaikuttaisi että kipinä katoaa jos moottori sammuu kuin veitsellä leikaten.
Tarkista maadoitusjohtojen kunto ja sulakkeiden kunto ettei ole hapettumia. Akkukaapelit kunnolla kiinni ja puhtaat? Puolille menevien johtojen liittimien kunto?
Onko siinä jotain NATS ajoneston merkkivaloja, onko niissä jotain poikkeavaa kun auto sammuu? Kokeile toista avainta jos sellainen on, toimiiko paremmin?
Ilmamäärämittarin langan putsailuakin voisi kokeilla, samoin kaasuläpän ympäristön puhdistusta.
Kuluttaako moottori öljyä? Nissanin joissain 1,8 koneissa on vissiin ollut tyyppivianomaista öljynkulutusta muistaakseni soikeaksi menevän sylinterin vuoksi.
Joku mainitsi tankin korkki auki ajamisesta, se voi sytyttää moottorihäiriön / OBD merkkivalon koska polttoainehöyryjen keräys hiilikanisteriin ei välttämättä toimi silloin.- Miljoona.km
Minulla Pösö 205:ssä oli samaa vikaa. Sytytysmoduulissa ilmaisesti joku huono juotos sisällä. Aiheutti katkoksen sopivassa lämpötilassa. Puoli tuntia - kolme varttia jäähdyttyään toimi taas. Moduulin uusinta poisti vian. Kuulemma samaa vikaa on ollut muillakin eli tyyppivika.
Tuo tankikorkkijuttu. Oli joskus Fiat Uno. En muista oliko häiriöitä vai ei, mutta voisi olla sinullakin samaa: Aina ajon jälkeen tankin korkkia avatessa kuului suhahdus, kun ilmaa virtasi ajaon aikana vajaantuneeseen tahkkiin. Millin reiän poraaminen tahkin korkkiin lopetti suhauttelun.
- Almera01
Tulikohan auto kuntoon? Itsellä ketjun aloittajan kanssa samanlaisia oireita -01 almerassa. Kampiakselin asentotunnistimen vaihto ei auttanut
- tieto-auttaa
Laita vähän tarkemmin, niin joku saattaisi osata neuvoakkin. Eli sammuu kesken ajon? Lähteekö uudestaan avaimesta käyntiin? Toimiiko sen jälkeen normaalisti?
- nisukalla
Lisäilma luistin kanavassa nokea vai olisko kaasuläppä koteloa aikansa runkattu?
- Tuttuu_shittii
Ajonestolaite vittuilee sulle. Vaihdata se.
- Almera01
Eli auto on jo jonkin aikaa nykinyt kovemmissa nopeuksissa. Välillä ei vastaa kaasuun ollenkaan. Tätä vikaa ehtii olla viikkoja kunnes alkoi tekemään sellaista, että ei lähtenyt lämpimänä käyntiin. Starttaa kyllä hyvin. Eli normaaliajon jälkeen kun parkkeeraa niin ei käynnisty siitä enää hetken päästä. Kun odottelee noin varttitunnin niin käynnistyy jälleen. Kylmänä käynnistynyt aina hyvin.
Tuo oire alkoi pikkuhiljaa yleistyä ja nyt auto jätti monena päivänä peräkkäin tiesposkeen. Täysin kesken ajon kierrokset menevät nollaan vaikka auto tuntuu muuten käyvän, virrat päällä jne. Pari kertaa moottori on sitten ottanut kierroksia uudelleen ennen kuin ehtii auto pysähtyä. Sitten hetken päästä taas kierrokset nollaan eikä enää liikahda mihinkään eikä käynnisty vaikka starttaa edelleen hyvin. Vilkuttaa tämän jälkeen ilmeisesti ajoneston valoa, mutta ihmetyttää miten se menee kesken ajon päälle.
Jotenkin se tuntuu tuohon koneen lämpötilaan liittyvän. Tai ainakin odottelemella aikansa auto on käynnistynyt aina. Johtuneeko sitten lämpötilasta vai meneekö ajonesto itsestään pois päältä kun odottelee hetken... tällä hetkellä auto seisoo motonetin pihassa eli apu olisi tarpeen :)
Kampiakselin asentotunnistin on vaihdettu. Toimi hyvin 10km vaihdon jälkeen kunnes täysin varoittamatta sammui kesken ajon.- oloveis
Kampura ja nokka akselin anturat vaihdetaan samaan aikaan uusiin, nissanin raadoissa!
- Qash
Pakko lyödä oma lusikka soppaan nyt kun on omaa vm -11, 1,6 86kw Qashqaita laitettu kaikkien "tyyppivikojen" jälkeen (takaluukun kahva jäi käteen, Tuulilasin pyyhkijän mekanismi uusittu..).
Elikkäs noin 2kk sitten ajaessani auto sammui n. 70km/h nopeudessa. Silloin ajattelin, että mitä ihmettä ja unohdin koko asian auton muuten toimiessa normaalisti.
Nyt kuluvan vuorokauden aikana auto on sammunut kesken ajon kolme kertaa eri nopeuksissa.
Sammuminen tapahtuu täysin yllättäen. Kaikki valot pimenee kojetaulusta ja ohjaustehostin luonnollisesti lakkaa toimimasta. Hieman on jännät paikat ollut 120km/h vauhdissa pimeällä motarilla..
Auto lähtee välittömästi sammumisen jälkeen täysin normaalisti käyntiin ja käy ihan tasaisesti. Mitään ääniä ei kuulu mistään, auto käy tasaisesti ja sammuminen tapahtuu täysin yllättäen. En ole varma sammumisen yllättyksellisyyden vuoksi mutta mielestäni ainakin pari kertaa sammuminen on tapahtunut kiihdytysvaiheessa (50-80km/h vauhdissa.
Akun kengät putsattu, ei vaikutusta. Start-stop on ollut sekä päällä ja pois päältä sammumisen tapahtuessa. Kenelläkään nyt mitään ideaa tämän ongelman ratkaisemiseksi tai muuta ideaa mikä vikana voisi olla? - Ketju.venyny
Qash kirjoitti:
Pakko lyödä oma lusikka soppaan nyt kun on omaa vm -11, 1,6 86kw Qashqaita laitettu kaikkien "tyyppivikojen" jälkeen (takaluukun kahva jäi käteen, Tuulilasin pyyhkijän mekanismi uusittu..).
Elikkäs noin 2kk sitten ajaessani auto sammui n. 70km/h nopeudessa. Silloin ajattelin, että mitä ihmettä ja unohdin koko asian auton muuten toimiessa normaalisti.
Nyt kuluvan vuorokauden aikana auto on sammunut kesken ajon kolme kertaa eri nopeuksissa.
Sammuminen tapahtuu täysin yllättäen. Kaikki valot pimenee kojetaulusta ja ohjaustehostin luonnollisesti lakkaa toimimasta. Hieman on jännät paikat ollut 120km/h vauhdissa pimeällä motarilla..
Auto lähtee välittömästi sammumisen jälkeen täysin normaalisti käyntiin ja käy ihan tasaisesti. Mitään ääniä ei kuulu mistään, auto käy tasaisesti ja sammuminen tapahtuu täysin yllättäen. En ole varma sammumisen yllättyksellisyyden vuoksi mutta mielestäni ainakin pari kertaa sammuminen on tapahtunut kiihdytysvaiheessa (50-80km/h vauhdissa.
Akun kengät putsattu, ei vaikutusta. Start-stop on ollut sekä päällä ja pois päältä sammumisen tapahtuessa. Kenelläkään nyt mitään ideaa tämän ongelman ratkaisemiseksi tai muuta ideaa mikä vikana voisi olla?Vanhemmissa Nissaneissa (mm. primerassa) sammuminen kesken ajon johtui useimmiten nokka-akselin asentotunnistin viasta. Tai nokkaketjun venymisestä.
En tosin tiedä onko qashgaissa ketju vai hihna.? Mutta jokatapauksessa asentoanturin , tai ketjun/hihnan vaihto vois auttaa ongelmaan. - Qash
^
Ketjuhan tuossa on ja luulisi sen auton eliniän kestävän..? Varma en tosin MISTÄÄN ole kun en autoista juuri mitään itse ymmärrä.
Piti tosiaan vielä palata lisäämään, että auto ei vain sammu vaan virrat lähtevät kokonaan. Kojetaulusta pimenee ihan kaikki, jopa kello. Kello ei normaalisti (muistaakseni) häviä ruudusta avaimenkaan irroittamalla vaan kun ovet napsauttaa lukkoon. Akku tarkastettu kovasti autojen kanssa puuhailevan hepun toimesta eikä häneltäkään nyt mitään ihmeempiä neuvoja asiaan tullut. Enpä tiedä mitä seuraavaksi keksis asian suhteen..
- Eienäänissania
Sama vika täällä, auto (nissan almera tino - 02, n. 250000km) jättänyt nyt muutaman kerran tien poskeen. Vika ilmennyt useimmiten niin, että autolla ajettu n. 1-2h. Välillä tosin nopeamminkin. Yleensä kovassa vauhdissa, n. 100-120 km/hierojat vauhdissa kaasupoljin hieman nykii ja sitten häviää tehot, jonka jälkeen auto yleensä sammuu. Hetken paikalla olon jälkeen käynnistyy uudelleen, joskus toimii paremmin, joskus vika toistuu heti uudelleen. Yhdessä liikkeessä luettiin vikakoodia, kuulemma puolavika, ei vaan pystynyt sanomaan mikä puola. No, ostin yhden uuden puolan ja testattiin vian ilmettyä sitä jokaiseen kohtaan vuorotellen, ei auttanut. Sytytystulpat vaihdettu, ilmamassamittarin antura puhdistettu, ei auta. Merkkiliikkeessä en oo vielä käynyt tutkituttaa, saakohan ne mitään selville, kun ei siellä vikavaloakaan pala? Se kun ei ole syttynyt kun kerran vian ilmettyä...oisko kellään autoista enemmän tietävällä mitään mielessä?
- simple.checks
Jos vika ilmaantuu eikä auto lähde käyntiin, käytä virtoja päällä muutamia kertoja niin että pidät sytytysvirtaa vaikka 5 sekuntia kerrallaan päällä mutta älä käynnistä. Käännät virrat pois vaikka sekunnin-parin verran ja pidät uudelleen sytytysvirtaa päällä sen 5 sekuntia.
Jos nyt lähtee käyntiin mutta sammuu kohtapuoliin niin epäilisin bensapumpun tehon heikenneen tai polttoaineen paineensäätimen hajonneen.
Jos ei ole vaikutusta niin vika lienee sitten sytytyspuolella. Katso ainakin sulakkeet läpi hapettumien varalta, sytytyspuolille tulevan johtosarjan liittimet ja johtosarjan kunto muutenkin ettei ole hankautunut puhki mistään kohti.
Maadoitusvika on myös yksi mahdollisuus. Suolakura, kosteus, lämpötilanvaihtelut, tärinä, jne. tekee tuhojaan salakavalasti auton sähköliittimissä vaikka olisi kuinka hyvin yritetty suojata ne tehtaalla.
Voithan yrittää auton käydessä heilutella johtoja jos mahdollinen johtosarjan tai liittimien heikko kohta paljastuisi tällä tavalla?
- Eienäänissania
Ennakoiva teksti..... Ei mikään hierojat vauhdissa vaan 100-120 km/h.....
- notfunny
Aika karmiva tilanne tosiaan jos motarilla kaikki sammuu huh huh
- AlmeraMalbec
Nykimisongelma. Jos jotain auttaa niin tiedän jotain. Minulla oli ko vika 220 t km kohdalla ja ongelmana oli nokkaketjun venyminen mistä johtuen kampikakselin ja nokkaakselin asentotunnistimet poikkesivat toisistaan tietyn raja-arvon yli. Tällöin kone alkaa automaattisesti katkaisemaan sytytysvirtaa.
Ainoa konsti tähän on vaihtaa nokkaketju joka tietysti maksaa jonkun verran. Sain tarjouksia luokkaa 1100 ekee mutta lopuksi yksi nyrkkipaja teki sen lähes puoleen hintaan. Toimii. Moottorista tuli myös selvästi pirteämpi. - Anonyymi
Kaasuläppä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1531646Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin671606Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä681330En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311302- 441164
- 172958
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik102925Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60754Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja42697Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke156685