Olen 31v.Enkä vaan saa vakituista työtä vaikka haluaisin, hemmetti, edes pätkäduunin saaminen on vaikeaa! Nyt olen kuin ihmeen kaupalla kesätyössä joka tosin lopppuu tämän kuun lopulla, mutta ennen tätä kesäpestiä olin 1,5v työttömänä. Ja nyt taas vaikuttaa siltä että työttömäksi jää. Koko kesän olen naputellut hakemuksia ties minne mutta ei pääse edes haastatteluun.
Työkokemusta alaltani n.7v. Olen myyjä. En paras myyjä tai niinkuin nykyään haetaan HUIPPUmyyjiä, mutta kunhan pääsen tuotteiden pariin josta tiedän jotain niin olen ihan OK myyjä. Olenko liian kiltti myyjäksi?
Olen myös yrittänyt hakea oman alani ulkopuolelta, siivoojaksi, varastohommiin, pakkaushommiin, kontinpurkajaksi, toimistoon, ei vaan tärppäää. EI edes haastatteluun pääse.
Mikä on kun ei vakituista töitä saa?
110
5323
Vastaukset
- Toivotontatyönhakua
Tämä on tilanne vähän kaikilla työnhakijoilla, usko pois, sinussa ei ole mitään vikaa. Itse suunnittelen ulkomaille töihin lähtöä.
- Työtön-on-laiska
Kuvittelen että teillä teineillä on hieman väärä tyyli hakea töitä.
Olen toiminut yrittäjänä pidempään kuin aloittaja on elänyt.
Useampi yritys ja useita eri aloja.
Aina olen saanut työntekijät itse jostain hakea.
Koko yli kolmenkymmenen vuoden aikana, on yksi 14 kesäinen poika tullut kysymään töitä, otin töihin,
alkoi valitsemaan töitä jo parin viikon päästä.
Ei työkökemusta ja koulupapereita.
Ei ollut töitä enää.
Sen sijaan kaiken maailman kauppiaat löytävät minut useita kertoja päivässä,
MIKSI EI TYÖTTÖMÄT?????
Väitän että tekemättä mitään saa liikaa rahaa ja etuuksia.
Ei työt kiinnosta.
Ei Suomessa ole montaakaan työtöntä,
sen sijaan on lukuisia avoimia paikkoja.
Kokeileppa seuraavaa.
Lähin teollisuusalue, kierrät joka pajan ja puodin.
Sanot haluavasi töihin, teet vaikka viikon ilmaiseksi,
saan osoittaa kykyni, kaikki työ kelpaa.
Kuukauden päästä sama kierros, ja taas kuukauden päästä.
Jollain menee hermo, ja ymmärtää,
hän haluaa oikeasti töihin.
On minulla ollut hyviäkin tekijöitä,
tahtovat vain pyytää liikaa, jolloin ei enää kannata teettää töitä,
ei löydy maksajaa.
Ja olen aina maksanut yli tes palkkojen.
Nettimaailma ja oikea elämä on aivan eri asia.
Ottakaa elämä omiin käsiin. - Mies30v
Työtön-on-laiska kirjoitti:
Koko yli kolmenkymmenen vuoden aikana, on yksi 14 kesäinen poika tullut kysymään töitä, otin töihin,
Ei ollut töitä enää.
MIKSI EI TYÖTTÖMÄT?????
Ei työt kiinnosta.
Kokeileppa seuraavaa.
ei löydy maksajaa.
Ottakaa elämä omiin käsiin.Terve eilisen päivän Einari! Homma kun on ensinnäkin niin että työsaanti huomattavasti vaikeampaa tänäpäivänä kuin esim.70 luvulla milloin itse olet ilmeisesti sijoittunut työelämään.Olet vielä tuon lisäksi valinnut alkaa yrittäjäksi - joka on hienoa - mutta se ei sovellu kaikille ihmisille.
Totta että joukossa kattoon räkijöitä joita ei kiinnosta työteko joita en itsekkään hyväksy.Suurinosa on kuitenkin IHAN OIKEASTI töihin haluavia.Ongelmana on yksinkertaisesti töiden vähyys.Se että koulutetut ihmiset ( on sitten ammattikoulun käyneitä tai professoreita ) laitetaan lakasemaan lattiaa jotta tekisi töitä ja yhteiskunta saisi panosta , on lähinnä pöyristyttävä ajatus.
Ihminen jos nimittäin näkee vaivaa kouluttautua ja yhteiskunta maksaa pitkän pennin siitä, niin eikö siitä pitäisi saada irti kaikki mahdollinen. Sitä lattiaa kun voi laittaa lakaisemaan sellaisen jolla ei ole peruskoulua enempää koulutusta.
Tässä siis tulee mielestäni yritysten, kuntien ja valtion vastuu kohta;
Pitää yhteiskunta sellaisena missä ihmisiä palkataan vakinaisiin töihin ja maksetaan asiallista palkkaa! Ei ketään koulutettua ihmistä tietenkään kiinnosta alkaa tekemään 8e/h palkalla , jos oman alan työstä saa 20e/h.Se on aivan ymmärrettävää.Toisena asiana tosiaan vakituinen työ; Siitä ihminen (ja isossa mittakaavassa yhteiskunta) saa turvallisuuden tunnetta ja uskaltaa kuluttaa myös suurempiin hankintoihin kuten asuntoon.Jos tälläistä turvaa ei kuitenkaan ole vaan elää pätkätöillä, ei pankista saa lainaa eikä toisaalta uskallakkaan ostaa.
Asiat ovat siis huimasti muuttuneet 70 luvusta, usko pois. Olen sinun kanssa samaa mieltä nim."työtön on laiska". Olen ollut aikaisemmin yrittäjä ja suvun firmoissa töissä. Jo 90-luvulla sanoin lapsilleni, että töitä ei saa, jos ei käy kysymässä. Tänä päivänä nuoret työntekijät, en kuitenkaan yleistä, mutta asiakaspalvelussa varsinkin, heillä ei ole halua palvella asiakasta, kunhan saavat vain olla töissä. Vähän tyylillä " mä olen täällä vain töissä". Koulutuksensa takia, jota he pitävät arvossa, heille pitäisi tosiaankin maksaa huippupalkkaa.
Nuorille sanoisin näin, niin kuin äitini sanoi minulle aikoinaan "tee työsi firmassa, kuin tekisit sen itsellesi". Näytä yrittäjälle, että kuulut joukkoon ja ajattelet firman parasta. Niin ennen tehtiin.- näinonnäreet
Osaavan henkilön pitää löytää alan töitä eikä mitään hanttihommia, tästä on kyse. Ei mitään ideaa lähteä puurtamaan 1/2 palkalla ajatuksella, että kunhan on töitä ellei aivan viimeinen pakko ampua uraansa jalkaan. Jos vaikka nyt IT asiantuntija joutuu työttömäksi esim. yt-neuvottelussa niin syy ei useinkaan ole osaamisen puute vaan ihan jokin muu syy. Tuollanen 3000-4000 ansaitseva perus IT osaaja jos lähtee sitte tekemään 1500-2000 euron hommia niin IT ura on sitte loppu.. kukaan työnantaja ei palkkaa asiantuntijaksi tekijää joka ollut viimeisen vuoden ajan vaikka mäkkärissä duunissa tai tehdassiivoojana eli vuoden reikä omalta alalta ja se huutaa viestiä "OLEN SURKEA IT OSAAJA EN MUUTA OSAA!". Sama pätee melkein alalle kuin alalle.
Lähdet hanttihommia tekemään niin sille tielle sitte jäät ja mitään muuta et siitä saa kuin vuosikausien velkataakan niskaas, kun tulotasos romahtaa lopullisesti alle sen mihin olet mm. mainas mitoittanut. - näinonnäreet
..siis "lainas mitoittanut".
- chuck_norris
Ei ollut töitä enää.
MIKSI EI TYÖTTÖMÄT?????
Ei työt kiinnosta.
Kokeileppa seuraavaa.
ei löydy maksajaa.
Ottakaa elämä omiin käsiin.Hetkinen sanoi putkinen.
Missä maailmassa sinä elät? "ei suomessa ole kovinkaan montaa työtöntä", ja HAH salli mun nauraa. Lueppa uutisia kaveri, ja tulee selväksi sinullekkin, että suomen talouskasvu viime kaudella oli jopa kreikkaa alhaisempi, suomen bkt oli maailman alhaisin. Esim mosambikissa angolassa ym kehitysmaissa kasvu oli vahvempaa kuin suomessa.
Suomessa on ENNÄTYSMÄÄRÄ työttömiä työnhakijoita, tästä ei voi mennä kun ylöspäin enää.
Jokaisen tulisi ohittaa kyseinen kirjoitus kokonaan, koska kaveri ei selkeästi tiedä mistään mitään, kovasti diibadaabaa mutta ei ollenkaan asiaa.
Sama kun kertoisin että tapasin kuu-ukon joka haki töihin, otin töihin ja potkin plutoon kun ei hommat sujuneet.
Äly hoi tule jo takaisin... - Sankari_vailla_vertaa
Ei ollut töitä enää.
MIKSI EI TYÖTTÖMÄT?????
Ei työt kiinnosta.
Kokeileppa seuraavaa.
ei löydy maksajaa.
Ottakaa elämä omiin käsiin.Yrittäjä, joka nostaa kelalta asumistukea, kun ns "tulot" määräytyvät sen mukaan paljon maksaa yel:liä.
Ylläoleva yrittäjä, kuten valtaosa muistakin, maksavat MINIMIvakuutusta, ja näinollen saavat noin 5000e/kk tai yli olevat tulonsa näyttämään paperilla mitättömältä, ja näinollen nostavat kelan asumistukea maksimimäärän.
Yrittäjät pahimpia riistäjiä sanon minä :) Useammalla työskennellyt, yksikään ei noudata tes:in mukaisia palkkoja, koska idiootit tarjoutuvat tekemään halvemmalla kun eivät paremmasta tiedä.
Jos kukaan ei suostuisi töihin alle tessin mukaisella palkalla, muuttuisi tilanne täysin, ja jokaisella esim kuskin ammatteihin hakeutuvilla olisi samat mahdollisuudet saada paikka (jos ei kokemusta jne lueta mukaan).
Mutta esim Itella laistaa työehtosopimuksista kutsumalla työntekijöitään "läheteiksi", koska lähetin tessin mukainen tuntipalkka on noin 5e pienempi kun esim kuorma auto- tai pakettiautokuljettajan. (lähetin palkka noin 7,5e, kuskin palkka 12,5e)
Mahtavaa toimintaa yrittäjät. - Mies30v
zepinakka kirjoitti:
Olen sinun kanssa samaa mieltä nim."työtön on laiska". Olen ollut aikaisemmin yrittäjä ja suvun firmoissa töissä. Jo 90-luvulla sanoin lapsilleni, että töitä ei saa, jos ei käy kysymässä. Tänä päivänä nuoret työntekijät, en kuitenkaan yleistä, mutta asiakaspalvelussa varsinkin, heillä ei ole halua palvella asiakasta, kunhan saavat vain olla töissä. Vähän tyylillä " mä olen täällä vain töissä". Koulutuksensa takia, jota he pitävät arvossa, heille pitäisi tosiaankin maksaa huippupalkkaa.
Nuorille sanoisin näin, niin kuin äitini sanoi minulle aikoinaan "tee työsi firmassa, kuin tekisit sen itsellesi". Näytä yrittäjälle, että kuulut joukkoon ja ajattelet firman parasta. Niin ennen tehtiin." Nuorille sanoisin näin, niin kuin äitini sanoi minulle aikoinaan "tee työsi firmassa, kuin tekisit sen itsellesi". Näytä yrittäjälle, että kuulut joukkoon ja ajattelet firman parasta. Niin ennen tehtiin. "
Periaatteessa näin MUTTA, sen jälkeen kun on osoittanut pätevyytensä, ahkeruutensa ja arvonsa, on työantajankin/yrittäjän/esimiehen muistettava kyseistä alaista.Esmies-alaissuhde on aina kaksi suuntainen. - Laiskapaskiainen
Ei ollut töitä enää.
MIKSI EI TYÖTTÖMÄT?????
Ei työt kiinnosta.
Kokeileppa seuraavaa.
ei löydy maksajaa.
Ottakaa elämä omiin käsiin.Herää jo, pahvi!
- opetusministeriöläinen
Ei ollut töitä enää.
MIKSI EI TYÖTTÖMÄT?????
Ei työt kiinnosta.
Kokeileppa seuraavaa.
ei löydy maksajaa.
Ottakaa elämä omiin käsiin.Toi "yrittäjä" on sen sortin yrittäjä, että teettää firmansa työt järjestäytymättömillä tomppeleilla, toisin sanoen orjatyövoimalla.
Tommoset "yrittäjät" pitäis lähettää Siperiaan. Siperia kuulemma opettaa. - Tylsäjätkä
En yhtään ihmettele, että maassa on monet firmat rempallaan. Jos edes työkkäristä eivät viitsi/osaa tilata väkeä. Se on palvelupaikka ja siellä toimivien duuni on järkätä halukkaille työvoimaa. Työstä kieltäytyjän voi panna karenssille. Herroille kait pitää kantaa tarjottimella eteen työntekijät. Noi "yrittäjät" menevät sitten a-studioon valittamaan, että 14 tarjokasta oli ja heistä vain 1 oli halukas tulemaan työhön. Sen verran nähnyt suomalaista pienyrittäjä/itsensätoteuttajatouhua, että voin kehottaa katsomaan peiliin. Yrittäminen on miesten hommaa (riipumatta "vehkeistä"). Ei lellittyjen itsensätoteuttajien.
- tiedänmistäpuhun
Kovasti on asiaa. Sosialistit ja ay jääräläiset ovat valittajia.
Kuten kirjoittaja tämän ketjun alussa sanoi, niin tilanne on se.
Töitä on mutta tekijät luuraavat piilossa. Mitään ay-jääräpäätä en minäkään palkkaisi. Duunia kuitenkin on. Mihinkään siitä ei ilmoiteta, koska kukaan hölmö ei ala setvimään kaikenlaisia hakijatomppeleita ja niitä on paljon.
Sellainen ihminen kuka haluaa pärjätä elämässä, toimii itse, eikä odottele järjestelmän tarjoavan jotain. Olettehan nähnyt järjestelmän toimimattomuuden!
Tässäkin ketjussa jotkut mielenvikaiset kirjoittelee" tule tähän aikaan- millähän vuosiluvulla olet" jne. He ovat niitä luusereita ja häviäjiä jotka olettavat olevansa jotain, mitä toinen ei voisi korvata. Kyllä korvaaja aina löytyy. He eivät sallisi teidän halukkaiden löytävän töitä, koska haluavat määrätä itse, että mikä olisi sopivaa tai sopimatonta.
Noh, jokainen saa vapaasti päättää ITSE, mitä tekee.
Sen tiedän, että töitä on ja niistä saa palkkaakin. Niissä on usein tulevaisuuttakin ( eikä mitään puhelinmyyntiterrorismia).
Mistä tiedän? Näen sen kaikkialla missä olen tekemisissä yritysjohdon kanssa. Voisin kai pian perustaa vuokrafirman työvoimalle, mutta ottaisinko siitä välistä itselleni? Minusta teidän kannattaa hakea itse itsellenne töitä. Ei odotella työnhakuilmoituksia. Niitä ei nimittäin tule.
1 työpaikka 200 hakijaa. Ei ole aikaa siihen.
1 työpaikka hakijalle, ilman työnhaku ilmoitusta. Se on siinä.
Ei kilpailua, ei kenenkään sosialistiporsaan mielipidettä tai hyväksyntä tarvetta. Ihmettelen että teille ei ole kotona kertonut asiaa vanhempanne. Minä kerroin nyt. Jatketaan löhöilyä(?) kunnes elämä on ohitse? - DI-KTM-TRI
Mies30v kirjoitti:
Terve eilisen päivän Einari! Homma kun on ensinnäkin niin että työsaanti huomattavasti vaikeampaa tänäpäivänä kuin esim.70 luvulla milloin itse olet ilmeisesti sijoittunut työelämään.Olet vielä tuon lisäksi valinnut alkaa yrittäjäksi - joka on hienoa - mutta se ei sovellu kaikille ihmisille.
Totta että joukossa kattoon räkijöitä joita ei kiinnosta työteko joita en itsekkään hyväksy.Suurinosa on kuitenkin IHAN OIKEASTI töihin haluavia.Ongelmana on yksinkertaisesti töiden vähyys.Se että koulutetut ihmiset ( on sitten ammattikoulun käyneitä tai professoreita ) laitetaan lakasemaan lattiaa jotta tekisi töitä ja yhteiskunta saisi panosta , on lähinnä pöyristyttävä ajatus.
Ihminen jos nimittäin näkee vaivaa kouluttautua ja yhteiskunta maksaa pitkän pennin siitä, niin eikö siitä pitäisi saada irti kaikki mahdollinen. Sitä lattiaa kun voi laittaa lakaisemaan sellaisen jolla ei ole peruskoulua enempää koulutusta.
Tässä siis tulee mielestäni yritysten, kuntien ja valtion vastuu kohta;
Pitää yhteiskunta sellaisena missä ihmisiä palkataan vakinaisiin töihin ja maksetaan asiallista palkkaa! Ei ketään koulutettua ihmistä tietenkään kiinnosta alkaa tekemään 8e/h palkalla , jos oman alan työstä saa 20e/h.Se on aivan ymmärrettävää.Toisena asiana tosiaan vakituinen työ; Siitä ihminen (ja isossa mittakaavassa yhteiskunta) saa turvallisuuden tunnetta ja uskaltaa kuluttaa myös suurempiin hankintoihin kuten asuntoon.Jos tälläistä turvaa ei kuitenkaan ole vaan elää pätkätöillä, ei pankista saa lainaa eikä toisaalta uskallakkaan ostaa.
Asiat ovat siis huimasti muuttuneet 70 luvusta, usko pois.Tuolla asenteella et tule meille töihin! Minulla on sekä ammattikoulu- että akateeminen kolutus ja professorin pätevyys. Teen työtä laidasta laitaan. Minä myös siivoan, enkä koe sitä lainkaan häpeällisenä. Ero voi toki olla siinä, että olen itse itseni työnantaja ja ADHD.
Olen itsenäinen, koska en enää jaksa tehdä työtä itseäni merkittävästi yksinkertaisemmille esimiehille. En suostu tekemään yksinomaaan toimistotyötä edes itselleni. En jaksa tehdä kokopäiväisesti esimerkiksi taloushallintoa, mutta teen sen, mikäli pääsen välillä pajan puolelle tai rakennustyömaalle. Teen 12 tunnin päiviä usein 7 päivää viikossa ja nautin siitä! Yrittäminen on ihmisen parasta aikaa sanoo Matti Nykänen mitä tahansa.
Onhan noita työkkärin ja koulujen lähettämiä tullut nähtyä ihan tarpeeksi. Työkkäristä ei tule työkelpoisia lainkaan tai korkeintaan hyvin satunnaisesti. Ammattikouluista tulee 50 % työkykyisiä, jos pääsee itse valitsemaan. Toiselle 50 % ei normaali päivärytmi sovi lainkaan, työnjohtoa ei hyväksytä ja muutenkin keskitytään etupäässä tupakan polttoon.
Onneksi on vielä seitsemänkymppisiä, joilla on kuntoa enemmän kuin ammattikoulun teineillä ja aito kyky tehdä työtä. On erittäin huolestuttavaa, että joutuu palkkaamaan joko ensimmäisen polven virolaisia maahanmuuttajia (vaan ei enää toisen!) tai virallisen eläkeiän ylittäneitä, koska nuorista kantasuomalaisista ei oel enää työelämään. - suominousuunTRI
DIAKNOOSI: Väärät tai vanhat lääkkeet. ( ehkä liikaa käsitöitä).
Rakentaminen viron tapaan.
Ensin tehdään mitä osataan ja sitten korjaillaan vuosia.
Halpaa ja hauskaa - EI.
ET varmaankaan nuku hyvin.
Kelpasin hyvin n.40 vuotta ja sitten työt loppu.
Kehuttiinkin kun lipasin välillä.
Pitäisi miettiä onko hullut päivät kun kaupataan mielellään
ulkolaisia tuotteita ja ruokia / työvoimaa.
On tää niin hienoa mutta kuka maksaa viulut.
Kuka se koiranhännän nostaa jos ei koira ITSE.
Meillä kun menee huonosti se on isännän vika mutta kun....,
Nykänen tekee tiliä muutta sinä piipität ja piipität. - NoLähde
Arabiemiraateissa on raksamiehille paljon töitä, mene vaikka sinne! Länsimaissa ei muuallakaan ole juuri kuin pätkätöitä ja suomalainen mamu voi olla työnhaussa aika häntäpäässä!
- Mies30v
DI-KTM-TRI kirjoitti:
Tuolla asenteella et tule meille töihin! Minulla on sekä ammattikoulu- että akateeminen kolutus ja professorin pätevyys. Teen työtä laidasta laitaan. Minä myös siivoan, enkä koe sitä lainkaan häpeällisenä. Ero voi toki olla siinä, että olen itse itseni työnantaja ja ADHD.
Olen itsenäinen, koska en enää jaksa tehdä työtä itseäni merkittävästi yksinkertaisemmille esimiehille. En suostu tekemään yksinomaaan toimistotyötä edes itselleni. En jaksa tehdä kokopäiväisesti esimerkiksi taloushallintoa, mutta teen sen, mikäli pääsen välillä pajan puolelle tai rakennustyömaalle. Teen 12 tunnin päiviä usein 7 päivää viikossa ja nautin siitä! Yrittäminen on ihmisen parasta aikaa sanoo Matti Nykänen mitä tahansa.
Onhan noita työkkärin ja koulujen lähettämiä tullut nähtyä ihan tarpeeksi. Työkkäristä ei tule työkelpoisia lainkaan tai korkeintaan hyvin satunnaisesti. Ammattikouluista tulee 50 % työkykyisiä, jos pääsee itse valitsemaan. Toiselle 50 % ei normaali päivärytmi sovi lainkaan, työnjohtoa ei hyväksytä ja muutenkin keskitytään etupäässä tupakan polttoon.
Onneksi on vielä seitsemänkymppisiä, joilla on kuntoa enemmän kuin ammattikoulun teineillä ja aito kyky tehdä työtä. On erittäin huolestuttavaa, että joutuu palkkaamaan joko ensimmäisen polven virolaisia maahanmuuttajia (vaan ei enää toisen!) tai virallisen eläkeiän ylittäneitä, koska nuorista kantasuomalaisista ei oel enää työelämään.No oletkin yrittäjä ja se on aivan eri asia kuin olla työntekijä. Säästät oikeastaan kaiken mitä pystyt ja kerkeät itse tekemään.
Palkollisena ja koulutettuna ihmisenä, pitää olla työtä tarjolla mikä vastaa omaa koulutustasoa. Tähän taas hyvin pitkälle pystyy vaikuttamaan jokainen yrittäjä käyttämällä Suomalaista työtä ja työntekijää. Esimerkiksi luin aika karmivan luvun että rakennusalalla toimii 30 000 virosta, latviasta,puolasta, liettuasta yms. tullutta työtekijää.Asiaa vieläpä puolusteli joku johtaja kertoen mitenkä paljon halvempaa kyseinen työ on.Törkeetä ja vastuutonta Suomalaisen yhteiskunnan kannalta.
Ja ainahan on ollut yhteiskunta missä on ollut kattoon räkijöitä jotka ei nouse sängystä vaan nostaa tukia, on niitä jotka tulee töihin mutta silloinkin vaan röökille ja on sitten niitä jotka on kiinnostuneet tekemään töitä, oikeasti.
Valtion ja suuryristysten alkaisi olemaan jo korkea aika huomata täältä pois valuva koulutettuväki (kaikilla tasoilla). Muualla ja niinkin lähellä kuin Ruotsissa,Norjassa tai Euroopassa tienataan 1.5 -2 kertaisia palkkoja Suomeen verrattuna.Ihmiset lähtevät pois työttymyyden ja toisaalta paremman palkan perässä.Kumastuttaa vain itseäni se että Euroopassa tienataan parempia palkkoja ja Suomessa huudetaan palkka alen perään.Onko vika siis todella työtenkijöissä vai olisiko yritystenkin (erityisesti kansainvälisten) syytä katsoa peiliin? Naurattaa kommentti, että ...pitää olla työtä tarjolla.... Kuka sen määrää? Kenellä on velvollisuus työllistää joku ihminen? Yrittäjät on riistäjiä.... noh, ketkäs ne niitä työpaikkoja luovat, valtioko? Eipä kauan Oy Suomi Ab pyörisi jos ei olisi yrittäjiä.... Itse olen sitä mieltä, että jos on valmis tekemään, niin töitä on. Mutta jos koko ajan tuijotetaan siihen että minun on saatava sitä ja tätä, jo heti alussa, ei varmaan löydy töitä. En tee tuota, enkä tätä, haluan tehdä tätä, minä, minä, minä...Kannattaa edelleen pysyä kotona. Itse olen tehnyt ihan kaikenlaisia hommia, kun uhkasi työttömys menin "turvatyöpaikkaan" eli henkiöstövuokrauksen kautta ravintola/hotellinvastaanotto työtä tekemään. En ollut ikinä ennen ollut ravintolassa, mutta ajattelin,e ttä ihmisiähän nuo muutkin on jotka tätä tekee. Joten opin työn. Samalla koko ajan hain töitä. Yrittäjätkin ottavat mieluummin töihin ihmisen, joka on työssä, jossakin edes, kuin monta vuotta kotona. Joten kun vaan joku työ kelpais, niin se parempi työpaikkakin aukee. Satavarmasti! Niin ja olen koulutukseltani YTM, mutta työ kelpaa edelleen, ihan kaikenlainen. Olen ensinnäkin oppinut ihan kamalasti erilaisia asioita ja jokainen työpaikka on antanut todella paljon muutakin kuin vain rahaa, mm. miellettömät verkostot.
Ei ollut töitä enää.
MIKSI EI TYÖTTÖMÄT?????
Ei työt kiinnosta.
Kokeileppa seuraavaa.
ei löydy maksajaa.
Ottakaa elämä omiin käsiin.Tämä työnhaku vaatii kyllä pokkaa.
Huomasin mielenkiintoisen työpaikan auki (elektroniikka-ala), kävin suihkussa, ajoin partani, laitoin siistit vaatteet päälle. (kauluspaita, puuvillahousut).
Tarkistin vielä, että paperit olivat järjestyksessä, kunnossa ja siistissä kansiossa.
Menin kyseisen firman ovelle, soitin ovikelloa, ja pyysin tavata toimitusjohtajan.
Hän otti minut haastetteluun samantien, soitti seuraavana päivänä ja pyysi töihin.
Pieni firma Vantaalla.
Samalla systeemillä yksi fiksu kaveri sai ison ja edullisen vuokrakämåpän omakotitalosta.
Meni soittamaan ovikelloja, ja niinhän oli yhdestä talosta talon ainoa poika lähtenyt maailmalle ja yläkerta oli tyhjänä.
(Luottivat tyyyppiin ja uskalsivat vuokrata asunnon hänelle).- helppoahelppoa
Laiskapaskiainen kirjoitti:
Herää jo, pahvi!
En ole ollut päivääkään työtön.
Olen aina saanut haluamani työpaikan.
Olen vain sanonut että tulen tekemään työtä.
Teen sen paremmin kuin muut.
Palkan saa työnantaja vapaasti päättää tekemäni tuloksen mukaan.
Olen aina saanut huomattavasti muita peremman palkan.
Yrittäjillä on sama ongelma nyt kuin aina ennenkin.
99 % työntekijöistä ei ymmärrä mitä sana "työnteko" tarkoittaa.
Erittäin helppo olla muita parempi.
- JokuVua555
Myyjä täälläkin. Ei ole tullut ainoatakaan haastatteluun pyyntöä tai yhtään mitään. Ainoastaan "valintamme ei kohdistunut sinuun bla bla bla.....".
- 35dfgdfg
Mee LIDL:iin töihin. Siellä kaikki sopimukset ovat vakituisia pl. kesätyöt ja niitäkin otetaan aina.
- natsisiwaaaaaa
vai paskaan natsisiwaan!!!!!!!!!!!!
- ettullutvalituksi
Älä masennu, sama homma täällä :) Muutaman vuoden vanhempi olen ja useista hakemuksista huolimatta haastattelukutsuja on tullut vähän ja nekään ei ole tärpänneet :)
Ehkä sitten joskus :D - töitäetsien
Mä taas olen hiukan alle 30, korkeakoulututkinto, omalla alalla työkokemusta ja työkokemusta kaikenlaisista tuotantohommista. Nyt oon yli puol vuotta hakenut töihin, eikä tärppää. Haastatteluissa olen ollut ja tehnyt kaikenmaailman soveltuvuustestejä. Alkaa turhauttaa työnhaku, kun kilpailu on niin kova.
- 357935678
Nyyh, että ihan puoli vuotta... Voi kettu mikä ruikutusta. Ala valittaa sitten vaikka 15 vuoden päästä.
- marraskuu19
Siinäpä tyhmä kommentti. Ei voi 15 vuotta odottaa.
- onkoseliianvaikeaa
Olet siis ilmeisesti hakenut töitä työpaikka ilmoitusten johdosta?
Siksi oletkin työtön.
Mene itse kyselemään töitä firmoista. Firmoissa on töitä, mutta niitä ei ilmoiteta juuri siitä syystä, kun kerrotkin. Jos on yksi työpaikka ja 100 hakemusta, niin luuletko että kukaan täysjärkinen rupee vastailemaan 99 hakijalle " ei tällä kertaa" ?
Mitä luulet sen tuottavan firmalle tulosta? Ei mitään!
Firmat on monen paineen alla. Yrittävät tehdä tulosta ja ei ole varaa eikä aikaa alkaa yhtä työntekijää etsimään. Sitten mennään vajaalla miehityksellä, jos kerran on pakko. Se sosialistien ja ay-turmion " odotetaan ja ihmetellään, jos joku tulisi pyytämään" juttu on kuollut ja pois pyyhitty. Toimi itse!!! - Anonyymi
onkoseliianvaikeaa kirjoitti:
Olet siis ilmeisesti hakenut töitä työpaikka ilmoitusten johdosta?
Siksi oletkin työtön.
Mene itse kyselemään töitä firmoista. Firmoissa on töitä, mutta niitä ei ilmoiteta juuri siitä syystä, kun kerrotkin. Jos on yksi työpaikka ja 100 hakemusta, niin luuletko että kukaan täysjärkinen rupee vastailemaan 99 hakijalle " ei tällä kertaa" ?
Mitä luulet sen tuottavan firmalle tulosta? Ei mitään!
Firmat on monen paineen alla. Yrittävät tehdä tulosta ja ei ole varaa eikä aikaa alkaa yhtä työntekijää etsimään. Sitten mennään vajaalla miehityksellä, jos kerran on pakko. Se sosialistien ja ay-turmion " odotetaan ja ihmetellään, jos joku tulisi pyytämään" juttu on kuollut ja pois pyyhitty. Toimi itse!!!Mielestäsi on työnhakijan vika, kun yritys ei ilmoita vapaista työpaikoista? Haistapa sinä kuule vaikka pitkä paska ja tapa itsesi, kusipää!
- jeesh
juu täälläkin sama homma..olen parhaillaan oleva hyväkuntoinen mies enkä saa minkäänlaista työtä..kymmeniä hakemuksia eikä edes haastatteluun pääse..tai no siis puhelinmyyjäks pääsis mutta ei se olekkaan mitään työtä ja siksihän siellä onkin aina auki ovet kun sinne kukaan täyspäinen mene
- 3737373737
Sinussa ei ainakaan tarvitse olla mitään vikaa. Ja ei kannata niitä pätkiä tehdä siinä toivossa, että niillä mitään saa. Olen tehnyt ja sinuakin vanhempi ja lopulta ne kääntyvät sinua vastaan. Vaikka sinut olisi palkattu samaankin paikkaan useasti. Ne ovat lopulta vain todiste miten huono olet, kun kukaan ei vakinaista, täysin riippumatta siitä, onko suosituksia jopa. Enää en vaivaudu edes niitä kysymään. Mutta on ollut, siitä huolimatta lopulta, siinä 3kympin korvilla tai jälkeen, aletaan väheksymään: et oot kaikkee kokeillu? (en, vaan elättänyt itseni kaikella mitä olen saanut, keksinyt, osannut ja oppinut). Ei oo sitten kukaan vakinaistanut? (No ei, kun he hakivat määräaikaista työntekijää, niin kun haet muuten sinäkin, että sillee tuntuu olevan tarvetta...)
Joo, kannattaa tehdä että itse pysyy kiinni jossain, mutta kun parikymmentä vuotta hakee joka vuosi, kouluttautuu pariin ammattiin ja on aina köyhä, käteen ei jää mitään, kuulee paskapuheita työttömistä, pelkkää väheksyntää jne. ja on jopa itse keksinyt työpaikkoja (ja niillä varastetuilla ideoilla on työllistetty muita) niin saattaa alkaa turhauttamaan.
Joka tapauksessa: voit olla hyvä kuntoinen (hyvännäköinen), keskimääristä älykkäämpi (todistetusti, ei äidin mukaan), omata parikin ammattia, omata työkokemusta 14-vuotiaasta saakka, tehnyt raskaista töistä vastuullisiin, kouluttautunut kahteen (tai vaikka kolmeen, tuskin väliä) ammattiin jatkoineen jne. ja silti, et saa yhtään mitään vakituista. Aina on joku kaveri, sopivampi, just semmonen tai tämmönen siihen samaan paikkaan. Ja luonnetta voidaan haukkua, mutta sitten kun olet kiertänyt sen... hetkinen, sehän on sitten 25 vuotta, niitä eri työpaikkoja ja nähnyt totuuden siitä, että vakkaripaikkoja on myös turhan saikuttelijoilla, juopoilla, valittajilla, laiskoilla, suoraan sanottuna tyhmillä , osaamattomilla jne. ihan yhtä paljon kun fiksuilla jne. niin tajuat, että sitä paikkaa ei ansaita. Se vaan saadaan tai ei. Ihan yhtä monta kun on osaavaakin, on urautunutta ja yksinkertaista. Ihan yhtä monta kun on paikkansa ansaitsevaa, on niitä paikanvaraajia, joille en antaisi kadunlakaisutehtävääkään.
Tosiasia on se, että työttömyys tuli jäädäkseen jo 90-luvun lamasta. Sitä peiteltiin, siitä valehdeltiin ja tuli "nousukausi", mutta ei ne luvut enää koskaan laskeneet riittävän alas. Tosiasia on myös se, että määräaikaiset, pätkätyöt, ja muut silput, ovat tulleet jäädäkseen jo silloin. Ne ovat normaalia työelämää jo vuosia, mutta suomalaiset vaan haluavat nukkua ja poliitikot kiistää, tässä maassa ei koskaan herätä yhtään mihinkään ennen romahdusta. Ja niin kauan kun omaan massuun riittää pullaa, ei kiinnosta. Nyt vakkarit itkee jopa päivän sairasloman menetystä: nyyh, sitä kun ei kaikilla ole ollut ollenkaan. Ja että lomarahatkin pienenee: niin, jotkut kun ovat maksaneet aina omat lomansa, vaikkeivät yrittäjiä olekaan. Työttömät on laiskoja, paitsi nyt kun ittekin on jäänyt. Ja sitä rataa, tuskin täytyy selventää enempää.
Mutta että, jos saat vakkaripaikan joskus, olet onnekas.
Jos et, se on normaalia.
Kannattaa siis varautua siihen, että tulet tekemään pätkätöitä vaikka lopun elämääsi ja aina hakemaan uudestaan ja uudestaan ja uudestaan...
Se on ihan perseestä. Suoraan sanottuna, kun nelikymppiseen mennessä elämä on pelkkää loputonta suota, taistelua ja jos menee hyvin, niin seuraavaan laskuun pelastusrenkaan säästöä, perheestä, lapsista ja talosta luovuttu, joskus köyhyyden takia jopa käytännössä täysin eristyksessä on eletty jne. niin suoraan sanottuna huomaa että kyllä, se raha tekee aika paljon siitä onnesta. Kuitenkin se on myös sen normaalin elämän vaihdon väline. Normaali elämä on pelkkä haave.
No, älä masennu. Itse ampuisin itseni, jos uskaltaisin, mutta tiedän että en. Ei se työntakia sinänsä kannattaisi, mutta pikkuhiljaa kaiken menettäneenä (ei ne ystävät sua köyhänä jaksa, etkä sä mitään koskaan kasaan saa), niin ihan turhaahan tää on. Lisäksi aina on huoli ja nälkä. Nyt on taas suurtyöttömyys ja ne pätkätkin kiven alla, luovuus alkaa olla loppu jo ja ne työnhakuvinkit ihan amatöörien hommaa, mitä jaellaan: paljon enemmän on keinoja käytetty. Siis pätkäelämä ei vaan ole elämää, se siitä. Ei se siitä jalostu, et löydä valaistusta eikä se kannata. Yhtenäkään päivänä et tule heräämään siihen että se olisi kannattanut. Uudemmissa vaatteissa kulkee samanikäiset jotka suosiolla jäi kokoaika työttömiksi, perhe on niillä juopoillakin, jotka eivät ajatelleet kenenkään parasta.
Jaa että mikä on? No... Elämä on. Tää on hyväosaisten maa, koska isoin osa voi hyvin. Saattaa olla että pääset siihen porukkaan. Mutta tässäkin maassa on ne huono-osaiset, joista osa on terveitä, yrittelijäitä, ahkeria ja älykkäitä, mutta ne vaan on. Voit olla yksi niistä lottovoittajista. Ei ole mitään muuta. On vaan elämä, joka on joillekin taivas ja joillekin helvetti, eikä sitä voi hallita tai ansaita, vaikka ihmiset näin haluaa itselleen uskotella. Rukoukset ei auta eikä usko mihinkään pelasta ketään.
Se siitä.- ei_reilu_peli
Todella hyvä kirjoitus ja niin totta. Kiva kun joku purki sanoiksi oman turhauman.
Itselläni ikää jo 40 ja edelleen etsin sitä vakituista paikkaa. Takana kaksi ammattiopisto-tutkintoa ja amk. Kaikki suorittanut hyvin arvosanoin. Niissä töissä mihin olen päässyt, minusta on pidetty. Silti.. kaikki määräaikaisuudet päättyy. Joku yhtälössä ei nyt vaan toimi.
Tiedän oman heikon kohtani olevan sen, ettei minulla ole hyvä-veljiä ts.tuttavia, ja ystäviäkin vain yksi kpl. Eli ihmissuhteet ja samalla näistä saatava hyöty eivät ole kummoiset. Tämän lisäksi en ole mikään kaunotar, ja en hallitse miellistelyn jaloa taitoa.
Työssäni olen hyvin tehokas ja teen helposti kahdenkin ihmisen työt myydessäni itseäni kiinni vakituiseen paikkaan. Mutta jospa tämä onkin se ongelma, teen liikaa töitä ja hoidan liian vähän ihmisssuhteita. Niin... minulle kun on aina opetettu että ahkera saa paikan. Tämä ei ehkä pädekään enää....
Koska miksi tuntuu, että ne paikat aina tarjoutuu kauniille ihmisille, jotka osaa manipuloida ihmiset puolelleen jollain muulla kuin työn teolla? - sinunatekisin_
ei_reilu_peli kirjoitti:
Todella hyvä kirjoitus ja niin totta. Kiva kun joku purki sanoiksi oman turhauman.
Itselläni ikää jo 40 ja edelleen etsin sitä vakituista paikkaa. Takana kaksi ammattiopisto-tutkintoa ja amk. Kaikki suorittanut hyvin arvosanoin. Niissä töissä mihin olen päässyt, minusta on pidetty. Silti.. kaikki määräaikaisuudet päättyy. Joku yhtälössä ei nyt vaan toimi.
Tiedän oman heikon kohtani olevan sen, ettei minulla ole hyvä-veljiä ts.tuttavia, ja ystäviäkin vain yksi kpl. Eli ihmissuhteet ja samalla näistä saatava hyöty eivät ole kummoiset. Tämän lisäksi en ole mikään kaunotar, ja en hallitse miellistelyn jaloa taitoa.
Työssäni olen hyvin tehokas ja teen helposti kahdenkin ihmisen työt myydessäni itseäni kiinni vakituiseen paikkaan. Mutta jospa tämä onkin se ongelma, teen liikaa töitä ja hoidan liian vähän ihmisssuhteita. Niin... minulle kun on aina opetettu että ahkera saa paikan. Tämä ei ehkä pädekään enää....
Koska miksi tuntuu, että ne paikat aina tarjoutuu kauniille ihmisille, jotka osaa manipuloida ihmiset puolelleen jollain muulla kuin työn teolla?Usko pois, kauneudesta on myös haittaa. Se aiheuttaa runsaasti kateutta, epämiellyttävät ihmiset ahdistelevat sinua ja kun eivät saa sänkyynsä niin tulee perusteettomia varoituksia ja potkuja ja ollaan mahdollisimman veemäisiä. Se aiheuttaa muissa ihmisissä myös ennakkoluuloja, että olisit saanut pelkän ulkonäön perusteella työn, vaikka olisitkin kaikista pätevin, tehokkain ja mukavin. Joskus se kaunis voi saada potkut ihan vain sen takia, että se herättää "levottomuutta" muissa työtovereissa, kenties johtoportaallakin joten päätetään korvata se kauniimpi paljon rumemmalla, että muut työntekijät ja johtajat saavat keskittyä työhönsä, viis siitä kuinka hienosti olet hoitanut työsi.
Sinuna minä kouluttautuisin lisää. Jokin yliopistotutkinto, jolla saa varmasti töitä, sellaiselle alalle, jossa riittää pidempiä työsuhteita. - efw4e
sinunatekisin_ kirjoitti:
Usko pois, kauneudesta on myös haittaa. Se aiheuttaa runsaasti kateutta, epämiellyttävät ihmiset ahdistelevat sinua ja kun eivät saa sänkyynsä niin tulee perusteettomia varoituksia ja potkuja ja ollaan mahdollisimman veemäisiä. Se aiheuttaa muissa ihmisissä myös ennakkoluuloja, että olisit saanut pelkän ulkonäön perusteella työn, vaikka olisitkin kaikista pätevin, tehokkain ja mukavin. Joskus se kaunis voi saada potkut ihan vain sen takia, että se herättää "levottomuutta" muissa työtovereissa, kenties johtoportaallakin joten päätetään korvata se kauniimpi paljon rumemmalla, että muut työntekijät ja johtajat saavat keskittyä työhönsä, viis siitä kuinka hienosti olet hoitanut työsi.
Sinuna minä kouluttautuisin lisää. Jokin yliopistotutkinto, jolla saa varmasti töitä, sellaiselle alalle, jossa riittää pidempiä työsuhteita.Ei kyllä yliopistoon kannata hukata aikaa vie monta vuotta eikä arvosteta paskakaan. Karismaa lisää ja jotain
- Pitäskertoajonuorena
ei_reilu_peli kirjoitti:
Koska miksi tuntuu, että ne paikat aina tarjoutuu kauniille ihmisille, jotka osaa manipuloida ihmiset puolelleen jollain muulla kuin työn teolla?Joo... Ei sillä ulkonäöllä ole mitään tekemistä asian kanssa: sinä kuulut huono-onnisiin ja on todella karu herätys, kun tajuaa että yrittänyttä laitetaan, ahkeruutta ei palkita ja iso osa työpaikoista on hankittu suhteilla. Jotkut ovat saaneet jopa näennäiskoulutuksen työpaikallaan että niille on voitu virallisesti paikka antaa, tiedän koska henkilö itse on asialla leuhkinut: ensin kaverit järjesti alan opettajan paikan, sitten hän pystyi sillä hakemaan kouluun, minkä ansiosta kyseisen paikan sai ja mihin pystyttiin sitten vakinaistamaan. Eli turhaan sä sinne peiliin katselet, jos sä oikeasti luulet että sun naamalla on mitään tekemistä asian kanssa: taidealalla jaa persettä tai istu kaljalla oikeiden tyyppien kanssa, insinööriksi kouluttaudu ja istu kaljalla sekä mielistele, kaupan kasalle saatat päästä hakemuksella mutta nykyään sinnekin menet ensin 4-6 kk ilmaisharjoitteluun (tiedän jopa ammattimyyjiä vuosien työkokemuksella jotka näin ovat joutuneet tekemään "koulutuksen" vuoksi) ja mielellään suhteilla. Suomessa ehkä 70 % paikoista menee puhtaasti suhteilla. Ja kyllä naiset etenee myös reittä pitkin ja miehet sukulaissuhteilla vai luuletko sä että se on sattumaa? Ei ole.
Tavallaan sen parhaan alun saa sitten ne kenellä on sukulaisia, tuttavia ja ystäviä ja jotka osaa sosiaalisia temppuja. Ja tietenkin siitä voi sitten jatkaa. Sinä olet pätkätyöntekijä etkä edes mies. Miehiäkin väheksytään, mutta joillain aloilla, jos ne esittää roolinsa camelbootsi-miehenä, niitä pidetään "seikkailjoina" ja olen kuullut ihailevia kommentteja. Naisista en koskaan. Mies pystyy kaikkeen, naista vaan ei huoli kukaan.
Tervetuloa todellisuuteen. Et kelpaa koska et kelpaa. Koska jonkun on oltava vähäosainen, ei se SPR:ään pyöri jos jotkut ei kuole nälkään. Onneksi olkoon, nyt se olet juuri sinä, kaikesta ahkeruudesta huolimatta. Maailmassa on köyhiä, ja maailma on heille kova paikka. Yritti tai ei. Sitä ei tosiaan palkita. Ja ei, kaikki eivät ole oman onnensa seppiä, kaikilla ei ole tasapuolisia mahdollisuuksia, ja elämästä 80% on säkää, toisille annetaan virheet anteeksi, toisille ei. Päivästä ei tule parempi joka kerran kun vaan aamulla ajattelet niin, vaikeudet eivät lopulta kasvatakaan sinua loputtomiin vaan alat ajatella vain sitä ruokaa ja selviytymistä, ja kasvusi suorastaan tyrehtyy. Sinun on pakko jaksaa, ei koska se huvittaisi tai koska elämä takuulla muuttuu siten paremmaksi. Ei sitä mikään takaa. Se on just tätä: voit manifestoida mitä huvittaa mutta semmoiset pilvilinnat ja ajatukset voimat on rikkaiden ja hyväosaisten huvia, jokainen köyhä tietää, ettei lautanen sillä täyty.
Sinä et nyt kuulu siihen osaan, mikä näkyy telkkarissa, mistä puhutaan kun puhutaan "hyvinvointi Suomesta" etkä sinä ole edes se "keskipalkka 2700 euroa" etkä voi inista hesarin palstalla kun 6tonnin kuukausitulotkaan ei riitä! Sinä olet se osa, joka on TOTTA ja sitä kukaan ei halua nähdä.
Olet nyt keksinyt syyksi kauneuden ja tajuat varmaan itsekin että se on täysin lapsellinen syy (se johtuu siitä, että mielesi yrittää keksiä jonkun syyn, koska me emme voi elää ilman syytä): kyllä minä olen nähnyt työmailla yhtä lailla kauniita ja rumia. Tietenkin, joillain aloilla siitä on hyötyä, naisille.
Esim. Renne Korppilan puoliso on kosmetologi tai joku, mikä lie, ei ainakaan toimittaja/esiintyjä. Hän oli suihkuttelemassa BB-talossa, antoi pimpsaa - ja päätyi kirjoittelemaan lehtiin! Panee Rennen kanssa ja mainostaa panevansa muiden kanssa ja kas, on radiotoimittaja: näin tämä maailma toimii. Hän toki on kaunis, mutta en viittaa nyt siihen, vaan siihen miten maailma toimii. Martina Aitolehti ei päätynyt juontajaksi lahjakkuutensa ansiosta vaan panemalla Eremenkon kanssa. En siis sano että pane, vaan että olet täysin oikeassa: suhteet on ne mitkä usein määrää ja lahjakkuus on sitten sivutuote jos sitä on. Enbuske saa olla ruma, tylsä ja typerä (vaikka onkin älykäs => epäviisas ja leuhka), hän on mies. Hänelle riittää kalja ja kaveruus.
Käytän julkkiksia nyt vaan, koska kaikki tietää heidät. Se on pienoiskoossa se miten maailma toimii. Ei ahkeruus täällä mitään määrää, toki hekin nyt tekevät kun on kaikki mahdollisuudet mutta eivät he ole menestyneitä, koska olisivat olleet ahkerampia, kauniimpia, opiskelleet enemmän tai muuta. Eivät he ole sinua parempia. Et sinä ole huono. Se on mitä on. Voit joko alkaa keksimään tekosyitä kauneudesta tai elää vaan. Tuskin tulet mitään vakipaikkaa saamaankaan, mutta toisaalta, mitä muuta tekemistä täällä on kun elellä päivä kerrallaan ja etsiä? Mitä väliä sillä on? Teet, elät ja haet ja lakkaa pohtimasta miksi. Joku sattuu oikeaan väliin, joku reisien väliin, joku saa ja joku ei, semmosta se on. Joku kouluttautuu ja se kantaa hedelmää, joku ei saa koskaan mitään. Joku kuolee vanhuuteen, joku väkivaltaan. Ei ole muuta.
Meille on se 30% mistä kaikki kilpailee, vaikkei sekään kaikki kaikille sovi eikä riitä. Ei ole koskaan ollut kaikille: ei työtä, suurta rakkautta, eikä mitään muutakaan. Joillekin ei mitään. - Pätkää
Tosi hyvä kirjoitus. MInä olen vuosia tehnyt pätkätöitä hoitoalalla, ja omaan paljon alan koulutusta. Hoitoalalla on valtavasti määräaikaisuuksia ja pätkätöitä ollut kautta aikojen, nykyään vielä enemmän.
Olen hakenut lukuisia vakituisia paikkoja, mutta yksi iso syy etten niitä saa on se, että olen yksinhuoltaja. En pysty joustamaan kuten moni sinkku lapseton.
Lasten vuoksi en kykene tekemään iltavuoroja tai yövuoroja koska yksi lapsista on erityislapsi ja nuorin on pieni koululainen. Lasten isä ei paljoa jaksa alkoholismiltaan auttaa.
Olen ikuisessa pätkätyö kierteessä. Joudun häpeämään työhaastatteluissa perhetilannettani, kun joudun selittelemään etten voi tehdä kaikkia vuoroja. Pomot eivät voi käsittää ettei jollakulla ole tukiverkkoja jotka jatkuvasti auttavat lastenhoidossa jotta pääsen töihin. Satunnaisesti toki kyllä.
Yhteiskunta ei anna lastenhoitoapua työssäkäynnin vuoksi ja lastenhoitajien palkkoihin menisi koko palkka.
Olen loukussa. Alan olla aika väsynyt olemaan pätkäduunissa-työttömänä-keikalla-pätkäduunissa-työttömänä.... - ilmanhuumeita
Pätkää kirjoitti:
Tosi hyvä kirjoitus. MInä olen vuosia tehnyt pätkätöitä hoitoalalla, ja omaan paljon alan koulutusta. Hoitoalalla on valtavasti määräaikaisuuksia ja pätkätöitä ollut kautta aikojen, nykyään vielä enemmän.
Olen hakenut lukuisia vakituisia paikkoja, mutta yksi iso syy etten niitä saa on se, että olen yksinhuoltaja. En pysty joustamaan kuten moni sinkku lapseton.
Lasten vuoksi en kykene tekemään iltavuoroja tai yövuoroja koska yksi lapsista on erityislapsi ja nuorin on pieni koululainen. Lasten isä ei paljoa jaksa alkoholismiltaan auttaa.
Olen ikuisessa pätkätyö kierteessä. Joudun häpeämään työhaastatteluissa perhetilannettani, kun joudun selittelemään etten voi tehdä kaikkia vuoroja. Pomot eivät voi käsittää ettei jollakulla ole tukiverkkoja jotka jatkuvasti auttavat lastenhoidossa jotta pääsen töihin. Satunnaisesti toki kyllä.
Yhteiskunta ei anna lastenhoitoapua työssäkäynnin vuoksi ja lastenhoitajien palkkoihin menisi koko palkka.
Olen loukussa. Alan olla aika väsynyt olemaan pätkäduunissa-työttömänä-keikalla-pätkäduunissa-työttömänä....Luulen että on myös yksi asia, jota moni ei tule ajatelleeksi. Valta osa ihmisistä eivät ole tähtiä eivätkä rikkaita ja rakkaita. Haluan siis sanoa, että ihmiset eivät tyydy elämään vaan ahneuksissaan pilaavat elämänsä. Haluavat isompaa ja suurempaa ollakseen jotain. Jos on yh, on yh eikä se muutu. Silloin toimii kuten yh eikä sen kuulukaan muuttua. En ymmärrä, että mitä siinä on valittamista. Kun on sidoksia, niin niitä on ja ne rajaavat tietenkin muuta. Yksinkertaista, eikä pitäisi masentaa mitenkään tai olla ongelma. Melkein samoin on pariskunnilla joilla on lapsia. Heillä on hiukan pelivaraa, kun heitä on kaksi. Silti vuorokaudessa on vain 24h. Ei enempää. Taitavalla työnjaolla ja yhteisellä uhrautumisella voivat saavuttaa hiukan enemmän. Silti mennään äärirajoille ja voi olla, että onni ei kestäkään jolloin romuuntuminen on tuskaista.
Minusta tuntuu, että ihmiset eivät ole tyytyväisiä ja se on suurin syy. Jos on työ, joka ei ole paraspalkkainen, ei edes oman alansa keskipalkkainen, pitäisi olla onnellinen. Jos ei ole, niin tässä sivulla voi lukea sitten niitä ihmisiä.
Elämä on muuta kun rikkaus ja rakkaus. Se on erilaisia vastuksia, hymyilyä, väsymystä, iloa ja surua. Se on LÄHES täydellistä elämää ja siitä tulisi olla onnellinen. - vainmerkonomi
ei_reilu_peli kirjoitti:
Koska miksi tuntuu, että ne paikat aina tarjoutuu kauniille ihmisille, jotka osaa manipuloida ihmiset puolelleen jollain muulla kuin työn teolla?Pitäisi olla 25vee juuri valmistunut tradenomi, joka tekee harjoittelijan palkalla..Kokemusta ei katsota enää eikä ihmistä, vaan papereita! Sekä työnantajien vaatimukset AIKA hurjia työnkuvaa kohden. Jos ei pääse uimahalliin lipun myyjäksi ilman AMK-koulutusta, on jossain jotain mätää :D
- Velma1
Mulla on amk käytynä, valmistuin viisi vuotta sitten. Koko ajan olen tehnyt pätkätöitä ja ahdistaa tilanne, kun vakituista työtä ei löydy mistään. En mä jaksa tätä ainaista epävarmuutta. En mä jaksa sitäkään, että ne oman alan työt mitä satun saaman, on sellaisia mihin ei tarttis edes tämän alan ammattikoulututkintoa eli ei mitään vastuuta, työtehtävissä ei mitään iloa koulutuksesta ja palkkakin sama kuin nuorilla kouluttamattomilla.
- MikseiUlkomaille
Minulla on kaksi korkeakoulututkintoa ja töitä on ollut. Pätkätöitä olen tehnyt yli 20 vuotta. Vakinaisen työn voisin saada mutta se ei olisi aivan mitä haluan tehdä tai sitten pitäisi lähteä maaseudulle.
Suomen työllisyystilanne ei tule paranemaan ennen kuin talous alkaa kasvaa ja vientiteollisuus alkaa pärjätä. Näköpiirissä ei ole sellaista käännetta eli vuosien ajan tulee menemään heikosti. Kun vientiyrityksillä ei ole kilpailukykyä niin ei ole muu yksityinen talous ei kasva ja verotuloja ei kerry. Julkinen sektori joutuu jatkamaan säästölinjalla ja lainanotolla vielä pitkään.
Jos on kielitaitoa ja koulutusta niin kannattaa oikeasti miettiä lähtemistä ulkomaille. Vihonviimeinen vaihtoehto on jäädä asumaan maaseudun pikkukuntiin kun sinne ei työpaikkoja tule lisää ja veroäyri vain nousee kun väestö vanhenee. - Kylläjaksat
Se on jaksettava. Jos jotain enemmän tulee, niin tulee, mutta mikään sitä ei takaa. Ja 5 vuotta voi väsyttää, mutta jotkut vetää jo 20 vuotta, että sorry, mutta tuo ei ole ainutlaatuinen tilanne. Epävarmuutta, taloudellista murhetta, ja sitä rataa, joo, hanki itsellesi vaan puoliso järkevästi. Ja se on tosissaan sanottu, älä elätä ketään, ja kyllä, katso myös rahaa jos vaan voit.
Amk:sta ei aina olekaan mitään hyötyä, eikä muustakaan, semmoista se on. On pelkkä suuri valhe että ahkeruus aina palkittaisiin tai koulutuksella työhön. Siinä on se mahdollisuus - tai sitten ei. Työttömiä syyllistetään lähinnä siksi, ettei kukaan kiinnostuisi siitä, että työttömien, kriisin ja pakolaisten avulla voidaan luoda matalapalkka-aloja ja luultavasti ajaa minimipalkan pienennys läpi. Edellisellä lamalla saavutettiin jo pysyvät pätkätyöt. Lisäksi epävarmuudella ja epätoivolla luodaan tilanne, missä kukaan ei uskalla vaatia mitään, kiinnittää huomion vääriin asioihin jne. siis toisinsanoen, tästä kaikesta, myös sinun epätoivostasi, hyötyy joku.
Maailma ei sovi sinisilmäisille. Paitsi jos menee hyvin. Silloin voi puhallella kuplassaan, vähän niinkuin Helsingissä kuvitella että muu Suomi on oikeasti se vähemmistö ja niitä on vähemmän. Kun on hyvinvoinnin kuplassa haluaa myös kokea ansainneensa sen, koska muuten joutuu kestämään muiden epätoivon tai myöntämään epäoikeudenmukaisuuden olemassaolon: ei ehkä olekaan ansainnut vaan on vain hyvä onni myötä. Siksikin työttömiä syyllistetään, takana on roikkuminen omassa paremmuuden tunnossa ja se, ettei itselle ikinä käy niin "koska minä olen kunnollinen ihminen, haen ja hakisin töitä, minä teen hyvin, ei minulle käy noin". Samaahan se on raha-asioiden kanssa, mutta tosiasia on se, että ihan samalla tavalla kun on pieni prosentti, jotka oikeasti dokaa, pelaa ja mokaa, on ihmisiä jotka tunnollisesti taistelevat vuodesta toiseen - ja silti saattavat lopulta menettää luottotietonsa. Siitä huolimatta esimerkiksi työnantajakin tarkistaa luottotiedoista "luotettavuuden" mikä on jo naiiviuden huippu ja todella törkeää, mutta kukaan ei uskalla sanoa mitään. Työnantajissa on paskoja kusipäitäkin, on ihmisiä, joille ei kelpaa mikään ja jotka vuodattavat vääristä rekrytoinneistaan lehdissä, koska mikään ei ole heidän vikaansa, mutta he saavat näin tehdä! Sen lisäksi että he uhrautuvat (eivät siis tarvitse) työväen kanssa, kaikki pelkää sanoa mitään reilusta pelistä. Lisäksi valtiolla oli kriisirahaa miljoonia pakolaisiin, muttei työttömyyden hoitoon: ja en siis syytä pakolaisia, kaikki me haluamme paremman elämän! Mutta valtiota kyllä. Sitä rahaa on siihen mihin halutaan. No, se on toinen juttu, mutta siis niin... Tilanne ei tule paranemaan. Sinulla saattaa tietenkin olla onnea matkassa, ehkä sen ansiosta lopulta pääsetkin hyvään työhön ja voit sitten olla "vaikeuksiesi kasvattamana" mutta jokaista pelastunutta kohti, joku ei pelastu eikä mikään älykkyys, koulutus, luovuus, sitkeys eikä muukaan vaan riitä. He eivät kasva , ainoastaan lopulta kärsivät.
Se on koko ajan, joka kerran 50/50.
Et sinä jaksa siksi, että se olisi kivaa vaan koska on pakko, muuten mahdollisuutesi onnen kantamoiseen on tasan 0.
Sinun ei tarvitse pitää sitä mukavana, koska sitä se ei ole, ja elämäsi on epävarmuuden stressaamaa, mutta mitä sitten? Jos sinä et jaksa, kukaan ei jaksa puolestasi. Saattaa siis olla että on epävarmaa ja koulutuksesi menee hukkaan, mutta mitä sitten? Ei tässä maailmassa muillakaan aina niin hyvin mene etkä sinä ole erikoistapaus. Meistä jokainen kuvittelee olevamme, etenkin nuorina: asiat kyllä järjestyy, kyllä minä pelastun. Mutta aina on joku joka ei ja se saatat olla myös sinä. Jos luovutat se olet takuulla sinä, jos et, on ainakin joku mahdollisuus että käy hyvin. No, ei voi tietää, eikä se silti siitä iloksi muutu. Taloudellinen epävarmuus syö ja kelpaamattomuuden tunne on ainainen vaara. Luovuttaminen on inhimillistä, kun alkaa masentaa eikä se aina ole edes luovuttamista, se on vaan ettei enää jaksa eikä kestä. Sekin on ihan herran hallussa miten paljon muuta paskaa tulee.
Joten kyllä, kyllä sinä jaksat sitä epävarmuutta, pätkätöitä ja tehdä just niitä töitä, missä koulutuksesi menee hukkaan niin kauan kun jaksat, koska muuta ei ole, pelastusta ei tule. Paitsi jos löydät elättäjän. Moni on löytänyt ja sekin on vaihtoehto. Ota se vakavasti. On parempi saada perhe ja ok elämä. Tiedän naisia, jotka eivät ole olleet töissä sitten nuoruuden lainkaan ja silti menee hyvin: mies on ostanut ison talon, käy töissä ja itse on ikuinen kotiäiti. Voi ajaa autolla, syödä ja harrastaa, on perhe ja kaikki ihan ok. Koulutus... no, mitä sitten? Hukkaan se kumminkin menee. Jos olet mies, on sama mahdollisuus, nykyään koti-isyys on oikein arvostettua!
No joo, siis mutta se on realismia. Eikä ole mitään muuta kuin realismi. Ei ole mitään muuta kuin yksi yksinäinen pallo tyhjyydessä, missä osa kärsii enemmän ja osa vähemmän. Mietipä maailmaa, niin... Näin se on. Luovu siis itsesäälistä ja jaksa vaan. - tällaistatäällä
Suoraan minun ajatuksia. Heräsin itse noin viimeisen vuoden sisällä samanlaisiin johtopäätöksiin kun lokaa vain sataa niskaan sama se mitä tekee. Myös älytöntä huonoa tuuria on käynyt raha-asioissa esim. auto jättänyt pari kertaa tielle niin että remonttia tuli jopa 6000e edestä tänä vuonna. Tuokin esimerkki on vain yksi niistä asioista joihin en itse voi vaikuttaa vaikka joskus uskoinkin että aina voi itse oman elämänsä tien luoda... se amerikkalainen unelma tiedättehän. Paljon on onnesta kiinni niin häviäminen kuin onnistuminen. Ainakaan pitkällä tähtäimellä et voi tietää mikä ratkaisu johtaa lopulta toiseen, lähemmäs tulevaisuuteen voi ennustaa ja vaikuttaa helpommin. Luovuus... sitä on ollut ja senkin takia velkaannuttu, luovuutta oli siis väärällä tavalla, yrittäjänä. Yritetty on jo liiaksikin. Mitään ei kuitenkaan luultavasti saa yrittämättä ellei ole tähtiin kirjoitettu se onnekas ihminen. Yrittäminen, itsensä syyllistäminen ja usko, että kunhan vain tarpeeksi vielä teen niin palkkio on oleva suuri, on meillä lopussa, jäljellä on vain selviytymistä ja toivoa.
Kaikille ei täällä tässä muodossaan ja tässä taloustilanteessa riitä paikkaa menestyjien joukossa. Itsesyyttelyt on osaltani loppu ja muiden kommentit siitä että pitäisi yrittää vielä enemmän, tehdä sitä ja tätä, annan valua toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Hyvät vinkit muilta voin kerätä mutta ei niitä tähän päivään mennessä ole tullut koska kukaan ei tiedä oikesti juuri minun tilanteestani mitään. Syyllistäjät ja neuvoa-antavat näkevät asiat ulkopuolisesta näkökulmasta ja voivat sanoa mm. tällaisia asioita "mene opiskelemaan uusi ala, vaikka sairaanhoitajaksi, niillähän on töitä". He eivät voi ymmärtää tilannetta, koska he näkevät sen vain omasta näkökulmastaan vaikka todellisuudessa joillain ei ole rahaa opiskella tai muuttaa opiskelupaikkakunnalle koska on yhteinen asuntolaina ja ei voi maksaa vuokra-asunnosta opiskelupaikkakunnalla. Opiskelukirjoihin ja matkoihin opiskelemaan ei välttämättä ole rahaa, koska kaikki raha menee ruokaan ja velkoihin. Joillekkin tämä on mahdotonta käsittää, koska hehän ovatkin saaneet elämänsä kultalautasella verrattuna tähän ihmiseen joille ohjeitaan antavat. He ovat niitä menestyjiä, jotka ovat ihmisiä joilla elämä menee lähes kuten he itse haluavat jos vain paljon siihen panostavat. Siksi he tuntevat että kaikki on vain ja ainostaan heidän itsensä ansiota ja ihminen jolla on asiat huonosti on heidän mielestään laiska ja epäonnistunut lähtökohtaisesti siksi koska ei ole niin mahtava ja upea tyyppi kuin hän itse on. Totta on, kaikki eivät ole menestyjiä, mutta kaikki eivät niitä voi ollakaan tässä maailman tilanteessa, turha siis kuvitella että kaikki on vain itsestään kiinni, että koko maailma pyörisi oman navan ympärillä.
- maailmassamontaonihmeell
Itse hain sosiaalialan työpaikkaan, enkä päässyt edes haastatteluun. On kaksi alan perustutkintoa ja lisäksi alempi yliopistotutkinto ja nyt justiinsa saamassa ylemmän eli maisterintutkinnon alalle. Tuohon ohjaajan paikkaan olisi riittänyt ihan perustutkintokin. Haastattelija/esimiehellä ei tuossa paikassa itsellään ole minkäänlaista alkeellisintakaan sosiaali-ja terveydenhuoltoalan koulutusta, vaan ihan muun alan perus(kouluasteinen) tutkinto. Saanut itse paikkansa ilmeisesti sillä, kun vaimonsa on töissä samassa laajemmassa yhteisössä (tälläkin ihan muun alan koulutus) ja tämä yhteisö toimii muullakin kuin sosiaalialalla. Vissiin sitten palkkaavat sukulaisia ja tuttuja. Tuollaisista kannattaisi ehkä ilmoittaa aviin ja valviraan. Sittenpä ovat kusessa kun tarkastajat saavat kimppuunsa.
- eiluetalehtiä
Pitää olla sosiaalinen ja harrastaa liikuntaa,höh!
- Ahneus
Koska nykyään palkataan halvalla, kouluttamattomia ja suhteilla.
Monessa työssä on ns. kouluttmatonta, epäpätevää henkilsötä, koksa se on halpaa ja yrittäjät, työantajat keinottelevat itseleen halpaa työvoimaa.
Suurin osa on myös työmaailmassa alle kympin työlaityöläisiä; keittiö, siivous, ravintola, hoitoala, ppsoti myös palkkaa alihankkijoiden kautta ja Maliselle hankitaan golf-osakkeita, työetuja ja palkka 50000€/kk eli varaa on herroille maksaa mutta alaiset alipalkalla.
Ilmakos kaikki pelaa miten pelaa kun ei ole koultusta, osaamista ja on vaarallista myös kun henkilöillö ei ole osaamista.
Palkkoja poljetaan pienipalkkaisilta, mutta herroille löytyy rahaa. On se ihmeellistä, maailmanrauha järkkyy ja se näkyy kohta meilläkin Ransakan tavoin.
Tähän on eriarvoisuus johtanut ja kun herrat ahnehtivat itseleen röyhkeästi kaiken ja pienituloiset jäävät ilman.- mietitäänuudestaan
Ongelmasi on se, että katselet toisten tuloja ja mietit niitä. Kateus on sairaus.
Vaikka ip lehdet ja media hehkuttelee joidenkin palkoilla, niin mitä se sinua oikeastaan liikuttaa? Mikset jätä lukematta niitä juttuja ja elä omaa ONNELLISTA elämääsi?
Se on se kommunisminen kateus ja sosialisminen vääryys, niin siinä sitten olet. Hyppää pois vankilastasi! Älä lue tai kuuntele niitä muiden tuloja tai palkkoja. Et niistä viisastu. Vain pahoitat mielesi, mikä lienee niiden julkaisuiden tarkoituskin.
Itse teen sen minkä teen, en ole kiinnostunut toisten tuloista tai menoista yleensä, koska ne eivät anna minulle yhtään mitään.
Suunnittelen omaa talouttani. Hymyilen ihmisille ja olen ystävällinen.
Minusta se on parempaa, kun että kyttäisin jotain, mistä en koituisi muuta, kun murheellista mieltä. - ajataar
Hieman kaksipiippuinen asia on tuo, että kannattaisi elää miettimättä noita asioita. Meinaan, että onhan se osaltaan varmasti tottakin että kaikkien kannattaisi yrittää elää hyvissä väleissä muiden ihmisten kanssa ja ollen ystävällisiä toinen toisilleen sekä eläen iloisella mielellä, mutta jos kaikki tekisivät niin, eivätkä uhraisi ajatustakaan esim. noille palkkaeroille, ei olisi ketään joka edes ideologian tasolla olisi vastaan rikkaiden ja köyhien välisen kuilun suurenemista. Ihmismassat pystyvät edelleenkin saamaan aikaan muutoksen. Ja en toki sitä väitä, etteikö ihminen voisi pohtia palkkaeroasioita ja samaan aikaan olla myös ystävällinen muita kohtaan.
Se mihin se (tarpeeksi suuren ihmismäärän välinpitämättömyys esim. palkkaeroja kohtaan) sitten johtaisi, olisi varmaan jotain hyvin katastrofaalista ja pahuuden sekä ahneuden voittamiseen johtavaa. Mutta siihen tulevaisuuden suunta kyllä hyvin selvästi valitettavasti osoittaakin ja kuten myös Raamattu sen kertoo meille.
- er6mjq45
Sun pitää tarjoutua tekemään 12 tuntisia työpäiviä 3-4 euron tuntipalkalla , ilman ylityökorvauksia , ja myös lauantai tai sunnuntai mukaan ilman lisiä.. niin jo löytyy töitä ja EK:n johto saa orgasmeja kun heidän "aliset" työnantajat työllist''.. ja sipili ja stuppi huutaa yhtäaikaa hurraata.
- 975
Ovelta ovelle vaan työtä kysymään. Niin minä työni sain. Kolmas ovi toden sanoi.
- rehellistätyötä
Niinpä. Siinä taas yksi onnistuja tällä kohdalla. Ovia voi olla useita. Ystävällisyys ja nöyryys ovat hyveitä. Yritykset tarvitsevat ihmisiä, jotka ovat valmiita uhraamaan itseään tehtävän työn mukaan. Ei tarvitse olla mikään ylihyvä tai edes normaalia kummempi. Johtajia firmoissa jo on yleensä, joten älä esitä sellaista. Yksi kukko kussakin kanalassa :)
Suomessa on paljon hyviä firmoja ja hyviä pomoja työ-yhteisöjä. On huonojakin tietenkin ja jos sellaiseen joutuu, niin heti vaan uutta hakemaan. Työ voi olla iloista ja tervettä touhua. Tulos on tietenkin tärkeää koska siksi ainoastaan työntekijöitä palkataan. Istujat ja höpisijät ovat vähemmän mielenkiintoisia.
- marakoo
Kyllä se kannattaa peiliin katsoa, että olisiko jollain osa-alueella parannettavaa. Jos työntekijä on luokkaa hyvä/kiitettävä niin yleensä saa töitä. Toki 80% hakijoista ei ole tuota, vaikka monet niin itsestään luulevat.
Jos jotain vinkkiä saa antaa niin hyvä keino tehdä vaikutus on näyttää kyky hahmottaa asiat "laajemmin". Eli jos sinut laitetaan esim. tekemään tietty excel-taulukko niin tee se hyvin mutta mieti myös voitko ehdottaa jotain lisäystä siihen mikä voisi auttaa yritystä.
Myös joustavuus on tärkeää yrityksille. Kaikki eivät ehkä pysty joustamaan perhetilanteen takia, mutta ei yrityksiä tämä kiinnosta. He ottavat sen joustavamman tyypin. Ehkä kylmä totuus mutta näin se elämä monesti menee. Kannattaa harkita onko joku keino, jolla voit tulla joustavammaksi työntekijäksi. Ainakaan rattihommiin ei kannata hakeutua. Rekkakuskit saavat alipalkattua kilometrirahaa, jolla virolaiset sitten ajelevat. Ja koko länsi-Eurooppa on täynnä itärekkoja, jotka ajavat laitonta kabotaasia, eikä minkään maan viranomaiset tee yhtään mitään EU:sta puhumattakaan. Miksi? Siksi että halutaan mahdollisimman halvat kuljetukset, muttei ymmärretä, että iso lauma paikallisia työttömiä nielaisevat ison osan valtioiden budjeteista. Ja kun toiset ajavat alipalkoilla ja pimeästi, ei verokertymää synny. Kumma, etteivät työnantaja- ja työntekijäliitotkaan viitti tehdä asialle mitään.
Monissa muissa maissa on sentään Uber-taksi kielletty, mutta meidän viranomaisemme suosivat sitäkin. Katsokaa ohimennessänne taksitolppia. Kohta nekin kaverit ovat kortistossa, eivätkä jää viimeisiksi...- tsemppiäkovasti
On tosi vaikea sanoa, että mistä työllistymisesi kiikastaa, mutta voin arvailla. Olen itse ollut mukana valitsemassa yritykseen työntekijöitä ja toisaalta olen myös itse ollut työnhakijana, joten jonkinlaista tietämystä asioista on.
1. Oletko hakenut töitä suoraan paikkakuntasi kaupoista? Moni Prisma, Citymarket jne on sellaisia, että sinun pitää mennä paikan päälle ja kysyä joltain myyjältä (tai jos kaupassa on erillinen infopiste, niin sieltä), että keneltä voisi kysyä töitä. Yleensä rekrytoinnista päättää myymäläpäällikkö.
2. Moni kauppa hankkii työvoimansa rekrytointiyritysten kautta suoraan. Oletko rekisteröitynyt eri rekrytointifirmojen nettisivuille? Osa paikoista menee ns. tiskin alta ennen kuin ehditään edes käynnistää varsinaista hakuprosessia.
3. Onko ulkonäössäsi korjattavaa? Onko vaatetus työhön sopiva (myyjäksi Stockmannille vaaditaan vähän toisenlaista pukeutumista kuin vaikkapa varastomieheksi)? Näytätkö ihan OK tyypiltä, asialliselta ja luotettavalta?
4. Miten reagoit haastattelutilanteissa? Oletko paniikissa, kädet hikoilevat ja änkytät? Kannattaa harjoitella sujuvaa vastaamista esim. seuraaviin kysymyksiin:
- kerro vapaasti itsestäsi jotain
- kerro vapaasti itsestäsi jotain englanniksi
- mitä onnistumisia olet kokenut työssä
- mitkä ovat kolme parasta puoltasi
- mitkä ovat kolme puolta, joissa olisi kehittämisen varaa
- miksi meidän pitäisi valita juuri sinut?
5. Varsinkin nyt kun on paljon hakijoita, niin pitää pystyä osoittamaan, että haluat oikeasti kyseiseen paikkaan töihin. Opettele puhumaan niin, että äänestäsi kuulostaa innostus. Varsinkin nuoremmilla hakijoilla on sitä vikaa, että pidetään kädet taskuissa, röhnötetään tuolissa, kännykkä kilkattaa koko ajan ja katse harhailee katonrajassa ja vastaukset on yleensä luokkaa "Öö, emmä tiiä". Varsinkin miehillä totisuus ja ujous ovat liian yleisiä. Vaikka puhelinmyyjien tai kännykkämyyjien iloisuus ja hymyileväisyys voi joitakin ärsyttää, niin sen tyyppisiä ihmisiä haetaan esim. urheilukauppoihin, vaatemyymälöihin ja kodin elektroniikkaan.
6. Usein ensimmäinen alkuhaastattelu tehdään puhelimitse tai videohaastatteluna. On tärkeää hioa juuri kohdassa 3-5 olevia asioita, jotta pelkän äänen pohjalta työnantaja saa vaikutelman, että haluat oikeasti sinne töihin etkä vain ole hakevinasi töitä.
7. Kun haet kirjallisesti töitä, niin lue hakemus tarkkaan. Jos siellä sanotaan, että halutaan tunnollista ja tarkkaa, niin korosta hakemuksessasi näitä asioita, että sinut kannattaa valita työhön juuri sen takia, että hoidat annetut tehtävät huolellisesti ja olet saanut aiemmilta työnantajilta kiitosta hyvin hoidetusta työstä.
8. Onko sinulla suosittelijoita? Voit soittaa jollekin entiselle työnantajalle ja kysyä, että voiko hänen nimeään käyttää suosittelijana, koska olet hakemassa uutta työtä.
9. Oletko valmis muuttamaan työn perässä?
10. Jos työnsaanti on todella vaikeaa, niin olet vahvoilla sellaisissa työpaikoissa, joissa haetaan mahdollisimman nopeasti uutta työntekijää määräaikaiseen työhön. Minusta ei kannata halveksua uran alkuvaiheessa pätkätöitä. Myyjillä esimerkiksi on tärkeä osata erilaisia kassajärjestelmiä, veikkauskoneen käyttöä, pakkaamista, hyllytystä jne. Englannin ja ruotsin kielestä ei ole koskaan haittaa.
11. Tee hyvä LinkedIN-profiili. Osoita, että osaat tietokoneella tehdä muutakin kuin vain etsiä netistä aikuisviihdettä. Panosta työhakemukseen ja ansioluetteloon. Kuulemma nykypäivänä ne tehdään huitaisemalla ja jopa puolella hakijoista on kirjoitusvirheitä hakemuksessa. Et voi väittää olevasi huolellinen, jos hakemus vilisee kirjoitusvirheitä ja epäselviä lauseita. Tarvittaessa tarkistuta työhakemuksesi jollakulla tutulla, joka on esim. toimistotyössä ja tottunut hyvään suomen kieleen.
Itse olin jokin aika sitten hetken työttömänä. Laitoin viikossa 20-30 hakemusta, mikä tarkoittaa sitä, että käytin joka viikko monta tuntia aikaa hakemusten läpikäymiseen, rekisteröitymiseen rekrytointiyrityksiin jne. Pääsin myös haastatteluihin. Kuudessa viikossa sain töitä. Minä en ole kaunis enkä ihan hoikkakaan. En halua masentaa, vaan päinvastoin kannustaa, että työn hakeminen on oikeasti aikaa viepää hommaa.
Työttömänä kannattaa rakentaa jonkinlaista päiväohjelmaa esim. aamupala, kuntoilua tunti, ATK-taitojen tai kielten opiskelua tunti, työnhakua tunti, lounas, kodin siivous ja ruoanlaitto, jonka jälkeen alkaa vapaa-aika. Tällä tavoin kehität osaamistasi, panostat työn hakuun ja pidät huolen, että työttömyys ei mene vain lorviessa. Moni työnantaja sanoo, että ei anna kovin hyvää vaikutelmaa, jos soittaa työtä etsivälle puolen päivän aikaan eikä työtön ole siinä vaiheessa vielä edes herännyt. - KehitäElämääsi
Se on sitä Lamaa jossa Suomi on ollut monen monta vuotta, ja se jatkuu.....
- niinseonjoo
Ikävä sanoa, mutta syyllisyys on ay-liikkeissä, sdp ssä, vihreissä ja vasureissa. Kävi nimittäin niin, että sdp-vasemmisto ajoi lainsäädännöllisesti yrityksiä ahtaalle jo ennen edellistä lamaa. Sitten keksittiin lainata rahaa, jolla on revitelty oikein kokokansan voimin.
Lainaa on otettu lisää ja samalla sossuvasurit ovat ajaneet sitä aina kehitysmaihin asti lahjoituksina ( jakavat rahojamme).
(nytkin he jakavat mamuille ja tiesminne eulle ym ym, kun jotkut ovat äänestäneet heitä).
Noh, kuitenkin asiaan. Me olemme siis eläneet lainarahalla jo reilut 10 vuotta. Se että on lamaa, on myös lainaa. Laina kasvaa korkoa jokainen tunti hiukan vajaa 1milj. euroa. Oli yö taikka päivä. 24h vuorokaudessa, miljoonan verran suunnilleen tunnissa).
On totta, että ay-sdp jarruja tulee purkaa ja rajusti ja lujasti. Kukaan ei kuitenkaan haluaisi joustaa mistään ( seuratkaa uutisia).
Se että tuottaisimme jotain, saisimme maksettu etukäteen tuhlaamiamme rahoja takasin ja vielä velkojakin pois, on järkyttävä asia.
Uudenlainen hallitus on aloittanut työtään, ay-jarruttaa ja ihmiset valittaa. Hallitus yrittää kuitenkin saada Suomea kuntoon.
Ei ole siis kyse pienestä jutusta. Koneisto on sairastunut edellisten toimesta. Valtion ja kuntien firmoja ja ylipalkattuja tyhjäntoimittajia pitää saada pois, työmarkkinat toimiviksi ja tuottoakin pitäisi saada, jotta voisimme maksaa pois velkoja joita typerykset ovat ottaneet.
Monet arvostelevat Kreikkaa, mutta kun Suomi on samassa tilanteessa suunnilleen??? Suomi on elänyt vihervasurisosialistien takia pahasti yli varojensa. Ilman lainaa emme selviä. Tuottavuutemme on heikko jos ei olematon, kun rahaa otetaan yhä lisää velaksi.
Ei tätä ole vaikea ymmärtää.
Vain hyväveliverkosto, ay-jäärät ja tyhjäntoimittajat pitävät isoa meteliä, kun pelkäävät sairastuneen koneistonsa romahdusta. - pl347
Posti Oyj toimii tällä hetkellä valtion koelaboratoriona ns.matalan kynnyksen työpaikkojen tarjoajana maahantulijoille.
Muutos räjähti nyt silmille. Solilaiset olivat yksinomaan kielitaidotonta kantaväestöä tummempaa ainesta. Posti on perinteisesti tarjonnut lisäansioita erityisesti yliopisto-opiskelijoille. (Itsekin sellainen, nyt vakituisena postilaisena - oman alan työtä en löytänyt/jaksanut enää kyynärpäät verillä etsiä)
Yhtään vähävaraista suomalaista opiskelijaa ei nyt postin pyöröovien taakse päässyt odottamaan. Vähätkin ns. helpot työpaikat jaetaan tällä hetkellä siirtolaisille yhteiskuntarauhan säilyttämiseksi. Lopputuloksen laadusta viis.
- Liikanirsous
Puhelinmyyjäksi pääsee heittämällä (jos ei heti ensimmäiseen firmaan, niin seuraavaan) ja pesti on vakituinen.
- Itseansaittu
Jos on korkeasti koulutettu eli AMK tai yliopisto (paitsi sosiaaliala tai humanistit), kannattaa lähteä Suomesta kun täältä vielä pääsee. Suomessa on kiva käydä kesällä.
- Liikanirsous
Onko olemassa nettipalstaa, jolla tämä "Itseansaittu" ei olisi pölisemässä?
- ajataar
Juuri noin eli täältä kannattaa hankkia itselleen koulutus ja lähteä sen jälkeen kohti parempia ja terveempiä asenne-ilmastoja ja kas kummaa - sieltähän niitä töitä sitten yleensä myös löytyykin aivan yllättäen.
- kani78
Lukasepa alla näkyvän linkin takaa löytyvä teksti niin saatat ymmärtää missä klikkaa ja minkä takia kohta kukaan ei saa täällä työtä.
https://drive.google.com/file/d/0B9TMDnzhBdvRa1hfMHlsTVE4RWs/view?pli=1- viallinenkoneisto
Tuo bkt (bruttokansantuote) on muuten sairastunut yksikkö. Se tulisi lopettaa. Sen mukaan eu maksut määräytyvät yms. Se ei kerro kuitenkaan mitään järkevää.
Bkt nousee esim: Juoppo hajoittaa kaupan ikkunan.
- Joutuu sairaalaan haavojensa takia (bkt nousee amb.kuskien, lääkärien, sairaanhoitajien palkoista)
-Poliisi tulee paikalle ja tekee työnsä ( menee palkkoja joissa nousee bkt)
- Tulee ikkunafirma joka korjaa jäljet ja laskuttaa työstä aineista(nousee taas bkt)
jne jne.
Bkt kasvaa, mutta oikeastaan maamme ei voi paremmin vaan pahemmin.
Sillä tuloksella nousee bkt josta maksetaan mm. jäsenmaksuja.
Koko bkt on pelkkä valheellinen laskentaperuste niille asioille joihin sitä käytetään.
- Onx_asennetta
Mitä vikaa on lehdenjakamisessa ja puhelinmyynnissä? Voit ottaa 2-3 osa-aikatyötä ja yhdistää ne niin, että saat tarvittavan viikkotyömäärän kasaan. Jossakin lehdessä oli juttu miehestä, joka jakaa lehtiä sekä mainoksia ihan hullut määrät, mutta myös tulot ovat keskimääräistä paremmat. Toki hänelle on vuosien myötä kertynyt rautainen kuntokin.
Ehkäpä ns. hanttihommat kuten lehdenjako auttaisi sinua kasvattamaan itsetuntoa ja sitä kautta pääsisit parempiin hommiin? Tosin onhan noita ihan kovan tason urheilijoitakin, jotka tekevät lehdenjakoa työnään, kun pelkkä urheilu ei riitä elättämään.
Aina jos näet, että johonkin avataan uusi myymälä, niin ota yhteyttä ja kysy rohkeasti työtä. Oma-aloitteisuus on plussaa. Jos vain odottelee, että joku tulee kotiin asti töitä tarjoamaan, niin asenne on väärä.- ajataar
Hölmöä ottaa esimerkeiksi heti kaksi sellaista työtä, joissa varsinkin toisessa on yleensä kuukaudesta toiseen saatava kohtuullinen palkka (joka kattaisi elämän kannalta menot ja jotain jäisi säästöönkin) on todella kiven alla. Mikään ei myöskään takaa sitä, että voit useamman työn ollessa yhtäaikaisesti käynnissä suunnitella työaikasi vapaasti.
Ainoastaan viimeisestä kappaleesta voin olla siltä osin samaa mieltä, että tuossakin täytyy olla yleensä se ensimmäinen joka kysyy, jotta voisi olla jotain mahdollisuuksia. Paikkakunnan väkimäärällä ja työttömyysprosentilla onkin usein merkittävä vaikutus asiaan.
Lisäksi eiköhän työnantajalla tuossa tilaneessa ole muutenkin sen verran järkeä päässä, että tajuaa katsoa tilanteen rauhassa läpi ja palkata mahdollisimman osaavaa henkilökuntaa, jolloin yksittäisen työnhakijan mahdollisuudet voivat jäädä hyvinkin pieniksi. Sitten kun sellaisia epäonnistuneita yrityksiä tulee tarpeeksi monta putkeen, niin ihmismieli on siitä hassu, että se luo helposti epätoivoa lisää ja sitä ei todellakaan ole hyvä saada yliannostusta.
- Kannustinloksuttaja
Yli 5-kymppisenä olen nyt hakenut duunia 2,5 vuotta ja voin kysellä niitä maailman tappiin tai ainakin lopun ikääni. Joskus satunnaisia päivän duuneja ollut, joista olen toki tyytyväinen.
Poliittinen ja työantajien Totuus on että lepäilen kannustinloukussa ikinä hakematta duunia. Duunia kysyessäni/hakiessani toinen työntajien TOTUUS on, että olen juoppo, laiska ja riidanhaluinen sähläri, joka ei jaksakaan mitään. Omassa todellisuudessani olen 4:n vuokrafirman kirjoilla ja valmis vaikkapa parin tunnin duuniin, mutta ensin mainittu on se todellinen ja vallitseva totuus.
Naapurustossa, siis näissä vuokrataloissa Eestin naisia ja miehiä asuu vakituisesti joka vuosi yhä enemmän parkkipaikalla tax-free-autonsa Eestin kilvissä. Koska eestiläinen näyttää olevan helppo palkata ja kait firmat lisäksi ajattelevat, että Eesti kun on niin köyhä ja eestiläisiä pitää auttaa. Nyt useimmat ajattelevat, että vihaan eestiläisiä. Tottakai... Vaikka itse ajattelen, että firmoissa täytyy olla jotain nyrjähtänyttä asennetta, koska uutta väkeä tarvitessaan firmojen pomot tai omistajat kysyvät paikalla toimivalta eestiläiseltä, että "oisko siellä Eestissä ketään sun kaveria tulla meille" ilmoittamatta duunipaikasta mihinkään Suomessa.
Vielä yksi juttu. Tämä maa on täynnä jengiä, jota tarvitsee ns. kotouttaa työkokeilulla ja työllistämistuilla. Tarkoittaa tässä maassa asuvia (jälleen) eestiläisiä ja kehitysmaista tulleita. Ja taas viisaat suomalaiset ihmiset "tietävät", että joo, ne suomalaiset välttelevät niitäkin duuneja ja lepäilevät sikarikkaina kannustinloukuissa. Ja syksyn mittaan on tullut 30 000 kotoutettavaa maahan lisää. Tämä taas lisää jo täällä syntyneitä ja aina asuvia "kannustinloukkuun". :D - putkimiestätarviin
Minä yrittäjänä olen palkannu kaikki jotka ei tuu minkään te toimiston kautta,4kk vuokra firman kautta oma koe aika päälle jos vielä pyörii jaloissa saa jäädä.....ja väkisinkin saa minimi palkan mutta itsellä riski pienenpi ekat 8kk...yksikään ei ole 5v ottanu lopputiliä,ja ukkoja on nyt 34 kpl.enenpi ongelmana on löytää duunareita,ja yhtään ulkomaalaista en palkkaa se varma. Tittelit pois insinöörit ja haalarit niskaan niin ne on itelläkin,joka päivä.
- entinenpaperimies
Valitettavasti nykyään ei pääse töihin muuten kuin suhteilla. Jos sulla on hyvä kaveri jollain alalla joka sua kiinnostaa, niin laita kaveri kyselemään sulle töitä tai kysy kaveriltas hänen pomon numero ja soita pomolle itse. Silleen minä pääsin n.5v sitten töihin nykyiseen teollisen alan työpaikkaani. niin ja olin silloin 39v.
- duunari40v
Itse aloin tosimielellä hakemaan töitä joskus kolmikymppisenä. Siihen mennessä olin suorittanut yhden tutkinnon ammattioppilaitoksessa, ollut töissä pari lyhyttä pätkää ja sitten ollut työttömänä (ei ollut mielenkiintoa työntekoon). CV:ni oli siis kolmikymppiseksi todella naurettava, enkä myöskään tunne ketään, joka minut olisi voinut/suostunut palkkaamaan tai edes suosittelemaan minnekään. Mutta tosiaan, sitten ryhdistäydyin ja aloin oikeasti kysellä töitä. Ei niin väliä mitä, kaikki kelpasi. Olin puistotyöntekijänä, siivoajana, kaikki kelpasi, kunhan oli töitä. Työsopimukset olivat aina määräaikaisia, niinkuin nykyään usein taitaa olla. Samalla opiskelin vielä toisen tutkinnon (ammattikoulu tasoa). Alkuun kelpuutin kaikki mahdolliset työt, palkalla ei niinkään ollut väliä. Muutaman vuoden kuluttua sain ensimmäisen omaa koulutustani vastaavan työn ja taas määräaikaisen. Olin parissakin eri paikassa vuorotteluvapaansijaisena ja lopulta tärppäsi eli sain sen vakinaisen paikan.
Niitäkin vielä löytyy. Itse olen sitä mieltä, että töitä löytyy, kun ei turhia nirsoile. En tarkoita, että loppuelämänsä pitäisi olla nälkäpalkalla orjana, mutta paremmalta sen luulisi CV:ssä näyttävän, että jotakin on tehnyt kuin että olisi vain makoillut kotona. Jossain vaiheessa varmasti löytyy se kunnollinen vakituinen paikka.- ajataar
Jep, mutta otahan tosiaan se huomioon, että tilanne oli tuo silloin n. 10v sitten, jolloin määräaikaisia töitä saattoi löytää paljon helpommin useita peräkkäin. Nykyään tilanne on mennyt merkittävästi huonompaan suuntaan ja on suorastaan vastuutonta kehottaa ihmisiä tuollaiseen miten itse olet toiminut, sillä tuo voi johtaa pahimmillaan siihen, että menee kuukausia ilman kunnollista palkkaa ja milläs sitten suoriudut elämän pakollisista menoista?
Kannattaa joskus vähän miettiä asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista ennenkuin niitä lähtee muille suosittelemaan. Toki jos siihen ei kykyä löydy, niin silloin on parasta olla kirjoittamatta yhtään mitään. Ja tämä ei ole pelkästään sinulle, vaan monelle muulle tällä palstalla työttömiä laiskoiksi haukkuville ja niille naurettaville pienyrittäjille, jotka tulevat tänne arvostelemaan muita ihmisiä - aivan kuin olisivat itse jotenkin parempia.
- tasaarvovaltVaratuomari
jokohan se ruotsalainen lakimies (nainen) joka esiintyi lakimiehenä huippuvirassa on saanut tuomion.
- kertoisitkolisää
Kuka hän on? Linkki uutiseen? On mennyt jotenkin ohitse tuollainen juttu.
- pyykkikoppa
Osaatko korjata-taikka valmistaa myymiäsi tuotteita?-Hanki valmius siihen ja rupea yrittäjäksi sitten.
- jallu472
Sinä et saa vakituista työtä koska haluat saman palkan kuin esimerkiksi kymmenen vuotta ammattia harjoittanut henkilö.. 2/3 osaa pitäisi riittää.. Itse -65 vuonna sain alle puolet vanhemman asentajan palkasta.. Se oli ihan normaalia.. Nykyiset osaamattomat räkänokat vaativat saman palkan kuin Ammattimiehet!! Siksi sinäkin olet työtön koska et tyydy vähempään.. Terveisin Jallu..
- aivanniinseon
Totta tuokin on. Kun nykysysteemit ovat huonoksi todettuja, normaali terve ihminen lähtisi katsomaan taaksepäin sitä risteystä, jossa asiat olivat hyvin ja toimivat. Ehkä siihen mennäänkin vielä.
Nyt ensin kiukutellaan.
Mä tykkään suomalaisista ihmisistä. Suurin osa on kunnollisia ja rehtejä ihmisiä. Sitten on osa sellaisia mullekaikkiheti tyyppejä ja lisäksi heistä ei ole edes koko tehtävään ( ovat väärällä alalla).
Joo-o. olemme murroksessa ja natina käy. Asiat tulevat muuttumaan.
Onnellinen se, kuka ei haaveile suuria, tekee työnsä ja on onnellinen.
- Vanime
Minäkään en saa töitä. En rehellisesti hae töitä näinä muurahaisina ketkä ovat jo töissä. Haen töitä. En hae jatkuvalla syötöllä töitä. Vaikka minua ei syöttää pidä niin voi minut pyytää syömään.
- sopeudu_aikaan
Vakituisia töitä ei enää ole työmarkkinoilla. Ja jos sellainen jostakin ilmestyisi sen saa vain hyvällä tuttavan suhdekaupalla eli nepotismilla.
Jos ei ole hyviä tuttavia on pakko sopeutua työmarkkinoiden kovaan lakiin.
Etsi, etsi ja ota vastaan määräaikainen työ vaikka sitä usein kutsutaan projektiluonteiseksi työksi siellä ylemmissä portaissa.
Projektin päättyessä olet taas vapaa etsimään uutta työtä. Normaali projekti on mysö työn etsintä ja odottelu. - ajataar
Nykyinen tilanne saa myös monet työnantajat käsittämättömän ylimielisiksi ja luulevat olevansa lähinnä Jumalasta seuraavia, kuten esimerkiksi provisiopalkalla työnsä teettävät puhelinmyyntifirmat ja ovelta ovelle- kauppiaat kuten kala-auto.
- Itse66655
Sosialimi on piru joka ei kuole vaikka osoitetaan toimimattomaksi ajatukseksi kerta toisensa jälkeen. Ihmiset addiktoituvat ilmaiseen rahaan. Se on vain paha juttu että jonkun sekin raha täytyy ansaita ennenkuin sen voi juottaa spurguille.
- Somertime
Niin, sosialismi on todella vaikeasti toteutettavissa oleva oppi, sillä meitä on monesta eri
syystä niin eri tavoin ajattelevia ihmisiä.
- EläeläEläElÄeläELÄ
Joo o, ite oon tehny pätkä töitä : en tee niitä enää...
Jossain kohtaa tajusin ettei ole ammattitaitoa, ei tietoa eikä ikää yms muita ominaisuuksia joita vakkaripaikkoihin tarvitaan, mm ajokorttia yms suhteita :)
Että älä tuijota ittees, tuijota niitä muita x) ja tuijota ittees ja ole tyytyväinen mitä on. - ByroB
Olen 50v ja takana on 2 * 10v työsuhdetta ihan omassa koti(maalais)kunnassa. Nyt tuskin enää löydän töitä, korkeintaa pätkiä. En valita, odottelen sitten eläkettä. Oli kiva lukea näin hyvä ketju pitkästä aikaa. Kiitän.
- Maryleei
Olisin 10 vuoden määräaikaisen pestin kunnalla luullut tuovan vakkari paikkan. Ei niin ei kunnat piti alkaa säästää ja minä sain lähteä. Siitä alkoi kiihkeä työpaikan haku eikä vieläkään ole tärpännyt. Olen jo pitkäaikastyötön minusta maksettaisiin jos joku huolisi. Hiljaista on ikää on tullut siihen aina tyssää. En olisi koskaan uskonut että odottaisin eläkepäivää. Lähtisin heti töihin iloisin mielin ja vaihtaisin tämän kurjuuden ja toimettumuuden. Se vaan on niin helppoa lähteä töihin joka päivä tietää mitä tekee nyt joutuu miettiin mitä tekisi vaihtaisin osani.
- Jusa_88777878
Suurin osa jengistä kun vain ei ole valmis vaihtamaan paikkakuntaa / maata töitten perässä ja sitten tullaan tänne itkemään, kun ei saada töitä.
- ei_irtolaiseksi
Kotiseudun tunnne ei ole itkemistä. Lasten persoonallisuuskin kehittyy siitä, että heillä on tuttu ympäristö ja kaverit. Ei tee hyvää lapsillekaan jos joutuu muuttamaan joka lukuvuosi uuteen kouluun.
Työn perässä juokseminen ei tee hyvää ihmiselle. Jokainen ihminen tarvitsee tutun ja vakaan ympäristön. Ne jotka lähtevät siirtolaisiksi työn perässä ovat tehneet oman valintansa ja ovat hyväksyneet MUUTON tuomat uudet mahdollisuukset.
Pakkomuutto on aivan eri asia, se ei tee hyvää kellekään.
- oikeitakunnontöitä
Herää? MItä "töitä" nyky Suomessa enään nykyään ylipäänsä tehdään?
Paskanpuhumisen, valehtelun ja jonninjoutavan huuhailun sekä mikä pahinta mokailun lisäksi? Suurella palkalla vailla todellista vastuuta yhtään mistään?- työn_sarkaa_tulossa
Pian alkaa löytymään töitä terrorismin torjunnasta.
Ministerin lausuman mukaan terroristeilta nirri pois.
Näihän Suomessa tehtiin v. 1918 kun valkoisessa Suomessa punikkeja teloitettiin terroristeina.
SSS-hallituksen mielestä pakkolakien vastustajat ovat yhteiskuntasovun terroristeja. Eli ay-aktiivit uuspunikkeina joutuu ensimmäisenä lahdattavaksi. Ja sitten ne muut vastaanpanijat.
- Jusa_8877787
Jaa en teistä tiedä, mutta minulla on ollut valmistumisesta lähtien töitä, kun läksin vain toiselle puolen Suomea niitä tekemään. Useamman vuoden vietin myös ulkomailla töitten puitteissa.
Jos te ette ole valmiita tekemään moisia uhrauksia on vain teiltä pois.- kivatsulle
Sekö tuntuisi ratkaisulta, että Oululainen käy töissä Riihimäellä ja Riihimäkeläinen Oulussa? Tämä on yhdenlaista hölmöläisten hommaa ja ollut muodissa jo jonkin aikaa. Ei tämä ihan noin yksinkertaista ole.
- suomessa_on
valtava työvoimapula nyt ja ollut vasta 50 vuotta. siksi töitä saa vain mamut ja muut pakolla orjatöihin ryhtyvät.
palkat laskee orjatasolle,koska on hiiiiirvittävä jatkuva työvoimapula.
mamutus tarkoittaa töiden vähenemistä omilta kansalaisilta ja palkkojen laskua kaikilta...paitsi isot herrat vain nostaa palkkojaan,koska heistäkin on kuulemma valtava pula.
tuo roistosakki kuulemma saattaa muuttaa oikein ulkomaille töihin,aivan kuin heitä joku suomessa kaipaisi. tuota samaa paskaa ovat hokeneet jo 50v,mikään ei ole muuttunut. - myyntitykki
Kun hakemuksia tulee kymmeniä ellei satoja, hyviäkin hakijoita jää ilman paikkaa. Hakemuksen täytyy erottautua jotenkin joukosta, jotta se jäisi mieleen. Myyn joskus asuntoja, jos teen myynti-ilmoituksen, joka sisältää kaikki tarvittavat faktat, mutta ei muuta, en saa yhteydenottoja. Jos liitän myynti-ilmoitukseen tarinan, yhteydenottoja tulee. Et voi tietenkään hakemukseen laittaa tarinoita, mutta voit laittaa jotain joka jää mieleen. Niiden faktojen lisäksi voit kertoa itsestäsi jotain henkilökohtaista esim. "kaikkien edellä manittujen seikkojen lisäksi haluan kertoa intohimostani kalastukseen. Jo kymmenvuotiaasta olen kiertänyt pilkkikisat ja jne.." Ei tietenkään kannata valehdella, jos et tiedä mitään seinäkiipelystä, älä väitä harrastavasi sitä. Seuraavassa hakemuksessa kerro hieman enemmän itsestäsi, raota sitä salaisuuden verhoa, joka nyt edessäsi. Hakemuksen jälkeen, soita jos se ei ole erikseen kielletty. On hyvä tarkistaa, että hakemus on saapunut perille. Mikäli saat hylkäävän päätöksen, soita ja kerro olevasi edelleen kiinnostunut paikasta ja mikäli heille sopii, he voisivat pitää hakemuksen avoimena ja mahdollisen avoimen paikan tullessa, sinä olisit hyvin kiinnostunut. Jos saat kutsun haastatteluun, mene sinne siistinä ja valmistautuneena. Ota selvää yrityksestä etukäteen. Jos oikeasti et ole kiinnostunut paikasta, mutta haluat vain jonkun työpaikan, ehkä sinun kannattaa harkita asiaa uudestaan. Se ei ole hyvä lähtökohta. Mieti mitä etuja sinulla on muihin hakijoihin verrattuna. Mitä etuja kannattaa hankkia? Esim kielitaito, alan tuntemus jne. Jos ihan vakaasti päätät pärjätä jollakin alalla, kääri hihat ja pistä tuulemaan. Pidän peukkuja sinulle.
- Itse666
Syynä on sosialimi. Talous korjaa tilanteen aina omalla tavallaan. Nyt valitettavasti on niin että firmat eivät palkkaa koska AY liike ja lait antavat työntekijälle ylivallan. Väittäkää vastaan vain mutta asia on näin.
- kokemustaon
Älä naurata. Ainakaan pienissä yrityksissä työntekijällä ei ole lainkaan valtaa.
Päinvastoin työntekijän oikeuksia poljetaan niin paljon kuin ehditään.
- Mies40v
Ei oo sun vika. Tiukka tilanne koko maassa, valitettavasti.
- eroarahasta.fi
Vakituinen työ on verrattavissa vakituiseen yhteiskuntaan.
- raksamies40
Olen tehnyt kaikenlaisia hommia 17 vuotta. Raksa ja maalus hommia enimmakseen. Nyt olen työtön täl hetkellä. Ei vakituista hommaa saa mitenkään,monet kehuu että oon hyvä ja ahkera työmies, pätkätöitä saa välillä mutta ne kestää 2 päivästä 2 kuukauteen. Pisin homma jossa olen ollut oli 14 kk, olen ollut varmaan 32 eri työpaikassa vuodesta 1997. Tälklä hetkellä tapetoin yhtä kaverin asuntoo , saan siitä muutaman satasen, teen kaikenlaisia pikkuhommia välillä
- hörhöporukkaa
opetelkaa tekemään töitä,vaatikaa sit palkkaa kommarit
- pärjää_omillasi
Sopeudu osaasi. Tämä yhteiskunta ei tarvitse kaikkien työpanosta. Uuteen uljaaseen yhteiskuntaan mahtuu valtava loiseläjien joukko.
Yhteiskuntasopimuksella tullaan määrittelemään tämä loiseläjien joukon suuruus.
Työtätekevien työehtosopimuspelit lakkautetaan tarpeettomina kokonaan.
Teet työsi työnantajan määrämällä palkalla tai et tee työtä lainkaan. Se on "ota tai jätä" peli.
Loiset ovat loisjoukkoa, ei tästä joukosta kanneta mitään huolta. "TyötönMies", sulla taitaa olla liian "hyvät asusteet" kun menet kysymään työtä ;(((
Minä olen aina saanut työtä kun en ole ollut liian "herra" asusteiltani vaan mennyt kysymään työtä ihan tavallisessa asusteessa ja AINA OLEN SAANUT TYÖTÄ ;)))
Kävin aikoinani kauppakoulun mutta en ollut päivääkään kaupassa työssä vaan aloin ajamaan kiitolinjaa ja kun työnantajani tiesi minun kielitaitoni, määräsi minut ulkomaan linjalle. Sitten vaihdoin eri kuljetusfirmalle ja taas ulkomaan linjalle.
Sitten menin 1.3.1980 Rautaruukin Raahen tehtaalle jossa tein aluksi monenlaisia töitä kunnes menin aikuisena miehenä opiskelemaan työn ohella ja suoritin kiinteistön hoitajan teknikon koulutuksen ja sitten suoritin Turun yliopistossa luonnonsuojelun ammattitutkinnon, sitten suoritin Taivalkosken Metsäkoulussa Ympäristön hoitajan tutkinnon ja olin vähän yli 10 vuotta Rautaruukin Ympäristön hoitajana ja nyt eläkkeellä.
Päivääkään en ole ollut elämäni aikana työttömänä vaan olen saanut olla ammmatissa erilaisissa tehtävissä ja aiba on työtä riittänyt.
Palkan suuruutta en ole VAATINUT vaan olen aina tyytynyt siihen mitä työnantaja on maksanut ja hyvin meni ! ! !- Hyväätyötä
Irtisanomisia luvassa joka alalle. Se siitä.
- Suomenhuopatossutehtaalt
Olen auttanut omalta osaltani nuoria pitämällä oman palkkapyyntöni niin korkeana, että se menee aina hieman yli tod. näk. maksuhalun. Tietenkin nuorempienkin pitää osata pyytää ja perustella, sillä muuten voi päästä/joutua hommiin, joista jopa mahdollisesti pitää, muttei todellista rahassa mitattavaa arvostusta saa. Yleensä elämässään saa tehdä sitä mitä hyväksyy ja on alkanut tekemään...
- urtsukainen
Syy on siinä ettei kukaan tarvitse eikä halua sinun palveluitasi.
- jippii43
Yritä! Yrittämällä saa aina töitä. Ajattele! Ajattelemalla voit auttaa itseäsi. Kun ajattelet niin voit keksiä jotain töitä. Kun olet keksinyt töitä niin sitten vain ryhdyt töihin. Niin tämän Suomen pitäisi toimia eikä odottamalla, että joku tarjoaa töitä. Töitä odottamalla teemme konkurssin.
- Exmetalli
Olen tehnyt pätkätöitä pääsääntöisesti metallialalla jo 25 vuotta. Välillä hyvällä palkalla ja välillä ei niin hyvällä. Mitta tuli täyteen jo 7 vuotta sitten. Uudelleen kouluttaudun semmoiselle alalle jossa on ollut ja on töitä niin kauan kuin jaksan muistaa. Palkka ei ole huippu, mutta säännölliset tulot ja mukava työ. Saa ainaskin asunnon maksettua ja leivän. Lycka till!
- tyytymätön-työmies
Vakituinne työ on kuin nainen. Siihen kyllästyy nopeasti kun pitää aina olla paikalla kun joku tarvii jotain ja nainwn tarvii aina jotain.
- sfgfsgds
Minä olen ollut samanlaisessa tilanteessa. 2008 huhtikuussa jäin työttömäksi. Laitoin satoja hakemuksia ja soittelinkin aina perään ja kyselin työstä. Ei vaan natsannut!!
Sitten päätin että lopetan koko työnhaun hetkeksi aikaa ja odottelen ja katselen ympärilleni. Meni vuosi 2009 ja ei vieläkään löytynyt töitä. 2010 vuosikin oli jo lopuillaan kunnes soitin sellaiseen firmaan millä ei ollut haku päällä ollenkaan.
Heidän myyntijohtaja piti varmaankin asenteestani ja kutsui haastatteluun.
Menin sitten käymään ja vihdoin viimein natsasi. Sain joulukuussa töitä :) Olin noin 2,5 vuotta työttömänä ja tosiaan satoja hakemuksia sekä soittoja erilaisiin töihin.!! Oli erittäin turhauttavaa kun ei saanut töitä mutta kyllä se ahkeruus palkitaan!!
Nyt ensi kuussa tulee 5 vuotta täyteen samassa firmassa.
Aina ei työ tietenkään maistu mutta kun lukee ja kuulee näitä juttuja että töitä ei ole niin kyllä asennetta löytyy kummasti jatkamaan. - KissKisssssss
Ei nykypäivänä saa kuin määräaikaisen työsopimuksen.Sitten pihalle ja toinen tilalle,kokoajan käytetään "sinun duuniisi" tilapäistä ja halvempaa vaihtoehtoa.
- Myyjä12vuodenkokemus
Tarkista työhakemuksesi. Onko se erilainen ja erottuva, mutta silti asiassa pysyvä? Työhakemusta on hyvä muuttaa aina jokaista työpaikkaa varten erilaiseksi. Suosittelijat ovat tärkeitä, ota yhteyttä edellisiin pomoihisi ja pyydä voisivatko suositella sinua. Myyjän töihin saattaa tulla satoja hakemuksia, mieti miltä hakemuksesi näyttää , tarvittaessa lue oppaita niiden tekoa varten. Voit myös kysellä ystäviltäsi millä keinoin he ovat saaneet töitä ja tiedustella olisiko heillä tietoja avoimista paikoista. Monet paikat jaetaan jo firmojen sisäisesti joten jalan saaminen oven väliin voi luoda uusia mahdollisuuksia. Itse aikoinani aloitin Cittarin kassalla vaikka halusin muille osastoille töihin. Siellä meni puoli vuotta ja ensimmäisen paikan tullessa jakoon marssin kyseisen osastopäälikön luokse ja minut palkattiin sinne ilman että hakuprosessi olisi edes mennyt sen pidemmälle. Älä myöskään väheksy itseäsi ja kutsu itseäsi vain "ok myyjäksi". Kukaan ei palkkaa ok myyjää mikäli joku porskuttaa olevansa paras myyjä. Suomalaisille on vaikeaa näyttää sitä mitä osaa tai uskoa kykyihinsä mutta työhaastattelussa ja hakemuksessa pitää osata "myydä itseään" oikein. Mikäli sinulla on epävarmuutta myyjän kykyjesi kanssa,voit siitäkin lukea netissä tai mennä muihin kauppoihin katsomaan miten muut tekevät työtään ja ehkä oppia siten lisää, tai kysellä ystäviltäsi (tunnet varmaan muitakin myyjiä sillä olet noin kauan ollut kaupassa töissä) millä tavalla he hakevat inspiraatiota ammattiinsa. On hyvä oppia uusia tekniikoita ja saada myös iloa siihen mitä teet. Työn ei tarvitse olla vain työtä vaan se voi olla myös intohimo, se näkyy myös ulospäin työnantajalle.
- maalarimies
Olin joskus työtön ja ilmoitin lehdessä ett etsin töitä, maalaus ,tapetointi ja raksatöitä. Pari naista soitti heti ettää pitäisi maalata ja tapetoida ja otin heti hommat. Pian aloin saada maalaus ja tapetointi töitä ja monet naiset soitti että pitäis olohuoneen tapetit vaihtaa ja pikkumaalaus töitäkin oli. Sinkkunaiset ja vanhemmat mummotkin siis soittelee yhä että olis pientä remppaa ja maalausta. Siitä on jo kaks vuotta kun sen ekan ilmoituksen laitin ja laitan ilmoituksia paikalliseen lehteen 3 kk välein ja hommia piisaa. Kannattaa tehdä paperille joku ilmoitus ja jaella niitä kerrostalo asuntoihin. Monilla on hommia varmaan jos osaa rempata.
- mitäkandee
Mtv:n sivuilla oli juttu:"Mitä sanoja ei kannata käyttää työhaastattelussa"(viitaten Business Insider-lehden juttuun). Ei mm. kannata sanoa olevansa eronnut, entistä työpaikkaa ei kannata arvostella, eikä sanoa tarvitsevansa työtä muista olosuhteista johtuen. Eli tyylimoka on kertoa jos ent.työpaikassa on ollut työpaikkakiusaamista, lähes psykopaattinen pomo,tms. Tyylimoka on myös mainita hakevansa työtä syystä, että uusi tuleva puoliso asuu paikkakunnalla tai huolettava omainen asuu paikkakunnalla. Jos ei kannata sanoa olevansa eronnut (pettäjä-hakkaajapuoliso lähtenyt toisen matkaan), niin kannattaakohan sanoa olevansa perheetönkään. Siitäkin kun voidaan tehdä johtopäätöksiä. Erikoista.
- Anonyymi
Suomi on suurelta osin tuulen huuhtoma perse, ei täällä mitään ole. Onneten kansa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1256510Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631604112Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503366Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4902924Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2831916Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde341606- 871436
Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja141413Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1741399Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151386