Auton värillä väliä?

inhokki_valkoinen

Kuinka suuri merkitys on auton värillä?
Jos käytettyä ostaa tai tietty jos ihan uutta tilaa sekä voi itse päättää?

Itselleni suurin inhokki on valkoinen.

93

3957

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mustavalkoista

      Ei värillä niin suurta merkitystä ole, kunhan se on musta tai valkoinen.

      • komiamimmi

        paras väri on kerman valkoinen.toiseksi komein on karpalonpunainen metalli väri.ne on komiat katsottavat


      • cicocicoxo

        Valkoinen on kaunein!


      • e32r2wd

        Niin onkin kauhein.


      • Karpalonpunainen

        Minustakin karpalonpunainen metallihohtoinen on komea. Nykyinen autoni on hohtavan sininen. Mutta jos käytettynä ostaa, ei aina voi valita väriä. Silloin muut seikat ovat tärkeämpiä.


      • komiamimmi kirjoitti:

        paras väri on kerman valkoinen.toiseksi komein on karpalonpunainen metalli väri.ne on komiat katsottavat

        Auton väri merkitsee paljon enemmän kuin voisi kuvitella – se vaikuttaa esimerkiksi jälleenmyyntiarvoon
        Jos haluat antaa vaikutelman luksuksesta, valitse esimerkiksi metallinsävyinen auto.

        http://www.hs.fi/autot/art-2000005014346.html

        AUTON värillä on useita funktioita ja yllättävän suuri merkitys niin mielikuvien kuin hinnankin kannalta.

        Tietysti kysymys on ensisijaisesti ostajan mieltymyksistä ja tarpeista: monien mielestä perusharmaa auto vain on tyylikäs ja hillitty. Ja onhan se myös helppohoitoinen, kun lika ei näy erityisen selvästi.

        Joku taas haluaa ehdottomasti erottautua ja hommaa kirkkaan keltaisen auton – pitäähän autossa näkyä individualismi ja raikas asenne.

        Suomalaisten mieleen ovat edelleen etenkin valkoiset, harmaat ja mustat autot.

        Tulevaisuudessa meilläkin saatetaan nähdä entistä enemmän sinisiä tai erilaisia pastellinsävyisiä autoja, sillä ne ovat todennäköisesti seuraavien vuosien muotivärejä autoissa.

        AUTON VÄRIN suhteen kannattaa kuitenkin olla ainakin Suomessa jossain määrin konservatiivinen, mikäli haluaa autolleen mahdollisimman varman jälleenmyyntiarvon: vaikka myrkynvihreä auto olisi jossain vaiheessa muotia, voi olla, että viiden vuoden päästä sellaista ei halua enää kukaan. Silloin arvo alenee silkan värin takia huomattavasti.

        Sen sijaan musta on aina musta, eikä harmaallakaan autolla voi mennä kovin pahasti pieleen.

        Esimerkiksi brittilehti Telegraphin mukaan tumman sävyinen auto saattaa usein olla arvokkaamman oloinen kuin vaikkapa kirkkaan värinen auto.

        Tämän vuoksi niin sanotut edustusautot – isot ja kalliit nelioviset autot ja vaikkapa isot katumaasturit – ovat usein hillityn ja tumman värisiä.

        TELEGRAPHIN haastatteleman Land Rover -merkin johtavan muotoilijan Amy Frascellan mukaan tämä täytyy pitää suunnittelussa tiukasti mielessä.

        Land Rover on siinä mielessä hankala tapaus värien suhteen, että sen kohdalla täytyy tasapainoilla kahden ääripään välillä.

        Toisaalta täytyisi miellyttää uutta ja alati kasvavaa urbaanien ihmisten asiakaskuntaa entistä pirteämmällä meiningillä. Toisaalta taas täytyisi pitää vanhan liiton konservatiiviset maalaiskartanonherrat tyytyväisinä ja panostaa hillittyyn arvokkuuteen.

        Asiaa helpottaa se, että Land Roverilla on erilaisille ostajille räätälöityjä autoja, joilla on kullakin myös oma värimaailmansa.

        Esimerkiksi yhtiön suurin ja kallein Range Rover auto saa Frascellan mukaan yleensä ”sensuellin, rikkaan ja syvän” värin, kun taas pienempi ja enemmän maastoon miellettävä Discovery-malli maalataan mieluusti ”enemmän luonnollisen tuntuisilla” väreillä.

        AUTOJEN värit seuraavat osaltaan muiden alojen trendejä. Se, mikä on nyt kova juttu esimerkiksi huonekaluissa, arkkitehtuurissa tai vaatemuodissa, näkyy siis jollain tavalla myös autojen väreissä.

        Esimerkiksi 1970-luvulla sisustettiin ihan muilla väreillä kuin nykyään: vaikkapa ruskealla, oranssilla ja beigellä. Ei ole sattumaa, että tämäntyyppiset värit olivat poikkeuksellisen suosittuja silloin myös autoissa.

        Jos tällä hetkellä haluaa antaa esimerkiksi vaikutelman luksuksesta, Land Roverin Frascellan mukaan kannattaa panostaa neutraaleihin väreihin ja erilaisiin metallinsävyihin.

        VÄREILLÄ on suuri merkitys auton ulkopinnan lisäksi myös sen sisustassa.

        Nykyään autonvalmistajat nimittäin pyrkivät Telegraphin mukaan valmistamaan pelkän auton sijasta kokemuksen: etenkin kalliin auton tulee olla liikkumisfunktionsa lisäksi yhä enemmän kokemus esimerkiksi rentoutumisesta ja mukavuudesta.

        Autoilun pitäisi olla nykyajan kiireiselle ihmiselle omaa laatuaikaa, ja mikä sen mukavampaa, kuin tuntea nahka takamuksensa alla ja katsella jalopuuta kojelaudassa. Automatka kun saattaa olla monelle kiireiselle perheelliselle ainoa hetki, kun saa olla omassa rauhassaan.

        VÄRIMAAILMAN suhteen funktionaalisuus tulee mukaan myös sisustuksessa, mutta ovelasti rivien välistä:

        Auton sisustan alaosissa – siellä, mihin ne kengät osuvat – käytetään usein tummempaa väritystä ja halvempaa materiaalia, jotta esimerkiksi muta ei näy ja haittaa niin paljon. Mitä ylemmäs sisustuksessa mennään, sitä vaaleampaan ja arvokkaampaan materiaaliin voidaan edetä.


      • Anonyymi
        cicocicoxo kirjoitti:

        Valkoinen on kaunein!

        Olet oikeassa. Kärpäsetkin tykkäävät paskasta. Makuja on niin monenlaisia. Mutta ruma valkoinen auto on, vaikka olisi mikä merkki tai malli kyseessä. No on keltainen tai ruskea vielä rumempi, se lohdutukseksi sinulle sanottakoon.


    • inhokeitaon

      Metallinharmaa, v.punainen, oranssi, keltainen, (valkoinen, koska lika ja ruoste näkyy), v.sininen, myrkyn vihreä...Jotkut sävyt noistakin sopii joten kuten joihinkin autoihin, mutta ei yleensä.

    • mustaonruumisauto

      Valkoinen näyttää olevan muotiväri, ja jullit ovat kuin pissiksiä neitejä kun valitsevat auton värin muotivirtausten mukaan.

      • vihtori122

        Valkoinen väri autossa on erittäin hyvä, sillä likahan siinä ei näy juuri lainkaan, kuten vastaavasti tummansinisessä taikka mustassa autossa lika näkyy heti.
        Edellinen Volvomme oli tumman sininen ja kaikki siitepöly ja jos hiekkatielle jouduimme menemään, esimerkiksi mökillä käydessämme automme oli todellakin tosi likaisen näköinen, kun taas valkoinen vastaava automme ei näyttänyt laisinkaan likaiselta, kun mökkitien ajoimme ja juuri tuo siitepöly keväisin ei valkoisessa erotu lainkaan, jos vertaa tummiin metallivärisiin autoihin.
        Moni taas vierastaa punaista, koska sehän haalistuu ja ostimme vaimolle punaisen S40 volvon , niin käytimme sen heti ennen kuin otimme sen kaupasta ulos, niin kestopinnoituksessa ja se uusitaan kolmen vuoden välein, niin auto kiiltää sen kolmisenvuotta kuin se olisi uusi, mutta jos käsittelyä ei uusita, niin alkaa auto välittömästi haalistua ja pakko oli viedä se jatkokäsittelyyn, niin taas kiilto ei uudesta häpeä laisinkaan ja kun auto tulee kuraiseksi, niin sade putsaa auton koska pinnoite on niinkin liukas, että sade pesee auton ja ei aina tarvitse olla hankaamassa sitä puhtaaksi, vaan odottaa hetken, jos vaikka alkaisi sade, niin se huuhtelee auton puhtaaksi sen kolmen vuoden aikana , kun kestopinnoite kestää maalin päällä ja se on äärettömän hieno systeemi ja auto kiiltää aina ja on erittäin helppohoitoinen ja pelkkä painepesurilla huuhtelu poistaa aika hyvin auton, vaikka se olisi todella likainen.

        Kaikkiin autoihimme olemme sen asentaneet hertsikan Biiliassa ,jossa pesupaikala kestovahauksia ja kestopinnoituksia tehdään, niin ostovaiheessa olemme tinkineet sen kestopinnoitteen autoon ja aina se on myös saatu.

        Kestovahakin on hyvä, mutta se kestää vain 6 kuukautta ja sitten pitää tehdä uusintakäsitely, mutta se maksaa 60 euroa se uusintakäsittely, joten ei sekään kovinpaha hinta ole hyötyyn nähden ole.


      • Theo2013

        Se kestovaha tuotteena maksaa noin kuudenkympin molemmin puolin joten jos olet saanut työt ilmaiseksi olet tosi hyvä tinkaaja?Osta värivahaa alle 20e riittää noin viiteen kuuteen kertaan,ja todella pysyy itse huolella hangattuna pidempään kuin puoli vuotta.Savunsininen lähes musta kesti katsella vuoden päivät ennen kuin yleisimmän ihmisten persuuksillaan hankaamat alkoi erottua.Tarkoitan sitten niin että omaa aikaa menee 5-6h,mutta kiilto on parempi kuin minkään firman pikakiilloke kestoltaan,ja älä ala sanoa että ei kannata ,,kyllä kannattaa mulla on täysin ruosteeton vanhus tallissa -92,minkä teet läheltä katsoen huomaat pienetkin virheet ja hoidat ne,yksikään firma ei sinulle niistä huutele että hitsaamme autoasi jonkun ajan kuluttua.


    • FaktaMiesNo1

      Valkoneen tulee aina 10 v välein muotiin. Muuten se sitten onkin hylkyväri. Ekonomisesti ottaen neutraalit värit kuten musta, hopea, met.harmaa, tummahkot metallisiniset ja -punaiset ovat turvallisia värejä. Sitten on näitä tipukeltaisia ja kirkuvan oransseja, kamalia pronssi/ruskeesävyjä. Ne seisoo myyntihalleissa pitkään, ellei sitten myy puhtaasti hinnalla. Kirkuvat värit ei mielestäni sovi tavalliseen autoon: sähkön sininen, myrkyn vihree. Peruspunainen - joka muuten sopii hyvin tiettyhin autoihin - on kuitenkin aina parempi kuin kirkas metallihohtopunainen.

      • Kokemustaon

        Metallinhohtoinen punainen väri ei haalistu auringonpaisteessa, kuten muuten punaiselle värille käy, että se muuttuu valkoiseksi. Kokemusta on asiasta.


      • FaktaMiesNo1
        Kokemustaon kirjoitti:

        Metallinhohtoinen punainen väri ei haalistu auringonpaisteessa, kuten muuten punaiselle värille käy, että se muuttuu valkoiseksi. Kokemusta on asiasta.

        Jos ostaa peruspunaisen auton, silloin täytyy varautua vähän taajempiin pesu ja vahaussessioihin. Vaha antaa pinnalle vastaavaa uv-suojaa kuin lakka metallihohtovärille. Samoin autoa ei kannataa seisottaa päiväkaupalla auringossa. Tarvittaessa voi laittaa vaikka suojapeitteen päälle. Valkoinen säilyttää sävynsä parhaiten, mutta ei se tilannetta muuta kun trendikausi on mennyt ohi.


      • vesivärimaalaus
        FaktaMiesNo1 kirjoitti:

        Jos ostaa peruspunaisen auton, silloin täytyy varautua vähän taajempiin pesu ja vahaussessioihin. Vaha antaa pinnalle vastaavaa uv-suojaa kuin lakka metallihohtovärille. Samoin autoa ei kannataa seisottaa päiväkaupalla auringossa. Tarvittaessa voi laittaa vaikka suojapeitteen päälle. Valkoinen säilyttää sävynsä parhaiten, mutta ei se tilannetta muuta kun trendikausi on mennyt ohi.

        Minulla on "peruspunainen" auto, ja sen maalipinta on viiden vuoden jälkeen vielä lähes uuden näköinen. Pintaan on vedetty kerran vuodessa kestovaha, joka suojaa UV-säteilyltä ja helpottaa tietysti myös auton puhdistamista.


      • trhrthtrr
        FaktaMiesNo1 kirjoitti:

        Jos ostaa peruspunaisen auton, silloin täytyy varautua vähän taajempiin pesu ja vahaussessioihin. Vaha antaa pinnalle vastaavaa uv-suojaa kuin lakka metallihohtovärille. Samoin autoa ei kannataa seisottaa päiväkaupalla auringossa. Tarvittaessa voi laittaa vaikka suojapeitteen päälle. Valkoinen säilyttää sävynsä parhaiten, mutta ei se tilannetta muuta kun trendikausi on mennyt ohi.

        Valkoinen vain kaikkein halvin pigmentti.Halvimmillaan takavuosina oli jotakin talkkia johon tuli hetken päästä ruostepilkkuja.Noin yleisesti huonoin ruostetta vastaan.Pronssivärit missä kuparia siten kestävin.


    • ysärin_traumavärit

      inhosin useimpia 70-luvun kotteroiden värejä, sinapinkeltainen, myrkynvihreä, beige ja paskanruskea. Myös synkeältä lama-ysäriltä on inhokkivärejä mm. tummanvihreä metalliväri joka näyttää melkein mustalta vähäisessä valossa, samanlainen tumman-violetinsininen joka myös näyttää mustalta jollei aurinko paista.
      Opel Astra F viininpunaisena on eräs tylsimpiä näkyjä koskaan mikä tuo mieleen puistattavasti 90-luvun, laman, suurtyöttömyyden, konkurssit, leipäjonot, ja kaiken muunkin kurjuuden ja köyhyyden, HYI!

      • pientälientä

        Hallituksen toimien ansiosta jo nyt ollaan aika selvästi syvemmällä kuin -90 luvun lamavuosina, ja tämä on vasta alkua. Täällä kuolee vuoden sisään jengiä oikeesti nälkään, rikokset lisääntyy...ym.

        Ja surullisinta kaikessa tässä on, että tämä olisi ollut estettävissä, jos päättäjien päässä olisi ollut järkeä edes sen verran kuin suomenhevosella(stubbin suu on kyllä kuin hevosella, äo vain helvetin paljon pienempi).


    • 363635

      Kun itse ostan käytetyn, väri ratkaisee usein. Monet hyvät autot on jääny ostamatta kauhean värin takia. Esim Mazda 90-luvun lopun värit kuten beige, vaaleansininen ja kuparinpunainen ovat niin rumia että jätän ostamatta vaikka Mazda on ollut hakusessa.

      Valkoinen on neutraali väri, monet premium ja urheiluautot ovat valkoisia, lisäksi se on japanin kilpa-autoväri. Itse voisin hyvin ajaa valkoisella, lähinnä joissakin vanhoissa autoissa se ei näytä niin hyvältä, sopii paremmin uusiin. Hyvin hoidettu valkoinen on kyllä hieno eikä kerää niin lämpöä kuten tummat. Ja kyllähän se lika näkyy esim mustassa paljon paremmin.

      • kehhkehh

        "lisäksi se on japanin kilpa-autoväri" Siinähän onkin jo huikeat perustelut valkoisen auton ostamiseen...


      • 465634
        kehhkehh kirjoitti:

        "lisäksi se on japanin kilpa-autoväri" Siinähän onkin jo huikeat perustelut valkoisen auton ostamiseen...

        Sama syy miksi mersut ostetaan hopeisina, ferrarit punaisina ja jaguarit tummanvihreinä. Jos vaikka ostaisin urheilullisen Lexus mallin, todennäköisesti tulisi valkoisena.


    • NoJooooooo
      • harmaamusta

        Pahan näköiset ne takaspoilerit oli mustinakin vanhemmiten ja hirveältä näyttää koko auto nykyään.


    • VärilläOnMerkitystä

      Käytettynä en osta:
      1. Kirkkaan punaista, haalistuu auringonvalossa pilalle vaikka kuinka vahaisi. On ollut jo pari sellaista harmia.
      2. Valkoista, karmean näköinen likaisena eli siis aina talvella. Yksi on ollut ja samalla kaksi, ensimmäinen ja viimeinen.
      3. Musta, kaikenlainen lika näkyy. Sopii palkatun kuljettajan hoidettavaksi. Puhtaana ja vahattuna hienoin väri.

      Nyt on tallissa metallinhohdot tumman harmaa hieman siniseen vivahtava ja tumman sininen. En vaihtaisi kumpaakaan noihin inhokkiväreihin millään. Auton pitäisi olla käsittämättömän halpa. Enkä oikein mihinkään vaaleaankaan, ainakaan harmaaseen, jota myös hopeiseksi kehutaan.

      • George.Kalmanlehto

        Musta väri sopii vain hautausurakoitsijan autoon tai ministerien limousiiniin. Ilmeisesti mustan auton ostaneet haluavat samaistua jompiin kumpiin. . .


    • musta_aina_muodissa

      beige on ehkä hirvein väri, sitten vielä beige sisusta...ei pysty.

      Oli yksi sähkönsininen Volkkarin R-versio mihin se sopi erittäin hyvin.
      Punainen tietysti jos Ferrarin hankkisi.

      Harmaa on sopivan tavallinen ja tylsä, harmaa Corolla sulautuu massaan.

      Musta on oma iki-suosikki

      • jälleen_myynti

        Musta sulautuu mukavasti massaan, kun nykyään tällä "urheilullisella" erikoisvärillä maalataan kaikki jostain tojota variksesta lähtien.

        Lisäksi se (perusmusta) on usein halvin vaihtoehto. Jep, maailma muuttuu, valkoinen ei enää aina ole se halvin vaihtoehto...

        Kamalin lienee huoneistokeskuksen oranssi. Tällaiseksi autot joskus maalattiin ja hieman kehnosti kelpasivat käytettyinä. Kuulemma niitä maalattiinkin uudelleen, jotta niistä pääsi eroon. Ja tais postillakin olla samaa... Mutta nykyään tällaiset hoidetaan teippaamalla. Että siinä vihjettä erikoista väriä kaipaaville, mutta jälleenmyyntiarvoa pelkääville.

        Sehän on niiiiin merkittävä juttu, että menettääkö auto 5 vuodessa arvoaan 20 vai peräti 22 tonnia...

        Lisäksi on niiiin helppoa ennustaa, mikä on hot ja mikä not vuonna 2020. vrt. essonbaarin varma tieto, jonka mukaan autossa ei saa olla hajoavia turhakkeita, kuten sähköikkunat ja ilmastointi. Tai automaattivaihteisto tai turbo...


    • 346436

      Harmaa/hopea on kaikista tylsin tuulipukumainen corolla-kansa väri.

      Mustassa näkyy kaikki liat ja varsinkin naarmut/pyörrejäljet erittäin hyvin. Tosi työläs hoitaa.

      Itse suosin metallinväristä sinistä/tummanpunaista.

      • Anonyymi

        Punainen ei sovi kuin Italialaisille "autoille". Metallinvärinen? Tarkoittaa kai metallinhohtoa.

        Esimerkiksi punainen kuplavolkkari oli luotaantyöntävän näköinen. Ei ole punainen autoon sopiva väri.

        No Alfa-Romeo nyt oli auto ja pikku-fiiatti myös ansaitsee maininnan, oli punaisena ihan jees.
        Ferrari on leikkikalu. Siihen punainen sopii hyvin.

        Ja sitten pakettiautossa punainen väri on ihan ok.


    • harmaat_ankeuttajat

      Jos uutta ostaa, niin aika harvoin voi itse päättää. Esim. Astraan oli tarjolla musta, valkoinen sekä puolentusinaa harmaan sävyä. "Värillisiä" värejä oli tarjolla hailakka sininen (ehkä kamalin vaihtoehto, mitä uuteen autoon kuvitella saattaa) sekä hailakkaan kallellaan oleva punainen. Ei kiitos!

      Joihinkin merkkeihin/malleihin ei enää mitään muuta saakaan kuin harmaan sävyjä. Huom. myös "pakollinen" musta & valkoinen lasketaan harmaan sävyiksi.

      Mustia autoja minulla on ollut kaksi, esimmäinen ja viimeinen. Pysyy puhtaana 2 h pesun jälkeen (sitten rupeaa jo pinnoille laskeutunut siitepöly yms. näkymään) ja kuumenee auringonpaisteella seisoessaan ihan tolkuttomasti (sisälämpö aina >50 °C).

      Valkoinen sopii joihinkin autoihin oikein hyvin, toisiin ei niinkään. Alkaa vain olla jo vähän turhan yleinen, kun joka toinen uusi BMW ja Audi on valkoinen. Harmaat kärsivät vielä enemmän tästä ongelmasta (= ei löydä omaansa parkkipaikalta) ja muutenkin tuntuu ideana olevan, ettei lika näy... hyhhyh, meillä on ihan riittävästi ankean harmaita kelejäkin, miksi autojenkin, etenkin pikkuautojen, pitää olla ankeita?

      Ne 90-luvun sähkönsinisetkin saa tosiaan painua unholaan, mutta minusta pikkuautot voisivat olla pirtsakamman värisiä - kirkkaan keltaisia, limevihreitä tms. Isossa autossa, missä maalipintaa on monta m², räikeä väri rupeaa jo sattumaan silmiin, joten näissä sitten hillitympää ilmettä...

      Jopa pronssi/hiekanväri olisi parannus nykyiseen pölypallon harmaiden ankeuttajien armeijaan. Itseäni ankea suuntaus etoo jo niin paljon, että olisin valmis repäisemään jopa oranssin tai limevihreän värin merkeissä ... vaan eipä tarvi, kun ei tällaisia vaihtoehtoja ole tarjolla. Nykyinen auto on punainen, koska tämä oli "vähiten harmaa" tarjolla olleista vaihtoehdoista.

    • AutoKassinen

      Eipä sinänsä, paitsi juuri tuo oma mieltymys.
      Tosin onhan näitä joitain käytännön ominaisuuksia joissain väreissä, joita voi käyttää syynä väriä valkatessa.
      Esim. harmaasta lika ei erotu niin helposti kuin muista väreistä ja oranssi taasen, siis tämä ns. postiauton oranssi, kuulemma erottuu kaikista parhaiten liikenteessä taustasta->liikenneturvallisempi.
      Itse ostan autoni käytettynä, mutta eipä se väri muutenkaan niin olennainen mulle ole. Kunhan nyt on jotain väriä edes vedettu pellin suojaksi.

    • sssadwdw

      punainen ja sininen on mielestäni parhaat värit. vaaleissa näkyy ehkäpä eniten loska ja kura.

    • metalliix

      Joku erottuva kirkas väri olisi kiva. Mutta yleensä saa vain punaista, mustaa ja valkoista sekä vaaleita metallisävyjä.

    • eilapsellisille

      Onko auton värillä? Ei tietenkään. On taysin saman tekevää minkä varinen auto on.

    • välistävetäjä

      On, paitsi jos oikea auto eli Mopar. Siinä tapauksessa auto voi olla vaikka paskanruskea.

    • valkmupun

      Valkoinen, musta ja punainen. Tässä järjestyksessä

    • punainenruless

      Valkoinen auto näyttää siltä, että se olisi tullut tehtaalta pohjamaalattuna, eikä ostajalla ollut varaa ostaa metallinhohtoväriä. Valkoinen auto on myös turvallisuus riski talvella ajettaessa, kun muut tielläliikkujat eivät huomaa sitä. Ylimaalautin autoni Aston Martinin käyttämän metallinhohto punaiseksi. Lähes samanlainen värisävy on nykyään suosittu uusissa autoissa.

      • 326436436

        Sinä taidat olla se turvallisuusriski jos valot eivät riitä sulle, vaan koko auton on oltava tumma ennen kuin näet. Ehkä olisi silmälasien aika?

        Valkoinen on rikkaiden ja muotitietoisten väri, esim monet lamborginit ja mersut valkoisia, köyhien autoja taas ei niin paljon näe valkoisina. Valkoinen on myös omalla tavalla häijyn näköinen, muistuttaa enemmän kilpa-autoa jotka usein ovat valkoisia.


      • eipäsuurtaväliä

        Tämä tosi, että valkoinen auto on aika vaarallinen talvella. Useimmat ammattiautoilijat tai ammatikseen autolla paljon liikkuvat karsastavat valkoista autoa.
        Punainen väri on myös aika huono, väripigmentit haalistuvat aika nopeasti.
        Tietyn väriset harmaat autot ovat, kuin olisivat tehtaalta tulleet pohjavärissä.
        Musta auto tulee kesällä kuumaksi ja on helposti likaisen näköinen.
        Mika Waltari sanoi, että keltaiset autot ovat hyviä...


      • Anonyymi
        326436436 kirjoitti:

        Sinä taidat olla se turvallisuusriski jos valot eivät riitä sulle, vaan koko auton on oltava tumma ennen kuin näet. Ehkä olisi silmälasien aika?

        Valkoinen on rikkaiden ja muotitietoisten väri, esim monet lamborginit ja mersut valkoisia, köyhien autoja taas ei niin paljon näe valkoisina. Valkoinen on myös omalla tavalla häijyn näköinen, muistuttaa enemmän kilpa-autoa jotka usein ovat valkoisia.

        Valkoinen on pissiksien jostakin syystä suorima väri. Ruma on valkoinen auto.


    • gfgghrfhgf

      Henry Ford sanoi,auton värillä ei ole väliä, kunhan se musta.

    • Nimimerkki9845

      Ei värillä sinänsä mitään väliä oo.Valkoisessa näkyy lika parhaiten,mustassa taas lommot ja naarmut.
      Punainen on vittumainen väri paikkamaalata.Hopea ja valkoinen taas helpoimpia.Punainen ja keltainen haalistuu nopeiten.
      Parhaiten saa myydyksi varmaan jonku hopeanvärisen auton.

      • JMJMJMJMJM

        >> Punainen on vittumainen väri paikkamaalata.Hopea ja valkoinen taas helpoimpia.

        Kyllä mielestäni nuo metallihohtovärit kaikki on hankalia paikkamaalata ja syynä on se, ettei sävyä saa 1:1 koskaan. Jostain kulmasta näyttää hyvältä ja toisesta kulmasta katsottuna väri heittää.


      • eihaalistukaikki

        18 vuotta vanha tummanpunainen metalliväri, eikä huomaa haalistumista yhtään. 11 vuoteen en ole kertaakaan vahannut, minkä nyt automaatissa, edellisestä omistajasta en tiedä.


      • näin

        valkoinen on automaalarillekin se kaikkein vaikein väri maalata! Yleinen käsitys on päinvastainen, mutta totuus on eri, sillä se on kaikkein vaikein sävytettävä ja näkyy helposti maalattu erisävyisenä, vaikka nykyään nuo värit maalit voidaan skannata ja vanhentaa tietotekniikan avulla


    • corollaman

      Kyllä punainen on paras en muuta kelpuuttaisi ainakaan farmarissa. pick uppiin sopii ehkä paremmin sininen. Kyllä värillä on väliä mulla ainakin vaikuttaa väri auton valintaan. Se helvetin hopea on hirveä ei sovi kyllä mihinkään autoon. Ihan kuin koria ei olisi maalattu ollenkaan.

    • NIKKARJMIKKO

      MAHOLLISIMMAN KELTANEM PARRAETEN KESÄT, TALAVET LIIKENTEESSÄ EROTTUU. EIKÄ AORINGOSSAKAAL LIIKOO KÄRVENNY. SUOSITTAEN 11.8.2015 kiiom mikko tammerforssin nuapurist

    • onaboy

      kuka valitsee auton värin mukaan??? turha itkeä jos on saanut pommin kun väri ratkaisi valinnan, monta akkaa ollut jotka tuomitsee auton värin perusteella eivätkä ymmärrä että sen värin voi aina halutessaan vaihtaa

      • Deep.Purple

        onaboy ilmeisesti ostelee vain toisten hylkäämiä käytetyjä autoja. Silloin ei värin kanssa saa olla nirso. Uutta ostaessa on helppo ruksata listalta haluamansa väri.

        Aika harva lähtee autoansa uudestaan maalailemaan. Yleensä ne on silloin jotain boheemeja hippejä, jotka vetää pensselillä vanhan koslansa marjapuuronpunaiseksi.


      • onaboy

        ei se uusi ole aina parempi, vaikka olis miljoonia tilillä niin en ikinä olisi niin tyhmä että laittaisin rahaa uuteen sieluttomaan muovikikkareeseen jonka arvo vain putoaa vaikka ei ajaisi sillä metriäkään. markkinavoimien aivopesemät idiootit luulevat että uusi ja kiiltävä on se paras vaihtoehto kaikessa


      • huh.hellettä
        onaboy kirjoitti:

        ei se uusi ole aina parempi, vaikka olis miljoonia tilillä niin en ikinä olisi niin tyhmä että laittaisin rahaa uuteen sieluttomaan muovikikkareeseen jonka arvo vain putoaa vaikka ei ajaisi sillä metriäkään. markkinavoimien aivopesemät idiootit luulevat että uusi ja kiiltävä on se paras vaihtoehto kaikessa

        Tottakai se uusi on parempi, koska sitä ei ole vielä kukaan raiskannut. Uudessa on uuden takuu, käytetyssä perävalotakuu.

        Putoaa se käytetynkin arvo, enkä ymmärrä miten vanha rutku on sielukkaampi kuin uusi auto.

        Mutta tämähän ei ollut tämän keskustelun aihe.


      • reaalitodellisuus
        Deep.Purple kirjoitti:

        onaboy ilmeisesti ostelee vain toisten hylkäämiä käytetyjä autoja. Silloin ei värin kanssa saa olla nirso. Uutta ostaessa on helppo ruksata listalta haluamansa väri.

        Aika harva lähtee autoansa uudestaan maalailemaan. Yleensä ne on silloin jotain boheemeja hippejä, jotka vetää pensselillä vanhan koslansa marjapuuronpunaiseksi.

        Jos olisit joskus uuden ostanut, niin olisit huomannut, että haluamansa väri on helppo ruksia listalta vain silloin, kun tyytyy johonkin harmaan sävyyn (asteikolla musta....valkoinen).


      • deep.Purple
        reaalitodellisuus kirjoitti:

        Jos olisit joskus uuden ostanut, niin olisit huomannut, että haluamansa väri on helppo ruksia listalta vain silloin, kun tyytyy johonkin harmaan sävyyn (asteikolla musta....valkoinen).

        Oletko tosissasi? Kyllä niissä autoliikkeissä, joissa minä olen asioinut, on tarjolla myös muita värejä kuin harmaita. Esim. punaisia, sinisiä, oransseja, vihreitä, ruskeita jne.

        Enpä ole viimeisen 20 vuoden aikana ostanut kuin uusia autoja, mutta se nyt on sivuseikka.


      • valitettavasti
        deep.Purple kirjoitti:

        Oletko tosissasi? Kyllä niissä autoliikkeissä, joissa minä olen asioinut, on tarjolla myös muita värejä kuin harmaita. Esim. punaisia, sinisiä, oransseja, vihreitä, ruskeita jne.

        Enpä ole viimeisen 20 vuoden aikana ostanut kuin uusia autoja, mutta se nyt on sivuseikka.

        Olen tosissani. Riippuu toki merkistä / mallista, mutta sekin on nykyään mahdollista, ettei tarjolla ole kuin musta, valkoinen ja muutama erilainen harmaa siltä väliltä. Toki on myönnettävä, että niin mustaa kuin valkoista voi olla pari eri versiota (pastelliväri/metallimusta, tavallinen/helmiäisvalkoinen), joten "värejä" on kyllä tarjolla tusina erilaista... mutta kaikki harmaan sävyjä eikä listalta löydy edes punaista!

        Niinkin harvinaisen auton kuin Opel Astra kanssa tuli eteen (keväällä 2012), että noiden "pakollisten" harmaiden lisäksi oli saatavilla vain haaleansininen ja haalean punainen. Sininen olisi voinut sopia johonkin 50-luvun pikkuautoon, mutta... Punainen taas oli siitä kätsy, ettei haalistumista tarvi pelätä, kun auto näyttää jo pakasta vedettynä 10 vuoden ikäiseltä.

        Paitsi ettei nykyään punainenkaan enää haalistu, kuten 80/90-luvulla. Johtuen kait siitä, että nykyään on pastelliväreissäkin suojaava lakka päällä. Ennenwanhaan moinen oli vain metalliväreissä ( mustassa?). Mistä johtui sekin, että halvimmat värivaihtoehdot olivat punainen ja valkoinen = karvalakkimallien suosikkivärit ja tässä ehkä toinen syy näiden välttelyyn.

        Tojot ovat aina metallinharmaita, koska toitsu keksi myydä tätä väriä ilman lisähintaa. Mistä tuli suunnaton myyntivaltti nuukapetterien keskuudessa.

        Nykyään halvin väri on usein perusmusta. Mistä ennen piti maksaa lisähintaa (valkoiseen/punaiseen verrattuna) ... siis tuplahyöty, auto näyttää arvokkaalta (essonvaarien silmin) ja on halpa ;-D


    • corollaman

      No ei tietenkään se nyt ainut kriteeri se väri ole. Tottakai kaiken muunkin pitää olla reilassa. Kohta 7 vuotta ajanu -03 corollalla eikä oo kertaakaan tarvinu missään pajalla käyttää. Perushuollot oon ite aina tehny. Ainut ongelma siinä vain on että sopivaa käytettyä autoa voi joutua etsiskelemään kauemmin. Mutta jos yhellä ajelee yli 10 vuotta niin ei se ongelma elämämän aikana monesti tule vastaan.

    • kk23hjwwsx20

      kyllähän se punainen väkisinkin kommareihin viittaa....paitsi tietysti Ferrari

      • Enso.F

        Eikö Ferrarilla ajava saa sitten olla kommari?


      • toverit_hyvät
        Enso.F kirjoitti:

        Eikö Ferrarilla ajava saa sitten olla kommari?

        Tuo liittyy siihen, että takavuosina perusvärit (ilman lisähintaa) olivat usein punainen ja/tai valkoinen. Halpa hinta johtui siitä, ettei näissä ollut lakkaa päällä. Mikä taisi sitten näkyä kehnompana kestonakin.

        Ferrarin punainen on sitten toista ääripäätä. Siinä on käsittääkseni pohjamaalin päällä 2 maalikerrosta (keltainen punainen), millä saadaan "syvyyttä" väriin. Plus lakka päällä eli kaikkiaan 4 maalikerrosta.

        Joihinkin tavisautoihin saa vastaavia (ml erilaiset helmiäispinnat), mutta lisähinta voi olla 2 tonnia, kun jonkun perus perus metallimaalin saa 500 jöröllä. Saattaisi toverit katsoa vähän pahasti, jos kommari tällaiseen ryhtyisi


      • juupppp
        toverit_hyvät kirjoitti:

        Tuo liittyy siihen, että takavuosina perusvärit (ilman lisähintaa) olivat usein punainen ja/tai valkoinen. Halpa hinta johtui siitä, ettei näissä ollut lakkaa päällä. Mikä taisi sitten näkyä kehnompana kestonakin.

        Ferrarin punainen on sitten toista ääripäätä. Siinä on käsittääkseni pohjamaalin päällä 2 maalikerrosta (keltainen punainen), millä saadaan "syvyyttä" väriin. Plus lakka päällä eli kaikkiaan 4 maalikerrosta.

        Joihinkin tavisautoihin saa vastaavia (ml erilaiset helmiäispinnat), mutta lisähinta voi olla 2 tonnia, kun jonkun perus perus metallimaalin saa 500 jöröllä. Saattaisi toverit katsoa vähän pahasti, jos kommari tällaiseen ryhtyisi

        kyllä helmiäisvalkoisen saa ihan metallivärin hinnalla ja on hienoin helmiäisväri mitä on, se kun näyttää eri säällä ja valaistuksessa aina eri sävyiseltä


    • Blackcars

      Värillä ei ole mitään väliä, kunhan se on musta.
      - kysy vaikka Henry Fordilta.

    • 35352

      Musta näyttää siltä kuin koko auto olisi vedetty yli alustamalla. Omassa autossa vain pohja on kiiltävän musta.

    • Bullibucker

      Onhan sillä joskus ihan oikeasti väliä. Vaikkapa silloin, kun jobbari myy "tosi hyvää" Saksan tuonti-Mersua, värissä "vaalea norsunluu" (RAL 1015) ja kehuu kuinka vähän tällä on ajettu ja sekin ihan vaan tosi kevyessä ajossa ja kaikki vain yhdessä samassa kaupungissa...

    • Punastelija

      On värillä väliä, valkoinen on nyt monen vuoden ajan ollut voimakkaasti suosiossa, jossain vaiheessa varmasti sekin muuttuu. Mutta varsinkin kesäkuumalla se on hyvä väri, kun heijastaa auringonvaloa tehokkaasti ja ilmastointia täytyy käyttää paljon vähemmän kuin vastaavassa mustassa autossa.

      Värin sopivuus liittyy luonnollisesti myös autoon itseensä. Iso bemari tai mersu voi olla hassu riekuvan punaisena kun taas harvoin pikkuautoja väritetään mustaksi. Yllä onkin perusasiat todettu, mutta mahd. tumma olematta musta ja mahd. vaalea olematta valkoinen. Hopea on hyvä kompromissi.

      Mitä tahansa tilataankin, kirkkaan keltaista ja oranssia on hyvä välttää. Se vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon heti negatiivisesti. 80-luvulla ja 2000-luvun alussa myös vihreä oli suosittu, näiden tummat metallinhohtosävyt kannattaa myös tarkistaa, ne voivat pukea autoa luonnossa erinomaisesti. Esim. punainen hukkaa korin muotoilun, eli ei pue autoa - voi vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon.

      • arjen_harmaus

        Missä rinnakkaistodellisuudessa sinä elät? Nykyään pikkuautot yrittää jäljitellä muotoilultaan & väreiltään isoja -> musta on hyvin yleinen, kuten myös pölypallon harmaa ja vaalean harmaa. Oikeastaan ainoa ero on, ettei uusia pikkuautoja juuri näe valkoisena. Kirkkaat värit ovat kadonneet kokonaan.


      • koska_kuuma

        "Mutta varsinkin kesäkuumalla se on hyvä väri"

        -- niin tämä ehkä jossain Dubaissa tai Qatarissa mutta ei täällä meillä pohjolassa!
        Eihän täälle ole edes kuuma kesäisin, ja sekin vähäinen on pari viikkoa vuodessa,
        muuten kylmää ja sateista.
        Pikemmin päin vastoin, Suomessa olisi eniten hyötyä väristä joka IMEE aurinkoa
        ja lämpöä eniten, koska eniten täällä kuluu energiaa LÄMMITÄMISEEN ja sulattamiseen kuin viilentämiseen.


      • kommenttisi_imee
        koska_kuuma kirjoitti:

        "Mutta varsinkin kesäkuumalla se on hyvä väri"

        -- niin tämä ehkä jossain Dubaissa tai Qatarissa mutta ei täällä meillä pohjolassa!
        Eihän täälle ole edes kuuma kesäisin, ja sekin vähäinen on pari viikkoa vuodessa,
        muuten kylmää ja sateista.
        Pikemmin päin vastoin, Suomessa olisi eniten hyötyä väristä joka IMEE aurinkoa
        ja lämpöä eniten, koska eniten täällä kuluu energiaa LÄMMITÄMISEEN ja sulattamiseen kuin viilentämiseen.

        Lämpö on autossa ilmaista, sehän on polttomoottorin hukkalämpöä.

        Kylmän tekeminen maksaa, kaupunki/pätkäajossa ilmastointi lisää kulutusta jopa litran/100 km. Musta auto lämpenee yli 50 lämpötilaan aurinkoisella parkkipaikalla seistessään, joten liikkeellelähdön jälkeen kuluu 10 min ennen kuin ilmastointi pääsee tilanteen herraksi = on jo paita märkänä.

        Syksyllä ja keskitalvella aurinko paistaa harvoin (on pilvistä /aurinko on horisontin alla, kun ajetaan töihin/kotiin), joten "ilmaisenergian" keruu ei toimi.


      • bensiiniale

        karmeimmat värit on kyllä myynnin kannalta musta ja valkoinen käytetyssä autossa, mustassa, kun näkyy kaikki pienetkin naarmut, jotka muissa väreissä hukkuu sävyyn, samoiten valkoinen menettää sen hohtonsa vanhentuessaan ja vielä kun tulee naarmuja saa sitä puhdistusvahalla vahailla, ettei näytä likaiselta


    • hoppaaaaa
    • neutraalimimmi

      Punastelija on ainoa, joka on täällä kirjoittanut asiaa.
      Auton väri tosiaan vaikuttaa sen sisälämpötilaan, samoin penkkien väri. Valkoinen on ajaton ja hyvä "väri" melkeimpä autossa kuin autossa.
      Kannattaa välttää ns. muotivärejä, sillä ne vanhemmiten kielivät auton iästä, ja siten vaikuttavat jälleenmyyntiarvoon. Parasta siksi valita uuteenkin autoon neutraali väri, vaikka se tylsältä ostohetkellä tuntuisikin. Pidemmässä juoksussa esim hopeansävyiset, mustat ja valkoiset autot pitävät paremmin arvonsa. Se ihku limenvihreä ei kauhean kivalta näytä enää vaikkapa 12 vuoden kuluttua.

      Arvokkaammissa autoissa on yleensä alun perinkin hillitympi värimaailma. Oma vanha Audini on tummansininen, ja täytyy kyllä sanoa, että hopeisena se näyttäisi uudemmalta ja tyylikkäämmältä.

      Jos haluaa, että auto näyttää isolta, kannattaa ostaa vaalea. Tumma piilottaa korin muotoa ja kokoa joskus aika tehokkaasti.

      Ja jos sen vanhan auton haluaa joskus maalauttaa, kannattaa värikartasta valita auton alkuperäinen tehdasväri, vaikka sitten erikin väri kuin nykyinen. Mikään ei näytä kauheammalta kuin vaikkapa turkoosi mersu tai pinkki volvo, sitä paitsi arvonalennus on tuolloin taattu.

      • hirmaat_hiirulaiset

        Hahhahhaa. Taas yksi nyhverö, joka ostaa auton seuraavalle ostajalle.

        Varmaan sulla on penkkienkin päällä suojat, ettei jälleenmyyntiarvo kärsi. Ja edellisen autosi ostit ilman keskuslukitusta, ilmastointia ja sähköikkunoita, jotka ovat rikki meneviä turhakkeita, joita ostajat karttavat.

        Tämähän kannattaa, kun 35 k€ nimellishintaisesta (45 k€ lisävarusteineen ja toimituskuluineen) hintaisesta autosta saa järkevän varustepaketin ansiosta 2 tonnia suuremman hyvityksen eli 17 k€, kun sen aikanaan myy.

        Myös ruostesuojaus kannattaa teettää. Tästäkin investoinnista voi saada jopa puolet takaisin autoa myydessä.


      • neutraalimimmi

        Olet väärässä minun suhteeni. Kirjoitin ihan aiheesta, eli onko auton värillä väliä, en kirjoittanut itsestäni enkä omista mieltymyksistäni. Sen verran monta autoa on tullut laitettua kiertoon, että kokemusta väriasioistakin löytyy.

        Autossani ei ole penkkiensuojia, vaan mustat nahat. Ja suurinpiirtein kaikki "herkut" löytyy, mitä nyt isoissa Audeissa yleensäkin on. Enkä osta autoa jälleenmyyntiä ajatellen, eihän bensasyöppö sakemanni nyt niin kauhean haluttu ole. Ikinä en ole ajanut millään peruspertin ajokilla, vaikka nainen olenkin. Kiikarissa sitä paitsi on tällä hetkellä Audi A8, ja se vasta vaikea uudelleen myytävä onkin ! Ja hei, nimimerkistä huolimatta en ole mikään keskitien tallaaja.


      • puumamummo
        neutraalimimmi kirjoitti:

        Olet väärässä minun suhteeni. Kirjoitin ihan aiheesta, eli onko auton värillä väliä, en kirjoittanut itsestäni enkä omista mieltymyksistäni. Sen verran monta autoa on tullut laitettua kiertoon, että kokemusta väriasioistakin löytyy.

        Autossani ei ole penkkiensuojia, vaan mustat nahat. Ja suurinpiirtein kaikki "herkut" löytyy, mitä nyt isoissa Audeissa yleensäkin on. Enkä osta autoa jälleenmyyntiä ajatellen, eihän bensasyöppö sakemanni nyt niin kauhean haluttu ole. Ikinä en ole ajanut millään peruspertin ajokilla, vaikka nainen olenkin. Kiikarissa sitä paitsi on tällä hetkellä Audi A8, ja se vasta vaikea uudelleen myytävä onkin ! Ja hei, nimimerkistä huolimatta en ole mikään keskitien tallaaja.

        Joo, sitä isompi auto mitä munattomampi, jos vaan jostain saanut rahat huijattua.


      • Tuubaa.schaibaa
        neutraalimimmi kirjoitti:

        Olet väärässä minun suhteeni. Kirjoitin ihan aiheesta, eli onko auton värillä väliä, en kirjoittanut itsestäni enkä omista mieltymyksistäni. Sen verran monta autoa on tullut laitettua kiertoon, että kokemusta väriasioistakin löytyy.

        Autossani ei ole penkkiensuojia, vaan mustat nahat. Ja suurinpiirtein kaikki "herkut" löytyy, mitä nyt isoissa Audeissa yleensäkin on. Enkä osta autoa jälleenmyyntiä ajatellen, eihän bensasyöppö sakemanni nyt niin kauhean haluttu ole. Ikinä en ole ajanut millään peruspertin ajokilla, vaikka nainen olenkin. Kiikarissa sitä paitsi on tällä hetkellä Audi A8, ja se vasta vaikea uudelleen myytävä onkin ! Ja hei, nimimerkistä huolimatta en ole mikään keskitien tallaaja.

        Vai että oikein mustat nahat. Y.Ä.K.!

        Ja trolli tekeytyy vielä naiseksi, vaikka onkin todellisuudessa pallit jalkojen välissä.


    • UghNäiO

      Audi tai Bemu on hienoimpia valkoisina. Siis uudet.

    • sfjsklfjkljfkd

      Metallihohtovärit ovat kyllä upeasti hohtavia auringonvalossa, vaaleissa sävyissä varsinkin. Henk. koht. en pidä tummansävyisistä väreistä koska ne hävittää auton muotoja.
      Värivalikoima vaikuttaa nykyään aika rajalliselta, esim. vaaleanvihreä on nykyään harvinainen väri vaikka 80-luvulla se oli hyvin yleinen.
      Sisustusväreissä valikoima tuntuu vielä rajallisemmalta nykyään, tavallisissa autoissa järjestään tylsä ja synkkä musta sisustus.
      Itsellä ollut metallihohtovaaleanvihreä, vaaleansininen metalliväri, hopeanharmaa ja nyt perusvalkoinen auto. Seuraavaksi haluan taas metallivärin ja jos mahdollista niin vaaleanruskea, punainen tai joku vaalea- tai keskisinisen sävy.

    • valkoinen_sucks

      valkoinen on ihan hirveä! Musta lika näykyy koko talven ja oivasti pinttyy kiinni,
      siinähän hinkkaat valkoisesta niitä mustia pinttyneitä tiesuolaa ja muuta irti!

    • NaisenSilmin

      Valkoinen kulahtaa nopeasti, menettää hohtonsa ja on kiilloton ja pinttynyt. Siitä huolimatta valkoisessa autossa voi olla särmää ja se voi olla tyylikäs, se taas riippuu muusta ulkonäön suunnittelusta.

      Paloautonpunainen on järkyttävän ruma väri. Verenpunainen ja viininpunainen menevät, mutta ei punaisenpunainen, "tomaatti". https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8f/2009-03-20_Red_car_NB_on_S_Lasalle_St_in_Durham.jpg
      Vielä kamalampi on aavistuksen oranssiin taittuva.
      Kaikki keltaiset on hyi.
      Ruskeat - kuka näitä keksi ja miksi? Ruosteenruskea ja p*skanruskeat autot pois kaduilta.
      Kellanvihreää väriä en myöskään siedä. Mutta tämä on vielä sietämisen rajoilla; http://imganuncios.mitula.net/2001_renault_scenic_1_6_100911695928959403.jpg

      Suosikkivärini ovat siniset. Onnittelut heille, joilla on tämmöinen uusi Focus alla. http://cdn2.autoexpress.co.uk/sites/autoexpressuk/files/ford_focus_facelift-1.jpg http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/03038/Ford-Focus-front34_3038868b.jpg. Upea, syvä ja kylläinen väri kertakaikkiaan.
      Metalliseen hopeiseen sekoittuvat sävyt miellyttävät myös, kuten tällainen vaaleansininen. http://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/2014-ford-focus-estate-touring-leaked-photos-show-new-interior-and-redesigned-grille_6.jpg ja tällainen sinihopea http://images.gtcarlot.com/pictures/49377088.jpg.
      Harmaa ei yleensä sytytä - se on valkoisen tavoin väri, joka vaatii ilmeikkyyttä myös mm. valojen ja maskin muotoilulta toimiakseen. Kuitenkin, siniharmaa on myös hyvä väri, niin kuin tässä kuvassa http://img.benlevy.com/auto/show/tref10/img_0021.jpg.

      Kun itse vastikään hain uutta autoa, syksyn värit oli kieltolistalla. Edellinen autoni oli ruohoakin vihreämpi, joten vihreää en myöskään hakenut. Enkä ylipäätään tietenkään katsonut autoa värin perusteella. Löysin sitten täydellisen yksilön ja se on väriltään metallinen musta. Sisusta musta-harmaata. Ihan tyylikäs paketti. Vielä ei ole ehtinyt mustan värin haittapuolia tulla tietooni, vaikka näyttäähän se nopeasti vähän pölyiseltä mutta se onkin auto, ei vitriinissä asuva koriste-esine. Kuitenkin, ihan tyytyväinen olen mustaan autoon.

    • Whiteandblack

      Junnuilla näkyy olevan tapana laittaa konepelti ja katto mattamustaksi. Joko teipillä tai maalilla. Minusta noi on vähä hölmön näkösiä. Valkonen auto on usein pohjana. Myös aivan kokonaan mattamustiakin näkee. Ne näyttää kyllä aika lapsellisilta. Esim. madallettu Audi, iso kone, valtavat vanteet, matalaprofiiliset leveät läskit alla ja kokonaan mattamusta. Jee!
      Laittas ne värit kaksvärisessä vaikka päin vastoin. Nyt se mattamusta katto ja konepelti oikein imee aurinkoa ja auto on kesällä sisältä kuin pätsi seisottuaan auringossa. Joissain uusissa autoissa näkee jo tehdasvärinä kaksivärimaalauksen, jossa on valkonen katto. Noi taas on aika hyvän näkösiä ja ihan järkeviäkin, koska se valkonen katto imee huonoiten auringosta lämpöä.

      • palonvaralta

        Näyttää kuin olisi kärähtänyt, valmiiksi mustunut jos syttyy moottori tuleen.


    • Helmiäisväri

      Valkoinen helmiäisväri on ehdottomasti hienoin. Maksaa kyllä enemmän kuin metallihohtoväri.

      • 700e

        on hieno, mutta ihan samalla hinnalla sen saa, kuin metallivärin, voi tietysti joku merkki tuosta periä lisähintaa


    • chevroletimpala

      Mitä te itkette ettei saa tiettyjä värejä, ruisku käteen ja maalaamaan mieleiseen väriin.

      Musta, valkoinen ja harmaa eivät ole mitään oikeita värejä. Sateenkaaresta löytyvät värit ovat värejä.
      Metallinhohto on aina hienompi.
      Kaikki minun autot ovat olleet hellepäivinä sikakuumia sisältä, jos ei ole toimivaa ilmastointia ollut, myös valkoiset autot.

      Violetti metallinhohto ja hilettä maalin sekaan on mielestäni hienoin väri.

      • väri_värittäjä

      • eiainakaanharmaa

        Makuasioista ei voi kiistellä mutta en huolisi tuon väristä autoa, oli merkki mikä hyvään.


      • maalipinta.lisävaruste
        väri_värittäjä kirjoitti:

        Saa sitä olla vähäsen väriä ankeaan maahamme...tässä aika kiva väri, olen nähnyt muutamia:

        http://www.autoexpress.co.uk/volvo/v40/60152/volvo-v40-r-design-revealed

        Tuollainen kirkkaansininen olisi piristävää vaihtelua nykyautojen ulkoväreissä mutta pöyristyttävän kalliit lisähinnat jopa perusväreillekin pikemminkin kuihduttaa värivalikoimaa koska monikaan ei halua maksaa jopa lähemmäs tuhatta euroa pelkästä väristä!
        Ennen veloitettiin lisähintaa vain metalliväristä mutta nyt tuo lisähintasyöpäläinen on levinnyt jo perusväreihinkin, korkeintaan joku yksi ruma väri on ilman lisähintaa enää nykyään, vituttaa tällainen suuntaus!


    • mustaajavalkoista

      Ainoa käypä väri on musta, eikä mitään metallihohtoja. Hätätapauksessa valkoinen.

      • Hieman myöhään tulee kommentti, mutta ei tietenkään mikä tahansa musta, vaan vantablack...


      • Anonyymi

        Musta on hyvä väri ruumisautolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Musta on hyvä väri ruumisautolle.

        Sillekin, paras väri muillekin autoille. Musta tosin ei ole väri.


    • Anonyymi

      Valkoisia ollut paljon mutta metallinhohto-oranssi tai sähkönsininen metalliväri kiinnostaisi jatkossa, myös hohtavan tummahkonpunainen metalliväri olisi ok. Valkoinen perusväri on helpoin väri eli ei harjanaarmut näy, ei pöly eikä pikkukolhut. Helmiäisvalkoinen on kanssa helppo ja upea eri valoissa. Toisaalta kaipaisi seuraavalla vaihtokerralla jo hieman pirteämpää väriä -ei vaan tiedä kyllästyykö metallin oranssiin nopeasti?

      • Anonyymi

        Minulla on vihreä auto. Hyvä väri eikä onneksi niitä yleisimpiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on vihreä auto. Hyvä väri eikä onneksi niitä yleisimpiä.

        Onko metallinhohto keltainen tai oranssi, tai vihreä, vaikeita värejä omistusaikana? Tuleeko ilkivaltaa, onko jatkuvasti uteliaita tuijottamassa? Entä autonvaihto; saako takkiin pahasti rahamielessä?


    • Anonyymi

      Yritin kahlata kaikki kirjoitukset lävitse.
      Miettikää kuitenkin C tai E-mersu zinoberinpunaisena!
      Karmiininpunaisena vähän ruskehtavaan päin voisi vielä mennä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      453
      3876
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

      Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

      mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

      ...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

      Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1266
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

      Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

      Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

      Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe