Kiltin miehen yllättävä väkivaltaisuus

Todellaymmälläni

Olemme olleet noin viisitoista vuotta yhdessä, avoliitto, riitoja on ollut enemmän ja vähemmän vuosien aikana, muttei ikinä mitään fyysistä tappelua. Nyt sitten yhteisellä lomalla mies (yleensä rauhallinen, kiltti, lempeä) poltti totaalisesti päreensä ja kävi minuun ensimmäisen kerran käsiksi, kovakouraisesti. Olin itse väsynyt reissussa ja varmasti hankalan oloinen, valitin yhdestä jos toisesta asiasta. Yhtäkkiä täysin varoittamatta hän tuli takaapäin ja tarttui minuun voimalla tyrkäten minut lujaa kävelytieltä alas ojaan. Ranteeseeni tuli ruhjejälki ja polveen sattui. Tapaus on oikeastaan shokki, koska en ikinä olisi uskonut hänen tekevän mitään tällaista. Nyt tuntuu, että olen yhdessä täysin vieraan ihmisen kanssa. Että luotto on mennyt rakkaaseen(?) ihmiseen. Kuka ja millainen hän oikeasti on jos kuitenkin turvautuu väkivaltaan. Käsiksi käyminen on järkytys. Miten voin jatkaa hänen kanssaan yhdessä jos joudun tästä eteenpäin pelkäämään, että hän saa taas jonkin yllättävän raivokohtauksen, kilahtaa ties mistä mitättömästäkin? Olen pettynyt, surullinen, ymmälläni, musertunut ja pelokas, vähän hätääntynytkin ja ihmeissäni. Oliko tämä suhde tässä tällaisen jälkeen vai voinko jäädä ja antaa anteeksi, että se oli vain vahinko ja jatketaan normaalia samaa liittoa kuin 15 vuotta (olemme kolmekymppisiä). Hän on kuitenkin se mies, joka on ollut koko elämäni. Mitä minä teen?

79

1926

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minusta jonkinlainen kynnys ylittyy aina, jos toiseen käydään käsiksi. Teillä on pitkä liitto taustalla, joten kaikkea ei kuitenkaan kannattaisi heittää hukkaan. Toisaalta omin konstein asian käsittely ei välttämättä ole helppoa, keskustelu voi jäädä pyörimään tasolle "niin mutta kun sinä aina" jne. Pari-/perheterapiassa ulkopuolinen voisi ohjata keskustelua niin, että ne todelliset kipukohdat löytyisivät. Edellyttää, että molemmat olette valmiita puhumaan.

• Todellaymmälläni

Kynnys on ylittynyt. Arvostus, rakkaus, kaikki rapisee. Vaikka hän olisi halveerannut minua, en ole käynyt käsiksi.

• Kamelinselkä on mennyt katki. Sitä nalkutusta on vain tullut niin paljon, ettei hän ole kestänyt enempää. Naiset ovat usein verbaalisesti täysin ylivoimaisia miehiin verrattuna ja ainoa keino miehillä vastata on voima. Sinänsähän se on tehnyt tehtävänsä, koska nyt varot sanomisiasi herkemmin.

Älä ymmärrä väärin. Väkivallan käyttö ei ole koskaan oikein, mutta joskus inhimillistä. Et varmaan enää voi koskaan täysin luottaa mieheesi. Sinun arvioitavaksesi jää, onko epäluottamus niin suurta, ettet voi elää sen kanssa.

Et kertonut mitään tuon teon jälkeisistä tapahtumista. Miten mies reagoi? Katuiko, pyysikö anteeksi jne.

• Todellaymmälläni

Kiitos teille asiallisista kommenteista. Teon jälkeen säikähdin kovasti ja tuli itku. Mies läksi kävelemään tietä raivoissaan eteenpäin kädet puristuneina nyrkeiksi. Huusi jotain mennessään. Kömmin ojasta, kyllä hän sitten katsoi peräänsä tulenko minä sieltä. Hiljainen oli kun jatkoimme autolla matkaa. Toisessa kaupungissa sanoin ettei toiseen voi koskaan käydä käsiksi vaikka huutaisin kurkku suorana väsyneenä ja nälkäisenä, hänen mielestään kaikki oli kuitenkin minun syyni juuri sen takia, ja niin voi sitten tehdä.

Illalla yritti silittää minua nukkumaan mennessä. Minä sanoin, että sinun pitää pyytää anteeksi, ja sanoi anteeksi. Kysyin, että mistä. Hän sanoi, "että olin tuhma".. Yritin saada hänet ymmärtämään, että tuollaisessa rajussa tyrkkäyksessä hänenkin voimillaan olisin voinut lyödä vaikka pään kiveen, ja ns. pikku jutusta olisi tullut isompi kun tekiessään ajatteli. Nyt on yhteinen loma ohi, ja hiljainen hän on ollut yhä.

Onko väärin tai onko siitä mitään apua kun sanoin hänelle, että minun täytyy kertoa hänen äidilleen? Äitiään hän kunnioittaa aina.

• ttterapiaaa
        Todellaymmälläni kirjoitti:

Kiitos teille asiallisista kommenteista. Teon jälkeen säikähdin kovasti ja tuli itku. Mies läksi kävelemään tietä raivoissaan eteenpäin kädet puristuneina nyrkeiksi. Huusi jotain mennessään. Kömmin ojasta, kyllä hän sitten katsoi peräänsä tulenko minä sieltä. Hiljainen oli kun jatkoimme autolla matkaa. Toisessa kaupungissa sanoin ettei toiseen voi koskaan käydä käsiksi vaikka huutaisin kurkku suorana väsyneenä ja nälkäisenä, hänen mielestään kaikki oli kuitenkin minun syyni juuri sen takia, ja niin voi sitten tehdä.

Illalla yritti silittää minua nukkumaan mennessä. Minä sanoin, että sinun pitää pyytää anteeksi, ja sanoi anteeksi. Kysyin, että mistä. Hän sanoi, "että olin tuhma".. Yritin saada hänet ymmärtämään, että tuollaisessa rajussa tyrkkäyksessä hänenkin voimillaan olisin voinut lyödä vaikka pään kiveen, ja ns. pikku jutusta olisi tullut isompi kun tekiessään ajatteli. Nyt on yhteinen loma ohi, ja hiljainen hän on ollut yhä.

Onko väärin tai onko siitä mitään apua kun sanoin hänelle, että minun täytyy kertoa hänen äidilleen? Äitiään hän kunnioittaa aina.

Kuulostaa siltä, että mies itsekin säikähti reaktiotaan. Sinä moitit häntä, hän pyysi anteeksi, mutta ette ole millään lailla käsitelleet asiaa. Onko tämä toimintamallinne tavallisesti? Sinä puhut ja tarvittaessa huudatkin vapaasti, mutta miehesi hillitsee itsensä ja kuuntelee kiltisti kaiken osaamatta sanoa omista tunteistaan ja ajatuksistaan mitään? Kunnes tuli viimeinen pisara?

Myös sinun on opeteltava rakentavampia ja aikuismaisempia toimintatapoja kuin huutaminen kurkkusuorana väsyneenä, vaikka lyöminen ei olekaan oikein. Teidän on opittava puhumaan ja käsittelemaan asioita uudella tavalla, jos aiotte yhdessä jatkaa. Veikkanpa, että miehesi on väsynyt tuohon teidän kommunikaatiomalliinne, lyöminen oli huono yritys sitä ratkaista.

• Todellaymmälläni

Oikeassa olet, asiat on aina lakaistu maton alle. Sovintoseksillä kaikki muka paikkaantuu, mutta puhuta ei. Luulen, että minä alan väsyä kommunikointimalliin, koska hän on tekijä, ei puhuja.

• Ylensä verbaalisesti lahjattomampi lopulta sortuu fyysiseen voimankäyttöön, kun eivät sanallisesti pärjää. Minuakin on pari entistä naisystävää lyönyt, kun sanat loppuivat. Oikea menettelytapa olisi tietysti poistua tilanteesta, mutta valitettavan moni on kiihdyksissään kyvytön moiseen.

• Todellaymmälläni

Mietin sitä, että tuleeko tämä olemaan hänellä jatkossa pelottelukeino, että näin hän tulee estämään minun sanomiset ja mielipiteeni, ja alkaa rajata sitä, kuka minä olen. Että minun pitää olla hiljaa ja varoa milloin nyrkki alkaa taas heilua. Miten sillä tavalla voi elää kukaan jos ei voi vapaasti olla enää oma itsensä.

Myönnän itse sen, että suustani olen vikkelä, herkästi kuumuva ja aika ärhäkkäkin nainen jos olen väsynyt, stressaantunut, nälkäinen tms, muutoin "normaalitilassa" kiltti, lempeä, rakastava, muita ajatteleva, huolehtivainen. Mutta mitä elämää se on tästä eteenpäin jos pitää pelätä sekä itseäni että häntä. Hän on yleensä ollut rauhallinen ja suht tyyni mies, toteuttanut minun juttujani jne. Jos minulla on ollut jokin hätä, aina sännännyt auttamaan. Sen takia olenkin huolissani, onko hän muuttunut loppuiäkseen ja voivatko otteet tästä koveta ja hommata karata käsistä.

• Malkaonomassasilmässä

Mietin sitä, että tuleeko tämä olemaan hänellä jatkossa pelottelukeino, että näin hän tulee estämään minun sanomiset ja mielipiteeni, ja alkaa rajata sitä, kuka minä olen. Että minun pitää olla hiljaa ja varoa milloin nyrkki alkaa taas heilua. Miten sillä tavalla voi elää kukaan jos ei voi vapaasti olla enää oma itsensä.

Myönnän itse sen, että suustani olen vikkelä, herkästi kuumuva ja aika ärhäkkäkin nainen jos olen väsynyt, stressaantunut, nälkäinen tms, muutoin "normaalitilassa" kiltti, lempeä, rakastava, muita ajatteleva, huolehtivainen. Mutta mitä elämää se on tästä eteenpäin jos pitää pelätä sekä itseäni että häntä. Hän on yleensä ollut rauhallinen ja suht tyyni mies, toteuttanut minun juttujani jne. Jos minulla on ollut jokin hätä, aina sännännyt auttamaan. Sen takia olenkin huolissani, onko hän muuttunut loppuiäkseen ja voivatko otteet tästä koveta ja hommata karata käsistä.

Myös miehesi on "normaalitilassa" kertomasi mukaan kiltti, lempeä jne. eli kaikkea sitä mitä sinäkin. Fyysinen väkivalta on helppio tunnistaa ja tuomita, henkinen väkivalta taas voi olla hyvinkin kieroa ja kuluttavaa, eikä sitä välttämättä tunnisteta saatika tuomita; sinäkin ole suustasi "vikkelä" eli siis annat palaa silloin kuin sinun kiukuttaa - haukutko miestäsi, halveeraatko tätä, vertailetko toisiin jne.

Teidän molempien on syytä katsoa peiliin -erityisesti sinun, sillä nyt tuntuu, että peset kätesi tilanteesta täysin vaikka varmasti tiedät olevasi osasyyllinen - mutta kuten totesin on niin helppoa tuomita toinen.

• Todellaymmälläni

En hauku enkä halveeraa. Enemmän hän piikittelee arjessa minua. Nyt tuossa sattuneessa tilanteessa nälissäni ja vessahädässä ärähdin hänen hitaudestaan ja yleisestä kuhnastelusta. Kysyin, että mitä hän tekee kun selaili vaan puhelimestaan nettiä. Siitäkös se raivo leimahti. Ei oltu kumpikaan ehditty syödä vielä mitään ja aika kuuma ilmakin oli.

• ttterapiaaaa

Kerroit, että olette olleet pitkään yhdessä ja riitoja on ollut. Kuulostaa siltä, että miehesi on kiltti, ehkä liiankin kiltti ja sopeutuvainen sinua kohtaan niin, ettei ole saanut ääntään kuuluviin, mikä nyt sitten purkautui väkivaltana. Hänen äitinsä sotkeminen asiaan kuulostaa todella erikoiselta, mitä ihmettä se tähän kuuluu, kunnioittaako hän omaa äitiään? Mielestäni äidin sotkeminen asiaan on täysin epäasiallista, teidän itsenne pitää tehdä työ sen suhteen, mistä tuossa tyrkkäisyssä oli kyse, mistä se oli oireena, kun mies ei pystynyt tunnettaan ja raivoaan muuten tuomaan esille.

Kyllä ammattiapu esimerkiksi kirkon perheneuvonnasta (ilmainen) on enemmän kuin paikallaan, mikäli haluatte yhdessä jatkaa (molemmat). Äidille kertomalla ei hoideta aikuisten asioita eikä eteenpäin voi päästä ilman keskustelua väkivallan taustalla olevista asioista. Olette hyvin nuorina menneet yhteen ja olleet pitkään yhdessä, miten on parisuhteessa olevien taitojen laita? Kiltti mies ei jaksa ikuisesti sopeutua, jos aina joutuu joustamaan eikä osaa puhua omista tunteistaan ja tarpeistaan kuin sitten lopulta nyrkein?

• Todellaymmälläni

Siksi ajattelin kertoa hänen äidilleen, että säikähtäisi edes itse tekoaan ja häpeäisi sitä kautta. Äitinsä silmissä varmasti häpeääkin ja saisi reality-checkin.

• Kilttis

No nyt sinun pitää vaan erota. Älä odota että se tekee sitä uudestaan vaan eroa nyt jo heti ja näytä että yksikin lyönti on liikaa.

• Todellaymmälläni

Mitä enemmän asiaa mietin, sitä vihaisemmaksi itse olen tullut. Ja miettinytkin, että löisinkö hanskat tiskiin ja sanoisin, että tässä on, antaa koko p*s***olla. Turha ainakaan mitään seksiä ruinata sen seitsemään sadekesään. Nukun omassa sängyssäni. Enkä muutenkaan aio tehdä enää mitään hyvää hänen eteensä, hoitakoon omat hommansa. Jostain se oppi on tultava. Ja koskekoonkin vielä minuun jos uskaltaa. Aion olla varautunut.

• sellaistaelämäon

Niinpä, pitäisi osata uhata erolla, eikä käydä väkivaltaiseksi. Koska nalkutus ei näyttäisi vähenevän, niin olisi parempi molempien mielenrauhalle päästä irti suhteesta. Jos nyt sopii asian, niin se varmasti toistuu, jos nalkutus jatkuu riittävän kauan.

• Käyttäytymismallit

Minäkin mietin, että tuleeko nalkutukselle ikinä loppua?

• Todellaymmälläni

Ns. "nalkutukseen" tulee loppu jos miehellä on sopivasti tunneälyä, omaa selkärankaa ja tarvittaessa sopivaa tilannekohtaista joustoa, ja ehdottomasti terve itsetunto. Sellaiset ominaisuudet jopa lisäävät rakkauden määrää.

• wtf99

Ns. "nalkutukseen" tulee loppu jos miehellä on sopivasti tunneälyä, omaa selkärankaa ja tarvittaessa sopivaa tilannekohtaista joustoa, ja ehdottomasti terve itsetunto. Sellaiset ominaisuudet jopa lisäävät rakkauden määrää.

Perseilyä jota jotkut kutsuvat nalkutukseksi ei todellakaan tarvitse sietää, jos ei muuten opi niin eukko ulkoruokintaan.

• kassuliini

Kyllä siinä taisi käydä niin, että teillä kummallakin keitti yli. Tunteet pinnassa, sinä olit väsynyt ja purit tunteitasi joka jatkui ja jatkui. Mies taas kuunteli aikansa, mielessä kuohui mutta yritti kestää. Kunnes ei sitten enää kestänytkään eikä kyennyt hillitsemään itseään. Sinä purit tunteitasi nalkuttamalla, hän taas käymällä kiinni.
      Koska mies ei ole aiemmin käynyt kiinni, olet ymmälläsi ja mies tuntuu äkkiä vieraalta. Mutta kai kuitenkin ymmärrät tämän kuvion?
      Miksi sekoittaisit miehen äidin tähän? Olisin kyllä sitä mieltä että siitä soppa vaan sakenee. Vai haluatko kostaa miehelle tiedottamalla äidille pojan teosta? Jos sen teet, varaudu siihen että äiti menee loppujen lopuksi poikansa puolelle. Ja muista että miehesi kertoo äidille oman versionsa tapauksesta.
      Kuten täällä on jo todettu, voimakkaamman, siis miehen, ei saa käydä käsiksi naiseen. Sinun on puhuttava ihan rauhassa miehesi kanssa ja vedettävä sitten johtopäätökset.

• Todellaymmälläni

Tavallaan kyllä, hänen äitinsä kautta saa hävetä ja ihan omaa lääkettään maistaa. Olisi hillinnyt itsensä. Olisi hyvä jos koko suku saisi tietää. Niin kuin huomaat, alun pelkoni ja säikähdykseni alkaa muuttua vihaksi.

• ttterapiaa

Tavallaan kyllä, hänen äitinsä kautta saa hävetä ja ihan omaa lääkettään maistaa. Olisi hillinnyt itsensä. Olisi hyvä jos koko suku saisi tietää. Niin kuin huomaat, alun pelkoni ja säikähdykseni alkaa muuttua vihaksi.

Olet pettynyt, peloissasi ja vihainen. Ymmärrettävää, mutta jos ajattelet aikuismaisesti, niin näet, ettei kostaminen johda sinun kannaltasi ainakaan hyvään ratkaisuun. Sukulaiset ja kaverit eivät halua joutua parisuhderiitojen erotuomariksi, päinvastoin. Jos vastaat väkivaltaan väkivallalla, saatat itsekin saada pahoinpitelysyytteen. Ette enää ole riitoihinne taustajoukkoja hakevia teini-ikäisiä, vaan aikuisia. Pitkä suhde takana, paljon yhteistä historiaa, joten ansaitsette ja suhteenne ansaitsee kunniallisen lopun, jos kerran halua ammattiapuun ei ole halua kummallakaan.

Vaikuttaa siltä, että teille on kehittynyt kuvio, jossa mies on kerännyt sisäänsä ja hampaankoloonsa paljon tyytymättömyyttä, hänen tapansa olla hiljaa puolestaan ruokkii sinua reagoimaan voimakkaammin kuin ehkä muuten tekisit (nalkutus, huutaminen jne.). Teillä on paha kriisi ilman tuota tyrkkäisyäkin, tällaisten kriisien selvittäminen hyödyttäisi tulevia suhteitakin.

Vastaavassa tilanteessa itse toimisin niin, että selvittäisin, onko miehellä halua jatkaa suhdetta? Mitä kaikkea hän tyrkkäisyllään halusi kertoa? Sinulla on pinnassa omat tunteesi, entä miehen tunteet ja ajatukset siitä, miten teillä menee? Vaikka eroaisitte, niin olisi hyvä selvittää mikä suhteessanne on mennyt pieleen, etteivät samanlaiset mallit periydy seuraavaankin suhteeseen. Puhumisen ja vaikeidenkin asioiden käsittelytaidot ovat jokaisen opittavissa, mutta se edellyttää tietysti haluamista molemmilta osapuolilta.

• Todellaymmälläni

Totuus on se, että nyt sattuneen jälkeen olemme vain riidelleet ja kaikki on mennyt umpikujaan ja kunnon umpisolmuun. Olisi ehkä parempi, että kumpikin olisi yksin nyt. Tuntuu, että ihminen on elänyt vuosia vieressä, mutta ei kuitenkaan tunne minua enää pätkääkään. Minä en jaksa enää tätä huutoa, vähättelyä ja syyttelyä, molemminpuolista. Kyllä tämä kesä on näyttänyt ihan kaiken. En tiedä, ei tätä enää mitkään terapeutitkaan pelastaisi. Minulla on luovutusmieliala.

• TotuusOnTämä

Totuus on se, että nyt sattuneen jälkeen olemme vain riidelleet ja kaikki on mennyt umpikujaan ja kunnon umpisolmuun. Olisi ehkä parempi, että kumpikin olisi yksin nyt. Tuntuu, että ihminen on elänyt vuosia vieressä, mutta ei kuitenkaan tunne minua enää pätkääkään. Minä en jaksa enää tätä huutoa, vähättelyä ja syyttelyä, molemminpuolista. Kyllä tämä kesä on näyttänyt ihan kaiken. En tiedä, ei tätä enää mitkään terapeutitkaan pelastaisi. Minulla on luovutusmieliala.

Eli tähän mennessä olet saanut itse olla se osapuoli joka on huutanut, vittu**lut, haukkunut ja nalkuttanut estoitta. Nyt kun mies antaa vihdoin ja viimein samalla mitalla takaisin, haluat luovuttaa, koska et kestä häneltä samanlaista pas**maista käytöstä, mitä hän on joutunut sietämään sinulta jo viidentoista vuoden ajan. Sinä et jaksa enää tätä huutoa?? Mietipä miltä miehestäsi on tuntunut viidentoista helv**illisen avoliittovuoden ajan sinun jatkuva huutaminen??

Syy on suurimmaksi osaksi sinussa. Katso peiliin!! Ota vastuu sanomisistasi ja tekemisistäsi, ja kasva aikuiseksi.

• Todellaymmälläni

Eikö hän ole tehnyt koskaan mitään väärää? Eihän suhteessa riitä se, että on pelkästään kiltti ja keskittyy oman arjen pyörittämiseen. Pitää elää myös toiselle, koska vuosien varrella myös miehen epäitsekkyys on karissut. Ai, mistään ei saisi sanoa? Kaikesta pitäisi voida puhua, mutta jos toinen ei puhu! Siinä sitä ollaan, minä puhun yksin. Kas näin helppo on nainen leimata nalkuttajaksi.

• tterapiaa

Ikävä kuulla, että tilanne on jumissa. Pelottaako sinua, että mies käyttäytyy väkivaltaisesti uudelleen? Ota oma pelkosi vakavasti, tietenkään et ole vastuussa miehesi tyrkkäisyistä tai läpsäyksistä, vaan jokainen vastaa omista teoistaan aivan niin kuin sanoistaankin myös tulisen riidan aikana.

Sinulla on edelleen muistissa suhteenne hyvät asiat, miehesi hyvät ominaisuudet, mikä saa miettimään, haluatko kuitenkaan erota. Eroaminen on aina pelottavaa, siksi olisi hyvä hakea siihen ammattiapua. Terapia ei tarkoita sitä, että suhde välttämättä korjaantuu, mutta koska teillä on takana yhdessä ihmisen tärkeimmät kehitysvuodet, niin eroaminen ilman mitään keskusteluapua olisi varmasti tosi rankkaa. Terapia ei voi parisuhdetta korjata, sen tekevät osapuolet itse, kun terapeutti avaa heidän välilleen uudenlaisen keskustelun. Silloin on erostakin helpompi keskustella.

Kun puhut miehestäsi kilttinä, niin minulle tulee mieleen asia, josta hyvän ja huonomman parisuhteen tunnistaa. Hyvässä suhteessa molemmat ovat sekä "kilttejä" että "tuhmia", toista osapuolta ei nähdä yksipuolisesti jonkinlaisena, sillä se on aina harhaa, koska ihmiset ovat hyvin monipuolisia otuksia. Te olette vieraantuneet toisistanne, väleissänne on paljon käsittelemättömiä asioita, jolloin toisen todelliset ajatukset ovat jääneet piiloon. Syntyy vaikutelma rooleista, jotka olette itsellenne ja toisillenne parisuhteessanne antaneet. Nuo roolit, joissa suhteessanne elätte ovat aiheuttaneet vieraantumisen ja ne ovat riitelynkin takana. Miehesi on sinulle ilmeisesti vieläkin vihainen ja tulee mieleen, että mitäköhän hänelle on sattunut, mitä on tapahtunut. Olette selvästikin tienhaarassa. Molempia ehkä pelottaa, mitä eroaminen olisi, siitä ehkä syntyy jonkinlainen logiikka pysyä riitaisina yhdessä. Muutoksethan ovat aina pelottavia.

Väkivaltaisuus on uusi ja vakava muutos rooleissanne, et ainakaan kertonut, että mies olisi edes pahoitellut tekoaan, mikä on huolestuttavaa. Sinun kirjoituksistasi (reaktioistasi) näkyy, että olet saanut trauman, jonka fyysisen koskemattomuuden loukkaaminen aina aiheuttaa. Siksikin olisi hyvä päästä puhumaan asiasta jonkun ulkopuolisen ammattilaisen kanssa, alkuun yksin. Tosiasiassa miehesi oli sittenkin ollut aiemminkin väkivaltainen, siis läpsäissyt sinua. Silloin ei välttämättä olekaan hyvä, että menette kahdestaan terapiaan, vaan voisit mennä yksin, jotta voit puhua pelosta, jonka teko aiheutti. Voimia sinulle! Älä jää yksin, jos terapia tuntuu liian isolta kynnykseltä niin puhu kavereillesi niin saat mietittyä asiaa monipuolisemmin.

• timebomb

Tässä on hyvä esimerkki sinkut palsta "kilteille kunnon miehille". Tarpeeksi kauan kun kiltti ottaa itseensä asioita panematta hanttiin niin paine kasvaa kattilassa jolloin tulee se viimeinen niitti ja pommi räjähtää. Tilannetta ei voi ennakoida. Siksi kiltit miehet ovat käveleviä aikapommeja. Jännäjaret ovst turvallisia kun ne ovat niin helposti luettavissa ja ennakoitavissa.

• Todellaymmälläni

Kiltti mies voi näemmä vuosia olla kiltti. Sittemmin hän on nahjus, joka alkaa pieksemään kun on oman kiltteytensä vanki. Että miehille: Hankkikaa terve itsetunto! Ja sitten vasta nainen...

• TheTruth

Kiltti mies voi näemmä vuosia olla kiltti. Sittemmin hän on nahjus, joka alkaa pieksemään kun on oman kiltteytensä vanki. Että miehille: Hankkikaa terve itsetunto! Ja sitten vasta nainen...

Pieksämään? Pikku tönäisy ei ole pieksämistä. Taidat sinä kaivata Reality Checkiä.

Hanki itse terve itsetunto ja opettele käytöstavat. Opettele keskustelemaan ilman nalkuttamista, ja ennenkaikkea, opettele kuuntelemaan toista, äläkä heti hyökkää päälle. Olet näköjään tottunut, että saat kaiken periksi teidän suhteessa (ks. hemmoteltu lapsi), ja nyt kun "isi" sanoi että "nyt riittää", niin alkaa parkuminen. Et ole kohdellut miestäsi ihmisarvoisesti, hän on luultavasti ollut sinulle pelkkä hyödyke, elättäjä. Sääli miestä!

• Todellaymmälläni

Ei todellakaan elätä. Minä elätän, isommat tulot. Jos minä jään kuuntelemaan, nukahdan, koska ei kuulu mitään. Pikku tönäisy = ranteeseen elinikäinen arpi.

• shutupandkissme

Miehen aggressiivinen reagointi taisi tulla hänelle itselleenkin yllätyksenä. Ja kaipa se niin onkin, jos kerran 15 vuotta olette olleet yhdessä, ja mies on aina ollut kiltti, lempeä ja väkivallaton. Noin poikkeavan, miehelle erikoisen käytöksen syy tuskin löytyy hänen yhtäkkiä muuttuneesta persoonallisuudesta, tai psyykestä ylipäänsä, vaan lääketieteestä. Milloin miehesi on käynyt mittauttamassa verensokerinsa viimeksi? Nimittäin aika tavallista, että diabeetikon mieliala heittelehtii. Jotkut reagoivat hyvinkin aggressiivisesti verensokerin vaihteluihin. Lääketieteilijät kiistelevät siitä, aiheuttaako korkealla vai matalalla oleva verensokeri aggressiivisuutta. Itse tiedän molempia. Voimakkaat tunnereaktiot pahentavat aggressiivisuutta entisestään.

Mielestäni sinun kannattaa patistaa miehesi lääkärin pakeille, perusteelliseen tarkastukseen. Lääkäri varmasti arvostaisi, että sanoisi suoraan miksi tulee vastaanotolle "tönäisin vaimoni ojaan, vaikka olen 15 vuotta ollut lempeä enkä koskaan väkivaltainen".

• shutupandkissme

Ei ole todellista. Kirjoitin jo yhden vastauksen, ja se katosi bittiavaruuteen.

En jaksa pohtia enää sen kummemmin. Sanon vain, että miehesi erikoinen käytös voisi johtua verensokerista. Onko hän käynyt mittauttamassa veren sokerinsa viime aikoina? Diabeetikkojen käytös ja mieliala näet vaihtelee verensokerin mukana. Liian korkea/matala verensokeri tekee myös aggressiiviseksi.

Sanopa miehellesi, että käy lääkärissä asian tiimoilta. Lääkäri arvostaa suuresti, jos mies kertoo lääkäriin tulon syyksi "tönäisin vaimoni ojaan, olen yllättynyt itsekin. Koskaan aiemmin en ole käyttäytynyt väkivaltaisesti".

• shutupandkissme

No eipä sitten kadonnutkaan....

• NyrkkiMatti

Mitäs nalkutit, mieti sitä.

• Todellaymmälläni

Mutta opin nyt myös sen, että yksikään mies ei minuun tule enää käsiksi. Mieti sinä sitä. Se on siinä vaiheessa oma valinta. Nainenkin oppii. Tulen puolustamaan itseäni.

• 198465

Minulla on itselläni ollut samanlainen tilanne. Oma mieheni on mukava, kiltti,rauhallinen ja fiksu. Olen itse tulisempi luonne. Alkuun riitoja oli paljonkin. Jälkeenpäin ajateltuna, olen itse lapsellisempi ja vedän herneet nenään helposti, mieheni taas on rauhallinen ja mielellään välttelisi riitoja. Hävettää nyt kun mietin niitä tilanteita, miten pienestä olen saanut kasvamaan isonkin riidan..Varmaan niinä aikoina " suhde haki paikkaansa", ja kun toista oppi tuntemaan pikku hiljaa enemmän ja enemmän, huomasi että jotkut asiat ärsyttivät ja toisen tavat ärsytti..ja ärtyyntynenä osaan olla tympeä. Suuttuessani jäkätän miehelleni kokoajan enkä osaa lopettaa, Mieheni painelee yksin eri huoneeseen, mutta suuttuessani painelen perässä ja annan tulla tekstiä tuutin täydeltä. Mieheni usein vastaa tähän ikävillä sanoilla , josta loukkaannun lisää. Hän menettää jossain vaiheessa hermonsa ja käy käsiksi. Tätä on tapahtunut 2-3 kertaa. Ei ole lyönyt mutta ottanut lujasti kiinni ja töninyt. Tuolloin olin todella loukkaantunut asiasta, mies ei pyydellyt pariin päivään anteeksi ja mököttikin. Sanoin hänelle että kait ymmärrät, että ei käsiksi käyminen ole oikein..eihän normaali mies käy naiseen käsiksi! sitten mies on pahoitellut mutta samalla hän sanoi syyttävästi että itse piinaan häntä niin kauan että menettää hermonsa ja että päässä ei liiku siinä vaiheessa mitään. Oikeassahan hän on. mutta itse en riidan aikana suutuksissani huomaa että "piinaan" häntä kun molemmat huudetaan ja riidellään. en ole alkanut haukkumaan tai solvaamaan, vaan huutanut/ jäkättänyt asiasta joka ärsyttää, jakun mies vastaa haukkumalla/ solvaamalla, suutun lisää..mutta pienestä on lähteyt riidat. Nykyään en jaksa enää pikku asioista riidellä enkä kiehu enää nii helposti, nykyään riidat ovat lieviä ja menevät nopeasti ohi. Mielestäni asia ei aina ole niin yksiselitteinen että " joo, mies nyt kävi käsiksi, hullu se on ja ei sellaista kannata katsella.." Olin itsekin tapahtumien jälkeen todella vihainen ja mietin eroa monesti. Asia ei vaivaa minua enää, en mieti että mitähän jos joskus taas käy käsiksi.. omaa käytöstä naisenkin tulee miettiä mutta en tarkoita että täytyy olla varpaillaan ja että ei saisi riidellä ettei toinen hyökkää kimppuun.. koska riitoja nyt tulee kaikille.. Mutta miehenkään ei tarvitse kaikkea sietää. Naisten tulisi heittää lapsellisuudet ja turhat kiukuttelut pois.

• 198465

Ja tuo kosto-homma kuulostaa todella kummalliselta. Ehkä ap haluaa että muut puhuvat järkeä miehelle jotta mies tajuaisi miten väärin teki.. mutta kuule, kyllä hän tajuaa. Omasta kokemuksestani, miehet eivät voi sietää sitä että riitaan sekoitetaan ulkopuolisia.. Asia ei heille kuulu. Tilanne on nyt paha muutenkin, itse antaisin pölyn laskeutua ennenkuin tilannetta aletaan puimaan ja ratkomaan mutta eei missään nimessä suutuspäissään kannata alkaa juoruilemaan muille. Takaan, että tilanne pahenee. Ysävän kanssa keskustelu yleensä auttaa, emmehän me naiset osaa pitää sisällämme painavia asioita.. Mutta että miehensä äidille ja suvulle kertomaan, niin huh huh.. Itse tein samantapaisen virheen kun olin todella vihainen,kun tapahtuma oli tuore enkä antanut ajan kulua. Jälkeenpäin sympatiani ovat miehen puolella.

• Todellaymmälläni

Kiitoksia vaan vastauksista, on sinun jutuissasi perää, mutta tämän tapahtuneen myötä (kuten tuolla jo joku aikaisemmin tuumasi), huomasin, että loppujen lopuksi meillä on maton alle haudattuna paljon ongelmia. Ja nyt niitä tarkemmin miettineenä, kaikki vain kulminoitui tähän. Kriisi ei todellakaan ole pelkkä tyrkkäisy vaan kaikki tämä 15 vuotta.

Mitäs sotkeuduin ottamaan kiltin miehen, vähemmän koulutetun, koulukiusatun, alemmuudentuntoisen väipäkkeen. Minä olen häneen nähden naarastiikeri, olisi pitänyt ottaa itseni tasoinen mies, jolla on omia mielipiteitä ja rakenteessakin voimaa ettei ole luudanvarsi. Ainahan se on vähän hassulta tuntunut, että naisena olen lihaksikkaampikin kuin hän. Olisi ollut myös alusta alkaen varoittava esimerkki se, ettei miehellä ole omia mielipiteitä; totta hitossa niitä olisi pitänyt olla, pitää olla luonteenlujuutta, että voi olla tasavertainen aisapari.

Me ei olla oltu koskaan, sen näki viimeistään nyt. Olen aina sanonut minne mennään, miten ja mitä tehdään. Mies tulee perässä kuin pässi narussa. Ei, ei se oo hyvä juttu ollenkaan. Nyt tapahtuneen jälkeen en voi sietääkään häntä, ehkä hänellä on myös ymmärryksessä jotain vikaa, miten ihmisiä tulkitaan. Koska hän on liian kiltti väipäke (nyt myös heikkohermoinen sellainen), alan inhoamaan kaikkea ja sitten tulen sanoneeksi, ja lopulta käy näin kun kävi. Miehessä pitäisi olla vastusta ja sitä, että osaa ottaa myös ohjat, niin ei käy naisen hermon päälle. Sitten ei tule sitä teidän peräänkuuluttamaanne "nalkutusta" kun oltaisiin samalla tasolla.

Luulen, että lähden omilleni. En enää edes jaksa ymmärtää. Inhottaa vilkaistakin häneen päin.

• Todellaymmälläni kirjoitti:

Kiitoksia vaan vastauksista, on sinun jutuissasi perää, mutta tämän tapahtuneen myötä (kuten tuolla jo joku aikaisemmin tuumasi), huomasin, että loppujen lopuksi meillä on maton alle haudattuna paljon ongelmia. Ja nyt niitä tarkemmin miettineenä, kaikki vain kulminoitui tähän. Kriisi ei todellakaan ole pelkkä tyrkkäisy vaan kaikki tämä 15 vuotta.

Mitäs sotkeuduin ottamaan kiltin miehen, vähemmän koulutetun, koulukiusatun, alemmuudentuntoisen väipäkkeen. Minä olen häneen nähden naarastiikeri, olisi pitänyt ottaa itseni tasoinen mies, jolla on omia mielipiteitä ja rakenteessakin voimaa ettei ole luudanvarsi. Ainahan se on vähän hassulta tuntunut, että naisena olen lihaksikkaampikin kuin hän. Olisi ollut myös alusta alkaen varoittava esimerkki se, ettei miehellä ole omia mielipiteitä; totta hitossa niitä olisi pitänyt olla, pitää olla luonteenlujuutta, että voi olla tasavertainen aisapari.

Me ei olla oltu koskaan, sen näki viimeistään nyt. Olen aina sanonut minne mennään, miten ja mitä tehdään. Mies tulee perässä kuin pässi narussa. Ei, ei se oo hyvä juttu ollenkaan. Nyt tapahtuneen jälkeen en voi sietääkään häntä, ehkä hänellä on myös ymmärryksessä jotain vikaa, miten ihmisiä tulkitaan. Koska hän on liian kiltti väipäke (nyt myös heikkohermoinen sellainen), alan inhoamaan kaikkea ja sitten tulen sanoneeksi, ja lopulta käy näin kun kävi. Miehessä pitäisi olla vastusta ja sitä, että osaa ottaa myös ohjat, niin ei käy naisen hermon päälle. Sitten ei tule sitä teidän peräänkuuluttamaanne "nalkutusta" kun oltaisiin samalla tasolla.

Luulen, että lähden omilleni. En enää edes jaksa ymmärtää. Inhottaa vilkaistakin häneen päin.

"Mitäs sotkeuduin ottamaan kiltin miehen, vähemmän koulutetun, koulukiusatun, alemmuudentuntoisen väipäkkeen. Minä olen häneen nähden naarastiikeri, olisi pitänyt ottaa itseni tasoinen mies, jolla on omia mielipiteitä ja rakenteessakin voimaa ettei ole luudanvarsi."

Niin, sinä sorruit ottamaan välpäkkeen. Sen sijaan miestä ei oteta. Mies ottaa ja on riskinsä, ettei se ota kiukuttelijaa.

• Todellaymmälläni
        Ratikkakuski kirjoitti:

"Mitäs sotkeuduin ottamaan kiltin miehen, vähemmän koulutetun, koulukiusatun, alemmuudentuntoisen väipäkkeen. Minä olen häneen nähden naarastiikeri, olisi pitänyt ottaa itseni tasoinen mies, jolla on omia mielipiteitä ja rakenteessakin voimaa ettei ole luudanvarsi."

Niin, sinä sorruit ottamaan välpäkkeen. Sen sijaan miestä ei oteta. Mies ottaa ja on riskinsä, ettei se ota kiukuttelijaa.

Onpa toisaalta jännä, että sen kummemmin miehen sanomisistakaan tietämättä asetutaan miestä puolustamaan. Mutta eihän siinä mitä. Jos on oikeasti "kiukuttelija"/"prinsessa" aina ja kaikkialla, ei sellaista tarvitsekaan "ottaa". Mutta minä en lukeudu sellaisiin. Mieluummin olen yleensä omassa rauhassani ja hiljaa, mutta en sentään yli-ihminen ole. Ärsyyntyminen tulee kaikille joskus. Saako silloin käydä käsiksi?

P.s. Eikä muuten mieskään niin vaan naista "ota". Mies saa sen, mikä annetaan. Ja monella siihen tyytyminen.

• Todellaymmälläni kirjoitti:

Onpa toisaalta jännä, että sen kummemmin miehen sanomisistakaan tietämättä asetutaan miestä puolustamaan. Mutta eihän siinä mitä. Jos on oikeasti "kiukuttelija"/"prinsessa" aina ja kaikkialla, ei sellaista tarvitsekaan "ottaa". Mutta minä en lukeudu sellaisiin. Mieluummin olen yleensä omassa rauhassani ja hiljaa, mutta en sentään yli-ihminen ole. Ärsyyntyminen tulee kaikille joskus. Saako silloin käydä käsiksi?

P.s. Eikä muuten mieskään niin vaan naista "ota". Mies saa sen, mikä annetaan. Ja monella siihen tyytyminen.

"P.s. Eikä muuten mieskään niin vaan naista "ota". Mies saa sen, mikä annetaan. Ja monella siihen tyytyminen."

Valitettavasti. Moni päätyy kumppaniin, joka tarjoaa hetken helpotusta, eikä vastaa elämänmittaisiin haasteisiin. Onpa kyseessä sitten seksi, perheidylli tai muu puolivillainen syy.

(Ihme ja kumma, että olen koskaan löytänyt vastakappaleeni...)

• sandraaaa

Niin mitä tarkoitat tällä "tulen puolustamaan itseäni"? Käyt käsiksi mieheen, jos hän käy sinuun? Älä vaan tee niin. Sekin on oma valinta.

Komppaan nimimerkkiä "shutupandkissme". Tuossa voi todellakin olla kysymys verensokerin heittelyistä. Silloin ei ihminen vastaa itsestään, käytöksestään. Ei tarvita kuin laukaiseva tekijä, joka tässä tapauksessa oli sinun valittaminen yms. Teidän välillänne on kaikesta huolimatta vuorovaikutusongelma. Oletko koskaan ajatellut miltä käytöksesi, jatkuva valittaminen tuntuu miehestäsi? Sanoit olleesi tilanteessa nälkäinen. Entä jos miehelläsikin oli nälkä?

Jos oikeasti haluat puolustaa itseäsi, älä valita. Pyri tasapainoon ja rauhaan itsesi kanssa. Näin miehelläsikin on parempi olla.

• Todellaymmälläni

Nainen väsyy lopulta kiltin miehen "mykkyyteen". Oppisi hänkin kommunikoimaan. Minä kysyn kerran, toisen ja vielä kolmannenkin ja äijä ei vaan vastaa. Esim. jos kysyn päivällä tekstarina häneltä jotain, ikänään ei vastausta tule, hänet on pakotettava joka paikkaan mukaan. En aio odottaa hänen vitkastelujaan koko ikääni. Ja totta kai, puolustan viimeiseen vetoon itseäni jos päälle vielä käydään. Etkö itse itseäsi puolustaisi? Annatko lyödä, tyrkkiä tms. vapaasti?

Seuraavaksi minulla on paikka vapaana raamikkaalle miehiselle miehelle, jolla ei alunperinkään ole mitään alemmuuskompleksia tai luonteen viurahduksia, ja joka on keskustelu- ja reagointitaitoinen. Ei tässä rinnalla mikään pieksevä hiiri pärjää vaan tunneälykäs luonteikas miehen kokoinen mies.

• sandraaaa

No tuosta päätellen teidän välinen vuorovaikutus ei toimi, oikeastaan ollenkaan. Sinä et arvosta miestäsi, vaan pikemminkin halveksit häntä ja haukut (noista edellisistä kirjoituksista päätellen). Jos olisit tunneälykäs itse, olisit keksinyt keinon millä aktivoisit miestä. Ellei siitä kuitenkaan olisi tullut mitään, olisit hakenut eroa. Turha sitä on epätyydyttävään suhteeseen jäädä.

Elämäni miehet ovat aina olleet, jokainen, itseäni huomattavan paljon pidempiä ja muutenkin raamikkaampia. Kukaan heistä ei ole ollut väkivaltainen minua kohtaan. Jos olisi ollut, yksikin lyönti, niin olisin lähtenyt läiskimään. Se olisi ollut byebye sitä yhdeltäkin kerralta. Tässä tilanteessa, mutta muutenkin ajattelen, että paras puolustus on poistua paikalta. Näin se menee. Olen käynyt itsepuolustuskurssin :).

Sitten mitä henkiseen väkivaltaan tulee, niin en myöskään sietäisi kumppaniltani kertaakaan minun haukkumista ja nimittelyä (seksin vonkaamista en myöskään siedä). Siltäkin olen säästynyt. Mikäli joku miehistäni olisi sanonut minua kerrankin jollain rumalla nimellä, olisin ottanut eron vakavasti harkintaan.

• Todellaymmälläni

Sinulla on ollut helppo elämä, onnittelut siitä. Kuulostat nuorelta. Lähdet karkuun ja sallit, mitä sinulle tehdään. Mies ei ole mikään nukke, jolla leikitään; jos on kovat otteet niin silloin ne on, myös naisella. Mitä tulee siihen, että kuulostan nyt halveksivan häntä, voit sisälukutaitoisesti varmasti sen käsittää, miksi. Aihe: Käsiksi käyminen. Ennen tätä en koskaan aiemmin esimerkiksi kutsunut häntä väipäkkeeksi, hiireksi. Teot synnyttää halveksuntaa. Ei se satu ennen kuin osuu tyttöhyvä...

• Mies36

Eihän miehesi ole koskaan ollut kiltti. Sanot yhdessä kommentissasi että miehesi käyttää paljon myös henkistä väkivaltaa.

Avauksessa pohdit oliko väkivaltainen päällekäyminen vain vahinko. Väkivalta ei koskaan ole vahinko. Itse pohtisin oliko tarkoitus tappaa.

Sinuna eroasin kiireesti tai ainakin vaatisin miestä hakeman itselleen apua.

Ja koska miehen hetkellinen tai pidempiaikainen tarkoitus oli mahdollisesti jopa tappaa sinut, niin sinun olisi viisainta vähintään kertoa asiasta läheisillesi. Sen varalle että' seuraavalla kerralla käy pahemmin ja mies väittää vahingoksi. Seuraava kerta tulee yhtä varmasti kuin ensimmäinen.

Niin ja kilttejäkin miehiä on kahdenlaisia. On adosti kilttejä, hyvähermoisia ja hyväntahtoisia ja sitten on myös asioita sisäänsä patoavia passiivisia miehiä joita voi luulla kilteiksi.

• Mies36

Sanot myös että mies on alemmuudentuntoinen koulukiusattu. Se vahvistaa sen että hän ei ole kiltti vaan sisäänpäin kääntynyt ja patoaa sisälleen ties mitä asioita.

Sanot myös että olet miestä fyysisestikin paljon vahvempi. Se selittää sen että mies raukkamaisesti työnsi sinut jyrkänteeseen.

Sanot myös olevasi valmis puolustautumaan, mutta tuollaiselta mieheltä ei voi puolustautua. Sellainen mies hyökkää siten ettet voi puolustautua.

Kyllä pysyvä ero taitaa olla viisain ratkaisu, kun ongelmanne ovat jo johtaneet siihen että mies yritti raukkamaisesti tappaa sinut tai ainakin hyväksyi sen riskin että raukkamainen tekonsa voi johtaa pahaan loukkaantumiseen ja kuolemaan.

• Todellaymmälläni

Hyvin määrittelit kaksi erilaista kilttiä miestyyppiä. Hyvähermoinen ja hyvätahtoinen ei aiheuta tahallisesti toisella pahaa oloa arjessa. Passiivisten kanssa voi erehtyä luulemaan, että oi, sehän vasta kiltti tössykkä. Ja sitten sitä ravisteleekin kaikki hiljaisuuden takana olevat traumat.

Luuletko tosiaan, että hän tekisi jotain uudestaan? Kun kuitenkin niin pitkään ollut ihan suht' normi mies ärähtelyjä ja huutamisia lukuun ottamatta. Meinasin kyllä ehdottaa, että menisi johonkin vihanhallinta-ryhmään, mutta jätin sitten sanomatta..

En usko sitä, että tappaa halusi, mutta aiheuttaa hetkellistä kipua. Ehkä hän ihan hitusen itsekin säikähti, se oli sellainen sekunnin sadasosan silmien vilaus. Totaalinen hermojen menettäminen. Riidat on riitoja, ja tuossakin tilanteessa ei ollut todellakaan mikään suljettu tila. Olisi kävellyt kauemmas pois, mutta kun ei. Minä olin jo sanottavani sanonut ja menin eri suuntaan, hän tuli takaisin perässä, ja teki mitä teki.

Omalta kohdaltani pelottavaa on se, että en saa mieleeni enää sitä entistä hellää tunnetta miestä kohtaan, mikä on yleensä kuitenkin riitojen jälkeen noussut pintaan takaisin ja olen mennyt lähelle ja on sovittu. Nyt minua on lähinnä itkettänyt ja puistattanut.

• jhgjfggf
        Mies36 kirjoitti:

Sanot myös että mies on alemmuudentuntoinen koulukiusattu. Se vahvistaa sen että hän ei ole kiltti vaan sisäänpäin kääntynyt ja patoaa sisälleen ties mitä asioita.

Sanot myös että olet miestä fyysisestikin paljon vahvempi. Se selittää sen että mies raukkamaisesti työnsi sinut jyrkänteeseen.

Sanot myös olevasi valmis puolustautumaan, mutta tuollaiselta mieheltä ei voi puolustautua. Sellainen mies hyökkää siten ettet voi puolustautua.

Kyllä pysyvä ero taitaa olla viisain ratkaisu, kun ongelmanne ovat jo johtaneet siihen että mies yritti raukkamaisesti tappaa sinut tai ainakin hyväksyi sen riskin että raukkamainen tekonsa voi johtaa pahaan loukkaantumiseen ja kuolemaan.

Siis mitä? Kyllä koulukiusattu voi olla kiltti! Samoin ihmiset ovat sisäänpäin kääntyneitä, tai ulospäin. Molemmat ovat yhtä normaaleja. Täytyy ymmärtää millainen toinen on.

Kuten tuossa edellä sanottiin, ap:lla ja hänen miehellään ei vuorovaikutus toimi. Syynä siihen ei kuitenkaan ole miehen introverttiys, vaan parin välinen vuorovaikutussuhde, joka saattaa olla, ja tässä tapauksessa onkin hyvin moniulotteinen ja sekava. Niinikään kun mies ei vastaa ap:n viesteihin, se ei johdu hänen sisäänpäin kääntyneisyydestä vaan juuri tuosta huonosta, ja haitallisestakin vuorovaikutuksesta. Ap ei saa miestään kommunikoimaan yhtään paremmin nimittämällä tätä välpäkkeeksi ja mykäksi. Vaan aivan päinvastoin. Mies on entistä hiljaisempi. En yleensäkään ymmärrä miksi pariskunta puhuu toisistaan rumasti, riitelee, huutaa ja mellastaa (puhumattakaan että käydään käsiksi). Se on henkistä saastetta, sitä levittämällä ei saada mitään hyvää aikaan. Kun toinen tuntuu olevan "vastapuoli", jota syytellään, arvostellaan jne. niin ollaan todella syvällä suossa.

• 2ynnä6

Ei tätä oikein voi ottaa tosissaan. Että ihan tapon yritys? Eiköhän hän olisi voinut vaikka makuuhuoneessa hakata naamasi sisään ja sen jälkeen tukehduttaa tyynyllä jos olisi halunnut tappaa? Itse en ainakaan tönäisisi ojaan jos yrittäisin tappaa.

• jopal

Minun huomioni kiinnittyi aluksi siihen, että nimimerkki Todellaymmälläni katsoo itsellään olevan oikeuden kiukutella ja rähjätä, jos hän on nälkäinen ja väsynyt. Toisen kuuluu se sietää. Minusta tuollainen on kypsymätöntä.

Ero on tässä paras ratkaisu. Mutta opi jatkossa käyttäytymään aikuisen tavoin, ellet halua turpiisi raamikkaalta mieheltä. Jälki on silloin pahempaa.

Vaikka inhottavinkaan käytös ei anna oikeutta käsiksi käymiseen, ihmiset ovat ihmisiä ja saattavat suuttua pahastikin jäkättämisestä, naljailusta ja sen sellaisesta.

• oogjgf

Samaa mieltä jopalin kanssa.

• Todellaymmälläni

Kypsä ihminen ymmärtää myös, että voi olla huonoja hetkiä. Ihan yhtä paljon, muusta kiltteydestään huolimatta, osaa mieskin sanoa ilkeitä asioita. Se kohta teiltä on jäänyt huomaamatta. Olen jopa oppinut häneltä, miten lapsellisesti ihminen voikaan käyttäytyä, kiitos siitä vaan, että moinen on tarttunut.

Sinulla ei varmasti koskaan ole ollut huonoa päivää. Minä tunnustan kyllä rehellisesti, että ihminen olen kiukkuineni päivineni, mutta aikuisena pyydän myös anteeksi. Mutta sovitaan sitten niin, että minä olin kypsymätön ja ansaitsin ruhjeet. Annetaan lupa, että sai murjoa tämän kerran. Monia helpottaa ja nukuttaa paremmin.

• TheOtus

Kypsä ihminen ei pura huonojakaan hetkiä töykeästi toista kohtaan. Voit sanoa asiallisesti että on huono hetki ja haluat olla rauhassa, tarkalleen näillä sanoilla.

• Todellaymmälläni
        TheOtus kirjoitti:

Kypsä ihminen ei pura huonojakaan hetkiä töykeästi toista kohtaan. Voit sanoa asiallisesti että on huono hetki ja haluat olla rauhassa, tarkalleen näillä sanoilla.

Onko pinna palanut joskus? Sinulla kokemusta kun vuorosanatkin?

• TheOtus

Ihan kuule olen työkaverillekin sanonut joskus ettei oikein juttu kiinnosta tänään kun on jostain asiasta huono fiilis.

• eimikäänpikkujuttu

Minä kyllä oikeasti ihmettelen osaa ja aika isoa osaa kommenteista täällä. Vaimon valittaminen jostakin asiasta oikeuttaa teistä mieheltä väkivaltoisen käyttäytymisen. Siis minun mielestä suhteessa ei pitäisi olla fyysistä tai henkistä väkivaltaa, vaikka väkivaltaa (on se sitten fyysistä tai henkistä) on vain joskus niin se jättää pelon ja epäluuloisuutta kumppaniin ja nakertaa itsetuntoa ja luottamus rikkontuu kyllä pahasti. Kukaanhan ei pysty lupaamaan (tai no kaikkeahan voi luvata) tai oikeastaan käyttäytymään niin ettei koskaan riitaannu tai ärsytä toista.
      Lähteminen on ap varmaan vaikeaa, mutta vuosien päästä varmaan vielä vaikeampaa. Kannattaa lähteä, se on minun suositukseni.

• oogjgf

Vaimon valittaminen ei oikeuta väkivaltaan, mutta se hyvin usein selittää väkivallan. Haluaisin tietää onko mies koskaan, tai kuinka usein huutanut vaimolle päin naamaa "nyt turpa kiinni" tai edes "suu tukkoon"? Kysyn tätä siksi, kun aina silloin tällöin näkee, tai kuulee marketeissa tms. pareja, joista vaimo jäkättää aivan konekiväärin lailla miehelleen aivan käsittämättömän typeristä asioista, ja ihan turhista. Oikeasti tekisi mielisi itse lyödä noita eukkoja. Edes pikkuisen poskelle "nyt hiljaa". Ennen olin itsekin vakaasti sitä mieltä, että kaikenlainen fyysinen väkivalta on ehdottomasti kiellettyä. Mutta nyt olen laajentanut näkemystäni koskemaan myös henkistä väkivaltaa. Jos itse henkisesti takoo toista, ei todellakaan ole ihme, että toinen käy jossain vaiheessa käsiksi. Jotkut eivät provosoidu mistään, mutta jatkuva jänkyttäminen toiselle on ns. leikkiä tulen kanssa.

• Todellaymmälläni

Lähteminen on vaikeaa. Olen tunne-ihminen, jäisin tai lähtisin, kyyneleet nousevat silmiin. En tiedä, mihin suuntaan ja mikä olisi parasta. Historia on pitkä, mutta yhteiselo huolestuttavaa. Kaikkien edellä mainittujen kommenttien tunteiden lisäksi tunnen myös sääliä miestä kohtaan, ehkä jo huoltakin, mutta rakkautta en enää. Olen vihainen, säikähtänyt, surullinen ja säälin. Kaikki tunteet ovat sekamelskassa. Kenellekään ulkopuoliselle en ole vielä sanonut. Molempien appivanhemmat mm. luulevat, että lomahan oli oikea unelmaloma. Olen näytellyt iloista, innokasta ja reipasta, että hyvin meni!

Niin, ihmettelin tuossa itsekin, että useasta kommentista saa sen kuvan, että "ole hiljaa kokonaan, niin et saa turpiisi". Niin kuin olisi miehillä oikeus joka kerta käydä suukovun jälkeen kiinni tekstiiliin. Ei sekään ajatusmaailma ihan tervettä ole.

Olisin ollut yhden miehen nainen.

• TheOtus

Olipa naarastiikerin rakkaus vahvaa kun itse saa omalla vuosia kestäneellä urputuksellaan toiselta hermot palamaan ja rakkaus meni siinä. Kannattaisi miettiä onko joka asia valittamisen arvoista ja välillä voisi miestä vaikka kehuakin.

• Todellaymmälläni
        TheOtus kirjoitti:

Olipa naarastiikerin rakkaus vahvaa kun itse saa omalla vuosia kestäneellä urputuksellaan toiselta hermot palamaan ja rakkaus meni siinä. Kannattaisi miettiä onko joka asia valittamisen arvoista ja välillä voisi miestä vaikka kehuakin.

Juuri sanoin, että tunteet ovat sekamelskaa. Mies toimi tutuksi rakkaaksi mieheksi yllättävällä tavalla vaikka luulisi näihin vuosiin jo tietävän, miten riitely-kaava etenee ja sen, että homma rauhoittuu. Kyllä se tietää lyhytvihaisuuden ja sopimiskyvyn ja anteeksipyytämisen taidon. Menenkö nyt kehumaan? Sinä et tiedä sitä, mitä olen hänen eteensä vuosien aikana tehnyt. Olenko minä saanut mistään kiitosta? No minä kehun ja sanon, että anna tulla toisenkin kerran, eikös sitä sanota, että käännä toinen poski.

• Todellaymmälläni
        oogjgf kirjoitti:

Vaimon valittaminen ei oikeuta väkivaltaan, mutta se hyvin usein selittää väkivallan. Haluaisin tietää onko mies koskaan, tai kuinka usein huutanut vaimolle päin naamaa "nyt turpa kiinni" tai edes "suu tukkoon"? Kysyn tätä siksi, kun aina silloin tällöin näkee, tai kuulee marketeissa tms. pareja, joista vaimo jäkättää aivan konekiväärin lailla miehelleen aivan käsittämättömän typeristä asioista, ja ihan turhista. Oikeasti tekisi mielisi itse lyödä noita eukkoja. Edes pikkuisen poskelle "nyt hiljaa". Ennen olin itsekin vakaasti sitä mieltä, että kaikenlainen fyysinen väkivalta on ehdottomasti kiellettyä. Mutta nyt olen laajentanut näkemystäni koskemaan myös henkistä väkivaltaa. Jos itse henkisesti takoo toista, ei todellakaan ole ihme, että toinen käy jossain vaiheessa käsiksi. Jotkut eivät provosoidu mistään, mutta jatkuva jänkyttäminen toiselle on ns. leikkiä tulen kanssa.

On huutanut, että turpa kiinni. Siihen se on jäänytkin. Yhden kerran aiemmin on autossa läpsäissyt jalkaan, mutta sitä minä en laske miksikään lyönniksi. Se oli enemmänkin juuri sitä, että ole nyt hiljaa, sellainen läpsy. Tuo kovaotteinen tyrkkäisy, siinä oli raivoa ja tarkoitusta. Ihan eri juttu. Minusta me tarvittaessa riidan sattuessa rähjätään molemmat yhtä paljon kun kumpikin saa moottorin käyntiin. Mutta ruhjejäljissä saa mennä raja. Ehkä alan olla jo itsestäänselvyys, että siinähän se on kuitenkin aina. Että pikku kopsiminen mitään tässä vaiheessa haittaa. Ei se kyllä niin vaan mene.

• 8ynnä3

Miksi tästä tulee mieleen elokuva nimeltä "Bernie"?

Etkä sinä tule itseäsi puolustamaan paljain käsin ainakaan. Saat olla aika lihaksikas nainen etteivät useimmat miehistä pahoinpitelisi sinua hetkessä.

• Todellaymmälläni

Kyllä, olen aika lihaksikas. Keskiverto naista lihaksikkaampi. Työ ja harrastus saa aikaan voimat ja lihakset. Enkä tarkoita mitään typerää salihuhkimista, vaan oikeaa ruumiillista raskasta työtä. Moni mies on katsonut hauista ja sanonut "oho", ja huvikseen väännetty kättäkin :) Enkä sano tätä kehuakseni, mutta pienemmät miehet ovat vaan pienempiä minusta. Mutta en minä näitä lihaksia siksi hanki, että tapella pitäisi. Provosoiko se jotenkin? Vai mikä ärsyttää? Minä haluan olla miehelle nainen, jolle ollaan helliä ja rakastavia, ja rakastetaan vaikka riidellään.

• eriasiassa

Sillä voi olla sellanen juttu, etä jos pimahtaa jostain tärkeästä asiasta, niin ei pysty hallitsemaan (erittäin suutuksissa) kokemusta on

• eriasiassa

Ja sitten varsinkin, jos olette olleet 15 v yhdessä, niin voi olla että tunnut miehelle itsestäänselvyytenä, mikä lisää riskiä liian holtittomaan käytökseen (uskon, että se on ominaisuus, en voisi kuitenkaan kuvitella tekeväni naiselle pahaa, tosin ei ole mitään kokemusta..), tai toisin sanoen ei tajua ettei ihmistä voi kohdella tuolla tavoin.

• eriasiassa

Keskustele sen kanssa kahdestaan, äläkä sotke mitään ulkopuolisuutta siihen, ja yritä löytää se rakkaus takaisin, en nyt oikein osaa muuta neuvoa sanoa. Ylempänä muuten luki, että "isompi asia kuin tekiessään ajatteli", korostan, että jos henkilöllä on samanlainen piilevä pimahtaminen kuin minulla, ei siinä tilanteessa ole ajatuksella minkäänlaista sijaa. Ja luin myös yläpuolella olevaa juttua, taidat käyttää täysin vääriä keinoja, jotka vain ärsyttävät häntä lisää, jos mies on tullut kuin "pässi narussa" koko ajan, saattaa olla että hän on heräämässä siihen, uskomatonta tosiaan 15 V ja tunnut olevan nyt eri maata miehesi kanssa (kiltteyteenkö rakastuit)? Olisiko aika pysähtyä keskustelemaan, mitä haluatte toisiltanne?

• TheOtus

Kyllä, olen aika lihaksikas. Keskiverto naista lihaksikkaampi. Työ ja harrastus saa aikaan voimat ja lihakset. Enkä tarkoita mitään typerää salihuhkimista, vaan oikeaa ruumiillista raskasta työtä. Moni mies on katsonut hauista ja sanonut "oho", ja huvikseen väännetty kättäkin :) Enkä sano tätä kehuakseni, mutta pienemmät miehet ovat vaan pienempiä minusta. Mutta en minä näitä lihaksia siksi hanki, että tapella pitäisi. Provosoiko se jotenkin? Vai mikä ärsyttää? Minä haluan olla miehelle nainen, jolle ollaan helliä ja rakastavia, ja rakastetaan vaikka riidellään.

Sinulla on paha harhaluulo työllä hankituista voimistasi. Samanpainoisella miehellä on luontaisesti enemmän lihasmassaa kuin naisella ja useimmat miehet ovat vieläpä painavampia kuin useimmat naiset.

• Todellaymmälläni
        eriasiassa kirjoitti:

Sillä voi olla sellanen juttu, etä jos pimahtaa jostain tärkeästä asiasta, niin ei pysty hallitsemaan (erittäin suutuksissa) kokemusta on

Pystytkö mitenkään laannuttamaan raivoa, miten se "pimahtaminen" etenee, teetkö asian raivoissasi loppuun vai rauhoitutko ennen kuin asia pääsee kaikista pahimmaksi? Mitä ajattelet silloin kun tunne on pahimmillaan ja mikä saa tilanteen tasaantumaan?

• Todellaymmälläni
        eriasiassa kirjoitti:

Keskustele sen kanssa kahdestaan, äläkä sotke mitään ulkopuolisuutta siihen, ja yritä löytää se rakkaus takaisin, en nyt oikein osaa muuta neuvoa sanoa. Ylempänä muuten luki, että "isompi asia kuin tekiessään ajatteli", korostan, että jos henkilöllä on samanlainen piilevä pimahtaminen kuin minulla, ei siinä tilanteessa ole ajatuksella minkäänlaista sijaa. Ja luin myös yläpuolella olevaa juttua, taidat käyttää täysin vääriä keinoja, jotka vain ärsyttävät häntä lisää, jos mies on tullut kuin "pässi narussa" koko ajan, saattaa olla että hän on heräämässä siihen, uskomatonta tosiaan 15 V ja tunnut olevan nyt eri maata miehesi kanssa (kiltteyteenkö rakastuit)? Olisiko aika pysähtyä keskustelemaan, mitä haluatte toisiltanne?

Kiltteyteen ja herrasmiesmäisyyteen rakastuin, olimme aika nuoria. Hän ei remunnut, rällännyt, ryypännyt, ei pettänyt eikä mtn muuta sellaista. Oli enemmänkin hiljainen. Joka päivä sanoi kuinka paljon minua rakastaa, kehui, miten kaunis olen, oli todella kiltti mies ja tuntui turvalliselta, että tapahtuipa mitä hyvänsä, hän oli aina siinä (ja on ollutkin, kaikki oman elämäni karikot, mies on ollut siinä rinnalla). Hänellä on kuitenkin suht perinteiset arvot ja jalat maassa. Ei ole mikään juppi, minkä pitäisi materialismilla, autoilla ym. merkkirileillä päteä, ja sitä minä arvostan. Suht vaatimaton ihminen.

• eriasiassa

Tuntuu siinä pimahtamisessa siltä, että puran vihan, vaikka kuolisin itse.
        Se kehittyy melko lyhyessä ajassa, vähän pitemmässä ajassakin (korkeintaan nukutun yön jälkeen) se unohtuu. Jos pimahtaminen kuitenkin tapahtuu, luulen, että se laantuu viimeistään väsymykseen tai pelästymiseen (teoista). Millään ei ole siinä vihanpuuskassa mitään väliä, laantuu aika nopeasti, mutta voi olla hieman aikaa huonolla tuulella. Näitä ei ole siis sattunut, kun sen 2-3 kertaa elämässäni suunnattomasta ärsytyksestä (ainakin koin sen niin, tosiasiassa vihastuminen on ollut kovin järjetöntä ja hulluakin jälkeenpäin ajateltuna, mutta sitä ei siinä vaiheessa ymmärrä), nyt ei pitkään aikaan. No älä ainakaan näytä uhkaavaa :D Olen aina hajottanut esineitä, kun niitä on ollut paljon ympärillä, ehkä siellä kävelytielläkään ei ollut mitään muuta mihin tarttua ja oli johonkin purettava se.

• Todellaymmälläni
        TheOtus kirjoitti:

Sinulla on paha harhaluulo työllä hankituista voimistasi. Samanpainoisella miehellä on luontaisesti enemmän lihasmassaa kuin naisella ja useimmat miehet ovat vieläpä painavampia kuin useimmat naiset.

En minä sano, että olisin välttämättä vahvempi kuin yksikään mies, mutta en aio antaa enää itseeni väkivaltaisesti koskea yhdenkään miehen. Opin minäkin tästä jotain. Yhtään käsiksi käymistä ei tule ilman puolustautumista. Omilta jalan sijoiltani en karkuun lähde juoksemaan. Sanoin sen myös miehellenikin, se tietää sen.

• Todellaymmälläni
        eriasiassa kirjoitti:

Se kehittyy melko lyhyessä ajassa, vähän pitemmässä ajassakin (korkeintaan nukutun yön jälkeen) se unohtuu. Jos pimahtaminen kuitenkin tapahtuu, luulen, että se laantuu viimeistään väsymykseen tai pelästymiseen (teoista). Millään ei ole siinä vihanpuuskassa mitään väliä, laantuu aika nopeasti, mutta voi olla hieman aikaa huonolla tuulella. Näitä ei ole siis sattunut, kun sen 2-3 kertaa elämässäni suunnattomasta ärsytyksestä (ainakin koin sen niin, tosiasiassa vihastuminen on ollut kovin järjetöntä ja hulluakin jälkeenpäin ajateltuna, mutta sitä ei siinä vaiheessa ymmärrä), nyt ei pitkään aikaan. No älä ainakaan näytä uhkaavaa :D Olen aina hajottanut esineitä, kun niitä on ollut paljon ympärillä, ehkä siellä kävelytielläkään ei ollut mitään muuta mihin tarttua ja oli johonkin purettava se.

Jutussasi on paljon tolkkua, huomaan, että tiedät mistä puhut. Kiitos, että kerroit oman kokemuksen ja näkemyksen. En todellakaan haluaisi olla todistamassa ultimaattista räjähdystä tai pahentaa sitä kenenkään kohdalla.

• Todellaymmälläni
        eriasiassa kirjoitti:

Kertomassasi on tolkkua. Kiitos näkemyksistäsi ja kokemuksista. Huomaan, että tiedät hyvin mistä puhut. En todellakaan haluaisi olla todistamassa kenenkään ultimaattista räjähdystä.

• eriasiassa

Lopuksi vielä. Koen samaistuvani kuvailemaasi mieheen. Saatan olla itse "kulkuri", oman onneni seppä. Tiedän, että kumppanin kanssa pitää tehdä töitä. Hän ei ehkä tee, surullista. Hän pääsee liian helpolla. Todellakin, nössykkä.

• Todellaymmälläni
        eriasiassa kirjoitti:

Lopuksi vielä. Koen samaistuvani kuvailemaasi mieheen. Saatan olla itse "kulkuri", oman onneni seppä. Tiedän, että kumppanin kanssa pitää tehdä töitä. Hän ei ehkä tee, surullista. Hän pääsee liian helpolla. Todellakin, nössykkä.

Asiallinen mies tunnut kumminkin muutoin olevan kun osaat analysoida itseäsi noin tarkkaan, ja tähän meidänkin ongelmaan peilaat noin järkevästi omaa tilannettasi. Avasit kyllä minun silmiäni kun toit tällaisen miesnäkökulman esiin. Juuri näin kun tekee, että mies p u h u u, niin voi olla erittäin hyvä mahdollisuus, että nainenkin y m m ä r t ä ä. :) Pääasia ettei toista kohtele välinpitämättömästi ja pyöri omissa maailmoissaan. Lienekö se meillä ratkaisevin tekijä räjähdyksiin.

Kiitos paljon.

• problems

Miehesi, nyt 15 yhteisen vuotenne jälkeen tönäisi sinut ojaan. Se kertoo ainoastaan siitä, että hänen mittansa alkaa todella täyttyä. Teidän kannattaisi hakea terapiasta apua riitoihinne, ja sinun valittamiseen. Vaikka itsekin kuljen rauhan merkki otsassa, on pakko sanoa sinulle: sitä saa MITEN tilaa. Yritä hillitä suutasi. Jos onnistut siinä, olen varma, että miehesi yllävä väkivaltaisuus häipyy yhtä nopeasti kuin alkoi.

• eimikäänpikkujutt

Aivan älytön provo koko aloittajan ketju. Kukaan mies ei yhtäkkiä 15 vuoden kuluttua käyttäydy väkivaltaisesti. Sen toki ymmärrän, että aiemmin on ollut pienempää väkivaltaa, tönimistä tms. mutta että ennen ollut lauhkea kuin lammas, niinpä niin. Ja lisäksi kukaan täällä ei varmasti puoltaisi väkivaltaa.

• kjkjgfjfh

Joo olisi todella ihmeellistä myös, jos mies olisi jaksanut kuunnella 15 vuotta vaimonsa valitusta.

• erovoisiollaparastuolloi

Aivan, juuri näin myöskin kjkjgfjfh. Hieman ihmetyttää teksti, jos ap:n mies muka ollut aina rauhallinen ja lempeä. Voittehan te ap mennä apua hakemaan. Omassa käytöksessäsi on vikaa ja voit muuttaa sitä ja mies tietenkin ehdottomasti luopuu tuosta väkivallasta, mutta suhteessanne voi olla muutakin vikaa ja luottamus on vähän sellainen juttu, että sitä on vaikea palauttaa tuollaisen jälkeen. Avun hakemisesta on kuitenkin aina apua ainakin sinulle, vaikka eroaisittekin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      261
      3175
    2. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      74
      1234
    3. 66
      1173
    4. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      180
      978
    5. Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta

"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:
      Taivalkoski
      47
      866
    6. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      60
      819
    7. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      47
      809
    8. Mitä tekisit jos

Aamulla vierestäni heräisit
      Ikävä
      45
      732
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      40
      721
    10. Minkä alan

Ihmisiä kaivattunne on🤔
      Ikävä
      39
      688
    Aihe