Eksistenttiaalinen kriisi

17v_lukiolainen

Eli olen 17-vuotias lukiota käyvä poika, jolla sattuu olemaan eksistenttiaalinen kriisi. Eli yksinkertaisesti sanottuna en näe elämässä mitään tarkoitusta, ja kaikki mitä teen tuntuu siltä, että sillä ei loppulta ole mitään merkitystä. Esimerkiksi olen viimeisen puolen vuoden aikana kyseenalaistamaan koulukäynnin järkevyyden. Tämä kaikki oman olemassaolon pohtiminen on vienyt kaikki voimani, enkä tiedä kestänkö vielä kauaa. Olen myös miettinyt itsemurhaa.

Haluaisinkin siis kysyä onko kenelläkään muulla koskaan ollut tällaista tilannetta, ja miten selvinnyt?
Olisi myös kiva tietää mikä on voinut ajaa minut tähän tilanteeseen.

10

280

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • smithmrs

Harvoin nämä provot enää hymyilyttävät. Sinuna en kyseenalaistaisi koulunkäynnin järkevyyttä. :) :)

Paitsi jos aiot oikeasti kuolla pian. Muistathan kuitenkin, ettei lukihäiriö ole riittävä syy tehdä itsemurhaa.

T. Entinen ope ;)

• ÄläVähättele

Älä viitsi, kun tuo kyllä vaikuttaa ihan tosissaan kirjoitetulta ja elämisen tarkoitus alkaa olla hukassa jo aina vaan nuoremmilta.

Ihmiset ovat nykyään ahdistuneempia kuin koskaan. Elämä tuntuu päämäärättömältä rämpimiseltä ja selviytymiseltä, kunnes me vain kuolemme. Toi on aivan hiton raju aihe pohdittavaksi ja tiedän 17-vuotiaistakin nuorempia, jotka kyseenalaistavat kaiken ympärillä olevan ja ovat kadottaneet elämänilonsa.

Tuollaiset kelat ovat todella raskaita ja jos vastaukseksi saa vain vähättelyä ja "kyllä se siitä"-selkään taputteluja, niin sitä tuntee olevansa vain enemmän yksin.

Täällä 32-vuotias, jonka alkuvuosi oli niin raskas, että mietin moneen kertaan, että mitä jos vaan päättäisin päiväni kun missään ei tuntunut olevaan mitään järkeä. Itkin kun ei ollut edes jumalaa tai mitään olentoa keneltä kysyä miksi me olemme täällä. Tää on lohdutonta, jos me vaan ollaan täällä palloilemassa ja tekemässä pinnallisia asioita, joilla ei ole universumia ajatellen mitään merkitystä.

Mietin usein mistä tulee ilo, suru, tarve tuntea myötätuntoa ja löytää lihaa ja verta oleva sielunkumppani. Halusin uskoa taustalla olevan jotain henkistä, mutta kaikki on vaan materiasta riippuvaa ja kaikki tunteet ovat opittuja tapoja selvityä eri tilanteista... näitä on tullu pohdittua ja oon ollu sekoamisen porteilla.

• 17v_lukiolainen

smithmrs en ole provo, vaan ihan oikeasti kyseenalaistan elämän. Koulussa olen koulun parhaiden oppilaiden joukossa, eikä ole ainakaan diaknosoitu lukihäiriötä. Kyseenalaistan koulunkäynnin siksi, että sillä ei lopulta tule olemaan mitään merkitystä käynkö sen koulun vaiko en.

ÄläVähättele:

Kiitos vatauskesta. Se on aina jotenkin lohduttavaa, kun saa tietää, että ei ole ainut jolla on näitä ajatuksia.

• yksiajatus

Mielestäni älykäs ihminen pohtii...
        Ja pohtiminen ei ole aina helppoa varsinkaan ennenkuin löytää jonkin vastauksen. Kannattaa olla kärsivällinen, asiat muuttuu...

Lukio kannattaa käydä mm. siinä mielessä, etteivät muut ala myöhemmin alistaa henkisesti kehittynyttä ihmistä, koska hänellä ei ole mitään tutkintoja...
        Eli sinulla on käytännössä enemmän sanavaltaa kriittisillekin omille ajatuksille, jos olet käynyt lukion...

Mielestäni lukion voi hyvin käydä samalla pohtien ja kyseenalaistaen onko siinä mitään järkeä...

Jospa sinusta tulee vaikka filosofi, joka pohtii eksistentiaalisia kysymyksiä.

Mutta kannattaa käydä se lukio, kun tässä yhteikunnassa vähätellään itseoppineita filosofeja, joten elämä tulee luultavasti olemaan sosiaalisesti mukavampaa, jos käyt lukion.

Suuntaudu sitten vaikka aloille, joissa kriittisestä ajattelusta on hyötyä. Suuntaudu aineisiin, jossa tarvitaan omaa ajattelua, ei pelkkää pänttäystä.
        Älä ajattele sitä itseäsi kohtaan negatiivisesti, että ajattelet kriittisesti ja kyseenalaistat. Se voi olla ihan hyvä ominaisuus, eikä ole syytä siitä masentua ja kääntää asioita itseä vastaan negatiiviseksi.

Terveisin entinen filosofityttö (vuosikymmeniä sitten), joka keskeytti lukion, kun eksistentiaaliset kysymykset valtasivat pään ja täyttävät sen edelleen. Niin, siitä olen tyytyväinen edelleen, että osaan pohtia, mutta elämä olisi ollut helpompaa, jos olisi käynyt lukion...

Mutta ole kriittinen. Älä piittaa esim. tästä kirjoituksesta mitään, jos se ei tuntunut yhtään tilanteeseesi sopivalle...

• yksiajatus kirjoitti:

Mielestäni älykäs ihminen pohtii...
        Ja pohtiminen ei ole aina helppoa varsinkaan ennenkuin löytää jonkin vastauksen. Kannattaa olla kärsivällinen, asiat muuttuu...

Lukio kannattaa käydä mm. siinä mielessä, etteivät muut ala myöhemmin alistaa henkisesti kehittynyttä ihmistä, koska hänellä ei ole mitään tutkintoja...
        Eli sinulla on käytännössä enemmän sanavaltaa kriittisillekin omille ajatuksille, jos olet käynyt lukion...

Mielestäni lukion voi hyvin käydä samalla pohtien ja kyseenalaistaen onko siinä mitään järkeä...

Jospa sinusta tulee vaikka filosofi, joka pohtii eksistentiaalisia kysymyksiä.

Mutta kannattaa käydä se lukio, kun tässä yhteikunnassa vähätellään itseoppineita filosofeja, joten elämä tulee luultavasti olemaan sosiaalisesti mukavampaa, jos käyt lukion.

Suuntaudu sitten vaikka aloille, joissa kriittisestä ajattelusta on hyötyä. Suuntaudu aineisiin, jossa tarvitaan omaa ajattelua, ei pelkkää pänttäystä.
        Älä ajattele sitä itseäsi kohtaan negatiivisesti, että ajattelet kriittisesti ja kyseenalaistat. Se voi olla ihan hyvä ominaisuus, eikä ole syytä siitä masentua ja kääntää asioita itseä vastaan negatiiviseksi.

Terveisin entinen filosofityttö (vuosikymmeniä sitten), joka keskeytti lukion, kun eksistentiaaliset kysymykset valtasivat pään ja täyttävät sen edelleen. Niin, siitä olen tyytyväinen edelleen, että osaan pohtia, mutta elämä olisi ollut helpompaa, jos olisi käynyt lukion...

Mutta ole kriittinen. Älä piittaa esim. tästä kirjoituksesta mitään, jos se ei tuntunut yhtään tilanteeseesi sopivalle...

Kiitos tosipaljon vastauksesta. Kyllähän minä nyt luultavasti käyn tämän lukion loppuun kun sen kerran olen aloittanutkin.

• BeforeGraveyard
        17v_lukiolainen kirjoitti:

Kiitos tosipaljon vastauksesta. Kyllähän minä nyt luultavasti käyn tämän lukion loppuun kun sen kerran olen aloittanutkin.

"Kyllähän minä nyt luultavasti käyn tämän lukion loppuun kun sen kerran olen aloittanutkin"

Ei siinä lukiossa kyllä järkeä ole enää yhtään.
        Ensinnäkin kaikki tieto yliopistotasolle saakka löytyy kaikille googlailemalla taitavasti. Toisekseen suurin osa yliopistostakin on pelkkää kikkelin venyttelyä, jolla ei innovaatioita kaupallisteta. Sitten jos pääset yritykseen töihin, niin todennäköisesti saat fudut, koska joku kiinalainen on sinua pätevämpi ja tekee halvemmalla.

Voit myöt valita sankaruuden tien, ja äärimmäisellä oveluudella ja etiikalla luoda hyvinvointia Suomeen perustamalla tänne työtä suomalaisille. Tee joku keksintö, joka myy maailmalla kuin häkä, ja jota kannattaa tehdä vain Suomessa.

Tämä on vaikea temppu, mutta mitä menetettävää sinulla enää on, kun suuret ikäluokat ovat mokannet Suomen Albanian tasolle, ja odotettavissa oleva kohtalo kaikille on oleva hautausmaalla matojen ruokana. Sitä ennen...

• Kantin.Immon.perikunta
    • TÄSSÄ-VASTAUS--

Sinut on piloille passattu etkä ymmärrä oikeasta elämästä hevonvittua. Narsisti mikä narsisti.

• siinäseon

Kun löytää yhteyden Jumalaan Jeesuksen Kristuksen kautta, niin elämälle tulee suunta ja tarkoitus.

• Suosittelen lukemaan Sartren Inhon, joka käsittelee eksistentialismia ja summaa hänen ajatteluaan. Tai sitten suoraan jotain hänen filosofisia teoksiaan...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      179
      4757
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      40
      2536
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2192
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1719
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      81
      1348
    6. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1281
    7. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1193
    8. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      145
      1180
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      103
      945
    10. Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi

Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannan­hoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.
      Lieksa
      117
      887
    Aihe