Eksistenttiaalinen kriisi

17v_lukiolainen

Eli olen 17-vuotias lukiota käyvä poika, jolla sattuu olemaan eksistenttiaalinen kriisi. Eli yksinkertaisesti sanottuna en näe elämässä mitään tarkoitusta, ja kaikki mitä teen tuntuu siltä, että sillä ei loppulta ole mitään merkitystä. Esimerkiksi olen viimeisen puolen vuoden aikana kyseenalaistamaan koulukäynnin järkevyyden. Tämä kaikki oman olemassaolon pohtiminen on vienyt kaikki voimani, enkä tiedä kestänkö vielä kauaa. Olen myös miettinyt itsemurhaa.

Haluaisinkin siis kysyä onko kenelläkään muulla koskaan ollut tällaista tilannetta, ja miten selvinnyt?
Olisi myös kiva tietää mikä on voinut ajaa minut tähän tilanteeseen.

10

120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • smithmrs

      Harvoin nämä provot enää hymyilyttävät. Sinuna en kyseenalaistaisi koulunkäynnin järkevyyttä. :) :)

      Paitsi jos aiot oikeasti kuolla pian. Muistathan kuitenkin, ettei lukihäiriö ole riittävä syy tehdä itsemurhaa.

      T. Entinen ope ;)

      • ÄläVähättele

        Älä viitsi, kun tuo kyllä vaikuttaa ihan tosissaan kirjoitetulta ja elämisen tarkoitus alkaa olla hukassa jo aina vaan nuoremmilta.

        Ihmiset ovat nykyään ahdistuneempia kuin koskaan. Elämä tuntuu päämäärättömältä rämpimiseltä ja selviytymiseltä, kunnes me vain kuolemme. Toi on aivan hiton raju aihe pohdittavaksi ja tiedän 17-vuotiaistakin nuorempia, jotka kyseenalaistavat kaiken ympärillä olevan ja ovat kadottaneet elämänilonsa.

        Tuollaiset kelat ovat todella raskaita ja jos vastaukseksi saa vain vähättelyä ja "kyllä se siitä"-selkään taputteluja, niin sitä tuntee olevansa vain enemmän yksin.

        Täällä 32-vuotias, jonka alkuvuosi oli niin raskas, että mietin moneen kertaan, että mitä jos vaan päättäisin päiväni kun missään ei tuntunut olevaan mitään järkeä. Itkin kun ei ollut edes jumalaa tai mitään olentoa keneltä kysyä miksi me olemme täällä. Tää on lohdutonta, jos me vaan ollaan täällä palloilemassa ja tekemässä pinnallisia asioita, joilla ei ole universumia ajatellen mitään merkitystä.

        Mietin usein mistä tulee ilo, suru, tarve tuntea myötätuntoa ja löytää lihaa ja verta oleva sielunkumppani. Halusin uskoa taustalla olevan jotain henkistä, mutta kaikki on vaan materiasta riippuvaa ja kaikki tunteet ovat opittuja tapoja selvityä eri tilanteista... näitä on tullu pohdittua ja oon ollu sekoamisen porteilla.


      • 17v_lukiolainen

        smithmrs en ole provo, vaan ihan oikeasti kyseenalaistan elämän. Koulussa olen koulun parhaiden oppilaiden joukossa, eikä ole ainakaan diaknosoitu lukihäiriötä. Kyseenalaistan koulunkäynnin siksi, että sillä ei lopulta tule olemaan mitään merkitystä käynkö sen koulun vaiko en.

        ÄläVähättele:

        Kiitos vatauskesta. Se on aina jotenkin lohduttavaa, kun saa tietää, että ei ole ainut jolla on näitä ajatuksia.


      • yksiajatus

        Mielestäni älykäs ihminen pohtii...
        Ja pohtiminen ei ole aina helppoa varsinkaan ennenkuin löytää jonkin vastauksen. Kannattaa olla kärsivällinen, asiat muuttuu...

        Lukio kannattaa käydä mm. siinä mielessä, etteivät muut ala myöhemmin alistaa henkisesti kehittynyttä ihmistä, koska hänellä ei ole mitään tutkintoja...
        Eli sinulla on käytännössä enemmän sanavaltaa kriittisillekin omille ajatuksille, jos olet käynyt lukion...

        Mielestäni lukion voi hyvin käydä samalla pohtien ja kyseenalaistaen onko siinä mitään järkeä...

        Jospa sinusta tulee vaikka filosofi, joka pohtii eksistentiaalisia kysymyksiä.

        Mutta kannattaa käydä se lukio, kun tässä yhteikunnassa vähätellään itseoppineita filosofeja, joten elämä tulee luultavasti olemaan sosiaalisesti mukavampaa, jos käyt lukion.

        Suuntaudu sitten vaikka aloille, joissa kriittisestä ajattelusta on hyötyä. Suuntaudu aineisiin, jossa tarvitaan omaa ajattelua, ei pelkkää pänttäystä.
        Älä ajattele sitä itseäsi kohtaan negatiivisesti, että ajattelet kriittisesti ja kyseenalaistat. Se voi olla ihan hyvä ominaisuus, eikä ole syytä siitä masentua ja kääntää asioita itseä vastaan negatiiviseksi.


        Terveisin entinen filosofityttö (vuosikymmeniä sitten), joka keskeytti lukion, kun eksistentiaaliset kysymykset valtasivat pään ja täyttävät sen edelleen. Niin, siitä olen tyytyväinen edelleen, että osaan pohtia, mutta elämä olisi ollut helpompaa, jos olisi käynyt lukion...

        Mutta ole kriittinen. Älä piittaa esim. tästä kirjoituksesta mitään, jos se ei tuntunut yhtään tilanteeseesi sopivalle...


      • yksiajatus kirjoitti:

        Mielestäni älykäs ihminen pohtii...
        Ja pohtiminen ei ole aina helppoa varsinkaan ennenkuin löytää jonkin vastauksen. Kannattaa olla kärsivällinen, asiat muuttuu...

        Lukio kannattaa käydä mm. siinä mielessä, etteivät muut ala myöhemmin alistaa henkisesti kehittynyttä ihmistä, koska hänellä ei ole mitään tutkintoja...
        Eli sinulla on käytännössä enemmän sanavaltaa kriittisillekin omille ajatuksille, jos olet käynyt lukion...

        Mielestäni lukion voi hyvin käydä samalla pohtien ja kyseenalaistaen onko siinä mitään järkeä...

        Jospa sinusta tulee vaikka filosofi, joka pohtii eksistentiaalisia kysymyksiä.

        Mutta kannattaa käydä se lukio, kun tässä yhteikunnassa vähätellään itseoppineita filosofeja, joten elämä tulee luultavasti olemaan sosiaalisesti mukavampaa, jos käyt lukion.

        Suuntaudu sitten vaikka aloille, joissa kriittisestä ajattelusta on hyötyä. Suuntaudu aineisiin, jossa tarvitaan omaa ajattelua, ei pelkkää pänttäystä.
        Älä ajattele sitä itseäsi kohtaan negatiivisesti, että ajattelet kriittisesti ja kyseenalaistat. Se voi olla ihan hyvä ominaisuus, eikä ole syytä siitä masentua ja kääntää asioita itseä vastaan negatiiviseksi.


        Terveisin entinen filosofityttö (vuosikymmeniä sitten), joka keskeytti lukion, kun eksistentiaaliset kysymykset valtasivat pään ja täyttävät sen edelleen. Niin, siitä olen tyytyväinen edelleen, että osaan pohtia, mutta elämä olisi ollut helpompaa, jos olisi käynyt lukion...

        Mutta ole kriittinen. Älä piittaa esim. tästä kirjoituksesta mitään, jos se ei tuntunut yhtään tilanteeseesi sopivalle...

        Kiitos tosipaljon vastauksesta. Kyllähän minä nyt luultavasti käyn tämän lukion loppuun kun sen kerran olen aloittanutkin.


      • BeforeGraveyard
        17v_lukiolainen kirjoitti:

        Kiitos tosipaljon vastauksesta. Kyllähän minä nyt luultavasti käyn tämän lukion loppuun kun sen kerran olen aloittanutkin.

        "Kyllähän minä nyt luultavasti käyn tämän lukion loppuun kun sen kerran olen aloittanutkin"

        Ei siinä lukiossa kyllä järkeä ole enää yhtään.
        Ensinnäkin kaikki tieto yliopistotasolle saakka löytyy kaikille googlailemalla taitavasti. Toisekseen suurin osa yliopistostakin on pelkkää kikkelin venyttelyä, jolla ei innovaatioita kaupallisteta. Sitten jos pääset yritykseen töihin, niin todennäköisesti saat fudut, koska joku kiinalainen on sinua pätevämpi ja tekee halvemmalla.

        Voit myöt valita sankaruuden tien, ja äärimmäisellä oveluudella ja etiikalla luoda hyvinvointia Suomeen perustamalla tänne työtä suomalaisille. Tee joku keksintö, joka myy maailmalla kuin häkä, ja jota kannattaa tehdä vain Suomessa.

        Tämä on vaikea temppu, mutta mitä menetettävää sinulla enää on, kun suuret ikäluokat ovat mokannet Suomen Albanian tasolle, ja odotettavissa oleva kohtalo kaikille on oleva hautausmaalla matojen ruokana. Sitä ennen...


    • Kantin.Immon.perikunta
    • TÄSSÄ-VASTAUS--

      Sinut on piloille passattu etkä ymmärrä oikeasta elämästä hevonvittua. Narsisti mikä narsisti.

    • siinäseon

      Kun löytää yhteyden Jumalaan Jeesuksen Kristuksen kautta, niin elämälle tulee suunta ja tarkoitus.

    • Suosittelen lukemaan Sartren Inhon, joka käsittelee eksistentialismia ja summaa hänen ajatteluaan. Tai sitten suoraan jotain hänen filosofisia teoksiaan...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laaja sähkökatko Sallilan verkossa!

      Mä heräsin yhden maissa UPS:n piipittkseen, koska sähköt poikki ja on edelleen. Odottelin jonkun aikaa ja soitin vikanum
      Loimaa
      37
      1330
    2. KJ Konetimber OY

      Haettu konkurssiin Eläke yhtiö Ilmarisen toimesta.
      Kuhmo
      60
      1269
    3. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      205
      1084
    4. Millä kirjaimella nimeni alkaa

      Ja montako kirjainta sukunimestäni voi laskea? N to M
      Ikävä
      63
      1045
    5. Ampumisvälikohtauksen syynä kahden eri romanisuvun erimielisyydet

      Ikaalislainen romaniseurue joutui tahtomattaan tulitaisteluun etelä-pohjalaisen romanisuvun kanssa. Tilanne ei ratkennu
      Seinäjoki
      49
      1018
    6. Hyviä tehokkaira vinkkejä erittäin pinttuneen wc pytyn puhdistukseen

      Eli semmonen vuokra-asunnon pytty jossa hyvin sitkeään pi ttyny se vesiosa. Kloriittia olen liottanu yön yli ja yleispuh
      Ikävä
      123
      786
    7. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      57
      758
    8. Voiko "miehisen kunnian" käsitteen ohittaa?

      Palstalla kovasti pidetään minua jollain tavoin sairaana, kun puhun miehisestä kunniasta. Voidaanko me siis täysin ohi
      Sinkut
      144
      733
    9. Et uskaltaisi kuitenkaan nähdä enää

      Niin mitäpä sitä enää vatkaamaan.
      Ikävä
      52
      711
    10. Voi että, kaikki on nyt ohi

      Aijon nyt unohtaa kaiken. Morjes. Mieheltä
      Ikävä
      59
      687
    Aihe