Katsoin tätä palstaa ensimmäisen kerran useampaan vuoteen ja yllätyin hieman. Sama henkilö, joka suolsi tänne idioottimaisia juttuja Skodasta vuosia sitten, jatkaa samaa menoa. Näkyy olevan suunnilleen hänen yksinpuheluaan koko palsta jo useammalta vuodelta.
Tämä on sikäli huolestuttavaa, että ajan itsekin muun merkkisellä autolla kuin Skodalla. Aiheuttaako muulla kuin Skodalla ajaminen mielenterveyden romahtamisen jossain vaiheessa ja minäkin päädyn kirjoittamaan satoja viestejä paskaa jollekin turhanpäiväiselle nettipalstalle?
"Länsiautoilijoiden" mielenterveysongelmat
42
179
Vastaukset
- skodamies68
Toveri hyvä, viestisi taisi tulla väärälle palstalle. Täällä pääset keskustelemaan mielenterveysongelmistasi: http://keskustelu.suomi24.fi/terveys/henkinen-hyvinvointi-ja-mielenterveys
- Mikä_sitten_on_itäauto
Mitkä merkit sitten sinusta on itäautomerkkejä?
Ja miksei Skoda enää kuulu niihin?
Siksikö, että Skoda nykyisin on käytännössä puhtaasti VW-tekniikan tuote?
Olihan Ladakin aikanaan puhtaasti Fiat-tekniikan tuote, samoin Polski-Fiat. Dacia on puhtaasti Renault-tuote jne.- ZAZ968_ajanut
Kyllä ne todelliset itä-autot jäi sinne, kun Neuvostoliitto hajosi ja entiset itä-blogin maat pääsivät vapauteen.
Meille tänne Suomeen ei edes tuotu kaikkia itävimputtimia, mm. Syrena 105 (puolalainen Fso-tehtaiden tuote) ei koskaan rantautunut Suomeen, samoin Dacian kaikkia malleja ei tietääkseni tuotu Suomeen ja sitä Renault 12 versiotakin hyvin hämäävästi Renaultin logoilla, ainoastaan konepellin alta löytyi rintapellistä Dacian kilpi. Neuvostoliitosta ei tuotu esim. ZAZ968 "Zappia", vaikka sitä edeltävää ZAZ965 mallia meillä Jaltana myytiinkin, Tauriaa ei myöskään nähty Suomessa, kuten ei sitten viimeisimpiä Moskvistin etuvetoisia malleja.
Jugoslaviasta sen sijaan tuotiin meille Zastavaa useinakin versioina aivan reilusti,Fiat 600 ja Fiat 128 perustuvaa versiota, mutta Sarajevossa tehtyjä Volkswageneita myytiin suvereenisti saksalaisina tai jätettiin ostajille kertomatta valmistusmaa.
Polski-Fiat oli vain yhdellä mallillaan markkinoillamme, jota sai henkilöautona ja avolavalla pakettiautona "Pollena", pienen Fiat 126 mallin loistaessa poissa olollaan, niitä nähtiin vain puolalaisilla turisteilla ja hurjimmat vetivät jopa Poksi-asuntovaunuakin vielä perässä.
Tsekkoslovakiasta tuotiin Skodan lisäksi Tatraa vanhempina malleina, mutta uudemmat Tatrat jäivät pois tuontiohjelmasta. Velorex jäi myös melko vähille ja suurin osa nyt liikenteessä olevista Velorexeistä onkin uustuontia itä-autojen harrastajien toimesta.
Tässä vain osa lueteltuina itä-autoja... - itäautojaeiole
Itäautomerkit jäivät historiaan samaan aikaan kun itä-länsiautojako Suomessa, eli Neuvostoliiton hajoamiseen ja itäblokin kaatumiseen (oikeesti se loppui kun tuontisäännöstely loppui). Kun ei enää ole olemassakaan itäautoja ei tietystikään ole länsiautojakaan, on siis vain autoja
- Toljatissatoljaillut
Ei Lada ollut läheskään puhtaasti Fiat-tekniikan tuote, suoraan vaihtokelpoisia osia ei ollut niin paljoa kuin monet kuvittelevat. Lada oli modifioitu Neukkulan olosuhteisiin ja polttoaineille. Ei olisi italiaano pelittänyt 76 oktaanisella bensalla. Vientimallit, joita tuli suomeenkin, olivat tehty eri linjalla ja eri tekniikalla kuin Neukkulan markkinoille tarkoitetut.
- EastMeerWest
Itäauto on sellainen, joka ensin keksittiin/rakennettiin idässä, ja sitten maapallon globalisoiduttua ns. Länsiauto tehtaat ostivat idässä keksittyjen/rakennettujen autojen tehtaat ja tuotannon. Laittoivat sitten niihin idässä valmistettuihin autoihin länsitekniikan, mutta jättivät vanhat nimet, ja logot ennalleen. Sellainen se itäauto on.
- Mikä_sitten_on_itäauto
Tuohon määritelmään Skoda sopii oikein hyvin.
Itse asiassa itäauto-käsite on tainnut syntyä alunperin vasta toisen maailmansodan jälkeen ja sillä tarkoitettiin Neuvostoliitossa tai sen 'alusmaissa' eli varsovan liiton maissa, itäblokissa, tuotettuja autoja.
Eikös skoda kuitenkin alunperin ollut tsekkiläinen ennenkuin volkkari sen osti? Mitenkäs kaz, volga, popeda, tatra, tsaika, jalta, ifa, dkw, trabant, jne mitä niitä nyt olikaan. - historiaa.poju
Elikkäs Skoda on alunperin ollut loistelias länsiauto koska se on "keksitty" Itävalta-Unkarissa 1800-luvun lopussa. Sille emme voi mitään, että "suuri ja mahtava" otti välillä Tsekkoslovakian komentoonsa ja pakotti sen tekemään pazkoja autoja.
- vanha_näkijä
historiaa.poju kirjoitti:
Elikkäs Skoda on alunperin ollut loistelias länsiauto koska se on "keksitty" Itävalta-Unkarissa 1800-luvun lopussa. Sille emme voi mitään, että "suuri ja mahtava" otti välillä Tsekkoslovakian komentoonsa ja pakotti sen tekemään pazkoja autoja.
Ei se vielä heti maailmaansotaan loppunut, ensin oli "kettunokkaSkoda, sitten "vanukas"eli 1200 eri malliversioineen ja sitten Octavia. Nämä kaikki olivat itäautoSuomessa arvostettuja ja haluttuja malleja, ja niitä ostettiin jos saatiin.
Sitten Kremlissä huomattiin: Tsekit tekee hyviä autoja, parempia kuin ÄitiVenäjällä, ja määrättiin siirtämään moottori takapaksiin. No, se ei muiltakaan osin autoa parantanut, ja siitä alkoi arvostuksen alamäki.
Pikku tarina lopuksi: NL alkoi rahdata tavaraa Suomeen/Suomesta rekoillakin, en tiedä milloin, mutta oma havaintoni on -60.luvun lopusta. Silloin siellä vt.7lla kulki noita Neuvostoliiton puoliperävaunuja ja mitkäs niitä vetivätkään: Skodan kuorma-autot! Ei siis Gatsit kelvanneet ulkomaanliikenteeseen. - moneen_kertaan_sanottua
Mikä_sitten_on_itäauto kirjoitti:
Tuohon määritelmään Skoda sopii oikein hyvin.
Itse asiassa itäauto-käsite on tainnut syntyä alunperin vasta toisen maailmansodan jälkeen ja sillä tarkoitettiin Neuvostoliitossa tai sen 'alusmaissa' eli varsovan liiton maissa, itäblokissa, tuotettuja autoja.
Eikös skoda kuitenkin alunperin ollut tsekkiläinen ennenkuin volkkari sen osti? Mitenkäs kaz, volga, popeda, tatra, tsaika, jalta, ifa, dkw, trabant, jne mitä niitä nyt olikaan.Tuo valitettevasti on väärä määritelmä, itäauto OLI sellainen joka oli valmistettu SEVmaissa, ja niitä eivät Suomen "länsiautojen" tuontisäännöstely koskenut.
Myöskin uusien autojen maksuehdot olivat erilaiset "itä-" ja "länsiautoille".
Nykyisinhän itäautot ovat kaukaista historiaa, väittäkööt tietämättömät mitä hyvänsä. - Mikä_sitten_on_itäauto
moneen_kertaan_sanottua kirjoitti:
Tuo valitettevasti on väärä määritelmä, itäauto OLI sellainen joka oli valmistettu SEVmaissa, ja niitä eivät Suomen "länsiautojen" tuontisäännöstely koskenut.
Myöskin uusien autojen maksuehdot olivat erilaiset "itä-" ja "länsiautoille".
Nykyisinhän itäautot ovat kaukaista historiaa, väittäkööt tietämättömät mitä hyvänsä.No tämä itäautopalsta täällä nyt kumminkin on. Ja edelleen noita itäautomerkkejä muistellaan ja on vielä tuotannossakin ja myynnissä Suomessakin.
Se on totta, että itse autoina ne ovat länsiautoja, niissähän on länsimaisen omistajan tuoma tekniikka. Vain merkki on perinteinen itäautomerkki., - tuohan_se_on
Mikä_sitten_on_itäauto kirjoitti:
No tämä itäautopalsta täällä nyt kumminkin on. Ja edelleen noita itäautomerkkejä muistellaan ja on vielä tuotannossakin ja myynnissä Suomessakin.
Se on totta, että itse autoina ne ovat länsiautoja, niissähän on länsimaisen omistajan tuoma tekniikka. Vain merkki on perinteinen itäautomerkki.,Eihän se merkki sitä ratkaise, mikä on itäauto, vaan tietenkin valmistusajankohta, ja valtio.
Väännetään rautalangasta: esim. ennen toista maailmansotaa "kapitalistisessa" Tsekkoslovakiassa valmistetut autot EIVÄT OLE itäautoja, sodan jälkeen sosialistisessa Tsekkoslovakiassa valmistetut autot olivat itäautoja ja taas itäblokin hajoamisen jälkeen "kapitallistisessa" Tsekin Tasavallassa ei tietystikään voi valmistaa itäautoja, eikä tietenkään missään muuallakaan.
Ihan yksinkertaista, jos tietää mitä itäautot aikoinaan olivat, vai mitä? - Jårkki--
Aivan, Skoodat olivat taannoin ja ovat edelleenkin itäblokin autoja. Noin yksinkertaista se on.
- Mikä_sitten_on_itäauto
tuohan_se_on kirjoitti:
Eihän se merkki sitä ratkaise, mikä on itäauto, vaan tietenkin valmistusajankohta, ja valtio.
Väännetään rautalangasta: esim. ennen toista maailmansotaa "kapitalistisessa" Tsekkoslovakiassa valmistetut autot EIVÄT OLE itäautoja, sodan jälkeen sosialistisessa Tsekkoslovakiassa valmistetut autot olivat itäautoja ja taas itäblokin hajoamisen jälkeen "kapitallistisessa" Tsekin Tasavallassa ei tietystikään voi valmistaa itäautoja, eikä tietenkään missään muuallakaan.
Ihan yksinkertaista, jos tietää mitä itäautot aikoinaan olivat, vai mitä?Niin, minähän kirjoitinkin automerkeistä.
Automerkkinä Skoda on kiistatta itäautomerkki.
Itäautokäsitehän syntyikin muuten vasta toisen maailmansodan jälkeen. - tuohan_se_on
Mikä_sitten_on_itäauto kirjoitti:
Niin, minähän kirjoitinkin automerkeistä.
Automerkkinä Skoda on kiistatta itäautomerkki.
Itäautokäsitehän syntyikin muuten vasta toisen maailmansodan jälkeen.Etkö osaa lukea vai oletko muuten typerä?
Juurihan todistin, ettei AUTOMERKKI itsessään ole itä- tai länsiauto, vaan sen määrittävät ihan toiset syyt, jos Sinulla on jotain salattua tietoa, että olisin väärässä, kerro se ihmeessä, perustellen? - jårki_käteen
Jårkki-- kirjoitti:
Aivan, Skoodat olivat taannoin ja ovat edelleenkin itäblokin autoja. Noin yksinkertaista se on.
Ainoa yksinkertainen olet sinä ihan itse.
- Mikä_sitten_on_itäauto
tuohan_se_on kirjoitti:
Etkö osaa lukea vai oletko muuten typerä?
Juurihan todistin, ettei AUTOMERKKI itsessään ole itä- tai länsiauto, vaan sen määrittävät ihan toiset syyt, jos Sinulla on jotain salattua tietoa, että olisin väärässä, kerro se ihmeessä, perustellen?Todistit? Sinähän lähinnä kerroit mielipiteesi tuossa ja siitä voi täysin perustellusti olla eri mieltä. Ja olenkin.
Typeräksi haukkuminen eri mieltä olemisen vuoksiko on sinun fiksuutesi tuotemerkki? Luuletko tosiaan sen tuovan uskottavuutta juttuihisi?
Minulla ei ole mitään salattua tietoa. Vain yleisesti tiedossa olevaa asiaa nykypäivästä, mutta myös kokemusperäistä tietoa 60-70-80 -luvuilta kun itäautot olivat huomattavasti tavallisempia arkipäivässä kuin nykyisin. Eikä pelkästään merkkeinä.
Kuten jo edellä on kirjoittanutkin, teknisenä vempeleenähän Skoda on identtinen kopio muista VW-konsernin autoista. Siis täysin länsiauto teknisenä vempeleenä.
Merkki Skoda sen sijaan on niin itäautomerkki kuin vain voi olla. Sinänsä on yhdentekevää koko käsite, mutta kun kerran tämä itäautopalsta täällä kerran on, niin sitten on. Ei Skoda nykyisen poikkea muistakaan Suomessa myydyistä itäautomerkeistä millään lailla. Nekin ovat kopioita jostain länsimerkistä, kuten vaikkapa Dacia Renaultista eli autoina teknisinä vempeleinä yhtä länsiauto kuin Skodakin.
Olen itse saanut ajokortin vuonna 1972. Tuolloin itäautot olivat arkipäivää ja Skoda oli yksi niistä. Lada yleinen, mossejakin vielä paljon ja monia muita.
Isällänikin oli 50-luvun lopulla Warre ja sen perään Skoda Octavia, kunnes siirtyi länsiautoihin eli kuplavolkkariin. Muistan kyllä hyvin nuo itäautokeskustelut tuoltakin ajalta ja muistini mukaan Skoda oli arvostetuin itäauto tuolloin. Mutta aivan varmasti se oli itäauto jo tuolloinkin.
Mitä fiksua muuten on siinä, että tullaan tälle itäautopalstalle väittämään, että yksi aiemmin tavallisimmista ja tyypillisimmistä ja nykyisinkin yleisestä itäautomerkeistä ei olisikaan itäautomerkki? - tuohan_se_on
Mikä_sitten_on_itäauto kirjoitti:
Todistit? Sinähän lähinnä kerroit mielipiteesi tuossa ja siitä voi täysin perustellusti olla eri mieltä. Ja olenkin.
Typeräksi haukkuminen eri mieltä olemisen vuoksiko on sinun fiksuutesi tuotemerkki? Luuletko tosiaan sen tuovan uskottavuutta juttuihisi?
Minulla ei ole mitään salattua tietoa. Vain yleisesti tiedossa olevaa asiaa nykypäivästä, mutta myös kokemusperäistä tietoa 60-70-80 -luvuilta kun itäautot olivat huomattavasti tavallisempia arkipäivässä kuin nykyisin. Eikä pelkästään merkkeinä.
Kuten jo edellä on kirjoittanutkin, teknisenä vempeleenähän Skoda on identtinen kopio muista VW-konsernin autoista. Siis täysin länsiauto teknisenä vempeleenä.
Merkki Skoda sen sijaan on niin itäautomerkki kuin vain voi olla. Sinänsä on yhdentekevää koko käsite, mutta kun kerran tämä itäautopalsta täällä kerran on, niin sitten on. Ei Skoda nykyisen poikkea muistakaan Suomessa myydyistä itäautomerkeistä millään lailla. Nekin ovat kopioita jostain länsimerkistä, kuten vaikkapa Dacia Renaultista eli autoina teknisinä vempeleinä yhtä länsiauto kuin Skodakin.
Olen itse saanut ajokortin vuonna 1972. Tuolloin itäautot olivat arkipäivää ja Skoda oli yksi niistä. Lada yleinen, mossejakin vielä paljon ja monia muita.
Isällänikin oli 50-luvun lopulla Warre ja sen perään Skoda Octavia, kunnes siirtyi länsiautoihin eli kuplavolkkariin. Muistan kyllä hyvin nuo itäautokeskustelut tuoltakin ajalta ja muistini mukaan Skoda oli arvostetuin itäauto tuolloin. Mutta aivan varmasti se oli itäauto jo tuolloinkin.
Mitä fiksua muuten on siinä, että tullaan tälle itäautopalstalle väittämään, että yksi aiemmin tavallisimmista ja tyypillisimmistä ja nykyisinkin yleisestä itäautomerkeistä ei olisikaan itäautomerkki?Anteeksi jos sanoin liian kärkevästi, mutta jos kirjoittaa höpöjä, kannattaa varautua rajumpaankin palautteeseen.
Olen vanhempi kuin sinä, tiedän varmasti itäautokaudesta vähintään yhtä paljon kuin sinä, enkä kertonut omia mielipiteitäni, vaan tuohon aikaan yleisesti tiedetyt ja hyväksytyt tosiasiat. Siis: tuohon aikaan oli olemassa itä- ja länsiautoja, valtiovalta oli asettanut tuontisäännöstelyyn monia tavaroita, esim. autoja. Itäautoja tuo tuontisäännöstely ei koskenut, niitten toimitusvaikeudet johtuivat muista syistä, kun säännöstely muistaakseni -60luvun lopulla lopetettiin, itäautot olivat edelleenkin (ainakin epävirallisesti) erityisasemassa.
Sitten Neuvostoliitto hajosi, itäblokkia ei enää ollut, ja niinpä ei enää ole itä-länsiautoja, on vain autoja.
Väännetään taas rautalangasta: tämän päivän maailmassa EI OLE OLEMASSA mitään itäautomerkkejä, ne kuuluvat sinne samaa historiaan mihin itäautotkin, ja jos eräitä merkkejä kutsutaan samalla nimellä kuin itäautokaudella, niin entäs sitten? Annoit esimerkiksi tuon Skodan jolla oli pitkä, kunniakas menneisyys ennen itäautokautta, mutta niin on sen jälkeenkin. Vain typerykset puhuvat itäautoista tarkoittaen tämän päivän autotuotantoa. - jårma_-
tuohan_se_on kirjoitti:
Anteeksi jos sanoin liian kärkevästi, mutta jos kirjoittaa höpöjä, kannattaa varautua rajumpaankin palautteeseen.
Olen vanhempi kuin sinä, tiedän varmasti itäautokaudesta vähintään yhtä paljon kuin sinä, enkä kertonut omia mielipiteitäni, vaan tuohon aikaan yleisesti tiedetyt ja hyväksytyt tosiasiat. Siis: tuohon aikaan oli olemassa itä- ja länsiautoja, valtiovalta oli asettanut tuontisäännöstelyyn monia tavaroita, esim. autoja. Itäautoja tuo tuontisäännöstely ei koskenut, niitten toimitusvaikeudet johtuivat muista syistä, kun säännöstely muistaakseni -60luvun lopulla lopetettiin, itäautot olivat edelleenkin (ainakin epävirallisesti) erityisasemassa.
Sitten Neuvostoliitto hajosi, itäblokkia ei enää ollut, ja niinpä ei enää ole itä-länsiautoja, on vain autoja.
Väännetään taas rautalangasta: tämän päivän maailmassa EI OLE OLEMASSA mitään itäautomerkkejä, ne kuuluvat sinne samaa historiaan mihin itäautotkin, ja jos eräitä merkkejä kutsutaan samalla nimellä kuin itäautokaudella, niin entäs sitten? Annoit esimerkiksi tuon Skodan jolla oli pitkä, kunniakas menneisyys ennen itäautokautta, mutta niin on sen jälkeenkin. Vain typerykset puhuvat itäautoista tarkoittaen tämän päivän autotuotantoa.Peelo, älä jaksa jauhaa, mistä teitä oikein sikiää...? Skooda on ollut ja on itäblokin auto vaikka voissa paistaisi :-) Siinä sinulle rautalankaa.
- Mikä_sitten_on_itäauto
tuohan_se_on kirjoitti:
Anteeksi jos sanoin liian kärkevästi, mutta jos kirjoittaa höpöjä, kannattaa varautua rajumpaankin palautteeseen.
Olen vanhempi kuin sinä, tiedän varmasti itäautokaudesta vähintään yhtä paljon kuin sinä, enkä kertonut omia mielipiteitäni, vaan tuohon aikaan yleisesti tiedetyt ja hyväksytyt tosiasiat. Siis: tuohon aikaan oli olemassa itä- ja länsiautoja, valtiovalta oli asettanut tuontisäännöstelyyn monia tavaroita, esim. autoja. Itäautoja tuo tuontisäännöstely ei koskenut, niitten toimitusvaikeudet johtuivat muista syistä, kun säännöstely muistaakseni -60luvun lopulla lopetettiin, itäautot olivat edelleenkin (ainakin epävirallisesti) erityisasemassa.
Sitten Neuvostoliitto hajosi, itäblokkia ei enää ollut, ja niinpä ei enää ole itä-länsiautoja, on vain autoja.
Väännetään taas rautalangasta: tämän päivän maailmassa EI OLE OLEMASSA mitään itäautomerkkejä, ne kuuluvat sinne samaa historiaan mihin itäautotkin, ja jos eräitä merkkejä kutsutaan samalla nimellä kuin itäautokaudella, niin entäs sitten? Annoit esimerkiksi tuon Skodan jolla oli pitkä, kunniakas menneisyys ennen itäautokautta, mutta niin on sen jälkeenkin. Vain typerykset puhuvat itäautoista tarkoittaen tämän päivän autotuotantoa.Rajussa palautteessa ei mitään pahaa, se kertoo kirjoittajasta, ei kohteesta. Asiassa pysyminen riittää.
Aivan kuten monesti edellä moneen kertaan todennut, Suomessa myytävät entiset itäautot ovat länsiautoja nykyään. Ne omistaa länsimaiset autotehtaat ja ne ovat tuoneet oman tekniikkansa korvaamaan entisen 'itäautotekniikan'.
Nuo perinteiset itäautomerkit on kuitenkin säilytetty näissäkin.
Tuo historiaosuus liittyen itäautojen tuontisääntelyn vapautuksen osalta koski myös Skodaa kuten muitakin itäautoja.
Tämä palsta on omistettu itäautokeskusteluille. Mitä muuta se voi tarkoittaa kuin merkkejä, kun itse autot ovat ihan peruslänsiautoja ?
Mikä siis on ongelma? - tuohan_se_on
Mikä_sitten_on_itäauto kirjoitti:
Rajussa palautteessa ei mitään pahaa, se kertoo kirjoittajasta, ei kohteesta. Asiassa pysyminen riittää.
Aivan kuten monesti edellä moneen kertaan todennut, Suomessa myytävät entiset itäautot ovat länsiautoja nykyään. Ne omistaa länsimaiset autotehtaat ja ne ovat tuoneet oman tekniikkansa korvaamaan entisen 'itäautotekniikan'.
Nuo perinteiset itäautomerkit on kuitenkin säilytetty näissäkin.
Tuo historiaosuus liittyen itäautojen tuontisääntelyn vapautuksen osalta koski myös Skodaa kuten muitakin itäautoja.
Tämä palsta on omistettu itäautokeskusteluille. Mitä muuta se voi tarkoittaa kuin merkkejä, kun itse autot ovat ihan peruslänsiautoja ?
Mikä siis on ongelma?Eihän tässä mitään ongelmaa ole, olemme molemmat periaatteessa samaa mieltä kaikista perusasioista, paitsi: kun ei enää ole olemassakaan minkäänlaista jakoa itä- ja länsiautoihin, miten voi olla olemassa itäautomerkkejä? Perinteitähän on , mutta ne kuuluvat historiaan, sinne mihin itäautotkin. Miten voi olla olemassa itäautomerkkeja ilman itäautoja, en vaan ymmärrä, etkä ole osannut selitää.
- Jårkeakäteen
jårma_- kirjoitti:
Peelo, älä jaksa jauhaa, mistä teitä oikein sikiää...? Skooda on ollut ja on itäblokin auto vaikka voissa paistaisi :-) Siinä sinulle rautalankaa.
Kaksi virhettä samassa lauseessa, onnittelen, mistä sinunlaisia ymmärtämättömiä sikiää, vaikka voissa paistaisi.
- Mikä_sitten_on_itäauto
tuohan_se_on kirjoitti:
Eihän tässä mitään ongelmaa ole, olemme molemmat periaatteessa samaa mieltä kaikista perusasioista, paitsi: kun ei enää ole olemassakaan minkäänlaista jakoa itä- ja länsiautoihin, miten voi olla olemassa itäautomerkkejä? Perinteitähän on , mutta ne kuuluvat historiaan, sinne mihin itäautotkin. Miten voi olla olemassa itäautomerkkeja ilman itäautoja, en vaan ymmärrä, etkä ole osannut selitää.
Kysyit miten voi olla itäautomerkkejä, vaikka nykyisin ei ole itäautoja?
No esimerkiksi Skoda-merkki kuitenkin on.
Syytä miksi on voimme vain arvailla, mutta luulen perinteisen merkin olevan tsekeille tärkeä eikä siitä haluttu luopua. Ja tätä myös VW fiksuna autonvalmistajana kunnioitti ja tuskin sitä on tarvinnut katuakaan.
Jostain syystä Suomi24:ssä on tämä itäautopalstakin.
Muuten koko juttu on minulle yhdentekevä, enkä ymmärrä sitäkään miksi tämä itäautoasia ylipäänsä herättää intohimoja. Minulle itäauto -käsite ei merkitse mitään hävettävää tai noloa, päinvastoin vain nostalgisia tuntemuksia.
Suomessa kyllä jokainen vähänkin automaailmaa tunteva tunnistaa itäauto-käsitteen ja useimmat tietävät kyllä tavallisimmat itäautomerkitkin ja myös sen, että Skoda on yksi niistä.
Se on tosiasia, riippumatra siitä pitääkö siitä tai ei. - tuohan_se_on
Mikä_sitten_on_itäauto kirjoitti:
Kysyit miten voi olla itäautomerkkejä, vaikka nykyisin ei ole itäautoja?
No esimerkiksi Skoda-merkki kuitenkin on.
Syytä miksi on voimme vain arvailla, mutta luulen perinteisen merkin olevan tsekeille tärkeä eikä siitä haluttu luopua. Ja tätä myös VW fiksuna autonvalmistajana kunnioitti ja tuskin sitä on tarvinnut katuakaan.
Jostain syystä Suomi24:ssä on tämä itäautopalstakin.
Muuten koko juttu on minulle yhdentekevä, enkä ymmärrä sitäkään miksi tämä itäautoasia ylipäänsä herättää intohimoja. Minulle itäauto -käsite ei merkitse mitään hävettävää tai noloa, päinvastoin vain nostalgisia tuntemuksia.
Suomessa kyllä jokainen vähänkin automaailmaa tunteva tunnistaa itäauto-käsitteen ja useimmat tietävät kyllä tavallisimmat itäautomerkitkin ja myös sen, että Skoda on yksi niistä.
Se on tosiasia, riippumatra siitä pitääkö siitä tai ei.Että jaksat jankuttaa, vaikka väität että asia on sinulle yhdentekevä.
Ihan varmasti tunnistan vähintäänkin yhtä monta itä-automerkkiä kuin sinäkin, ja tiedän itäautokäsitteestä näköjään enemän kuin sinä. Oliko Skoda itäautomerkki ennen toista maailmansotaa? Eihän silloin ollut olemassakaan mitään itä-länsijakoa. Itäblokin kaatumisen jälkeen ei taaskaan ole mitään perustetta väittää mitään autoa itäautoksi.
Skoda on siitä mielenkiintoinen merkki, että sitä valmistettiin ennen itäautokautta, ja ja merkki on edelleen käytössä vaikka itäautot ovat olleet jo kauan historiaa. Skodan historiassa taitaa tuo "kapitalismin kausi" olla pidempi kun sosialismin aika.
Tällä perusteella sitä ei voi väittää itäautomerkiksi, se on tosiasia, riippumatta siitä pidätkö siitä vai et.
ps. olen ennenkin sanonut että tämä koko itäautopalsta voitaisiin siirtää museoautojen osioon, alle viiden vuoden kuluttua kaikki entiset itäautot ovat mobilisti-ikäisiä. - Mikä_sitten_on_itäauto
tuohan_se_on kirjoitti:
Että jaksat jankuttaa, vaikka väität että asia on sinulle yhdentekevä.
Ihan varmasti tunnistan vähintäänkin yhtä monta itä-automerkkiä kuin sinäkin, ja tiedän itäautokäsitteestä näköjään enemän kuin sinä. Oliko Skoda itäautomerkki ennen toista maailmansotaa? Eihän silloin ollut olemassakaan mitään itä-länsijakoa. Itäblokin kaatumisen jälkeen ei taaskaan ole mitään perustetta väittää mitään autoa itäautoksi.
Skoda on siitä mielenkiintoinen merkki, että sitä valmistettiin ennen itäautokautta, ja ja merkki on edelleen käytössä vaikka itäautot ovat olleet jo kauan historiaa. Skodan historiassa taitaa tuo "kapitalismin kausi" olla pidempi kun sosialismin aika.
Tällä perusteella sitä ei voi väittää itäautomerkiksi, se on tosiasia, riippumatta siitä pidätkö siitä vai et.
ps. olen ennenkin sanonut että tämä koko itäautopalsta voitaisiin siirtää museoautojen osioon, alle viiden vuoden kuluttua kaikki entiset itäautot ovat mobilisti-ikäisiä.Meitä jankuttajia on näköjään kaksi...
:-)
Olen muuten suhteellisen tyytyväinen omaan itäautomerkkiseen autooni. Ihan toimiva.
Sen on takuulla perinteinen itäautomerkki, vaikka onkin vasta noin kolme vuotta vanha. Kysy vaikka keneltä... - JarnoÅ
Mikä_sitten_on_itäauto kirjoitti:
Meitä jankuttajia on näköjään kaksi...
:-)
Olen muuten suhteellisen tyytyväinen omaan itäautomerkkiseen autooni. Ihan toimiva.
Sen on takuulla perinteinen itäautomerkki, vaikka onkin vasta noin kolme vuotta vanha. Kysy vaikka keneltä...Juuri näin. Minusta esim skooda (itsellä rabit) on itäblokin autoksi ihan siedettävä ajokki.
- Mikä_sitten_itäauto
JarnoÅ kirjoitti:
Juuri näin. Minusta esim skooda (itsellä rabit) on itäblokin autoksi ihan siedettävä ajokki.
Sun rapid on itäautompi kuin mun yeti.
Yeti-lisänimeä ei tietääkseni ole ollut kovin kauaa eikä malliakaan, olisko kymmenkunta vuotta, vajaat.... ei silti pilaa komeaa ja uljasta itäautomerkkiperinnettä...
:-) - tuohan_se_on
Mikä_sitten_on_itäauto kirjoitti:
Meitä jankuttajia on näköjään kaksi...
:-)
Olen muuten suhteellisen tyytyväinen omaan itäautomerkkiseen autooni. Ihan toimiva.
Sen on takuulla perinteinen itäautomerkki, vaikka onkin vasta noin kolme vuotta vanha. Kysy vaikka keneltä...Tuolla aiemmin kysyin: Etkö osaa lukea, vai oletko typerä? Kiitos, että osasit vastata noihin yksinkertaisiin kysymyksiin täsmällisesti ja rehellisesti, kiitos vielä kerran.
- Mikä_sitten_on_itäauto
tuohan_se_on kirjoitti:
Tuolla aiemmin kysyin: Etkö osaa lukea, vai oletko typerä? Kiitos, että osasit vastata noihin yksinkertaisiin kysymyksiin täsmällisesti ja rehellisesti, kiitos vielä kerran.
:-)
Itäautomerkin omistamisen tuska helpottuu, jos ei ihan kuolemanvakavasti ota koko asiaa. Huumorilla koko asian merkitys suhteutuu asian vakavuuteen ja yleiseen merkitykseen.
Niinkuin monen muunkin 'kuolemanvakavan' kaupunkilegendan osalta eri autoista ja varsinkin näistä, jossei nyt ihan koko kansan, trollilempilapsiskodien, niin ison osan kuitenkin.
Koitas miltä tuntuu nauraa itäautoskodalle ja siihen kohdistuville irvailuille ja vitseille. Ei se ole vaikeaa. - Mikä_sitten_on_itäauto
Mikä_sitten_on_itäauto kirjoitti:
:-)
Itäautomerkin omistamisen tuska helpottuu, jos ei ihan kuolemanvakavasti ota koko asiaa. Huumorilla koko asian merkitys suhteutuu asian vakavuuteen ja yleiseen merkitykseen.
Niinkuin monen muunkin 'kuolemanvakavan' kaupunkilegendan osalta eri autoista ja varsinkin näistä, jossei nyt ihan koko kansan, trollilempilapsiskodien, niin ison osan kuitenkin.
Koitas miltä tuntuu nauraa itäautoskodalle ja siihen kohdistuville irvailuille ja vitseille. Ei se ole vaikeaa.Olenkin juuri lähdössä kauppaan Yetilläni.
Minua naurattaa jo nyt, kun ajattelen ylvästä ja perinteistä itäautomerkkiäni. Ja sen persoonallisen sympaattista ulkonäköä, räpyläkin nokassa ja persuuksissa. Kyllä siitä kelpaa vitsiä vääntää. Mahtaakohan mikään muu automerkki kirvoittaa yhtä paljon juttuja ja hauskojakin vielä... - Kyselepä_ite
Mikä_sitten_on_itäauto kirjoitti:
Meitä jankuttajia on näköjään kaksi...
:-)
Olen muuten suhteellisen tyytyväinen omaan itäautomerkkiseen autooni. Ihan toimiva.
Sen on takuulla perinteinen itäautomerkki, vaikka onkin vasta noin kolme vuotta vanha. Kysy vaikka keneltä...Kysyin vaikka keneltä ja kukaan ei ollut samaa mieltä kanssasi, paitsi nuo automerkit-palstan vakio trollit. No, nythän on saatu tällekkin palstalle yksi uusi trollaaja, joka viis veisaa faktoista.
- mähän_vähän_kysyisin
Mikä_sitten_on_itäauto kirjoitti:
Niin, minähän kirjoitinkin automerkeistä.
Automerkkinä Skoda on kiistatta itäautomerkki.
Itäautokäsitehän syntyikin muuten vasta toisen maailmansodan jälkeen.Kirjoitit, että Skoda on "kiistatta" itäautomerkki? No sen on useampikin kirjoittaja kiistänyt, vieläpä perustellen. Sinulta ei ole mitään perustetta näkynyt tuohon "kiistatta" väitteeseen. Kuten eräs kirjoittaja kysyi: oletko lukutaidoton?
- Höpsistä_nyt_taas
mähän_vähän_kysyisin kirjoitti:
Kirjoitit, että Skoda on "kiistatta" itäautomerkki? No sen on useampikin kirjoittaja kiistänyt, vieläpä perustellen. Sinulta ei ole mitään perustetta näkynyt tuohon "kiistatta" väitteeseen. Kuten eräs kirjoittaja kysyi: oletko lukutaidoton?
Opettele itse lukemaan, niin ei tarvitsisi 'vähän kysellä'.
Kaverihan on esittänyt vakuuttavat tosiasioihin pohjautuvat perustelut, joita ei mitenkään kukaan kykene kuomoamaan ja jotka jokainen vähänkin vanhempi tunnistaa.
Eihän asia edes ole mikään mielipidekysymys, joka voitaisiin ratkaista äänestämällä. - mähän_vähän_kysyisin
Höpsistä_nyt_taas kirjoitti:
Opettele itse lukemaan, niin ei tarvitsisi 'vähän kysellä'.
Kaverihan on esittänyt vakuuttavat tosiasioihin pohjautuvat perustelut, joita ei mitenkään kukaan kykene kuomoamaan ja jotka jokainen vähänkin vanhempi tunnistaa.
Eihän asia edes ole mikään mielipidekysymys, joka voitaisiin ratkaista äänestämällä.Luki tuon juttua miten päin hyvänsä, ainuttakaan perustelua siitä ei ilmene, ainoastaan yhden kirjoittajan henkilökohtainen mielipide. Se ei todellakaan ole mikään mielipidekysymys, mutta onneksi tuolla on esitetty oikeaa ja perusteltua tietoa asioista.
- Höpsistä_nyt_taas
mähän_vähän_kysyisin kirjoitti:
Luki tuon juttua miten päin hyvänsä, ainuttakaan perustelua siitä ei ilmene, ainoastaan yhden kirjoittajan henkilökohtainen mielipide. Se ei todellakaan ole mikään mielipidekysymys, mutta onneksi tuolla on esitetty oikeaa ja perusteltua tietoa asioista.
Lukeminen ei näköjään riitä, jos luetun ymmärryskyky on vajavainen.
No mitäpä tästä. Et kuitenkaan asenteetasi kykene uskomaan tosiasioita, vaikka ne kuinka selkeästi eteesi tuotaisiin. Minulle on täysin yhdentekevää mitä mokomasta itsestäänselvyydestä yrität itsellesi uskotella.
Jatka samalla linjalla vaan.... Ja niinhän jatkatkin - mähän_vähän_kysyisin
Höpsistä_nyt_taas kirjoitti:
Lukeminen ei näköjään riitä, jos luetun ymmärryskyky on vajavainen.
No mitäpä tästä. Et kuitenkaan asenteetasi kykene uskomaan tosiasioita, vaikka ne kuinka selkeästi eteesi tuotaisiin. Minulle on täysin yhdentekevää mitä mokomasta itsestäänselvyydestä yrität itsellesi uskotella.
Jatka samalla linjalla vaan.... Ja niinhän jatkatkinNo näytä ne tosiasiat niin uskon, itsestäänselvyyksiä ei voi näin epämääräisissä asioissa olla. Ei voi lukea eikä ymmärtää faktoja, jos niitä ei esitetä.
Kummallahan meistä on asennevika?
- fgdfgfdgdfgdfg
Jos kohta saadaan Suomeenkin vanha kunnon Datsun joka valmistettu Intiassa niin monelle ikäihmiselle sitten taatusti Skodan päihittävää laatua...
- taatustinäin
Datsunia ei koskaan sanottu itäautoksi. Silloin kun se tuli markkinoille, suomessa oli vielä itäautokausi parhaimmillaan ja kellekkään ei tullut mieleenkään väittää Datsunia itäautoksi. Alä sinä trolli yhtään huolehdi tulevaisuuden markkinoista, taatusti et kykene takaamaan taatusti minkäänlaista laatua taatusti kellekkään.
- Tamiska
taatustinäin kirjoitti:
Datsunia ei koskaan sanottu itäautoksi. Silloin kun se tuli markkinoille, suomessa oli vielä itäautokausi parhaimmillaan ja kellekkään ei tullut mieleenkään väittää Datsunia itäautoksi. Alä sinä trolli yhtään huolehdi tulevaisuuden markkinoista, taatusti et kykene takaamaan taatusti minkäänlaista laatua taatusti kellekkään.
Joo, Datsun on japsi ja niitä ei todellakaan pidä sekoittaa itäblokin vehkeisiin, vaikkapa Skoodaan.
- EIKINÄSKODILLACIA
KYLLÄ ON SUOMI VAJONNUT POHJALLE, KUN MYYDYIN AUTO ON ITÄBLOKIN KOMMUNISMIN JÄÄNNE = SKODA
- trollittyperiä
Kannattaako tuota huutaa, se nyt vaan on tosiasia, jolle te trollit ette voi mitään, joten olisitteko hyvä ja palaisitte tämän päivän maailmaan?
- bppehrvrr
On vain hiukan ironiaa että Datsun on Renault/Nissan konsernissa myös koipussista kaivettu tuotemerkki kuten Dacia joka asemoitu kaakkois aasian halpautomerkiksi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32718Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271028
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä181016Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071010Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk299908- 42899
- 72875