Selkänikamien luudutuksen jälkeinen toipuminen

veli-matti1950

Olen elämäni (s.1950) ajan ollut hyvin liikunnallinen ikämies. Kävelin työpaikalleni päivittäin edestakaisin n. 10km. Ja sen lisäksi kävimme kaverin kanssa lauantailenkillä n. 30-40 km kävellen. Sitten minulla kävely putosi maks. 200m eli postilaatikolle ja takaisin.
Siitä alkoi rumba. Selkärangan kuvausten perusteella todettiin alaselännikaman liukuman olevan n. 5mm. Eli tämän seurauksena nikamien jäykistys. Leikkaus meni erittäin hyvin ja leikkauksen jälkeinen toipuminenkin tuntui etenevän suunnitellusti.
Mutta myöhemmin jalkapohjat olivat kuin kuumilla hiilillä olisin kävellyt ja pohkeeni olivat aivan kireänä. Näitä oireita itsekin terveydenhuollon ihmisenä yritin erilaisin toimin tervehdyttää tuloksettomasti.
Vuosia oireista kärsineenä rupesin hakemaan foorumia, josta saisi vinkkejä oireideni hoitoon. Onneksi osuin hakemisessani sivustolle, jossa minulle selvisi syyn olevan leikkauksenjälkeisen ns. pinteen aiheuttama häiriö aiheuttaa vastaavanlaisia tuntemuksia.
Tästä tein johtopäätöksen, että alaraajojen verenkiertoa ja sen kautta hapetusta on parannettava.
Soitin tuntemalleni hierojalle ja sovittiin, että tutkitaan missä ne oireiden alkupisteet ovat. Hän totesi niiden olevan leikkausalueella. Ensimmäisellä hieronnalla jalkapohja oireilu helpottui, joka innosti minua jatkamaan kokeilua. Toisen hieronnan jälkeen leikkausalueen pinteet saatiin rentoutettua ja minun kävelyni muuttui niin huomattavasti, että piakkoin voin sienimetsässä kulkea tatteja keräämässä ilman taukoja.
Koska tiedän mitä on olla selkäoireinen niin toivon, että tästä olisi apua.

2

97

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kun olin 25v. alaselän kipu teki kovasta fyysisestä työstä sietämätöntä. Oman talon fysikaaliset hoitajat alkoivat mutisemaan, taasko se on täällä.

Niin ostin ns. kuntorullan ja aloin kotona sillä selkää treenaamaan. Muuten paljon tehokkaampi kuin naisten hipelöinti fysikaalisessa.
      Alussa kipuraja tuli liian aikasi, mutta elimistö tottuu progressiiviseen harjoitukseen.
      Rtg-kuvissa skolioosit sekä lanne-että rintarangassa. Oikea jalka yli sentin lyhempi. Vaikea tukiranka, kuten monilla duunareilla on.

En koskaan uskaltanut lähtä nikamaleikkaukseen. Ei kivutonta vuotta, mutta ei myöskään kokonaan kävelemätöntä päivää.

Pystytkö ap ajamaan pyörällä ja uimaan kun kerran maastokävelykin käy? Liikunnalla hankit kuten varmaan sen paremmin tiedät, parempaa verenkiertoa ja happea tukirangallesi.

• Tarkoitus olisi ruveta fillarilenkkejä tekemään. Kirjoituksellani halusin tuoda esiin tunteen kun liikunta on kotitalon tontilla tapahtuvaa taapertelua. Se syö miestä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      82
      3510
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      80
      3216
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3052
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      70
      2720
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2212
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      65
      1802
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      26
      1751
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1725
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1699
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1648
    Aihe