Hei, minua mietityttää kun minulta on otettu juurihoidon yhteydessä kaksi röntgen kuvaa ja olen juuri lukenut kuinka etenekin näillä bitewing ja panoraama kuvilla on yhteyttä aivokasvaimeen. NYT viellä minulla olisi vielä yksi aika hampiden panoraama kuvaukseen viisaudenhampaiden takia. Kaikki nämä ovat ja tapahtuvat tämän vuoden sisällä. Olisinko voinut kieltäytä näistä röntgenistä ja nyt minua todella harmittaa että en kieltäytynyt ja lisäsin mahdollista riskiä sairastua syöpään? Aion kyllä kieltätyä tulevasta panoraama kuvauksesta.
Niin ja lisääkö se sitä syöpäriskiä kun nämä kuvaukset kohdistuvat samaan paikkaan koko ajan? Kun esim yleisessä taustasäteilyssä ne kohdistuvat laajalle alueella koko kehoon eikä juuri yhteen ja samaan paikkaan vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?
Hammasröntgenet
13
150
Vastaukset
- TodellaPelokastäällätaas
Hei voisiko joku joka tietää asioista enemmän vähän valoittaa minua.. kun epätietoisuus tuppaa tekee "hulluksi"....
- hampihampi
Enpä usko että niin pienellä säteilymäärällä on merkitystä. Itse menen huomenna hammasröntgeniin tulevien implanttien takia, edellisen kerran olin panoraamaröntgenissä kesäkuussa.On luonnollista tietenkin olla pelokas jonkin verran säteilyn suhteen, mutta sinuna en jättäisi menemättä.
- todellapelokas
Niin ja kiitos vastauksesta ja mielipiteestä!
- täällätaasssss
Mutta minua myös huolestuttaa että säteily tulee koko ajan samaan paikkaan kun taas esim. sanotaan että lentokoneessa matkustaessa saa saman verran ellei enemmänki säteilyä mutta siinähän säteily ei kohdistu mihinkään tiettyyn kohtaan vaan kaikkialle? Eli siksi mietin voisiko juuri hampaan seudulle kohdistunut säteily lisätä riskiä etenkin pään, kaulan ja niskan seudun syöpiin tms? Vai onko sillä edes väliä että mihin kohtaa säteily kohdistuu ja että säteily on vaan säteilyä joka on kaikkialla "pahasta"?
- x-säteilyä
Paha juttu, et tule enää kauaa hengissä olemaan!
- sudinhelvetisti
O.K, Valtion ja sinun tuella.
Minä sanoisin, että kolme kuvausta vuodessa ei ole vielä ollenkaan paha. Ei ne turhaan niitä kuvia ota.
Keskustele kuitenkin säteilypelostasi hammaslääkärisi kanssa. Jospa saat häneltä vakuuttavamman vastauksen - suuntaan tai toiseen.- hampaitaharjatessa
Mainio havainto, kun nuo pakenee säteilyä, kuin kahden purjeveneen loukusssa.
- todellapelokas
Kiitos vastauksista lisää kuulisin mieluusti viellä mielipiteitä ja omia kokemuksia? Montako kertaa teiltä joilla on ollut juurihoito on otettu röntgen?
- Umppu1
Me saamme koko ajan säteilyä ympäristöstä - maaperä ja rakennusmateriaalit säteilevät heikosti ja avaruudesta tulee säteilyä. Tältä emme voi välttyä. Esim. lääketieteessä käytettävä säteily on tietyllä tavalla ylimääräistä, ja siten sen määrää on järkevä rajoittaa. Kaikki säteilyä käyttävät lääkärit onkin koulutettu rajoittamaan säteilyn käyttö tarpeellisiin tilanteisiin - röntgenkuvasta tulee olla enemmän hyötyä kuin haittaa.
Hammasröntgenkuvista aiheutuva sädeannos on hyvin pieni. Ehkä selkein tapa selittää röntgenkuvauksista aiheutuva sädeannos on verrata sitä luonnon taustasäteilyyn, siis sellaiseen jota saat joka tapauksessa koko ajan. Yhdestä hammaskuvasta saat suunnilleen saman suuruisen sädeannoksen kuin yhdessä päivässä luonnosta. Vastaava ylimääräinen sädeannos aiheutuu esim. lennosta Kanarialle. Panoraamakuvassa annos on n. kaksinkertainen. Annoksia voisi myös verrata keskenään - esim. vatsan TT-tutkimuksesta aiheutuu monisatakertainen annos hammaskuvaan verrattuna. Niitäkin kuitenkin tehdään tarvittaessa.
Niin kuin sanoin, kuvauksesta aiheutuvan hyödyn tulee olla suurempi, kuin siitä aiheutuvan haitan. Yhden hammaskuvan haittaa voi suuruusluokaltaan verrata lottoriviin - tappavan syövän saaminen hammaskuvasta on suunnilleen yhtä todennäköistä kuin päävoiton saaminen yhdellä lottorivillä. Hyöty tulee siitä, että saadaan oikea diagnoosi ja sitä kautta oikea hoito oikeaan aikaan. Paljon säteilystä aiheutuvaa haittaa suurempi haitta on se, jos hoito viivästyy tai epäonnistuu kuvan puuttumisen takia.
Hampaat tai leukaluu eivät ole erityisen herkkiä syövälle eikä useamman kuvan ottaminen samalta alueelta haittaa. Yhden juurihoidon aikana otetaan vähintään kaksi/kolme kuvaa, mutta paranemisen seuranta voi vaatia vielä useita lisää. Hammaskuvia voidaan joutua joskus ottamaan useamminkin, mutta niiden sinulle aiheuttama terveysriski on monta kertaluokkaa pienempi kuin hampaiden hoitamatta jättäminen - hammasperäisiin tulehduksiin kuolee Suomessa edelleen useita ihmisiä vuosittain. Hammaslääkärilläsi on koulutus asiaan, luota häneen, kun hän arvioi jonkin kuvauksen tarpeelliseksi.- todellapelokas
Kiitos paljon! Ja unohdin mainita että minulta on myös kerran aikaisemmin 17vuotiaani otettu myös röntgen eli n. 4 vuotta sitten. Ja panoraama kuvaus viellä tulossa joten nämä kaikki yhdessäkään eivät ole kauhea riski? Ja eikö hammasröntenissä säteilyä tule aivoihin tai muualle päähän kun lyijysuojahan tulee vain vartalon päälle?
- Umppu1
Tarvittaessa panoraamakuvia voidaan joutua ottamaan useampi päivässä, esim. murtumatapauksissa ennen ja jälkeen leikkauksen. Samoin voidaan joutua tekemään pään tietokonetomografiatutkimus, jonka aiheuttama sädeannos on kerralla monta kymmentä panoraamakuvaa.
Etenkin erityisen herkkiä elimiä, kuten kilpirauhanen, silmän mykiö, rintarauhaset tai sukupuolirauhaset, pyritään mahdollisuuksien mukaan suojaamaan sikäli, kun se on mahdollista itse tutkimuksen onnistumista vaarantamatta. Tärkeämpää on kuitenkin saada tarvittava tieto tutkimuksesta, sillä säteilyn aiheuttama riski on todellakin pieni. Aivot eivät ole erityisen herkät säteilylle.
Iltalehti uutisoi muutama vuosi sitten tutkimuksesta, jossa etenkin bitewing-kuvaukset olisivat yhteydessä tiettyihin aivosyöpiin. Juttu perustui erittäin huonosti tehtyyn tieteelliseen artikkeliin, joka jostain syystä oli julkaistu vaikka siinä oli selkeitä ja vakavia puutteita. Tämä väärä tieto on valitettavasti jäänyt jossain määrin elämään.
- ionisoivasäteily
Nykyisenä digitaaliaikana sädeannoksen määrä on alle puolet siitä, mitä se oli kun kuvattiin filmeille. Hammaskuvauksessa tyypillinen kuvausaika on 0,12-0,20 sekuntia eli todella lyhyt. Panoraamakuvaus kestää kauemmin, mutta ottaa kuvaa eri kohdista, joten sen säderasitus vastaa noin neljää hammaskuvaa.
Suomessa röntgenkuvauksia tehdään varsin maltillisesti. Muualla maailmassa voidaan juurihoidon yhteydessä ottaa useampiakin kuvia: alkukuva, neulakuva (pituudenmäärittämiseksi), uusi neulakuva jos mittaa muutetaan yli 1mm, kuivanastakuva (juurentäytössä), sekä vielä lopullisen juuritäytteen kontrollikuva.
Hammashoidossa ei valitettavasti ole oikein vaihtoehtoja röntgenkuvauksille, sillä kovakudoksista ei muuten saada tarpeeksi tarkkaa tietoa. Esim. ultraääni tai tietokonekuvaukset eivät toimi hammasasioissa.
Röntgenkuvauksen täytyy olla aina perusteltu, mutta käytännössä voit olla säteilyn suhteen huoletta. Myös pitkä aika edellisestä röntgentutkimuksesta on perusteltu syy ottaa uudet kuvat. Useimmiten se, että ongelma ei löydy ajoissa, johtaa taudin pahenemiseen ja hampaissa siis esim. tuohon juurihoitoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 924597
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?803723Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1303151Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1152615Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1292534- 432131
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian282047Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2251810Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91697- 881659