Adventistit voivat päästä osallisiksi Jumalan armosta.
Tiedän erään adventistin joka täyttyi Pyhällä Hengellä. Puhui kielillä ihanasti. Jos tätä alkaisi tapahtua enemmän, saisi Jumalan siunaus sijaa niissäkin piireissä.
Adventisti tuli mukaani
28
50
Vastaukset
- pyhpyh
Kielillä puhuminen on Saatanan temppuja. Ei kuulu uskoville.
pyhpyhin mielestä siis apostoli Paavali ei voinut kuulua uskoviin.
Paavali kun puhui kielillä.
Sellaista tietoa on ollut liikkeellä, että joskus, ainakin 50-luvulla, jotkut adventistit olisivat puhuneet kielillä, ainakin satunnaisesti.
Itse en ihan varmasti muista omin korvin kuulleeni adventistin puhuvan kielillä. Mahdollisesti poikkeuksena sellaiset yksilöt, jotka pian "puhumisensa" jälkeen savustettiin pois ilmaa pilaamasta.
Jos Jumala jostain syystä näkisi tarpeelliseksi, että puhuisin kielillä, kaipa siihen pitäisi yrittää sopeutua?
Elsa Luukkanen 60-luvulla pinnisteli noin 3 kuukauden ajan saadakseen kielillä puhumisen armolahjan, mutta yritys ei onnistunut.
Onneksi puhui riittävän hyvin äidinkieltämme.- pyhpyh
Tuomas-kuoma kirjoitti:
pyhpyhin mielestä siis apostoli Paavali ei voinut kuulua uskoviin.
Paavali kun puhui kielillä.
Sellaista tietoa on ollut liikkeellä, että joskus, ainakin 50-luvulla, jotkut adventistit olisivat puhuneet kielillä, ainakin satunnaisesti.
Itse en ihan varmasti muista omin korvin kuulleeni adventistin puhuvan kielillä. Mahdollisesti poikkeuksena sellaiset yksilöt, jotka pian "puhumisensa" jälkeen savustettiin pois ilmaa pilaamasta.
Jos Jumala jostain syystä näkisi tarpeelliseksi, että puhuisin kielillä, kaipa siihen pitäisi yrittää sopeutua?
Elsa Luukkanen 60-luvulla pinnisteli noin 3 kuukauden ajan saadakseen kielillä puhumisen armolahjan, mutta yritys ei onnistunut.
Onneksi puhui riittävän hyvin äidinkieltämme.Nykyään kielillä puhuminen on Saatanan ohjaamaa solkotusta. Paavali oli eri asia.
pyhpyh on tyypillinen esimerkki Paavalin sanoista Timoteukselle, "heissä on jumalisuuden ulkokuori mutta he kieltävät sen voiman".
Eräs nuori adventistityttö kävi tyttäreni kanssa luonani kylässä kun opiskelivat viimeistä vuotta Toivonlinnassa ja tämä tyttö imi kaiken minkä kerroin armosta ja armolahjoista. Hän toivoi aina voivansa puhua kielillä. No sitten erään viikonlopun jälkeen, kun olivat yhdessä taas ja palasivat Topilaan, minun tyttäreni meni pelaamaan sählyä poikien kanssa ja tämä toinen tyttö jäi huoneeseen. Tyttäreni kertoi että palattuaan huoneeseen pelien jälkeen, hän tapasi tämän kämppiksen istuvan polvillaan lattialla, itki ja puhui kielillä.- iloinen_naurajaa
JarmoEklund kirjoitti:
pyhpyh on tyypillinen esimerkki Paavalin sanoista Timoteukselle, "heissä on jumalisuuden ulkokuori mutta he kieltävät sen voiman".
Eräs nuori adventistityttö kävi tyttäreni kanssa luonani kylässä kun opiskelivat viimeistä vuotta Toivonlinnassa ja tämä tyttö imi kaiken minkä kerroin armosta ja armolahjoista. Hän toivoi aina voivansa puhua kielillä. No sitten erään viikonlopun jälkeen, kun olivat yhdessä taas ja palasivat Topilaan, minun tyttäreni meni pelaamaan sählyä poikien kanssa ja tämä toinen tyttö jäi huoneeseen. Tyttäreni kertoi että palattuaan huoneeseen pelien jälkeen, hän tapasi tämän kämppiksen istuvan polvillaan lattialla, itki ja puhui kielillä.HAHAHAHAHAHAAA!!! Voi vittu, että olettekin sekaisin!!! :-):-):-)
iloinen_naurajaa kirjoitti:
HAHAHAHAHAHAAA!!! Voi vittu, että olettekin sekaisin!!! :-):-):-)
...niin varmasti ollaankin, mutta sellaisella iloisella kristillisellä tavalla :D Herää vaan kysymys, onko se sinulta pois, jos me olemme sitä mitä olemme?
No, en tosin ole adventisti, mutta kierrän kaukaa kaikki jotka puhuvat kieltä mikä ei ole mitään kieltä - suunnilleen yhtä kaukaa kuin kierrän kaikki kaataja pastorit ja muut huuhaat .. Olen kuullut joskus nähnyt näiden hurmoshenkisten solkottavan sitä "mukamas kieltä" - ja voin sanoa, että se ei ole mitään kieltä.
No, jos ollaan ystävällisiä - ja kai se on parasta - niin voisi sanoa että kyse on ihmisen tunteenpurkauksesta - jonkinlaisesta tunnekuohusta - jota ei ihminen ehkä oikein pysty hallitsemaan .
Tällä ei ole mitään tekemistä Raamatun sanoman kanssa - ja jos se nyt ei ehkä ihmistä ihan kaadakaan - niin kyse on kuitenkin vain ihmisen omasta sekoilusta.
Raamatussa taas kielillä puhuminen tarkoittaa sitä - siis kielillä puhumista, englantia, suomea, hebreaa ja niin edelleen - ja sitä ei näiden eri lahkoissa olevien sekoilu ole. Valitan jos loukkaa joitain mutta näin minä sen ainakin näen ..
alex- Totuuden.P
Paavali sanoo: Ettei kaikki puhu kielillä" joten kielillä puhuminen ei ole mikään todiste Pyhällä Hengellä täyttymisestä. Tänä aikana tulee olla todella tarkkana kaikelle yliluonnolliselle ja sielulliselle, toiminalle. Ellen White erikoisesti varoittaa oudon mongerruksen olevan saa-tanasta.
Täältäpäin oli joitakin aikoja sitten lähtenyt lähetystyöhön venäjälle joitakin sellaisia henkilöitä joilla oli tuo oudon mongerruksen lahja. Tuosta lahjasta huolimatta he etsivät venäjänkielen tulkkia mukaansa? Eräs seurakuntamme veli oli sanout "Eikös teillä ole se kielilläpuhumisen armolahja käyttäkää sitä"
Kun Raamatussa esiintyi oikeaa kielillä puhumista ymmärsivät kaikki vieraanmaan kansalaiset ilman tulkkia puheen.E.G. White oli aikansa Harri Veijonen. Täynnä itseään ja kaikki se mitä hänessä ei ollut, oli saatanasta. Eli ei nöyryyden häivää löydy rouva Whitesta, puhumattakaan että itse olisi sanonut itsestään että olen vain vajavainen ihminen.
- arvostelumielikö
JarmoEklund kirjoitti:
E.G. White oli aikansa Harri Veijonen. Täynnä itseään ja kaikki se mitä hänessä ei ollut, oli saatanasta. Eli ei nöyryyden häivää löydy rouva Whitesta, puhumattakaan että itse olisi sanonut itsestään että olen vain vajavainen ihminen.
Mitä minä olen lukenut E.Whiten kirjoja hän oli nöyrä Jumalaa rakastava ihminen, ei ollenkaan mitä sinä kuvailet hänen olleen, et ehkä ole lukenut yhtään hänen kirjojaan ja jos lukenut niin olet lukenut arvostelu mielessä, onko näin?
- pyhpyh
JarmoEklund kirjoitti:
E.G. White oli aikansa Harri Veijonen. Täynnä itseään ja kaikki se mitä hänessä ei ollut, oli saatanasta. Eli ei nöyryyden häivää löydy rouva Whitesta, puhumattakaan että itse olisi sanonut itsestään että olen vain vajavainen ihminen.
Itse olet saatanasta.
- voinyhtyä
pyhpyh kirjoitti:
Itse olet saatanasta.
pyhpyh hyvin sanottu !
- vaisaatanasta
pyhpyh kirjoitti:
Itse olet saatanasta.
Ohhooh... ja perusteluja vielä?
- omituinensvrt
voinyhtyä kirjoitti:
pyhpyh hyvin sanottu !
Ei pelkkä kiihkomielisyys riitä väittämään tuollaista. Lihaa on oltava luiden päällä.
Hei!
Kielillä puhumisen lahja tarkoittaa varsinaisesti sitä että tarvittaessa sujui vieras kieli ongelmitta sekunnissa ilman ainokaistakaan kielen oppituntia.
Jerusalem oli hengellisen elämän keskuspaikka muinoin, ja vieraita juhlille saapui kaukaa ja puhuivat vierasta kieltä. Heitä palveltiin äidinkielellään.
Myös lähetys-saarnaajat kun vene karahti saaren rantaan jossa alkuasukkaat molottivat käsittämättömiä- lähetys-saarnaaja puhui alkuasukkaiden kielen kun jalkansa maahan laittoi. Tätä merkitsee kielillä puhumisen lahja.
Pyhissä näkyvät Hengen hedelmät käytännössä. (Hebr 8:10, Gal 5:22-26, Kol 3:12-13, 1 Tim 2:15, Hebr 12:14, 1 Tess 4:3,7, 5:23, 1 Piet 1:15-16, Room 6:12-23, 2 Kor 7:1, 1 Kor 6:9-10) Henki ja totuus (Jumalan sana Raamattu) pyhittävät ihmisen: (1 Piet 1:2, Joh 17:17)
Hurmokseen pääsevät pakanakansat menoissaan, sekä väärät profeetatkin. (1 Kun 18:26-29, 22:6-24, Hes 13:17) Jos katselemme televisiosta alkuasukkaiden menoja, he kiihottavat itsensä hurmoksiin. Hurmoksiin ei ole kovin vaikea päästä pahojen henkien toimesta. Kukaan ei kai voi kuvitella että ihminen voisi komentaa Pyhää Henkeä, ja vaatia hurmoksiin pääsyä jopa viikoittain kokouksissa?Profeettojenkin kokemukset Raamatussa olivat tahattomia hurmoksia, ja yllätyksiä heille. Hurmos oli tila jossa he vastaanottivat näyn. Tuskin se oli kovin kiihkoisa? Missään Raamatussa ei anneta ymmärtää että kansaa olisi kiihotettu hurmostilaan?
Hengellinen into on hyvä asia joka näkyy esim. ahkeruutena Herran työssä lähimmäisten hyväksi Herran kunniaksi, että myös kiinnostuksena oppia Raamatusta miten voisi parhaiten täyttää paikkansa kristittynä. -Haluna tehdä Jumalan tahto ja miellyttää Jumalaa. Ei tavoitella ihmeitä, tunne-elämyksiä ja transsitiloja. Usko ja hengellisyys ovat viisasta, järkevää, vakaata, arvokasta ja pyhää toimintaa, joka näkyy mm. Jumalaa ja lähimmäisiä rakastavan luonteen (Matt 22:37-40) jaloutena uskossa, sanoissa ja teoissa. (Jaak 2:14-26) Kaatuilemiset hypnoottisessa tilassa, lattialla ryömiminen, kirkuminen yms. eivät ole uskoa. Usko näkyy kristillisessä elämässä arvokkaana nöyryytenä, lempeytenä, ystävällisyytenä, epäitsekkyytenä ja lähimmäisrakkautena kaikessa. Uskollisuutena Jeesukselle. Kansan kiihottaminen hurmostilaan on aivan outo asia Raamatussa!
Usko ei ole tunne-elämyksiä, eikä ihmeitä! Usko on uskoa Jeesukseen alistumalla Pyhän Hengen johdatukseen ja valvontaan, (Ilm 3:17-21, Joh 16:8, Joh 3:5-6, 16:13, Gal 4:6, 2 Kor 3:18, Tiit 3:5, Room 8:15-26) sekä rakkautta Jumalaan joka ilmenee Jumalan käskyjen noudattamisena. (Joh 14:23,26, 1 Joh 5:3)
Syntejä ei saa anteeksi kaatuilemalla, eikä muullakaan ihmeellä, vaan katumuksella ja parannuksella. Kääntymällä henkilökohtaisesti Jeesuksen puoleen parannuksessa. Uudestisyntymisen kautta usko näkyy todistuksena, kun ihminen hylkää syntinsä. Hurmoksien vaikutus on lyhytaikainen, ja kun tunne elämykset loppuvat, ihminen jää yksin tyhjyyteen ja masennukseen. Ihminen jää kuitenkin kadotetuksi, kun ei ole saanut sanasta tukea uskolleen, sekä hengellistä ymmärrystä. Hurmoskokemus voi toki kuitenkin herättää ihmisen kiinnostuksen uskoa kohtaan, ja ihminen kääntyy sitten synneistäänkin myöhemmin. Kuitenkin kun ihmeet loppuvat, jää moni tyhjyyteen, vaille turvaa. Oikeasti kääntyneellä on usko ja Jeesus aina turvana vaikeuksissakin. Järkeä ja arvostelukykyä ei saa unohtaa.
Lopun aikana viimeisinä päivänä esiintyvät paholaisen eksytykset valkeuden vaatteissa Kristuksen nimissä. (2 Kor 11:14, Matt 24:24, 7:15-23, Ilm 16:13-14, 13:13-14) Ne tekevät suuria ihmeitä. Tällainen hurmos ja kiihkomielisyys haittaa Jumalan työtä. Eksytykset ovat pettäviä, koska ne tapahtuvat uskonelämän kautta, ja niitä on vaikea erottaa ja arvostella. Ainoa tapa arvostella oikeata ja väärää on Jeesuksen usko, ja Jumalan sana Raamattu, sekä Jumalan käskyillä koettelu. (Jaak 1:25, 2:10-12, Jes 8:20, 1 Joh 2:3-4, Luuk 16:17)
>>>>>>>>>>>> Hurmostilan "kielillä puhuminen" liittyy kyllä uskovienkin asiaan toisinaan, ei ole mitään väärää jos ihminen reagoi voimakkaasti, mutta hurmoksien tavoitelu kuuluu alkuasukkaiden toimintoihin. Hurmos ei ole uskon ja pyhyyden ehto ja vaadittu merkki Raamatun uskonnossa.
Hurmoskielen puhuminen ei ole vaadittu merkki "Hengen täyteydestä."
Jeesus Kristus ei osoittanut ihmeitä kuin ihmisen hyödyksi, -samoin apostolit eivät koskaan näytelleet "voimiaan" vaan aina oli työ ihmisen hyväksi jos Hengen suuria voimia oli käytössä. Raamatun uskon "suurmiesten" eri kerrota "puhuneen kielillä."
On viisasta olla vaatimatta ihmiseltä hurmoskieltä. Uskon merkki ei hurmoskieli ole sinänsä. Uskoon liittyy muita asioita ensisijaisena; Ilm 14:12, Ef 2:8-9, Joh 14.
Hurmoskielen alkuperää ei voi varmuudella tietää tilannekohtaisesti. Seurakunnan kokoukset eivät voi koostua kielistä joita kukaan ei ymmärrä eikä hyödy mitään.
Seurakuntia vaivaa "laodikealaisuus" Ilm 3:14-20- kyllä. Yksilöllistä
Jumalan siunausta
Jari Laurila
keskustelija- Exap
"Kielillä puhumisen lahja tarkoittaa varsinaisesti sitä että tarvittaessa sujui vieras kieli ongelmitta sekunnissa ilman ainokaistakaan kielen oppituntia."
Jari tuo on roskaa ja harhaoppia. Luepa Raamattusi uudelleen.
"Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään?"
"Sentähden rukoilkoon se, joka kielillä puhuu, että hän taitaisi selittää."
"Jos kielillä puhutaan, niin puhukoon kullakin kertaa vain kaksi tai enintään kolme, ja yksi kerrallaan, ja yksi selittäköön; mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle."
Seurakunnassa jossa kaikki puhuvat samaa kieltä, esiintyi siis kielillä puhumisen lahja, mutta aina ei ollut paikalla henkilöä joka voisi selittää. Kun ajattelet PH:n kerran antavan sanoman ihmisille tuntemattomalla kielellä samankielisten keskuudessa, se kertakaikkiaan sulkee pois esittämäsi väitteen. Hei!
Niin, siis kotona hurmoskieltä jos ei kukaan ymmärrä.
Ei minun Raamattua tarvitse uudelleen lukea. Armolahjoista on 1 Kor 12 luvussa ja muistaakseni 14 luvussa on hurmoskielestä mainintaa. KYllä;
Lue 14 luvusta jae 2. ja kolmaskin jae, näet selvän eron kahden asian välillä.
ja jae 4.
jae 19. Jae 22.
Sitten luet jakeet 27 ja 28. Kotona puhua ettei häiritse kokouksia.
Luvusta 14 löytyy, ja en roskaa ja harhaa kirjoitellut.
Kielille pitää olla selittäjä että on hyödyksi siis. Tottakai Jumala on antanut myös profetiaakin toisinaan Apt 21:9 -alkuseurakunnan aikana tarvittiin tietoa. Profetiaa ei ole ellei ole selittäjää ja asia tule ryhmän hyödyksi. Omaksi uskon rakennukseksi ihminen voi saada yksilön tarpeisiin Jumalalta, mutta ei ole profetian lahjaa. Profetian ehto ryhmän hyöty ja sanoma ryhmän hyväksi ja ryhmän tarpeeseen.
Sitten voimme katsoa vielä alkuseurakunnan juhlia ja apostolien lahjoja niissä kun matkalaisia oli kaukaa ja puhuivat vierasta kieltä; >>> Lue >>> Apt 2:4-6,8-11, mm. <<<<<<<< lyhyesti.
Jumala on antanut lahjojaan ensimmäisenä helluntaina. (Apt:1-5) Evankeliumia julistettaessa (10:44-48) ja kätten päälle panemisen kautta. (1 Tim 4:14, 2 Tim 1:6)
Jeesus kastoi "Pyhällä Hengellä ja tulella" (Matt 3:11) joka ilmeni voimallisesti helluntaipäivänä. (Apt 2:1-13) Jumalan lahjat ovat olleet erityisen voimallisiakin ja suuretkin armolahjat toimineet. (10:44-47, 19:6)
Raamattu ei käytä sanaa "henkikaste." Henkikasteella voidaan ymmärtää Pyhän Hengen lahjojen toimintaa ihmisen kautta. Jumala jakaa auliimmin lahjojaan kuin me ihmiset lahjoja lapsillemme. (Luuk 11:13) Kaikki Hengen armolahjat ovat tarkoitettu Kristuksen seurakunnan rakentamiseksi.
(1 Kor 14:12)
Kyllä Hengen lahjoja on, ja uskonpuhdistuksen alussa on tarvittu profetian lahjaakin; Apt 2:17-21.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija- Exap
jarinhotelli kirjoitti:
Hei!
Niin, siis kotona hurmoskieltä jos ei kukaan ymmärrä.
Ei minun Raamattua tarvitse uudelleen lukea. Armolahjoista on 1 Kor 12 luvussa ja muistaakseni 14 luvussa on hurmoskielestä mainintaa. KYllä;
Lue 14 luvusta jae 2. ja kolmaskin jae, näet selvän eron kahden asian välillä.
ja jae 4.
jae 19. Jae 22.
Sitten luet jakeet 27 ja 28. Kotona puhua ettei häiritse kokouksia.
Luvusta 14 löytyy, ja en roskaa ja harhaa kirjoitellut.
Kielille pitää olla selittäjä että on hyödyksi siis. Tottakai Jumala on antanut myös profetiaakin toisinaan Apt 21:9 -alkuseurakunnan aikana tarvittiin tietoa. Profetiaa ei ole ellei ole selittäjää ja asia tule ryhmän hyödyksi. Omaksi uskon rakennukseksi ihminen voi saada yksilön tarpeisiin Jumalalta, mutta ei ole profetian lahjaa. Profetian ehto ryhmän hyöty ja sanoma ryhmän hyväksi ja ryhmän tarpeeseen.
Sitten voimme katsoa vielä alkuseurakunnan juhlia ja apostolien lahjoja niissä kun matkalaisia oli kaukaa ja puhuivat vierasta kieltä; >>> Lue >>> Apt 2:4-6,8-11, mm. <<<<<<<< lyhyesti.
Jumala on antanut lahjojaan ensimmäisenä helluntaina. (Apt:1-5) Evankeliumia julistettaessa (10:44-48) ja kätten päälle panemisen kautta. (1 Tim 4:14, 2 Tim 1:6)
Jeesus kastoi "Pyhällä Hengellä ja tulella" (Matt 3:11) joka ilmeni voimallisesti helluntaipäivänä. (Apt 2:1-13) Jumalan lahjat ovat olleet erityisen voimallisiakin ja suuretkin armolahjat toimineet. (10:44-47, 19:6)
Raamattu ei käytä sanaa "henkikaste." Henkikasteella voidaan ymmärtää Pyhän Hengen lahjojen toimintaa ihmisen kautta. Jumala jakaa auliimmin lahjojaan kuin me ihmiset lahjoja lapsillemme. (Luuk 11:13) Kaikki Hengen armolahjat ovat tarkoitettu Kristuksen seurakunnan rakentamiseksi.
(1 Kor 14:12)
Kyllä Hengen lahjoja on, ja uskonpuhdistuksen alussa on tarvittu profetian lahjaakin; Apt 2:17-21.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijaJari, missä kohden Raamattu käyttää termiä "hurmoskieli" ?
Puhutaan Raamatun termein - kielillä puhuminen on kielillä puhumista. Ja lisäksi, tuo lainaamani jae kyllä selkeästi osoittaa että se mitä kutsut "hurmoskieleksi" ei suinkaan ollut tarkoitettu ainoastaan kotona yksinään tapahtuvaksi:
"Jos kielillä puhutaan, niin puhukoon kullakin kertaa vain kaksi tai enintään kolme, ja yksi kerrallaan, ja yksi selittäköön; mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle."
Jos seurakunnassa sattui olemaan selittäjä paikalla, niin tuo mitä kutsut hurmoskieleksi oli silloin Paavalin mukaan TARKOITETTU seurakunnan kokouksiin - tosin kaksi tai kolme enintään... Hei kiitos!
En suinkaan halvalla laita kenenkään uskoa, ei siitä ole kyse.
En kuitenkaan ajattele että ns. hurmoskieli olisi uskon ja Hengen läsnäolon ehto ja merkki. Että uskon vaatimukset tulisi perustaa ns. hurmoskielen varaan.
On jokseenkin vakiintunut termi ns. hurmoskieli tarkoittaen sellaista kielenkäyttöä jota kukaan ei ymmärrä.
Raamattu sanoo selkeästi että kielelle pitää olla selittäjä.
Muutoin ihminen rakentaa vain itseään ja sellaiset hommat kotona ettei häiritse kokouksia joissa puhutaan selkokieltä.
Syy on selvä; Kielellä jota kukaan ei ymmärrä ihminen rakentaa itseään, ja on omalle uskolle hyödyksi. Profetian lahja on seurakunnan- ei vastaanottajan hyödyksi.
Ihminen voi saada Jumalalta oman uskonsa rakennukseksi paljon yksilöllisesti.
Itsekin joskus koin ihmeellisiä asioita vaikka en ollut uskossakaan.
Annoin Sinulle jakeita, ja 1 Kor 12 ja 14 luvusta selviää kaikki.
Seurakunnan elämää ja toimintaa ei voi perustaa sellaisen kielen varaan jota kukaan ei ymmärrä.
Mikä olisi parempi nimitys kuin "hurmoskieli" -olet oikeassa, se ei ole paras mahdollinen nimitys?
Jos Jumala on ihmiselle antanut jotakin uskonsa tueksi, en minä sitä halvalla laita. Kerroin vain näkemyksen asiasta että seurakunnan kokoontumisille on muu metodi kuin katsella ja kuunnella ihmisten yksilöllisiä kokemuksia- kieltä jota kukaan ei ymmärrä, ja että ns. ko. hurmoskielen köyttö jota kukaan ei ymmärrä ei ole Pyhän Hengen läsnäolon ehto ja ehdoton merkki.
Uskoa ei voi perustaa hurmoksellisuuden varaan jossa ei mitään sanomaa ole.
Tätä tarkoitan. Kansan hurmoksiin kiihottaminen ei ole sellaista toimintaa josta Raamatussa olisi esimerkkiä, tai että joku haluaisi nousta päätä ylemmäksi muita sellaisen puhujana.
Viestiketjun aloittaja antaa ymmärtää että on saanut adventistin mukaansa, ja nyt adventisti olisi vasta jossakin aidossa uskossa kun on puhunut kieltä jota kukaan ei ymmärrä.
Adventtilikkeen teologian uskon perusteet ovat tukevasti Kristus kalliolla.
- Ei transsitilojen varassa.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija
Lisäystä edelliseeni;
"Henkikasteesta" vielä;
Raamattu ei käytä sanaa "henkikaste." Henkikasteella voidaan ymmärtää Pyhän Hengen lahjojen toimintaa ihmisen kautta. Jumala jakaa auliimmin lahjojaan kuin me ihmiset lahjoja lapsillemme. (Luuk 11:13) Kaikki Hengen armolahjat ovat tarkoitettu Kristuksen seurakunnan rakentamiseksi.
(1 Kor 14:12)
Hurmoskielien puhuja rakentaa itseään, - ei seurakuntaa.
Lahjoja saadaan uskossa, (Gal 3:2) rukouksen ja kuuliaisuuden ehdoin. (Luuk 11:13, >>>Apt 5:16-26) Ihmisen pitäisi nähdä itsensä jotakin suorittamassa Matt 28:18-20 missiossa, niin Jumala vahvistaa kykyjä. Sellaista voimaa joka panisi ihmisen liikkeelle ehdoin tahdoin ei missään ole. Kyllä ihminen omalla tahdollaan pitää olla asialla. Uskon alkuunpanija ja uskon kantaja on Ylipappi Hebr 8:1-2, ja Pyhä Henki.
Jokaisella Jumalan omalla on vähintään yksi armolahja, ainakin uskon lahja. (1 Piet 4:10)
Pyhä Henki itse on lahja jokaiselle vilpittömälle uskovalle (Apt 2:38, 10:45, 11:16-17)
Jeesus opetti Hengen toimivan tuulen tavoin (Joh 3:8) jolloin Hengen vaikutus näkyy lähinnä muutoksessa ihmisessä uudestisyntymisen myötä ja Hengen hedelmien seurauksina. (Gal 5:22-25)
Pyhä Henki asuu kuuliaisissa uskovissa ja uskovien keskellä. Ihminen on Pyhän Hengen temppeli. (Matt 18:20, Hagg 2:5, Room 8:9-11-17, Ef 2:22, 1 Kor 3:16, 1 Kor 6:19) Jumalan lain noudattaminen tarkoittaa kuuliaisuutta.
Lain noudattaminen on aitojen ja oikeiden Hengen lahjojen esiintymisen ehto ja tunnusmerkki. (1 Joh 2:3-5, 5:3, Jaak 2:10-12, Matt 5:17-18)
Synnintekijä siis ei voi lahjoja saadakaan. Kuuliaisuus on ehto. Laki opettaa synnin, ei lailla muuta virkaa; Room 3:20,31. Paholaisenkin kautta tapahtuu suuriakin ihmetekoja eksytystarkoituksessa siellä missä Jumalan laki ei ole pyhä. (Ilm 13:12-13)
Maailmassa ihmiset käyttävät lahjojaan usein synnin palvelukseen.
Armolahjoissa on kyse lähimmäisten hyväksi tehtävästä kristillisestä työstä. (Matt 28:18-20.) -Toiminnasta joka rakentaa ja hyödyttää seurakunnan toimintaa. >Ei omilla lahjoillaan pullistelua. Jumala ei anna Hengen lahjojaan pullistelua varten.
Profeetta Joel ennusti armolahjojen elpyvän ajan lopulla. (Joel 3:1-5, Apt 2:17-21) Tämä alkoi toteutua jo apostolien aikoina. (Apt 2:17-21,38-41, 1 Kor 12:1-12) Armolahjojen olemassaolo on loogista, koska seurakunnalla on tehtävänään ihmiskunnan- ja Raamatun historian ehkä tärkein työ. > (Ef 4:1-16, Apt 1:8)
“Teillä on armolahjojen koko rikkaus odottaessanne Jeesuksen Kristuksen ilmestymistä. (1 Kor 1:7)
Raamattu kehottaa pitämään profetian armolahjan sanan arvossa. > (2 Tess 5:20-22, 2 Piet 1:19-21, Room 12 luku)
Profetian Hengen lahja tarkoittaa Jumalan suoraa sanomaa ihmiselle ilman välikäsiä. (Apt 21:9) Opettajan lahja on eri lahja. Kielillä puhumisenkin lahja on eri lahja kun profetoimisen lahja. Profetian lahja on harvinainen koska ei ole halukkaita vastaanottajia, pyhittyneitä palavia uskovia.
>>> Tarpeellinen pelastusoppi ei ole kenellekään liian vaikea, ja kristinuskon perusaervot selviää lukaisella Uusi Testamentti läpi.
Uusia näkökulmia jokaisella maallikolle ja teologille löytyy tutuistakin asioista läpi elämän. Seurakunnat ovat haaleita ja viileitä Laodikean seurakunnan tapaan. (Ilm 3:14-22)
Raamatussa on tarpeellinen pelastusoppi. Profetian kautta Jumala on antanut ajan saatossa silloin kun tarvittu.
Profetian lahja on harvinainen koska ei ole halukkaita vastaanottajia, ja tarpeellinen tieto on annettu jo.
Henki ei voi toimia siellä missä Jumalan laki kielletään. Lakia vastaan hyökätään ajan lopulla ja läpi koko pelastushistorian on ollut kyse Jeesuksen Kristuksen ja Jumalan lain arvovallasta. (Ilm 12:17)
”Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon että antoi ainoan poikansa ettei yksikään joka Häneen uskoo joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.” Joh 3:16
Jeesus on rakkaus. Joka uskoo Jeesukseen saa elää.
Usko Jeesukseen tarkoittaa myös että ihminen hyväksyy Jeesuksen opetuksen.
"Jeesustelu ja kaatuilu" ei ole välttämättä aina asia joka antaisi ihmiselle kestävän uskon. Uskonelämään liittyy päivittäistä ratkaisua Jumalan puolelle arkipäivän asioissakin; Hebr 12:14 että kaikessa olisi Jumalan kanssa sovussa.
Ylipapin läsnäolosta kertoo Hebrealaiskirje. >>> Rakkaus-suhde Jeesukseen ja taivaallisiin asioihin- Jumalan Pyhään Raamatun sanaan-
Jumalan siunausta
Jari Laurila
keskustelijaVielä;
Adventtiliikkeen uskoon liittyy uskon metodiksi Jeesus Kristus ja pyhitys.
Hengen lahjoista ei adventtiliikkeessä ajatella että hurmoskielen puhuminen, taikka tilaisuudet joissa kaatuillaan olisivat uskon Hengen tunnusmerkki ehtona, siis ehtona.
Tilaisuudet joissa kaatuillaan voi olla joillekin ihmisille kiinnostuksen osoitus, ja Jumala auttaa kenet tahtoo ken myöntyväinen Jumalalle jos ihminen haluaa Herran yhteydessä riippua. Yksilöllistä. En usko että kaatuileminen ja hurmos olisi ollut monenkaan kestävän uskon lähde. Uskoon liittyy olennaisena syntien hylkääminen- synnin suru Jumalan edessä -aito synninsuru johtaa anteeksiantoon ja kääntymiseen, ei kaatuileminen tai muukaan hurmos.
Kristuksen- Jumalan Hengen yhteydessä pysyminen -jatkuvat uskonratkaisut käytännön uskonelämässä-
Usko on vakaumus, joka ei ole pelkkä mielipide, vaan elämän ja kaiken toiminnan määräävä periaate. Uskovainen uskoo ja luottaa Jumalaan, joka on luomakunnan suunnittelija ja valmistaja. Jumala on kaikkivoipa ja kaikkitietävä, ja ohjaa Pyhän Henkensä kautta niitä jotka tahtovat Jumalan Hengen hallitsevan elämänsä suuntaa. Taivaallinen Isä tahtoo luotujensa parasta. (Hebr 11:6, Luuk 13:34)
Usko on lujaa luottamusta siihen että Jumalan lupaukset täyttyvät, ja että Jumalan sana Raamattu on totta. (Hebr 10:23, 2 Piet 1:21) Ilman uskoa ja uskon aiheuttamia tekoja usko on kuollutta, vain suun tunnustusta, tai “muodollista kristillisyyttä” eli kirkon kirjoilla olemista ilman vakaumusta. (Jaak 2:17-20)
Kun ihminen tulee synnintuntoon, hän katuu, ja kääntyy hyläten menneen ja ottaa vastaan pelastuksen armosta vapaana Jumalan lahjana. (Ef 2:8-9) Uskomalla ihminen saa-, ja kokee syntinsä anteeksi, jolloin kaikki synnin ovat unohdettuja, ja Kristuksen vanhurskaus luetaan ihmisen hyväksi. (Room 1:17, 3:22, 28, 4:5, 5:1, Gal 2:16) Uskon kautta on pääsy armoon. (Room 5:2)
Uskovainen on kuuliainen. Pelastusta ei ansaita kuuliaisuudella, mutta kuuliaisuus ja uskon teot ovat uskon tuottamia hedelmiä. (Jaak 2:14-26, Matt 3:8, 5:16, 7:15-23, Ef 2:8-9) Pyhittynyt sydän on rakkaudessa Jumalaan, niin että ajatukset, halut, tunteet, teot, ovat sopusoinnussa Jumalan tahdon kanssa. Pyhittynyt sydän on sovussa Jumalan säädösten ja -lain kanssa. (1 Joh 2: 3-5, Ilm 14:12) Ilman pyhitystä kukaan ei näe elämää. (Hebr 12:14, Room 6:22-23, 1 Kor 1:30, 2 Kor 7:1, 1 Tess 4:3,7) Ihminen mukautuu molemminpuolisessa rakkaudessa Herransa kanssa yhä lähemmäksi Kristuksen kaltaista luonnetta. Ihminen muuttuu aina sen Kaltaiseksi mitä katsoo ja ihailee. Ihmisestä voi näin tulla pyhittynyt välikappale Jumalan työssä. (Apt 26:18)
Usko luottaa Jumalan sanaan, voimaan ja rakkauteen. (Ps 106:12, Kol 2:12, 1 Joh 4:16, Gal 5:6) Usko on uskoa Jeesukseen. (Apt 16:31, Joh 14:1, 6:69, 1 Joh 3:23) Uskosta vanhurskas saa elää. (Room 1:17, 4:13, Gal 2:20, 2 Kor 5:7)
“Käy uskon jalo kilpailu, ja voita omaksesi ikuinen elämä, johon sinut on kutsuttu” (1 Tim 6:12, 1 Joh 5:4)
(2 Kor 5:7, Jaak 1:6, 1 Tim 2:15, 1 Piet 5:9, 1 Tim 3:13, Jaak 2:1,5, Hebr 11:13, Ef 2:12-13, 2:12, Joh 8:44, Joh 3:36, 3:18,
Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta. (Room 10:17)
1 Tim 3:16
Hengen lahjat ovat seurakunnan rakennukseksi ja hyödyksi- siis ryhmän hyödyksi. Tätä merkitsee armolahjat. Jumala on yksilön uskon tueksi antaa hyvinkin ihmeellisiä kokemuksia yksilöllisesti. Niitä ei voi pitää uskon vaatimuksena toiselle ja kolmannelle persoonalle. Hengen lahjat eivät ole koskaan ihmisen oman ylepeyden rakennukseksi; Ef 2:7-9, 1 Kor 12.
- Kiitos keskustelusta!
Jumalan siunausta
Jari Laurila
keskustelijaItse olen kertonut tälläkin palstalla jo varmaan muutaman kerran siitä, kun puolisoni kuului lapsena ja nuorena helluntaiseurakuntaan. Kasteen jälkeen ei ruvennut kuulumaan kielilläpuhumisen armolahjaa ja nuorten leirillä, kaikki nuoret, joilla ei tätä lahjaa ollut, laitettiin polvirukoukseen "hokemaan" kiitos Jeesus. Ja nuorisopastori määräsi, että niin pitkään hoette "kiitos Jeesus", että rupeatte puhumaan kielillä. En tiedä, tehosiko tuo kovin moneen nuoreen, mutta mieheni ei kuitenkaan ruvennut puhumaan kielillä ja kun hän tuli täysi-ikäiseksi, he erosi tuosta liikkeestä, vaikka edelleen osa hänen sukuaan haluaa sinne kuulua. Kielilläpuhuminen on myös "avain" tiettyihin virkoihin karismaatikoiden seurakunnissa. Ennen ei esim. päässyt lukemaan pastoriksi tai vanhimmistoon, jos tuota armolahjaa ei ollut. Siitä ei oltu kiinnostuttu, onko henkilöllä kutsumus pastorin tai vanhimman virkaan. Sinänsä jännä asia, kun joudumme tekemään Jumalalle tiliä, niistä lahjoista ja leivisköistä, jotka meille on annettu, ei niistä, mitä Pyhä Henki ei ole meille antanut.
1 Kor 12: 7. Hän antaa Hengen ilmetä itse kussakin erityisellä tavalla, yhteiseksi hyödyksi. 8 Yhden ja saman Hengen voimasta toinen saa kyvyn jakaa viisautta, toinen kyvyn jakaa tietoa, 9 toiselle sama Henki suo uskon voiman, toiselle parantamisen lahjan, 10 joku saa voiman tehdä ihmeitä, joku profetoimisen lahjan, joku kyvyn erottaa eri henget toisistaan, joku kielillä puhumisen lahjan, joku taas kyvyn tulkita tällaista puhetta. 11 Kaiken tämän saa aikaan yksi ja sama Henki, joka jakaa kullekin omat lahjansa niin kuin tahtoo.
http://www.endtime.net/finsk/karisma.htm
http://www.nykyaika.fi/2015/06/08/kielillapuhumisen-lahja-1-kor-14/Tuntuu koko ajan siltä että adventisteille kielilläpuhuminen on taakka ja piikki lihassa. Muutenkin adventistien uskonelämä on taakka, koska adventisti kuluttaa huomattavasti enemmän selittelyyn aikaa kuin moni muu uskova. Advenstistin täytyy omaa uskonsa vajavuutta selitellä, kuin se tukisi sitä että usko on heikko. Se heijastuu heti siinä että demonisoidaan sellainen uskonharjoittaminen, jossa on hiukankin yliluonnollisuutta mukana. Kuitenkin adventistit puhuu Jumalan ihmesitä omassa elämässään, vain valitettavan usein sapatinvieton kautta. Siksipä kielillä puhuminen on advenstisteille kuin itseltä puuttuva maallinen mammona, jota kateellisena solvataan jos jollain sellainen on. Kuitenkin ihmisviisaus, kielillä puhuminen ja profetointi ovat katoavaista ja vain profetoinnin armolahjaa kehotetaan erityisesti rukoilemaan. Nämä kolme armolahjaahan katoavat kun Jeesus palaa maan päälle perustamaan tuhatvuotista valtakuntaansa.
- tuhatvuosikausi
Ei tuhatvuotista valtakuntaa, vaan tuhatvuosi kausi.
- pyhpyh
Voit viedä ne väärät henki-ilmiöt mukanasi.
- 1234567---
Ja höpön höpön. Jeesus ei palaa perustamaan maanpäälle 1000-vuotista valtakuntaa. Jumalan pyhät ovat 1000-vuotta taivaassa. Älä sekoile !
- omituinensaivartelija
1234567--- kirjoitti:
Ja höpön höpön. Jeesus ei palaa perustamaan maanpäälle 1000-vuotista valtakuntaa. Jumalan pyhät ovat 1000-vuotta taivaassa. Älä sekoile !
...ja perustelut sitten!!! Ilman perusteluja sanat ovat kuin Tolkien tarinat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663235
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai272293Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681859Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t281775Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161411- 281381
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61276Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja291261Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101187Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu631177