Monimuotoinen Alma Manu
Kun aloitin työni Aamulehdessä vuosituhannen vaihteessa, Tamperetta riepotteli runsasluminen myrsky. Kahlatessani hangessa ja tuiskussa olin menettää toivoni. Tulin kotiin 40 ylimääräisen lehden kanssa: en ollutkaan jakanut lehtiä kaikille tilaajille. Tyttöystäväni auttoi löytämään kadonneet postilaatikot.
Seuraavana aamuna ajattelin, että lehdet tai myrsky eivät minua nujerra. Ehkä minusta löytyy sitä samaa sisua kuin suomalaisillakin on. Ja nyt ajattelen, että haluan jatkaa työtä niin kauan kuin kroppa kestää.
Olen työskennellyt Aamulehden varajakajana nykyisessä Alma Manussa reilut 10 vuotta. Lähes saman verran kuin olen asunut Suomessa. Lähtöisin olen Uruguaysta. Olen asunut paljon ulkomailla, seilannut meriä merimiehenä ja maita muusikkona. Tuona aikana ehdin kyllästyä matkustamiseen ja hotelleihin. On hyvä, että ihmisellä on oikea koti.
Aamulehden ja Alma Manun jakajaksi pääsin melko mutkattomasti. Ystäväni näki työnhakuilmoituksen
lehdessä ja vinkkasi minulle. Soitin Aamulehteen, pääsin haastatteluun ja melko pian aloitin työt. Ei ole ihan itsestään selvää, että suomalainen yritys ottaa vuoden verran maassa asuneen ja suomea taitamattoman töihin. Varajakajana niin Tampere kuin sen lähialueetkin ovat tulleet tutuiksi. Nostan hattua niille jakajille, jotka pyöräilevät kesät talvet. Itse jaan lehdet autolla. Työ on hyvin itsenäistä. Pidän siitä, ettei kukaan hengitä niskaan, vaan saan olla oma pomoni.
Alma Manussa, ainakin täällä Tampereella, on melko monta englanninkielistä jakajaa. Varsinaisen työni ohella opetan englanninkielisille jakajille sähköisen jakokirjan käyttöä ja opastan uusia jakajia heidän reiteillään. En ole varma, miksi juuri minut on valittu tähän tehtävään. Sitä pitäisi kysyä päälliköiltä, mutta ainakin se tuo mukavaa vaihtelua työhön.
Alberto Silva
Lehdenjakaja
Alma Manu Oy
---------------------------------------------------------------------
Ja totuus on se että jakajat jättävät ilmaisjakelumainokset ym jakamatta! esim MORO lehti joka pitäisi ilmestyä Tampereella joka torstai kaikille halukkaille jätetään kylmästi jakamatta. Pinot löytyvät roskalaatikoista. Jakajille kyllä kelpaa näistä korvaus, mutta työstä laistetaan. Mainostajiien rahat kyllä kelpaavat Alma Medialle, mutta laiskuus on saanut yliotteen jakajien keskuudessa. Omalla asuinalueella jakaja on myös maahanmuuttajataustainen. Alma Manun työnjohton välinpitämättömyys hoitaa asioita on yksi syy siihen miksi mainostajien kannattaa boikotoida Alma Median toimintoja.
ALMA MEDIA OY
5
402
Vastaukset
- Ruutusumussa
Kovin niukalti on uutisia euroopan maista,vaikka ALMA on siellä monessa maassa raportoimassa.Läpinäkyväisyys hieman himmeätä ?
- ItseVienMorotRoskiin
Itseäni ei haittaisi vaikka ne pari öyröä kuussa jota maksetaan moron jakamisesta jäisi tulematta kun en niitä moroja jaa, en ennen kuin jakoaikaa lisätään peittojakelupäivinä vähintään tunnilla. Olen muutaman kerran jakanut näitä peittojakeluita eikä niitä kaikkia lehtiä millään saa jaettua ennen kello kuutta aamulla, jolloin vihaiset tilaajat, varsinaiset asiakkaat, alkavat jo soitella että missä viipyy.
Vaihtoehtona olisi jakaa ensin aamulehdet ja sitten toisella kierroksella morot, mutta ei kukaan täysjärkinen lähde vaikkapa pyörällä heittämään toista samanlaista helvetillistä kierrosta mainoksien ja ilmaisjakelulehtien takia. Itse olen etuoikeutetussa tilanteessa ja minulla on auto ja jaan pääasiallisesti omakoti ja rivitaloasuntoja joten olen vain laiska läski suomalainen kun en joka rivillä jaksa avata sitä peräkonttia, jonne mainos ja moroniput on pakko laittaa kun muu auto on täynnä aamulehtiä, ja sieltä sitten jakaa niihin yksittäisiinkin lootiin joissa ei ole mainoskieltoa. Olen samaa mieltä että kun kerran maksetaan niin työ tulisi tehdä, ei vaan hirveesti motivoi nähdä sitä "lehti puuttunut" ilmoitusta puolesta oisoitteista seuraavana päivänä, kun ei lehti ole tuprahtanut aamupöytään ennen kuutta. Itsellä menee hyvin tutulla autopiirillä kahdeksaan aamulla jakaa peittojakelut ja aamulehdet, hieman kiristää tulla kotiin ja nähdä kun oman alueen jakaja taas tälläkin viikolla jättänyt moron tuomatta.
Kiitos ja anteeksi avautumisesta. Ja anteeksi jos on sekavaa palasin juuri piiriltäni.- ItseVienMorotRoskiin
Albertolle vielä täydet pisteet, loisto jätkä. Minutkin aikoinaan perehdytti ensimmäisille piireilleni. Hyvä että joku jaksaa niitä paskalehtiäkin jakaa :) ansaitset enemmän kuin tässä työssä teet
- Moroton
Joo, jakamatta on Moro taas kesäkuussa 2.6.2016.
- Yrittäjien_puolella
En tiedä läskeistä suomalaisista mitään, mutta yrittäjät ovat maksaneet nuo ilmaiseksi jaettavat Moro -lehdet. Jakopiirien koosta ja siitä, mitä jakajille työstä maksetaan on taas sitten aivan toinen asia, eikä siitä pidä lukijaa syyttää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.2926526Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652039- 1801780
- 1191251
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151247Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181681153Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71126RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j521025Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411011Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288962