Aluvanteissa aina kantit kraapittu rotvalleihin

JulliKavonKulma

Kuinka te niillä autoilla ajelette - nimittäin mulla ollut viimeisissä 10 autossa kaikissa aluvanteet ja ei mulla semmosia kraapuja tule. Oikeestaan kysyn miten se homma tapahtuu et vanteen kantti on ainakin osittain ku rälläkällä vedetty?

27

2804

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uteliaana_olen

      Miten rälläkällä vedetään?
      Leikkauksen ja hiomisen ymmärrän, mutta vetäminen...

      • teinitEiTykkää

        riippuu paljon vanteen reunasta ja itse renkaasta. Jos on fiksu yhdistelmä, niin silloin ei vanne osu ensimmäisenä kiville, vaan rengas ja silloin kerkiää pelastamaan vanteet.


      • Kirkkovene

        Itselläni on 55-profiiliset läskit jotka eivät vanteia suojaa.
        Sietää olla varovainen.


      • onhan.läskit

        Onhan tosi läskit. Siis 55-sarjaa, ohhoh kun on läskit.


      • kulmahiomakoneToimii

        hiontalaikalla voi vetäistä sivut paljaiksi, oletko koskaan pitänyt rälläkkää kädessäsi?


      • heheehehehhe
        onhan.läskit kirjoitti:

        Onhan tosi läskit. Siis 55-sarjaa, ohhoh kun on läskit.

        No on se 85 verratuna ::D


    • kitise.siellä

      Renkaat ja vanteet-palstalle.

    • jepjepsss

      No sehän riittää että vaimo ajaa autolla välillä. Vanteet rikki, eturekisteri kilpi mutkalla ja takapuskuri naarmutettu. Mihinkään ei ole osunut..

    • Palanvanteesta

      SEhän riippuu paljon renkaan ja vanteen leveyksistä toisiinsa nähden ja onko renkaassa ns. suojareunaa, eli jos rengas hieman leveämpi, niin ei kolhiudu varovaisesti kanttikiven viereen ajaessa. Jos toisinpäin, niin ajan kysymys koska haukkaa...

    • EiHuolta

      Sattuuhan sitä, vanteet ne vaan on. Keskityn vaikeampien asioiden voittamiseen elämässäni.

    • voihan_kanttikivi

      Ennen 80-luvullahan autoissa oli isot ja sileät pölykapselit jotka jo muutamassa vuodessa oli ajettu katukiveyksiin kiinni, rikki ja hirveille naarmuille. Niinpä jo 90-luvulla niissä oli jotkut halpis-tarvikemuovikapselit mitkä näytti hirveiltä kauniisiin alkuperäisiin verrattuna.
      Esimerkiksi Toyota Corolla SE varustetaso vm. 1983-87, Toyota Camry 1986-91, Mazda 626 GLX 1983-85, Honda Accord 1985-90 ja uudemmatkin, ym. Joissakin oli myös peltivanteiden reunoissa krominen kehysrengas mikä lommoontui myös herkästi, esim. Nissan Sunny 1,5 GL 1982-86 ja Mazda 323 1,5 SDX Saloon 1981-85.
      Nämä oli tietysti paljon halvempia uusia kuin nykyajan aluvanteet mutta helpoimmalla tietysti pääsisi jos ei ajaisi autoa kanttikiviin. Vanteen tai kapselin naarmuuntumisen lisäksi myös ohjauskulmat saattavat muuttua ja se on jo pahempi juttu kun renkaatkin kuluvat sitten ennenaikaisesti ja auton käytös voi olla epävakaata.

      • vanteet.erikoisalaani

        Oliko Nissan Sunny 1,5 SGL mallissa kanssa sellaiset, entä sen farmarimallissa vm-87, myös SGL.
        Entä Corollan vm-82 sellaiset, vai oliko se varustelematon.


      • jfsdklfjsdlfsdkj
        vanteet.erikoisalaani kirjoitti:

        Oliko Nissan Sunny 1,5 SGL mallissa kanssa sellaiset, entä sen farmarimallissa vm-87, myös SGL.
        Entä Corollan vm-82 sellaiset, vai oliko se varustelematon.

        Sunny SGL mallissa oli muistaakseni muoviset täyskapselit alunperin. Farmarimallia en tiedä olleen SGL varustetasolla Suomessa, lisäksi vm. -87 korimalli oli jo vaihtunut uudempaan vuonna 1986, paitsi että farmaria oli myös vanhempaan 1982-86 Sunnyyn pohjautuvana 1,3 DX mallina jossa oli tavalliset peltivanteet ilman kromikehyksiä ja tämä oli muutenkin varsin riisuttu malli, esim. ajovalot olivat pyöreät normaalin Sunnyn nelikulmaisten sijasta.

        Corolla vm. 1982 oli takavetoinen ns. "DX" Corolla eikä siinäkään muistaakseni alunperin ollut mitään kromikehyksiä saati täyskapseleita, tavalliset peltivanteet vaan. Tosin 1,6 litraisesta versiosta en ole ihan varma, yleensähän nämä olivat 1,3 koneella. Varustetaso taisi olla Super ja DX joista Super oli karumpi.
        Corollahan vaihtoi etuvetoon porrasperänä ja viistoperäisenä Liftbackina vuonna 1983 jolloin tuli mm. se SE varustetaso jossa oli ne sileät täyskapselit. Muita varustetasoja oli muistaakseni Super, DX ja sitten se SE.

        Farmari Corolla oli edelleen takavetoinen ja pohjautui edeltävään takaveto "DX" Corollaan.
        Lisäksi tuli tunnetulla AE86 (vrt. nykyään Toyota GT86) korimallikoodilla oleva kaksiovinen Coupe takavetoisena 1,6 DOHC 16-valve koneella mutta se oli eri sarjaa verrattuna vanhaan takaveto-Corollaan ja jäi Suomessa harvinaiseksi.

        Pystyperäinen Corolla FX tuli vuonna 1985 ja samalla 1,3 moottori muuttui 12-venttiiliseksi eli kolme venttiiliä sylinteriä kohden. Vähän myöhemmin samana vuonna porrasperä ja Liftback saivat kasvojenkohotuksen vaikka jo alkuperäistä mallia myytiin 12-venttiilisellä moottorilla 1985 alkupuolelta asti.
        Corolla sedania oli 1984 tai 1985 Shadow -nimisenä erikoismallina jonka ulkovärinä oli tummanharmaa aina niitä täyskapseleita myöten.

        80-luvulla vakiovanteet ainakin Suomessa oli niitä peltivanteita pölykapseleilla tai ilman, aluvanteet oli pääsääntöisesti lisävarusteita. Muistan esim. joko TL tai TM koeajon 1985 Honda Accordista jota moitittiin muovisista täyskapseleista että vielä tässäkään hintaluokassa ei saa aluvanteita vaan muovikapselit :D
        Kyseisen Accordin kapselitkin tosin olivat varsin komean näköiset.


    • vitunidiootipaskaamikset

      Vain amiskakarat hankkii autoon sellaiset leveät matalaprofiilirenkaat, että vanteet osuu rotvalliin ennen gummia.

    • Alumiinivanne

      Aloittaja, osta uusi auto, ei oo vanteet naarmuilla. Jos on fyffet finito, käytetty auto, älä itke naarmuista. Persaukinen runkkari taidat olla. Mene töihin, vellimuna.

    • Tallissako

      Vtullakaan estä jos kaupungissa pysäköi. Mulla kalliit vanteen, mutta niin vain raapinut katukiveen!

      • Volframiako

        Ei siihen hinta vaikuta, vaan leveyksien suhde...


      • Rällä_Källä

        Ei pidä ajaa niin lähelle kadun reunuskiviä.


      • eivoimitään
        Rällä_Källä kirjoitti:

        Ei pidä ajaa niin lähelle kadun reunuskiviä.

        Juuri kerroin, että niin vain sattuu joskus, kun vaikka taskuparkkeihin usein. Jossain on vielä liian korkeat reunakivet,. Eihän tulisi yhtään kolariakaan: jos, niitä ei saa ajaa, kolareita!


    • kulutustavaraa

      Pullero renkaat alle, säilyy vanteet kanttari viidakossa! Tai pieni vanne ja iso kumi tai lähet Valmetilla kylille!

    • rahat_ja_järki_loppu

      Se tapahtuu sillai, että on leveät vanteet ja laiha lompakko. Joten pitää ostaa pari pykälää kampeammat renkaat kuin ao. vanteille kuuluisi.

      No, joidenkin teinien (tai sellaisen asteelle jääneiden) mielestä on hianoo, kun vanteen reuna törröttää sormenleveuden kumin ulkopuolelle. Eli tehdään tätä tarkoituksellakin. Tosin siinä sivussa säästyy rahaa renkaiden hinnassa.

      • kslfjksdljfsdkgj

        Ei varmaan säästy, sellaiset renkaat pitää tietysti olla spesiaalirenkaat eikä tavallinen käy. Niinhän nuoriso maksaa ylimääräistä farkuistakin että saa tehtaalla revityt ehjien sijasta...


      • halpa_ratkaisu
        kslfjksdljfsdkgj kirjoitti:

        Ei varmaan säästy, sellaiset renkaat pitää tietysti olla spesiaalirenkaat eikä tavallinen käy. Niinhän nuoriso maksaa ylimääräistä farkuistakin että saa tehtaalla revityt ehjien sijasta...

        Haloo, renkaat on ihan normaalit. Siis nimeomaan normaalit eli otetaan joku 185 mm leveä tms. tavisauton rengas ... joka on vieleä kohtuu halpakin, kun niitä paljon myydään ... ja pingotetaan tämä sitten 7½" leveälle vanteelle, mihin oikeasti kuuluisi 235 tjsp leveä kumi. Vanteelle todellakin pystyy laittamaan useampaa eri kokoa (leveys ja/tai profiilisuhde) olevia kumeja.

        Rahallinen säästökin on merkittävä. Merkkirenkeista puhuttaessa jo 205 ja 225 leveiden renkaiden hinnassa voi olla reilun satasen ero per rengaskerta ja hinta vaan nousee koko ajan jyrkentyvällä kulmakertoimella, kun leveys kasvaa. Vaikka siis verrataan saman vannekokoa (esim. 17"), saman merkin ja mallin renkaita. Osatekijänä on, että leveyden kasvaessa tuppaa nopeusluokkakin kasvamaan "automaattisesti".

        Eli kun on ostettu muodikkaan leveät vanteet ja moiseen käytetty tonni, niin sitten ei enää olekaan laittaa toista tonnia kesärenkaisiin ja kolmatta talvirenkaisiin -> ostetaan jotkin "mustat ja pyöreät" kiinankumit (merkkiä gängbäng) ja/tai pingotetaan vanteelle leveydeltään parikymmentä milliä suositeltua kampeampi kumi. Jolloin rengas ei sitten yhtään vanteen reunaa suojaa ja matalapofiilissahan se vanteen reuna ei montaa senttiä maan pintaa korkeammalla killu -> ottaa helposti kontaktia.

        Plus sitten nämä sankarit, joiden mielestä on hianoo, kun pigotetaan 8" leveälle vanteelle pari tuumaa kapeampi rengas .... jää jopa sormenleveys paljasta vannetta irvistämään.


    • onaboy

      235/70 15 ei säry vanteet!

    • Anonyymi

      No siis on mul 3 autos menny kantit ihan ku rälläkäl vedettäis ku olin nuorena viel vähä holtiton liikenteessä noin 5 vuoden aikana mutta viimeisissä 4 autossa ei oo ollu mitää muutako vikavaloi siellä sun täällä mittaristos mut viimeisin vw sportteri on kestänyt jo 4 vuotta ja ajan sillä ku hullu mutta tosi jämäkät kiihdytykset nii kyl auto kiittää👍

      • Anonyymi

        Ja tuon sitten päätit kirjoittaa 10 vuotta vanhan ketjun jatkeeksi. Olet Talent.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6605
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2275
    3. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1857
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      84
      1245
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1032
    6. Mitä haluaisit nähdä

      Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      82
      927
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

      Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      833
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

      Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      830
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      147
      757
    Aihe