Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Aluvanteissa aina kantit kraapittu rotvalleihin

JulliKavonKulma

Kuinka te niillä autoilla ajelette - nimittäin mulla ollut viimeisissä 10 autossa kaikissa aluvanteet ja ei mulla semmosia kraapuja tule. Oikeestaan kysyn miten se homma tapahtuu et vanteen kantti on ainakin osittain ku rälläkällä vedetty?

25

2170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uteliaana_olen

      Miten rälläkällä vedetään?
      Leikkauksen ja hiomisen ymmärrän, mutta vetäminen...

      • teinitEiTykkää

        riippuu paljon vanteen reunasta ja itse renkaasta. Jos on fiksu yhdistelmä, niin silloin ei vanne osu ensimmäisenä kiville, vaan rengas ja silloin kerkiää pelastamaan vanteet.


      • Kirkkovene

        Itselläni on 55-profiiliset läskit jotka eivät vanteia suojaa.
        Sietää olla varovainen.


      • onhan.läskit

        Onhan tosi läskit. Siis 55-sarjaa, ohhoh kun on läskit.


      • kulmahiomakoneToimii

        hiontalaikalla voi vetäistä sivut paljaiksi, oletko koskaan pitänyt rälläkkää kädessäsi?


      • heheehehehhe
        onhan.läskit kirjoitti:

        Onhan tosi läskit. Siis 55-sarjaa, ohhoh kun on läskit.

        No on se 85 verratuna ::D


    • kitise.siellä

      Renkaat ja vanteet-palstalle.

    • jepjepsss

      No sehän riittää että vaimo ajaa autolla välillä. Vanteet rikki, eturekisteri kilpi mutkalla ja takapuskuri naarmutettu. Mihinkään ei ole osunut..

    • Palanvanteesta

      SEhän riippuu paljon renkaan ja vanteen leveyksistä toisiinsa nähden ja onko renkaassa ns. suojareunaa, eli jos rengas hieman leveämpi, niin ei kolhiudu varovaisesti kanttikiven viereen ajaessa. Jos toisinpäin, niin ajan kysymys koska haukkaa...

    • EiHuolta

      Sattuuhan sitä, vanteet ne vaan on. Keskityn vaikeampien asioiden voittamiseen elämässäni.

    • voihan_kanttikivi

      Ennen 80-luvullahan autoissa oli isot ja sileät pölykapselit jotka jo muutamassa vuodessa oli ajettu katukiveyksiin kiinni, rikki ja hirveille naarmuille. Niinpä jo 90-luvulla niissä oli jotkut halpis-tarvikemuovikapselit mitkä näytti hirveiltä kauniisiin alkuperäisiin verrattuna.
      Esimerkiksi Toyota Corolla SE varustetaso vm. 1983-87, Toyota Camry 1986-91, Mazda 626 GLX 1983-85, Honda Accord 1985-90 ja uudemmatkin, ym. Joissakin oli myös peltivanteiden reunoissa krominen kehysrengas mikä lommoontui myös herkästi, esim. Nissan Sunny 1,5 GL 1982-86 ja Mazda 323 1,5 SDX Saloon 1981-85.
      Nämä oli tietysti paljon halvempia uusia kuin nykyajan aluvanteet mutta helpoimmalla tietysti pääsisi jos ei ajaisi autoa kanttikiviin. Vanteen tai kapselin naarmuuntumisen lisäksi myös ohjauskulmat saattavat muuttua ja se on jo pahempi juttu kun renkaatkin kuluvat sitten ennenaikaisesti ja auton käytös voi olla epävakaata.

      • vanteet.erikoisalaani

        Oliko Nissan Sunny 1,5 SGL mallissa kanssa sellaiset, entä sen farmarimallissa vm-87, myös SGL.
        Entä Corollan vm-82 sellaiset, vai oliko se varustelematon.


      • jfsdklfjsdlfsdkj
        vanteet.erikoisalaani kirjoitti:

        Oliko Nissan Sunny 1,5 SGL mallissa kanssa sellaiset, entä sen farmarimallissa vm-87, myös SGL.
        Entä Corollan vm-82 sellaiset, vai oliko se varustelematon.

        Sunny SGL mallissa oli muistaakseni muoviset täyskapselit alunperin. Farmarimallia en tiedä olleen SGL varustetasolla Suomessa, lisäksi vm. -87 korimalli oli jo vaihtunut uudempaan vuonna 1986, paitsi että farmaria oli myös vanhempaan 1982-86 Sunnyyn pohjautuvana 1,3 DX mallina jossa oli tavalliset peltivanteet ilman kromikehyksiä ja tämä oli muutenkin varsin riisuttu malli, esim. ajovalot olivat pyöreät normaalin Sunnyn nelikulmaisten sijasta.

        Corolla vm. 1982 oli takavetoinen ns. "DX" Corolla eikä siinäkään muistaakseni alunperin ollut mitään kromikehyksiä saati täyskapseleita, tavalliset peltivanteet vaan. Tosin 1,6 litraisesta versiosta en ole ihan varma, yleensähän nämä olivat 1,3 koneella. Varustetaso taisi olla Super ja DX joista Super oli karumpi.
        Corollahan vaihtoi etuvetoon porrasperänä ja viistoperäisenä Liftbackina vuonna 1983 jolloin tuli mm. se SE varustetaso jossa oli ne sileät täyskapselit. Muita varustetasoja oli muistaakseni Super, DX ja sitten se SE.

        Farmari Corolla oli edelleen takavetoinen ja pohjautui edeltävään takaveto "DX" Corollaan.
        Lisäksi tuli tunnetulla AE86 (vrt. nykyään Toyota GT86) korimallikoodilla oleva kaksiovinen Coupe takavetoisena 1,6 DOHC 16-valve koneella mutta se oli eri sarjaa verrattuna vanhaan takaveto-Corollaan ja jäi Suomessa harvinaiseksi.

        Pystyperäinen Corolla FX tuli vuonna 1985 ja samalla 1,3 moottori muuttui 12-venttiiliseksi eli kolme venttiiliä sylinteriä kohden. Vähän myöhemmin samana vuonna porrasperä ja Liftback saivat kasvojenkohotuksen vaikka jo alkuperäistä mallia myytiin 12-venttiilisellä moottorilla 1985 alkupuolelta asti.
        Corolla sedania oli 1984 tai 1985 Shadow -nimisenä erikoismallina jonka ulkovärinä oli tummanharmaa aina niitä täyskapseleita myöten.

        80-luvulla vakiovanteet ainakin Suomessa oli niitä peltivanteita pölykapseleilla tai ilman, aluvanteet oli pääsääntöisesti lisävarusteita. Muistan esim. joko TL tai TM koeajon 1985 Honda Accordista jota moitittiin muovisista täyskapseleista että vielä tässäkään hintaluokassa ei saa aluvanteita vaan muovikapselit :D
        Kyseisen Accordin kapselitkin tosin olivat varsin komean näköiset.


    • vitunidiootipaskaamikset

      Vain amiskakarat hankkii autoon sellaiset leveät matalaprofiilirenkaat, että vanteet osuu rotvalliin ennen gummia.

      • Kiskoautot

    • Alumiinivanne

      Aloittaja, osta uusi auto, ei oo vanteet naarmuilla. Jos on fyffet finito, käytetty auto, älä itke naarmuista. Persaukinen runkkari taidat olla. Mene töihin, vellimuna.

    • Tallissako

      Vtullakaan estä jos kaupungissa pysäköi. Mulla kalliit vanteen, mutta niin vain raapinut katukiveen!

      • Volframiako

        Ei siihen hinta vaikuta, vaan leveyksien suhde...


      • Rällä_Källä

        Ei pidä ajaa niin lähelle kadun reunuskiviä.


      • eivoimitään
        Rällä_Källä kirjoitti:

        Ei pidä ajaa niin lähelle kadun reunuskiviä.

        Juuri kerroin, että niin vain sattuu joskus, kun vaikka taskuparkkeihin usein. Jossain on vielä liian korkeat reunakivet,. Eihän tulisi yhtään kolariakaan: jos, niitä ei saa ajaa, kolareita!


    • kulutustavaraa

      Pullero renkaat alle, säilyy vanteet kanttari viidakossa! Tai pieni vanne ja iso kumi tai lähet Valmetilla kylille!

    • rahat_ja_järki_loppu

      Se tapahtuu sillai, että on leveät vanteet ja laiha lompakko. Joten pitää ostaa pari pykälää kampeammat renkaat kuin ao. vanteille kuuluisi.

      No, joidenkin teinien (tai sellaisen asteelle jääneiden) mielestä on hianoo, kun vanteen reuna törröttää sormenleveuden kumin ulkopuolelle. Eli tehdään tätä tarkoituksellakin. Tosin siinä sivussa säästyy rahaa renkaiden hinnassa.

      • kslfjksdljfsdkgj

        Ei varmaan säästy, sellaiset renkaat pitää tietysti olla spesiaalirenkaat eikä tavallinen käy. Niinhän nuoriso maksaa ylimääräistä farkuistakin että saa tehtaalla revityt ehjien sijasta...


      • halpa_ratkaisu
        kslfjksdljfsdkgj kirjoitti:

        Ei varmaan säästy, sellaiset renkaat pitää tietysti olla spesiaalirenkaat eikä tavallinen käy. Niinhän nuoriso maksaa ylimääräistä farkuistakin että saa tehtaalla revityt ehjien sijasta...

        Haloo, renkaat on ihan normaalit. Siis nimeomaan normaalit eli otetaan joku 185 mm leveä tms. tavisauton rengas ... joka on vieleä kohtuu halpakin, kun niitä paljon myydään ... ja pingotetaan tämä sitten 7½" leveälle vanteelle, mihin oikeasti kuuluisi 235 tjsp leveä kumi. Vanteelle todellakin pystyy laittamaan useampaa eri kokoa (leveys ja/tai profiilisuhde) olevia kumeja.

        Rahallinen säästökin on merkittävä. Merkkirenkeista puhuttaessa jo 205 ja 225 leveiden renkaiden hinnassa voi olla reilun satasen ero per rengaskerta ja hinta vaan nousee koko ajan jyrkentyvällä kulmakertoimella, kun leveys kasvaa. Vaikka siis verrataan saman vannekokoa (esim. 17"), saman merkin ja mallin renkaita. Osatekijänä on, että leveyden kasvaessa tuppaa nopeusluokkakin kasvamaan "automaattisesti".

        Eli kun on ostettu muodikkaan leveät vanteet ja moiseen käytetty tonni, niin sitten ei enää olekaan laittaa toista tonnia kesärenkaisiin ja kolmatta talvirenkaisiin -> ostetaan jotkin "mustat ja pyöreät" kiinankumit (merkkiä gängbäng) ja/tai pingotetaan vanteelle leveydeltään parikymmentä milliä suositeltua kampeampi kumi. Jolloin rengas ei sitten yhtään vanteen reunaa suojaa ja matalapofiilissahan se vanteen reuna ei montaa senttiä maan pintaa korkeammalla killu -> ottaa helposti kontaktia.

        Plus sitten nämä sankarit, joiden mielestä on hianoo, kun pigotetaan 8" leveälle vanteelle pari tuumaa kapeampi rengas .... jää jopa sormenleveys paljasta vannetta irvistämään.


    • onaboy

      235/70 15 ei säry vanteet!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2404
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      65
      2151
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      1983
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1868
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      11
      1692
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1612
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1466
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1440
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1412
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1410
    Aihe