Mistä tietoa suomeksi?

Genitaaliherpesvirus

Olen jokin kuukausi sitten saanut herpestartunnan vähäisin oirein. Lääkäriltä en saanut juuri mitään tietoa viruksesta. Kaiken tiedon olen kaivanut netistä, pääasiassa englanninkielisiltä sivuilta. Eikö suomalaiset tiedä taudista mitään? Tietoa löytyy paljon vieraalla kielellä, mutta miksi ei suomeksi?

Virushan on aika yleinen. N. 80-90 % ihmisistä kantaa huuliherpestä ja n. joka viides aikuinen kantaa joko tietoisesti tai tietämättään genitaaliherpestä. Kyseessä on sama tauti samoin oirein, mutta paikka on eri. Ja nykyään huuliherpes voi tulla myös alapäähän ihan samoin oirein.
Miksi käytännön hoidosta, siis esim. genitaalialueen rakkulan paikallisesta hoidosta tai tarttuvuudesta ei ole tietoa saatavilla? Englanninkielisiltä sivuilta löytyi mm. herpesrakkulan hoitoon pieniä vinkkejä. Olen lukenut muiden kokemuksista esim. seksikäyttäytymisestä tartunnan jälkeen. Siitäkin on ristiriitaista tietoa saatavilla.

Löytyykö terveysalalta asiantuntevaa ihmistä, jota kiinnostaisi tehdä tähän tautiin kattava nettisivusto? Löytyykö ihmistä, joka jaksaisi tehdä käännöstyön ulkomaalaisista tutkimuksista?

Toivottavasti.

9

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoit_su

      Pelkällä haulla Herpes löytyi vaikka kuinka, esim. terveyskirjaston sivut.

      • Aloittajalta

        Terveyskirjastosta löytyy ja muualtakin, mutta vain lyhyesti faktoja. Ehkä kaipaan enemmän ihmisten kokemuksia ja piilossa olevaa käytännön tietoa. Onneksi netissä pääsee muuallekin. Kiitos kuitenkin vastauksesta!


    • huuliherbesmulla

      Huuliherbes ei todellakaan tule alapäähän. Kyseessä on eri virus kuin genitaalialueen virus.

      Tuo joka viides on aika raju veto.

      Tunnen yhden ihmisen kellä on genitaalialueen herbesvirus.

      • Eikunäin

        Eri virus eli ykköstyyppiä, mutta samat oireet aiheuttaa alapäässä kuin kakkostyyppi.


      • tiedoksvaan

        Todellakin se huuliherpes voi tarttua alapäähän. Eikä ole raju veto, vaan genitaalialueen herpes on monella, kaikki eivät tiedä sitä kantavansa, aivan kuten kaikki eivät tiedä saaneensa suunalueelleen herpeksen.


    • Portobellobelle

      HSV l voi tarttua alapäähän ja HSVll voi tarttua yläpäähän.
      Itselläni on diagnosoitu molemmat. Ykkösen olen saanut lapsena, luultavasti äidiltä. Kakkosen hyvin nuorena 80-luvulla jostain suhteesta, mutta en tiedä keneltä, koska sairastuin silloin kun olin silloisen puolisoni kanssa ollut(uskollisesti) jo puoli vuotta. Eli oli kestänyt tartunnasta yli puoli vuotta ennen kuin tuli ekat rakkulat TAI silloinen mieheni valehteli ja oli hypännyt vieraissa. Tai hänellä oli jo se tartunta.

      Minulle tulee herpesrakkuloita muuallekin, esim flunssan aikana sierainten reiät ovat usein rakkuloilla ja sitten ll voi olla peräaukolla. Muutamia kertoja ollut kipeät ja isot rakkulat persposkessa kun olen jtn näppyä raapinut. Siitä en tiedä onko l vai ll, voi olla kumpaa vaan. Sormien mukanahan se leviää jos ei ole erit varovainen.

      Uusintarakkuloita voi ehkäistä seuraavilla kotikonsteilla:
      - pidä terveydestäsi ja yleiskunnostasi hyvää huolta, myös stressitasot alhaalla ja nuku hyvin
      - pidä iho ehjänä. Jos alakertaa kutittaa niin älä missään nimessä rapsuta tai hankaa! Huolehdi hygieniasta. Nyt alkuun on ehdottoman tärkeää että rauhoitat ihon siellä kokonaan, eli ÄLÄ SHEIVAA tai nyki karvoja, sillä herpes iskee sinne missä ihon puolustuskyky on heikkona. Huolehti ettei ole hiivatulehdusta tms päällä, jos tulee niin hae siihen heti lääkkeet.
      - luontaistuotekaupoista saa L-lysiini nimistä aminohappoa, sen sanotaan ehkäisevän HSV:ta.
      - solujen hyvä vastustuskyky on ekaksi tärkeintä, siksi kannattaa huolehtia riittävästä c-ja d-vitamiinien ja SINKIN saannista.

      Minulla on ollut onnea kun olen saanut niin kiltin ja rauhallisen hsvll:n. Uusiutunut harvoin ja nykyään vanhemmiten kun ekoista rakkuloista kohta 30 vuotta aikaa, niin virus on jo heikentynyt ja väsynyt, niin pimpissä ei ole ollut kunnon rakkulaa 10 vuoteen. Pakarassa ne muutamat.

      Nykyinen mies tiesi heti että minulla on se hsvll ja hän valitsi silti kondomittoman elämän.Ei ole tarttunut häneen tämän 15 vuoden aikana. Ei olla kyllä pelehditty rakkuloiden aikana, välillä sitten normaalisti.
      Kysyin tästä kerran sp-tautipolilta niin sanoivat että joillakin on se hsv sitä tyyppiä ettei tartu latenttina.

      Apteekista saa ilman reseptiä Acyraxia, tehoaa kyllä siihen kakkostyyppiinkin kun alkaa heti ottamaan sen 5 tbl päivässä.

      • Alkuperäinenkysyjä

        Näitä virustartunnan saaneiden kokemuksia on mukava ja mielenkiintoista lukea. Kiitos tuhannesti, että jaksoit kertoa millaista sinulla on ollut viruksen kanssa. Ja vinkeistä myös kiitokset! :) Ehkä tämän taudin kanssa tulee pärjäämään.


      • Kiinnostavakysym

        Millaisia rajoituksia herpes tuo seksielämään? Muita kuin, ettei rakkuloiden aikana kannata sitä harrastaa?


      • HSVjo20vuotta
        Kiinnostavakysym kirjoitti:

        Millaisia rajoituksia herpes tuo seksielämään? Muita kuin, ettei rakkuloiden aikana kannata sitä harrastaa?

        NO ei ainakaan oman kokemukseni mukaan muuta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      2315
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      73
      1940
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1735
    4. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      169
      1703
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1641
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1619
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1524
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1357
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1321
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1218
    Aihe