Tuulilasin päätoimittaja Larmela siirretty sivuun

huuliaci

Nyt päätoimittaja Lauri Larmela on siirretty syrjään rivitoimittajaksi:

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/tuulilasille-uusi-paatoimittaja

Ei tainnut lukijakuntaa enää innostaa Larmelan (48v) teinipoikamainen lapsellinen reposteluteksti autoista tyyliin "annetaan sikahanaa" tai "moottorisahamurhaaja kumipyörillä". Myös tämän vuoden alussa uudistunut lehti oli pettymys: liikaa pitkiä jorinoita tieteellisenä pohdiskeluna yksityisautoilun tulevaisuudesta ja typeriä ralli/F1-kisa-ja taustaselostuksia (sitä varten on mm. Vauhdin Maailma).

124

4347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TL_tilauksessa

      Toivottavasti uuden päätoimittajan johdolla lehti palaa takaisin asiallisemmalle linjalle. Käytetyt autotkin poistivat vuoden alussa tulleessa uudistuksessa, ei ole käytetyn kestotestiä enää eikä edes nappivaihdokki -juttusarjaa! Haluan nämä takaisin!

    • windscreen

      Minustakin Tuulilasi on eksynyt liikaa alkuperäisestä autolehden roolistaan. Varsinaisten autojen koeajojen osuus kutistuu koko ajan ja tilalle on tullut jokamiesviihdettä.

      Niin, ja muskeliautojen sijasta vois keskittyä kirjoittamaan artikkeleita niistä tavallista autoista joita enemmistö ihmisistä ostelee.

    • Tuulilasi lehden taso, on todella suorastaan romahtanut. Kun, selaa tämänpäivän lehteä, ja vertaa sitä vaikka muutaman vuoden takaiseen lehteen, niin eron todella selvästi huomaa. Minä ainakin lopetin koko lehden tilauksen.

      • nnnrntrthnrt

        Suoraan sanottuna Autobild korjannut potin tosin sekin siirtyi vuoden alusta hiukan kotimaiselle junttilinjalle ja hyviä Saksan juttuja jäi pois.
        Tuulilasilla olisi kyllä mahtava arkisto ja en ymmärrä ettei ala julkaisemaan nykyisten museoautoihin liittyviä arkistojuttuja omana lehtenään kuten esim Suomen halvimmat autot vertailu vuodelta 1978


      • autopiltti_ei_kelpaa
        nnnrntrthnrt kirjoitti:

        Suoraan sanottuna Autobild korjannut potin tosin sekin siirtyi vuoden alusta hiukan kotimaiselle junttilinjalle ja hyviä Saksan juttuja jäi pois.
        Tuulilasilla olisi kyllä mahtava arkisto ja en ymmärrä ettei ala julkaisemaan nykyisten museoautoihin liittyviä arkistojuttuja omana lehtenään kuten esim Suomen halvimmat autot vertailu vuodelta 1978

        En kelpuuta autopilttiä koska esim. kestotestejä ei ajeta suomalaisilla autoilla suomessa. Suomen tiestön kunto pistää autojen rakenteet merkittävästi rankemmalle koetukselle kuin Saksan sileät tiet.


      • Palmunalla
        autopiltti_ei_kelpaa kirjoitti:

        En kelpuuta autopilttiä koska esim. kestotestejä ei ajeta suomalaisilla autoilla suomessa. Suomen tiestön kunto pistää autojen rakenteet merkittävästi rankemmalle koetukselle kuin Saksan sileät tiet.

        Ja talvikin on selkeästi miedompi.


      • Vänkyrä
        autopiltti_ei_kelpaa kirjoitti:

        En kelpuuta autopilttiä koska esim. kestotestejä ei ajeta suomalaisilla autoilla suomessa. Suomen tiestön kunto pistää autojen rakenteet merkittävästi rankemmalle koetukselle kuin Saksan sileät tiet.

        Joo onhan tuossa puolensa jos testit olisivat tehdy samalle matkalle, mutta ABS:n testit ovat 100tkm ja ns. Suomiauto testit 30tkm. Vaikka olosuhteet ei ole samat kuin Suomessa niin mielestäni se että autolla ajetaan 100tkm kuitenkin kertoo auton peruskestävyydestä enemmän kuin kotimaassa pikapikaa ajettu 30 000 km.


      • Vänkyrä
        nnnrntrthnrt kirjoitti:

        Suoraan sanottuna Autobild korjannut potin tosin sekin siirtyi vuoden alusta hiukan kotimaiselle junttilinjalle ja hyviä Saksan juttuja jäi pois.
        Tuulilasilla olisi kyllä mahtava arkisto ja en ymmärrä ettei ala julkaisemaan nykyisten museoautoihin liittyviä arkistojuttuja omana lehtenään kuten esim Suomen halvimmat autot vertailu vuodelta 1978

        Entisenä TL:n kestotilaajana voin todeta että jos Suomalaiselle automiehelle suunnatut kotimaiset testit ja jutut esim. autonhoitotuotteista on ns. "Junttilinjaa" niin tämä kutsumasi "Junttilinja" sopii paremmin ainakin minulle. ABS on nykyään hyvä ja selkeä lehti ja varmasti muutkin ent. TL tilaajat kiinnostuvat siitä.


      • vuodesta1990

        Sama juttu! olen tilannut Tuulilasia vuodesta 1990 ja nyt loppu. Ei jaksa mitään indana eskola vaimikäsenytolikaan aivan käsittämättömän turhia juttuja.
        Ketosen eläkeelle jäämisen myötä koko lehti romahti.


      • bnjyjytjytjtyj
        Palmunalla kirjoitti:

        Ja talvikin on selkeästi miedompi.

        Testeissä vilahtelee Romaniaa ja muita itäblogin maita ja tiet hiukan samoja kuin Suomessa.Miksi sitten kuitenkin eräät merkit ruostuvat toisin kuin Suomen testeissä.Myös kytkimet ja katalysaattorit taas olleet kovilla kun päästelty täysillä menemään toisin kuin täkäläinen 80 kmh köröyttelyllä.


      • Luistatamalla
        bnjyjytjytjtyj kirjoitti:

        Testeissä vilahtelee Romaniaa ja muita itäblogin maita ja tiet hiukan samoja kuin Suomessa.Miksi sitten kuitenkin eräät merkit ruostuvat toisin kuin Suomen testeissä.Myös kytkimet ja katalysaattorit taas olleet kovilla kun päästelty täysillä menemään toisin kuin täkäläinen 80 kmh köröyttelyllä.

        Voitko selittää tyhmälle, miten kytkin muka kuluu enemmän, jos ajonopeus on suurempi? Eikös kytkinlevy ole nimenomaan ajon aikana puristuneena vauhtipyörän ja asetelman välissä, eikä siten voi kulua pelkän ajonopeuden takia.


    • 2.4STW

      Juttu on niin että koeajot vaatii aikaa eli rahaa ja niinpä niitä pitää karsia. Yleisartikkelit voi kirjoittaa pöydän ääressä ja niihin on helppo käyttää freelancereita eli saadaan kustannuksia alas.

      Loppujen loppujen lopuksi autojen koeajoartikkelitkin on aika huonoja. niissä mainitaan muutama asia autosta vaikka käytönnön asuoita olisi vaikka kuinka paljon. Pelkästään näkyvyydestä voisi kirjoittaa sivun.
      Itse olen lopen kyllästynyt autojen surkeisiin peileihin. Esmimerkiksi 3 sarjan BMWssä sivupeilin kehys peittää puolet laakulmalisäkkeen näkyvydestä ja niinpä päätä pitää kiertää kuin korkkiruuvia jotta näkisi on takarenkaan kohdalla naapurikaistalla ketään ja aina sekään ei riitä. Sama ongelma on Audijamppojen mukaan A5 ja A4 malleissa. Varmasti tämä on monissa muissakin.
      Mitä hittoa sillä kojelaudan muovin pintakuvion tyylillä on merkitystä jos jos jatkuvasti pitää päätä pyörittää kun peilit on umpisurkeat!!

      Jotain järkeä niihin artikkeleihin, kiitos.

      • wanhatajat

        Jep, ja TL on vuoden alusta tilannut osan koeajoista saksalaiselta autolehdeltä (en muista mikä niistä). Teksti vain käännetty suomeksi. Todella typerää. Uskon,että lehden levikin alamäki johtuu laman lisäksi myös sisällöstä.

        Wanhan hyvän ajan toimittajakaarti TL:ssa oli: Tapio Ketonen, Matti Järvi, Tapani Vaahtola, Erkki Raukko, Tapani Iivari. Nuo herrat saivat aikaan kiinnostavan, tutun turvallisen lehden. Lehden, jossa oli laaja pikkutarkka koeajo (jossa kerrottiin selkästi onko etuistuin hyvä ja tuleeko ratti oikein, sopiiko taakse ja montako kaljakoria (heh, kyllä) mahtuu taakse. Vertailuissa oli sama linja, ja sekä koeajoissa että vertailuissa mitattiin vielä 80-luvun lopussa autojen huippunopeudet, seikka mikä kertoo ainakin se liioitteeko valmistaja ja toimiiko aerodynamiikka. Kestotestiraportti oli laaja, ja yksityiskohtainen päiväkirjaltaan (jokainen häiriö, vika tai outous raportoitiin). Kestotestissä haastateltiin liki 10 omistajaa, heistä oli haastattelut kuvineen, ammatteineen, ikineen ja asuinpaikkoineen. Ai niin Markus Tukeva (ammattikoulun autotekniikan opettaja) piti sarjaa jossa oli tarkat tee itse-huolto-ohjeet vanhemman mallin autoille. Tapani Iivari ja Tapio ketonen pitivät kuukauden shokki-palstaa mikä kertoi tietysti liikenneonnettomuudesta tarkasti (eka oli syksyllä 1972 jossa espoolaisen pariskunnan 1971-mallinen Datsun 100A törmäsi ohjattavuuden menettäneeseen rekkaan kun rekkaan oli aluksi törmännyt vanha Wartburg -sekä Datsunin 47 v betonimies espoosta, 45 v vaimonsa että 23 v työmies kuolivat). Lehdessä testattiin autotarvikkeita, vahoja, renkaita, ja annettiin piku vinkkejä autonpitoon.

        Nyt höpötetään vain Ferrareista, Lamboista ja muista semmoisista jotka ovat teoreettisia taviskansalle. Formulat ja rallit Hirvosineen kuuluvat mielestäni Vauhdin Maailmaan, miksi tuhlata rahaa näihin? Nyt liian isoja "tekotaiteellisia" kuvia ja koeajoraportit kuin autoesitteistä revittyjä -ei mitään analyysiä ajettavuudesta, tuuliherkkyydestä, istuimista ja nappuloista jne, vain tekstiä tyyliin "kyllä lähtee kun nappi paidasta", "annoin hanaa kuin sikaa ja auto liimautui mutkaan kuin tauti" tai satasanainen analyysi vain auton navigaattorista ja bluetoothista muun auton jäädessä pimentoon.

        Uusikaa lehti, please!


      • Entinenparempi
        wanhatajat kirjoitti:

        Jep, ja TL on vuoden alusta tilannut osan koeajoista saksalaiselta autolehdeltä (en muista mikä niistä). Teksti vain käännetty suomeksi. Todella typerää. Uskon,että lehden levikin alamäki johtuu laman lisäksi myös sisällöstä.

        Wanhan hyvän ajan toimittajakaarti TL:ssa oli: Tapio Ketonen, Matti Järvi, Tapani Vaahtola, Erkki Raukko, Tapani Iivari. Nuo herrat saivat aikaan kiinnostavan, tutun turvallisen lehden. Lehden, jossa oli laaja pikkutarkka koeajo (jossa kerrottiin selkästi onko etuistuin hyvä ja tuleeko ratti oikein, sopiiko taakse ja montako kaljakoria (heh, kyllä) mahtuu taakse. Vertailuissa oli sama linja, ja sekä koeajoissa että vertailuissa mitattiin vielä 80-luvun lopussa autojen huippunopeudet, seikka mikä kertoo ainakin se liioitteeko valmistaja ja toimiiko aerodynamiikka. Kestotestiraportti oli laaja, ja yksityiskohtainen päiväkirjaltaan (jokainen häiriö, vika tai outous raportoitiin). Kestotestissä haastateltiin liki 10 omistajaa, heistä oli haastattelut kuvineen, ammatteineen, ikineen ja asuinpaikkoineen. Ai niin Markus Tukeva (ammattikoulun autotekniikan opettaja) piti sarjaa jossa oli tarkat tee itse-huolto-ohjeet vanhemman mallin autoille. Tapani Iivari ja Tapio ketonen pitivät kuukauden shokki-palstaa mikä kertoi tietysti liikenneonnettomuudesta tarkasti (eka oli syksyllä 1972 jossa espoolaisen pariskunnan 1971-mallinen Datsun 100A törmäsi ohjattavuuden menettäneeseen rekkaan kun rekkaan oli aluksi törmännyt vanha Wartburg -sekä Datsunin 47 v betonimies espoosta, 45 v vaimonsa että 23 v työmies kuolivat). Lehdessä testattiin autotarvikkeita, vahoja, renkaita, ja annettiin piku vinkkejä autonpitoon.

        Nyt höpötetään vain Ferrareista, Lamboista ja muista semmoisista jotka ovat teoreettisia taviskansalle. Formulat ja rallit Hirvosineen kuuluvat mielestäni Vauhdin Maailmaan, miksi tuhlata rahaa näihin? Nyt liian isoja "tekotaiteellisia" kuvia ja koeajoraportit kuin autoesitteistä revittyjä -ei mitään analyysiä ajettavuudesta, tuuliherkkyydestä, istuimista ja nappuloista jne, vain tekstiä tyyliin "kyllä lähtee kun nappi paidasta", "annoin hanaa kuin sikaa ja auto liimautui mutkaan kuin tauti" tai satasanainen analyysi vain auton navigaattorista ja bluetoothista muun auton jäädessä pimentoon.

        Uusikaa lehti, please!

        Hyvin kirjoitettu. Ennen TL oli paljon parempi kuin nykyään. Tuossa ylläolevassa oli monia hyviä asioita, jotka toivoisin löytyvän tämänkin päivän Tuulilasista.


      • jsklfjkslfjkdsljgdslk

        Samaa mieltä minäkin, vanhoja Tuulilaseja lukee mielellään tänäkin päivänä mutta esimerkiksi uusin lehti on aika tyhjänpäiväinen tekele, en löydä juuri mitään mielenkiintoista siitä enää.
        Ennen oli vertailuissakin jopa toistakymmentä autoa kerralla, ei pelkästään muutama rekisteröintitilaston kärkimalli vaan jos ei ihan koko autoluokka niin melkein kaikki kuitenkin, esim. Golf luokan syysjyvityksessä mukana joku FSO Polonezkin :)
        80-luvun alussa nro 10 oli yleensä juuri noiden Corolla-Cherry-Tercel_Golf luokan vertailu, tämä olisi saanut jatkua kun kyseinen luokka on edelleenkin suosituin.

        Nyt ei tosiaan ole oikein mitään hyvää autolehteä tarjolla sellaiselle joka piti niistä vanhan ajan autolehdistä. Nykynuorison adhd-tekeleet ei ole mistään kotoisin.


      • Kafi-euroline

        Ennen oli oikeita kansalaisille tarkoitettuja vertailuja hyvin myydyistä autoista, mutta nyt vain merkonomipoikien automessukuolauksia.
        Läähätetään suomessa näkymättömien unelma-autojen perään ja unohdetaan kansan syvien rivien mieltymykset.
        Päätoimittaja Larmelan naurettavissa videopätkissä mollataan vain joitakin tienkäyttäjäryhmiä ja toisia autoilijoita. Lopetin tilauksen ja siirryin AL:n moottorilehteen, missä on selkeästi vain asiasisältöä.


    • Markkinataloutta

      Toyotan sponsorirahat vähentyneet merkin suosion hiipumisen myötä > päätoimittaja ei julkaise tojomyönteisempiä juttuja > tulopuoli kaventunut merkittävästi.

    • Päättynyttilaus

      Vielä 90-luvun alkupuolella TL oli kunnon autolehti, myöhemmin kiinnostavia oli lähinnä käytettyjen autojen testit.
      Nyt lehti on ihan tylsää paskaa.

      • Vänkyrä

        Entisenä TL:n kestotilaajana olen samaa mieltä, 10tkm käytetyllä useassa numerossa (jatkojuttu) oli suosikkini. Jutuissa oli hyvin seikkaperäisesti kerrottu miten matka eteni sekä viat ja niiden korjaukset ym. joilla lukija satiin koukutettua odottamaan seuraavaa julkaisua. Nykylinja ei ole mielestäni mielenkiintoinen. Nyt olen lukenut Auto Bild lehtiä ja sen sisältö on mielestäni mennyt ns. vanhan TL:n suuntaan, vielä kun ottavat vastaavat kotimaiset 10tkm käytetyllä juttusarjat mukaan niin uskoisin että me ent. TL:n tilaajat ollaan innolla mukana.


    • paineetonkovat

      Vai olisko niin että toimari on saanut lehtiyhtiöltä toimeksiannon olla suomenkielinen Top Gear jossa asiasisältö on korvattu asenteellisilla kommenteilla, ja testit näyttävällä kaahauksella? Se ainakin myy. Tai myi siihen asti kunnes clarksonille nousi huppuun ja valtiollisen radioyhtiön oli pakko panna ukko jäähylle.

      • openäkeetämän

        Ei voi kuin yhtyä lehden haukkujiin. Tuulilasista on tullut autolehtien 7 päivää eli kaikenmaailman sillisalaattia, sekavaa taittoa, puolivillaisia juttuja. Mutta mutta: samalla on myös kasvamassa uusi ihmistyyppi, joka ei pysty tai jaksa perehtyä mihinkään asialliseen kirjoitukseen, vaan joka selaa kuvia, kiinnittää huomion johonkin epäoleellisen yksityiskohtaan eikä hahmota mitään kokonaisuutta. Heille nykymuotoinen TL ja monet muut samalla kaavalla tehdyt eri alojen lehdet ovat omiaan.
        Ja milläs eväillä näin voi väittää, no sillä, että olen opettaja ja näen, kuinka nykyteini ei jaksa tehdä juuri mitään pitkäjänteistä työtä, ei edes lukea muutamaa sivua putkeen. Teineistä kasvaa aikuisia ja sama meno jatkuu. Yleissivistys on romahtanut ja seuraukset näkyvät.


      • efwwf

        Tuollaisia uuden sukupolven nuoria on meilläkin töissä, ja työn jälki suoraan sanoen täyttä p...kaa. Eivät jaksa kuin 5 min perehtyä papereihin, sitten taas älykännykkää selaamaan (Facebookiaan), sitten juoruilua kavereiden kanssa, sitten nopsaan loppu juttu kasaan ja pska on valmis. Kyllä tuntee 5-kymppisenä itsensä vieraantuneeksi nykymenosta...


      • oi-aikoja-oi-tapoja

        Ei kai sitä jakseta lukea mitään tekstiä, kun luku ja kirjoitustaito alkaa olla jo olematonta. Siitä olivat monet korkeakoulut jo huolestuneita.
        (oliko se luki vai kirjoitushärö) Eikö ne ymmärrä kuin englanninkielistä sarjakuvaa tai filmiä, missä lauseet kostuu korkeintaan 3:sta sanasta.


    • gfgfgfgdfdf

      Ennen Tuulilasi oli ihan oikea autolehti, automiesten tekemä ja sen näki jutuissa. Nyt se on sellaista kesätoimittajien AutoBild-tyylistä liirumlaarumia, joka ei ole asiaa eikä edes viihdytä.

      • Vänkyrä

        Totta tuo ensimmäinen mutta tuossa toisessa vertauksessa on oikaisun paikka. Oletko milloin viimeksi lukenut ABS lehteä? Mielestäni loukkaat hyvää lehteä, ABS:n jutut ovat viimeaikoina olleet asiapitoisija, mielenkiintoisia, ja selkeitä esim. vahatesti joka oli ihan Härmässä tehty sekä juttu 1000tkm ajetusta 5-srj. BMW:stä, auto purkuun ja raportti vioista/osien kunnosta jne. Osta ks. lehti, tutustu ja ylläty...


      • VWtaitaavalehtelun

        Suomen suurin VW lehti?


    • AutoistaKiinnostunut

      Hyvin pitkälle samaa mieltä edellisten kanssa. Indiana Eskolan matkajutut, kaikki matkajutut sekä autourheilujutut skippaan.
      Minulle tuli Auto-Bild, Tuulilasi ja TM monta vuotta samaan aikaan. Mm Auto-Bild tuli toisesta numerosta lähtien kotiin, kun ensimmäisen numeron ostin irtona. Vuosi sitten lopetin sen, kun sama juttu oli Auto-Bildissä, Tuulilasissa sekä Ilta-Sanomissa.
      Nyt tulee enää Tuulilasi ja TM.

      Tuulilasin "hienot" kuvat tosiaan eivät iske. Larmelan aikana lehden taso laski.

      • hjjgfj

        Ennen myös tekniikan maailman kestotilaaja ja senkin lopetin.Laskin että viimevuonna oli 7 kiinnostavaa numeroa paristakymmnestä joita sitten irtonumeroina.Oikeasti pitäisi tienata se 40000 euroa vuodessa jos lehden malliin pitäisi kulutuskäyttäytymistä pitää yllä.Kaikki tee-se itse askartelu jo historiaa ja rakentelukin taikka esim käytetyt autot.


      • teamhedperi
        hjjgfj kirjoitti:

        Ennen myös tekniikan maailman kestotilaaja ja senkin lopetin.Laskin että viimevuonna oli 7 kiinnostavaa numeroa paristakymmnestä joita sitten irtonumeroina.Oikeasti pitäisi tienata se 40000 euroa vuodessa jos lehden malliin pitäisi kulutuskäyttäytymistä pitää yllä.Kaikki tee-se itse askartelu jo historiaa ja rakentelukin taikka esim käytetyt autot.

        NYt ei aukene mitä 40 000 vuosituloilla saa ja ei saa , itse en tiedä mille yleisölle nämä lehdet on ajateltu luettavaksi lähinnä työmaaruokalassa, lottovoitosta unelmoiden, sillä keskituloisen johon itseni lasken juurikin hieman yli neljänkymmenen tuhannen tienaavana koskaan ei ollut varaa uuteen autoon eikä juuri mihinkään mitä siellä verrataan tai testataan, kaksioon riittää juuri palkka , lehtiä en tilaa enkä tule tilaamaankaan, tallinnasta asti ei ole varaa viinaa hakea, kerran jos vuodessa käy saarilla lomalla , niin tonni tai puolitoista on vaatteisiinkin kova raha että osta siinä sitten tekniikan maailmaa tai tuulilasia mistään syystä koskaan.


    • bytbil

      Itse olen kyllästynyt Tuulilasin ja myös muiden suomalaisten autolehtien juttuihin autojen hinnoista, autojen yksityistuonnista erityisesti Ruotsista, autojen ostajien näkemykset ja kertomukset kiinnostuksesta ostaa auto EU-alueelta.
      Itse olen kyllästynyt suomalaisten autolehtien näkemyksestä siitä, mikä on parasta ja edullisinta autoilua inehmolle, jolla hillot on vähäiset.

    • Ei nykyaikana enää autolehtiä tarvitse, kun ei tehdä autojakaan.

      • rgrgrgrgr

        Eikä ole automiehiäkään, nyt viedään huoltoon jos tarttee lisätä öljyä tai bluetooth ei toimi.


    • paskalehtinykyään

      Sais kyllä lehti parantua nyt! Lopetin tuulilasin kestotilaamisen vuosia sitten kun kallis lehti ei tarjonnut enää juuri muuta kuin mainoksia jostain kalliista superautosta jonka alla kaksi riviä tekstiä niin kiinnostus loppui kuin seinään! Missä ovat mielenkiintoiset auto vertailut astra golf luokka ja polo corsa ja passat avensis luokat??? Eipä ole näkynyt, ainakaan huolellisia ja kunnollisia testejä hyvillä ja monipuolisilla kuvilla enää vuosiin. Missä ovat kestotestit jne jne??? Seurasin tuulilasia vuodesta 1980-2004 suunnilleen ja suunta on ollut sen jälkeen heti niin alas ettei kyllä kiinnosta piiruakaan enää.

      • äläsanoääneenviat

        Vai erehtykö joku parjaamaan VW konsernia lehdessä?


      • alastullaanjalujaa

        Mulle on aivan sama mitä mistäkin merkistä sanotaan mutta voitko itse väittää että lehti nykyisellään olisi HYVÄ???


    • slkfjsklfjskfjs

      Palkittu Kuukauden Shokki juttusarja korvattu tieraivovideoilla?

      Minua ei kiinnosta minkänimisiä toimittajia lehdessä on, minkäikäisiä he ovat tai mitä he ovat tehneet ennen työkseen, minua kiinnostaa vain ne autot ja niiden ominaisuudet. Niistäkin eniten ihan tavalliset arkiautot ja käytetyt, ei mitkään superautot.

      Ja mitä vikaa oli juomakoreissa tavaratilan mittayksikkönä? Selkeä ja kaikkien tuntema tuote mitoiltaan. Ei kannata joidenkin koiranleukojen vitsejä ottaa tosissaan niistä tilamittauksista että 5 raavasta miestä ja takakontti täynnä kaljaa.
      Nyt jotkut kassit ja laukut antavat todella epämääräisen kuvan takakontin tilavuudesta, kasseja ja laukkujahan on vaikka minkäkokoisia.

      Vertailuihin mukaan enemmän autoja, myös niitä rekisteröintitilastojen häntäpään autoja.

      Nykyisellään en tiedä kenelle Tuulilasi -lehti on tarkoitettu. Ennen lehti oli hyvin sopiva tavalliselle autoilijalle mutta nykyään varmaan nuorille tytöille jotka tykkäävät lukea fiilismatkakertomuksia eksoottisiin maihin tai pojille jotka pelaavat pelikonsolien autopelejä ja ajokortti-ikäänkin on aikaa vielä 10 vuotta, saavat lukea pelien superautoista huulilasista...

      • KaljaaRannasta

        Korit pitäisi korvata olutlaatikoilla, hyödyllinen tieto monelle, kun valtiovalta on ohjannut voimakkaasti hakemaan juomat Viron puolelta.


    • Vänkyrä

      Niinpä... olin ennen kestotilaaja, mutta kyllästyin TL:n sisältöön. Jutut olivat enemmän ja enemmän pilvilinnojen rakentelua autoista joihin tavallinen autonostaja ei edes ikinä istu, ehkä toimittajat (tekijämiehet) ovat vaihtuneet tai jotain... Ehkä näillä TL:n nykyjutuilla on oma lukijakuntansa.

      • tyrmistynyt

        Jos TL:n nykymuodolla on oma lukijakuntansa, niin pitäköön tunkkinsa.
        Ainakin 10 aukeamaa on lehdessä sitä, kun joku merkonomipoika on käynyt ulkomailla kuolaamassa automessuilla. Lisäksi esitellään laajasti joitakin unelma-autoja ja tavikset lehdenostajat unohdetaan tyystin.


    • cisellee

      Aivan turha lehti

    • tietoa_löytää_netistä

      Ei Tuulilasin kaltaiselle lehdelle ole enää kysyntää, ei siitä kukaan ainakaan halua maksaa mitään. TM on vähän sama juttu, kiinnostavia artikkeleita tosi vähän ja ainakin kolmannes lehdestä on mainoksia.

    • PJMV_PaskaaJoMontaVuotta

      Joo ei paljoa kannata hakea mitään kunnon tietoa huulilasista. Melkoinen vitsi koko siältö, jos tuosta sillisalaatista edes sisältöä löytää. Vedetään vaan sladissa jollain loistoautolla, tai tehdään "syväluotaava analyysi" joka päätyy aina samojen merkkien voittoon, kun merkkiuskolliset kaikkitietävät teinit tuohuaa atojen parissa.

    • missä-oikeat-toimittajat

      Jos Larmela vielä sotkee lehteä edes toimittajana, niin eipä tarvi edes harkita lehden tilausta tällä eikä seuraavalla vuosikymmenellä, sillä Larmelalla on vielä raivokkaat 15 vuotta eläkkeelle. Valitsen autoliiton MOOTTORI-lehden.

      • magic_is_in_the_details

        Eikös kyseinen herra ole kuulunut TL:n toimittajakaartiin jo ainakin 90-luvulta lähtien?
        Oli ne aikoja kun kestotestitkin oli yksityiskohtaisesti kerrottuja tyyliin:
        Helmikuu 1985, 22.574km, hattuhylly nitisee kylmänä liikkeelle lähdettäessä parin kilometrin matkan, ääni katoaa auton lämmetessä :D


    • ZAZ-xxx

      Mielenkiintoisia ajatuksia kaikissa kommenteissa!

      TM tekee edelleen hienoja ja informatiivisia autojuttuja, mutta lehdessä on niin paljon muita tekniikan artikkeleita, että kapea-alainen autofriikki tuntee maksavansa osin turhasta. Vertailujen (tyypillisesti autot ja vaikkapa renkaat) julkaisijana perusteellinen TM on ja pysyy ykkösenä.

      Tuulilasia en ole enää aikoihin avannut juuri tuon orgastisen kaahaamis-meiningin vuoksi. En näe märkiä unia superautoista, mutta ajelen itse maksamallani käyttöautolla päivittäin. Ei siis ihme että tunnen itseni unohdetuksi!

      Auto Bild Suomi harvensi äskettäin ilmestymistään, mutta samalla lehden jutut muuttuivat perusteellisemmiksi. Hyöty-palsta on järkeenkäyvää arkiautoiluun liittyvää neuvontaa, ja jopa tietyt autovertailut ovat täysin uskottavia, joskin suppeahkoja ainakin suhteessa TM:ään.

      ABS:n huvittava puoli on se, että lehti innostuu kehumaan jokseenkin kaikkia autouutuuksia. Tietysti jokainen valmistaja pyrkii parantamaan mallejaan evolutiivisesti, ja ABS:lle tuntuu riittävän, että (esimerkiksi) uusi kolmos-Mazda on parempi kuin sen muutaman vuoden takainen edeltäjä.

      • ththrthrt

        Teknari tuli ennen kestona mutta nykyään vain lähinnä kiinnostavien autojen vertailu ja rengastestit sekä talvivertailu niin 6-7 lehteä kaudessa kiinnostavaa ostaa irtona.
        ABS:n jutuissa vaan hyvä tuo sympaattinen kehuminen ja uutuudet aina ensimmäisenä ja voittajina voi olla jopa muukin kuin volkkari tai skoda?
        Huomaa jo senkin ettei teknari jaksa jauhaa jotakin rengasvertailua enään sivukaupalla.Taas voi odottaa että talvitestissä on lähes puolet juttua autojen päästöistä vaikka nyt tekninen toimivuus hiukan enemmän kiinnostaisi.


      • Uutuudet_voittavat

        useimmiten myös Saksan alkuperäisessä Auto-Bildissä, varsinkin jos ovat saksalaisia tekeleitä. Skoda voittaa oman vertailunsa lähes aina, jopa Vw:n tilojensa takia vaikka Vw:ssä tuo jo kuuluisaksi tullut "laatuvaikutelma" onkin muka parempi. Enpä noihin testeihin usko ja muutenkin on rauhoittavampaa ajaa aidolla japanilaisella laatuautolla jossa kaikenlaiset ongelmat loistavat poissaolollaan.


    • Ihan_oikein

      Oliskohan saanut jo liikaa henkilökohtaista taskurahaa Toyotalta ja lehden omistajien mielestä puolueettoman julkaisun uskottavuus alkanut kärsiä? Tuulilasissa on ollut Toyotan mainoksia Larmelan aikana huomattavasti enemmän kuin merkin markkinaosuus edellyttäisi. Lisäksi Toyota on menestynyt lehden vertailuissa paremmin kuin muissa vastaavissa saaan aikaan.

      • voihanlarmela

        En usko että Tojoa on kummarreltu Huulilasissa, Larmelakin haukkui tojoja ajettavuudesta ohjauksesta ja etupenkistä. VAG-autoja ne ihannoivat, eivätkä edes kritisoi teknistä kestävyyttä. Larmela on ikuisesti pikkupojan tasolle jämähtänyt espoolainen kaahaava perheenisä, minä minä-tyyppi ja uskon 100% ettei Larmela arjen ajotapa kestäisi päivänvaloa. Hän tunnusti uusimman TT-Audi roadsterin koeajojutussa kiihdyttäneensä rajusti Sipoon pikkutiellä siten että nopeus ei ollut todellakaan lain mukainen. Alueella on runsaasti taloja ja lapsia, joten aika vastuutonta menoa.

        Larmela on siirretty sivuun -onneksi- päätoimittajuudesta, mutta toimittajana jatkaa ja kaahausjuttuja ilmestynee edelleen...


      • Ex-kestotilaaja
        voihanlarmela kirjoitti:

        En usko että Tojoa on kummarreltu Huulilasissa, Larmelakin haukkui tojoja ajettavuudesta ohjauksesta ja etupenkistä. VAG-autoja ne ihannoivat, eivätkä edes kritisoi teknistä kestävyyttä. Larmela on ikuisesti pikkupojan tasolle jämähtänyt espoolainen kaahaava perheenisä, minä minä-tyyppi ja uskon 100% ettei Larmela arjen ajotapa kestäisi päivänvaloa. Hän tunnusti uusimman TT-Audi roadsterin koeajojutussa kiihdyttäneensä rajusti Sipoon pikkutiellä siten että nopeus ei ollut todellakaan lain mukainen. Alueella on runsaasti taloja ja lapsia, joten aika vastuutonta menoa.

        Larmela on siirretty sivuun -onneksi- päätoimittajuudesta, mutta toimittajana jatkaa ja kaahausjuttuja ilmestynee edelleen...

        Ethän sinä tietenkään tojofiilinä usko kun et lue säännöllisesti lehteä kuten minä entisenä kestotilaajana.
        Larmelan aikaankaan tojo ei tietysti ole voittanut vertailuja, koska tuote on ominaisuuksiltaan poikkeuksetta huonompi kuin useimmat verrokkinsa. Kyse on siitä, että artikkeleissa jätetään huomioimatta selviä puutteita ja huonoista ominaisuuksista mainitaan varovaisemmin sanakääntein kuin verrokkien vastaavista. Mitattavissa olevia asioita en ole kuitenkaan huomannut vääristeltävän. Se olisikin melko härskiä ja helpommin osoitettavissa.
        Kaikkien merkkien teknistä kestävyyttä Tuulilasissa on kritisoitu silloin kun siihen on ollut kestotestien perusteella aihetta. Eivät ne sentään ole yhtyneet suomi24:n trollilauman ulvontaan kuten sinä.
        VAG-autojen (jos tuo nyt tarkoittaa Volkswagen-konsernia) ihannointia en ole lehdessä huomannut, mutta on täysin selvää, että silloin kun jonkun valmistajan tuotteet ovat selkeästi parempia kuin useimpien muitten, ei asiaa voi sivuuttaa vaikenemalla.
        Itse tein päätöksen lopettaa Tuulilasin kestotilaus viime vuonna osittain juuri lehden räikeän Toyota-myönteisyyden takia erityisesti Larmelan aikana.
        Ja olen myös omistanut 2 uutena ostamaani Toyotaa tällä vuosituhannella, että on perspektiiviä ottaa kantaa Tojon ominaisuuksiin ihan oman kokemuksen kautta.


      • kiristääkös
        Ex-kestotilaaja kirjoitti:

        Ethän sinä tietenkään tojofiilinä usko kun et lue säännöllisesti lehteä kuten minä entisenä kestotilaajana.
        Larmelan aikaankaan tojo ei tietysti ole voittanut vertailuja, koska tuote on ominaisuuksiltaan poikkeuksetta huonompi kuin useimmat verrokkinsa. Kyse on siitä, että artikkeleissa jätetään huomioimatta selviä puutteita ja huonoista ominaisuuksista mainitaan varovaisemmin sanakääntein kuin verrokkien vastaavista. Mitattavissa olevia asioita en ole kuitenkaan huomannut vääristeltävän. Se olisikin melko härskiä ja helpommin osoitettavissa.
        Kaikkien merkkien teknistä kestävyyttä Tuulilasissa on kritisoitu silloin kun siihen on ollut kestotestien perusteella aihetta. Eivät ne sentään ole yhtyneet suomi24:n trollilauman ulvontaan kuten sinä.
        VAG-autojen (jos tuo nyt tarkoittaa Volkswagen-konsernia) ihannointia en ole lehdessä huomannut, mutta on täysin selvää, että silloin kun jonkun valmistajan tuotteet ovat selkeästi parempia kuin useimpien muitten, ei asiaa voi sivuuttaa vaikenemalla.
        Itse tein päätöksen lopettaa Tuulilasin kestotilaus viime vuonna osittain juuri lehden räikeän Toyota-myönteisyyden takia erityisesti Larmelan aikana.
        Ja olen myös omistanut 2 uutena ostamaani Toyotaa tällä vuosituhannella, että on perspektiiviä ottaa kantaa Tojon ominaisuuksiin ihan oman kokemuksen kautta.

        Ja sinä olet vagifiili....varmasti kyrsii etenkin nyt, kun emo-VW on negatiivisesti maailmalla otsikoissa ja maine ja jälleenmyyntiarvo mennyttä. Kyllä se siitä, en kerralla sitten ostat Toyotan! ;-)


      • Ex-kestotilaaja
        kiristääkös kirjoitti:

        Ja sinä olet vagifiili....varmasti kyrsii etenkin nyt, kun emo-VW on negatiivisesti maailmalla otsikoissa ja maine ja jälleenmyyntiarvo mennyttä. Kyllä se siitä, en kerralla sitten ostat Toyotan! ;-)

        Kotipsykologin (lue tojohörhön) arvaus meni pahasti vikaan!
        Volkkaria en ole omistanut kuin yhden niiden kahden Toyotan jälkeen. Volkkarin ostaminen silloin oli kuin kesä olisi tullut talven keskelle, niin surkeita olivat 2003-ja 2007-Avensikset. Volkkaristakin luovuin 2013 ja nyt ajetaan Volvolla. Pidän edelleen Passatia ylivoimaisesti parhaana autona siihen asti omistamistani.
        Nyt siis ajetaan Volvolla, jossa on omat hyvät puolensa, mutta myös puutteensa. Volkkari oli huippuhyvä ajaa ja halvempi pitää kuin tämä Volvo. Seuraava auto voisi ihan hyvin olla vaikka Ford tai BMW:kin. SUV:n suuntaan joka tapauksessa ajatukset suuntautuvat nyt. Volkkarilla ei ole siihen luokkaan sopivaa järkevään hintaan, koska Tiguan on mulle turhan vaatimaton ja Touareg taas järkyttävän kallis.
        Toyota on joka tapauksessa lopullisesti pois laskuista.
        Köyhät ja vähään tyytyvät ajakoot minun puolesta vaikka tojolla, ei se ole minulta pois.


    • paskakorpi

      Nyt kun VAG-konserni on vaikeuksissa päästöhuijauksensa kanssa, aiemmin DSG ja jakopääongelmat, niin yhtäkään juttua ei ole ollut Tuulilasissa tai Tekniikanmaailmassa. Vertailutestit kyllä voitettiin aina, moottorin ominaisuudet, kulutus tai suorituskyky. Nyt sitten kun nuo päästömanipuloidut korjataan niin toivotaan uusia testejä suorituskyvyn osalta. Moottoriteho laskee, kulutus nousee....

      • osssssVW

        asialinja


      • EUihmetteleeVW

        Oliko Tapio Ketonen ainoa joka uskalsi tehdä juttuja VW vioista.


      • keskitytään-vääriin

        Eihän nämä merkonomipojat mitään vioista ymmärrä.
        Ne kuolaa autonäyttelyissä prototyyppien ja urheiluautojen perässä.


    • sjksfjsdkfjsklj
      • Palkkaakin_vielä

        Ja ajattele vielä että jollekin maksetaan palkkaa mokoman roskan tekemisestä.
        Silloin kun ruvetaan haukkumaan kanssaihmisiä idioteiksi tai tyhmiksi (kuten toisessa videossa), niin silloin olisi peiliin katsomisen paikka.


      • Palkkaakin_vielä kirjoitti:

        Ja ajattele vielä että jollekin maksetaan palkkaa mokoman roskan tekemisestä.
        Silloin kun ruvetaan haukkumaan kanssaihmisiä idioteiksi tai tyhmiksi (kuten toisessa videossa), niin silloin olisi peiliin katsomisen paikka.

        Mopoautoja tuntuu kovasti vastustavan:
        http://www.tuulilasi.fi/tieraivo/tieraivo-mopoautojen-vaarat-pitaisi-kieltaa

        "Näyttää autolta" jne.

        Minä taas totean, että entäpä traktorit? Esim. kenties täysin takavalottomana, ilman mitään kolmiotakaan?
        Traktoreilla ei ajeta yhtään sen viisaammin kuin mopoautoillakaan. Eivät anna tietä takaatuleville vaikka traktoreita ajaa aikuiset.


      • syvästi.pettynyt

        Nämä koulupoikien tasolle jääneiden aikuisten miehien tekeleet ovat todella surkeita. Muutaman nähtyään joutuu toteamaan, että ei ikinä tarvi katsoa noita enää. Ei myöskään onnettomaksi lehdeksi vajonnutta tuulilasia, jos lehden taso ei radikaalisti muutu.


    • Tuulilasin 50-vuotisjuhlanumeron pääkirjoituksessa Larmela totesi, että "todelliset autofanit elävät tätä päivää, ja katsovat silmät loistaen tulevaisuuteen".

      Tarkoittaen ilmeisesti, että jos nämä nykypaskat ei kiinnosta ja "elää menneisyydessä", ei silloin voi myöskään olla "todellinen autofani"?

      Ehkä ei olekaan. Ei minua ainakaan kiinnosta auto vain tekniikkansa tai ominaisuuksiensa takia.
      Ulkonäköä pitää kiinnostavassa autossa olla, ja uusissa sitä EI ole.

      • tsiöljynkulutusdsgsaaste

        Onko Larmela sattunut arvostelemaan VW tuotteiden vikoja?

        Mainosrahahallitsee?


    • autolehtimies

      Vaikka Larmela siirrettiinkin sivuun päätoimittajuudesta, on hän edelleen "artikkeli"toimittaja, eli höpisee pöhköjä spekulointeja lehden nettisivujen videoclipeillä. Miehen lehtiartikkelit ovat kyllä niin kypsymättömän teinipojun oloisia, ettei pahemmasta väliä. Uusinkin "Huulilasi" on lehtenä surkea. Joku Subaru Levorgin koeajo jaettu nyt lukuisille sivulle, vähän tekstiä ja paljon isoja värikuvia eikä kuitenkaan osata vanhan ajan tyyliin pureutua kunnolla ominaisuuksiin. Muut "testit" suoraan automaahantuojien esitteistä ja keskitytään nappuloihin ja lelu-lisävarusteisiin eikä löydetä itse autoa niiden alta. Sitten jotan hemmetin besser wisser-VesaEskolaa loput. Huooh.

      Ei tarvitse ostaa edes irtonumerona yhtään numeroa, saati tilata moista roskaa. TM:kin on muuttunut kodinkone-ja yleistekniikka-lehdeksi 50-luvun tyyliin, eikä autoihin enää painoteta aiempaan tapaan.

      Ainoa kotimainen tasokas autolehdi on enää Autoliiton julkaisema Moottori. Siinä on fiksua sisältöä. Kakkoseksi nostan uusia autoja käsittelevistä lehdistä sitten Auto Bild Suomen, harmi että sen julkaisuja on nyt harvennettu laman takia. Laadukkaita lehtiä ovat myös Mobilisti ja Klassikot.

      • sjfklsfjksjkdljfl

        Automaahantuojilla ja -liikkeillä on selvästi liikaa valtaa tässä maassa kun ovat saaneet autolehdetkin rähmälleen ja samalla näyttämään persettä kuluttajille.
        Tehkööt sitten keskenään niitä lehtiä toisilleen, minua ei ainakaan kiinnosta. Tavalliselle kuluttajalle suunnattuja autolehtiä ei näytä enää olevankaan...


      • huulilasi_sucks

        Paras vaan seurata ilmaiseksi iltapäivälehtien nettisivuilta autojutut ja -uutiset. Ai niin: pääkaupunkiseudulla ilmestyy ilmaisjakelulehti Kaasujalka, jossa koeajetaan uusia ja käytettyjä. Hauska ja tietoa sisältävä lehti. jaetaan mm. markettien oviaulassa.


    • vanhan_liiton_TL

      Lehden linja on muuttunut milteipä päinvastaiseksi entiseen asialinjaan verrattuna, esim. Kuukauden Shokki -juttusarjan tilalla on nyt tieraivo!? Siis kannustetaanko lehdessä nykyään primitiiviseen tieraivoamiseen, kaahailuun ja muuhun ala-arvoiseen käytökseen?
      Esim. uusin tieraivojuttu:
      http://www.tuulilasi.fi/tieraivo/tieraivo-nopeusrajoitukset-jarkeviksi-eihan-kukaan-noudata-liian-alhaista-rajoitusta

      Asenne on kuin joltain vapaiden nopeuksien 60-luvulta, turvallisesta liikkumisesta viis, pääasia että saisi kaahata järjettömillä nopeuksilla vaikka jo nykyisilläkin nopeuksilla tsadissa romutetaan autoja kasapäin heti kun pari lumihiutaletta tippuu taivaalta?!

      Esim. kun lukee vanhoja kunnon 80-luvun Tuulilaseja ja sitten uutta lehteä niin ero on kuin yöllä ja päivällä, nykyinen lehti on kuin jostain kammottavasta rinnakkaistodellisuudesta jossa kaikki on päin helvettiä ja päinvastoin kuin kunnollisella 80-luvulla.

    • dell1

      Joulukuun 2015 Tuulilasi- lehden pääkirjoituksessa, Lauri Larmela solvaa suomalaisia köyhiksi ja kateellisiksi, joilla ei ole varaa ajaa VW- konsernin autoilla. Tästä syystä umpikierot suomalaiset ovat Larmelan mukaan mollanneet suotta VW- konsernin "hienoja tuotteita". Peruin lehden lehden kestotilauksen reilun 10 vuoden tilausjakson jälkeen.

      • AL-kunnon-lehti

        Minä tein tuo ratkaisun tilauksen lopettamisesta jo pari vuotta sitten.
        Sen jälkeen minua on pommitettu kymmeniä kertoja sähköpostiin, puhelimeen ja kirjeitse. Aina väitetään, että lehti on UUDISTUNUT ja parantunut, mutta sekin on täyttä potaskaa.
        Niin kauan kun ylimielinen Larmela on toimituskunnassa, niin lehti vaan jatkaa tasonsa laskemista, nyt jo oikein syöksykierteellä.
        Onko Larmelalla jokin henkilökohtainen ongelma ? Ainakin nuo videoklipit ovat tökeryydessään vertaansa vailla.


      • lsfjsklfjskljfskld

        Onpahan yksi rahareikä vähemmän kun ei tarvitse tilata eikä ostaa ns. autolehtiä enää nykyään.
        Suomenhan piti olla informaatioyhteiskunta mutta kun lehtien taso on nykyään tällainen ja netissäkin tiedosta haluttaisiin veloittaa rahaa niin tästä yhteiskunnasta on pikemminkin muodostunut disinformaatioyhteiskunta tai tiedon pimittämisen yhteiskunta...


    • 4t4t4

      Naurettava julkaisu, alas on menty Tapio Ketosen (ja ketä niitä muita oli) ajoista.

      Koko toimituskunta on vissiin nykyään jotain teinipojankloppeja joiden ainoa kokemus autoista on videopeleistä ja youtube-videoista? Säälittävää skeidaa.

    • olipahyväjuttu

      Nyt onkin mielenkiintoista verrata kun nykyään tupataan Tuulilasissa kirjoitella juttuja superautoista niin nyt Tuulilasin nettisivulla on linkki pdf juttuun DeLoreanin koeajosta vuodelta 1982 :)
      http://www.tuulilasi.fi/uutiset/fbi-kokaiinia-ja-legendaarisen-merkin-paluu

      DeLoreanhan on tunnettu nykyään Paluu Tulevaisuuteen elokuvista mistä ei ollut vielä 1982 aavistustakaan.
      Mielenkiintoinen tuo 1982 juttu, kirjoitettu 80-luvun tuttuun ja perusteelliseen Tuulilasin tyyliin. Tuo artikkeli oli mulle ihan ennenlukematon, aikoinaan ei tullut juuri tuota numeroa luetuksi eikä hankituksi.
      80-luvun Tuulilaseja lukee mielellään vielä tänäkin päivänä :)

    • kuiva.asialinja
    • jfjfhjfhhjfdg

      Ei ole kyllä muumit laaksossa jos vannetukkua haastetaan julkisesti lehdessä vielä tiukalla aikataululla ja tulee kyllä kiusallinen mielleyhtymä että mikä taho lehden viulut oikein maksaa kun puolueeton lehti noinkin palavasti valmistajaa puolustaa?

    • dsgvainokkaketjurikki

      Tuulilasin taso meni luvattoman alas.
      Ketonen oli viimeinen oikea autotoimittaja.
      Ei sen puoleen, minulle tuli Tekniikan Maailma tilattuna n. 30 v. Sitten sielläkin karkasi mopo käsistä. Talvitestinkin voitti auto, jonka lämmityslaite oli ensin arvioitu testin huonoimmaksi. Ja, vaikka olisi testattu pakkaskäynnistyvyyttä testin voittaja olisi ollut auto, jolla on suurin takakontti. Huoltokustannukset painotettiin testeissä valtavilla piste-eroilla, vaikka kustannusero vuodessa olisi ollut 20 euroa. Ja tuohon halvempaan piti vaihtaa nokkaketjukin joka toinen vuosi ja vaihdelaatikko 100 000 km:n välein. Kun uskottavuus kerran menee, sitä on vaikea saada takaisin.
      VAG-ryhmän mainosbudjetti on muihin merkkeihin nähden suuri ja sen hyödyntäminen syö luottamuksen autolehtiin.

      Ehkä Moottori-lehteä lukuun ottamatta suomalaisten autolehtien trendi onkin pahasti laskuvoittoinen. Netti on paljon lahjomattomampi ja autolehtien toimitusten tulisi lopettaa autonvalmistajien lehdistötiedotteiden julkaiseminen sellaisenaan.

      • ryhtiä-lehtiin

        Tyypillistä nykytoimittajien mantraa. Mitään ei testata eikä kyseenalaisteta, vaan kopioidaan sellaisenaan mikä tahansa mainosesite täytenä totuutena.


      • lopun.edelläkö

        Lyhyitä jaksoja on ollut molempia autolehtiä (TM ja TL) tilauksessa, yleensä olen ostellut irtonumeroita mutta viime aikoina ei ole ollut kyllä mitään niin mielenkiintoista sisältöä että edes irtonumerot kiinnostaisi.
        Tuulilasissakin on onneksi luettelo mitä autoja on ko. numerossa ajettu ja se näkyy vaan lyhenevän lyhenemistään, nekin vähät autoja jotka ei kiinnosta minua.
        Vähän jo odottelen että milloin TL lopettaa kokonaan kun sisältö on jo noin vähiin hiipunut...


      • ownwfrjne
        lopun.edelläkö kirjoitti:

        Lyhyitä jaksoja on ollut molempia autolehtiä (TM ja TL) tilauksessa, yleensä olen ostellut irtonumeroita mutta viime aikoina ei ole ollut kyllä mitään niin mielenkiintoista sisältöä että edes irtonumerot kiinnostaisi.
        Tuulilasissakin on onneksi luettelo mitä autoja on ko. numerossa ajettu ja se näkyy vaan lyhenevän lyhenemistään, nekin vähät autoja jotka ei kiinnosta minua.
        Vähän jo odottelen että milloin TL lopettaa kokonaan kun sisältö on jo noin vähiin hiipunut...

        Lehdellä olisi mahtava arkisto ja ihmettelen ettei hyödynnetä klassikko autoihin keskittyneessä julkaisussa kun uusille sukupolville vain nuo 60-90 luvun autot itseään koskettavia harrastusautoja.


      • fkfjhfhfdhd

        Hiukan monia jo ihmetyttää ettei uutta farmari Astraa saada vieläkään vertailuun sitten Skodan taikka volkkarin kanssa kun ilmeiseti odotetaan vain uutta mallia joka nyt sitten "päihittäisi" nyt hiukan häiriköksi muodostuneen Vag:n horjuuttajan.


    • autoiluonout

      Omat TM:n ja Tuulilasin kestotilaukset lopetin jo niin kauan sitten, että nämä motiivini saattavat jo olla vanhentuneita. Tai sitten ei.
      Molemmat lehdet muuttuivat Autontuojat ry:n mainoslehdiksi, joissa testimenestys peilautui maahantuojan mainoseurojen kautta.
      Meni luotto lehtien testeihin tässä markkinavoimien puristuksessa.
      Eräs syys autolehtien hiipumiseen on myös se, että nouseva polvi ei enää ole yhtä kiinnostunutta autoista kuten isänsä. Ajokorttien hinnan nousu on tehnyt autoilusta köyhempien perheiden vesoille liian kallista. Samoin tulotasojen polarisoituminen pienentää autoja ostamaan ja ylläpitämään kykenevien piiriä. Ajetaan siis halvemmalla GTA:lla.
      Koko autoilun ja sitä myötä autolehtien tulevaisuus on synkistynyt. Mutta tavallaan se on kehitystä ja siten väistämätöntä.

      • tarkka_automies

        Tuulilasiinkin on palkattu cityvihreitä (lue: tykkää fanittaa vain karseaa kantakaupungin kivierämaata, juo caffe lattea kahvilassa ja vihaa metsiä ja luontoa landena) toimittajia jotka kirjoittaa muka-autolehteen juttuja tulevaisuuden kimppa-autoilusta, robottiautoista ja tietulleista ihailevaan sävyyn.

        Kyllä se vaan on niin että vanhan polven autotoimittajat olivat MIEHIÄ; maalaisjärkisiä selkeäsanaisia ja analyysikykyisiä, kuten Tapio Ketonen ja Matti Järvi Tuulilasissa ja Mauri Salo Tekniikan Maailmassa. He osasivat analysoida autoista olennaiset asiat, seikat jotka kiinnostavat oikeasti autoilijaa ja saivat eri autoille eroja aikaan. Nyt toimittajat vaan lukevat ja kopioivat tehtaan esitteet ja keskittyvät johonkin typerään langattomaan älypuhelinliittymään bluetoothin kautta tai ihailemaan play station-digimittaristoja vageissa unohtaen ajettavuuden, ohjauksen ja muut jutut. Liikennejutuissa paistaa kiire-asenne ja rattiraivo, eli muut pois tieltä ja kaahaamaan. Vanhat toimittaja tykkäsivät ajaa ja tehojakin tietysti käyttää, mutta opastivat vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen ja sääntöjen noudattamiseen.

        Tuulilasi on nyt niin ala-arvoinen tekele ettei rajaa. Uteliaana seuraan sen alasajoa lukemalla pikalukuna selaten sivut kaupan lehtihyllyllä, ja viimeisin nro alkaa olla niin sisältöniukka ja surkea että ennustan lehden lopettamista. TM on taas keskittynyt uuden päätoimittajan aikana yleistekniikkaan eli kodinkoneet, ja fillarit jne ja autojutut taustalla. Moottori-lehti on Auto Bild Suomen kanssa paras uusien autojen lehti, ja Mobilisti huippu vanhempien historiikin kertojana -aivan loistavan koukuttava ajan hengen kuvaaja.


      • samaamieltäolen

        Jo se että päätoimittajaksi nostettiin Jukka Rönkä kertoo alasajosta. Rönkä on ihan ok kaveri muuten, mutta täysin väärällä alalla. Rönkä on entinen veikkaajan päätoimittaja ja urheilulehden päätoimittaja. Todella pitkänlinjan urheilumies, mutta nyt eläkeiässä hyppäsi yhtäkkiä saman konsernin autolehden päätoimittajaksi. Eittämättä Röngän eläkevirka, mutta samalla karhunpalvelus Autolehdelle.

        Autobild on nostanut tasoaan, samoin palkannut parhaat toimittajat, mutta myös hinnat on nousseet. Ennen autobildiä sai irtonumeroina noin 3,90€ ja nyt hinnat on noussut kymmeneen euroon. Siinä menee oma kipuraja, eihän tuo kymppikään niin iso raha ole mutta ei se sisältö niin paljon ole parantunut kuitenkaan.


      • ALn-moottori

        Jääkö enää muuta varteenotettavaa vaihtoehtoa kuin Suomen vanhin ja toisaalta paras lehti eli MOOTTORI. Todellinen autoalan harrastajan lehti.


      • 5_v_sitten_oli_toisin
        ALn-moottori kirjoitti:

        Jääkö enää muuta varteenotettavaa vaihtoehtoa kuin Suomen vanhin ja toisaalta paras lehti eli MOOTTORI. Todellinen autoalan harrastajan lehti.

        No AutoBild takoo paljon enemmän autoilijan hyötyjuttuja kuin moottori. Kyllä se jää jäljelle kun Tuulilasi on valtaosin "hömppää" ja maailman pisintä koeajoa autoilla joita ei meillä myydä ja olosuhteissa joita ei meillä ole.
        Loppu TL onkin sitä mitään sanomatonta ns. Koeajoa ilman mitn sisältöä.


    • Ei-ole-helppoa

      Jos yhtään tietää mitään lehden teosta, niin ymmärtää, että sisältö on sitä mitä kustantaja/päätoimittaja haluaa. Työntekijät tekevät vain käskettyä työtä eli turha haukkua duunarit. Haukkukaa mielummin päätoimittaja tai lehden omistaja.

      Mielestäni autolehtien muuttuminen kuvastaa nykyaikaa. Moottori on ainut joka voi jotenkin pärjätä pelkkänä vanhanaikaisena autolehtenä, koska se on jäsenlehti. Muiden on muututtava ja yritettävä keksiä keinot miten tehdä rahaa. Jos rahaa ei tehdä, niin lappu luukulle. Se on markkinataloutta ei mitään 80-luvun neukkutouhua jollaista täällä tunnutaan kaipaavan. Ajat muuttuvat ja autot muuttuvat.

      Autobild ei ole muuttunut, TM voi keskittyä kodinkoneisiin. Koska moottori on autoliiton ja sisällöllisesti maahantuojien markkinointikanava niin tuulilasi selvästi yrittää keksiä jotain muuta. Mobilisti, V8 ja gti hoitaa erikoisosaston.

      • sdfjsdjfksjfls

        Suomihan ei kuulunut neuvostoliittoon 80-luvullakaan, autokalustommekin oli pääosin länsimaista jo silloin.
        Luulisi että jos halutaan tehdä rahaa autolehdellä, tehtäisiin sellaisia artikkeleita joita lukijat haluavat lukea eikä sellaista mitä kustantaja tai osakkeenomistaja määrää.
        80-luvun Tuulilasin sisältö oli hyvää ja asiallista luettavaa, en käsitä miksei samalla tavalla voitaisi tehdä autolehtiä edelleen. Esim. autojen suurvertailut ovat suurinpiirtein kuolleet sukupuuttoon, niinpä tiedon puutteessa se johtaa myös autojen rekisteröintitilastojen yksipuolistumiseen.
        Katsoin 80-luvun ensirekisteröintitilastoja niin top 10:ssä oli paljon tasaisempia lukemia eri autojen rekisteröintimäärille, tuhansia autoja rekisteröitiin muistaakseni vielä top 5-10 sarjassa kun nykyään top 3, Octavia, Golf ja Qashqai esittää hurjimmat lukemat ja sitten on vaan muutamia satoja kappaleita loput. Autokanta on siis yksipuolistunut.
        Jos olisi niitä suurvertailuja, myös tuntemattomammat merkit ja mallit pääsisivät esille ja vertautumaan tunnetumpia suosikkimalleja vastaan. Niistähän voisi löytyä ominaisuuksia jotka pääsisivät yllättämään suosikkimallitkin ja joillekin voisi löytyä suosikkimalleja paremmin tarpeita vastaava auto suurvertailua lukemalla.

        Voisivat myös käyttää välillä hieman enemmän mielikuvitusta ja ottaa vertailuun muitakin kuin rekisteröintitilastojen eniten myytyjä malleja. Esim. porrasperäisiä C-segmentin autoja ei ole vertailtu varmaan tällä vuosikymmenellä ollenkaan.
        TM:kin teki 80-luvulla ainakin kahdesti vertailun jossa oli mukana pelkästään Japanilaismerkkejä, sen koommin ei ole tainnut tällaistakaan vertailua olla.

        Koeajoissakin on aina vaan huippumallit runsailla lisävarusteilla jotka ei oikein anna kuvaa varsinaisista eniten myydyistä versioista.

        Nykyisellään autolehdet tekevät jokseenkin kaiken väärin näin lukijan näkökulmasta katsoen...


    • Ilma-Joe

      Tuulilasin vertailut olivat hvin puolueellisia jo 80-90-luvuilla, muistan kun esim. jossain mahtivertailussa jenkit jätettiin hännille...todella uskottavaa.
      Yleensä ranskalaisia ja fiiatti-riepuja ylistetään ja amerikkalaisia nälvitään.

    • milenavelba

      Olen lukenut Tuulilasia vuodesta 1973 ja joskus meni paremmin, joskus huonommin, mutta nyt ollaan tultu todella alas. 70- ja 80-luvuilla lehti kärsi pahasti toimittaja Juha Tolvasen teksteistä. Kaiken huippuna hän oli päävastuussa "koko perheen kombit" vertailussa, jossa vertailtiin - polkupyöriä!! Onneksi hän siirtyi mökkihöperöitten lehteä päätoimittamaan 90-luvun alussa. Lehden ote parani selvästi kun Tapio Ketonen tuli töihin - osaavia siellä jo oli ennestään; Matti Järvi sekä Tapani Vaahtola ja päätoimittaja Erkki Raukko.

      Raukkoa ennen oli päätoimittaja Jukka Miettinen ja hän siirtyi Uusi Foto - nimisen lehden pt:ksi. Miettisen jälkeen pt oli VV-Auton Lauri Haapala, mutta kait vain noin vuoden. Sen jälkeen Erkki Raukko useamman vuoden ja hänen jälkeen Matti Saari - autoalasta ihan pihalla ollut kaveri. Saaren jälkeen vuorossa oli Larmela - omalla tyylillään. En useinkaan pidä kirjoitustyylistään; just nämä sikahanaa - jutut ja muut keskustelutyyppiset lässytykset vievät maun artikkeleista.

      Käytetty auto - artikkelit ovat Tuulilasin suola, kuin myös Kuukauden shokki. Nappivaihdokkia unohtamatta. Vertailut ovat, no joo, jollain tapaa ihan ok, kuin myös kestotestit. Unelmatestinsä voisivat työntää perseeseen. Helvetin monta sivua autosta, joita Suomessa yhdestä viiteen ja koko juttu perustuu suuriin valokuviin vieden tilaa sellaisilta asioilta, joita oikeasti haluttaisiin lukea.

      Raukko, Järvi, Vaahtola ja lopulta Ketonenkin jäivät eläkkeelle. Mitä jäi jäljelle?

      Viime syksyn muutos oli pakko tehdä. TL:n levikki on pudonnut n 30000 kpl:tta muutamassa vuodessa; käytännössä puolet toimituksesta irtisanottiin. Timo Nurmi, Jani Kajander ja Jussi Saarinen saivat kenkää. Oskari Pentti lähti jo vuotta aiemmin AutoBildiin. Saarinen meni Moottori-lehteen ja Kajander yliopistoon, jääden pois samalal myös AuLi:sta.

      Tilalle otettiin rasismia joka paikassa näkevä Vesa Linja-aho, jonka juttuja en halua lukea, en edes nähdä. Ylipirteä Ossi Oikarinen ja avustajaksi Mikko Hirvonen. Rallit sun muut ei kiinnosta. Pointsit ainoastaan kahdelle toimittajalle; Pasi Piironen ja Juuso Kallioinen. Käytännössä he pitävät lehteä pystyssä.

      Tuulilasia muutes kustantaa nykyään Närsäkkälän Viestintä ja A-lehdet omaa julkaisuoikeudet.

    • Täyttä.paskaa

      Tuulilasissaei nykyään oo mitään järkeä lehti maksaa 20e ja lehti täynnä jotain mainos juliste kuvia joissa on joku skoda hiekkarannalla auringon noustessa tai laskiessa ja kuvan alapuolella lukee nyt metalliväri ja alumiinivanteet -30prosenttia EI SAATANA...

    • Puusilmäteekkari

      Hei, Tuulilasi opettakaa ne autotestaajanne tekemään tekstiä. Välillä meinaa nukahtaa kun lukee jotain testejä tai vertailuja. Varsinkin rengastestit on tosi puuduttavia.

    • Ei_voi_olla_näin

      No eipä tuo ammattitaito kovin korkealla muutenkaan ole. Yksi käytettyjen erikoismies vastasi juuri taannoin polttimonvaihtoonkin tyyliin ettei nykyautossa onnistu? Taitaa olla jo useamman vuoden ollut EU säädöksessä, että ajovalonpolttimo pitää pystyä vaihtamaan autossa olevilla työkalulla, joita ei muuten montaa ole. Missä on siis peukalo?

      • sdkfsdkljfsdkkl

        Ilmeisesti Neuvostoliiton direktiiveissä oli että koko auto on pystyttävä korjaamaan autossa olevilla työkaluilla, mukanahan oli kaiken lisäksi jopa työvalokin xD


    • morningbreaker

      Onneksi on tojo, mihin ihan käsineen, ilman työkaluja, pystyy vaihtamaan polttimot sekä parkkiin että ajovaloihin. Vanhan H4-polttimon hintakin on edullinen .

      • klfjsdkljfksljfklsjd

        Edellinen autoni oli Suzuki Alto -11 joka oli mulla 4,5 vuotta eikä siihen tarvinnut kertaakaan vaihtaa yhtään poltinta joten en edes tiedä millainen projekti polttimon vaihto olisi kyseiseen autoon.


    • Insiderwithin
      • VWmaailmajaraha

        VW lehti se on


    • milenavelba

      elokuussa 2015 neljä toimittajaa sai kenkää kun toimintaa "rationalisoitiin" ja Röngän Närsäkkälä ryhtyi julkaisijaksi. Tilalle otettiin pain saman verran uusia naamoja ja taso meni taas alemmaksi. Mihin tällä pyritään?

      • parannusehdotuksia

        Mielestäni hyvää on se että nyt on lehdessä taas käytettyjäkin autoja käsittelyssä.
        Totta kyllä on että nykyään Tuulilasi on vain kalpea haamu 80-luvun versiostaan.
        Olisipa mukava lukea taas oikein kunnon suurvertailu vaikkapa näistä uusista B-segmentin autoista mitä on viime aikoina tullut. Ja enemmän autoja kestotestiin, pääpaino pitäisi olla näissä kansanautoissa ja silloin tällöin mausteeksi jotain kalliimpia tai jopa halvempiakin A-segmentin kaupunkiautoja.
        Vertailuissa ja kestotesteissä pitäisi laajentaa myös merkkivalikoimaa ettei aina ne samat rekisteröintitilastojen kärkimerkit olisi käsiteltävänä ja muut tyystin unohdettuna.


    • Autolehtiö

      Päätoimittajaa vaihtuu taas. Täytyy tosin sanoa että huonosta vaan huonompaan.

      Olisivat nyt edes nostaneet sen Larmelan takaisin johtoon. Sentään jonkunlainen ote asiaan. Tai sitten valinneet jonkun kunnon automiehen jolla on asennetta. Eihän tuollaisesta Koivusalosta ole mihinkään.

      http://keskustelu.suomi24.fi/t/14850809/tuulilasin-uusi-paatoimittaja

    • entinen_loistokausi

      Tuulilasissa oli toimittajana vielä 2000-luvun alussa Roland Weckström. Hyviä juttuja häneltäkin. Googlaamalla löytyi muutama vuosi juttuja siitä, että hänet pistettiin ulos toimittajan hommasta k.o. lehdessä perusteettomasti. Asia vietiin muistaakseni oikeuteen liiton kautta ja Weckström sai jonkun korvauksen.

      Vilkaisin eilen uusinta lehden irtonumeroa kaupassa uteliaana että oisko parantunut ja voisiko kenties ostaa. Eipä tarvinnut. Yhä vaan alamäki jatkuu ja alastulon nopeus kasvaa. Onneton räpellys. Saman asian ajaa lukea netistä automaahantuojien sivut uusien autojen esittelyistä, ja sitten jotkut pidemmät "sikahanaa"-tyyppiset jutut löytää samalla lapsellisuusasteella jostain tuningfoorumin sivustolta. Surullinen on lehden nykytila.

      Viimeinen hyvä päätoimittaja oli Erkki Raukko. Hänkin on jo edesmennyt, muistaakseni v.2004....

    • kuppi.nurin

      Hairahduin tilaamaan "uudistuneen" Tuulilasin. Nyt tilaus pitää katkaista mahdollisimman pian, sillä "uudistuminen" tarkoittakin vain tason laskemista.
      Pitäydyn autoliiton Moottorilehdessä, missä on sentään asiaa.

      • skddfksldfjkldsjfsd

        Mullakin on TL tilauksessa mutta on ehti nyt mielestäni vähän mielenkiintoisempi kuin vielä muutama vuosi sitten, nykyään on sentään taas käytettyjäkin autoja mukana. Toivon vaan että lehti kehittyisi edelleen paremmaksi, 80-90-luvun tyyli oli mielestäni hyvä.
        Pitääpä joskus ostaa vaikka irtonumero Moottorilehdestäkin sitten kokeeksi. Onkohan siinä lehdessä vertailuja ja pidempiaikaisia kesto-/ käyttötestejä?


    • TM.koeajaa.mekon
      • missä.autot

        Onneksi en tilannut tuota ylihinnoiteltua Tekniset Mekot-lehteä.


      • nimikin.sen.kertoo
        missä.autot kirjoitti:

        Onneksi en tilannut tuota ylihinnoiteltua Tekniset Mekot-lehteä.

        Tekniikan maailma kirjoittaa nimensa mukaisesti kaikenlaisesta tekniikasta. Se ei ole autolehti.


      • TM-lukija

        Yrittävät varmaan houkutella naisia tilaajiksi kun TM on perinteisesti ollut vahvasti miesten lehti.


      • Lemput

        Tekniikan maailman kanssa hyvä olla varuillaan ja lukea sitä hyvin kriittisesti. Sitä lehteä ei ohjaa enää lukijat vaan lehden todelliset rahoittajat. On selkeä piilomanipulointi media, varsinkin lääketieteelliset asiat eivät kestä ollenkaan tarkastelua, politiikka ja historia on myös selvää aivo pesua. Auto jutut ovat suomalaisissa lehdissä järjestäen pinnallista höttöä ja tiettyjä merkkejä nuoleskellen. Moottori lehti menee jotenkin yleis jäsenlehtenä, mutta ei yksikään anna autoista kiinnostuneille mitään syvempää fiilistä.


      • huono.suunta
        Lemput kirjoitti:

        Tekniikan maailman kanssa hyvä olla varuillaan ja lukea sitä hyvin kriittisesti. Sitä lehteä ei ohjaa enää lukijat vaan lehden todelliset rahoittajat. On selkeä piilomanipulointi media, varsinkin lääketieteelliset asiat eivät kestä ollenkaan tarkastelua, politiikka ja historia on myös selvää aivo pesua. Auto jutut ovat suomalaisissa lehdissä järjestäen pinnallista höttöä ja tiettyjä merkkejä nuoleskellen. Moottori lehti menee jotenkin yleis jäsenlehtenä, mutta ei yksikään anna autoista kiinnostuneille mitään syvempää fiilistä.

        Vaikuttaa yleisemminkin nyky-yhteiskunnassa siltä että ihmisiä pidetään ihan tyhmänä ja tässä ns. "tietoyhteiskunnassa" annetaan vain hyvin pinnallisia ja toisarvoisia "tietoja" syvällisen ja todellisen tiedon jäädessä pimentoon.
        Liekö taka-ajatuksena "tyhmentää" tai harhaanjohtaa kansalaisia niin että se olisi entistäkin helpommin manipuloitavissa ja pompoteltavissa eliitin kulloisenkin mielivaltaisen oikun mukaan...


    • Lasi_on_romuna

      Uusin Tuulilasi-lehti on taas natkunaurettava. Siinä on mm. Seat Ateca 190 tdi dsg 4driven "kestotesti" joka on lehdessä nyt supistettu 25.000 km:iin 30.000 km:n sijasta. TM:ssa sentään käyttötesti kestää 60.000 km. "Kestotesti" oli sisällöltään todella suppea, suurin osa isoja kuvia. Seat jätti kerran tielle kun akun virta ei riittänyt, starttinappula ei toiminut ja auto piti hinata korjaamolle. Lauri Larmela hehkutti silti Seatia. Samassa lehdessä nastafanaatikko Larmela kauhisteli "liukasta" keliä ja oli iki-iloinen kun Skoda Kodiaq-maasturissa sattui olemaan alla nastarenkaat, kun Larmela töpeksi ajovirheen ja auto lähti vähäsen luistamaan. Larmela on samalla kertaa vag-konsernin ja Nokian nastarenkaiden mainosmies. Onneksi Larmela ei ole enää lehden päätoimittaja, mutta ei lehti ole tasoltaan siitä noussut vaan päinvastoin alamäkeä vaan koko ajan. Tätäkään numeroa en toki ostanut, vaan selasin kaupassa uteliaisuuttani josko taso olisi noussut. Joo, ei tarvitse edelleenkään moista roskaa tilata, irtonumeron ostosta puhumattakaan.

      • kldjfskjkjfklkl

        Kestotestin keston laskeminen 25.000km:n on kyllä pettymys ja vielä enemmän harmittaa että sitä muutosta ei edes vaivauduttu perustelemaan millään tavalla!
        Veikkaan että kestotestiauton akunkin saivat tyhjentymään ihan oman hölmöilynsä ja huolimattomuuden takia.
        Ainut hyvä oli sedanien parivertailu, kerrankin jotain erilaista niiden iänikuisten katumaasturien sijasta.


      • ei.näpertelyä
        kldjfskjkjfklkl kirjoitti:

        Kestotestin keston laskeminen 25.000km:n on kyllä pettymys ja vielä enemmän harmittaa että sitä muutosta ei edes vaivauduttu perustelemaan millään tavalla!
        Veikkaan että kestotestiauton akunkin saivat tyhjentymään ihan oman hölmöilynsä ja huolimattomuuden takia.
        Ainut hyvä oli sedanien parivertailu, kerrankin jotain erilaista niiden iänikuisten katumaasturien sijasta.

        AB:n oikea kestotesti on sentään 100 tkm:n pituinen, joten siinä tulee oikeasti esiin vikoja.
        Jarrulevyjä kuluu loppuun ja paloja vaihdetaan. Laatikon nykimisongelmatkin esiintyvät joissakin merkeissä ja niveliinkin ilmestyy löysiä sekä sähköosia vaihdetaan takuuna.


      • totuutta.vältellen

        Mutta missä viipyvät talviset kulutustestit. Tuolloin nähtäisiin mitä autot kuluttavat oikeissa talvisissa olosuhteissa eikä laboratorion rullilla. Useille malleille kertyisi ainakin 50% .


    • milenavelba

      On taas kaksi toimittajaa lehdessä vähemmän! Ainakaan maaliskuun numerossa ei näy nimiä Piironen ja Kallioinen. Vi Bilägäreltä ostettu rengastesti. Tuulilasin vuosibudjetti lienee koko lailla pieni...

      • viimmesen.kerran

        Mulla onkin Tuulilasin tilaus päättymässä huhtikuun numeroon. Lehtikauppiaat yrittää vimmatusti soitella ja lähettelevät tekstiviestejä ja sähköposteja mutta en vastaa mihinkään. Se on loppu nyt!


      • Anonyymi

        Eksyinkin tänne ihmettelemään mitä Kallioiselle ja Piiroselle on tapahtunut? Olli Koivusalon firma hankki julkaisuoikeudet (tms.) vuoden vaihteessa 2018-2019 jolloin yksi työntekijä irtisanoutui:

        https://www.journalisti.fi/ajankohtaiset/a-lehdet-ulkoisti-tuulilasin-tekemisen-toistamiseen/

        Toisaalta en jäänyt kaipaamaan ("BMW"-) Kallioisen koohotusta siitä kuinka 9-10 sekunnin kiihtyvyys arjen käyttöautossa ei ole tarpeeksi, vaan aiheuttaa jopa liikaa vaivaa ohitustilanteissa (ym.). Useimmissa koeajoissa / testeissä Juuso jaksoi tätä kritisoida, aika huvittavaa.

        Sen sijaan kaipaamaan jäin sitä parin vuoden takaista "unelmakoeajo" / "unelmakäytetty" -sarjaa jossa toimittaja koeajoi jonkin vuosien takaisen "ökyauton" tai harrasteauton ja ihmetteli sitä. Ehdottomasti lisää näitä.

        Lisäksi jo mainitun Vesa Linja-ahon sähköautokoohottamisen voisi vaihtaa arkiseen, jokamiehen sähköautoiluun keskittymiseen. Jannu on jonkin viittä vaille professori sekä opettaja AMK:lla ja se näkyy jutuissa: Ne eivät ole tarpeeksi maanläheisiä vaan sellaisia aineoppikirjoista tuttua, rutikuivia esitelmiä joita ei hyvällä tahdollakaan voi kuvailla viihdyttäviksi vaan enemmänkin raskaiksi lukea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eksyinkin tänne ihmettelemään mitä Kallioiselle ja Piiroselle on tapahtunut? Olli Koivusalon firma hankki julkaisuoikeudet (tms.) vuoden vaihteessa 2018-2019 jolloin yksi työntekijä irtisanoutui:

        https://www.journalisti.fi/ajankohtaiset/a-lehdet-ulkoisti-tuulilasin-tekemisen-toistamiseen/

        Toisaalta en jäänyt kaipaamaan ("BMW"-) Kallioisen koohotusta siitä kuinka 9-10 sekunnin kiihtyvyys arjen käyttöautossa ei ole tarpeeksi, vaan aiheuttaa jopa liikaa vaivaa ohitustilanteissa (ym.). Useimmissa koeajoissa / testeissä Juuso jaksoi tätä kritisoida, aika huvittavaa.

        Sen sijaan kaipaamaan jäin sitä parin vuoden takaista "unelmakoeajo" / "unelmakäytetty" -sarjaa jossa toimittaja koeajoi jonkin vuosien takaisen "ökyauton" tai harrasteauton ja ihmetteli sitä. Ehdottomasti lisää näitä.

        Lisäksi jo mainitun Vesa Linja-ahon sähköautokoohottamisen voisi vaihtaa arkiseen, jokamiehen sähköautoiluun keskittymiseen. Jannu on jonkin viittä vaille professori sekä opettaja AMK:lla ja se näkyy jutuissa: Ne eivät ole tarpeeksi maanläheisiä vaan sellaisia aineoppikirjoista tuttua, rutikuivia esitelmiä joita ei hyvällä tahdollakaan voi kuvailla viihdyttäviksi vaan enemmänkin raskaiksi lukea.

        Mitä kuuluu Juuso Kallioiselle? Olli Koivusalon hankkiessa "julkaisuoikeudet" tuolta siis poistui Pasi Piiroinen ihan omasta tahdostaan, on nykyään jossain rengastestifirmassa töissä.

        Mutta entäpä Juuso? Googlesta ei löydy mitään Juuso Kallioisella, paitsi jokin keskisuomalainen hinausyritys?

        Totta on se, että Kallioisen alituinen jankkaaminen siitä ettei 9-10 sekunnin kiihtyvyys arkiliikenteessä riitä mihinkään, se oli naurettavaa. Mahtoi olla henkilön omalla ajotyylillä sekä vahvalla BMW-taustalla jotain syytä näihin mielipiteisiin :D

        Noin muutoin ikävä on ns. "vanhaa" TL-lehteä. Minusta lehden kulta-aika osui 90-luvun lopulle ja 2000-luvun ensimmäisille vuosille. Iso osa vanhasta lehdestä kuoli sen mukana kun Tapio Ketonen lähti eläkkeelle, samoihin aikoihin hävisivät erittäin mielenkiintoiset Kuukauden Shokki -jutut sekä kaikenlainen käytettyjen autojen fiksu näpräily. Kallioisen Juuso yritti paikata tätä (käytettyjen puolta), mutta ei se touhu vain ottanut tuulta allensa, ei ollut samanlaista pitkäkestoista paneutumista kuin Ketosella.

        Omasta mielestäni todellinen alamäki alkoi joskus 2014/2015 jolloin en enää jaksanut kuin selailla lehtiä, tuohon saakka luin jokaikisen jutun ihan ... "yleissivistävyyden" näkökulmasta. Myös tekniikan opettaja Vesa Linja-ahon jäätävä sähkö / ilmasto / ym. pakotus / syyllistäminen jo paljon ennen kuin siitä tuli nykyisen kaltainen trendi, se oli todella raskasta / väsyttävää luettavaa.

        Tilaan yhä, 01 / 2022 tätä lehteä mutta lähinnä selailen numerot *askalla läpi.

        Olen surullinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä kuuluu Juuso Kallioiselle? Olli Koivusalon hankkiessa "julkaisuoikeudet" tuolta siis poistui Pasi Piiroinen ihan omasta tahdostaan, on nykyään jossain rengastestifirmassa töissä.

        Mutta entäpä Juuso? Googlesta ei löydy mitään Juuso Kallioisella, paitsi jokin keskisuomalainen hinausyritys?

        Totta on se, että Kallioisen alituinen jankkaaminen siitä ettei 9-10 sekunnin kiihtyvyys arkiliikenteessä riitä mihinkään, se oli naurettavaa. Mahtoi olla henkilön omalla ajotyylillä sekä vahvalla BMW-taustalla jotain syytä näihin mielipiteisiin :D

        Noin muutoin ikävä on ns. "vanhaa" TL-lehteä. Minusta lehden kulta-aika osui 90-luvun lopulle ja 2000-luvun ensimmäisille vuosille. Iso osa vanhasta lehdestä kuoli sen mukana kun Tapio Ketonen lähti eläkkeelle, samoihin aikoihin hävisivät erittäin mielenkiintoiset Kuukauden Shokki -jutut sekä kaikenlainen käytettyjen autojen fiksu näpräily. Kallioisen Juuso yritti paikata tätä (käytettyjen puolta), mutta ei se touhu vain ottanut tuulta allensa, ei ollut samanlaista pitkäkestoista paneutumista kuin Ketosella.

        Omasta mielestäni todellinen alamäki alkoi joskus 2014/2015 jolloin en enää jaksanut kuin selailla lehtiä, tuohon saakka luin jokaikisen jutun ihan ... "yleissivistävyyden" näkökulmasta. Myös tekniikan opettaja Vesa Linja-ahon jäätävä sähkö / ilmasto / ym. pakotus / syyllistäminen jo paljon ennen kuin siitä tuli nykyisen kaltainen trendi, se oli todella raskasta / väsyttävää luettavaa.

        Tilaan yhä, 01 / 2022 tätä lehteä mutta lähinnä selailen numerot *askalla läpi.

        Olen surullinen.

        Samaa mieltä, en enää tilaa lehteä.
        Sisältö on mennyt lapselliseksi kirjoitteluksi.
        Lehti kaipaisi ammattimaista ja aikuismaista otetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä, en enää tilaa lehteä.
        Sisältö on mennyt lapselliseksi kirjoitteluksi.
        Lehti kaipaisi ammattimaista ja aikuismaista otetta.

        Kun vagniikan maailma julisti tunnetusti Euroopan kylmimmän auton vuoden talviautoksi, niin lopetin lehden tilauksen. Se päätös on ikiaikainen.
        Muiden autojen osalta painotetaan talviominaisuuksia, mutta jos koko sivun ilmoituksia ostavan maahantuojan auto on kylmä kuin jääkaappi, niin sitä ei sovi moittia.
        Tälläinen menettely edustaa kuvottavaa linjattomuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun vagniikan maailma julisti tunnetusti Euroopan kylmimmän auton vuoden talviautoksi, niin lopetin lehden tilauksen. Se päätös on ikiaikainen.
        Muiden autojen osalta painotetaan talviominaisuuksia, mutta jos koko sivun ilmoituksia ostavan maahantuojan auto on kylmä kuin jääkaappi, niin sitä ei sovi moittia.
        Tälläinen menettely edustaa kuvottavaa linjattomuutta.

        "Kun vagniikan maailma julisti tunnetusti Euroopan kylmimmän auton vuoden talviautoksi,..."
        Mikä on "vagniikan maailma"? Ei kai vaan Toyotasta eniten artikkeleita julkaiseva ja suurimmat mainosrahat kuittaava TM eli Toyotan Maailma?
        Siihen, että joku taho olisi julistanut tunnetusti Euroopan kylmimmän auton vuoden talviautoksi olisi kohtuuden nimissä oltava linkki tai muu pätevä viittaus lähdetietoon. Muuten kommenttisi joutuu suoraan valheita-osastoon!
        Vielä kuvottavampaa linjattomuutta edustaa tällä satilla harrastettava jatkuva valehtelu ja nykyisten autojen rinnastaminen ikivanhoihin. Ei kai kukaan oikeasti kuvittele, että Corolla e vuodelta 1975 on sama auto kuin Corolla vuodelta 2021 tai Kupla vuodelta 1962 on sama auto kuin ID4 vuodelta 2021!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun vagniikan maailma julisti tunnetusti Euroopan kylmimmän auton vuoden talviautoksi, niin lopetin lehden tilauksen. Se päätös on ikiaikainen.
        Muiden autojen osalta painotetaan talviominaisuuksia, mutta jos koko sivun ilmoituksia ostavan maahantuojan auto on kylmä kuin jääkaappi, niin sitä ei sovi moittia.
        Tälläinen menettely edustaa kuvottavaa linjattomuutta.

        Eikö Tojo pärjännyt, kun noin suututtaa?


    • Euroopaneläjä

      Täytyy ymmärtää että esim. Saksan AutoBildillä on vähän erilaiset resurssit tehdä vaikka mitä joihinkin suomalaisiin lehtiin verrattuna. Lehtihän on vähän sellainen automaailman Seiska jota täytyy lukea kriittisesti ja ymmärtää ettei saksalainen auto, varsinkaan Vw-konsernin, voi koskaan hävitä. Jos jotain hyvää Suomeen verrattuna niin lehden hinta. Nyt, hinnannousun jälkeen lehti maksaa täällä 2.20€ kun se vielä viime vuonna maksoi 2.00€. Mikä alkuperäisestä kutistetun lehden hinta Suomessa nykyisin onkaan. Kestotestit aina vähintään 100.000kn ja usein niitä ajetaan pidemmällekin pelkästä mielenkiinnosta. Lehdessä on paljon myös täysiä höpöjuttuja mutta silti se tulee luettua joka viikko.

      • tosi.tietoa

        Oletko kokeillut Autoliiton Moottori-nimistä julkaisua. Suosittelen !
        Olen itse jo hyljännyt Tuulilasin ja AB:n .


    • Anonyymi

      Minua ei kiinnosta lukee sanaakaan uudesta ja jo valmiiksi ruosteisesta harmaasta Toyotasta yhtään mitään. Huonot ominaisuudet on jo tiedossani ilmankin, että harmaahiuksinen toimittaja yrittää sitä turhaan kehua.

    • Anonyymi

      Uusimmassa TL:ssa Larmelalla muisti pätkii. Vanhan mersun koeajon yhteydessä Larmela kertoo jostain sukulaisensa mersusta jossa 1989 on ollut vakiona vain neljä vaihdetta, mikä pitää paikkansa. Vaan sitten Larmela väittää että vain harvoissa autoissa oli vakiona viisi vaihdetta 1989/30 (kumpaako LL tarkoittaa?) vuotta takaperin. Ei pidä paikkaansa. Vuonna 1989 viisi vaihdetta oli valtavirtaa, ei kahta puhetta. Viides vaihde alkoi yleistyä normi kinnereissä 1980-luvun alussa. 1989 mersu oli se poikkeus.

      • Anonyymi

        Jo 70-luvulla muutamiin volkkareihin tuli 4-vaihteiseen laatikkoon lisänä se E-vaihde,
        mikä myöhemmin tunnettiin viitos-vaihteena .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      135
      7455
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      4492
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      56
      3510
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      510
      3275
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      297
      2164
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1813
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      24
      1799
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1593
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1505
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1456
    Aihe