Aubagio vai Tecfidera?

Suski72

Moi kaikille!
Mun ms-tauti on kehittynyt siihen vaiheeseen, että lääkehoito on aiheellista. Lääkäri pyysi miettimään, että kumman lääkkeen otan mieluummin....! Aubagio vai Tecfidera? Osaatteko auttaa? Onko kokemuksia?

19

4685

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksms

      Toi Aubagio on uskoakseni tehokkaampi lääke mutta sillä on enemmän sivuvaikutuksia, se toimii sytostaatteja tavoin. Sillä voidaan parantaa nykyistä tilaasi mihin toi Tecfidera ei ole tarkoitettu.

    • MjaS

      Saman päätöksen sain tällä viikolla (kela päätökseen menee aikaa)
      Minulle suositeltiin noita pistoshoitoja rebidose,avonex ym. Ovatko nuo sinun tablettihoitoja, kun tuo neurologi niistäkin alussa puhui mutta kovin suositteli pistoksia tehon ja sivuvaikutuksien vuoksi.....ei näistä tiedä varmaan ennen kuin omaan roppaansa tuikkaa?

    • Suski72

      Joo, ovat tabletteja. Mulla ei tällähetkellä ole mitään lääkitystä, mutta nyt magneettikuvassa näkyi uusia plakkeja, niin lääkärin mielestä olisi hyvä aloittaa estolääkitys. Mulla ei ole ollut muita oireita kuin jalkojen puutuminen ja väsymystä. Siksi tuntuu hurjalle aloittaa joku lääkitys, jossa on niin karmeita sivuvaikutuksia! Mietityttää, että kuinka kipeeksi tuun niistä lääkkeistä, siis kipeemmäksi kuin oon nyt! Toisaalta jos lääkkeet estää taudin etenemisen ja pahenemisen... Nää on tosi vaikeita juttuja ja vaikeeta päättää!

      • MjaS

        En tiedä näkikö jotain pääkopastani mutta suositteli heti pistos hoitoja. tuo R:llä alkavava lääke,en nyt muista niin en sano väärin mutta siihen kuuluu tuommoinen kämmenen kokoinen "tietsikka" joka sisältää monia toimintoja esim. saa säädettyä piikin pisto syvyyden ja muistuttaa seuraavasta, lääkeaine kestää viikon koneessa ym.
        Sanoi tuo neurologi ettei pahoja sivuoireita tapaa nähdä, ensimmäisenä päivänä voi tulla flunssan kaltaisia oireita/kuumetta mutta buranalla helpottaa, annosta lisätään hiljaa viikon aikana jotta roppa tottuu... sanoi 10 vuoden aikana yhdellä maksa-arvojen kohonneen ja sekin saattoi johtua muusta (seurataan säännöllisillä verikokeilla)

        Kysyin tablettihoidoista, kertoi niiden olevan jo vanhanaikaisia ja aiheuttavan enemmän maha/ muita sivuoireita...?

        En ole tosiaan lääkäri, että älä pidä tekstiäni täysin paikkaansapitävänä mutta alkoihan tuo ahdistaan että joka toinen päivä täytyy laitten antaa pistää itseään ja muistaa puhdistaa pistoskohdat ym.
        Pistoskodan hetkellinen punoitus voi rasittaa joitakin.

        Neurologin sanat: Haluatko tulevaisuudessa jäädä sairauseläkkeelle rampana vai kohtuu liikkuvassa kunnossa todennäköisesti? Vastasin ylpeyteni nieleskeltyäni että tuo jälkimmäinen.

        Yksi sukulaiseni paras kaveri (nainen n35) käyttää pistos lääkitystä ja voi paaljon paremmin, eikä KUUlemma selviäisikään enään ilman sitä!! Täytyy kysellä lisää.

        Tämä perhanan sairaus on tullut pysyäkseen ja pakko se on uusia läpimurtoja odotellessa käytettävä parhaaksi todettuja tuotteita?

        Meni höpinät pitkäks, jos et tänne asti päässyt en syytä nukahtamisesta.


    • minunms

      Mulla Techfidera. On sopinut hyvin. Aluksi oli Rebif mut sen teho hävisi. Varmaan lääkäri suositellut sulle Rebifiä koska sen Kela korvaa aika hyvin ja on yleensä ekoja lääkkeitä mitä tähän määrätään. Rebifistä tuli mulle pahemmat ensioireet ku Techfiderasta. Älä säikähdä niitä. Ne helpottaa melko pian lääkkeen alotuksen jälkeen.

      • MjaS

        Taas täällä MjaS Jos näet.. olisi mukava kuulla/nähdä miten techfidera on toiminut? (muuten kuin kehittäjän tipussissa)


    • 03011109

      Ei kumpikaan, vaan Copaxone! Noilla tablettilääkkeillä on hurjat sivuvaikutukset, jopa hiuksen voivat lähteä! Mulla on ollut Copaxone jo monta vuotta ja on tehonnut hyvin, sitä ennen kokeilin interferoneja, niistä tuli kovat sivuoireet.

      • MjaS

        Miten tuo käytännössä mainitsemasi "on tehonnut hyvin" tuntuu? Helpottaako se oikeasti näitä oloja että sen huomaa, vai pelkästään magneettikuvissa ym.?
        Minulla tuo rebif pistoshoito aika alkutaipaleella ja pieniä sivuoireita kylläkin huomannut vaikka ei täysi annostus vielä päällä.

        Määrätäänkö nuo lääkemerkit potilaan tilan mukaan, kuinka paha se on, vai miten sinun tapauksessa tuo copaxone kuvioihin tuli? (jos nämä ei toimi,niin vois ehdottaa tuota sinun merkkiä)
        Ei taida nämä omat haluamiset tietysti neurologia heilauttaa....


    • 03011109

      Tarkoitan tuolla, että on tehonnut hyvin sitä, ettei ole tullut pahenemisvaiheita käytön aikana. Minulla on muutenkin rauhallinen tautimuoto, fatiikki on tällä hetkellä ainoa päällä oleva oire, lisäksi muistin kanssa on välillä ongelmia (ikää mulla alle 40v.)Pahenemisvaihe (kaksoiskuvat)oli viimeeksi muistaakseni vuonna 2011. Tämä copaxone on päivittäin pistettävä ja alkuun tuli kyllä kovasti kutiavia paukamia, mutta nyt en enää mihinkään vaihtaisi. Mitään muita haittavaikutuksia ei ole tullut kuin nuo ihoärsytykset pistoskohdissa :) Ja ihan itse pyysin neurolta tähän lääkkeeseen reseptin kun tuo avonex oli minulle epäsopiva.

    • Villemin

      Siis mitä?? Ovatko pistoslääkkeet tehokkaampia kuin tablettilääkkeet?

    • munms

      Mulla ei ainakaan Techfiderasta ole hiukset lähteneet. Ja oon kans siinä käsityksessä et Techfidera on tehokkaampi kuin pistoslääkkeet... Mut en sit tiedä, ymmärsinkö neurologin väärin?

    • Krisse24

      Mulla ollut Aubagio kohta vuoden käytössä. Kovasti olen infektoihin altistunut kun varsinkin alkuvaiheessa leukkarit laski tosi alas. Nyt leukkarit noussut parempaan päin, mutta yhä sairastun helposti infektoihin. Mitään muita sivuvaikutuksia en ole saanut ja ms ollut hyvinkin hiljainen lääkityksen aikana. Tehokas lääke neurologin mukaan.
      copaxone oli ensimmäinen lääke, mutta ei sopinut minulle. Aiheutti pistoskohtiin isoja paukamia, kipua, kutinaa ja kirvelyä.
      Usein ajan kanssa oikea lääkitys jokaiselle löytyy, mutta se voi viedä aikaa ja vaatia kokeiluja. Tsemppiä sinulle! :)

    • 2pöllö

      Avonexista ja Aubagiosta kokemusta. Avonexista lievempiä sivuvaikutuksia,kuume nousi jos ei ottanut buranaa ennen pistosta. Aina tuli vilunväristyksiä. Menin aina saman tien nukkumaan ja aamulla olin ihan kunnossa. Ei tarvinnut käydä labrassa seurannassa koko aikaa. Aubagiosta hiuksia lähti ekan kuukauden jälkeen seuraavat 7kk. Ei harventunut niin että muut ois huomannut. Maha ollut löysempänä ja ekat päivät ihan kuralla. Vastustuskyky laskee. Labrassa käynti kahden viikon välein ekat 8kk ja sen jälkeen harvemmin. Lääkärin mukaan molemmat on yhtä tehokkaita,mutta monet pitää piikkejä tehokkaampina.

    • Minnimari

      Huijjui..pelottaa alottaa uusi lääke. 8 vuotta olin betaferon-piikeillä, ja sen jälkeen 4 vuotta ilman lääkitystä. Piikeistä kaikki nuo vuodet flunssankaltaista särkyä ja ajoittaista lämpöilyä. Nyt aloitellaan uudelleen, ja Techfiderasta muutamassa viikossa niin pahat maha-suolikanavan oireet että sairaalassa olin pari päivää. Mulla on mahaongelmia muutenkin paljon, joten siksi ehkä näin paha reaktio, normaalina sivuoireenahan tässä lääkkeessä juuri näitä lievempiä maha-suolikanavaoireita enimmäkseen on. Nyt sitten pitäisi aloitella Aubagio. Se tosiaan pelottaa näissä kun tulee tuota infektioherkkyyttä, ja mulla kun on monta muutakin sairautta... Millaisia vaivoja, oireita teillä on ollut vastustuskyvyn alenemisen myötä? Onko tämä pysyvä vaikutus vai paraneeko ajan myötä? Hiustenlähtö tulee myös korventamaan, mutta mieluummin pitäisin toki toimivat raajat kuin hiukset...

    • Tii-mäsä

      Moi kaikille! Mulla ollut mäsä v 2012 lähtien, aluksi olin Rebif piikeillä 9kk. Tuli tosi pahoja sivuoireita. Sit vaihdettiin Copaxone piikeille ja en vaihtais sitä mihinkään. Toimii erittäin hyvin. Mun neurologi sanoi, että piikit ovat turvallisimpia ja tutkituimpia lääkkeitä Ms-taudissa. Toki pistoskohdat punoittaa ja kutittaa, mut sehän on pieni vaiva, jos lääke toimii.

    • mäsämäsää

      olen sairastanut Ms-tautia jo 23 v, kävin hiljattain mri:ssä (edellinen kuvaus 6kk aiemmin) ja sieltä löytyi uusi plakki..Nyt pitäisi alottaa tabletti lääkitys,olenkin niitä tutkinut viimeaikoina jonkinverran ja huomannut etta Aubagio olisi kuitenkin turvallisempi vaihtoehto,vaikka sivuvaikutuksiakin on.Tecfiderassa on kuitenkin Pml vaara.. ja kaikenlisäksi Dimetyylifumaraatti on myös sama aine jota käytetään huonekaluissa homeen estoaineena ja joka aiheuttaa ihmisille allergiaa.. löytyy haulla Dimetyylifumaraatti..että tämmösiä lääkkeitä..

    • homeessatässä

      Mua naurattaa toi homeenestolääkitys :) täs alkaa olla ikää jo sen verran et ihan hyvä ottaa jotain homeenestoa. Ja riski saada toi pml on niin olemattoman pieni et en jaksa sitä pelätä.

    • Noppe

      Aubagiota kokeilu 2 kk maksa arvot nousi ja hiukset harventui. 1v ilman lääkkeitä ja nyt tecfidera , ei ole ollut mitään oireita. Saa nähdä nouseeko maksa arvot jälleen🤗

    • Anonyymi

      Tää on jo vanha ketju, mutta mulla alettiin Aubagio (teriflunomidi) nyt syksyllä. Parin ekan viikon ajan oli tosiaan vastustuskyvyn kanssa probleemaa, mutta meni onneksi ohi. Hiuksia ei ole lähtenyt normaalia enempää, olen mies ja ilmeisesti muutenkin kaljuuntumassa. Ikää minulla on 49 vuotta. Tehosta en muuta osaa sanoa, mutta taas jaksaa seisoa vähän pidempään - siis omilla jaloilla :) Vatsasta on tullut pysyvästi löysä. Ripulille ei mene, jos muistaa ottaa lääkkeen ruoan kanssa.

      Olin ms-sopeutumisvalmennuskurssilla, missä muilla oli kaikensorttisia piikkilääkkeitä. Yksi pistää kahden viikon välein, yksi kerran kuukaudessa ja toinen puolivuosittain.

      Minusta tabletti per päivä ei ole iso vaiva. Diagnoosi minulla on ollut vuodesta 2011 lähtien, ei havaittavia pahenemisvaiheita. Suorituskyky on kyllä huonontunut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1960
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1529
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      139
      1373
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1308
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1230
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      271
      1039
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      982
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      947
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      116
      933
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      48
      771
    Aihe