Ihmiset ovat yksilöitä.

8765

Elämme jokainen omaa elämäämme. Osa uskoo jumaliin, osa ei.
Mitä väliä sillä on? Eläkää omaa elämäänne, älkää kiusatko muita.

44

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkentavia.kysymyksiä

      >> Ihmiset ovat yksilöitä. <<
      Totta.
      >> Osa uskoo jumaliin, osa ei. <<
      Totta.
      >> Mitä väliä sillä on? <<
      Nykytilanteessa ei kovin suurta merkitystä.
      >> Eläkää omaa elämäänne, älkää kiusatko muita. <<
      Kannatan. Mutta mahdammeko tarkoittaa "muiden kiusaamisella" samaa asiaa.
      Onko esim fundamentalistisen kristinuskon kritisoiminen kiusaamista?
      Onko evankelioivien kreationistien jutustelujen kritisoiminen kiusaamista?
      Onko kirkon vallankäytön kristisoiminen kiusaamista?
      Haluaisitko uskoville ns työrauhan, että he saisivat rauhassa levittää omaa adventistis-/lestadiolais-/viisläis-/helluntailaista oppiaan, eikä noita maailmanlopusta/synnistä/homosaatiosta kertovia evankelistojasaisi häiritä?
      Vai esititkö toiveesi juuri noille evankelistoille?

      • "Kannatan. Mutta mahdammeko tarkoittaa "muiden kiusaamisella" samaa asiaa. "

        Hankit marttyyrin viittaa. Huomaatko!? Kosto elää aina Ranualla ja sä et sitä koe tai hyväksy. Kunhan hihhuleita ei kiusata niin sulla ei ole mitään ongelmia, mutta verta kerjäät nokastasi aina kun ateisteista on kysymys!?


      • a---a
        ateisti1982 kirjoitti:

        "Kannatan. Mutta mahdammeko tarkoittaa "muiden kiusaamisella" samaa asiaa. "

        Hankit marttyyrin viittaa. Huomaatko!? Kosto elää aina Ranualla ja sä et sitä koe tai hyväksy. Kunhan hihhuleita ei kiusata niin sulla ei ole mitään ongelmia, mutta verta kerjäät nokastasi aina kun ateisteista on kysymys!?

        Sinä et tainnut ymmärtää mitään tekstistä, johon tuon kommenttisi osoitit.


      • kurttuilija
        a---a kirjoitti:

        Sinä et tainnut ymmärtää mitään tekstistä, johon tuon kommenttisi osoitit.

        Hyvä, veljeä pitää oikoa. Tunaroi keskusteluissa ja jättää toiset kärsimään.


    • vm41

      Aloitus oli todella yksi selitteinen.
      Älkää kiusatko niitä, jotka eivät usko uskomattomiin asioihin, vaan seisovat jalat tukevasti maan kamaralla.

      • 134

        "Aloitus oli todella yksi selitteinen."
        Niin oli.

        "Älkää kiusatko niitä, jotka eivät usko uskomattomiin asioihin, vaan seisovat jalat tukevasti maan kamaralla."
        Tämä nyt oli oma tulkintasi. Yhtä hyvin aloitus tarkoittaa sitä, että älkää kiusatko heitä jotka uskovat johonkin mihin itse et usko. Minusta tämä on ok. Ketään ei kiusata, reilu peli.


    • fda

      Entä silloin jos joku kiusaa muita, saako siihen puuttua vai onko syrjimystön sallittava tehdä mitä se haluaa heikommille? Entä jos ihmiskuntaa uhkaa katastrofi kun uskonhypnoosissa kulkevat huuhaaseen uskovat estävät järkiratkaisut ja pilaavat planeetan tulevilta sukupolvilta?

      • ateisti1973

        Ei tässä kuitenkaan voida alkaa puuttumaan evoluution vääjäämättömään lakiin, vahvimmat selviävät. Ei uskovaisista ole maailmaa uhkaamaan, järki voittaa aina. Johan on selkeästi nähtävissä että usko on katoavaista, hehe.


    • asadasdad

      Ateistit uskoo jumaliin mutta Kristitty Jumalaan.

      • Frans_2

        Carl von Linné:n taksonometriaa soveltaen voidaan sanoa kristittyjen Jumalan olevan yksi laji jumalien suvussa, johon lisäksi kuuluvat mm. Allah, Zeus, Thor jne. Jumalien suku on puolestaan osa yliluonnollisten lahkoa yhdessä enkelien ja demonien kanssa. Kaikki edellämainitut kuuluvat mielikuvitusolentojen luokkaan, johon lisäksi kuuluvat mm. saunatontut, menninkäiset ja keijukaiset. Ateistit eivät usko mihinkään näistä.


      • asdadad
        Frans_2 kirjoitti:

        Carl von Linné:n taksonometriaa soveltaen voidaan sanoa kristittyjen Jumalan olevan yksi laji jumalien suvussa, johon lisäksi kuuluvat mm. Allah, Zeus, Thor jne. Jumalien suku on puolestaan osa yliluonnollisten lahkoa yhdessä enkelien ja demonien kanssa. Kaikki edellämainitut kuuluvat mielikuvitusolentojen luokkaan, johon lisäksi kuuluvat mm. saunatontut, menninkäiset ja keijukaiset. Ateistit eivät usko mihinkään näistä.

        Juuri niihin moniin epäjumaliin ateistit uskovat ja listaan lisätään luonnonvalinta.

        Mutta Kristitty uskoo Jumalaan, maailman ja elämän luojaan


      • asdadad kirjoitti:

        Juuri niihin moniin epäjumaliin ateistit uskovat ja listaan lisätään luonnonvalinta.

        Mutta Kristitty uskoo Jumalaan, maailman ja elämän luojaan

        "Mutta Kristitty uskoo Jumalaan, maailman ja elämän luojaan"

        Joka voi olla myöskin väärä niistä tuhansista! :) Ihminen loi jumalan eikä jumala ihmistä....uskokaa jo se fakta!!!


      • fda

        "Ateistit uskoo jumaliin"

        Joku on sinua puijannut näin uskomaan, mutta se ei määritelmällisestikään pidä paikkaansa.


      • Teuvoo

        Olet sekoittanut ateistit jehovan todistajiin.


      • asdadad
        asdadad kirjoitti:

        Juuri niihin moniin epäjumaliin ateistit uskovat ja listaan lisätään luonnonvalinta.

        Mutta Kristitty uskoo Jumalaan, maailman ja elämän luojaan

        EpäJumala-jeesukseen uskovat sekoilevat ! Haarukka: Tuon paholaisen työkalun leviämistä Eurooppaan esti kuitenkin tehokkaasti kirkon vastustus.


      • 2020
        Frans_2 kirjoitti:

        Carl von Linné:n taksonometriaa soveltaen voidaan sanoa kristittyjen Jumalan olevan yksi laji jumalien suvussa, johon lisäksi kuuluvat mm. Allah, Zeus, Thor jne. Jumalien suku on puolestaan osa yliluonnollisten lahkoa yhdessä enkelien ja demonien kanssa. Kaikki edellämainitut kuuluvat mielikuvitusolentojen luokkaan, johon lisäksi kuuluvat mm. saunatontut, menninkäiset ja keijukaiset. Ateistit eivät usko mihinkään näistä.

        "Ateistit eivät usko mihinkään näistä."
        Ei pidä paikkansa. Olet yhtä lailla ateisti vaikka uskoisit keijuihin, saunatonttuihin, ennustuksiin tai muuhun yliluonnolliseen. Ateistin määritelmä täyttyy, kun ei usko jumaliin (mukaanlukien kr Jumala).


    • Mikäli uskonto ei aiheuta ikävyyksiä, niin hyvä niin. Mutta siinävaiheessa kun sitä käytetään ihmisoikeuksien polkemiseen, antaa sen kuulla kunniansa.

      • adasdad

        Ateismi-uskonto aiheuttaa ikävyyksiä ja ateisti-uskikset polkevat ihmisoikeuksia.


      • samaa mieltä!


      • adasdad kirjoitti:

        Ateismi-uskonto aiheuttaa ikävyyksiä ja ateisti-uskikset polkevat ihmisoikeuksia.

        Mitä ihmisoikeuksia ateistit on polkenut? Sitäkö, ettei avioliitto ole miesten ja naisten välinen 3/2017 jälkeen vaan se kuuluu myöskin samaa sukupuolta oleville. Ei ole kysymys tällöin ateisteista vaan Suomen Eduskunta siitä päätti, johon ei kuulu kovinkaan montaa ateistia.

        Alahan lyömään sitä päätäsi hajalle seinään siitä asiasta. Ei se asia etene jos sä auot päätäsi tällä palstalla.


      • ateisti1982
        adasdad kirjoitti:

        Ateismi-uskonto aiheuttaa ikävyyksiä ja ateisti-uskikset polkevat ihmisoikeuksia.

        lisäksi me ateistit harvoin uskomme mihinkään. Sä uskot siihen että kalju on tukan väri väittäessäsi ko. asiasta!?


      • IlkimyksenKeittiöpiika

        Mun oikeastaan käy sääliksi tuota adasdadia ja sen sivupersonia. Ei tunnu ressukalla olevan muuta tekemistä kuin vaania ateistipalstaa ja kääntää kaikki eteen tulevat kommentit nurinpäin. Mahtaakohan ne siellä vaivaistalossa viedä sitä tarpeeksi usein ulos?


      • asdadad
        adasdad kirjoitti:

        Ateismi-uskonto aiheuttaa ikävyyksiä ja ateisti-uskikset polkevat ihmisoikeuksia.

        Kristiuskovaiset ovat, juuri tuollaisia uskovaisia! Jotka sortaa ateisteja, Olet NIIN oikeasssa, ettei perusteluja tarvita


      • kurttuilija
        ateisti1982 kirjoitti:

        Mitä ihmisoikeuksia ateistit on polkenut? Sitäkö, ettei avioliitto ole miesten ja naisten välinen 3/2017 jälkeen vaan se kuuluu myöskin samaa sukupuolta oleville. Ei ole kysymys tällöin ateisteista vaan Suomen Eduskunta siitä päätti, johon ei kuulu kovinkaan montaa ateistia.

        Alahan lyömään sitä päätäsi hajalle seinään siitä asiasta. Ei se asia etene jos sä auot päätäsi tällä palstalla.

        Hävettää jo ateistienkin puolesta tunarointisi keskusteluissa.


    • Nedda-

      Hyvä kirjoitus. Valitettavasti ateistinen liikehdintä pyrkii herättämään ihmisten välistä vastakkainasettelua väärillä olettamuksillaan ja vääristä lähtökohdistaan käsin (kuten kaiken teistisen toiminnan esittämisenä samankaltaisena). Kyllä ihmisten pitäisi saada olla uskontovapaasti, jos he haluvat, eikä kuulla ateistista tuputusta. Jokaisella on kuitenkin oikeus omaan mielipiteeseensä.
      Sen sijaan olisi syytä olla yleisesti ihmisten tiedossa sellaiset yleiset seikat, joita peilaamalla he voisivat nähdä onko jokin ateistinen tai teistinen liike sellainen, että se on vahingollinen yksilöille, yhteisöille tai luonnolle. Ja miten voi tulkita, ja keskustelunkin kautta tuoda esille niitä asioita, joiden ilmenemisen voidaan olettaa aiempien samankaltaisten näyttöjen pohjalta johtavan jonkin ryhmän tai sen jäsenten vakavaan häiriökäyttäytymiseen. (ääripäässä eristäytyminen ja erilaiset ioukkotuhot yms.)

      • "Valitettavasti ateistinen liikehdintä pyrkii herättämään ihmisten välistä vastakkainasettelua väärillä olettamuksillaan ja vääristä lähtökohdistaan käsin (kuten kaiken teistisen toiminnan esittämisenä samankaltaisena)."

        Tästä olisi kyllä hyvä saada muudama esimerkki. Missä milloin ja mikä "ATEISTINEN" liike pyrkii saamaan aikaan vastakkainasettelua??

        "..eikä kuulla ateistista tuputusta."

        Samma här.


      • Hgvdf

        Eikös sama päde sitten toisinkin päin? Jos kerran ateistista tuputusta ei pidä olla, pitää myös kieltää uskonnollinen sonnan jauhanta.


      • Aada-a

        Nim.Nedda

        Minä en ole kuullut minkäänlaista ateistista tuputusta koskaan. Tällä palstalla voisivat jotkut ateistit mielestäni olla vähän maltillisempia, mutta eivät hekään minua häiritse. Ateistisia näkemyksiä tulisi olla paljon enemmän esillä, koska uskonnoton elämäntapa on vähemmän altis kaikenlaiseen johdatteluun kuin uskonnolliseen uskoon ja monesti tietämättömyyteen ja luuloihin perustuvat uskomukset.
        Olen päätynyt uskonnollisen uskon hylkäämiseen juuri sen kritiikittömyyden ja naivien uskomusten takia. Ei minulle koskaan kukaan ev.lut kirkon pappi n.20v aikana jolloin olin aktiivikristitty tarjonnut mitään uskontokriittistä kirjallisuutta, vaan aina samaa Jumala uskoon turvautuista, joka ei maailmankuvani vinoutumista korjannut. Itse piti kaikki löytää, eivät tulleet ateistit yhtään tuputtamaan näkemyksiään.


      • Trakennus
        Aada-a kirjoitti:

        Nim.Nedda

        Minä en ole kuullut minkäänlaista ateistista tuputusta koskaan. Tällä palstalla voisivat jotkut ateistit mielestäni olla vähän maltillisempia, mutta eivät hekään minua häiritse. Ateistisia näkemyksiä tulisi olla paljon enemmän esillä, koska uskonnoton elämäntapa on vähemmän altis kaikenlaiseen johdatteluun kuin uskonnolliseen uskoon ja monesti tietämättömyyteen ja luuloihin perustuvat uskomukset.
        Olen päätynyt uskonnollisen uskon hylkäämiseen juuri sen kritiikittömyyden ja naivien uskomusten takia. Ei minulle koskaan kukaan ev.lut kirkon pappi n.20v aikana jolloin olin aktiivikristitty tarjonnut mitään uskontokriittistä kirjallisuutta, vaan aina samaa Jumala uskoon turvautuista, joka ei maailmankuvani vinoutumista korjannut. Itse piti kaikki löytää, eivät tulleet ateistit yhtään tuputtamaan näkemyksiään.

        Yhdessä keskustelussa kerroit kasvaneesi uskovaisessa kodissa, joka oli hyvä ja turvallinen. Aikuistuttuasi valitsit oman tiesi ja päädyit ateistiksi, näin muistan sinun kuvanneen. Annat hieman harhaanjohtavaa tietoa siitä, että olisit ollut aktiivikristitty 20 vuotta. Itse ajattelen, että lapsuudessasi ja nuoruudessasi olit vanhempiesi uskossa.

        On aikalailla eri asia olla vastuullisena aikuisena 20 vuotta aktiivikristitty, ja luopua sitten uskosta, sen naiviuden vuoksi. Valitettavasti minun on todettava, että en pidä kertomaasi kovinkaan vakuuttavana. Aikuinen ihminen löytää kristinuskon kritiikkiä yltäkyllin, jo itsessään. Järjen perustelut harvoin johtavat aidosta ja koetellusta uskosta luopumiseen. Jo vähäistenkin koettelemusten läpikäynti tuo kokemuksen, ettei ole kyse minun uskostani vaan uskon lahjasta.


      • Aada-a
        Trakennus kirjoitti:

        Yhdessä keskustelussa kerroit kasvaneesi uskovaisessa kodissa, joka oli hyvä ja turvallinen. Aikuistuttuasi valitsit oman tiesi ja päädyit ateistiksi, näin muistan sinun kuvanneen. Annat hieman harhaanjohtavaa tietoa siitä, että olisit ollut aktiivikristitty 20 vuotta. Itse ajattelen, että lapsuudessasi ja nuoruudessasi olit vanhempiesi uskossa.

        On aikalailla eri asia olla vastuullisena aikuisena 20 vuotta aktiivikristitty, ja luopua sitten uskosta, sen naiviuden vuoksi. Valitettavasti minun on todettava, että en pidä kertomaasi kovinkaan vakuuttavana. Aikuinen ihminen löytää kristinuskon kritiikkiä yltäkyllin, jo itsessään. Järjen perustelut harvoin johtavat aidosta ja koetellusta uskosta luopumiseen. Jo vähäistenkin koettelemusten läpikäynti tuo kokemuksen, ettei ole kyse minun uskostani vaan uskon lahjasta.

        "Yhdessä keskustelussa kerroit kasvaneesi uskovaisessa kodissa."

        Kasvoin tavallisessa luterilaisessa kodissa, jossa kristinusko oli iltarukouksen opettaminen lapselle ja sitä että kävin lapsena pyhäkoulussa. Meillä ei keskusteltu uskonnosta eikä siitä kotona muuta opetettu kuin tuo iltarukous(äiti). Vanhempani eivät olleet siinä mielessä uskovaisia, että se olisi ollut heidän ensisijainen vakaumuksellinen elämäntapansa. Äiti oli enemmän kirkko uskovainen.Isän kanta tuon asian suhteen jäi epäselväksi, ei hän käynyt kirkossa kuin hautajaisissa, häissä ja minun kastetilaisuudessa vauvana. Enemmän he olivat poliittisesti aktiivisia. Vanhempani kunnioittivat uskovaisuutta luterilaiseen tapaan.

        Tein nuoruudessani uskonratkaisun ja tulin ns. uskoon, koska todella ajattelin ja uskoin sen ratkaisevan asioita. Tämä fundamentalistinen uskovaisen elämäntapa kuitenkin kävi aivan mahdottomaksi ja käsitykseni vähitellen laimenivat ja muuttuivat maltillisemmiksi, aktiivisena luterilaisena olin noin 15-20v, miten sen nyt laskee. Koko laaja tuttavapiirini on jollain tavalla kristittyjä ja uskovaisia. Joten omien kokemusteni kautta tunnen aika hyvin kristillisyyttä.
        Tavallinen luterilaisuus tuottaa pääosin ihan hyvää yhteisölisyyttä ja auttaa monella tavalla jäseniään.Samaa en sitten voi sanoa erinäisistä fundamentalistisemmista kuvioista. Meno fanaatikko yhteisössä on joskus taruakin ihmeellisempää ja tyhmempää. Kyllä on syytä kritisoida sellaista tyhmyyttä ja sekoilua mitä fundamentalismi tuottaa. Maltillisempi kristillisyys sitten haluaa vaieta ainakin oman kokemukseni mukaan epäkohdista.


      • Aada-a

        Lisään vielä. Ikävä kyllä usko ei aina ole suojaava tekijä ihmisen elämässä vaan aivan ratkaiseva merkitys on sillä minkälaista apua ihmiset saavat sitä tarvitessaan. Fanaattinen uskonnollisuus voi johtaa täysin umpikujaan ja tältä ei suojaa luterilainen uskonnon opetus millään tavalla.


      • Nedda-
        Aada-a kirjoitti:

        Nim.Nedda

        Minä en ole kuullut minkäänlaista ateistista tuputusta koskaan. Tällä palstalla voisivat jotkut ateistit mielestäni olla vähän maltillisempia, mutta eivät hekään minua häiritse. Ateistisia näkemyksiä tulisi olla paljon enemmän esillä, koska uskonnoton elämäntapa on vähemmän altis kaikenlaiseen johdatteluun kuin uskonnolliseen uskoon ja monesti tietämättömyyteen ja luuloihin perustuvat uskomukset.
        Olen päätynyt uskonnollisen uskon hylkäämiseen juuri sen kritiikittömyyden ja naivien uskomusten takia. Ei minulle koskaan kukaan ev.lut kirkon pappi n.20v aikana jolloin olin aktiivikristitty tarjonnut mitään uskontokriittistä kirjallisuutta, vaan aina samaa Jumala uskoon turvautuista, joka ei maailmankuvani vinoutumista korjannut. Itse piti kaikki löytää, eivät tulleet ateistit yhtään tuputtamaan näkemyksiään.

        Kiitos hyvästä kirjoituksesta. Olet varmaan harkinnut asioita pitkään.
        Ateistinen tuputus on jokapäiväistä ja sitä tekevät ateistiset järjestöt sekä yksilöateististit. Ja siihen törmää joka päivä. Mediasta voi lukea erilaisista järjestöistä, jotka ovat ottaneet agendalleen esim. kirkosta eroamisen. Ja ateistiset yksilöt taas persoonansa tai järjestönsä aatteen kautta toitottavat samaa asiaa "jeesustelusta". Ja siitä, kuinka se ei ole heidän juttunsa.
        Mielestäni kyseessä noissa on tietoinen ateistien taholta tuleva vääristely, jossa esitetään käsite "kirkko" kaikkena teisminä.
        Ja sillä luodaan mielikuvaa, että ihmisen rahaa jotenkin säästyisi, tekemällä toisin. Ja, että olisi aivan erinomaisen viisauden merkkinä olla kirkosta eronneena. (vaikka perustellusti voidaan esittää myös, että ko. väittämät ovat täyttä huuhaata).
        Sekä on käytössä erilaisia yleistysmielikuvia erilaisista asioista, joiden toivotaan osuvan ja vetoavan ihmisen tunteisiin. (eli siihen pieneen hörhöön ihmisen sisällä, joka on altis markkinamiesten erilaisille huudoille. Ja ostamaan vaikka paskaa.)
        Vaikka olennaisempaa olisi yksilöidä mistä teismistä puhutaan. Mikä niissä on se mitä kritisoidaan jne.
        On myös olemassa metodiikkaa, joilla teismejä voidaan jäsentää reaalisesti.
        Jokainen saa kuulua johonkin tai olla kuulumatta. Mutta oikea haaste on jäsentää erilaiset erot ja vuorovaikutukset kussakin liikehdinnässä. Ja jäsentää niiden "hyödyt, haitat ja uhkatekijät".


      • Nedda-, lue ja ymmärrä tämä: minua ei tehnyt ateistiksi "ateistinen liikehdintä", eikä toisen ateistin esittämä propaganda. Vapaa-ajattelijoista kuulin ensimmäisen kerran kun olin ollut ateisti yli kymmenen vuotta.

        Minusta teki ateistin oma kriittinen ajatteluni sekä kristinusko ja sen opit. Muut uskonnot yhtä järjenvastaisine oppeineen antoivat hyvää taustatukea.

        En kuulu vapaa-ajattelijoihin enkä tule joskaan kuulumaan (aivan liian tosikkomaista hernenokkaporukkaa, jos minulta kysytään).

        Mihin ateistiseen "liikehdintään" minä sitten mielestäsi kuulun, kun tuo ateistien lokerointi (ja siinä samassa mustamaalaaminen) tuntuu sinulle olevan niin mieluista?

        Summa summarum: Et sinä Nedda (eikä kukaan muukaan uskovainen) saa ateismin voittokulkua uskontojen yli pysäytettyä ateisteja mollaamalla. Muuta uskontosi uskottavammaksi. Muuta se vähemmän järjenvastaiseksi, niin kato seurakunnissa ei kenties olisi niin suuri kuin se nyt on.


      • Aada-a
        Nedda- kirjoitti:

        Kiitos hyvästä kirjoituksesta. Olet varmaan harkinnut asioita pitkään.
        Ateistinen tuputus on jokapäiväistä ja sitä tekevät ateistiset järjestöt sekä yksilöateististit. Ja siihen törmää joka päivä. Mediasta voi lukea erilaisista järjestöistä, jotka ovat ottaneet agendalleen esim. kirkosta eroamisen. Ja ateistiset yksilöt taas persoonansa tai järjestönsä aatteen kautta toitottavat samaa asiaa "jeesustelusta". Ja siitä, kuinka se ei ole heidän juttunsa.
        Mielestäni kyseessä noissa on tietoinen ateistien taholta tuleva vääristely, jossa esitetään käsite "kirkko" kaikkena teisminä.
        Ja sillä luodaan mielikuvaa, että ihmisen rahaa jotenkin säästyisi, tekemällä toisin. Ja, että olisi aivan erinomaisen viisauden merkkinä olla kirkosta eronneena. (vaikka perustellusti voidaan esittää myös, että ko. väittämät ovat täyttä huuhaata).
        Sekä on käytössä erilaisia yleistysmielikuvia erilaisista asioista, joiden toivotaan osuvan ja vetoavan ihmisen tunteisiin. (eli siihen pieneen hörhöön ihmisen sisällä, joka on altis markkinamiesten erilaisille huudoille. Ja ostamaan vaikka paskaa.)
        Vaikka olennaisempaa olisi yksilöidä mistä teismistä puhutaan. Mikä niissä on se mitä kritisoidaan jne.
        On myös olemassa metodiikkaa, joilla teismejä voidaan jäsentää reaalisesti.
        Jokainen saa kuulua johonkin tai olla kuulumatta. Mutta oikea haaste on jäsentää erilaiset erot ja vuorovaikutukset kussakin liikehdinnässä. Ja jäsentää niiden "hyödyt, haitat ja uhkatekijät".

        "Jokainen saa kuulua johonkin tai olla kuulumatta. Mutta oikea haaste on jäsentää erilaiset erot ja vuorovaikutukset kussakin liikehdinnässä. Ja jäsentää niiden "hyödyt, haitat ja uhkatekijät".
        Niitähän tässä on jäsennelty vuosikymmeniä. Itse olen kritisoinut kirkon konservatiiveja ja fundamentalisteja, sekä sitä että liberaalimmassakaan uskonnollisuudessa papit eivät tuoneet koskaan esille ainakaan itselleni sitä millaisen teologisen opiskelun jälkeen he olivat kantoihinsa päätyneet. Jatkan myöhemmin, perhe kutsuu nyt.


      • Nedda-
        code_red kirjoitti:

        "Valitettavasti ateistinen liikehdintä pyrkii herättämään ihmisten välistä vastakkainasettelua väärillä olettamuksillaan ja vääristä lähtökohdistaan käsin (kuten kaiken teistisen toiminnan esittämisenä samankaltaisena)."

        Tästä olisi kyllä hyvä saada muudama esimerkki. Missä milloin ja mikä "ATEISTINEN" liike pyrkii saamaan aikaan vastakkainasettelua??

        "..eikä kuulla ateistista tuputusta."

        Samma här.

        Sellaiset ateistiset liikkeet pyrikivät saamaan ihmiset vastakkain, jotka esittävät näkemyksiään, jostain vaikkapa "viranomaistointa" hoitavasta instituutoista, jotka ovat teistisiä. Osa ihmisiä reagoi silloin, kun joku ronkkii kepillä jotain ajatusta tai muuta, jonka luulee itselleen kuuluvan.
        Onko se oikein tai väärin. On kysymys, johon jokaisen pitää itse etsiä vastaus. Mutta ei ole aiemmin esitetty, että ateistisen agendan "työkalupakissa" ei olisi erilaisia tavaroita erilaisiin tarkoituksiin.


      • Nedda- kirjoitti:

        Sellaiset ateistiset liikkeet pyrikivät saamaan ihmiset vastakkain, jotka esittävät näkemyksiään, jostain vaikkapa "viranomaistointa" hoitavasta instituutoista, jotka ovat teistisiä. Osa ihmisiä reagoi silloin, kun joku ronkkii kepillä jotain ajatusta tai muuta, jonka luulee itselleen kuuluvan.
        Onko se oikein tai väärin. On kysymys, johon jokaisen pitää itse etsiä vastaus. Mutta ei ole aiemmin esitetty, että ateistisen agendan "työkalupakissa" ei olisi erilaisia tavaroita erilaisiin tarkoituksiin.

        "Sellaiset ateistiset liikkeet pyrikivät saamaan ihmiset vastakkain, jotka esittävät näkemyksiään, jostain vaikkapa "viranomaistointa" hoitavasta instituutoista, jotka ovat teistisiä. Osa ihmisiä reagoi silloin, kun joku ronkkii kepillä jotain ajatusta tai muuta, jonka luulee itselleen kuuluvan."

        Nyt kaivataan hieman konkretiaa näihin esimerkkeihin. Nedda-:ssa on ainesta politikoksi. Pitkät tekstit mutta ei sano oikeastan yhtikäs mitään.

        "Mutta ei ole aiemmin esitetty, että ateistisen agendan "työkalupakissa" ei olisi erilaisia tavaroita erilaisiin tarkoituksiin."

        no huhuhh. Nyt on niin sekavaa tekstiä ettei erkkikään ymmärrä mitä sä oikein meinaat???


    • atteboi

      Mikähän taho se oikein tuputtelee olettamuksiaan, sekä luulojaan ??
      Sitä paitsi ei ole olemassa mitään ateistista liikettä, eikä ateisteilla ole yleensäkään mitään olettamuksia, vaan kaikki perustuu tosiasioihin.
      Olet sekoittanut jotenkin helluntalaiset, körttiläiset, Jehovat, amissit,lestaadiolaiset ateisteihin.
      Voisitko pikkuisen kohentaa yleissivistystäsi, kommenttisi asioista hipoo mielenvikaisuutta.

    • Jos se mihin joku uskoo, olisi yhdentekevää sen suhteen miten joku toimii, niin olisin samaa mieltä kanssasi. Asia ei kuitenkaan ole näin, vaan ne uskomukset joita jollakin on, toimivat motivaationa ja oikeutuksena teoille joita joku suorittaa.
      Uskomukset jotka eivät ole yhdenmukaisia todellisuuden suhteen, motivoivat ja toimivat oikeutuksena teoille joita ei voida oikeuttaa taikka perustella.
      Kun todellisuus on yhdentekevä sille mitä tekoja suoritetaan, johtaa tämä konkreettisesti vahingollisiin toimiin joko yksilölle itselleen taikka yhteiskunnalle ylipäätään.
      Ja vaikka jokainen henkilö onkin yksilö, yksilön toimet, jotka perustuvat sille mihin yksilö uskoo, vaikuttavat todellisuuteen kyseisen yksilön itsensä ulkopuolella.
      Mikä tarkoittaa sitä että, elämällä omaa elämäänsä jokainen tulee vääjäämättömästi vaikuttaneeksi muiden elämään.
      Mistä johtuen se mihin joku uskoo ei ole yhdentekevää.

      Mitä sitten tulee tuohon kiusaamiseen niin, oman mielipiteensä ja/ tai kritiikin esittäminen ei ole kiusaamista.

      • Nedda-

        On olemassa teistisiä suuntauksia, jotka esittävät, että vuorelle on monta tietä. Ja, että ihmiset kilvoittelevat niissä erilaisten näkökulmien kannalta "asiaan". Osalle niistä myös ateistinen tie kilvoitella on mahdollista. Ja osa taas näkee, että esim. ateismi siinä merkityksessä, jossa se yleisesti tahdotaan julkituoda on ajatusrakennelmana siinämäärin vierasta, että sitä kautta kilvoittelijat eivät voi olla mukana. Asioita voidaan lähestyä niiden "symboliarvojen" kautta. Ja pohtia niiden merkitystä moraalin, oikeudenmukaisuuden, saavutettavan edun tai minkä tahansa asian valossa ennen niiden aktiovaiheeseen siirtymistä.
        Itse en esitä mitään. Mutta esitän, että ateisten yleistyksien. Ja tahallisesti luotujen virheellisten propaganda argumnetaatoiden takia. On hyvin vaikea puhua, keskustella tai olla vuorovaikutuksissa ateististen yksilöiden kanssa. Koska moderni ateismi on usein kovin kiihkomielistä asiassaan. Ja se vaatii paljon toimenpiteitä, että heidän kanssaan voi olla vuorovaikutuksissa.
        Itse en esitä, että olisit ajatuksissasi (kirjoituksessasi) esittänyt sellaista. (koska on otettava huomioon, että monet kokevat esitettyjen ajatuksien tai kirjoituksien koskevan juuri itseään).
        Jos ateismista esittää perusteluja mielipiteitä ja kritiikkiä. Huomaa hyvin pian, että saa kirjoittelua osakseen, jossa todetaan, että niiden esittäjä on mielensairas jne. En nyt niitä kaikkia asioita jaksa muistaa.
        Kaikelle niille kuitenkin ominaista on eräänlainen parapsykologinen huuhaaote asiaan, jossa pyritään internetin välityksellä (monesti vielä täysin vailla alan ammattilatoa) "noita tohtoroimaan" erilaisia omamääritteisiä diagnoosena toisista ihmisistä. Ja sitten niihin vielä itse uskotaan vakaasti.
        Mikä on todella omituista. Mutta kuitenkin aika yleistä ateistisessa genressä. On aika mielenkiintoista pohtia asiaa siitä näkökulmasta, mikä sellaisessa aatteessa on takana, joka on niin kritiikitön, että saa esim. harjoittajansa. uskomaan, että hän voi diagnosoida toisia ihmisia, vailla koulutusta asiaan. Ja, joka esim. ei osaa jäsentää asioita niiden erilaisten vuorovaikutuksien kautta. Ei haluta nähdä miksi jokin on (mitkä ovat siihen johtaneet seikat) ja mitä siitä seuraa (asioiden seuraamukset voivat olla useammanlaiset) jne.
        Koska ne ovat eräitä asioita aattessa, jotka ovat kiellettynä olevien fundamenttien listalla. Ikäänkuin tabun muodossa. (tässä siis kysessä on ateismi)


      • Minulla ei ole koskaan aikomusta vastata taikka kommentoida mihinkään mitä tulet palstalle kirjoittamaan. Joten kaikkien ajan säästämiseksi, omasi mukaan luettuna, voit aivan yhtä hyvin olla jatkossa vastaamatta mihinkään mitä minä kirjoitan.


    • Aada-a

      "Mitä väliä sillä on?"
      Mitä väliä sillä on että sairas ihminen jättää uskonnollisen manipuloinnin takia välttämättömät lääkkeensä pois?
      Tai vakavassa elämänkriisissä oleva ihminen alkaa lisäksi uskomaan olevansa riivattu ja joutuu pelkäämään helvettiin joutumista uskonnollisten uskomusten takia?
      Mitä sillä on väliä että ihminen ahdistuu voimakkaasti siitä että uskoo lähisukulaistensa joutuvan väärin uskovina helvettiin?

      Listaa voisi jatkaa loputtomiin, mutta ilmeisesti et ole kovinkaan hyvin perillä uskonnollisen kentän todellisuudesta. Ev.lut kirkko on kyennyt monia uskonnollisen uskon epäkohtia poistamaan luterilaisuudesta, mutta kyllä sielläkin osataan sekoilla, onneksi vähemmän kuin vapaissa suunnissa.

      • Nedda-

        Kaikki eivät jätä toimimasta vastoin parhainta mahdollista tietoa vastaan. On ateistinen argumentaatiovirhe esittää kaikkien toimivan siten. Ja sitten käyttää sitä omassa ateistisessa viestinnässään argumentaatioina.
        On esitettävä, että ryhmä xx toimii tavalla yy. Ja siitä seuraa zzz.
        Jokaiseen esittäämääsi argumenttiin voidaan todeta, että ihmiset toimivat väärin toisiaan kohtaan niin yksilöinä, kuin erilaisten motivaatoiden yhteentuomina yhteisöinä.
        Mutta jokainen yksilö tai yhteisö ei tee tai toimi väärin. Ja siksi on esitettävä se mikä tekee väärin. Ja myös se, mikä oikein.
        Mutta ei sellaista voi kuitenkaan omana puolustuksenaan käyttää, jos jossain tehdään (vielä enemmän) väärin. Uhrien kärsimykset niin teistien, kuin heidän järjestöjensä tahoilta, tai yksilöateistien tai ateististen järjestöjensä taholta ovat sellaisia, että niitä ei voida valkopestä sillä, että jotkin mahdollisesti toimivat oikein.
        Koska ne asiat eivät ole verrannolliset. Uhri on erimuotoiset kärsimyksensä kärsinyt ja ne ovat olemassa.
        Siksi sopiikin kysyä, että eikö olennaista ole esittää ja yksilöidä mikä missäkin tuottaa uhreja tai tuskaa. Ja käsitellä oikeaa ja todellista tietoa ennemminkin, kuin esittää vaikkapa "ateistista sekamössöä", jonka koostumuksessa, voi olla erilaisia vaikkapa yksilöiden jäsentymättömiä motivaatioita mukana. Ja muuta asiaa, joka vain edustaa epäolennaisuutta tiedon ja asioiden oikean analysoinnin rinnalla.
        Asiat pitää jäsentää, niiden vuorovaikutukset ja rajapinnat tuoda esille. Ja ymmärtää ne seikat mistä asiat muodostuvat. Ja miten ne missäkin käsitellään, sekä millaisia lopputulema malleja niille on esitetty erilaisissa yhteyksissä. Ja tämä sama pätee tietysti myös kaikkin erilaisiin ateismin ilmenemismuotoihin,


    • sternbach

      Kiksi pitäisi uskoa joihinkin satuhekilöihin?

      Lääketietellä on monta vastausta tähän.

      • sternbach

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

      "Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      231
      7104
    2. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      144
      2927
    3. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      45
      2386
    4. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      104
      2313
    5. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      2081
    6. Missä näit kaivattusi

      ekaa kertaa?
      Ikävä
      95
      1568
    7. Mitkä on ne arvot?

      Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      232
      1560
    8. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

      Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      1433
    9. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

      Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      7
      1384
    10. Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä

      "Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä
      Maailman menoa
      393
      1370
    Aihe