Jalta suhteettoman kallis aikoinaan

mossemeniohi

Ohessa vanha ilmoitus, jossa on Konelan autoja myytävänä. Huomio kiinnittyy Jaltan hintaan, joka ei ole missään suhteessa Moskvisth Skandianaviaan, muutama satanen (vaikka rahan arvo oli hieman toista siihen aikaan), joten ei ihme, kun Jaltan myynti jäi meillä vähäiseksi.
http://aijaa.com/cs77yg

Konelan henkilökunta muistelee vieläkin kauhulla eläkkeellä ollessaankin Jaltaa, kuinka huono auto se oli ja sitä kuitenkin piti yrittää myydä!

16

1673

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toveri75

      Onhan se Octaviakin suhteettoman kallis nykypäivänä.

      • hiemanerijuttu

        No vanha Skoda Octavia onkin hieman eri juttu tänä päivänä, siinä on tietysti museolisää, onhan niillä jo ikääkin yli 50 vuotta. Ei voi verrata Jaltan hintaan silloin, pönttö!


      • harvoinmyynnissä

    • itäautojamyynnyt

      Jalta oli tosi surkea esitys autona, että Konelan myyjätkin sitä kauhistelivat. Ilmajäähdytteinen moottori oli kesäkelissä aika epävarma.
      Jaltan kori oli Fiat 600 kopio, lukuun ottamatta moottoria, joka oli panssarivaunun starttimoottori.

      • yjyjytyjytj

        Aika nopeaan tahtiin päätyivät nykyisten kuuskymppisten nuorten peltoautoiksi kertomusten perusteella.Oli kisoja kuinka monta kertaa katon kautta ympäri.Lehden mukaan harvalla oli ajettu 80000 kilometriä enempää mihin taivallus oli päättynyt.


      • eisillävoinnutajaa
        yjyjytyjytj kirjoitti:

        Aika nopeaan tahtiin päätyivät nykyisten kuuskymppisten nuorten peltoautoiksi kertomusten perusteella.Oli kisoja kuinka monta kertaa katon kautta ympäri.Lehden mukaan harvalla oli ajettu 80000 kilometriä enempää mihin taivallus oli päättynyt.

        Joo, ei varmaan moneenkaan Jaltaan tullut paljoa kilometrejä, kun ne päätyivät romuiksi tai nykyisen käsityksen mukaan peltoautoiksi. Eihän se alkujaan panssarivaunun starttimoottoriksi tarkoitettu ilmajäähdytteinen V4-moottorin räpätti ollut kaiketi tarkoitettu kestämäänkään mahdottomia, joku vain keksi sen ympätä siihen lisenssi Fiat 600 koriin.
        Aikoinaan appiukollani oli uudempaa mallia tuosta samaisesta autosta ZAZ968 ja mittarissa 40000km, eikä sillä tehnyt mitään. Korin puoleen auto oli, kuin "pakasta" vetäisty, mutta tekniikka täysin ala-arvoinen, milloin mikäkin ripsahti rikki omia aikojaan jo autotallissa käyttämättömänä.


      • lisenssiaatti
        eisillävoinnutajaa kirjoitti:

        Joo, ei varmaan moneenkaan Jaltaan tullut paljoa kilometrejä, kun ne päätyivät romuiksi tai nykyisen käsityksen mukaan peltoautoiksi. Eihän se alkujaan panssarivaunun starttimoottoriksi tarkoitettu ilmajäähdytteinen V4-moottorin räpätti ollut kaiketi tarkoitettu kestämäänkään mahdottomia, joku vain keksi sen ympätä siihen lisenssi Fiat 600 koriin.
        Aikoinaan appiukollani oli uudempaa mallia tuosta samaisesta autosta ZAZ968 ja mittarissa 40000km, eikä sillä tehnyt mitään. Korin puoleen auto oli, kuin "pakasta" vetäisty, mutta tekniikka täysin ala-arvoinen, milloin mikäkin ripsahti rikki omia aikojaan jo autotallissa käyttämättömänä.

        Kyllähän se Jaltan kori oli enenpi omintakeinen kuin Fiatin lainaa, ja tuskinpa siitä mitään lisenssejä aitoon neuvostotapaan olikaan. Tuo Jaltaa seurannut vehje taas muistutti suuresti NSU:ta ei kä varmasti ollut lisenssituote.


      • eisillävoinnutajaa
        lisenssiaatti kirjoitti:

        Kyllähän se Jaltan kori oli enenpi omintakeinen kuin Fiatin lainaa, ja tuskinpa siitä mitään lisenssejä aitoon neuvostotapaan olikaan. Tuo Jaltaa seurannut vehje taas muistutti suuresti NSU:ta ei kä varmasti ollut lisenssituote.

        Aika paljon oli Neuvostoliitolla yhteyksiä länteen eri valmistajien kanssa. Ford lienee tunnetuin jo heti varsin varhaisessa vaiheessa, olihan Gorkin autotehdas (Gorkovski avtomobilnyi zavod) jossa alettiin koota Ford AA kuorma-autoja ja osa tehtaan työntekijöistäkin tuli Amerikasta ja heistä aika moni oli suomalaisiakin. Gorkiin tuli jopa eräänlainen "pikku-Amerikka" yhteisökin tämän vuoksi, tosin Stalin puhdistuksissa sille kävi huonosti...
        Myöhemmin yhteistyötä oli italialaisen Fiatin kanssa. Varsin yleisesti on pidetty tuota Suomeenkin tuotua Jaltaa (ZAZ 965) Fiat 600 neukkuversiona. Olen aikoinaan näitä Jalta autoja sen verran katsellut ja vanhana Fiat 600 auton omistajana sanoisin, että samasta korista on kyse takapään moottori "muhkua" lukuun ottamatta.
        https://en.wikipedia.org/wiki/Zaporozhets
        Myöhempi ZAZ 968 oli hyvin Nsu Prinzin oloinen, kun kummastakin autosta on henkilökohtaisia kokemuksia.


    • tavaranvaihtoa

      Eihän niillä hinnoilla ollut mitään tekemistä markkinoiden hinnanmuodostuksen ja ns. markkinahinnan kanssa. Kirjoituspöydällä syntyneitä hintoja ne olivat. Ihan yhtä hyvin olisi Mosse voinut maksaa melkein Volgan hinnan, jos olisi ollut toisenlaiset tavaranvaihtopöytäkirjan hinnat sillä kertaa käytössä

    • huraahuraa

      Kiitos tästä harvinaisesta poikkeuksesta, että täällä itäautopalstalla keskustellaan itäautoista!
      Noita trollityperyksiä on on tännekin pesiytynyt enemän kuin "lakisallii", ei kai niille (tai sille, tiedätte ketä tarkoitan) mitään voi, ennenkuin tännekin tulisi jonkinlaista valvontaa.
      Itse kirjoituksesi oli täyttä asiaa ja suurin osa kommenteistakin asiallisia.

    • zaporojets

      No mulla oli tollanen jalta kone oli heikkotehoinen kuumeni kesällä ym, talvella siinä ei ollut kuin kamala venäläinen Bensalämmitin joka toimi joten kuten välillä.Kokonaisuudessaan koko auto oli "tekele"jota ei olisi kannattanut edes suunitella.

    • itäautoilua

      Aikanaan 60-luvulla eräällä naapurillani oli vahva punainen aate vallalla vaikka eivät työväkeen kuuluneetkaan, isäntä insinöörinä kaupungilla ja vaimo samalla työnantajalla hyvässä virassa ja autot molemmilla ja tietenkin neuvostovalmisteisia.
      Isännällä "tuskanpunainen" Mosse ja vaimolla "vekselinvihreä Jalta.
      Vaimon ajokin hankintaa ilmeisesti tuki siihen aikaan TM-lehden mainos jonka vuosia jälkeenpäin huomasin, missä julistettiin että "nainenkin ajaa Jaltaa MIELELLÄÄN".
      Molemmat tietysti kulkivat työmatkat omilla autoillaan, tai ainakin yrittivät..
      Jalta ei nimittäin ollut useinkaan yhteistyöhaluinen aamuisin jonka seurauksena vaimokin sai tyytyä Mossen kyytiin. Montaa kuukautta tämä rouva ei kuitenkaan jaksanut taistella tämän "neuvostoihmeen" kanssa kun se vielä päällepäätteeksi eräänä aamuna syttyi palamaan jo parkkipaikalla mutta onneksi valppaat naapurit onnistuivat sammuttamaan alkaneen palon ennenkuin tuli ehti tuhota myös viereiset autot.
      Usein siihen parkkipaikalle kerääntyikin yleisöä seuraamaan ja auttamaankin Jaltan käynnistämisessä tai yrityksissä. Onneksi tällä kertaa.
      Sen tapahtuman jälkeen Jaltaa ei enää näkynyt parkkiruudussa kun se kuorma-auton lavalle nostettiin ja pois kuljetettiin. Ja pariskunta joutui menemään taas autokaupoille, isännälle hankittiin Volga ja vaimo ajeli isännän entistä Eliteä, toki vaihtelevalla menestyksellä, muutaman kerran sekin jäi aamulla parkkiruutuun tai johonkin lähimaastoon...
      Surkeita tapauksia olivat tuon ajan neukkuautot, Lada oli jo toista maata.

      Tällaista se oli varmaan monessa muussakin perheessä missä aate käy järjen edelle...

      • KaksiEliteä

        Minulla oli myös kaksi Elite merkkistä autoa 70-80-luvuilla, ensimmäisen Eliten ostin yhdeltä kaverilta näkemättä paikallisen Union huoltoaseman baarissa v. 1979 syksyllä, se oli neljä vuotta vanha se Elite silloin. Kaveri kertoi siitä menneen moottorin rikki ja hylänneen sen erään metsäautotien varteen. Sieltä me se sitten kavereiden kanssa haettiin, ei siinä ollut mitään vikaa, bensa siitä vain oli loppunut. Tuotiin se tänne kotiin hinaamalla, kun siitä oli jo ehditty varastamaan akku ja varapyörä, sekä ne työkalut, muuten oli kunnossa, laitoin vaan bensaa tankkiin. En minä sillä juuri ajanut, talvella käytiin yksissä pilkkikilpailuissa ja katsastamassa kävin sen kevättalvella. Myin pois tarpeettomana ja sain omat siitä pois, taisi tulla hieman voittoakin.
        Toisen Eliten ostin yhdelle kaverille leasing autoksi v. 1982, kun kaveri tartti krouvia työmatka-autoa työharjoitteluun metsäautotietyömaalle muutamaksi kuukaudeksi. Kaveri ajoi sillä sen kesän ja myin sen Eliten yhdelle mummolle, joka oli ikänsä ajanut Mossella ja kertoi pärjäävänsä Elitellä hyvin. En ole koskaan myynnyt autoa niin vanhalle mummolle ja joka vielä tietää autoista. Se mummo ymmärsi sen Eliten päälle enempi, kuin minä!
        Volgalla en ole koskaan ajanut, mutta kyydissä olen ollut Volga taksissa monet kerrat, kun asuin Tallinnassa muutaman vuoden 1990-luvun alussa. Ne Volgat oli kaasukäyttöisiä, siellä oli kaasupullo takakontissa, sen näki aina, kun nostettiin matkalaukkuja sinne takakonttiin. Yksi virolainen kaveri ajoi myös sellaista kaasu Volgaa jossain vaiheessa taksina.
        Virolaisella naapurilla oli myös Zaz968 "Zappi" se oli ihan Nsu Prinzin näköinen ja aina rikki. Semmoinen vekselin vihreä oli sekin, uudempaa maliia kuulemasti, kun siinä oli kantikkaat takavalot. Siinä oli alkeellinen bensalämmitin ja se naapuri kertoi niiden autojen palavan helposti, kun se bensalämmitin ei toimi kunnolla.


    • Itäautoillakinajanut
    • Anonyymi

      Venäläiset (entiset kaverini) sanoivat Zapakkaa ukrainalaiseksi "autoksi".
      Yhdelläkin Zapakkaan sähköjohdot olivat kärventyneet heti uutena. Ei ollut kehdannut ruveta riitelemään takuista vaan vienyt auton nestemäisten lahjusten kera tutulle kombinaatin sähkärille uudelleen johdotettavaksi. Hyvä oli siltä osin tullut mutta muuten se oli ollut bolshoi bloha. Moottorin lohko niin huonoa valua että öljy oli tihkunut läpi.

    • Anonyymi

      EIKÖ JALTAT KADONNEET MARKKINOILTA JO 1971-1973 KUN EKAT 1200 MALLIN LADAT RANTAUTUI SUOMEEN...LADA TULEE SYKSYLLÄ 1970 SUOMEEN

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5670
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3597
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      210
      1732
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1712
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1176
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1135
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe