Ohessa vanha ilmoitus, jossa on Konelan autoja myytävänä. Huomio kiinnittyy Jaltan hintaan, joka ei ole missään suhteessa Moskvisth Skandianaviaan, muutama satanen (vaikka rahan arvo oli hieman toista siihen aikaan), joten ei ihme, kun Jaltan myynti jäi meillä vähäiseksi.
http://aijaa.com/cs77yg
Konelan henkilökunta muistelee vieläkin kauhulla eläkkeellä ollessaankin Jaltaa, kuinka huono auto se oli ja sitä kuitenkin piti yrittää myydä!
Jalta suhteettoman kallis aikoinaan
17
2446
Vastaukset
- toveri75
Onhan se Octaviakin suhteettoman kallis nykypäivänä.
- hiemanerijuttu
No vanha Skoda Octavia onkin hieman eri juttu tänä päivänä, siinä on tietysti museolisää, onhan niillä jo ikääkin yli 50 vuotta. Ei voi verrata Jaltan hintaan silloin, pönttö!
- harvoinmyynnissä
Harvoin myynnissä Suomessa aitoa itäauto Skoda Octavia, ulkomaille pitää mennä ostoksille, jos sellaisen aikoo ostaa. http://www.classiccarsforsale.co.uk/detail/motors/classic-cars/skoda/tudor/138739
- itäautojamyynnyt
Jalta oli tosi surkea esitys autona, että Konelan myyjätkin sitä kauhistelivat. Ilmajäähdytteinen moottori oli kesäkelissä aika epävarma.
Jaltan kori oli Fiat 600 kopio, lukuun ottamatta moottoria, joka oli panssarivaunun starttimoottori.- yjyjytyjytj
Aika nopeaan tahtiin päätyivät nykyisten kuuskymppisten nuorten peltoautoiksi kertomusten perusteella.Oli kisoja kuinka monta kertaa katon kautta ympäri.Lehden mukaan harvalla oli ajettu 80000 kilometriä enempää mihin taivallus oli päättynyt.
- eisillävoinnutajaa
yjyjytyjytj kirjoitti:
Aika nopeaan tahtiin päätyivät nykyisten kuuskymppisten nuorten peltoautoiksi kertomusten perusteella.Oli kisoja kuinka monta kertaa katon kautta ympäri.Lehden mukaan harvalla oli ajettu 80000 kilometriä enempää mihin taivallus oli päättynyt.
Joo, ei varmaan moneenkaan Jaltaan tullut paljoa kilometrejä, kun ne päätyivät romuiksi tai nykyisen käsityksen mukaan peltoautoiksi. Eihän se alkujaan panssarivaunun starttimoottoriksi tarkoitettu ilmajäähdytteinen V4-moottorin räpätti ollut kaiketi tarkoitettu kestämäänkään mahdottomia, joku vain keksi sen ympätä siihen lisenssi Fiat 600 koriin.
Aikoinaan appiukollani oli uudempaa mallia tuosta samaisesta autosta ZAZ968 ja mittarissa 40000km, eikä sillä tehnyt mitään. Korin puoleen auto oli, kuin "pakasta" vetäisty, mutta tekniikka täysin ala-arvoinen, milloin mikäkin ripsahti rikki omia aikojaan jo autotallissa käyttämättömänä. - lisenssiaatti
eisillävoinnutajaa kirjoitti:
Joo, ei varmaan moneenkaan Jaltaan tullut paljoa kilometrejä, kun ne päätyivät romuiksi tai nykyisen käsityksen mukaan peltoautoiksi. Eihän se alkujaan panssarivaunun starttimoottoriksi tarkoitettu ilmajäähdytteinen V4-moottorin räpätti ollut kaiketi tarkoitettu kestämäänkään mahdottomia, joku vain keksi sen ympätä siihen lisenssi Fiat 600 koriin.
Aikoinaan appiukollani oli uudempaa mallia tuosta samaisesta autosta ZAZ968 ja mittarissa 40000km, eikä sillä tehnyt mitään. Korin puoleen auto oli, kuin "pakasta" vetäisty, mutta tekniikka täysin ala-arvoinen, milloin mikäkin ripsahti rikki omia aikojaan jo autotallissa käyttämättömänä.Kyllähän se Jaltan kori oli enenpi omintakeinen kuin Fiatin lainaa, ja tuskinpa siitä mitään lisenssejä aitoon neuvostotapaan olikaan. Tuo Jaltaa seurannut vehje taas muistutti suuresti NSU:ta ei kä varmasti ollut lisenssituote.
- eisillävoinnutajaa
lisenssiaatti kirjoitti:
Kyllähän se Jaltan kori oli enenpi omintakeinen kuin Fiatin lainaa, ja tuskinpa siitä mitään lisenssejä aitoon neuvostotapaan olikaan. Tuo Jaltaa seurannut vehje taas muistutti suuresti NSU:ta ei kä varmasti ollut lisenssituote.
Aika paljon oli Neuvostoliitolla yhteyksiä länteen eri valmistajien kanssa. Ford lienee tunnetuin jo heti varsin varhaisessa vaiheessa, olihan Gorkin autotehdas (Gorkovski avtomobilnyi zavod) jossa alettiin koota Ford AA kuorma-autoja ja osa tehtaan työntekijöistäkin tuli Amerikasta ja heistä aika moni oli suomalaisiakin. Gorkiin tuli jopa eräänlainen "pikku-Amerikka" yhteisökin tämän vuoksi, tosin Stalin puhdistuksissa sille kävi huonosti...
Myöhemmin yhteistyötä oli italialaisen Fiatin kanssa. Varsin yleisesti on pidetty tuota Suomeenkin tuotua Jaltaa (ZAZ 965) Fiat 600 neukkuversiona. Olen aikoinaan näitä Jalta autoja sen verran katsellut ja vanhana Fiat 600 auton omistajana sanoisin, että samasta korista on kyse takapään moottori "muhkua" lukuun ottamatta.
https://en.wikipedia.org/wiki/Zaporozhets
Myöhempi ZAZ 968 oli hyvin Nsu Prinzin oloinen, kun kummastakin autosta on henkilökohtaisia kokemuksia. - Anonyymi
eisillävoinnutajaa kirjoitti:
Joo, ei varmaan moneenkaan Jaltaan tullut paljoa kilometrejä, kun ne päätyivät romuiksi tai nykyisen käsityksen mukaan peltoautoiksi. Eihän se alkujaan panssarivaunun starttimoottoriksi tarkoitettu ilmajäähdytteinen V4-moottorin räpätti ollut kaiketi tarkoitettu kestämäänkään mahdottomia, joku vain keksi sen ympätä siihen lisenssi Fiat 600 koriin.
Aikoinaan appiukollani oli uudempaa mallia tuosta samaisesta autosta ZAZ968 ja mittarissa 40000km, eikä sillä tehnyt mitään. Korin puoleen auto oli, kuin "pakasta" vetäisty, mutta tekniikka täysin ala-arvoinen, milloin mikäkin ripsahti rikki omia aikojaan jo autotallissa käyttämättömänä."Panssarivaunun starttimoottori" oli neukkuvitsi joka täällä meillä meni hölmöimpien tajuntaan 'totena'. Terveisiä hölmölästä!
- tavaranvaihtoa
Eihän niillä hinnoilla ollut mitään tekemistä markkinoiden hinnanmuodostuksen ja ns. markkinahinnan kanssa. Kirjoituspöydällä syntyneitä hintoja ne olivat. Ihan yhtä hyvin olisi Mosse voinut maksaa melkein Volgan hinnan, jos olisi ollut toisenlaiset tavaranvaihtopöytäkirjan hinnat sillä kertaa käytössä
- huraahuraa
Kiitos tästä harvinaisesta poikkeuksesta, että täällä itäautopalstalla keskustellaan itäautoista!
Noita trollityperyksiä on on tännekin pesiytynyt enemän kuin "lakisallii", ei kai niille (tai sille, tiedätte ketä tarkoitan) mitään voi, ennenkuin tännekin tulisi jonkinlaista valvontaa.
Itse kirjoituksesi oli täyttä asiaa ja suurin osa kommenteistakin asiallisia. - zaporojets
No mulla oli tollanen jalta kone oli heikkotehoinen kuumeni kesällä ym, talvella siinä ei ollut kuin kamala venäläinen Bensalämmitin joka toimi joten kuten välillä.Kokonaisuudessaan koko auto oli "tekele"jota ei olisi kannattanut edes suunitella.
- itäautoilua
Aikanaan 60-luvulla eräällä naapurillani oli vahva punainen aate vallalla vaikka eivät työväkeen kuuluneetkaan, isäntä insinöörinä kaupungilla ja vaimo samalla työnantajalla hyvässä virassa ja autot molemmilla ja tietenkin neuvostovalmisteisia.
Isännällä "tuskanpunainen" Mosse ja vaimolla "vekselinvihreä Jalta.
Vaimon ajokin hankintaa ilmeisesti tuki siihen aikaan TM-lehden mainos jonka vuosia jälkeenpäin huomasin, missä julistettiin että "nainenkin ajaa Jaltaa MIELELLÄÄN".
Molemmat tietysti kulkivat työmatkat omilla autoillaan, tai ainakin yrittivät..
Jalta ei nimittäin ollut useinkaan yhteistyöhaluinen aamuisin jonka seurauksena vaimokin sai tyytyä Mossen kyytiin. Montaa kuukautta tämä rouva ei kuitenkaan jaksanut taistella tämän "neuvostoihmeen" kanssa kun se vielä päällepäätteeksi eräänä aamuna syttyi palamaan jo parkkipaikalla mutta onneksi valppaat naapurit onnistuivat sammuttamaan alkaneen palon ennenkuin tuli ehti tuhota myös viereiset autot.
Usein siihen parkkipaikalle kerääntyikin yleisöä seuraamaan ja auttamaankin Jaltan käynnistämisessä tai yrityksissä. Onneksi tällä kertaa.
Sen tapahtuman jälkeen Jaltaa ei enää näkynyt parkkiruudussa kun se kuorma-auton lavalle nostettiin ja pois kuljetettiin. Ja pariskunta joutui menemään taas autokaupoille, isännälle hankittiin Volga ja vaimo ajeli isännän entistä Eliteä, toki vaihtelevalla menestyksellä, muutaman kerran sekin jäi aamulla parkkiruutuun tai johonkin lähimaastoon...
Surkeita tapauksia olivat tuon ajan neukkuautot, Lada oli jo toista maata.
Tällaista se oli varmaan monessa muussakin perheessä missä aate käy järjen edelle...- KaksiEliteä
Minulla oli myös kaksi Elite merkkistä autoa 70-80-luvuilla, ensimmäisen Eliten ostin yhdeltä kaverilta näkemättä paikallisen Union huoltoaseman baarissa v. 1979 syksyllä, se oli neljä vuotta vanha se Elite silloin. Kaveri kertoi siitä menneen moottorin rikki ja hylänneen sen erään metsäautotien varteen. Sieltä me se sitten kavereiden kanssa haettiin, ei siinä ollut mitään vikaa, bensa siitä vain oli loppunut. Tuotiin se tänne kotiin hinaamalla, kun siitä oli jo ehditty varastamaan akku ja varapyörä, sekä ne työkalut, muuten oli kunnossa, laitoin vaan bensaa tankkiin. En minä sillä juuri ajanut, talvella käytiin yksissä pilkkikilpailuissa ja katsastamassa kävin sen kevättalvella. Myin pois tarpeettomana ja sain omat siitä pois, taisi tulla hieman voittoakin.
Toisen Eliten ostin yhdelle kaverille leasing autoksi v. 1982, kun kaveri tartti krouvia työmatka-autoa työharjoitteluun metsäautotietyömaalle muutamaksi kuukaudeksi. Kaveri ajoi sillä sen kesän ja myin sen Eliten yhdelle mummolle, joka oli ikänsä ajanut Mossella ja kertoi pärjäävänsä Elitellä hyvin. En ole koskaan myynnyt autoa niin vanhalle mummolle ja joka vielä tietää autoista. Se mummo ymmärsi sen Eliten päälle enempi, kuin minä!
Volgalla en ole koskaan ajanut, mutta kyydissä olen ollut Volga taksissa monet kerrat, kun asuin Tallinnassa muutaman vuoden 1990-luvun alussa. Ne Volgat oli kaasukäyttöisiä, siellä oli kaasupullo takakontissa, sen näki aina, kun nostettiin matkalaukkuja sinne takakonttiin. Yksi virolainen kaveri ajoi myös sellaista kaasu Volgaa jossain vaiheessa taksina.
Virolaisella naapurilla oli myös Zaz968 "Zappi" se oli ihan Nsu Prinzin näköinen ja aina rikki. Semmoinen vekselin vihreä oli sekin, uudempaa maliia kuulemasti, kun siinä oli kantikkaat takavalot. Siinä oli alkeellinen bensalämmitin ja se naapuri kertoi niiden autojen palavan helposti, kun se bensalämmitin ei toimi kunnolla.
- Itäautoillakinajanut
Trabant oli myös kilpasilla Jaltan kanssa maailman huonoimman auton tittelistä, mutta taisi hävitä Jaltalle.
Trabbe on kulttikamaa nykyään... http://www.automotor.hu/hirek/mar-rendelheto-a-2015-os-erotikus-trabant-naptar-578965 - Anonyymi
Venäläiset (entiset kaverini) sanoivat Zapakkaa ukrainalaiseksi "autoksi".
Yhdelläkin Zapakkaan sähköjohdot olivat kärventyneet heti uutena. Ei ollut kehdannut ruveta riitelemään takuista vaan vienyt auton nestemäisten lahjusten kera tutulle kombinaatin sähkärille uudelleen johdotettavaksi. Hyvä oli siltä osin tullut mutta muuten se oli ollut bolshoi bloha. Moottorin lohko niin huonoa valua että öljy oli tihkunut läpi. - Anonyymi
EIKÖ JALTAT KADONNEET MARKKINOILTA JO 1971-1973 KUN EKAT 1200 MALLIN LADAT RANTAUTUI SUOMEEN...LADA TULEE SYKSYLLÄ 1970 SUOMEEN
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12671Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511228Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491125- 127998
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223964Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206939Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä13865- 72845
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297845- 39822