Jalta suhteettoman kallis aikoinaan

mossemeniohi

Ohessa vanha ilmoitus, jossa on Konelan autoja myytävänä. Huomio kiinnittyy Jaltan hintaan, joka ei ole missään suhteessa Moskvisth Skandianaviaan, muutama satanen (vaikka rahan arvo oli hieman toista siihen aikaan), joten ei ihme, kun Jaltan myynti jäi meillä vähäiseksi.
http://aijaa.com/cs77yg

Konelan henkilökunta muistelee vieläkin kauhulla eläkkeellä ollessaankin Jaltaa, kuinka huono auto se oli ja sitä kuitenkin piti yrittää myydä!

22

3743

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toveri75

      Onhan se Octaviakin suhteettoman kallis nykypäivänä.

      • hiemanerijuttu

        No vanha Skoda Octavia onkin hieman eri juttu tänä päivänä, siinä on tietysti museolisää, onhan niillä jo ikääkin yli 50 vuotta. Ei voi verrata Jaltan hintaan silloin, pönttö!


      • harvoinmyynnissä

      • Anonyymi

        Skoda Octavia on Suomessa Klongswagen unionin eniten ostettu automalli.


    • itäautojamyynnyt

      Jalta oli tosi surkea esitys autona, että Konelan myyjätkin sitä kauhistelivat. Ilmajäähdytteinen moottori oli kesäkelissä aika epävarma.
      Jaltan kori oli Fiat 600 kopio, lukuun ottamatta moottoria, joka oli panssarivaunun starttimoottori.

      • yjyjytyjytj

        Aika nopeaan tahtiin päätyivät nykyisten kuuskymppisten nuorten peltoautoiksi kertomusten perusteella.Oli kisoja kuinka monta kertaa katon kautta ympäri.Lehden mukaan harvalla oli ajettu 80000 kilometriä enempää mihin taivallus oli päättynyt.


      • eisillävoinnutajaa
        yjyjytyjytj kirjoitti:

        Aika nopeaan tahtiin päätyivät nykyisten kuuskymppisten nuorten peltoautoiksi kertomusten perusteella.Oli kisoja kuinka monta kertaa katon kautta ympäri.Lehden mukaan harvalla oli ajettu 80000 kilometriä enempää mihin taivallus oli päättynyt.

        Joo, ei varmaan moneenkaan Jaltaan tullut paljoa kilometrejä, kun ne päätyivät romuiksi tai nykyisen käsityksen mukaan peltoautoiksi. Eihän se alkujaan panssarivaunun starttimoottoriksi tarkoitettu ilmajäähdytteinen V4-moottorin räpätti ollut kaiketi tarkoitettu kestämäänkään mahdottomia, joku vain keksi sen ympätä siihen lisenssi Fiat 600 koriin.
        Aikoinaan appiukollani oli uudempaa mallia tuosta samaisesta autosta ZAZ968 ja mittarissa 40000km, eikä sillä tehnyt mitään. Korin puoleen auto oli, kuin "pakasta" vetäisty, mutta tekniikka täysin ala-arvoinen, milloin mikäkin ripsahti rikki omia aikojaan jo autotallissa käyttämättömänä.


      • lisenssiaatti
        eisillävoinnutajaa kirjoitti:

        Joo, ei varmaan moneenkaan Jaltaan tullut paljoa kilometrejä, kun ne päätyivät romuiksi tai nykyisen käsityksen mukaan peltoautoiksi. Eihän se alkujaan panssarivaunun starttimoottoriksi tarkoitettu ilmajäähdytteinen V4-moottorin räpätti ollut kaiketi tarkoitettu kestämäänkään mahdottomia, joku vain keksi sen ympätä siihen lisenssi Fiat 600 koriin.
        Aikoinaan appiukollani oli uudempaa mallia tuosta samaisesta autosta ZAZ968 ja mittarissa 40000km, eikä sillä tehnyt mitään. Korin puoleen auto oli, kuin "pakasta" vetäisty, mutta tekniikka täysin ala-arvoinen, milloin mikäkin ripsahti rikki omia aikojaan jo autotallissa käyttämättömänä.

        Kyllähän se Jaltan kori oli enenpi omintakeinen kuin Fiatin lainaa, ja tuskinpa siitä mitään lisenssejä aitoon neuvostotapaan olikaan. Tuo Jaltaa seurannut vehje taas muistutti suuresti NSU:ta ei kä varmasti ollut lisenssituote.


      • eisillävoinnutajaa
        lisenssiaatti kirjoitti:

        Kyllähän se Jaltan kori oli enenpi omintakeinen kuin Fiatin lainaa, ja tuskinpa siitä mitään lisenssejä aitoon neuvostotapaan olikaan. Tuo Jaltaa seurannut vehje taas muistutti suuresti NSU:ta ei kä varmasti ollut lisenssituote.

        Aika paljon oli Neuvostoliitolla yhteyksiä länteen eri valmistajien kanssa. Ford lienee tunnetuin jo heti varsin varhaisessa vaiheessa, olihan Gorkin autotehdas (Gorkovski avtomobilnyi zavod) jossa alettiin koota Ford AA kuorma-autoja ja osa tehtaan työntekijöistäkin tuli Amerikasta ja heistä aika moni oli suomalaisiakin. Gorkiin tuli jopa eräänlainen "pikku-Amerikka" yhteisökin tämän vuoksi, tosin Stalin puhdistuksissa sille kävi huonosti...
        Myöhemmin yhteistyötä oli italialaisen Fiatin kanssa. Varsin yleisesti on pidetty tuota Suomeenkin tuotua Jaltaa (ZAZ 965) Fiat 600 neukkuversiona. Olen aikoinaan näitä Jalta autoja sen verran katsellut ja vanhana Fiat 600 auton omistajana sanoisin, että samasta korista on kyse takapään moottori "muhkua" lukuun ottamatta.
        https://en.wikipedia.org/wiki/Zaporozhets
        Myöhempi ZAZ 968 oli hyvin Nsu Prinzin oloinen, kun kummastakin autosta on henkilökohtaisia kokemuksia.


      • Anonyymi
        eisillävoinnutajaa kirjoitti:

        Joo, ei varmaan moneenkaan Jaltaan tullut paljoa kilometrejä, kun ne päätyivät romuiksi tai nykyisen käsityksen mukaan peltoautoiksi. Eihän se alkujaan panssarivaunun starttimoottoriksi tarkoitettu ilmajäähdytteinen V4-moottorin räpätti ollut kaiketi tarkoitettu kestämäänkään mahdottomia, joku vain keksi sen ympätä siihen lisenssi Fiat 600 koriin.
        Aikoinaan appiukollani oli uudempaa mallia tuosta samaisesta autosta ZAZ968 ja mittarissa 40000km, eikä sillä tehnyt mitään. Korin puoleen auto oli, kuin "pakasta" vetäisty, mutta tekniikka täysin ala-arvoinen, milloin mikäkin ripsahti rikki omia aikojaan jo autotallissa käyttämättömänä.

        "Panssarivaunun starttimoottori" oli neukkuvitsi joka täällä meillä meni hölmöimpien tajuntaan 'totena'. Terveisiä hölmölästä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Panssarivaunun starttimoottori" oli neukkuvitsi joka täällä meillä meni hölmöimpien tajuntaan 'totena'. Terveisiä hölmölästä!

        Muistelen että siinä pompannappi Jaltassa moottorin jäähdytys toimi jotenkin "väärin päin" eli se yritti ilmaa imemällä jäähdyttää mikä on tehotonta. En tiedä oliko kukaan viritellyt toimimaan sitä toisin päin


      • Anonyymi
        yjyjytyjytj kirjoitti:

        Aika nopeaan tahtiin päätyivät nykyisten kuuskymppisten nuorten peltoautoiksi kertomusten perusteella.Oli kisoja kuinka monta kertaa katon kautta ympäri.Lehden mukaan harvalla oli ajettu 80000 kilometriä enempää mihin taivallus oli päättynyt.

        Jalta vei jalat alta..


    • tavaranvaihtoa

      Eihän niillä hinnoilla ollut mitään tekemistä markkinoiden hinnanmuodostuksen ja ns. markkinahinnan kanssa. Kirjoituspöydällä syntyneitä hintoja ne olivat. Ihan yhtä hyvin olisi Mosse voinut maksaa melkein Volgan hinnan, jos olisi ollut toisenlaiset tavaranvaihtopöytäkirjan hinnat sillä kertaa käytössä

    • huraahuraa

      Kiitos tästä harvinaisesta poikkeuksesta, että täällä itäautopalstalla keskustellaan itäautoista!
      Noita trollityperyksiä on on tännekin pesiytynyt enemän kuin "lakisallii", ei kai niille (tai sille, tiedätte ketä tarkoitan) mitään voi, ennenkuin tännekin tulisi jonkinlaista valvontaa.
      Itse kirjoituksesi oli täyttä asiaa ja suurin osa kommenteistakin asiallisia.

    • zaporojets

      No mulla oli tollanen jalta kone oli heikkotehoinen kuumeni kesällä ym, talvella siinä ei ollut kuin kamala venäläinen Bensalämmitin joka toimi joten kuten välillä.Kokonaisuudessaan koko auto oli "tekele"jota ei olisi kannattanut edes suunitella.

    • itäautoilua

      Aikanaan 60-luvulla eräällä naapurillani oli vahva punainen aate vallalla vaikka eivät työväkeen kuuluneetkaan, isäntä insinöörinä kaupungilla ja vaimo samalla työnantajalla hyvässä virassa ja autot molemmilla ja tietenkin neuvostovalmisteisia.
      Isännällä "tuskanpunainen" Mosse ja vaimolla "vekselinvihreä Jalta.
      Vaimon ajokin hankintaa ilmeisesti tuki siihen aikaan TM-lehden mainos jonka vuosia jälkeenpäin huomasin, missä julistettiin että "nainenkin ajaa Jaltaa MIELELLÄÄN".
      Molemmat tietysti kulkivat työmatkat omilla autoillaan, tai ainakin yrittivät..
      Jalta ei nimittäin ollut useinkaan yhteistyöhaluinen aamuisin jonka seurauksena vaimokin sai tyytyä Mossen kyytiin. Montaa kuukautta tämä rouva ei kuitenkaan jaksanut taistella tämän "neuvostoihmeen" kanssa kun se vielä päällepäätteeksi eräänä aamuna syttyi palamaan jo parkkipaikalla mutta onneksi valppaat naapurit onnistuivat sammuttamaan alkaneen palon ennenkuin tuli ehti tuhota myös viereiset autot.
      Usein siihen parkkipaikalle kerääntyikin yleisöä seuraamaan ja auttamaankin Jaltan käynnistämisessä tai yrityksissä. Onneksi tällä kertaa.
      Sen tapahtuman jälkeen Jaltaa ei enää näkynyt parkkiruudussa kun se kuorma-auton lavalle nostettiin ja pois kuljetettiin. Ja pariskunta joutui menemään taas autokaupoille, isännälle hankittiin Volga ja vaimo ajeli isännän entistä Eliteä, toki vaihtelevalla menestyksellä, muutaman kerran sekin jäi aamulla parkkiruutuun tai johonkin lähimaastoon...
      Surkeita tapauksia olivat tuon ajan neukkuautot, Lada oli jo toista maata.

      Tällaista se oli varmaan monessa muussakin perheessä missä aate käy järjen edelle...

      • KaksiEliteä

        Minulla oli myös kaksi Elite merkkistä autoa 70-80-luvuilla, ensimmäisen Eliten ostin yhdeltä kaverilta näkemättä paikallisen Union huoltoaseman baarissa v. 1979 syksyllä, se oli neljä vuotta vanha se Elite silloin. Kaveri kertoi siitä menneen moottorin rikki ja hylänneen sen erään metsäautotien varteen. Sieltä me se sitten kavereiden kanssa haettiin, ei siinä ollut mitään vikaa, bensa siitä vain oli loppunut. Tuotiin se tänne kotiin hinaamalla, kun siitä oli jo ehditty varastamaan akku ja varapyörä, sekä ne työkalut, muuten oli kunnossa, laitoin vaan bensaa tankkiin. En minä sillä juuri ajanut, talvella käytiin yksissä pilkkikilpailuissa ja katsastamassa kävin sen kevättalvella. Myin pois tarpeettomana ja sain omat siitä pois, taisi tulla hieman voittoakin.
        Toisen Eliten ostin yhdelle kaverille leasing autoksi v. 1982, kun kaveri tartti krouvia työmatka-autoa työharjoitteluun metsäautotietyömaalle muutamaksi kuukaudeksi. Kaveri ajoi sillä sen kesän ja myin sen Eliten yhdelle mummolle, joka oli ikänsä ajanut Mossella ja kertoi pärjäävänsä Elitellä hyvin. En ole koskaan myynnyt autoa niin vanhalle mummolle ja joka vielä tietää autoista. Se mummo ymmärsi sen Eliten päälle enempi, kuin minä!
        Volgalla en ole koskaan ajanut, mutta kyydissä olen ollut Volga taksissa monet kerrat, kun asuin Tallinnassa muutaman vuoden 1990-luvun alussa. Ne Volgat oli kaasukäyttöisiä, siellä oli kaasupullo takakontissa, sen näki aina, kun nostettiin matkalaukkuja sinne takakonttiin. Yksi virolainen kaveri ajoi myös sellaista kaasu Volgaa jossain vaiheessa taksina.
        Virolaisella naapurilla oli myös Zaz968 "Zappi" se oli ihan Nsu Prinzin näköinen ja aina rikki. Semmoinen vekselin vihreä oli sekin, uudempaa maliia kuulemasti, kun siinä oli kantikkaat takavalot. Siinä oli alkeellinen bensalämmitin ja se naapuri kertoi niiden autojen palavan helposti, kun se bensalämmitin ei toimi kunnolla.


    • Itäautoillakinajanut
    • Anonyymi

      Venäläiset (entiset kaverini) sanoivat Zapakkaa ukrainalaiseksi "autoksi".
      Yhdelläkin Zapakkaan sähköjohdot olivat kärventyneet heti uutena. Ei ollut kehdannut ruveta riitelemään takuista vaan vienyt auton nestemäisten lahjusten kera tutulle kombinaatin sähkärille uudelleen johdotettavaksi. Hyvä oli siltä osin tullut mutta muuten se oli ollut bolshoi bloha. Moottorin lohko niin huonoa valua että öljy oli tihkunut läpi.

    • Anonyymi

      EIKÖ JALTAT KADONNEET MARKKINOILTA JO 1971-1973 KUN EKAT 1200 MALLIN LADAT RANTAUTUI SUOMEEN...LADA TULEE SYKSYLLÄ 1970 SUOMEEN

    • Anonyymi

      Jalta ei ollut mikään lisenssituote, vaikka oli Fiat 600:n näköinen. Automallia ei meillä paljoa myyty, ehkä sadan kappaleen luokkaa ja maahantuonti loppui kai vuoden 1966 tienoilla. Automallista oli aikanaan juttu Mobilistissa ja sen perustella muistelin noita lukuja.

      • Anonyymi

        Luultavimmin samannäköisyydestä huolimatta mitkään osat ei sovi kuussatasesta jaltaan vaan autoa on luultavasti lähdetty kehitettämään mossen puuliiterissä niin että pompannappi on ollut lähinnä luonnosmallina mutta tehty ihan oman pään mukaan joka ei sitten onnistunutkaan


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

      Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      102
      8192
    2. Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut

      Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m
      Maailman menoa
      101
      7482
    3. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      88
      5636
    4. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      88
      5606
    5. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

      eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      119
      4810
    6. Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"

      Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo
      Maailman menoa
      128
      2591
    7. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      59
      2475
    8. Ei välimatka meitä erottanut

      Vaan välirikko ja väärinymmärrykset. Oikeastaan henkinen välimatka on meidän välillä pieni, näin uskon. Näen koko ajan e
      Ikävä
      8
      1445
    9. Maajussi-Villen morsioehdokas Maarit ei halunnut Villeä - Tämä totuus valkeni kuvauksissa!

      Ohhoh, tekikö Maarit mielestäsi oikean ratkaisun Villen suhteen? Maajussi-Ville on herättänyt voimakkaita tunteita puol
      Maajussille morsian
      7
      1424
    10. Kohta taas mesikämmeneen

      Onneksi kaupunki ostaa mesikämmenen, niin päästään taas tekemään rahaa
      Ähtäri
      51
      1285
    Aihe