Evl-kirkko menettää jäseniä

Tästä syyskuusta tulee ylivoimainen ennätys-syyskuu kirkosta eroamisissa.
http://eroakirkosta.fi/static/ek-tilastot/kksumma09.svg
(Lähes kaikki kirkosta eroamiset tapahtuu eroakirkosta.fi-sivuston kautta).

Syynä syyskuun lisääntyneeseen eromäärään on se kun kirkko aktiivisesti houkuttelee pakolaisina esiintyviä ihmisiä Suomeen ja toinen syy on Suomen talousvaikeudet.
Erot ovat yhä enemmän muutoinkin keskittyneet loppuvuosiin.

Sipilän hallitus leikkaa suomalaisilta 5%, joten kirkon jäsenet voi pienentää tuon menetyksensä 3-4%:n eroamalla kirkosta vuoden loppuun mennessä.

Loppuvuonna kirkon ovet käy todella vilkkaasti ulospäin ja AA-yhdistys toimillaan aiheuttanee myös lisää kirkosta eroamisia.
Vuoden vaihteessa kirkon väkimäärä oli 4 034 235, joten on varsin todennäköistä että loppuvuoden aikana jäsenmäärä putoaa alle neljän miljoonan.

34

258

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Homokirkko saa kyytiä.

• talkoilla.tekevät

Mäkinen pökkii takaapäin ja Irja edestäpäin.

• ymmärrystä

Ikävä kuulla tuollaisia toiveita ja kommentteja itselle todella tärkeästä kirkosta. Tosin tämä foorumi on aivan perseestä, että mitäpä muuta tältä voisi odottaakaan.

Ilmeinen huoli näyttää teillä nyt olevan, kun eroamisia on harvinaisen vähän moneen vuoteen. Itse olen kylläkin kuullut päinvastaisesta liikkeestä: kirkkoon liitytään, koska se on ainuita yhteisöjä, jossa ei ole kovat arvot. Tänäänkin sain nauttia ehtoollista kotikirkossani, joka oli taaskin aivan täynnä ihmisiä. Myös maahanmuuttajia, sillä siellä on tulkkaus kuulokkeiden kautta englanniksi. ehtoollisjonot olivat todella pitkiä.

• "Homokirkko saa kyytiä."

pertsa on niitä harvoja, joka haukkuu omaa porukkaansa ja sahaa omaa oksaansa.

• en.ymmärrä
        ymmärrystä kirjoitti:

Ikävä kuulla tuollaisia toiveita ja kommentteja itselle todella tärkeästä kirkosta. Tosin tämä foorumi on aivan perseestä, että mitäpä muuta tältä voisi odottaakaan.

Ilmeinen huoli näyttää teillä nyt olevan, kun eroamisia on harvinaisen vähän moneen vuoteen. Itse olen kylläkin kuullut päinvastaisesta liikkeestä: kirkkoon liitytään, koska se on ainuita yhteisöjä, jossa ei ole kovat arvot. Tänäänkin sain nauttia ehtoollista kotikirkossani, joka oli taaskin aivan täynnä ihmisiä. Myös maahanmuuttajia, sillä siellä on tulkkaus kuulokkeiden kautta englanniksi. ehtoollisjonot olivat todella pitkiä.

Sinulle tuntuu olevan mitä kummallisimmat asiat tärkeitä. Kovati tällä palstalla kuitenkin aikaasi vietät joten taidat tykätät pyllyhommista?
        Kotikirkossasi olikin sitten tänään konfirmaatio kun oikein porukkaakin oli tai sitten oli uskova pappi saarnaamassa.
        Ja mitä hyötyä on englanninkielisistä kuulokkeista kun arabia on ainoa kieli mitä muslimit ymmärtää.

• ymmärrystä kirjoitti:

"tämä foorumi on aivan perseestä"

Tuo kommenttisi osoittaakin sinun luotettavuutesi ja kommenttisi arvon.
        Kirkkojen täynnä olot ovat perättömiä ja liittymisetkin vähenee koko ajan.

Kirkon omat tilastot osoittavat kirkossakäyntien vähentyneen jo pitkään.
        Lapsikasteella liittymiset ovat jo toissa vuoden puolella pudonneet alle kirkon jäsenten kuolleisuuden ja aikuisina liittymiset ovat pysyneet samalla pienellä tasollaan (n.15000/vuosi) jo pitkään.

Joku Hanhiniemi iskelmillään vetää väkeä kirkkoon vain kerran, kun kirkkojen täyttyminen vaatisi noin 100000 iskelmäkonserttia vuodessa.

• Pe.ku kirjoitti:

"Homokirkko saa kyytiä."

pertsa on niitä harvoja, joka haukkuu omaa porukkaansa ja sahaa omaa oksaansa.

Minun oksani kasvaa eri puussa kuin porttokirkon.

• pertsa2012 kirjoitti:

Minun oksani kasvaa eri puussa kuin porttokirkon.

Jaa no, olen luullut sinun olevan kristitty.

• PieniMiesIsotLuulot
        Pe.ku kirjoitti:

Pertsa pitää itseään Jumalan erityisenä valittuna. Ehkä narsismin huipentuma tavallaan.

• hyvä.pertsa
        PieniMiesIsotLuulot kirjoitti:

Pertsa pitää itseään Jumalan erityisenä valittuna. Ehkä narsismin huipentuma tavallaan.

Hyvä, että pitää. Ei kukaan voikaan olla tietämättään valittu.

• hyvä.pertsa kirjoitti:

Hyvä, että pitää. Ei kukaan voikaan olla tietämättään valittu.

Kutsuttu olen , mutta en tiedä valitaanko minut loppupeleissä , sillä vain harvat ovat valittuja.

Matteuksen evankeliumi:
        22:14 Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut.

Tämä on vain Korkeimman tiedossa oleva asia.Loppuun asti yritän vain hoitaa tämän minulle annetun yksinkertaisen tehtävän mahdollisimman tunnollisesti parhaan ymmärrykseni mukaan.

• Pe.ku kirjoitti:

Minut voidaan laskea siihen lokeroon , mutta enemmistöä papistosta ei.

• erttkkl

Pakolainen ja paholainen sanoissa vain yhden kirjaimen ero!?

• jepjepulis

Hyvä oivallus!

• arjalainensuomalainen

Voi perkele joko mamut on kirkossa,kyllä tänään eroon.

• kirkoissaonkinmamuja

"Mamuja" on paljonkin kirkossa. Inkeriläisiä ev.lut.kirkossa ja syyrialaisia, egyptiläisiä, kreikkalaisia ja venäläisiä ortodoksisessa. (Iranista ihmisiä helluntaiseurakunnassa. Osa muslimeista tosiaan jättää islamin! Se porukka onkin tulisieluista ja on kertonut mulle yhtä sun toista islamista.) Etelä-Amerikan kristityt lähinnä vapaissa suunnissa, osa katolisessa.
        "Mamu" tarkoittaa vain eri sysitä maahan muuttajaa esim. opiskelijaa tai puolisoa. "Laiton" tarkoittaa rikollisesti maahan tullutta pyrkyriä ns. iphone-miestä tai jotain perus-jihadistia tai tavnoamisat onnenonkijaa.

• erttkkl

Kirkkoonliittyjiäkin on yhä enenevässä määrin!
      Jotain hyötyä kirkossakäymisestäkin on! Koikossakävijöiden lapsista tuli rehtoreita ja tohtoreita, ja toisista hanslankareiita ja hamppareita.
      Vasemmistokunnat ovat poikkeuksetta syöpäisimpiä suomenmaalla ja keskustalaisalueet terveimipiä!

• "Kirkkoonliittyjiäkin on yhä enenevässä määrin!"

Päin vastoin, kirkkoon liittyjien määrä on pitkään vähentynyt.
      2014 kirkkoon liittyi 57041 uutta jäsentä, kun 2013 liittyjiä oli 58472, eli pudotusta edellisvuodesta oli 1331 jäsentä.

Sama putominen liittymisissä on jatkunut pitkään.
      Kirkolla on pitkään tapana ollut yrittää saada aikuisina liittyneiden määrä positiivisena (mainostemppu) ja joskus se jopa onnistuu, kun osa lapsikasteista ilmoitetaan myöhässä väestörekisteriin.

Kokonaismäärä on se oikeasti tärkeä.

• perelli

Minä otin kirkolta rahallisen kannatukseni pois jo vuosia sitten, kun alkoivat ahdistelemaan minun kannattamia pappeja(mies). Ainoa papppi kun voi olla mies Raamatun mukaan. Se lukee niin selvästi Raamatussa, että mitään tulkintaa asiassa ei ole. Sen jälkeen on tullut homppeli jutut, moskeija jutut, piispatar ja monia muita kirkon alasviejiä. Jopa se Kari "mikälie" hyysäili vielä sitä homoliitto juttua. Olen tiennyt että tässä käy näin. Raha vedetään pois. Suomalaiset ovat kunnollista kansaa ja kun kirkossa mätääntyy sisältäpäin, niin ihmiset alkavat reagoida siihen hitaasti mutta varmasti. Nyt reagointia tulee. Katsellaan, että mitä tuleekaan tapahtumaan. Itse annan saman rahan suoraan sinne, missä näen apua tarvittavan. En anna enää kirkolle. Jos kirkossa joskus meno muuttuu Raamatun mukaiseksi pääpiirteittäin, niin sitten katsotaan taas rahoitustakin.

• Perelli sanoi :
        Itse annan saman rahan suoraan sinne, missä näen apua tarvittavan.

• erttkkl

Laestadius kuvaili tuota maailmaan lähtemistä, "maailman kylmälle lattialle joutumsena!" Siis "ilman toivoa, ilman tulevaisuutta maailmassa!"
      Ei todellakaan kannata lähteä Jumalan täysihoidosta maailmaan!

• KTSEiKirj

Me kunnon kristityt toki tietenkin toki olemme kirkossa ja PYSYMME!

HYVÄ!

• antiähly

Miksi!

• yhgrfde

#
        Me kunnon kristityt toki tietenkin toki olemme kirkossa ja PYSYMME!
        HYVÄ!
        #

Niinpä!
        Te kunnon kristityt:

-järjettömyydenne:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Meillä ei ole järkeä'
        Ymmärtämättömyydenne:
        'Meillä ei ole ymmärrystä'
        -Ihmisyydestänne luopuminen:
        'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
        'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
        'Olemme syntisiä'
        -Jumalan Valtakunnan kaltaisuudesta luopumisenne:
        'Järkemme ei voi käsittää Jumalaa'
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/15.html
        'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
        'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'

IHMISTEN YMMÄRRYSTÄ historiastanne järjellä ajateltuna:
        "synti" = rikos
        "syntinen" = rikollinen
        "perisyntinen" = saatanaa palvelevien oppi jossa syyttömistä, lapsistakin ja nuorista tehdään väärää todistusta antamalla rikollisia elämänsä loppuun asti.

#
        Kristityt = Paavalin perustamien seurakuntien uskovaisia apostoleineen ja herra jumalineen joilla ei ole Jeesuksen perustamia seurakuntia eikä Jeesuksen opetuslapsia opettajina. Nk. rikollisuuden miekka sivistystä.

Kristilliset = Jeesuksen perustamien seurakuntien Jumalan ja Jeesuksen Lain ja oppein ymmärtäväisiä järkeviä IHMISIÄ; seurakuntalaisia Jeesuksen opetuslapsineen. He eivät anna aivopesu uskontunnustusta.
        #

• matematiikkaa

tottakai vähemmän kun jäljellä oleviakin on vähemmän

• Vaikka kirkko menettäisi kuinka jäseniä, niin mitä se auttaa? Ihmetyttää tuo hehkutus. Ettekö te seuraa mitä eduskunnassa on päätetty?

Yhteisövero-osuus poistuu seurakunnilta verovuodesta 2016 lähtien. Yhteisön ja yhteisetuuden tulosta ei suoriteta veroa enää seurakunnalle, vaan ainoastaan valtiolle ja kunnalle. Kuntien jako-osuutta yhteisöveron tuotosta ei tässä yhteydessä muuteta.
      Muutos liittyy uuteen lakiin valtion rahoituksesta evankelis-luterilaiselle kirkolle eräisiin yhteiskunnallisiin tehtäviin. Näitä lakisääteisiä tehtäviä ovat muun muassa hautaustoimi, väestökirjanpitotehtävät sekä kulttuurihistoriallisesti merkittävien rakennusten ja irtaimiston ylläpito.

Uudistuksessa yhteisövero-osuus korvataan indeksiin sidotulla määrärahalla ja se vähentää seurakuntien taloudellista haavoittuvuutta suhdannevaihteluille. Kun valtio saa seurakuntien yhteisövero-osuuden ja seurakunnat vastaavan suuruisen rahoituksen valtion budjetista, uudistus on kokonaisuudessaan kustannusneutraali. Valtion tai kirkon taloudellinen asema ei siis kokonaisuudessaan muutu.

Tekihän hallitus YLE-veronkin televisiolupien vapaamatkustajille, nyt sama tulee kirkosta eroavillekin. Eikö olekin kivaa. ;))

• >> Vaikka kirkko menettäisi kuinka jäseniä, niin mitä se auttaa? <<
        Se vaikuttaa siten, että kirkon jäsenmäärä, keräämänsä rahat ja yhteiskunnallinen asema pienenee. Lopulta kirkko on vähemmistökirkko ja siihen kulunee noin 15-20 vuotta.
        >> yhteisövero-osuus korvataan indeksiin sidotulla määrärahalla ja se vähentää seurakuntien taloudellista haavoittuvuutta suhdannevaihteluille <<
        Totta. Entinen kirkon saama osuus yhteisöverosta vaihteli viimevuosina 95 ja 133 miljoonan välillä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kulloinenkin hallitus voi niin halutessaan joko nostaa tai laskea tätä uuttakin kirkon saamaa tukea. Eli hallitus voi kysyä kirkolta miten se suhtautuu esim tasa-arvoiseen avioliittolakiin ja tarvittaessa nopeuttaa kirkon päätöksiä omilla kirkon tukirahoitusta koskevilla päätöksillään.
        >> Tekihän hallitus YLE-veronkin televisiolupien vapaamatkustajille, nyt sama tulee kirkosta eroavillekin. <<
        Ei nyt sentään, koska valtio ne yhteisöverotkin keräsi ja kirkolle osansa tilitti. Eli samasta yhteisestä kukkarosta ne kirkon tukirahat on aina kaivettu.
        Kirkollivero on eri juttu. Ero kirkon kannalta on myös se, että jatkossa valtion maksaman tukirahan jako seurakuntien kesken on tasaisempi kuin nykymallissa.

• Monenlaista
    • Änkyrä

Minä kai käyn sitten sammuttamassa valot... ps. parit hautajaiset ja häät on minun kirkossa käynnit, mutta ev.lut.kirkkoa en vaihda.

• Vapaa.uskonnoista

Harhaopissa saa pysyä ja sen saa vaihtaa toiseen vaikka muslimiuskoon. Suomi on niin vapaa.

• Nyt on syyskuiden ennätys rikki.

• jhgytfre

Kaikille herra jumalaa palveleville ei tule kutsua Jumalalta ja Jeesukselta.
      Mitä syvemmällä järjettömyydessä on, sitä vaikeampi on uskontunnustuksen kaltaisen kutsua hyväksyä....

kristittyjen uskontunnustu ja sen kaltaisuudesta...
      -järjettömyydenne:
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
      'Meillä ei ole järkeä'
      Ymmärtämättömyydenne:
      'Meillä ei ole ymmärrystä'
      -Ihmisyydestänne luopuminen:
      'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
      'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
      'Olemme syntisiä'
      -Jumalan Valtakunnan kaltaisuudesta luopumisenne:
      'Järkemme ei voi käsittää Jumalaa'
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/15.html
      'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
      'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'

IHMISTEN YMMÄRRYSTÄ historiastanne järjellä ajateltuna:
      "synti" = rikos
      "syntinen" = rikollinen
      "perisyntinen" = saatanaa palvelevien oppi jossa syyttömistä, lapsistakin ja nuorista tehdään väärää todistusta antamalla rikollisia elämänsä loppuun asti.

#
      Kristityt = Paavalin perustamien seurakuntien uskovaisia apostoleineen ja herra jumalineen joilla ei ole Jeesuksen perustamia seurakuntia eikä Jeesuksen opetuslapsia opettajina. Nk. rikollisuuden miekka sivistystä.

Kristilliset = Jeesuksen perustamien seurakuntien Jumalan ja Jeesuksen Lain ja oppein ymmärtäväisiä järkeviä IHMISIÄ; seurakuntalaisia Jeesuksen opetuslapsineen. He eivät anna aivopesu uskontunnustusta.
      #

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      98
      1673
    2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      54
      1093
    3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
      Maailman menoa
      436
      1070
    4. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      170
      1013
    5. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
      Ikävä
      57
      792
    6. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      126
      772
    7. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      83
      720
    8. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      698
    9. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
      Ikävä
      38
      665
    10. Onko mun toinen

Puoliskoni täällä, huhuuu 😍❤️ Ihanista ihanin 😚😚
      Ikävä
      57
      661
    Aihe