Porvarillinen talousoppi apinasta?

Onko syy siihen, että porvarillinen ajattelu on kummallista siinä, että ihminen polveutuu apinasta? Tai ainakin näin väitetään. Tosin äskettäinen perussuomalainen kannanotto antoi ymmärtää, että ihminen on ihminen eikä eläin, seikka, jonka arkikokemuskin vahvistaa. Jos ihminen olisi eläin, niin miksi ihminen on nimeltään ihminen eikä eläin? Puoliapinoitakaan ei juuri, ainakaan köyhemmässä väestönosassa, esiinny, joten mikä estää ihmisen olemasta ihmisen ja kehittyneen esi-ihmisestä nykyihmiseen nimenomaan ihmisenä eikä esimerkiksi apinana?

Porvarillisen, mahdollisen, ajattelun mukaan talous elpyy säästämällä. Niinpä, kun yrityksetkin oikein säästävät, niin kilpailukyky ampaisee korkeuksiin, menekki lisääntyy ja porvarin hyvinvointi kokee pyrähdyksen ylöspäin. Näin siitäkin huolimatta, onko mitään myytävää vaiko ei. Tämän kummallisen opin, miten sen nyt sanoisi, sokaisemana, tai innoittamana on pääministerikin lähtenyt yritystalkoisiin laitattamaan kansantaloutta kuntoon aivan niin kuin kokki Sukkula kuppiloitaan.

Kun sitten taloustieteen nobelisti Stiglitz huomautti, ettei talous nouse kuopasta ilman uuden kehittämistä, niin johan porvareihin kolahti. Ensin taisi parahtaa entinen ekonomisti, joka twiittasi, ettei Stglitz tunne paikallisia olosuhteita ja sitten näyttää joku rahoitusalalla toiminut kansanedustaja jatkaneen tarkennetun viisauden linjalla toistamalla sen mitä entinen ekonomisti parahduksessaan jo oli ilmoille tuonutkin. Pääministerikin huokaisi helpotuksesta, kun nyt pääsee vähemmällä, kun vain jatkamme velkaantumista. Itse ongelman ydintä ei näyttänyt tajunneen kukaan.

Talous ja työllisyys eivät kerta kaikkiaan parane säästämällä. Siis supistamalla taloudellista toimintaa. Vain uuden luomisella voidaan esimerkiksi työllisyyttä lisätä. Nyt on jo vuosikausia velkaannuttu tuhlaamalla rahat kaikkeen muuhun mutta ei näköjään järjelliseen toimintaan. Se raha, joka olisi pitänyt kanavoitua uusiin investointeihin, on mennyt vain porvarillisten rahakasojen kasvattamiseen. Sama meno näyttää vain jatkuvan. Ainoa ero on se, että nyt aletaan rahakasoja kasvattaa pakolla, kun tämä tapahtui aikaisemmin niin kutsutun vastuullisen politiikan kaavun alla.

0

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

        Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
        Seinäjoki
        136
        7599
      2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

        Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
        Suomalaiset julkkikset
        36
        1863
      3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

        Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
        Maailman menoa
        25
        1860
      4. Miten meinasit

        Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
        Ikävä
        91
        1603
      5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

        Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
        Maailman menoa
        179
        1525
      6. Tunnekylmä olet

        En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
        Ikävä
        104
        968
      7. Oletko miten

        Valmis läheisyyteen?
        Ikävä
        49
        900
      8. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

        Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
        Ikävä
        28
        810
      9. Muistatko hänen

        Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
        Ikävä
        31
        749
      10. Mahabharata oli ensimmäinen maailmansota

        Toinen maailmansota oli oli vuosina 1914–1918
        Hindulaisuus
        241
        737
      Aihe