Kokemuksia Multilizer:sta

lepuski68

Minun pitäisi lokalisoida ohjelmistoni. Se on tehty C#/WPF:llä. Huomasin netistä suomalisen tuotteen, Multilizer. Sen kotisivuilla kehuttiin sitä maailman parhaaksi ja koska heidän mukaan se on ollut olemassa jo 20 vuotta niin päätin kokeilla sitä.

Kyllähän oli kauhea softa. Kaikki käyttöliittymästä dokumentoitiin näyttää ja tuntuu huonolta. No ulkonäöstä viis jos vain tuote toimii. Mutta kuin ei toimi. Tuote on erittäin sekava ja vaikeakäyttöinen. Kaikkien pahin juttu on se että se et tee sitä mitä sen pitäisi tehdä eli lokalisoida softaa. Sain eristetty muutamia merkkijonoja mutta suurin osa UI:sta ei ilmestynyt Multilizeriin. Kaiken lisäksi tuote kaatuu koko ajan.

Ihmettelen miten se on voinut olla olemassa 20 vuottaa ja miten yksikään voi käyttää sitä. Äärimmäisen harvoin olen nähnyt noin p**kaa softaa.

Onko täällä kukaan joka olisi saanut tuotteen toimimaan. Mä kokein 10.3-versiota.

Enempi minua kylläkin kiinnostaisi kokemuksia jostain toisesta lokalisointisoftasta.

Minulla on myös toinen softa joka pitäisi lokalisoida. Se on nettisovellus jossa clientti on HTML/CSS/JavaScript ja palvelinpää ASP.NET.

7

214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eikös Microsoftilla ole ihan omat välineet tähän?

    • pikkuniku

      Visual Studio osaa kyllä kääntää .resx tiedostoja mutta vain Visual Studiossa. Siis kääntäjällä pitää myös olla Visual Studio asennettuna. Lisäsi Visual Studio ei osaa kääntää XAML tiedostoja joissa suurin osa WPF UI:sta on. Jos haluaa helposti kääntää .resx:t ja .xaml:t niin pitää käyttää lokalisointityökalua.

      Toinen vaihtoehto on poistaa kaikki merkkijonot XAML:sta ja korvata ne viitauksilla .resx-merkkijoinoihin. Aika työläs ja sekava menetelmä. En suosittele. Itse olen pistänyt XAML:ään merkkijonot ja sitten käyttänyt lokalisointityökalua niiden lokalisointiin. Itsekkin testain aikoinnaan Multilizin, mutta kuten sanoit se ei toimi ja valitsin toisen työkalun.

    • lockodari

      Minä pysyisin niin kaukana Multilizerista kuin mahdollista. 2000-luvun alussa tuote oli ihan hyvä mutta silti firma meni konkurssiin. Jäämistön osti Rex Partners ilman yhtäkään alkuperäistä kodaria ja ilman mitään tietämystä lokalisoinnista. Ne kokeilivat pari vuotta kehittää Multilizeria, mutta taidot eivät riittäneet ja niinpä tuotteesta tuli aivan epästabiili ja sekava. Sitten ne ulkoistivat koodauksen jonnekkin Bulgariaan tai Romaniaan ja ovat vain rahastaneet tuotteen vanhalla maineella ilman mitään tarkoitusta korjata tuotteessa olevia ammottavia bugeja ja puutteita.

      Maailmassa on paljon toimivia ja ylläpidettäviä lokalisointityökaluja kuten SDL Passolo, Catalyst, RC Wintrans, jne. Noita kaikki toimivat ja niitä ylläpitää, tulee ja kehittää tiimit, jotka osaa kodata ja tuntee lokalisoinnin.

      • lockodari

        Pari kommenttia noista toisista tuotteista

        1) Passolo. Oli aikanaa paras lokalisointityökalu mutta muutama vuosi sitten omistajat myivät sen SDL:lle ja siitä saakka tuote on ollut vähän lapsipuolen asemassa. SDL:n lempilapsi on Trados ja WordServer ja Passolo ei oikein tänä istu hyvin.

        2) Catalyst. Sama juttu. Alkuperäiset omistaja myivät tuotteen muutama vuosi sitten suurelle käännöstalossa ja siitä saakka kehitys on ollut hidasta.

        3) RC Wintrans. Tämä on yhden miehen firma. Werner on pyörittänyt tätä 20 vuotta ja ylläpitää sitä edelleen. Tuote on hyvä ja toimii. Myös support toimii. Ongelma on se että tuote on vanhanaikainen eikä yhden miehen voimin sitä saada moderniksi.

        Vaikka näissä kaikissa on ongelmia niin ovat kuitenkin kertaluokkaa parempia kuin Multilizer.

        Sitten on iso läjä webissä toimivia tuotteita kuten POeditor, GetLocalization, jne. Kaikkien niiden ongelma on se että ne tukevat vain yksinkertaisia XML/JSON pohjaisia resurssitiedostoja. Vähäkin monimutkaisimmat kuin HTML-templatet, XAML, form-resx, jne eivät niissä toimi.


    • sisuakin
    • lockodari

      Varo Multilizeria ja sen yhtiötä Rex Partnersia. Talouslukujen mukaan se on aivan kuralla. Sen liikevaihto on pudonnut kahdeksassa vuodessa 430 k€:sta 140 k€:oon. Joka vuosi se on tehnyt tappiolta noin 20-30% liikevaihdosta. Henkilömäärä on supistunut 6:sta 2:een. Yrityksellä on lainaa kohta kolmen vuoden liikevaihdon verran! Omavaraisuusaste on -800%, quick ratio 0,1, jne!

      Firma on pysynyt pystyssä vain siksi että sen toimitusjohtaja rahoittaa sitä massiivisesti omista rahoista. Firma tekee tappiota kymmeniä tuhansia vuodessa ja on velkaa lähes 300 k€ - yli kaksi kertaa liikevaihtonsa. Sinne on mennyt reilut 140 k€ veronmaksajien Tekes-rahaakin.

      Toimitusjohtaja siis pitää firmaa pystyssä väkisin mutta en oikein ymmärrä miksi.

      Käytännössä Multilizer on jo kuollut. Nettisivut ovat vielä pystyssä mutta viimeisin Multilizer-ohjelmistopäivitys on lähes kahden vuoden takaa. Tänä aikana lähes kaikki ohjelmistoformaatit ovat muuttuneet niin paljon että Multilizer vaikka toimisikin on aivan hyödytön.

      Kun Rex Partners menee konkurssiin niin olen aivan varma että Multilizeria ei jatka kukaan. Kukaan ei jatka tuotetta, joka on tehnyt kaksi konkurssia sekä tuotekehitys ensin ulkoistettu ja sitten lopetettu. Kuten yllä on kirjoitettu niin softa on täysi p**ka. Valitse siis joku toinen lokalisointisofta.

      Rex Partnersilla on myös joku konekäännösviritelmä joka on aivan yhtä huono kuin Multilizer-tuotekin.

      Lähde:
      https://www.finder.fi/IT-sovelluksia IT-ohjelmistoja/Rex Partners Oy/Espoo/yhteystiedot/248932

    • Anonyymi

      Ihme että Rex Partners on vielä pystyssä. Kyllä Niko Papula on uskomattoman liero ihminen kun on näin monta vuotta huijannut asiakkaita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5025
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3297
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      980
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      238
      775
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe