Finsk barnuppfostran.

manvillbaraspy

Jag har aldrig sett en mer motbjudande film än den där mamma filmar och pappa med hjälp av ett kramdjur lär sitt lilla barn hur man skall misshandla flyktingar.
Hoppas socialen och polisen som nu är inkopplade gör sitt jobb.

117

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skrämmande

      Efter att man sett filmstumpen så förstår man bättre de här människorna som hatar alla som inte är "äktafinnar .Barnen blir hjärntvättade redan innan de kan gå och tala.

      • dkkfhlv

        Barnet borde omhändertagas.


      • itid
        dkkfhlv kirjoitti:

        Barnet borde omhändertagas.

        Hoppas nu soicaltanterna reagerar.


      • 3113w
        itid kirjoitti:

        Hoppas nu soicaltanterna reagerar.

        Så går det till här i persuland.


      • obehagligt
        3113w kirjoitti:

        Så går det till här i persuland.

        Det var säkert en familj som röstar på Sannfinländarna ?


      • olettenaiiveja
        obehagligt kirjoitti:

        Det var säkert en familj som röstar på Sannfinländarna ?

        Varmaan... Oletko oikeasti aikuinen ihminen? Sinä, joka tuon kysymyksen esitit? Ettekö ymmärrä, kuinka naurettaviksi itsenne teette? Hän ei ainakaan ole PS:n kannattaja PS:n ideologian perusteella. PS:n ideologia kun on ihmisarvon kunnioitus. Myös niin, että suomalaisella on ihmisarvo. PS:n ideologia on heikompien puolustaminen, eri kulttuurien arvostaminen ja säilyttäminen, jne. Se ei ole RKP:läinen vihaideoloia, jos niin luulet.


      • olettenaiiveja kirjoitti:

        Varmaan... Oletko oikeasti aikuinen ihminen? Sinä, joka tuon kysymyksen esitit? Ettekö ymmärrä, kuinka naurettaviksi itsenne teette? Hän ei ainakaan ole PS:n kannattaja PS:n ideologian perusteella. PS:n ideologia kun on ihmisarvon kunnioitus. Myös niin, että suomalaisella on ihmisarvo. PS:n ideologia on heikompien puolustaminen, eri kulttuurien arvostaminen ja säilyttäminen, jne. Se ei ole RKP:läinen vihaideoloia, jos niin luulet.

        Puhummeko nyt oikeesti samasta puolueesta?

        "PS:n ideologia kun on ihmisarvon kunnioitus. Myös niin, että suomalaisella on ihmisarvo. PS:n ideologia on heikompien puolustaminen, eri kulttuurien arvostaminen ja säilyttäminen, jne."

        Tässä elävä esimerkki tuosta persujen ihmisarvon kunnioituksesta, eri kulttuurien arvostamisesta ja heikompien puolustamisesta:

        Näin Lieksassa: "Koko sokora alkoi siitä, kun Perussuomalaisten paikallinen ääniharava ja valtuustoryhmän silloinen puheenjohtaja vaati loppuvuodesta ryhmälleen uutta puhdasta kokoustilaa, kun sama huone somaleiden kanssa ei ilmeisesti hygieniasyistä kelvannut."


      • eiyksittäisiäkiitos
        Ankdam kirjoitti:

        Puhummeko nyt oikeesti samasta puolueesta?

        "PS:n ideologia kun on ihmisarvon kunnioitus. Myös niin, että suomalaisella on ihmisarvo. PS:n ideologia on heikompien puolustaminen, eri kulttuurien arvostaminen ja säilyttäminen, jne."

        Tässä elävä esimerkki tuosta persujen ihmisarvon kunnioituksesta, eri kulttuurien arvostamisesta ja heikompien puolustamisesta:

        Näin Lieksassa: "Koko sokora alkoi siitä, kun Perussuomalaisten paikallinen ääniharava ja valtuustoryhmän silloinen puheenjohtaja vaati loppuvuodesta ryhmälleen uutta puhdasta kokoustilaa, kun sama huone somaleiden kanssa ei ilmeisesti hygieniasyistä kelvannut."

        Kertoo kyllä paljon, että sinä et edes keksinyt muuta esimerkkiä kyseisen PUOLUEEN ideologiasta kuin yksittäisen ihmisen mielipiteen! Puolueen ideologia ei ole yksittäisten ihmisten mielipiteitä. Jokaisesta puolueesta löytyy erilaisia mielipiteitä. Se, että jokin ryhmä (joka on tuossa tapauksessa SATTUNUT olemaan somaleita), on jättänyt jonkun tilan aina epäsiistiksil, ja joku yksittäinen henkilö on tästä sanonut, ei ole meidän asiamme. Se on hänen oma asiansa. Se on hänen oma mielipiteensä, että hän ei pidä kokoustamisesta epäsiistissä ja epäpuhtaassa tilassa. Kyse tuossa on ollut siis oikeastikin siisteydestä.Edes vähän mediakritiikkiä, suosittelisin....


        Oliko sinulla esimerkkejä, miten PS ei kunnioita ihmisarvoa POLITIIKALLAAN, yleisellä linjallaan ja puolueohjelmallaan?


      • 8976543
        olettenaiiveja kirjoitti:

        Varmaan... Oletko oikeasti aikuinen ihminen? Sinä, joka tuon kysymyksen esitit? Ettekö ymmärrä, kuinka naurettaviksi itsenne teette? Hän ei ainakaan ole PS:n kannattaja PS:n ideologian perusteella. PS:n ideologia kun on ihmisarvon kunnioitus. Myös niin, että suomalaisella on ihmisarvo. PS:n ideologia on heikompien puolustaminen, eri kulttuurien arvostaminen ja säilyttäminen, jne. Se ei ole RKP:läinen vihaideoloia, jos niin luulet.

        Nej till allt våld och rasism.


    • Isänmaani

      Ja sinä kehtaat väittää, että on kyseessä SUOMALAINEN LAPSEN KASVATUS?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

      Luuletko, että muissa kulttuureissa ei vastaavaa esiinny????? Luuletko, että musta ei voi tehdä vastaavaa valkoisia kohtaan? Luuletko, että ruotsinkielinen tai ruotsalainen ei näin voisi tehdä?

      Kiitos Suomelle, että sain maailman kauneimnman lapsuuden. Kauniimpaa et Suomi olisi voinut tarjota.

      https://www.youtube.com/watch?v=dcrJj83LttI&list=PLxfYDzxJNmXiqwVZNOcSFY0m1x5J_pc0o

      • tyvärr

        Finsk mamma och pappa,då är det väl finsk uppfostran eller hur ?Klippet heter Finnishparenting/Perussuomalaisten lastenkasvatus.


      • utmärkt
        tyvärr kirjoitti:

        Finsk mamma och pappa,då är det väl finsk uppfostran eller hur ?Klippet heter Finnishparenting/Perussuomalaisten lastenkasvatus.

        Plisen utreder videon som hets mot folkgrupp.


      • kiitosIsäJaÄiti
        tyvärr kirjoitti:

        Finsk mamma och pappa,då är det väl finsk uppfostran eller hur ?Klippet heter Finnishparenting/Perussuomalaisten lastenkasvatus.

        Suomalainen äiti ja isä. Niin oli ja siitä olen kiitollinen. NIIN RAKKAITA, niin armaita.


      • äidinKullannuput
        tyvärr kirjoitti:

        Finsk mamma och pappa,då är det väl finsk uppfostran eller hur ?Klippet heter Finnishparenting/Perussuomalaisten lastenkasvatus.

        Ahaa --- siis "perussuomalainen lapsenkasvatus" ????? Tuo jos joku on rasismia! Suomalaiset on niin uskomattoman hyväsydämisiä ihmisiä, että Suomesta löytyy varmaan VÄHITEN VÄKIVALTAA KANNATTAVIA IHMISIÄ: Tuollainen video on todellinen harvinaisuus! Se, että minä olen ehdottoman maahanmuuttokriittinen, ei TODELLAKAAN tarkoita, että hyväksyisin väkivaltaa MINKÄÄN maalaiselta ihmiseltä. Se, että minun ylipäätään tarvitsee tälliasta selittää, saa minut todella vihaiseksi. Toivon sydämestäni, että PS voittaa seuraavat vaalit!


      • feikki_mikä_feikki
        tyvärr kirjoitti:

        Finsk mamma och pappa,då är det väl finsk uppfostran eller hur ?Klippet heter Finnishparenting/Perussuomalaisten lastenkasvatus.

        RKP:n organisoima klippi. Muilla ei ole vastaavaa vihaan Perussuomalaisia kohtaan.


      • DKBNVY76
        kiitosIsäJaÄiti kirjoitti:

        Suomalainen äiti ja isä. Niin oli ja siitä olen kiitollinen. NIIN RAKKAITA, niin armaita.

        ?????????????


      • äidinKullannuput kirjoitti:

        Ahaa --- siis "perussuomalainen lapsenkasvatus" ????? Tuo jos joku on rasismia! Suomalaiset on niin uskomattoman hyväsydämisiä ihmisiä, että Suomesta löytyy varmaan VÄHITEN VÄKIVALTAA KANNATTAVIA IHMISIÄ: Tuollainen video on todellinen harvinaisuus! Se, että minä olen ehdottoman maahanmuuttokriittinen, ei TODELLAKAAN tarkoita, että hyväksyisin väkivaltaa MINKÄÄN maalaiselta ihmiseltä. Se, että minun ylipäätään tarvitsee tälliasta selittää, saa minut todella vihaiseksi. Toivon sydämestäni, että PS voittaa seuraavat vaalit!

        Antaisitko perussuomalaista puoluetta äänestävän rotumääritelmän? Kiitos!

        P.S.
        Iloinen asia tuossa persurodussa on se että sitten en ainakaan minä kuulu samaan rotuun! :-D


      • vastaakysymyksiin
        Ankdam kirjoitti:

        Antaisitko perussuomalaista puoluetta äänestävän rotumääritelmän? Kiitos!

        P.S.
        Iloinen asia tuossa persurodussa on se että sitten en ainakaan minä kuulu samaan rotuun! :-D

        Miten ankdam voit todistaa, että videon henkilö kannatti PS:ää? Jos ja kun et voi tällaista mitenkään todistaa, silloin vidon otsikolla tarkoitetaan, että kyseessä nimenomaan olisi "perus suomalainen" lapsen kasvatus. Englanniksi vieläpä "finnish parenting". Siis että kyseinen video esittäisi tyypillisen / tavallisen suomalaisen tavan kasvattaa lapsia. Etkö oikeasti voi ymmärtää, miten loukkaavaa tuollainen on suomalaisia kohtaan? Kuinka monta miljoonaa lasta onkaan sellaisen suomalaisen lapsuuden saanut kokea? Jokaisella sekin on erilainen, mutta silti yhteistä siinä on ollut se, että se on ollut suomalainen. Väitätkö siis oikeasti, että tuo video sinun mukaasi esitti perus suomalaisen lapsenkasvatuksen? Sekö on kiitosksesi siitä, että me suomalaiset olemme hyväksyneet tähän asti sen, että lapsemme opiskelevat pakolla myös vähemmistökielen ruotsin, ilman valinnan vapautta? Me olemme tähän asti hyväksyneet myös sen, että Suomi on keinotekoisesti kaksikielinen.

        Antaisitko ITSE pspuoluetta äänestävien rotumääritelmän, kun kerran noin voit tehdä päätelmiä tämänkin videon henkilön puolueesta ? Tai ylipäätään täällä osopitat puheesi PS:ää äänestäville jonkun mielikuvituksesi tietynlaisille ihmisille?

        Mielenkiinnolla kuulisin myös, minä itsesi näet, jos et näe itseäsi äärinationalistina? Täällä kun näytät muita syyttävän äärinationalismista? Mitä sinä ankdam tiedät suomalaisuudesta, jos ainut katsontatapasi suomalaisuutta kohtaan on epäkohtien etsiminen, kuten täällä on hyvin sanottu? Silloinhan näet suomalaisuuden juuri niin omalla tavallasi kuin voit sen nähdä. Et näe sitä, kuten me. Meille se on omakohtainen asia, koska meidän identiteettimme koostuu juuri suomalaisuudesta ja suomen kielestä. Miksi et muuten vastaa täällä esitettyiuhin kysymyksiin: minkä maalaiseksi itsesi koet, kun et lue itseäsi näiden suomalaisiin kohdistuvien haukkujen alaisuuteen?


      • vastaakysymyksiin kirjoitti:

        Miten ankdam voit todistaa, että videon henkilö kannatti PS:ää? Jos ja kun et voi tällaista mitenkään todistaa, silloin vidon otsikolla tarkoitetaan, että kyseessä nimenomaan olisi "perus suomalainen" lapsen kasvatus. Englanniksi vieläpä "finnish parenting". Siis että kyseinen video esittäisi tyypillisen / tavallisen suomalaisen tavan kasvattaa lapsia. Etkö oikeasti voi ymmärtää, miten loukkaavaa tuollainen on suomalaisia kohtaan? Kuinka monta miljoonaa lasta onkaan sellaisen suomalaisen lapsuuden saanut kokea? Jokaisella sekin on erilainen, mutta silti yhteistä siinä on ollut se, että se on ollut suomalainen. Väitätkö siis oikeasti, että tuo video sinun mukaasi esitti perus suomalaisen lapsenkasvatuksen? Sekö on kiitosksesi siitä, että me suomalaiset olemme hyväksyneet tähän asti sen, että lapsemme opiskelevat pakolla myös vähemmistökielen ruotsin, ilman valinnan vapautta? Me olemme tähän asti hyväksyneet myös sen, että Suomi on keinotekoisesti kaksikielinen.

        Antaisitko ITSE pspuoluetta äänestävien rotumääritelmän, kun kerran noin voit tehdä päätelmiä tämänkin videon henkilön puolueesta ? Tai ylipäätään täällä osopitat puheesi PS:ää äänestäville jonkun mielikuvituksesi tietynlaisille ihmisille?

        Mielenkiinnolla kuulisin myös, minä itsesi näet, jos et näe itseäsi äärinationalistina? Täällä kun näytät muita syyttävän äärinationalismista? Mitä sinä ankdam tiedät suomalaisuudesta, jos ainut katsontatapasi suomalaisuutta kohtaan on epäkohtien etsiminen, kuten täällä on hyvin sanottu? Silloinhan näet suomalaisuuden juuri niin omalla tavallasi kuin voit sen nähdä. Et näe sitä, kuten me. Meille se on omakohtainen asia, koska meidän identiteettimme koostuu juuri suomalaisuudesta ja suomen kielestä. Miksi et muuten vastaa täällä esitettyiuhin kysymyksiin: minkä maalaiseksi itsesi koet, kun et lue itseäsi näiden suomalaisiin kohdistuvien haukkujen alaisuuteen?

        En tietenkään voikaan, enkä ole sellaista edes väittänyt.
        Videon nimi ei ole minun keksimäni, eikä minun nettiin lataama, enkä myöskään ole tehnyt videosta rikosilmoitusta, sen on tehnyt poliisi omasta aloitteestaan.

        Jos kuitenkin analysoimme asiaa ja videopätkän kasvatuksellista sanomaa niin sen uskaltaisin todeta että persujen nuiva falangi on hyvin lähellä tuon isän ajatusmaailmaa.
        Jos tuo rasistinen äänekoskelaisisä tähän mennessä on äänestänyt RKP'tä tai vaikkapa Vihreitä niin ainakaan hänen puolueensa ei tue hänen maahamuuttolinjaansa.

        Mitä puoluetta itse ehdottaisit tuolle isälle?


      • vastaakysymyksiin
        Ankdam kirjoitti:

        En tietenkään voikaan, enkä ole sellaista edes väittänyt.
        Videon nimi ei ole minun keksimäni, eikä minun nettiin lataama, enkä myöskään ole tehnyt videosta rikosilmoitusta, sen on tehnyt poliisi omasta aloitteestaan.

        Jos kuitenkin analysoimme asiaa ja videopätkän kasvatuksellista sanomaa niin sen uskaltaisin todeta että persujen nuiva falangi on hyvin lähellä tuon isän ajatusmaailmaa.
        Jos tuo rasistinen äänekoskelaisisä tähän mennessä on äänestänyt RKP'tä tai vaikkapa Vihreitä niin ainakaan hänen puolueensa ei tue hänen maahamuuttolinjaansa.

        Mitä puoluetta itse ehdottaisit tuolle isälle?

        Eli missä kohtaa PS:n puolueohjelmassa kannatetaan väkivaltaa? Laittaisitko ihan sen sivunumeron myös ylös, josta sitten voi sen helposti löytää?

        PS kannattaa suomalaisen kulttuurin säilymistä. Se on yksi PS:n ajatuksista. Suomalainen kulttuuri on kaikkea muuta kuin väkivallan hyväksymistä. Suomalaisen kulttuurin oikeastaan voisi jopa kiteyttää väkivallan vastustamiseen, rauhan rakastamiseen.


      • missäkulkeeraja
        Ankdam kirjoitti:

        En tietenkään voikaan, enkä ole sellaista edes väittänyt.
        Videon nimi ei ole minun keksimäni, eikä minun nettiin lataama, enkä myöskään ole tehnyt videosta rikosilmoitusta, sen on tehnyt poliisi omasta aloitteestaan.

        Jos kuitenkin analysoimme asiaa ja videopätkän kasvatuksellista sanomaa niin sen uskaltaisin todeta että persujen nuiva falangi on hyvin lähellä tuon isän ajatusmaailmaa.
        Jos tuo rasistinen äänekoskelaisisä tähän mennessä on äänestänyt RKP'tä tai vaikkapa Vihreitä niin ainakaan hänen puolueensa ei tue hänen maahamuuttolinjaansa.

        Mitä puoluetta itse ehdottaisit tuolle isälle?

        "maahanmuuttolinjaansa"

        Hänen maahanmuuttolinjansa on siis se, että "pakolaisia saa leikissä lyödä". TÄMÄKÖ ON SINUN MUKAASI PS:n maahanmuuttolinja? Nyt alkaa kyllä jo riittää minulle ainakin! Voi kunpa Suomessa PS voittaisi huonosta pj:stä huolimatta vuonna 2019!


      • hansegetval
        tyvärr kirjoitti:

        Finsk mamma och pappa,då är det väl finsk uppfostran eller hur ?Klippet heter Finnishparenting/Perussuomalaisten lastenkasvatus.

        Finska pappan lade ut filmen på facebook ,finsk uppfostran .


    • suomalaisiinkohdistuvara

      Olen nähnyt Ruotsissa vielä paljon pahempaa. En silti ole niin törkeä, että tyuon yhden tapauksen perusteella väittäisin jokaista ruotsalaista huonoksi lapsen kasvattajaksi! Miten tällainen syytös voi ylipäätään olla mahdollista?

      • Entä sitten? Onko se mikään puolustus kammottavalle asialle että Ruotsissa joku on tehnyt jotain vielä pahempaa? Varmaan löytyy Ugandasta jotain vieläkin hirveämpää. Sou? Mitätöivätkö suuremmat hirveydet pienemmät hirveydet?
        Merkillistä myös tuo jatkuva Ruotsiin vertaaminen!

        Taitaa olla teidänkin SD-perheen tavanomainen kasvatusmenetelmä tuo, apinanuken tillalla vain merimiesasuun puettu nukke.
        "Mitä tehdään SUOMENruotsalaiselle?"


      • suomalaisiinkohdistuvara
        Ankdam kirjoitti:

        Entä sitten? Onko se mikään puolustus kammottavalle asialle että Ruotsissa joku on tehnyt jotain vielä pahempaa? Varmaan löytyy Ugandasta jotain vieläkin hirveämpää. Sou? Mitätöivätkö suuremmat hirveydet pienemmät hirveydet?
        Merkillistä myös tuo jatkuva Ruotsiin vertaaminen!

        Taitaa olla teidänkin SD-perheen tavanomainen kasvatusmenetelmä tuo, apinanuken tillalla vain merimiesasuun puettu nukke.
        "Mitä tehdään SUOMENruotsalaiselle?"

        Minkäkäöhän "Sd-perheen"? Oletkohan ehkä vähän vainoharhainen?


        Miksi meidän tarvitsisi täällä todistella, että kyseinen henkiolö videolla sattuu tekemään väärin? Miksi se asia kuuluisi meille? Olemmeko me oikeasti vastuussa siitä, mitä joku ytksi ihminen viidestä miljoonasta suomenkielisestä sattuu tekemään? Tietenkin täällä palstalla keskustellaan juuri RKP:n ideologiasta, joka on suomalaisvastaista. Emme me tällä palstalla rupea voivottelemaan tuon yhden henkilön teosta, jokaisesta maasta ja kieliryhmästä löytyy vastaavaa. Me keksitymme tällä palstalla vastustamaan sitä, millaiseksi tämäkin aloitus oli tarkoitettu: suomalaisvastaisuutta, syrjintää suomalaisia vastaan.


    • rasismilleLOPPU

      Järkyttävää, millaista rasismia jatkuvasti suomalaisiin kohdistuu! Suomalainen lapsen kasvatus on niin hyvä kuin voi vaan olla. Siksi me kasvamme myös kunnioittamaan ihmisarvoa ja kunnioittamaan eri kulttuureja myös arvostamaan eri kulttuureja niin paljon, että haluamme niiden maailmassa säilyvän.

      Ruotsindemokraattien tapa ja suhtautuminen suomalaisuuten on täysin päinvastaista kuin RKP:n:

      tämä eiliseltä ruotsindemokraatti taas kysyi Ruotsin ulkoministeriltä Suomen loukkaamisesta:

      http://avpixlat.info/2015/09/22/sd-stallde-margot-wallstrom-mot-vaggen-om-skymfen-av-finland/

      • "Järkyttävää, millaista rasismia jatkuvasti suomalaisiin kohdistuu! Suomalainen lapsen kasvatus on niin hyvä kuin voi vaan olla."

        Viitannet keskustelun aiheena olevaan videoon ja sen pedagogisiin arvoihin.


      • etymmärrämistäänmi
        Ankdam kirjoitti:

        "Järkyttävää, millaista rasismia jatkuvasti suomalaisiin kohdistuu! Suomalainen lapsen kasvatus on niin hyvä kuin voi vaan olla."

        Viitannet keskustelun aiheena olevaan videoon ja sen pedagogisiin arvoihin.

        Aloitus väittää suomalaista kasvatustapaa väkivaltaiseksi. Eiköhän siinä ole jo rasismia tarpeeksi? Miksi muka muita kansanryhmmiä kohtaan voisi ilmetä rasismia, mutta suomalaisia ei?

        Luuletko, että minä nyt aloituksen luettuani menisin vanhempieni luokse syyttämään heitä suomalaisesta lapsenkasvatuskesta. He kun tekivät väärin, kasvattaessaan minut ja sisarukseni suomen kielellä? Kysehän on juuri siitä, mitä tällainen asia tekee tällä palstalla. Takaajatuksena tällä aloituksella todellakin on suomalaisiin kohdistuva viha.


      • etymmärrämistäänmi kirjoitti:

        Aloitus väittää suomalaista kasvatustapaa väkivaltaiseksi. Eiköhän siinä ole jo rasismia tarpeeksi? Miksi muka muita kansanryhmmiä kohtaan voisi ilmetä rasismia, mutta suomalaisia ei?

        Luuletko, että minä nyt aloituksen luettuani menisin vanhempieni luokse syyttämään heitä suomalaisesta lapsenkasvatuskesta. He kun tekivät väärin, kasvattaessaan minut ja sisarukseni suomen kielellä? Kysehän on juuri siitä, mitä tällainen asia tekee tällä palstalla. Takaajatuksena tällä aloituksella todellakin on suomalaisiin kohdistuva viha.

        "Aloitus väittää suomalaista kasvatustapaa väkivaltaiseksi."

        Minä en näe tuossa pelkästään väkivaltaa vaan pahinta on tuo asennekasvatus!


      • riittääjorasismi
        Ankdam kirjoitti:

        "Aloitus väittää suomalaista kasvatustapaa väkivaltaiseksi."

        Minä en näe tuossa pelkästään väkivaltaa vaan pahinta on tuo asennekasvatus!

        Jaa.

        No onko tämä asennekasvatus siis jokaisella ruotsalaisella:

        onko siis kyseessä "svensk barnuppfostran:

        https://www.flashback.org/t1553255

        Luuletko olevasi joku "ylempi" ihminen, joka on "huolissaan" ja yrittää "opettaa" pahoja asennevammaisia suomalaisia? Säälittävää!


      • LennäjoLeppäkerttu
        riittääjorasismi kirjoitti:

        Jaa.

        No onko tämä asennekasvatus siis jokaisella ruotsalaisella:

        onko siis kyseessä "svensk barnuppfostran:

        https://www.flashback.org/t1553255

        Luuletko olevasi joku "ylempi" ihminen, joka on "huolissaan" ja yrittää "opettaa" pahoja asennevammaisia suomalaisia? Säälittävää!

        Ankdamin ylemmyydentunne on hyvä esimerkki siitä, mihin Suomen kaltainen kielipolitiikka ylipäätään VOI johtaa.


      • mammatilltre
        Ankdam kirjoitti:

        "Järkyttävää, millaista rasismia jatkuvasti suomalaisiin kohdistuu! Suomalainen lapsen kasvatus on niin hyvä kuin voi vaan olla."

        Viitannet keskustelun aiheena olevaan videoon ja sen pedagogisiin arvoihin.

        Så obehaglig filmsnutt.....man tror inte att sådant förekommer i en småbarnsfamilj.


    • arvokaslapsuus

      Aivan nain. Arvostus suomalaista lapsuutta kohtaan kasvaa, kun tällaisia hyökkäyksiä joutuu lukemaan. Kuinka arvokasta, että lapsuuteni oli juuri suomalainen, suomenkielinen, Suomen luonnon ympäröimä.

      • pappanblirjulkkis

        Populär video över 19 000 har redan tittat på den.


      • kunYKSItapaustulee
        pappanblirjulkkis kirjoitti:

        Populär video över 19 000 har redan tittat på den.

        Niin. Suomalaisissakin löytyy yksilöitä. Mitä siitä? Miksi et vastaavaa kirjoita niistä miljoonista väkivaltaisista rasistisista tapauksista, joissa musta on rasistinen valkoista vastaan?


      • kunYKSItapaustulee kirjoitti:

        Niin. Suomalaisissakin löytyy yksilöitä. Mitä siitä? Miksi et vastaavaa kirjoita niistä miljoonista väkivaltaisista rasistisista tapauksista, joissa musta on rasistinen valkoista vastaan?

        Kirjoita sinä kun tiedät niistä mustista ja heidän väkivaltaisuudesta niin paljon. Tosin ne eivät kuulu tänne joten valinnet jonkun toisen foorumin. Me pysymme nyt tuossa ajankohtaisessa aiheessa jonka tuo kyseinen isä on itse julkaissut omalla FB-sivullaan. Tuo on aihe joka koskettaa koko Suomea!

        Se on teidän kielijihadistien oma tulkinta asiasta että tässä nimenmomaan arvosteltaisiin teitä!
        Ettei vain olis niin että kalikka kalahti, ja nyt koirat älisevät.


      • kaksinaismoralismi
        Ankdam kirjoitti:

        Kirjoita sinä kun tiedät niistä mustista ja heidän väkivaltaisuudesta niin paljon. Tosin ne eivät kuulu tänne joten valinnet jonkun toisen foorumin. Me pysymme nyt tuossa ajankohtaisessa aiheessa jonka tuo kyseinen isä on itse julkaissut omalla FB-sivullaan. Tuo on aihe joka koskettaa koko Suomea!

        Se on teidän kielijihadistien oma tulkinta asiasta että tässä nimenmomaan arvosteltaisiin teitä!
        Ettei vain olis niin että kalikka kalahti, ja nyt koirat älisevät.

        "kalikka kalahti". Sinä et tiedä minusta mitään. Minä vastustan väkivaltaa kaiista eniten tässä maailmassa.

        Kyllä tässä nimenomaan arvostellaan suomalaisia. Se, että RKP ei ikinä "valita" vaikkapa siitä, että Ruotsi on maailman vaarallisimpiiin kuuluva maa, kertoo pelkästään jo siitä. Kaiken lisäksi tässäkään videolla EI kukaan lyönyt ketään. Sen sijaan esim. Ruotsissa (ja pian myös Suomessa) lähes päivittäin joku murhataan. Te ette yhtään välitä näistä tapauksista! Suomalaisilla on aito huoli turvallisuudesta, te taas tekopyhästi päivittelette tällaisia harvinaisuuksia, joita suomalaistenkin keskuudessa joskus tapahtuu, mutta oikeasti rasismin - tapon - uhrit eivät saa teiltä mitään sympatiaa! HÄVETKÄÄ. Olet tekopyhin ja kaksinaismoralistisin ihminen, jonka tiedän.


    • yksinkertaisilleAivoille

      Olisiko vielä linkkiä videoon? Suomalaisetkaan eivät ole pyhimyksiä, mutta minusta on pelottavaa, että vihervasemmistoRKP yrittää tällaisilla vedota ihmisten tunteisiin ja saada äänestäjiä/valtaa näin. Toiselta puolelta löytyy kuollut syyrialaislapsi (jonka isä oli ihmissalakuljettaja), toiselta puolelta taas löytyy tällainen harvinainen tappaus, jossa suomalainen toimii typerästi. Tällaisilla asioilla ei oikeasti ole mitään tekemistä maahanmuuttokriittisyyden kanssa jokainen kai haluaisi auttaa aidosti hädässä olevia. Mutta yksinkertaisimpiin ihmisiin tällaiset uppoavat!

      • ommanärintresserad

        Om den här videon har det skrivits på otaliga finskspråkiga tidningar.


      • yksinkertaisilleAivoille
        ommanärintresserad kirjoitti:

        Om den här videon har det skrivits på otaliga finskspråkiga tidningar.

        Pyysin linkkiä videoon.


      • hjknunutrs
        yksinkertaisilleAivoille kirjoitti:

        Pyysin linkkiä videoon.

        Det är onödigt med länk,från Facebook avlägsnades den (för barnets skull )den som vill hittar den på YouTube.


      • mikäidea
        hjknunutrs kirjoitti:

        Det är onödigt med länk,från Facebook avlägsnades den (för barnets skull )den som vill hittar den på YouTube.

        Ok. Luuletteko muuten, että suomalaisiin sellainen puree? Sellaiset eivät muuta käsityksiäni suomalaisesta kulttuurista, omasta itserstäni, omasta perheestäni, omasta kulttuuristani. Vaikka niin kovasti haluaisitkin. Sehän tällaisen suomalaisiin kohdistuvan rasismin idea on. Suloinen suomalainen lapsi (niin kuin yleensä), jonka isä sattuu tekemään typerästi. Mitä siitä? Luuletko, että luulisimme, että missään muussa maassa ei lainkaan esiintyisi sellaista? Vai mikä on mustamaalaamisesi idea? Muistakaa suomalaiset, että isänmaallisuus, oman kulttuurin puolustaminen ja sen säilymisen puolustaminen on kaukana rasismista.


    • josEiKelpaaPysyPoissa
    • Läste idag på FB att polisen har reagerat på eget initiativ och gjort brottsanmälan. Även barnskyddet har kontaktats.

      • stackarsbarn

        Tur att myndigheterna inte bara blundar.


      • sivistymättömyytenne

        Toivottavasti myös muut tapaukset - esim. tapaus, jossa ruotsinkielinen tuttuni löi tummaihoista tai sellaiset tapaukset, jossa ruotsinkieliset tai ruotsalaiset kehoittavat näin lapsilleen, tulisivat ilmi ;). Samoin toivosin tummaihoisten rasismin kohdalla. Tummaihoisten valkoihoisiin kohdistuvan väkivallan kitkeminen on yhtälailla tärkeää. Olettepa innoissanne tapauksesta, kun 5 miljoonan joukosta sattui tällainen löytymään :9. Kertoo todella paljon siitä, miten vähän tunnette maailmaa ja muita kulttuureja.


      • älkääalistuko
        stackarsbarn kirjoitti:

        Tur att myndigheterna inte bara blundar.

        Minulle tämä suoamlaisiin kohdistuva rasismi on ainakin alkanut riittä jo kauan sitten. Ankdam on pahin rasisti suomalaisia kohtaan, jonka tiedän. Ankdamilla ei ole mitään käsitystä siitä, kuinka äärettömän kaunis asia suomalainen lapsuus on.


    • metsänlaulajaiset

      Mitä kertoo "suomenruotsalaisten" isänmaallisuudesta sellainen, että tällaisista tapauksista tullaan vahingoniloisiksi ja ne ovat suosituimpia juttuja esim. "suomenruotsalaisessa" mediassa? Minusta "suomenruotsalainen" mentaliteetti suomalaisuutta vastaan on todella pelottavaa. Siis oikeasti pelottavaa. Se on jatkuvaa epäkohtien ETSIMÄLLÄ ETSIMISTÄ. Ei minkäänlaista ymmärrystä siitä, että suomalaisen ihmisarvo on sama kuin kaikkien muiden ja että suomalaisessa kulttuurissa on yhtä paljon epäkohtia ja hyviä puolia kuin muissa kulttuureissa. Tällaisella he onneksi saavat pakkoruotsinsa opiskelleet kiltit suomalaiset arvostamaan omaa kulttuuriaan. Siitä heille kiitos.

    • suomalainenrauha

      Kyse on myös huonosta itsetunnosta. Ihminen, joka ei tunne muita kulttuureja, ei ymmärrä, että tällaista esiintyy muissa kulttuureissa yhtä paljon. Tai useimmiten enemmän kuin suomalaisissa keskimäärin. Vaikkapa Ruotsissa tällainen on aivan yleistä, eikä tällaiset tapaukset ole mitään harvionaisuuksia. Puhumattakaan siitä, kuinka yleistä tällainen on vaikkapa somalien keskkuudessa.

    • missökunnioitus

      Miten voi tehdä niin kauniin asian kuin SUOMALAINEN LAPSUUS näin halvaksi? Käsitin nöyrästi oppimallani ruotsillani aloituksen aikamoiseksi yleistykseksi.

      • ellerhur

        Antagligen var föräldrarna väldigt stolta över sin uppfostran,knappast hade de nu annars filmat och postat klippet på Facebook ?


      • kertokaavihdoin
        ellerhur kirjoitti:

        Antagligen var föräldrarna väldigt stolta över sin uppfostran,knappast hade de nu annars filmat och postat klippet på Facebook ?

        Niin. Miten liittyy "suomalaiseen lapsenkasvatukseen"? Hehän ovat yksilöitä, kuten ne ruotsalaiset vanhemmat, jotka noin lapsilleen opettavat? Mitä yrität meille sanoa? Että me suomalaiset hyväksymme tuon ja te ette? Mitä ihmettä kuvittelette itsestänne? Pidättekö suomalaisia tyhminä ja luulette täällä "opettavanne" ja "kasvattavanne" jotain muita? Mikä on tarkoitusperänne?


      • Kannattaa vielä jatkaa niitä nöyriä ruotsin opintojasi, et selkeästi ollut täysin ymmärtänyt aloituksen sisältöä.

        Mitä mieltä itse olet siitä että isä opettaa lapselleen että pakolaista tulee vetää turpaan. Onko se todella sitä mainostamaasi kaunista lapsuutta jota täällä ääni väristen puolustat.


      • underbarbarndom
        Ankdam kirjoitti:

        Kannattaa vielä jatkaa niitä nöyriä ruotsin opintojasi, et selkeästi ollut täysin ymmärtänyt aloituksen sisältöä.

        Mitä mieltä itse olet siitä että isä opettaa lapselleen että pakolaista tulee vetää turpaan. Onko se todella sitä mainostamaasi kaunista lapsuutta jota täällä ääni väristen puolustat.

        När man läser de här kommentarerna då får man nog den uppfattningen att det är normalt att lära sitt lilla barn att slå flyktingar.


      • invandringskritiska
        underbarbarndom kirjoitti:

        När man läser de här kommentarerna då får man nog den uppfattningen att det är normalt att lära sitt lilla barn att slå flyktingar.

        Om vi skulle bo i Sverige då kunde jag tänka mig att en medlem i SD skulle hålla så här rörande försvarstal för fosterländsk kultur.


      • Sinulle SD-äiskä toteaisin että miten kukaan voi tehdä suomalaisuuden niin vastenmieliseksi kuin minkälaisena se sinun kirjoituksistasi nousee!


      • invandringskritiska kirjoitti:

        Om vi skulle bo i Sverige då kunde jag tänka mig att en medlem i SD skulle hålla så här rörande försvarstal för fosterländsk kultur.

        Ultranationalistiska galenpannan (SD) bor i Sverige med SD-man och gulliga små barn som hon sjunger finska barnsånger med och uppfostrar helfinskt utan svenskt inslag. Svenska kan hon flytande utan att någonsin ha varit i kontakt med finlandssvenskar, oss avskyr hon. SD-mannen är också mycket kritiskt inställd mot oss finlandssvenskar för att vi kränker finnarna.

        Ibland är visserligen barnen först planerade, ibland bor SD-mannen i Finland, ibland är dom också särbor, hon här han där.
        Det gäller således att hålla tungan rätt i kun när man läser galenpannans skriverier, annars är det är svårt att följa med.


      • stängdagränser
        Ankdam kirjoitti:

        Ultranationalistiska galenpannan (SD) bor i Sverige med SD-man och gulliga små barn som hon sjunger finska barnsånger med och uppfostrar helfinskt utan svenskt inslag. Svenska kan hon flytande utan att någonsin ha varit i kontakt med finlandssvenskar, oss avskyr hon. SD-mannen är också mycket kritiskt inställd mot oss finlandssvenskar för att vi kränker finnarna.

        Ibland är visserligen barnen först planerade, ibland bor SD-mannen i Finland, ibland är dom också särbor, hon här han där.
        Det gäller således att hålla tungan rätt i kun när man läser galenpannans skriverier, annars är det är svårt att följa med.

        Sant,de här svulstiga utgjutelserna är som direkt från någon propagandasktift för ett drömland dit endast de "rätta människorna " med "rätta åsikter " har tillträde.


      • missäkunnioitus
        Ankdam kirjoitti:

        Kannattaa vielä jatkaa niitä nöyriä ruotsin opintojasi, et selkeästi ollut täysin ymmärtänyt aloituksen sisältöä.

        Mitä mieltä itse olet siitä että isä opettaa lapselleen että pakolaista tulee vetää turpaan. Onko se todella sitä mainostamaasi kaunista lapsuutta jota täällä ääni väristen puolustat.

        Miten ei muka täällä olisi ymmärretty aloituksen sisältöä? Kerro sinä minulle sitten, mitä aloittaja tarkoittaa otsikollaan "FINSK barnuppfostran"? Jos se ei ole yleistystä tai rasismia, mitä se sitten on?

        Vainoharhaisuutesi on jopa todella lapsellista muuten.

        Miksi pitäisi vastata tuollaiseen "mitä mieltä olet siitä"? Olen aina väkivaltaa vastaan. Se on itsestäänselvyys. Se, että minun pitää vastata tällaiseen, että minulta odotetaan tällaiseen vastausta, saa ainakin minut vihaiseksi. En todella ala todistelemaan, että olen väkivaltaa vastaan, "vaikka" olen suomalainen. '

        "kaunista lapsuutta, jota täällä ääni väristen puolustat" Olitko nuorempana koulukiusaaja?


      • missäkunnioitus kirjoitti:

        Miten ei muka täällä olisi ymmärretty aloituksen sisältöä? Kerro sinä minulle sitten, mitä aloittaja tarkoittaa otsikollaan "FINSK barnuppfostran"? Jos se ei ole yleistystä tai rasismia, mitä se sitten on?

        Vainoharhaisuutesi on jopa todella lapsellista muuten.

        Miksi pitäisi vastata tuollaiseen "mitä mieltä olet siitä"? Olen aina väkivaltaa vastaan. Se on itsestäänselvyys. Se, että minun pitää vastata tällaiseen, että minulta odotetaan tällaiseen vastausta, saa ainakin minut vihaiseksi. En todella ala todistelemaan, että olen väkivaltaa vastaan, "vaikka" olen suomalainen. '

        "kaunista lapsuutta, jota täällä ääni väristen puolustat" Olitko nuorempana koulukiusaaja?

        En pyytänyt sinua vastaamaan, vaan kysyin mielipidettäsi tuosta kasvatusmenetelmästä. Sellaista nimitetään keskusteluksi kun vaihdetaan jostain aiheesta ajatuksia.

        En ollut koulukiusaaja, enkä edes kiusattu vaan päin vastoin aika suosittu ja jopa hyvä koulussa.

        Oletko sinä ihan lapsesta asti ollut kova valehtelemaan?


      • missäkunnioitus
        Ankdam kirjoitti:

        En pyytänyt sinua vastaamaan, vaan kysyin mielipidettäsi tuosta kasvatusmenetelmästä. Sellaista nimitetään keskusteluksi kun vaihdetaan jostain aiheesta ajatuksia.

        En ollut koulukiusaaja, enkä edes kiusattu vaan päin vastoin aika suosittu ja jopa hyvä koulussa.

        Oletko sinä ihan lapsesta asti ollut kova valehtelemaan?

        Varmaan voit antaa myös esimerkin "valheesta"? Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa, kun sinulta ei ikinä tule esimerkkejä, heität vaan ilmaan syytöksiä ja väitteitä. Täysin ilman perusteluja.


      • missäkunnioitus kirjoitti:

        Varmaan voit antaa myös esimerkin "valheesta"? Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa, kun sinulta ei ikinä tule esimerkkejä, heität vaan ilmaan syytöksiä ja väitteitä. Täysin ilman perusteluja.

        Vaikea antaa mitään esimerkkiä kun en tiedä mikä totta mikä ei. Kysymykseni juontaa omista kirjoituksistasi jossa kirjoitat välillä yhtä välillä toista. Jos tarinasi kumoavat toisensa niin jommankumman on oltava valhe. Vain itse tiedät totuuden.

        Jospa alkaisit kirjoittamaan vakinikillä tai peräti rekisteröisit nikkisi niin olisi merkittävästi helpompi kommunikoida ja palata vaikkapa vanhoihin kirjoituksiisi,kuten minä voin.
        Minä en muuta tarinaani, ne voi kaikki jälkeenkinpäin tarkistaa.


      • 78gfrte
        kertokaavihdoin kirjoitti:

        Niin. Miten liittyy "suomalaiseen lapsenkasvatukseen"? Hehän ovat yksilöitä, kuten ne ruotsalaiset vanhemmat, jotka noin lapsilleen opettavat? Mitä yrität meille sanoa? Että me suomalaiset hyväksymme tuon ja te ette? Mitä ihmettä kuvittelette itsestänne? Pidättekö suomalaisia tyhminä ja luulette täällä "opettavanne" ja "kasvattavanne" jotain muita? Mikä on tarkoitusperänne?

        Pappan talade finska med sitt lilla barn när han uppfostrade det ,då är det väl "finsk uppstran "?


    • vastauskysymykseen

      Suloinen, ihana suomalainen lapsi, jonka isä sattuu olemaan tyhmä. Kyse ei ole mistään suomalaisesta lapsenkasvatuksesta, vaan tuon perheen tavasta toimia. Halusaisin kysyä näitä RKPrasisteilta: minkä maalaisia olette? Jos olette suomalaisia ja pidätte itseänne suomalaisina, onko tuo tapanne kasvattaa lapsianne? Niinhän aloituksessa väititte?


      Jos ja kun ette itseänne pidä suomalaisina, vastaisitteko jo, minkä maalaisina itseänne pidätte?

      • SD-äiskä taas pillastui, ei itse aiheesta, siihen hän toteaa vain että isä on tyhmä, vaan siitä että joku suomenruotsalainen kehtaa arvostella rasisti-isän kasvatusmenetelmiä.

        SD-äiskä selkeästi hyväksyy kasvatusmenetelmän perheen sisäisenä, suomalaisena asiana koska hän kyseenalaistaa suruarvostelijan suomalaisuuden.

        Oi aikoja, oi tapoja!


      • barnbörskyddas

        Är det ändå inte bättre att såna här uppfostringsmetoder inte får godkännas.Alla minns vi ännu det oerhört tragiska händelsen med Eerikaflickan.Där "uppfostrades " också på onormalt sätt.


      • vahingoittavaruotsinkiel
        barnbörskyddas kirjoitti:

        Är det ändå inte bättre att såna här uppfostringsmetoder inte får godkännas.Alla minns vi ännu det oerhört tragiska händelsen med Eerikaflickan.Där "uppfostrades " också på onormalt sätt.

        Mutta ruotsinkielisistä ei tällaisia löydy? Minä näen tässä pelkkää suomalaisten mustamaalausta, en mitään muuta.

        Kiitos, että perheeni oli juuri suomalainen. En voisi enempää kiittää! Ruotsalaiset ovat kyllä ilkeitä ,onneksi en ainakaan syntynyt ruotsinkieliseen perheeseen. Ruotsin kieli näyttää vahingoittavan mieltä, anteeksi nyt vaan.

        On itsestäänselvyys, että väkivalta on väärin. Niin maailman vaarallisimmassa maassa Ruotsissa kuin maailman yhdessä turvallisimmista maista, Suomessakin. Rauhaa rakastaville suomalaisille teidän ilkeiden ruotsinkielisten ruskin tarvitsee tällaista selittää. Kyllä ME olemme niitä, joiden teitä tarvitsisi ohjeistaa, eikä toisin päin.


      • vardeensnyktra
        barnbörskyddas kirjoitti:

        Är det ändå inte bättre att såna här uppfostringsmetoder inte får godkännas.Alla minns vi ännu det oerhört tragiska händelsen med Eerikaflickan.Där "uppfostrades " också på onormalt sätt.

        Just det ,sådana här uppfostringsmetoder bör tas fram i ljuset och fördömas.Normala föräldrar gör inte så här mot små oskyldiga barn.


    • Suomilapsentasolla

      Onhan se luonnollista, että tällaisia tapauksia löytyy nyt, kun suomalaista kulttuuria ollaan hävittämässä urakalla. Myös Ruotsissa ja Tanskassa ne ovat arkipäivää, muttei niistä tehdä tällaista numeroa. Suomi on vielä lapsi tässä maahanmuuttokysymyksessä. Valitettavasti Suomesta tulee aikuinen vielä siinä. Sellainen kuin Ruotsi nyt on....... Onneton, epätoivoinen, vaarallinen ja todella epädemokraattinen maa.

      SD (27,3%) pitää kyllä siellä edes jonkunlaista toivoa yllä.

      • Mikset mene Debatteniin tai vaikkapa Suomi24-ruosupalstalle tuulettelemaan mamuahdistustasi!! Tämä on RKP:n palsta ja me jotka tänne kirjoitelemme olemme suomalaisia ja asumme Suomessa. Ei meitä kiinnosta Ruotsin sisäiset asiat!!

        SD-äiskä: "Myös Ruotsissa ja Tanskassa ne ovat arkipäivää, muttei niistä tehdä tällaista numeroa."

        Eikä siis kannata tehdä täälläkään!! Joten lakkaa tekemästä numeroa.

        SD-äiskä "Onneton, epätoivoinen, vaarallinen ja todella epädemokraattinen maa." (viittaa Ruotsiin)

        Voi voi! Sitä saa mitä tilaa! Miksi muutit Ruotsiin? Meillä on täällä hyvä olla, tai ainakaan sinä et ole oikea henkilö arvostelemaan systeemiä kun et edes asu täällä. Puhumattakaan että sinulla olisi oikeus tai edes pätevyyttä arvostella meitä suruja omasta mamunäkökulmastasi. Ymmärrän kateutesi ja katkeruutesi mutta sinä olet mamu på svenska men vi är hemma på svenska!! Siinä on suuri ero!!

        P.S.
        Kirjoitan sinulle henk.koht, en Suomen kansalle enkä edes kaikille Ruotsin ruosuille!! Et kai sentään väitä että sinä olet rotu?


      • Suomilapsentasolla
        Ankdam kirjoitti:

        Mikset mene Debatteniin tai vaikkapa Suomi24-ruosupalstalle tuulettelemaan mamuahdistustasi!! Tämä on RKP:n palsta ja me jotka tänne kirjoitelemme olemme suomalaisia ja asumme Suomessa. Ei meitä kiinnosta Ruotsin sisäiset asiat!!

        SD-äiskä: "Myös Ruotsissa ja Tanskassa ne ovat arkipäivää, muttei niistä tehdä tällaista numeroa."

        Eikä siis kannata tehdä täälläkään!! Joten lakkaa tekemästä numeroa.

        SD-äiskä "Onneton, epätoivoinen, vaarallinen ja todella epädemokraattinen maa." (viittaa Ruotsiin)

        Voi voi! Sitä saa mitä tilaa! Miksi muutit Ruotsiin? Meillä on täällä hyvä olla, tai ainakaan sinä et ole oikea henkilö arvostelemaan systeemiä kun et edes asu täällä. Puhumattakaan että sinulla olisi oikeus tai edes pätevyyttä arvostella meitä suruja omasta mamunäkökulmastasi. Ymmärrän kateutesi ja katkeruutesi mutta sinä olet mamu på svenska men vi är hemma på svenska!! Siinä on suuri ero!!

        P.S.
        Kirjoitan sinulle henk.koht, en Suomen kansalle enkä edes kaikille Ruotsin ruosuille!! Et kai sentään väitä että sinä olet rotu?

        Minäkin ymmärrän sinun kateutesi ja katkeruutesi. No en oikeasti. En ole niin lapsellinen, että menisin jotain väittämään kateelliseksi tai katkeraksi. Tiedänm jopa, että jokainen ihminen on oikeasti tyytyväinen omaan "kansallisuuteensa" tai äidinkieleensä, eikä kukaan voi edes olla kateellinen tällaisista asioista, koska kenelläkään ylipäätään ei ole kokemusta muusta. Minusta kertoo aika paljon henkilöstä, että voi väittää toista "kateelliseksi".Eikö se ole narsistin määritelmäkin, "väittää muita kateellisiksi, mutta on itse kateellinen"?

        En asu Ruotsissa, enkä ole mikään "sd-äidkä". Jos olet aikuinen ihminen, suosittelisin lopettamaan tuollaisen. Ja ei Ruotsissa asuvilla suomalaisilla tai Suomessa asuvilla ruotsalaisilla ole yhtään mitään eroa. Suomalaiset, jotka asuvat Ruotsissa, ovat oikeastaan enemmän alkuperäiskansaa siellä kuin ruotsalaiset, jotka asuvat Suomessa. Ainoa ero siinä on vain se, miten Ruotsi ja Suomi ovat toistensa kieliä kohdelleet. Toinen näistä on hävittänyt suomen kielen, toinen antanut etuoikeuteun aseman ruotsin kielelle. Ei ihmisiä voi sillä tavoin jaotella, että muka suomalaiset Ruotsissa olisivat "maahanmuuttajia". Varsinkaan niin, että sellaisen perusteella perustelisi Suomen ruotsalaisten ja Ruotsin suomalaisten erilaista kohtelua! Kysehän on ihmisistä, etkö ymmärrä?


      • herätkääjo
        Ankdam kirjoitti:

        Mikset mene Debatteniin tai vaikkapa Suomi24-ruosupalstalle tuulettelemaan mamuahdistustasi!! Tämä on RKP:n palsta ja me jotka tänne kirjoitelemme olemme suomalaisia ja asumme Suomessa. Ei meitä kiinnosta Ruotsin sisäiset asiat!!

        SD-äiskä: "Myös Ruotsissa ja Tanskassa ne ovat arkipäivää, muttei niistä tehdä tällaista numeroa."

        Eikä siis kannata tehdä täälläkään!! Joten lakkaa tekemästä numeroa.

        SD-äiskä "Onneton, epätoivoinen, vaarallinen ja todella epädemokraattinen maa." (viittaa Ruotsiin)

        Voi voi! Sitä saa mitä tilaa! Miksi muutit Ruotsiin? Meillä on täällä hyvä olla, tai ainakaan sinä et ole oikea henkilö arvostelemaan systeemiä kun et edes asu täällä. Puhumattakaan että sinulla olisi oikeus tai edes pätevyyttä arvostella meitä suruja omasta mamunäkökulmastasi. Ymmärrän kateutesi ja katkeruutesi mutta sinä olet mamu på svenska men vi är hemma på svenska!! Siinä on suuri ero!!

        P.S.
        Kirjoitan sinulle henk.koht, en Suomen kansalle enkä edes kaikille Ruotsin ruosuille!! Et kai sentään väitä että sinä olet rotu?

        Ankdam oikeasti luulee, että kaiken pakkoruotsin ja keinotekoisen kaksikielisyyden jälkeen suomalaiset vielä alistuisivat kuuntelemaan puheita jostain "kateudesta". Kateudesta puhuminen ylipäätään on alistamista pahimmillaan. Hyvä oikeastaan, että ruotsinkielisten taktiikka on tällainen, niin mahdollisimman moni suomalainen voi huomata kielipolitiikkamme!

        Kysymys, jonka osoitan ankdamille ja muille, jotka kannattavat tuollaista tapaa ajtella:

        olemmeko me suomalaiset teidän mukaanne kateellisia siitä, että puhutte ruotsin kieltä vai siitä, että olette "kaskikielisiä"? Jos olemme kateellisia siitä, että puhutte ruotsin kieltä, eikö se meidän ruotsin taitomme riitäkään teille? Mekin puhumme ruotsia? Pitääkö meidän olla kateellisia siis siitä, että emme puhu ruotsia äidinkielenämme, vaan olemme sen vaan oppineet? Pitääkö meidän surra ja itkeä, että se äidinkielemme olikin "vain" suomi?

        Sitten.... Ovatko yksikieliset ruotsalaiset kateellisia teille, kun osaatte sekä suomea että ruotsia, ettekä ole "vain" yksikielisiä"? Ja olemmeko me suomalaiset kateellisia samalla tavoin myös Ruotsissa asuville suomalaisille, jotka usein ovat "kaksikielisiä"?


        Millä ihmeellä teidät voi herättää tuosta ylemmyydentunteenne unesta? Olisiko kenties muutamalla Suomen kielipolitiikkaa täysin oikeudenmukaiseksi, antamalla vähemmistölle vähemmistöasema?


      • oikeutettukatkeruus

        Suomalaiset oikeasti ovat silti katkeria. Ei kateellisia. Katkeruus aito rasismia (=syrjintää) kohtaan kun on oikeutettua.


      • herätkääjo kirjoitti:

        Ankdam oikeasti luulee, että kaiken pakkoruotsin ja keinotekoisen kaksikielisyyden jälkeen suomalaiset vielä alistuisivat kuuntelemaan puheita jostain "kateudesta". Kateudesta puhuminen ylipäätään on alistamista pahimmillaan. Hyvä oikeastaan, että ruotsinkielisten taktiikka on tällainen, niin mahdollisimman moni suomalainen voi huomata kielipolitiikkamme!

        Kysymys, jonka osoitan ankdamille ja muille, jotka kannattavat tuollaista tapaa ajtella:

        olemmeko me suomalaiset teidän mukaanne kateellisia siitä, että puhutte ruotsin kieltä vai siitä, että olette "kaskikielisiä"? Jos olemme kateellisia siitä, että puhutte ruotsin kieltä, eikö se meidän ruotsin taitomme riitäkään teille? Mekin puhumme ruotsia? Pitääkö meidän olla kateellisia siis siitä, että emme puhu ruotsia äidinkielenämme, vaan olemme sen vaan oppineet? Pitääkö meidän surra ja itkeä, että se äidinkielemme olikin "vain" suomi?

        Sitten.... Ovatko yksikieliset ruotsalaiset kateellisia teille, kun osaatte sekä suomea että ruotsia, ettekä ole "vain" yksikielisiä"? Ja olemmeko me suomalaiset kateellisia samalla tavoin myös Ruotsissa asuville suomalaisille, jotka usein ovat "kaksikielisiä"?


        Millä ihmeellä teidät voi herättää tuosta ylemmyydentunteenne unesta? Olisiko kenties muutamalla Suomen kielipolitiikkaa täysin oikeudenmukaiseksi, antamalla vähemmistölle vähemmistöasema?

        En tiedä, oletteko? Kysy itseltäsi, minä en tiedä.

        Voisit sitä pohtiessasi samalla seurata keskustelua! Minä käyn keskustelua katkeran ruosun (ruotsinsuomalaisen) kanssa joka purkaa mamuahdistustaan ja juurettomuuttaan syytämällä pahaa oloaan meidän suomenruotsalaisten niskaan ja haukkumalla meitä.
        Hän on päättänyt että olemme toinen toistemme peilikuvia ja häntä kyrsii että meillä suruilla menee hyvin mutta hänellä ei.

        Hän näkee meidät surut Suomessa asuvina ruotsalaisina ja itsensä vastaavasti Ruotsissa asuvana suomalaisena. Vain itsensä suhteen hän on oikeassa, me surut nimittäin olemme suomalaisia, asumme kotimaassamme aivan kuten te suomenkielisetkin.
        Ruosuja ja suruja ei voi siis verrata, ei kieli tee meistä yhtään sen samanlaisempia kuin yhteinen kieli jenkkejä, brittejä ja aussejakaan.

        Sen sijaan ruosuja voi verrata muihin maailman mamuihin ja elintasopakolaisiin, he ovat useimmiten osansa ihan itse valinneet, niin hyvässä kuin pahassakin. Ainakaan heidän asemansa sillä parane että he ovat entisen kotimaansa vähemmistön kimpussa, vaikka se ilmeisesti helpottaa kun on joku korvike jota mollata.

        Eläköön se pieni ero!


      • ettäolenkyllästynyt
        Ankdam kirjoitti:

        En tiedä, oletteko? Kysy itseltäsi, minä en tiedä.

        Voisit sitä pohtiessasi samalla seurata keskustelua! Minä käyn keskustelua katkeran ruosun (ruotsinsuomalaisen) kanssa joka purkaa mamuahdistustaan ja juurettomuuttaan syytämällä pahaa oloaan meidän suomenruotsalaisten niskaan ja haukkumalla meitä.
        Hän on päättänyt että olemme toinen toistemme peilikuvia ja häntä kyrsii että meillä suruilla menee hyvin mutta hänellä ei.

        Hän näkee meidät surut Suomessa asuvina ruotsalaisina ja itsensä vastaavasti Ruotsissa asuvana suomalaisena. Vain itsensä suhteen hän on oikeassa, me surut nimittäin olemme suomalaisia, asumme kotimaassamme aivan kuten te suomenkielisetkin.
        Ruosuja ja suruja ei voi siis verrata, ei kieli tee meistä yhtään sen samanlaisempia kuin yhteinen kieli jenkkejä, brittejä ja aussejakaan.

        Sen sijaan ruosuja voi verrata muihin maailman mamuihin ja elintasopakolaisiin, he ovat useimmiten osansa ihan itse valinneet, niin hyvässä kuin pahassakin. Ainakaan heidän asemansa sillä parane että he ovat entisen kotimaansa vähemmistön kimpussa, vaikka se ilmeisesti helpottaa kun on joku korvike jota mollata.

        Eläköön se pieni ero!

        Olet uskomaton.

        Keksit päästäsi juttuja, toisille "identiteettejä", ilman minkäänlaisia todisteita. Jos vaikkapa itse asuisin Ruotsissa, uskoisin, että ne suomalaiset juuret tulisivat vielä paljon tärkeämmäksi ja rakkaammiksi. Ei todellakaan olisi silloin kyse mistään "juurettomuudesta". Taitaa sinulla olla kyse juurikin siitä.

        Millä ihmeen perusteella voit väittää, ettei Ruotsissa asuvia suomalaisia tai Suomessa asuvia ruotsalaisia voisi verrata? Nämä kaksi ryhmää ovat suunnilleen saman kokoisia - IHMISryhmiä. Miten voit olla niin fasistinen, että voit muka väittää toisia "maahanmuuttajiksi" , toisia ei? Suomalaiset ovat Ruotsin alkuperäiskansaa ENEMMÄN kuin ruotsalaiset Suomessa. Te "ruotsalaiset" Suomessa olette suurimmaksi osaksi kielenvaihtajia, mutta itse ruotsin kieli Suomessa on "maahanmuuttajakieli". Sen sijaan suomen kieli on tullut Ruotsiin jopa ennen ruotsin kieltä:

        Minä ainakaan en edes Ruotsissa haluaisi asua. Oliko sinulle ankdam yllätys, että me suomalaiset todellakin olemme sen ruotsin opiekslleet? Me käytämme kieltä juuri tähän Ruotsin ja Suomen välisten suhteiden pohtimiseen, kun ruotsalaisilla näyttää olevan minun kulttuuristani niin vääristynyt kuva. Luuletko, että jos kerran olemme jonkun kielen opiskelleet, emme sitä silloin mihinkään käyttäisi? Tuo "suomalaisten identiteetittömyys" on aina ollut ruotsalaisten ja "suomenruotsalaisten" syytös suomalaisista. Minun suomalainen identiteettini on HYVIN vahva. Minun suomalaisuuteeni kuuluu myö-s se, että minun kulttuurillani on paljon yhteistä mm. ruotsalaisen kulttuurin kanssa. Tämä on asia, joka myös kuuluu omaan suomalaiseen identiteettiini. Suomalainen identiteetti on yhtä vahva kuin minkä tahansa muun maan kansallinen identiteetti. Tällaista ankdam sinä tuskin voit ymmärtää. Jokaiseen maahan on yhtälailla aina tullut vaikutteita muualta. Jokaisella ihmisellä on oma äidinkielensä, kulttuurinsa. SAMANARVOINEN sellainen. Tuo väite jostain "juurettomuudesta" on siis todella loukkaava. ja ehkäpä juuri sinun kaltaisewt ihmiset ovat niitä, jotka meidät suomalaiset saatte niitä omia juuriamme, omaa kulttuuriamme arvostamaan enemmässä määrin? Oletko sinä muka jokin suomalaisen kulttuurin asiantuntija, jos kuvittelet voivasi päätellä, kuka kokee "juurettomuutta", kuka ei? Tuohan kertoo vain siitä, ettet itse tunne suomalaista kulttuuria. Sinä olet sinä, sinun identiteettisi ja elämäsi on suomalaisvastaisuus. Ei minun tai meidän! Sellainen on meille täysin outoa ja vierasta.

        Ei todellakaan ole kyse juurettomuudesta siinä, että vastustaa epäoikeudenmukaista POLITIIKKAA. Minun vanhempani ja perjheeni ainakin on opettanut minulle oikeudentajua, sen vuoksi nykyäänkin ymmärrän syrjintää vastustaa. Siitä tässä on kyse, minua ei YHTÄÄN kiinnosta ylipäätään kenenkään kielenvaihtajien, minkään vähemmistön asiat! Kai hyvä ihminen sen ymmärrät, että meitä ei ylipäätään kiinnosta "suomenruotsalainen" vähemmistö. Te ITSE saatte puhua kotonanne ruotsin ja suomen sekoitusta, se ei koske meidän elämäämme millään tavoin! Se on teidän oma asianne. Kun Suomen kielipolitiikasta tulee oikeudenmukainen, saatte jatkaa suomen ja ruotsin sekoituksen puhumista samalla tavoin kuin aina ennenkin!


      • Perjantaipullo
        ettäolenkyllästynyt kirjoitti:

        Olet uskomaton.

        Keksit päästäsi juttuja, toisille "identiteettejä", ilman minkäänlaisia todisteita. Jos vaikkapa itse asuisin Ruotsissa, uskoisin, että ne suomalaiset juuret tulisivat vielä paljon tärkeämmäksi ja rakkaammiksi. Ei todellakaan olisi silloin kyse mistään "juurettomuudesta". Taitaa sinulla olla kyse juurikin siitä.

        Millä ihmeen perusteella voit väittää, ettei Ruotsissa asuvia suomalaisia tai Suomessa asuvia ruotsalaisia voisi verrata? Nämä kaksi ryhmää ovat suunnilleen saman kokoisia - IHMISryhmiä. Miten voit olla niin fasistinen, että voit muka väittää toisia "maahanmuuttajiksi" , toisia ei? Suomalaiset ovat Ruotsin alkuperäiskansaa ENEMMÄN kuin ruotsalaiset Suomessa. Te "ruotsalaiset" Suomessa olette suurimmaksi osaksi kielenvaihtajia, mutta itse ruotsin kieli Suomessa on "maahanmuuttajakieli". Sen sijaan suomen kieli on tullut Ruotsiin jopa ennen ruotsin kieltä:

        Minä ainakaan en edes Ruotsissa haluaisi asua. Oliko sinulle ankdam yllätys, että me suomalaiset todellakin olemme sen ruotsin opiekslleet? Me käytämme kieltä juuri tähän Ruotsin ja Suomen välisten suhteiden pohtimiseen, kun ruotsalaisilla näyttää olevan minun kulttuuristani niin vääristynyt kuva. Luuletko, että jos kerran olemme jonkun kielen opiskelleet, emme sitä silloin mihinkään käyttäisi? Tuo "suomalaisten identiteetittömyys" on aina ollut ruotsalaisten ja "suomenruotsalaisten" syytös suomalaisista. Minun suomalainen identiteettini on HYVIN vahva. Minun suomalaisuuteeni kuuluu myö-s se, että minun kulttuurillani on paljon yhteistä mm. ruotsalaisen kulttuurin kanssa. Tämä on asia, joka myös kuuluu omaan suomalaiseen identiteettiini. Suomalainen identiteetti on yhtä vahva kuin minkä tahansa muun maan kansallinen identiteetti. Tällaista ankdam sinä tuskin voit ymmärtää. Jokaiseen maahan on yhtälailla aina tullut vaikutteita muualta. Jokaisella ihmisellä on oma äidinkielensä, kulttuurinsa. SAMANARVOINEN sellainen. Tuo väite jostain "juurettomuudesta" on siis todella loukkaava. ja ehkäpä juuri sinun kaltaisewt ihmiset ovat niitä, jotka meidät suomalaiset saatte niitä omia juuriamme, omaa kulttuuriamme arvostamaan enemmässä määrin? Oletko sinä muka jokin suomalaisen kulttuurin asiantuntija, jos kuvittelet voivasi päätellä, kuka kokee "juurettomuutta", kuka ei? Tuohan kertoo vain siitä, ettet itse tunne suomalaista kulttuuria. Sinä olet sinä, sinun identiteettisi ja elämäsi on suomalaisvastaisuus. Ei minun tai meidän! Sellainen on meille täysin outoa ja vierasta.

        Ei todellakaan ole kyse juurettomuudesta siinä, että vastustaa epäoikeudenmukaista POLITIIKKAA. Minun vanhempani ja perjheeni ainakin on opettanut minulle oikeudentajua, sen vuoksi nykyäänkin ymmärrän syrjintää vastustaa. Siitä tässä on kyse, minua ei YHTÄÄN kiinnosta ylipäätään kenenkään kielenvaihtajien, minkään vähemmistön asiat! Kai hyvä ihminen sen ymmärrät, että meitä ei ylipäätään kiinnosta "suomenruotsalainen" vähemmistö. Te ITSE saatte puhua kotonanne ruotsin ja suomen sekoitusta, se ei koske meidän elämäämme millään tavoin! Se on teidän oma asianne. Kun Suomen kielipolitiikasta tulee oikeudenmukainen, saatte jatkaa suomen ja ruotsin sekoituksen puhumista samalla tavoin kuin aina ennenkin!

        Taidat olla kännissä! Fredagsflaskan!!
        Niin monisanaisesti ja sekavasti selität... niin siis mitä sinä nyt yritätkään sanoa?


      • luulisinnäin
        Perjantaipullo kirjoitti:

        Taidat olla kännissä! Fredagsflaskan!!
        Niin monisanaisesti ja sekavasti selität... niin siis mitä sinä nyt yritätkään sanoa?

        Ehkä puolikielisille ei aina voi selittää tarpeeksi ymmärrettävästi? Pitäisikö olla vähemmän lauseita virkkeissä, jotta olisi tarpeeksi lasten kirjan tapaista tekstiä?


      • luulisinnäin kirjoitti:

        Ehkä puolikielisille ei aina voi selittää tarpeeksi ymmärrettävästi? Pitäisikö olla vähemmän lauseita virkkeissä, jotta olisi tarpeeksi lasten kirjan tapaista tekstiä?

        Kannattaisi ainakin yrittää, mitä on järkeä siinä että tuo esiin ajatuksiaan jos niitä ei kukaan ymmärrä. Tämähän on erityisesti persujen ongelma että kaikki mitä he sanovat ymmärretään väärin.
        Siitä voidaan keskustella onko vika silloin kirjoittajassa / sanojassa vaiko lukijassa / kuuliassa.

        Minäkin yritin ymmärtää mit tuo SD-äiti kirjoitti, aikamoista identiteettisekoilua. Minäkö muka tyhmä, nyt en ymmärrä????


      • ettäolenkyllästynyt kirjoitti:

        Olet uskomaton.

        Keksit päästäsi juttuja, toisille "identiteettejä", ilman minkäänlaisia todisteita. Jos vaikkapa itse asuisin Ruotsissa, uskoisin, että ne suomalaiset juuret tulisivat vielä paljon tärkeämmäksi ja rakkaammiksi. Ei todellakaan olisi silloin kyse mistään "juurettomuudesta". Taitaa sinulla olla kyse juurikin siitä.

        Millä ihmeen perusteella voit väittää, ettei Ruotsissa asuvia suomalaisia tai Suomessa asuvia ruotsalaisia voisi verrata? Nämä kaksi ryhmää ovat suunnilleen saman kokoisia - IHMISryhmiä. Miten voit olla niin fasistinen, että voit muka väittää toisia "maahanmuuttajiksi" , toisia ei? Suomalaiset ovat Ruotsin alkuperäiskansaa ENEMMÄN kuin ruotsalaiset Suomessa. Te "ruotsalaiset" Suomessa olette suurimmaksi osaksi kielenvaihtajia, mutta itse ruotsin kieli Suomessa on "maahanmuuttajakieli". Sen sijaan suomen kieli on tullut Ruotsiin jopa ennen ruotsin kieltä:

        Minä ainakaan en edes Ruotsissa haluaisi asua. Oliko sinulle ankdam yllätys, että me suomalaiset todellakin olemme sen ruotsin opiekslleet? Me käytämme kieltä juuri tähän Ruotsin ja Suomen välisten suhteiden pohtimiseen, kun ruotsalaisilla näyttää olevan minun kulttuuristani niin vääristynyt kuva. Luuletko, että jos kerran olemme jonkun kielen opiskelleet, emme sitä silloin mihinkään käyttäisi? Tuo "suomalaisten identiteetittömyys" on aina ollut ruotsalaisten ja "suomenruotsalaisten" syytös suomalaisista. Minun suomalainen identiteettini on HYVIN vahva. Minun suomalaisuuteeni kuuluu myö-s se, että minun kulttuurillani on paljon yhteistä mm. ruotsalaisen kulttuurin kanssa. Tämä on asia, joka myös kuuluu omaan suomalaiseen identiteettiini. Suomalainen identiteetti on yhtä vahva kuin minkä tahansa muun maan kansallinen identiteetti. Tällaista ankdam sinä tuskin voit ymmärtää. Jokaiseen maahan on yhtälailla aina tullut vaikutteita muualta. Jokaisella ihmisellä on oma äidinkielensä, kulttuurinsa. SAMANARVOINEN sellainen. Tuo väite jostain "juurettomuudesta" on siis todella loukkaava. ja ehkäpä juuri sinun kaltaisewt ihmiset ovat niitä, jotka meidät suomalaiset saatte niitä omia juuriamme, omaa kulttuuriamme arvostamaan enemmässä määrin? Oletko sinä muka jokin suomalaisen kulttuurin asiantuntija, jos kuvittelet voivasi päätellä, kuka kokee "juurettomuutta", kuka ei? Tuohan kertoo vain siitä, ettet itse tunne suomalaista kulttuuria. Sinä olet sinä, sinun identiteettisi ja elämäsi on suomalaisvastaisuus. Ei minun tai meidän! Sellainen on meille täysin outoa ja vierasta.

        Ei todellakaan ole kyse juurettomuudesta siinä, että vastustaa epäoikeudenmukaista POLITIIKKAA. Minun vanhempani ja perjheeni ainakin on opettanut minulle oikeudentajua, sen vuoksi nykyäänkin ymmärrän syrjintää vastustaa. Siitä tässä on kyse, minua ei YHTÄÄN kiinnosta ylipäätään kenenkään kielenvaihtajien, minkään vähemmistön asiat! Kai hyvä ihminen sen ymmärrät, että meitä ei ylipäätään kiinnosta "suomenruotsalainen" vähemmistö. Te ITSE saatte puhua kotonanne ruotsin ja suomen sekoitusta, se ei koske meidän elämäämme millään tavoin! Se on teidän oma asianne. Kun Suomen kielipolitiikasta tulee oikeudenmukainen, saatte jatkaa suomen ja ruotsin sekoituksen puhumista samalla tavoin kuin aina ennenkin!

        "Keksit päästäsi juttuja, toisille "identiteettejä", ilman minkäänlaisia todisteita. Jos vaikkapa itse asuisin Ruotsissa, uskoisin, että ne suomalaiset juuret tulisivat vielä paljon tärkeämmäksi ja rakkaammiksi."

        Pata kattilaa soimaa!! Minäkin olen kyllästynyt siihen että väen vängällä teet minusta riikinruotsalaista vaikka olen suomalainen, eikä minussa ole hitustakaan Ruotsia tai ruotsalaista, ei perimässäni eikä mielessäni! Eikä ole sinullakaan mitään todisteita! Joten nyt vain suuta soukemmalle ja kaivamaan malkaa omasta silmästäsi!
        Lakkaa projisoimasta!! Minä asun alle kahden kilometrin päässä synnyinkodistani, eräässä Helsingin ruotsinkielisimmistä kaupunginosista, joten ainakaan sen suhteen ei ole mitään identitettiikriisiä.


      • missäkunnioitus
        Ankdam kirjoitti:

        "Keksit päästäsi juttuja, toisille "identiteettejä", ilman minkäänlaisia todisteita. Jos vaikkapa itse asuisin Ruotsissa, uskoisin, että ne suomalaiset juuret tulisivat vielä paljon tärkeämmäksi ja rakkaammiksi."

        Pata kattilaa soimaa!! Minäkin olen kyllästynyt siihen että väen vängällä teet minusta riikinruotsalaista vaikka olen suomalainen, eikä minussa ole hitustakaan Ruotsia tai ruotsalaista, ei perimässäni eikä mielessäni! Eikä ole sinullakaan mitään todisteita! Joten nyt vain suuta soukemmalle ja kaivamaan malkaa omasta silmästäsi!
        Lakkaa projisoimasta!! Minä asun alle kahden kilometrin päässä synnyinkodistani, eräässä Helsingin ruotsinkielisimmistä kaupunginosista, joten ainakaan sen suhteen ei ole mitään identitettiikriisiä.

        Millä tavoin projisoimasta?

        Sinä näköjään tarkoituksella ymmärrät väärin ja omalla tavallasi. Sinä väitit, että tuntisin juurettomuutta, "koska asuisin Ruotsissa". Minä taas vastasin, että JOS asuisin Ruotsissa, suomalaiset juureni tulisi entistä tärkeämmäksi.

        Millä tavoin siis projisoin? En puhunut sinusta mitään? Oletko niin huomionhakuinen, että luulet sinusta puhuttavan joka virkkeessä? Ja missä kohdassa väitin sinua "riikinruotsalaiseksi"? Itse en käytä riikinruotsalainen-sanaa, vaan ruotsalainen on ruotsalainen, jos näin haluaa itseään kutsua.


      • missäkunnioitus kirjoitti:

        Millä tavoin projisoimasta?

        Sinä näköjään tarkoituksella ymmärrät väärin ja omalla tavallasi. Sinä väitit, että tuntisin juurettomuutta, "koska asuisin Ruotsissa". Minä taas vastasin, että JOS asuisin Ruotsissa, suomalaiset juureni tulisi entistä tärkeämmäksi.

        Millä tavoin siis projisoin? En puhunut sinusta mitään? Oletko niin huomionhakuinen, että luulet sinusta puhuttavan joka virkkeessä? Ja missä kohdassa väitin sinua "riikinruotsalaiseksi"? Itse en käytä riikinruotsalainen-sanaa, vaan ruotsalainen on ruotsalainen, jos näin haluaa itseään kutsua.

        Et ikinä saa minua uskomaan että tällä palstalla olisi kaksi samanlaista sekopäätä!
        Unohdat nimittäin että ihmisellä on sellainen outo ominaisuus kuin muisti.
        Ei kannattaisi kertoa tarinoita joita sitten jälkeenpäin ei muista.

        Ehdotan taas että siirryt vakinikkiin niin kanssasi on helpompi kommunikoida.


      • missäkunnioitus
        Ankdam kirjoitti:

        Et ikinä saa minua uskomaan että tällä palstalla olisi kaksi samanlaista sekopäätä!
        Unohdat nimittäin että ihmisellä on sellainen outo ominaisuus kuin muisti.
        Ei kannattaisi kertoa tarinoita joita sitten jälkeenpäin ei muista.

        Ehdotan taas että siirryt vakinikkiin niin kanssasi on helpompi kommunikoida.

        Nyt kyllä heräsi mielenkiinto. Voisitko kopioida minulle jonkun tällaisen tarinan, joka on juuri minun kertomaani ja joka ei ole totta? Ethän sinä voi heitellä ilmaan tällaisia tuulesta temmattuja juttuja ilman mitään todisteita? On totta, että joskus minä piipahdan tällä palstalla, ejhkä keksimäärin kerran kuussa. Saattaa olla, että en ole käyttänyt silloin samaa nimimerkkiä. Mutta voitko siis kopioida sen tarinan, johon viittaat?

        "kaksi samanlaista sekopäätä"

        Minä en kutsu ketään sekopääksi, olen aikuinen ihminen. Tällä palstalla on todella suuri kävijämäärä, sillä palsta on yksi suosituimmista politiikkapalstoista maassamme.


      • Ankdam kirjoitti:

        Et ikinä saa minua uskomaan että tällä palstalla olisi kaksi samanlaista sekopäätä!
        Unohdat nimittäin että ihmisellä on sellainen outo ominaisuus kuin muisti.
        Ei kannattaisi kertoa tarinoita joita sitten jälkeenpäin ei muista.

        Ehdotan taas että siirryt vakinikkiin niin kanssasi on helpompi kommunikoida.

        Esimerkki: "Millä ihmeen perusteella voit väittää, ettei Ruotsissa asuvia suomalaisia tai Suomessa asuvia ruotsalaisia voisi verrata?"

        Ok, kaikkea voi verrata, vaikka munkkirinkilää paahtopaistiin mutta kahta täysin eri asiaa ei voi rinnastaa.
        Se että molemmat ovat ihmisiä ei tee rinnastuksesta kovin informatiivista.

        Ainoa rinnastuksen voi tehdä tutkimalla maahanmuuttajia vs kantaväestöä.
        Veikkaan että kotonaan, isiensä mailla, tutussa ympäristössä ja kulttuurissa asuvilla kantaväestön edustajilla on vähemmän sosiaalisia ja psyykkisiä ongelmia ja tuntevat olonsa kotoisammaksi.


      • menetitsekinjosekaisin
        Ankdam kirjoitti:

        Esimerkki: "Millä ihmeen perusteella voit väittää, ettei Ruotsissa asuvia suomalaisia tai Suomessa asuvia ruotsalaisia voisi verrata?"

        Ok, kaikkea voi verrata, vaikka munkkirinkilää paahtopaistiin mutta kahta täysin eri asiaa ei voi rinnastaa.
        Se että molemmat ovat ihmisiä ei tee rinnastuksesta kovin informatiivista.

        Ainoa rinnastuksen voi tehdä tutkimalla maahanmuuttajia vs kantaväestöä.
        Veikkaan että kotonaan, isiensä mailla, tutussa ympäristössä ja kulttuurissa asuvilla kantaväestön edustajilla on vähemmän sosiaalisia ja psyykkisiä ongelmia ja tuntevat olonsa kotoisammaksi.

        Siis oikeasti väität, että suomalaiset Ruotsissa ovat "maahanmuuttajia" ja ruotsinkieliset Suomessa "kantaväestöä? Ja sillä perustelet sirtä, että kahta vähemmistöä on sitten oikeus kohdella eri tavoin?

        Olekohan nyt ihan täysin varma, kun kuitenkaan ihmisiä ei voi jaotella sen perusteella, kuka on maahanmuuttaja, kuka "kantaväestöä"? Kun sitä ei edes pysty määrittelemään.


        Ruotsin kieli on tullut Suomeen myöhemmin, kun taas suomen kieli Ruotsiin on tullut ennen ruotsin kieltä. Kumpihan silloin on maahanmuuttajakieli, kumpi taas alkuperäiskieli? Jos siis näin haluat oikeasti ajatella? Vaikka näin ei olisikaan, mikään ei oikeuta kohtelemaan ihmisiä eri tavoin sen perusteella, "kuinka pitkään kieli on maassa vaikuttanut".


      • menetitsekinjosekaisin kirjoitti:

        Siis oikeasti väität, että suomalaiset Ruotsissa ovat "maahanmuuttajia" ja ruotsinkieliset Suomessa "kantaväestöä? Ja sillä perustelet sirtä, että kahta vähemmistöä on sitten oikeus kohdella eri tavoin?

        Olekohan nyt ihan täysin varma, kun kuitenkaan ihmisiä ei voi jaotella sen perusteella, kuka on maahanmuuttaja, kuka "kantaväestöä"? Kun sitä ei edes pysty määrittelemään.


        Ruotsin kieli on tullut Suomeen myöhemmin, kun taas suomen kieli Ruotsiin on tullut ennen ruotsin kieltä. Kumpihan silloin on maahanmuuttajakieli, kumpi taas alkuperäiskieli? Jos siis näin haluat oikeasti ajatella? Vaikka näin ei olisikaan, mikään ei oikeuta kohtelemaan ihmisiä eri tavoin sen perusteella, "kuinka pitkään kieli on maassa vaikuttanut".

        "Siis oikeasti väität, että suomalaiset Ruotsissa ovat "maahanmuuttajia" ja ruotsinkieliset Suomessa "kantaväestöä? Ja sillä perustelet sirtä, että kahta vähemmistöä on sitten oikeus kohdella eri tavoin."

        Kyllä. Mikään maa maailmassa ei ei kohtele tuoreita maahanmuuttajia samoin perustein kuin omia kansalaisiaan.

        Jos viittaat meihin suruihin ja vertaat meitä ruotsinsuomalaisiin niin kyse ei ole kahden yhdenvertaisen vähemmistön vertaamisesta vaan maan omien kansalaisten vertaamisesta maahanmuuttajiin.


    • Hurrivajakit

      Ettekö ole huomanneet että paskainen hurri yleistää kaiken negatiivisen käsittelemään kaikkia suomalaisia?

      • Ei olla huomattu, vaan kyseessä on kielijihadistin uskomaton kyky muuttaa kaikki negatiiviseksi ja todennäköisesti myös jihadistin huonosta itsetunnosta, josta syystä jihadisti uskoo kaiken olevan ***tuilua vaikka joku vain sanoisi Moi!


      • kyseHYVÄSTÄitsetunnosta
        Ankdam kirjoitti:

        Ei olla huomattu, vaan kyseessä on kielijihadistin uskomaton kyky muuttaa kaikki negatiiviseksi ja todennäköisesti myös jihadistin huonosta itsetunnosta, josta syystä jihadisti uskoo kaiken olevan ***tuilua vaikka joku vain sanoisi Moi!

        Kyse ei ole suomalaisten huonosta itsetunnosta, vaan nimenomaan meistä, joilla on niin HYVÄ ja terve itsetunto, ettemme todellakaan alistu suomalaisiin kohdistuvalle syrjinnälle, mustamaalaamiselle, valehtelulle tai rasismille. Meillä on niin paljon selkärankaa, että Suomen kielipolitiikkaa voimme jo vastustaa.

        Uskoisin, että muutkin suomalaiset tuntevat ja tietävät jo RKP:läisten kieouden. Tämänkin aloituksen tarkoitus on esittää, että suomen kieli tekee tuosta isästä "pahan". Miksi muuten täällä olisi aloitus, jonka otikkona olisi "Finsk barnuppfostran"? Tälläkin palstalla tarkoituksena on esittää suomalaiset ja suomalainen kulttuuri "alempana", jotta voitaisiin oikeuttaa Suomen eriarvoistava kielipolitiikka.

        Meillä on niin hyvä itsetunto, että tällaisen voimme sanoa. Jos tuntisimme oikeasti "alemmuutta", ehkä emme tällaisia asioita niin vain sanoisi ? On ihan mahdollista, että jotkut tuntevatkin alemmuutta, koska eivät ymmärrä Suomen kielipoltiikan luonnetta!

        Suomen yhteiskuntahan on aina suosinut ruotsinkielisiä ja tästä syystä on myös luonnollista, että sellainen jossain näkyy (vaikkapa taloudellisesti).


    • Om videon är motbjudande så är motbjudande vår minoritets medlemmarnas skadeglädje över nån påhittade och inbillade persu-stil uppfostran. För mig dom var finlandssvenska skådespelare på videon. Beställt av sfp för propaganda mot finska folket.¿÷Varför är jag inte förvånad ?

      • einytsentään

        No ei ollut kyse siitäkään. :D Kyllä suomalaisista oikeasti tietenkin löytyy typeryksiä, se nyt olisikin, jos jokainen suomalainen olisi kiltti ja tunnollinen, kuten suurimmaksi osaksi on. Omasta mielestäni suomalaiset ovat silti maailman rauhanomaisin ja rauhaa rakastavin kansa. Se on ihan vain oma mielipiteeni, oma kokemukseni maailmaa nähneenä.


      • styrkekramåtdig

        Bravo "libertas "nu överträffade du faktiskt dig själv.Måste vara besvärligt med "inbillningssjuka ".


      • einytsentään kirjoitti:

        No ei ollut kyse siitäkään. :D Kyllä suomalaisista oikeasti tietenkin löytyy typeryksiä, se nyt olisikin, jos jokainen suomalainen olisi kiltti ja tunnollinen, kuten suurimmaksi osaksi on. Omasta mielestäni suomalaiset ovat silti maailman rauhanomaisin ja rauhaa rakastavin kansa. Se on ihan vain oma mielipiteeni, oma kokemukseni maailmaa nähneenä.

        totta !! ->" Kyllä suomenruotsalaisista oikeasti tietenkin löytyy typeryksiä"


      • styrkekramåtdig kirjoitti:

        Bravo "libertas "nu överträffade du faktiskt dig själv.Måste vara besvärligt med "inbillningssjuka ".

        hööh hur ni alltid förvandlar sakerna tvärtom ? är sanningen såå farlig mot er fantasi-världen. sorligt !


    • onnikkamatkailija

      Nyt kun otitte asian puheeksi, minua kiinnostaisi, millaisia "koraanikouluja" suomenruotsalaiset vanhemmat, varhaiskasvattajat ja opettajat pitävät suomenruotsalaisille lapsille freudenthalismin hengessä..
      Stubb puhui aikoinaan kulttuurisesta DNAsta.. Suomenruotsalaiset eivät taltioi rasistista kasvatusperinnettään, vaan se kulkee sukupolvesta toiseen perheen ja koulun sisäisenä traditiona. Suomenkielisiin kohdistuva ylimielisyys, jonka törkein ilmentymä on pakkoruotsi, on henkistä väkivaltaa, jota rasistinen kielipuolue sai koko valtakunnan noudattamaan ennätyspitkällä valtakaudellaan 1968-2015!

      • farmorochmormor

        På den här spalten läste jag första gången om både Freudenthal och pakkoruotsi (jag är 64 år )inte mina barn eller barnbarn kände heller till honom.Jag trodde också att finskspråkiga hade obligatoriskt det andra inhemska språket alldeles som svenskspråkiga läser finska.Pakkoruotsi var ett nytt ord.Inte visste jag heller att SFP ENSAM gjorde beslut om språkundervisningen.Här lär man sig mycket nytt.


      • fammujamummu
        farmorochmormor kirjoitti:

        På den här spalten läste jag första gången om både Freudenthal och pakkoruotsi (jag är 64 år )inte mina barn eller barnbarn kände heller till honom.Jag trodde också att finskspråkiga hade obligatoriskt det andra inhemska språket alldeles som svenskspråkiga läser finska.Pakkoruotsi var ett nytt ord.Inte visste jag heller att SFP ENSAM gjorde beslut om språkundervisningen.Här lär man sig mycket nytt.

        Minäkin opin sanan "fenno" vasta tällä palstalla. Opin myös, että Suomi on muka "kaksikielinen" vasta myöhemmällä iällä ja että suomenkieliset on niitä "huonompia", joilla tämän perusteella on oikeus B-luokan kansalaisuuteen. Opin myös, että nämä "fennot" ovat kauheita hirmu-ihmisiä, ilman ihmisarvoa. He ovat jopa väkivaltaisia, joita on syytä pelätä. Kaikkea sitä oppii vanhemmalla iällä!

        En yhtään ihmettele, että ruotsinkieliset oppivat niin, että suomenkielisetkin opiskelevat "toisen kotimaisen" ja että Suomi oikeastikin on "kaksikeilinen". Hyvinhän Suomi on aina aivopessyt tällaiseen käsitykseen ihmisarvosta. Mutta valitettavasti suurin osa tässä maassa on yksikielisesti suomenkielisiä, joita ei minkään ihmisarvokäsityksen perusteella voi pakottaa tällaisen kielipolitiikan hyväksymiseen.


      • protestini
        fammujamummu kirjoitti:

        Minäkin opin sanan "fenno" vasta tällä palstalla. Opin myös, että Suomi on muka "kaksikielinen" vasta myöhemmällä iällä ja että suomenkieliset on niitä "huonompia", joilla tämän perusteella on oikeus B-luokan kansalaisuuteen. Opin myös, että nämä "fennot" ovat kauheita hirmu-ihmisiä, ilman ihmisarvoa. He ovat jopa väkivaltaisia, joita on syytä pelätä. Kaikkea sitä oppii vanhemmalla iällä!

        En yhtään ihmettele, että ruotsinkieliset oppivat niin, että suomenkielisetkin opiskelevat "toisen kotimaisen" ja että Suomi oikeastikin on "kaksikeilinen". Hyvinhän Suomi on aina aivopessyt tällaiseen käsitykseen ihmisarvosta. Mutta valitettavasti suurin osa tässä maassa on yksikielisesti suomenkielisiä, joita ei minkään ihmisarvokäsityksen perusteella voi pakottaa tällaisen kielipolitiikan hyväksymiseen.

        Minä puolestani en ole "oppinut" mistään, että suomi on kaksikielinen, vaan Suomeni on ollut kaksikielinen siitä asti kun synnyin. Olen viettänyt lapsuuteni ja nuoruuteni Helsingissa ja Espoossa, jossa oli paljon ruotsinkielisiä ja myös ihan oikeasti kaksikielisiä perheitä. En huomannut mitään eroa ruotsinkielisten ja suomenkielisten perheiden sosioekonomisessa taustassa siinä ympäristössä, jossa kasvoin.

        Minä en myöskään ole "oppinut", että on A- ja B-luokan kansalaisia. Ei tällaista opeteta Suomessa missään. Päinvastoin, 70-luvulla viimeistään peruskoulun tulon myötä kaikilla oli mahdollisuus samaan koulutukseen taustasta riippumatta. Suomi on muutenkin erikoinen maa tasa-arvossaan. Täällä periaatteessa presidenttikin voi istahtaa kantakapakkaansa ja jutella tavallisesten ihmisten kanssa, siinä ei ole mitään ihmeellistä. Olemmehan kaikki tasa-arvoisia.

        Jos äänestys pakkoruotsita tulee, niin minä äänestän sen puolesta. Ihan vain sen vuoksi, että vastustan sitä typeryyttä, mitä tällä palstalla esiintyy ("Hurrit pois Suomesta", "Suomi yksikieliseksi" jne.). Niin kauan kuin tällaista esiintyy, tulen kannattamaan pakkoruotsia. Se on minun protestini tasa-arvon puolesta.


      • människovärde
        protestini kirjoitti:

        Minä puolestani en ole "oppinut" mistään, että suomi on kaksikielinen, vaan Suomeni on ollut kaksikielinen siitä asti kun synnyin. Olen viettänyt lapsuuteni ja nuoruuteni Helsingissa ja Espoossa, jossa oli paljon ruotsinkielisiä ja myös ihan oikeasti kaksikielisiä perheitä. En huomannut mitään eroa ruotsinkielisten ja suomenkielisten perheiden sosioekonomisessa taustassa siinä ympäristössä, jossa kasvoin.

        Minä en myöskään ole "oppinut", että on A- ja B-luokan kansalaisia. Ei tällaista opeteta Suomessa missään. Päinvastoin, 70-luvulla viimeistään peruskoulun tulon myötä kaikilla oli mahdollisuus samaan koulutukseen taustasta riippumatta. Suomi on muutenkin erikoinen maa tasa-arvossaan. Täällä periaatteessa presidenttikin voi istahtaa kantakapakkaansa ja jutella tavallisesten ihmisten kanssa, siinä ei ole mitään ihmeellistä. Olemmehan kaikki tasa-arvoisia.

        Jos äänestys pakkoruotsita tulee, niin minä äänestän sen puolesta. Ihan vain sen vuoksi, että vastustan sitä typeryyttä, mitä tällä palstalla esiintyy ("Hurrit pois Suomesta", "Suomi yksikieliseksi" jne.). Niin kauan kuin tällaista esiintyy, tulen kannattamaan pakkoruotsia. Se on minun protestini tasa-arvon puolesta.

        Joopa joo. Jos oikeasti protestoisit "tasa-arvon" puolesta, tuskin hyväksyisit Suomen eriarvoistavaa kielipolitiikkaa. Demokratiaa ja tasa-arvoa on se, että jokaisen ääni yhteiskunnassa on tasan tarkkaan yhtä tärkeä. Näin on hyväksi todettu myös muissa maissa. Vähemmistöllä on juuri tasan tarkkaan vähemmistön koon mukainen asema yhteiskunnassa, ei yhtään suurempi tai pienempi. Yhtälailla siis vaikkapa ruotsalainen voisi Haaparannalla kokea, että "Ruotsi on kaksikielinen"? Kaikesta suomen kielen hävityksestä huolimatta kun Haaparannalla vielä vähän suomea puhutaan? Suomi on ihan yhtä "kaksikielinen" todellisuudessa kuin vaikkapa Ruotsi. Suomi on "kaksikielinen" vain eriarvoistavassa laissa, jota todellakin voi muuttaa.


      • Finländare

        "Nyt kun otitte asian puheeksi, minua kiinnostaisi, millaisia "koraanikouluja" suomenruotsalaiset vanhemmat, varhaiskasvattajat ja opettajat pitävät suomenruotsalaisille lapsille freudenthalismin hengessä.."

        Me luemme Muumi-kirjoja ja muuta Tove Janssonin tuotantoa. Suuri idolimme ja hengellinen johtajamme on Muumiäiti


    • KeinSchwartzseher

      Suomessa on sananlasku "Ei yksi pääsky kesää tee" ja Saksassa sanotaan "Einmal ist keinmal", englanniksi "Once does not count". Suomenruotsiksi ei tällaista viisautta ole jakelussa, vaan kun he näkevät yhden epäkohdan, on vaarana he yleistävät sen koskemaan koko kansakuntaa. Suomenkielisten ei pidä antaa tällaisen hämätä, vaan pitää ymmärtää, että suomenruotsalaiset ovat ihan kelpo väkeä vaikka joukossa olisikin joku pahansisuinen ja koppava tyyppi.

      • lamf

        Vi svenskspråkiga finländare består av individer vi också ......inte vi någon "massa " som alla tycker och tänker på samma sätt även om vi råkar ha svenska som modersmål.


      • Flygfulafluga

        Taas neffet omii alunperin ruotsinkielisiä sananparsia!

        "En svala gör ingen sommar!" alt. En fluga för ingen sommar.


      • KeinSchwarzseher

        Ei riitä että tuntee sananlaskut. Kunhan vielä opit ymmärtämään noiden sananlaskujen sisätämän ajatuksen. Silloin et käyttäisi yleistävää monikkomuotoa "neffet" kirjoittajasta joka on vain yksi henkilö. - Mitä tuo "neffe" on; kielijihadisti Ankdamin sanastoako?


    • sierjeg

      Har du ikke sett hvordan is terrorister lar egne guttunger kappe av hode vestlige juornalister og gissel. dewt er virkelighet blant muslimer!

    • tekopyhyyttä

      Kyllä. Vuosisatoja ja vielä tänäkin päivänä ruotsinkieliset opettavat lapsilleen sitä, miten suomenkielisiä pitää halveksia, miten Suomen kieltä pitää halveksia ja miten suomenkieliset ovat alempaa kastia. Onko poliisi ja sosiaaliviranomaiset siihen puuttuneet?
      Ja mitä tulee tuohon videoon. Päivän selvää, että sen takana on RKP tai hyvin sitä lähellä oleva(t) henkilö(t). Kukaan muu ei olisi otsikkoon kirjoittanut Perussuomalainen-sanaa.

      • piikanako_olit

        Oletkohan elänyt entisessä elämässäsi piikana 1800-luvun ruotsinkielisessä herraskartanossa? Juttusi kuulostavat nimittäin aivan siltä.


      • traumatiskt
        piikanako_olit kirjoitti:

        Oletkohan elänyt entisessä elämässäsi piikana 1800-luvun ruotsinkielisessä herraskartanossa? Juttusi kuulostavat nimittäin aivan siltä.

        Det är kanske herr Tala som skriver,bodde han inte i närheten av någon herrgård som barn ?


      • KeinSchwartzseher
        piikanako_olit kirjoitti:

        Oletkohan elänyt entisessä elämässäsi piikana 1800-luvun ruotsinkielisessä herraskartanossa? Juttusi kuulostavat nimittäin aivan siltä.

        Kartanonväki kohteli alentuvasti piikojaan ja torppareiden lapsia puhuivatpa nämä suomea tai ruotsia. Tätä asennetta on yhä jäljellä, esim. ruotsinkielinen Merete Mazzarella, joka ei ole kasvanut suomenruotsalaisena, on eräässä kirjassaa antanut asiasta huvittavan ja napakan kuvan. Ja mitä on sanottava varakkaan Maria Björnberg-Enkelin puheista, kun hän muutama vuosi sitten tölvi Korppoon ruotsinkielisiä asukkaita...


      • ungdomsminnen
        KeinSchwartzseher kirjoitti:

        Kartanonväki kohteli alentuvasti piikojaan ja torppareiden lapsia puhuivatpa nämä suomea tai ruotsia. Tätä asennetta on yhä jäljellä, esim. ruotsinkielinen Merete Mazzarella, joka ei ole kasvanut suomenruotsalaisena, on eräässä kirjassaa antanut asiasta huvittavan ja napakan kuvan. Ja mitä on sanottava varakkaan Maria Björnberg-Enkelin puheista, kun hän muutama vuosi sitten tölvi Korppoon ruotsinkielisiä asukkaita...

        Jag jobbade som barnpiga i en finskspråkig läkarfamilj och jag blev säkert lika nedlåtande och illa behandlad som någon finskspråkig i en svenskspråkig familj.Inte beror det alltid på vilket språk arbetsgivaren talar.


      • detförstårman

        Sannfinländarna är ju stolta över sitt "eget "parti fär äkta renrasiga finnar,klart det måste poängteras.(av pappan )


      • Jag fattar inte vad du pratar om! Vi lär våra barn att alla är lika mycket värda och att alla skall visas respekt. Vi lär också att vi har ett gemensamt ansvar för landet och vårt samhälle. Vi ser inte ner på dem som talar finska. Men det tycks vara svårt att förstå för många att det finns sidor som känns främmande för oss, precis som det finns sidor av finlandssvenskheten som känns främmande för en finskspråkig. Inte är det att nervärdera att man också säger ut det.
        Jag säger rent ut att jag har svårt att förstå att man hoppar på barn eller vuxna för att de talar svenska, eller något annat icke-finskt språk och att man känner sig nervärderad och förolämpad om två svenskspråkiga talar svenska med varandra


      • mitäkuvitteletteitsestän
        twervig kirjoitti:

        Jag fattar inte vad du pratar om! Vi lär våra barn att alla är lika mycket värda och att alla skall visas respekt. Vi lär också att vi har ett gemensamt ansvar för landet och vårt samhälle. Vi ser inte ner på dem som talar finska. Men det tycks vara svårt att förstå för många att det finns sidor som känns främmande för oss, precis som det finns sidor av finlandssvenskheten som känns främmande för en finskspråkig. Inte är det att nervärdera att man också säger ut det.
        Jag säger rent ut att jag har svårt att förstå att man hoppar på barn eller vuxna för att de talar svenska, eller något annat icke-finskt språk och att man känner sig nervärderad och förolämpad om två svenskspråkiga talar svenska med varandra

        Eli eikö meille siis tuon perheen toiminta tunnu "vieraalta" ? Se tuntuu vieraalta sinun mukaasi vain "teille", koska kyseinen perhe SATTUU puhumaan suomea? Kuinka halveksuva asenne sinulla voikaan olla suomalaiseen kulttuuriin?

        Luuletko oikeasti, että meille suomenkielisille tuon harvinaisen poerheen toiminta EI tunnu vieraalta???? Että tulen vihaiseksi teidän ylimielisyydestänne! Ruotsi ruotsinkielisenä maan on yksi maailman vaarallisimmista maista, eikä se ole mitään sattumaa!

        Ei voi kuin arvostaa sitä, miten oma äitini ja oma isäni sekä omat sisarukseni ovat suhtautuneet ihmisarvoon! Kuinka paljon meidänkin perheessä on rakastettu. Näköjään kaikissa perheissä ei ole samalla tavoin! Näköjään esim. ruotsinkielsiissä perheissä ihmisarvoon suhtautuminen on täysin erilaista! Täällä ei huomaa ainakaan ruotsinkielisiltä minkäänlaista ihmisarvon kunnioitusta.


      • kaunissuomalaisuus
        twervig kirjoitti:

        Jag fattar inte vad du pratar om! Vi lär våra barn att alla är lika mycket värda och att alla skall visas respekt. Vi lär också att vi har ett gemensamt ansvar för landet och vårt samhälle. Vi ser inte ner på dem som talar finska. Men det tycks vara svårt att förstå för många att det finns sidor som känns främmande för oss, precis som det finns sidor av finlandssvenskheten som känns främmande för en finskspråkig. Inte är det att nervärdera att man också säger ut det.
        Jag säger rent ut att jag har svårt att förstå att man hoppar på barn eller vuxna för att de talar svenska, eller något annat icke-finskt språk och att man känner sig nervärderad och förolämpad om två svenskspråkiga talar svenska med varandra

        Voisitko kertoa, mitä sinä tiedät suomalaisten kotien lasten kasvatuskesta? Mitä sinä teidät siitä, jos menet väittämään, että tuon perheen toiminta olisi vierasta vain ruotsinkielisille - ei suomenkielisille?

        Sinulla on outo käsitys ihmisyydestä. Kuvittelet, että meille olisi jotain "vieraita" asioita "ruotsinkielisten kulttuurissa" ja teille taas jotain "främmandea" meidän suomenkielisessä kulttuurissamme? Eikö sinun mielestäsi siis missään ruotsinkielisessä perheessä ikinä ole tapahtunut vastaavaa? Heti löytyi esim. tällainen:

        https://www.flashback.org/t1553255

        Ja koska Ruotsi on maailman vaarallisin maa, varmasti sieltä löytyy sitä väkivaltaa perheistä ihan jatkuvasti. Enemmän kuin Suomessa.


      • onKAUNISsynnyinmaamme
        twervig kirjoitti:

        Jag fattar inte vad du pratar om! Vi lär våra barn att alla är lika mycket värda och att alla skall visas respekt. Vi lär också att vi har ett gemensamt ansvar för landet och vårt samhälle. Vi ser inte ner på dem som talar finska. Men det tycks vara svårt att förstå för många att det finns sidor som känns främmande för oss, precis som det finns sidor av finlandssvenskheten som känns främmande för en finskspråkig. Inte är det att nervärdera att man också säger ut det.
        Jag säger rent ut att jag har svårt att förstå att man hoppar på barn eller vuxna för att de talar svenska, eller något annat icke-finskt språk och att man känner sig nervärderad och förolämpad om två svenskspråkiga talar svenska med varandra

        Te ruotsinkieliset oikeastikin näytätte kuvittelevan, että ruotsin kieli olisi se tekijä, joka tekisi teidät "paremmiksi" ja "suvaitsevaisemmiksi". Totuus on se, että ruotsinkieliset ovat suvaitsemattomin ihmisryhmä Suomessa!

        Suomenkielisiä suvaitsevaisempia taas en ole ikinä nähnyt. En missään. Suomalainen kulttuuri on ihmisarvon kunnioitusta, suvaitsevaisuutta, turvallisuutta, järjestystä, viranomaisten, opettajien, vanhempien, isänmaan ja kodin kunnioitusta. Suomalainen kulttuuri on rauhan rakastamista, luonnon- ja lasten rakastamista. Jos siinä on teille ruotsinkielisille liikaa, teidän ei tarvitse meidän kulttuurimme, tapojemme, perinteidemme keskellä asua! Teidän ei tarvitse tässä maassa oikeastikaan asua, jos ette niin halua.


    • eiOleSuomalaistenTapa

      Esimerkiksi minä EN todellakaan leimaa kaikkia ruotsalaisia tällaisten perusteella:

      https://www.flashback.org/t2011092

      En sano, että "meille suomalaisilel joku puoli "ruotsalaisesta kulttuurista" on vierasta, kuten sinä twervig tuossa sanoit. En ole niin vihamielinen jotain toista kulttuuria kohtaan. Olen opiskellut sinunkin kielesi siksi, ettäsaisin jutella myös ruotsinkielisetn IHMISTEN kanssa. En siksi, että saisin jatkuvasti kuulla tällaista rasismia ja leimaamista, vihaa suomalaisia kohtaan.

    • vastaavihdoin

      Mitä twervig tarkoittaa sillä sidanilla, jonka hän kokee främmandeksi suomalaisessa kulttuurissa? Ihan mielenkiinnosta vaan kysyn, mikä on sellainen sidan suomalaisessa kulttuurissa, jota ei ruotsalaisesta kulttuurista lainkaan löydy? Ja nyt oikeasti vastaat jo, kiitos! Niin kyllästynyt tuohon ylimieliseen kuvitelmaan olen. Koska suomalaiset eivät ikinä ole olleet muukalaisvihamielisiä ja väittäneet, että vaikkapa ruotsalaisessa "kulttuurissa" heille olisi jotain "vierasta".

      Jos ruotsalainen tekee väkivallan teon, kuten usein tapahtuu, en ikinä sano, että siinä olisi kyse ruotsalaisesta kultuturista, joka olisi minulle "vierasta".

      Onko tämä sinulle se asia, jota suomalaisessa kulttuurissa vierasta:


      https://www.youtube.com/watch?v=fYA-R_75Aj8

      Vai mikä se on?

      • hyväänäpäytystä

        Kuule ruotsinkielisten vääristynyt käsitys suomalaisesta kulttuurista ja suomalaisuudesta johtuu vain tästä kielipolitiikasta, joka on edelleenkin sitä, mitä se joskus aikoinaan on ollut. No ei nyt ihan! Nykypäivänä ei kuitenkaan sentään ihmiset VAIHDA äidinkieltään, kuten silloin. Tilanne on siis parin sadan vuoden aikana edes vähän rauhoittunut ja tasaantunut.

        Ruotsinkielisille suomalainen kulttuuri on kaikkea mahdollista negatiivista, jonka he suomalaisesta kulttuurista vaan löytävät. Ei se ole sitä samaa, mitä se on meille. Juuri tämän vuoksi minäkin olen huomannut sen, että valitettavasti kielitaidottomat suomalaiset eivät pääse ruotsinkielisten suhtautumista huomaamaankaan. Jos suomalainen ei osaa ruotsia, hän kuvittelee, että muut näkevät suomalaisen kulttuurin samalla tavoin, kuin hän itse.

        Se on vain sillä tavalla, että kielitaidoton suomalainen ei pysty näkemään omaa kulttuuriaan muiden näkökulmasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      157
      2262
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      120
      1715
    3. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      94
      1590
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      98
      1487
    5. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1332
    6. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      223
      1285
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      58
      1273
    8. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      212
      1237
    9. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      99
      1121
    10. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      252
      976
    Aihe