Kamuttaja kysyy Märäjälahdesta.

Muistanko oikein, mutta oliko siitä Emäntäkoulusta eteenpäin jonkin matkan päässä vasemmalla mäessä joku oppilaitos.
siellä annettiin jonkinlaista metsäalan opetusta nuorille.
Poikkesin sen talon asuntolassa kerran, ja jäi mieleen, että siellä oli öljylamput ja pojat nukkuivat kerrossängyissä.
Heitä tuntui olevan eri puolilta Pielisjärveä kun kyselin mistä kukin on.
Syytä en käsittele miksi kävin.

32

1392

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Emäntäkoulun lähettyvillä tien toisella puolella on Rinkavaara ja vaaran rineellä on parakin näköisiä pitkiä asuinrakennuksia. Emäntäkoulun ollessa toiminnassa, emäntäkoulun oppilaat asuivat niissä. Jotkut rakennuksista saattavat olla Märäjälahden varuskunnan ajoilta. Ne eivät olleet 60-luvun alkupuolellakaan enää kovin hyvässä kunnossa. Silloin kävin niitä tarkastamassa niiden ollessa kaesällä asumattomia. Niissä on voitu majoittaa muitakin kurssilaisia.

• lasten.hoitoa

Nämä parakit toimivat emäntäkouluna ainakin 50-luvulla. Oli kasvimaita ja jonkinverran karjaa. Mielenkiintoista oli se, että siellä majoitettiin ja hoidettiin hylättyjä, orpoja ja vaikeuksissa olevien äitien lapsia. Oli ihan koulutettu vanhapiika lastenhoitaja ja pari muuta ihan näitä lapsia varten. Lisäksi emäntäkoululaiset harjoittelivat lastenhoitoa. Kävin siellä vuonna -55. Oli myös kaksi mustalaisvauvaa, toisen nimi oli Henry. Hänet otti joku perhe ottolapsekseen.
        Näistä parakeista koulu muuttui nykyiselle paikalleen.

• Anonyymi
        lasten.hoitoa kirjoitti:

Nämä parakit toimivat emäntäkouluna ainakin 50-luvulla. Oli kasvimaita ja jonkinverran karjaa. Mielenkiintoista oli se, että siellä majoitettiin ja hoidettiin hylättyjä, orpoja ja vaikeuksissa olevien äitien lapsia. Oli ihan koulutettu vanhapiika lastenhoitaja ja pari muuta ihan näitä lapsia varten. Lisäksi emäntäkoululaiset harjoittelivat lastenhoitoa. Kävin siellä vuonna -55. Oli myös kaksi mustalaisvauvaa, toisen nimi oli Henry. Hänet otti joku perhe ottolapsekseen.
        Näistä parakeista koulu muuttui nykyiselle paikalleen.

Taidettiin hoitaa myös opettajien lapsia, 60-luvulla..
        Ainakin v -64. Johtajan määräyksestä lapset siirrettiin sinne. Olin yksi heistä.

• Olin tuolloin Pohjois-Karjalan läänin rakennustoimiston kirjoilla ja olin tarkastamssa parakkien kuntoa niiden remontointia varten. Jotakin pientä kunnostamista tehtiinkin, kuten keittiötilojen kaapistojen korjaamista. Toimiston pomona oli silloin nuori, pitkänhuiskea tummahiuksinen insinööri Joensuusta.

• Minä kävin niitä poikia jututtamassa siellä 1957 lokakuussa aikakirjojen mukaan.
        Ei ne parakit tosiaan mitään hienokuntoisia olleet.
        Olin siellä eräänä aamuna aikaisin ja silloin näin kun joku nuori nainen laittoi lamppuihin öljyä ja sytytti valot.

• kamuttaja kirjoitti:

Minä kävin niitä poikia jututtamassa siellä 1957 lokakuussa aikakirjojen mukaan.
        Ei ne parakit tosiaan mitään hienokuntoisia olleet.
        Olin siellä eräänä aamuna aikaisin ja silloin näin kun joku nuori nainen laittoi lamppuihin öljyä ja sytytti valot.

Vaikuttaa vahvasti siltä, että parakit olivat Märäjälahden varuskunnan ajoilta. Niitä oli paljon ja sodan päättymisestä ei ollut vielä kovin kauan aikaa kulunut. Olin 60-luvun alussa kesätöissä kyseisessä rakennustoimistossa tarkastelemassa valtion rakennusten kuntoa. Eräs remonttikohde oli nimismies Halosen virkatalo Moisionkadun varrella. Siellä tehtiin silloin sisäremonttia suureen olohuoneeseen seiniä levyttäen ja maalaten.

• voi.teitä
        wanha_lieksalainen kirjoitti:

Vaikuttaa vahvasti siltä, että parakit olivat Märäjälahden varuskunnan ajoilta. Niitä oli paljon ja sodan päättymisestä ei ollut vielä kovin kauan aikaa kulunut. Olin 60-luvun alussa kesätöissä kyseisessä rakennustoimistossa tarkastelemassa valtion rakennusten kuntoa. Eräs remonttikohde oli nimismies Halosen virkatalo Moisionkadun varrella. Siellä tehtiin silloin sisäremonttia suureen olohuoneeseen seiniä levyttäen ja maalaten.

Naurettava juttu varuskunta ei ole ollut mitään sellaista

• sota-ajan-poika
        voi.teitä kirjoitti:

Naurettava juttu varuskunta ei ole ollut mitään sellaista

Joka ei tiedä Märäjälahden varuskunnasta mitään, voi todellakin mennä vaikka nauraen paikkaamaan sivistysaukkoaan.

Uskon kuitenkin, että kommentti on vain lystikäs heitto, jolla aloitus saadaan nostetuksi hieman ylemmäksi.

• pienipellavapää
        wanha_lieksalainen kirjoitti:

Tiedän ainakin yhden perheen , joka asui Märäjälahden parakissa vielä 60luvun puoliväilissä , ehkä vielä loppupuolellakin. Ainkin joku parakeista oli asuinkäytössä .

• vanhojenkertomaa

Ne on sodanajoilta ne parakit ja saksalaisten tekemiä, olen kuullut vanhempien ihmisten puhuvan! Myös siinä lahden jäällä on ollut lentokenttä talvella sota-aikaan! Samoin lamminkylän koululta noin kilometri nykyistä lepolantietä, on sijainnut saksalaisten korjaamo rakennuksia!

• rotestimökinpoika

Ja radioasema, pottupellosta nousee vieläkin tiilenkappaleita.

• älkää.satuilko
        rotestimökinpoika kirjoitti:

Nyt sitten alkoi sarja satuja

• rotestimökinpoika
        älkää.satuilko kirjoitti:

Nyt sitten alkoi sarja satuja

Ei ole satua, minä tunnen paikalla asuneen, on vähän sukuakin. Siinä Vänskän tienhaaran lähettyvillä.

• saatttuuu

Ei ole satua, minä tunnen paikalla asuneen, on vähän sukuakin. Siinä Vänskän tienhaaran lähettyvillä.

Oliko ihan Ves-Vänskän vai muun hörhön

• Anonyymi

Niin tokkiisa tiilenkappaleita, panssarivaunun palasia, käsissä lauenneita kranuja ja puoliks palanu puuhevonen. Erräänä kevväänä oli potaatin panossa siellä metän puolella, kiven kuppeessa, niin sieltähän aamu-usvasta nous saksalainen radisti ja pitkä liuska sähkötystä.
        Otin sen sähkötyksen talteen ja pakkasin vanhaan lyijyakkuun. Nyt se on varavoimalana Kemijoki varressa, Vanttauskoskella.

• EipäOleSatuaEi

Ei ole tietääkseni sukua? Kyllä nuo edellämainitut asia ovat täyttä totta, jos ette usko kyselkää vaikka joltain paikallis historioitsjialta!

• kannattaa-tutustua
      • ohjelmaa-lienee-muutettu

Jos linkki ei avaudu napsauttamalla linkkiä, maalaa linkki ja avaa.

• rasiva

Kyllä siinä on ollut varuskunta-alue, tuttavallani on varuskunta-alueesta piirustukset olen niitä katsellut.

• vanha.jääkäri

Kontiorannan jääkärit oli siellä alkujaan

• ei.varmasti
        vanha.jääkäri kirjoitti:

Kontiorannan jääkärit oli siellä alkujaan

Oletko sinä järjissäsi. Ei ole ollut

• Tosi123345

Kyllä, totta

• kaikki.oppimaan

Nyt sinne samoihin tiloihin on taas tulossa koulu, jonka perustaa kaupunki.

• lahoamispiste

Aloittajan kyselemät rakennukset ovat tällä hetkellä tosi heikossa kunnossa, ikkunat rikottu ja muuten parakki/parakit aivan lahoamispisteessä.

Kävin Emäntäkoulua, silloista kotitalous- ja sosiaalialan oppilaitosta vuosina 1991-92. Luokallani olleet ulkopaikkakuntalaiset opiskelijat joutuivat asumaan parakissa, koska eivät sopineet uudempaan asuntolaan. Jo tuolloin parakki oli huonossa kunnossa, talvella todella kylmä ja pönttöuunia piti lämmitellä, kun pattereissa ei tehot riittäneet.

Kertomukset sota-aikaisesta toiminnasta/kasarmista koulun alueella eivät ole mitään satua, vaan täyttä totta.

• Anonyymi

märätyslahelta nousi oikeita hakaristikoneita Stroht sekä ehkä Stuka-syöksypommittajia

• Anonyymi

Lieksa oli suljettu kasarmi kauppala.Kotola, Merilä,Mähkö,Tiensuu joka paikassa oli vartijoita. Ulkonaliikkumiskiellot ja kaikki. Iliman papereita suatto Parabellumi paukahtoo.

• Anonyymi

Elä kuule valehtele, ei ollut lentokoneita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Elä kuule valehtele, ei ollut lentokoneita.

Oli ja sataman suoralla kans sakujen tiedustelu lufwaffen varikko. Radan vieressä it tykit cal.88

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oli ja sataman suoralla kans sakujen tiedustelu lufwaffen varikko. Radan vieressä it tykit cal.88

Mistä sinä tuollaisen sadun keksit, ei sen ajan ihmiset muista mitään sellaista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mistä sinä tuollaisen sadun keksit, ei sen ajan ihmiset muista mitään sellaista.

vaikka paikallishistoriasta, ei oisi pahitteeksi ilmaiset Liksan opaskierrokset. muutaki ku jopolla jonnetella keskellä kyllee.

• Anonyymi

Koulu siellä oli tiedän sen koska kävin sitä.

• Anonyymi

Mitä koulua sinä siellä kävit.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      145
      3056
    2. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      50
      2482
    3. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      108
      2473
    4. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      2151
    5. Mitkä on ne arvot?

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      243
      1745
    6. Missä näit kaivattusi

ekaa kertaa?
      Ikävä
      101
      1699
    7. Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä

"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä
      Maailman menoa
      455
      1675
    8. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      9
      1594
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      14
      1552
    10. R.I.P. Kristian Antila

Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi
      Maailman menoa
      23
      1359
    Aihe