Vikoilla-sanasta?

poikalapsi

Olen huomannut, että silloin tällöin aina joku käyttää tällä palstalla sanaa vikoilla. Sitä ei ole Suomen kielen perussanakirjassa, nykykieltä se ei siis ole. Mitä sana tarkalleen mahtaakaan tarkoittaa mielestänne? Onko jokin syy, että juuri täällä helluntailaispalstalla sanaan törmää?

7

715

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hellareille (tai siis tietyille uskovaisille suuntauksille) on kehittynyt ihan oma sanastonsa. Vikoilla tarkoittaa suurinpiirtein samaa kuin kytätä ja etsiä toisten virheitä ja tehdän niistä suuri numero ikäänkuin olisi itse puhtoinen pulmunen, jossa ei vikoja olekaan. Vähän sama juttu kuin "kivien heitteleminen".

Niil on muitakin sanoja joista heidät tunnistaa. He esim. tervehtivät toisiaan sanomalla "rauhaa" eikä "moi".

Ja esim. "huora"- sanan sijasta he käyttävät sanaa "portto".

Jne...

• Ritari009

teet just paraikaa: VIKOILET !

• Pakana(F)
        Ritari009 kirjoitti:

teet just paraikaa: VIKOILET !

"Haluatko yiettä mitä teet just paraikaa: VIKOILET"

...

Miten niin?

Vastasin ainoastaan kysymykseen. Taidat itse lukea kirjoituksiani tietyllä asenteella vai? ;-)

• Vikoilla on frekventatiiviverbi, josta teonnimi vikoilu. Viimeeksi mainittu varsinkin hengellisessä mielessä merkinnee "epäillä jkn uskonnollisuutta, siveellisyyttä tms., pitää jkta syntisenä, etsiä jkta vikoja".

Vikoulua lähellä oleva harvinainen sana on VIKOA. Se merkitsee verbinä vioittamista ja adjektiivina = epäillä,uumoilla/korskeutta, kademieltä, laiskuutta.

Yleisimmin vikoilla-sanalla tarkoitetaan sitä,
      että joku etsii jostakusta vikoja ja puutteita negatiivisessa mielessä, tarkoituksenaan syyllistää ja tuomita. Vikoilu johtaa usein panetteluun.

• Nasse

se on hellareiden asia numero 1

• Pkk3

Körtit, kuten minä, käyttävät - tai ainakin minä - "vikoilu" -sanaa. Savossa se on tunnettu.
      Aioin juuri käyttää sitä Körttifoorumin keskustelussa. Siksi googlasin ensin tarkistaakseni sen merkityksen, ja se se oli mitä arvelin. En ennen ole sitä käyttänyt. Nyt olisi lähinnä ollut sen paikka, mutta en kuitenkaan aio, etten syyllistyisi itse vikoiluun. Olisi ollut kyse nimittäin henkilökohtaisesta syytöksestä. Sehän ei tietenkään ole kai koskaan oikea tapa keskustella.

• keskinäinen rakkaus

Erikoista, miten helluntailaiset vihaavat toisiaan! Teillä ei kyllä keskinäinen rakkaus toimi, ja siitähän kyllä erottaa aidon kristityn valekristitystä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      147
      2467
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      176
      1694
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1588
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1533
    5. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      79
      914
    6. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      895
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      861
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      59
      825
    9. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      798
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      152
      745
    Aihe