Ostitko auton romutuspalkkiolla

diipada

Luulen et aika harva kuitenkaan. Jobbareille ja autoliikkeille ja harmaaseen talouteen menevät nämäkin valtion ylijäämärahat.

14

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voimakalle

      Miten jobbareille ?? Ns jobbarit myy käsittääkseni vain käytettyjä ja romutuspalkkion saa, kun vaihtaa uuteen. Pitäisikö katsoa peiliin ??
      Kannattaa kirjoitella vasta sitten, kun oppii ymmärtämään asioita.

      • KieliPoskessaJoo

        Ei jobbari -sanalle mitään kiveenhakattua määritelmää ole olemassa. Moni käyttää puhekielessä autokauppiaasta nimitystä jobbari olipa kyseessä sitten uusien autojen myyjä/myyntiliike tai kadun kulmassa pimeetä bisnestä tekevä koijari, ja esim. asuntokaupassa se on aika vakiintunut käyttökielen termi: asuntojobbari.

        Vanhan kansan autojobbareita ei taida juuri enää olla. Jokaisella on jonkinlainen rekisteröity yritys.


    • eitiputa

      Myyjän taskuun.. On huomioitu hinnassa jo! Oikeisiin autoihinkin saa kolmentonnin alen!

    • TätäVähänEpäiltiin

      Kuningaskuluttaja testas miten romutuspalkkio (r.p.) käytännössä toimii. Idea oli, että asiakas ensin tinkaa auton hinnan mainitsematta r.p:stä mitään. Kohteeksi otettiin 5 liikettä. 3 hyvitti r.p:n mukisematta. Neljäs vähensi siitä 200 ja kaiken huppu oli, että yksi liikkeistä olisi hyvittänyt r.p:sta vain 800 e. Sinänsä mielenkiintoista, että r.p:ssä valtion osuus on 1000 ja kauppiaan 500. Toisinsanoen kauppias olisi jättänyt hyvittämättä sekä oman osuutensa ja ottanut vielä valtion osuudesta 200. Heh... Montakohan kauppaa juurikin näin on tehty?

      • Samaa tekniikkaa voitaisi koittaa tarjouksissa "2000€ autosta kuin autosta" tai "ilmainen osamaksu 2 vuodeksi"

        Eli tingitään valmiiksi käytettyyn autoon niin halpa hinta kuin mahdollista, ja sitten vielä otetaan se ilaminen osamaksu tai 2000€ hyvitys vanhasta autosta


      • eihuonojakauppoja
        Pakettiautomaatti kirjoitti:

        Samaa tekniikkaa voitaisi koittaa tarjouksissa "2000€ autosta kuin autosta" tai "ilmainen osamaksu 2 vuodeksi"

        Eli tingitään valmiiksi käytettyyn autoon niin halpa hinta kuin mahdollista, ja sitten vielä otetaan se ilaminen osamaksu tai 2000€ hyvitys vanhasta autosta

        Näitä esimerkkisi pöllöjä juoksee jaloissa säännöllisin väliajoin, ensin tingitään suoralle kaupalle sitä viimeistää hintaa, ja sen jälkeen vetästään esiin se oma romu josta halutaa ylihintaa hyvityksenä. Näissä tapauksissa ohjaan aasin päättäväisesti ulos, koska niinkuin ostaminen on vapaaehtoista, on myös myyminen, eli huonoa kauppaa parempi on olla tekemättä kauppaa.


      • eihuonojakauppoja kirjoitti:

        Näitä esimerkkisi pöllöjä juoksee jaloissa säännöllisin väliajoin, ensin tingitään suoralle kaupalle sitä viimeistää hintaa, ja sen jälkeen vetästään esiin se oma romu josta halutaa ylihintaa hyvityksenä. Näissä tapauksissa ohjaan aasin päättäväisesti ulos, koska niinkuin ostaminen on vapaaehtoista, on myös myyminen, eli huonoa kauppaa parempi on olla tekemättä kauppaa.

        Miten niin? Jos autosta on luvattu hyvitys vaikkapa 2000€ niin eikös se silloin pitäisi maksaa....

        Tommonen maine leviää hyvin nopeasti ja kohta ei ole asiakkaita lainkaan.

        Ja se ei ole ylihinta jos on sovittu vaikkapa 2000€ hyvitys


      • TätäVähänEpäiltiin

        Ei poijjaat, ei noin. Nyt oli kyse ROMUTUSPALKKIOSTA!!! , josta 1000 e maksaa valtio ja 500 e autoliike, yhteensä 1500€. Tottakai ensin pitää selvittää mikä on auton netto myyntihinta ja vasta siitä nettohinnasta vähennetään romutuspalkkio!!! Tämä on koko homman ydinidea ja onneksi sentään suurin osa autoliikkeistä on tämän ymmärtänyt.


      • TätäVähänEpäiltiin kirjoitti:

        Ei poijjaat, ei noin. Nyt oli kyse ROMUTUSPALKKIOSTA!!! , josta 1000 e maksaa valtio ja 500 e autoliike, yhteensä 1500€. Tottakai ensin pitää selvittää mikä on auton netto myyntihinta ja vasta siitä nettohinnasta vähennetään romutuspalkkio!!! Tämä on koko homman ydinidea ja onneksi sentään suurin osa autoliikkeistä on tämän ymmärtänyt.

        Niin, ja ilmaisen osa-maksun ja 2000€ hyvityksenn autosta kuin autosta tulee tomia samalla tavalla...

        Seurvaaksi toimimittaja tutkimaan monessako tuo onnistuu


    • On aika mielenkiintoista, että valtiolla ei ole rahaa, mutta keinotekoiseen autokannan uudistamiskampanjaan sitä kuitenkin riittää.

      Ilmeisesti syy on se, että suomalaisten ei saisi näyttää köyhiltä, vaikka suomi onkin köyhä maa.

      • jokumuuuu

        Tuo on vähän miten sen haluaa laskea.

        Toisaalta jokaisesta kampanja-autosta jäi valtiolle veroeuroja vielä sen tonnin alennuksen jälkeenkin, ja kai tuolla voi ajatella olleen myös jotain merkitystä autoliikkeiden ja niiden henkilökunnan toimeentulon (ja veroeurojen) kannalta.

        Toisaalta osa noista samoista autoista olisi varmaankin tehnyt kauppansa myös ilman porkkanaa. Autontarve kun ei verotuksella poistu tai synny, ja kun auto on loppu niin se on loppu ja sen tilalle pitää hankkia toinen.


      • erkkivoolsu

        samalla konstilla volsut paaliin!


      • jokumuuuu kirjoitti:

        Tuo on vähän miten sen haluaa laskea.

        Toisaalta jokaisesta kampanja-autosta jäi valtiolle veroeuroja vielä sen tonnin alennuksen jälkeenkin, ja kai tuolla voi ajatella olleen myös jotain merkitystä autoliikkeiden ja niiden henkilökunnan toimeentulon (ja veroeurojen) kannalta.

        Toisaalta osa noista samoista autoista olisi varmaankin tehnyt kauppansa myös ilman porkkanaa. Autontarve kun ei verotuksella poistu tai synny, ja kun auto on loppu niin se on loppu ja sen tilalle pitää hankkia toinen.

        Todellisuus lienee kuitenkin se, että asioista ei puhuta oikeilla nimillä. Tarkoituksena on autoalan tukeminen, mutta se verhotaan siihen, että "pitää uudistaa autokantaa", vaikka se on valetta kun rehellisesti voitaisiin vain sanoa että valtio joutuu tukemaan autoalaa taloudellisesti.
        Mutta yhden ammattialan tukeminen miljoonilla pitää saada läpi perustelemalla se sillä, että "autokanta on liian vanhaa".
        Autokauppa-alan palveluksessahan on kai vain liikaa väkeä silloin jos se ei elätä?

        Pitäneekö edes paikkaansa ne päästölukemat mitä nykyautoille ilmoitetaan, viimeaikaisen uutisoinnin perusteella.....


      • jokumuuuu

        Jos nyt oikeilla nimillä puhutaan niin minusta ei ole mielekästä puhua autoalan tukemisesta. Valtio kun ei käsittääkseni ollut missään vaiheessa kantamassa rahaa autontuojille tai myyjille, jättivät vain osan tavallisesti perittävästä autoverosta perimättä. Siis erikseen henkilöautoille määrätystä verosta jota ei peritä esimerkiksi jääkaapeista, polkupyöristä tai muista kulutushyödykkeistä. Normaali ALV toki on peritty koko ajan siinä missä muistakin tuotteista.

        Mielestäni voitaisiin puhua ennemmin vaikkapa autoalan rankaisemisesta kampanjaluonteisesti normaalia kevyemmin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      606
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      595
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      66
      548
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      535
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe