Uuden auton osto ja tinkaaminen

Naanen

Joo, autokaupoille olisin alkamassa uudesta autosta. Auto ja varusteet on valittu. Saako noita autokauppiaita yhtään "huudatettua" uuden auton hinnasta? Millaisia kokemuksia teillä on?

40

29612

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kontik

      on 5% - 7%.
      Kokeile saatko paremmaksi.

    • TT-Citikka

      Jos sinulla ei ole vaihtoautoa, niin silloin sinun neuvotteluasemasi on kaikkein parhaat. Varsinkin, jos vanha autosi on jo ikääntynyt. Ainakin huomattavan vanha auto kannattaa yleensä myydä itse eikä antaa vaihdossa, jos vaan jaksaa nähdä myymisen vaivan.

      Se, ostatko auton käteisellä vai otatko autoliikkeen kautta rahoituksen, ei nykypäivänä vaikuta - autoliikkeet saavat myyntipalkkion rahoitusyhtiöltä myymistään luotoista.

      Onhan ne jotkut onnistuneet huudatamaankin autoliikkeitä. Meillä ei aikoinaan oikein onnistunut - sen autoliikkeen myyjä, josta auto ostettiin, myönsi, että heillä on sellainen sopimus, että kotipaikkakunnan liike tarjoaa halvimman hinnan - haiskahtaa kovasti kartellilta. Saatiin kuitenkin 5% alennus listahinnasta (ei annettua vanhaa romua vaihdossa). Mekin oltiin valittu automalli jo valmiiksi, mikä tietysti rajoitti mahdollisuuksia.

      • joulua

        Joskus myyjän on helpompi pimittää alennus käytetystä annettavaan hyvitykseen ja mitä kauheimmasta katiskasta hyvitetään jopa 15-20% uuden arvosta. Näin toimii esim. Delta-Auto.


    • nähdä vaivaa...

      niin paras keino on marssia esim kolmeen eri autoliikkeeseen ja pyytää niistä kirjallinen tarjous.

      Itse tein näin:

      Liike 1. Pyysin tarjouksen haluamastani autosta kaikkine tarvikkeineen.

      Liike 2: Sama juttu, mutta jos tarjous oli huonompi kuin liikkeessä 1 näytin edellisen tarjouksen ja kysyin haluaako myyjä tehdä paremman -> yleensä kyllä tekee, ellei ole aivan tollo.

      Liike3: Sama juttu, ja nyt näytin sitä "parasta" tarjousta ja hinta tippui jälleen. Yleensä hintaa pystytään eniten pudottamaan renkaiden,radion, lohkon jne. hinnoissa. Autojen perusalennuksissakin on aina jonkin verran tingittävää.

      Ostin kuukausi sitten auton josta alennus oli 10%, ja kyseessä ei ollut mikään korealaismerkki.

    • mikä auto

      niin saat tietää liikkeen katteen, siitä on hyvä jatkaa keskustelua.

    • tinkiä

      Tee soittokierros eri puolille suomea ja vertaa hintoja. Pyydä sähköpostiin/FAXiin sitova tarjous. Ei muuta kuin se kädessä lähimmälle autokauppiaalle niin alkaa hinnat tippumaan. Tämä toimii!!!

      Takavuonna saimme yli 2000 mk lisäalennusta uudesta VW tarjousautosta pelkällä soittokierroksella ja sitovalla tarjouksella. Paikallinen autoliike antoi samalla hinnalla (Ei siis tarvinnut lähteä HKIstä hakemaan).

    • ...

      Hyviä ohjeita yllä. Itse meinisin vielä hivenen pidemmälle. Lähettäisin tarjouspyynnön, jossa auto haluamasi varusteet olisivat listattuna, lähes kaikille Suomessa ko. autoa myyville liikkeille esim. sähköpostilla. Loppuun vielä huomautus, että haen auton vaikka Rovaniemeltä, jos hinta on sopiva (oletetaan nyt tässä esimerkissä, että asun Etelä-Suomessa).

      • ...

        Nimim. "tinkiä" ehti ensin. Erittäin hyvä kirjoitus. Työkaverinin sai samalla tavalla 500€ lisää alennusta ostamastaan Toytotasta.


      • Myyjä

        Sain tässä muutama viikko sitten sähköpostia, jossa pyydettiin tarjousta uudesta autosta. Viestistä kuitenkin heti näki, että se oli lähetetty myös 8 muulle autoliikkeelle samanaikaisesti! Jäi kyllä tarjoukset tekemättä, sillä tällaisen asiakkaan kanssa ei paljon kauppa kiinnosta.
        Lähettäkää siis tarjouspyyntönne yksilöidysti!!
        Ja mitä tuohon 10% käteisalennukseen tulee niin kiinnostaisi kyllä todella tietää millä merkillä on varaa antaa sen verran alennusta...


      • pats

        90% kaupoista ei vastaa sähköpostiin tai tarjous on ylimalkainen. Eli kannattaa soittaa ja selvitellä hintaskaalaa ja mennä neuvottelemaan paikan päälle halvimpiin.


      • ei vastata
        pats kirjoitti:

        90% kaupoista ei vastaa sähköpostiin tai tarjous on ylimalkainen. Eli kannattaa soittaa ja selvitellä hintaskaalaa ja mennä neuvottelemaan paikan päälle halvimpiin.

        Itse myyjänä en edes vastaisi massatinkaajalle. Tietäisin jo siinä vaiheessa, että jos haluaisin tarjouskilvan voittaa joutuisin myymään niin halvalla, että asiallinen korvaus jäisi saamatta. Palkaksi jäisi vaan vastuut. Myisin vaikka vähemmän asiallisella katteella kuin paljon ilman katetta. Näin uskon monen myyjän ajattelevan. Usein tarjoustenpyytäjät ovat lisäksi enemmän kiinnostuneita alennusprosentista tai vaihtohyvityksestä kuin itse tuotteesta.

        Toinen juttu on jos on välttämättä saatava varastoa pienenemmäksi taikka kassa on siinä jamassa, että sitä täytyisi täyttää pankkilainalla. Silloin tavaran voi myydä vaikka omillaan.


      • hinta...
        Myyjä kirjoitti:

        Sain tässä muutama viikko sitten sähköpostia, jossa pyydettiin tarjousta uudesta autosta. Viestistä kuitenkin heti näki, että se oli lähetetty myös 8 muulle autoliikkeelle samanaikaisesti! Jäi kyllä tarjoukset tekemättä, sillä tällaisen asiakkaan kanssa ei paljon kauppa kiinnosta.
        Lähettäkää siis tarjouspyyntönne yksilöidysti!!
        Ja mitä tuohon 10% käteisalennukseen tulee niin kiinnostaisi kyllä todella tietää millä merkillä on varaa antaa sen verran alennusta...

        auton hinta 30,850.00 euroa.
        Alennus 3,033.00 euroa.
        Lisävarusteet 2,423.00
        Toim. kulut 600.00

        Ajoneuvon käteishinta 30,840.00

        Kaupat tehtiin Etelä-Suomessa VW Passatista 2.0l Comfort kuukausi sitten. No uusi malli tulossa 2005, mutta ei se haittaa.


      • ...
        ei vastata kirjoitti:

        Itse myyjänä en edes vastaisi massatinkaajalle. Tietäisin jo siinä vaiheessa, että jos haluaisin tarjouskilvan voittaa joutuisin myymään niin halvalla, että asiallinen korvaus jäisi saamatta. Palkaksi jäisi vaan vastuut. Myisin vaikka vähemmän asiallisella katteella kuin paljon ilman katetta. Näin uskon monen myyjän ajattelevan. Usein tarjoustenpyytäjät ovat lisäksi enemmän kiinnostuneita alennusprosentista tai vaihtohyvityksestä kuin itse tuotteesta.

        Toinen juttu on jos on välttämättä saatava varastoa pienenemmäksi taikka kassa on siinä jamassa, että sitä täytyisi täyttää pankkilainalla. Silloin tavaran voi myydä vaikka omillaan.

        ...Amerikan malliin. Eli katsotaan netistä MSRP, (esim. www.edmunds.com) paljonko auto todellakin maksaa kauppiaalle, mitkä ovat tehtaan insentiivit, "dealer cash-back"it yms. Näytetään laskelmat myyjälle ja sovitaan myyjän kanssa mikä olisi hänelle kohtuullinen korvaus (siis joku sopiva prosentti todellisesta nettohinnasta). Kauppa voideaan tehdä 5 minuutissa, ja kenenkään ei tarvitse vetää hernettä nenään. Mutta täällä Brezneviläisen kauppa- ja tiedonvälityskulttuurin maassa tuollainen ei tietenkään onnistu.


      • Rabattos
        Myyjä kirjoitti:

        Sain tässä muutama viikko sitten sähköpostia, jossa pyydettiin tarjousta uudesta autosta. Viestistä kuitenkin heti näki, että se oli lähetetty myös 8 muulle autoliikkeelle samanaikaisesti! Jäi kyllä tarjoukset tekemättä, sillä tällaisen asiakkaan kanssa ei paljon kauppa kiinnosta.
        Lähettäkää siis tarjouspyyntönne yksilöidysti!!
        Ja mitä tuohon 10% käteisalennukseen tulee niin kiinnostaisi kyllä todella tietää millä merkillä on varaa antaa sen verran alennusta...

        Miksi et vastannut sähköpostiin ? Luuletko sen olevan ajanhukkaa ? Kuvitteletko asiakkaan enää asioivan jatkossakaan liikkeessänne ? Aina kannattaa vastata sähköposti tarjouksiin, että asiakkaille jää kuva, että hänestä ollaan kiinnostuneita. Kuvitteletko,että ne asiakkaat, jotka marssivat ovesta sisään pyytämään tarjousta, käyvät vain Sinun liikkessäsi ?


      • Myyjä
        Rabattos kirjoitti:

        Miksi et vastannut sähköpostiin ? Luuletko sen olevan ajanhukkaa ? Kuvitteletko asiakkaan enää asioivan jatkossakaan liikkeessänne ? Aina kannattaa vastata sähköposti tarjouksiin, että asiakkaille jää kuva, että hänestä ollaan kiinnostuneita. Kuvitteletko,että ne asiakkaat, jotka marssivat ovesta sisään pyytämään tarjousta, käyvät vain Sinun liikkessäsi ?

        Edellä kuvailemallani tavalla toimiva autonostaja tekee itsestään helposti ns. ei kiinnostavan asiakkaan. Itseään ja merkkiään kunnioittava myyjä ei useinkaan lähde mukaan tuollaiseen toimintaan, jossa pyritään polkemaan hyvän tuotteen hintaa jonkun onnenonkijan tahdosta. Siksi en vastannut sähköpostiin, enkä tee se sitä vastaaavassa tilanteessa jatkossakaan.
        Mitä tulee otsikkoosi "eikö kilpailu kiinnosta?", niin ei, se ei todellakaan kiinnosta. Milloin olet kuullut myyjäosapuolen olleen innostunut kilpailusta?! Kilpailu on ennenkaikkea ostajan etujen mukaista, ei myyjän:)
        En myöskään kuvitteletko kyseisen asiakkaan enää jatkossakaan asioivan liikkeessämme, sillä eihän sitä ollut tehnyt aiemminkaan ja tuskin tulee yli 500 km päästä kovin usein tekemäänkään.
        Lopputulema: Asiakkaan kannattaa aina pyytää tarjouksia useammasta liikeestä, sillä hinnoissa on toki eroja. Asiakkaan tulee kuitenkin aina muistaa käyttää järkeään ja noudattaa yleisesti hyväksyttyjä käyttäytymistapoja, kun pyytää tarjouksia ja samalla pyrkiä tekemään itsestään myyjän kannalta haluttava asiakas. Näin varmistetaan kaikkien osapuolten kannalta onnistunut kauppa!


      • Äksviis
        Myyjä kirjoitti:

        Edellä kuvailemallani tavalla toimiva autonostaja tekee itsestään helposti ns. ei kiinnostavan asiakkaan. Itseään ja merkkiään kunnioittava myyjä ei useinkaan lähde mukaan tuollaiseen toimintaan, jossa pyritään polkemaan hyvän tuotteen hintaa jonkun onnenonkijan tahdosta. Siksi en vastannut sähköpostiin, enkä tee se sitä vastaaavassa tilanteessa jatkossakaan.
        Mitä tulee otsikkoosi "eikö kilpailu kiinnosta?", niin ei, se ei todellakaan kiinnosta. Milloin olet kuullut myyjäosapuolen olleen innostunut kilpailusta?! Kilpailu on ennenkaikkea ostajan etujen mukaista, ei myyjän:)
        En myöskään kuvitteletko kyseisen asiakkaan enää jatkossakaan asioivan liikkeessämme, sillä eihän sitä ollut tehnyt aiemminkaan ja tuskin tulee yli 500 km päästä kovin usein tekemäänkään.
        Lopputulema: Asiakkaan kannattaa aina pyytää tarjouksia useammasta liikeestä, sillä hinnoissa on toki eroja. Asiakkaan tulee kuitenkin aina muistaa käyttää järkeään ja noudattaa yleisesti hyväksyttyjä käyttäytymistapoja, kun pyytää tarjouksia ja samalla pyrkiä tekemään itsestään myyjän kannalta haluttava asiakas. Näin varmistetaan kaikkien osapuolten kannalta onnistunut kauppa!

        Noin tein minäkin. Lähetin sähköpostia useammalle myyjälle. Kaikki eivät vastanneet, enkä niihin liikkeisiin viitsinyt enää yhteyttä ottaa. Kahdesta tuli kiinnostava tarjous. Otin yhteyttä molempiin. Toisen kanssa alkoi kaupanteko sujua paremmin ja kaupat syntyivät. Ainakin minä olin tyytyväinen hintaan. Hain auton sadan kilometrin päästä. Samasta liikkeestä ja samalta myyjältä olen nyt ostanut kahden vuoden sisään vielä kaksi muuta autoa. Monesti olen käyttänyt autoa myös huollossa samassa liikkeesä, koska olen ollut niin tyytyväinen liikkeen palveluun. Jatkossakin ostan autoni todennäköisesti samasta liikkeestä, vaikka olen muuttanut kauemmaksi. Kaikki alkoi siitä, että myyjä viitsi lähettää riittävän hyvän tarjouksen. Moni tuttukin on nyt ostanut auton samalta myyjältä. Hinta ja palvelu on ollut kohdallaan heidänkin kohdallaan. Minäkin olin ilmeisesti sellainen "ei kiinnostava asiakas" monelle myyjälle. Eihän sitä nyt yhden auton myynnin suhteen viitsi vaivaa nähdä, jos ei asiakas varmasti osta. Vai kuinka?

        Lopuksi voisin vielä mainita, että myyjä on asiakasta varten, eikä asiakas myyjää. Emme asu Neuvostoliitossa.


      • Äksviis
        ei vastata kirjoitti:

        Itse myyjänä en edes vastaisi massatinkaajalle. Tietäisin jo siinä vaiheessa, että jos haluaisin tarjouskilvan voittaa joutuisin myymään niin halvalla, että asiallinen korvaus jäisi saamatta. Palkaksi jäisi vaan vastuut. Myisin vaikka vähemmän asiallisella katteella kuin paljon ilman katetta. Näin uskon monen myyjän ajattelevan. Usein tarjoustenpyytäjät ovat lisäksi enemmän kiinnostuneita alennusprosentista tai vaihtohyvityksestä kuin itse tuotteesta.

        Toinen juttu on jos on välttämättä saatava varastoa pienenemmäksi taikka kassa on siinä jamassa, että sitä täytyisi täyttää pankkilainalla. Silloin tavaran voi myydä vaikka omillaan.

        Juu näinhän sinä luulet. Minäkin tein massatinkauksen, kun tiesin mitä haluan. Sitten tehtiin kauppaa kahden parhaan tarjouksen tehneen kanssa, joista toisen kanssa kaupanteko sujui paremmin. Kahden vuoden sissän olen ostanut samalta myyjältä nyt jo kolme autoa. Kaksi uutta ja yhden käytetyn. Taatusti on myyjä päässyt palkoille, etenkin kun muutama kaveri on ostanut minun suosituksesta auton samalta myyjältä. Katteet ei ole olleet ehkä autoa kohti kovat, mutta kyllä kolmen auton katteet ovat olleet paljon enemmän yhteensä, kuin yhden kalliimmalla myydyn.


      • Myyjä
        Äksviis kirjoitti:

        Noin tein minäkin. Lähetin sähköpostia useammalle myyjälle. Kaikki eivät vastanneet, enkä niihin liikkeisiin viitsinyt enää yhteyttä ottaa. Kahdesta tuli kiinnostava tarjous. Otin yhteyttä molempiin. Toisen kanssa alkoi kaupanteko sujua paremmin ja kaupat syntyivät. Ainakin minä olin tyytyväinen hintaan. Hain auton sadan kilometrin päästä. Samasta liikkeestä ja samalta myyjältä olen nyt ostanut kahden vuoden sisään vielä kaksi muuta autoa. Monesti olen käyttänyt autoa myös huollossa samassa liikkeesä, koska olen ollut niin tyytyväinen liikkeen palveluun. Jatkossakin ostan autoni todennäköisesti samasta liikkeestä, vaikka olen muuttanut kauemmaksi. Kaikki alkoi siitä, että myyjä viitsi lähettää riittävän hyvän tarjouksen. Moni tuttukin on nyt ostanut auton samalta myyjältä. Hinta ja palvelu on ollut kohdallaan heidänkin kohdallaan. Minäkin olin ilmeisesti sellainen "ei kiinnostava asiakas" monelle myyjälle. Eihän sitä nyt yhden auton myynnin suhteen viitsi vaivaa nähdä, jos ei asiakas varmasti osta. Vai kuinka?

        Lopuksi voisin vielä mainita, että myyjä on asiakasta varten, eikä asiakas myyjää. Emme asu Neuvostoliitossa.

        Et ilmeisesti ole lukenut aiempaa viestiäni jossa sanoin: "Viestistä kuitenkin heti näki, että se oli lähetetty myös 8 muulle autoliikkeelle samanaikaisesti!". Lähettämällä jokaiselle autoliikkeelle vastaavan tarjouspyynnön ilman muiden vastaanottajien tietoja, olisi tässä tapauksessa varmasti päästy toisenlaiseen lopputulokseen. Asiakkaan olisi kannattanut ensin pyytää tarjous jokaiselta liikkeeltä ja vasta sen jälkeen alkaa todellinen tinkaaminen:)
        Kaveri joka sanoo, että "myyjä on asiakasta varten, eikä asiakas myyjää" ei ilmeisesti osaa hahmottaa kokonaiskuvaa. Mennyttä on se ajattelu, jonka mukaan asiakas on aina oikeassa. Myös me myyjät olemme ihan tavallisia ihmisiä. Jos siis haluat niin voin kyllä tulla työpaikallesi vittuilemaan ja loukkaamaan sinua!


      • Parempi myyjä
        Myyjä kirjoitti:

        Et ilmeisesti ole lukenut aiempaa viestiäni jossa sanoin: "Viestistä kuitenkin heti näki, että se oli lähetetty myös 8 muulle autoliikkeelle samanaikaisesti!". Lähettämällä jokaiselle autoliikkeelle vastaavan tarjouspyynnön ilman muiden vastaanottajien tietoja, olisi tässä tapauksessa varmasti päästy toisenlaiseen lopputulokseen. Asiakkaan olisi kannattanut ensin pyytää tarjous jokaiselta liikkeeltä ja vasta sen jälkeen alkaa todellinen tinkaaminen:)
        Kaveri joka sanoo, että "myyjä on asiakasta varten, eikä asiakas myyjää" ei ilmeisesti osaa hahmottaa kokonaiskuvaa. Mennyttä on se ajattelu, jonka mukaan asiakas on aina oikeassa. Myös me myyjät olemme ihan tavallisia ihmisiä. Jos siis haluat niin voin kyllä tulla työpaikallesi vittuilemaan ja loukkaamaan sinua!

        Arvon "Myyjä",

        Jos saat tarjouspyynnön sähköpostilla, luuletko sinä tosiaan että se on tullut vain ja ainoastaan sinulle, mikäli muita vastaanottajia ei ole näkyvissä?

        Jos myyjä ei ole asiakasta varten, mitä autoliike tekee myyjällä? Halvempaa olisikin asentaa myymälään itsepalvelupisteet joista asiakas saisi valita autonsa ja tehdä tilauksen. Sinun tapauksessasi liikkeesi asiakastyytyväisyys parantuisi varmasti.

        Esimiehesi olisi syytä antaa sinulle potkut. Asenteesi kuuluu kauas ja pilaa liikkeenne maineen tehokkaasti. Toivottavasti et lonni myymälässä etkä myöskään vastaa puhelimeen. Eihän sitä tiedä vaikka asiakkaat olisivat soittaneet/käyneet muissakin liikkeissä!

        Alanvaihtoasi odotellessa..


      • Myyjä
        Parempi myyjä kirjoitti:

        Arvon "Myyjä",

        Jos saat tarjouspyynnön sähköpostilla, luuletko sinä tosiaan että se on tullut vain ja ainoastaan sinulle, mikäli muita vastaanottajia ei ole näkyvissä?

        Jos myyjä ei ole asiakasta varten, mitä autoliike tekee myyjällä? Halvempaa olisikin asentaa myymälään itsepalvelupisteet joista asiakas saisi valita autonsa ja tehdä tilauksen. Sinun tapauksessasi liikkeesi asiakastyytyväisyys parantuisi varmasti.

        Esimiehesi olisi syytä antaa sinulle potkut. Asenteesi kuuluu kauas ja pilaa liikkeenne maineen tehokkaasti. Toivottavasti et lonni myymälässä etkä myöskään vastaa puhelimeen. Eihän sitä tiedä vaikka asiakkaat olisivat soittaneet/käyneet muissakin liikkeissä!

        Alanvaihtoasi odotellessa..

        Ei, en luule että olen tarjouspyynnön ainoa vastaanottaja. Tapa jolla asia vain esitetään kyseenalaistaa ostajan todelliset motiivit. Nyt internetin valtakaudella on tarjouspyyntöjen määrä kasvanut todella paljon ja kokemuksesta voin sanoa, että valitettavasti suurin osa niistä ei ainakaan vielä johda kauppoihin. Tarjouspyyntöjen tekeminen on tehty asiakkaille liian helpoksi, mikä monesti johtaa siihen, että taidanpa kokeilla mitä hyvittäisivät omasta autostani ym. Tämän kaltaiset "turhat" yhteydenotot vievät myyjiltä paljon tehokasta työaikaa. "Siellä ne taas istuskelevat tietokoneidensa ääressä" on lausahdus, jonka usein kuulee asiakkaiden suusta, kun nämä ihmettelevät miksei heitä palvella. Yhteystiedoiksi kun vielä laittaa pelkän sähköpostiosoitteen muotoa [email protected], niin todellinen kiinnostus alkaa kyllä täälläpäin hiipua.
        Olet valitettavasti ymmärtänyt väärin "kokonaiskuvan" jota tarkoitin. Kaupan syntymiseen vaaditaan aina ostaja ja myyjä. Ilman toista osapuolta ei kauppa onnistu. Siksi voidaankin yhtä hyvin vaikka sanoa, että asiakas on myyjää varten. Tottakai on myyjän etujen mukaista saada kauppa aikaan, mutta ei kai sitä kuulu ilmaiseksi tehdä?!
        Maailmalla on jo muuten käytössä järjestelmiä, jotka mahdollistavat uusien autojen tilaamisen suoraan internetistä. Mielestäni tervetullut ratkaisu myös tänne suomeen. Tämä tosin edellyttää asiakkaan todellista sitoutumista kauppaan. Internetissä myydyt autot myydään keskitetysti, joten autolle olemassa vain yksi ja sama hinta. Asiakas voi valita liikkeen jonne haluaa auton toimitettavan. Varmasti toimivaa!
        Sijaintilausekkeen poistuminen tulee lisäämään kilpailua EU:n alueella, mutta se samalla myös kasvattaa markkina-alueita. Jatkossahan voit ostaa uuden autosi vaikka Italiasta, jos sen sieltä edullisemmin saat! Ja minä sen voin sinne myös myydä:)
        Itse et taida kovin kaksinen myyjä olla, jos et ymmärrä mitä ajan takaa, mutta toivotan sinulle kuitenkin kaupallista vuoden jatkoa!
        Täällä sitä istuskelen kaffella, jos vielä vaikka jotain asiaa;)


    • Naanen

      Kiikarissa on VW Passat.

      Yrittänyttä ei laiteta vai mitenkä se sanonta menikään. :-)

      • massatinkaus

        Massatinkaajat tai "pyydä kirjallinen tarjous" -neuvojat eivät ilmeisesti ole ikinä ostaneet autoa. Teoria ja käytäntö ovat eri asioita. Mene nokitusten myyjän kanssa, sano että voi maksaa käsirahan välittömästi jos hinnasta päästää sopimukseen.

        Jokaisen myyjän tuttu on tyyppi joka kysyy "mihinkäs hintaan tämän saa", mikä on alennusprosentti jne.... Tällaisia "ostajia" on vaivaksi asti. Heistä ei saa kuin hiekkaa lattioille. Täysiä typeryksiä ammattimyyjän silmissä. Sellaiset ostajat eivät ikinä tietää oikeaa hintaa.

        Oikea tapa on pitää käsiraha matkassa ja tarjota sitä. Silloin myyjä tietää ostajan olevan vakavissaan ja että kaupasta voi jotain tullakkin.


      • ammattiostaja
        massatinkaus kirjoitti:

        Massatinkaajat tai "pyydä kirjallinen tarjous" -neuvojat eivät ilmeisesti ole ikinä ostaneet autoa. Teoria ja käytäntö ovat eri asioita. Mene nokitusten myyjän kanssa, sano että voi maksaa käsirahan välittömästi jos hinnasta päästää sopimukseen.

        Jokaisen myyjän tuttu on tyyppi joka kysyy "mihinkäs hintaan tämän saa", mikä on alennusprosentti jne.... Tällaisia "ostajia" on vaivaksi asti. Heistä ei saa kuin hiekkaa lattioille. Täysiä typeryksiä ammattimyyjän silmissä. Sellaiset ostajat eivät ikinä tietää oikeaa hintaa.

        Oikea tapa on pitää käsiraha matkassa ja tarjota sitä. Silloin myyjä tietää ostajan olevan vakavissaan ja että kaupasta voi jotain tullakkin.

        Minäkin maksan aina sen mitä myyjä pyytää ja vielä vähän ylimääräistä jotta molemmat on tyytyväisiä. Näin se kauppa toimii, mutta nämä typerykset eivät ymmärrä sitä


      • varmaan juu
        ammattiostaja kirjoitti:

        Minäkin maksan aina sen mitä myyjä pyytää ja vielä vähän ylimääräistä jotta molemmat on tyytyväisiä. Näin se kauppa toimii, mutta nämä typerykset eivät ymmärrä sitä

        Meitä on monenlaisia "ammattilaisia".


      • Petsku78

        Unohda passatti

        Peugeot 407 Elixir -siinä on auto!


      • S.J.
        Petsku78 kirjoitti:

        Unohda passatti

        Peugeot 407 Elixir -siinä on auto!

        Ja patonki sekä baskeri kaupanpäälle...


      • Pekka
        Petsku78 kirjoitti:

        Unohda passatti

        Peugeot 407 Elixir -siinä on auto!

        407, kauheen näköinen kuvotus. No nää on näitä toinen tykkää, toinen ei juttuja. Farmarina 407 on onneton räpellys. Peräkontti semmonen pieni koppi.


      • Mersumies.
        S.J. kirjoitti:

        Ja patonki sekä baskeri kaupanpäälle...

        Jo aikoinaan tuon kaupan päälle kaviaaria hanskalokerossa ovat jo venäläiset hoksanneet. Venäläiset myivät ladoja kaviaaria hanskalokerossa, ja kauppa kävi kuin siimaa. Kaikki punikit ostivat ja vaihtoivat ladan kun vain saivat tuota kutua kaupan päälle.


      • ammattiostaja kirjoitti:

        Minäkin maksan aina sen mitä myyjä pyytää ja vielä vähän ylimääräistä jotta molemmat on tyytyväisiä. Näin se kauppa toimii, mutta nämä typerykset eivät ymmärrä sitä

        tää on joku reppana automyyjä joka luulee että joku samaistuisi "ammattiostajaan" buahahaha!!!


      • kommarieliitille
        Mersumies. kirjoitti:

        Jo aikoinaan tuon kaupan päälle kaviaaria hanskalokerossa ovat jo venäläiset hoksanneet. Venäläiset myivät ladoja kaviaaria hanskalokerossa, ja kauppa kävi kuin siimaa. Kaikki punikit ostivat ja vaihtoivat ladan kun vain saivat tuota kutua kaupan päälle.

        Se oli muuten Elite, jonka hanskalokerossa sitä kaviaaria oli.
        Laadukas peli! Tuulilasin kestotestihistorian mukaan ainut auto, joka hajosi sellaisella vauhdilla, että kestotesti (oliko 30 tkm) oli pakko lopettaa kesken!
        Taisi Ladakin olla autojen eliittiä tuohon verrattuna. Ja samalta ilmansuunnalta tuli Jalta, maailman huonoimmaksi arvioitu auto.
        Voi tuota kultaista 60-lukua ;-)


    • Hemmo

      Moi! Pyydä tarjous eri autoliikkeistä ja sit, jos ei ole aivan hirveä kiire hankinnalla, niin odota vuoden vaihteen yli, koska silloin ns. piirimyyntisääntö merkkien kesken loppuu. Eli käytännössä mikä liike tahansa voi myydä mitä merkkiä haluaa, mikäli täyttää valmistajan vaatimukset. (Veholtakin voi jatkossa mahdollisesti saada Toyotaa tmv. merkkiä, jota se ei ole aiemmin myynyt).

    • Tosiostaja

      1. Kun ostat uutta autoa, merkkiuskollisuus tulee kalliiksi. Uskottomuus kannattaa ainakin tässä kohtaa. Jos myyjä huomaa, että ostat uuden Passatin tapauksessa, miksi hän alentaisi hintaa.
      Joskus maahantuojat haluavat nostaa merkin markkinaosuutta ja maksavat vieraan merkin tapporahaa piirimyyjälle, jos segmentti on oikea.

      2. Olen ensin käynyt tinkimässä omalla piirimyyjällä löysät pois. Sitten mennyt "vieraaseen piiriin", aloittanut kaupanteon
      normaalisti, että myyjä vähän lämpiää ja sitten
      tarjonnut valmiiksi miettimäni hinnan, reilusti alle oman piirimyyjän tarjouksen. Sanonut, että
      tarjoan tämän nyt ja tänään, jos ovesta kävelen kauppaa ei tule. Kauppa on tullut jokakerta, loppupelissä olen vähän tullut vastaan. Näin olen
      saanut myyjän istumaan pulkassa, eikä päinvastoin
      kuten yleensä. Jos sattuu vielä omistajamyyjä, niin aina parempi, kukaan ei ole kateellisempi kuin piirimyyjä toiselle saman merkin piirimyyjälle. Kauempaa tullut ostaja on aivan ylimääräinen kauppa ja homma on selvä kolmessa vartissa, myyjäkin tyytyväinen teki nopeasti tilin, tosin vähän pienemmän. Ja koska ei ole ennen sinua nähnyt ei tunne sinua = ei ole kyllästynyt pärstääsi, eikä kantamaasi hiekkaan liikkeen lattialle.

      3. Olen myös taipuvainen epäilemään, että massatarjouspyynnöt tai kirjalliset tarjoukset eivät toimi. Tarjoukset, jos niitä saa, asettuvat ennalta määriteltyyn haarukkaan, joka on kaukana
      parhaista tarjouksista. Myyjätkään eivät mielellään jakele kovimpia tarjouksia paperilla,
      kulkeutuvat vielä maajantuojalle, joka voi ottaa
      herneen nenään, jos poikkeaa ryhmäkurista.

    • japo

      Itse olin samanlaisessa tilanteessa 2003 keväällä ja kaupan kohteena oli samoin vw, tosin golf variant 1,6.

      Alennusprosentit vaihtelevat suuresti paitsi merkkien, myös mallisarjan sisällä. Tietyt volyymimallit hinnoitellaan kilpailun vuoksi mahd. alas, kuten nyt esimerkiksi auto, jonka itse ostin.

      VW:stä alennusprosentit ovat melko pieniä. Perusauton hinnasta vain 3-5%, siis ilman lisävarusteita. Lisävarusteissa on suurin kate, joten tällöin myös alennusprosentti nousee näennäisesti (jopa mainittuun 10%:iin). Mainittakoon nyt vielä, että vastaavasta corollasta olisin saanut 7% listahinnasta.

      Koska auto vaihtuu kolmen vuoden välein en itse ottanut kuin pakolliset lisävarusteet kuten ilmastoinnin liikkeestä. Esim. talvirenkaat kannattaa ostaa rengasliikkeestä.

      Niin.. Itselläni alennusprosentti oli noin 6,5 lisävarusteineen (ilm. vns ja ll) mainitusta golf variantista.

      • prosentti

        on huima monessa merkissä eli tinkivaraa on reilusti, esim. kateprosenteista:
        -bmw 520 46,13%
        -citroen c3 49,44%
        -fiat punto 62,49%
        -corolla 32,25%
        -golf 34,16%
        -volvo s60 107,56% !!! jne...

        tämä siis syntyy kun auto (s60) ostetaan hintaan
        6889€ verot kate, oikea hinta olisi luokkaa 22773 eikä 36168


      • ...huh huh!!
        prosentti kirjoitti:

        on huima monessa merkissä eli tinkivaraa on reilusti, esim. kateprosenteista:
        -bmw 520 46,13%
        -citroen c3 49,44%
        -fiat punto 62,49%
        -corolla 32,25%
        -golf 34,16%
        -volvo s60 107,56% !!! jne...

        tämä siis syntyy kun auto (s60) ostetaan hintaan
        6889€ verot kate, oikea hinta olisi luokkaa 22773 eikä 36168

        En tiedä mistä olet esittämäsi luvut saanut, mutta vaikuttavat kyllä enemmän sekatavarakaupan katteilta.
        Autojen jälleenmyyjät ostavat yleensä maahantuojalta autonsa ja tämä ostohinta sisältää myös maahantuojan siivun kaupasta. Tämä "siivu" ei siten ole osa auton kateprosenttia, joten siitä ei myöskään tingitä!!! Maksamansa hinnan päälle vasta jälleenmyyjä laskee kateprosenttinsa, joka ei ole kyllä lähelläkään esittämiäsi lukuja, valitettavasti.


      • totta
        ...huh huh!! kirjoitti:

        En tiedä mistä olet esittämäsi luvut saanut, mutta vaikuttavat kyllä enemmän sekatavarakaupan katteilta.
        Autojen jälleenmyyjät ostavat yleensä maahantuojalta autonsa ja tämä ostohinta sisältää myös maahantuojan siivun kaupasta. Tämä "siivu" ei siten ole osa auton kateprosenttia, joten siitä ei myöskään tingitä!!! Maksamansa hinnan päälle vasta jälleenmyyjä laskee kateprosenttinsa, joka ei ole kyllä lähelläkään esittämiäsi lukuja, valitettavasti.

        volvolla tama johtuu kai siitä että tehdas/maahantuoja omistaa jälleenmyynnin ja volvo myy halvalla suomeen ja sitten jälleenmyyjä tilittää takaisin tehtaalle "toisen käden kautta". Tästä veronkierrosta jäi kiinni nimenomaan volvo.


      • kaikenlaista
        prosentti kirjoitti:

        on huima monessa merkissä eli tinkivaraa on reilusti, esim. kateprosenteista:
        -bmw 520 46,13%
        -citroen c3 49,44%
        -fiat punto 62,49%
        -corolla 32,25%
        -golf 34,16%
        -volvo s60 107,56% !!! jne...

        tämä siis syntyy kun auto (s60) ostetaan hintaan
        6889€ verot kate, oikea hinta olisi luokkaa 22773 eikä 36168

        eipä taida tämän kirjoittajalla olla nuo liiketalouden käsitteet oikein ymmärryksessä...

        olisi parempi vain puhua niillä käsitteillä jotka itse ymmärtää. kate% on aivan jotain muuta kuin voitto%. kate% ei voi olla yli 100, käytännössä hyvin harvoissa tapauksissa edes lähellä sitä. voitto% voi olla sitten vaikka 1000 tai enempikin...

        tosin vilpittömässä mielessähän hän asiansa esitti, mutta kuitenkin olisi hyvä jos käsitteet olisivat oikein... samaa mieltä olen siinä että Volvo on sikahintainen tasoonsa nähden.


      • Kännykkä kaupan päälle!
        prosentti kirjoitti:

        on huima monessa merkissä eli tinkivaraa on reilusti, esim. kateprosenteista:
        -bmw 520 46,13%
        -citroen c3 49,44%
        -fiat punto 62,49%
        -corolla 32,25%
        -golf 34,16%
        -volvo s60 107,56% !!! jne...

        tämä siis syntyy kun auto (s60) ostetaan hintaan
        6889€ verot kate, oikea hinta olisi luokkaa 22773 eikä 36168

        Noilla prosenteilla autokauppoja olisi varmasti joka nurkalla, niinkuin kännykkäkauppoja nyt! Vaikka ahkera yrittäjä antaisi tinkijälle alennusta 10% hinnasta, niin mukavasti tulisi toimeen kunhan nyt vaikka yhden auton kuukaudessa möisi ... Volvojen myynniksi riittäisi muutama vuodessa.
        Jollakin Volvon mallilla tosin oli muhevat katteet oikeastikin, asia paljastui ennen autoverouudistusta joskus toissa vuoden lopulla.


    • Mistä

      saat PINSSIN mukaan!!

    • Anonyymi

      Uuden auton hinnasta ei yleensä juurikaan tingitä. Koita pyytää pipo kaupan päälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2761
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      964
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      924
    7. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      78
      889
    8. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      888
    9. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      878
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe