Narsismi

nainen

Paljon puhutaan siitä, kuinka narsistisen persoonallisuushäiriön omaavat hakeutuvat usein saarnaamaan tai kirkollisiin toimiin ja erilaisiin uskonnollisiin ryhmiin.
Siellähän saa helposti miellyttävää peilikuvaa itselleen: Helppo toimia erilaisissa vapaaehtoistoimissa ja kerätä sädekehää, helppo esiintyä pelastajana ja auttajana - helppo päteä ja niin edelleen.

Itse jouduin opintojeni aikana narsistin uhriksi. Se ei todellakaan ollut helppoa ja toipuminen vei kauan. Nyt kun olen siitä asiasta yli, olen uskaltautunut puhumaan aiheesta.
Täytyy todella olla tarkkana, ettei lähde ketään leimaamaan liian heikoin perustein - meissä kun kaikissa on narsistin ominaisuuksia, toisissa enemmän kuin toisissa, eikä se välttämättä ole vielä sairautta.

Laitan tähän vielä Raimo Mäkelän määritelmän narsistiselle persoonallisuushäiriölle:
1. Hän vaikuttaa fyysisesti ja psyykkisesti normalilta. Usein hän on jopa hyvin hurmaava.
2. Hän pukeutuu hyvin, joskus jopa huomiotaherättävästi. Statussymbolit ovat tärkeitä.
3. Hän suuntautuu ulospäin. On päämäärätietoinen.
4. Hänen todellisuudentajunsa on häiriintymätön. Ei koe siis vainoja tai harhoja.
5. Monipuolisesti kyvykäs ja hyvin voimakas.
6. Hän on kontaktikykyinen ja -hakuinen sekä ystävällinen.
7. Hän on hyvä esiintyjä ja puhuja.
8. Hän vaikuttaa jämerältä johtajalta.
9. Hänellä on mahtava käsitys itsestään.

Toisaalta narsistisen ajattelu on hyvin musta-valkoista. Kaikki on joko hyvää tai pahaa, myös ihmiset. Yksi pienikin teko voi tehdä toisesta kokonaan hyvän tai pahan. Narsisti manipuloi ihmiset toimimaan kuten hän haluaa ja usein hänellä onkin ympärillään "haaremi", joka häntä palvoo. Tästä saamastaa palautteesta narsisti on myös erittäin riippuvainen, koska hänellä ei ole käsitystä itsestään muuten kuin peilikuvana toisten kautta.

Tässä siis lisää määritelmiä:
10. Keskustellessa tulee tunne, ettei hänen kanssaan voi/ saa olla erimieltä. Keskustelussa lähtökohtaisesti hän on kaikissa aisoissa aina oikeassa, eikä keskustelua näinollen "voi" edes käydä.
11. Ihmiset jaotellaan sen mukaan, miten he suhtautuvat häneen.
12. Kaikessa (puheessa) ja työssä hän tuo korostuneesti esiin itsensä ja omat saavutuksensa. Usein hän korottaa arvoaan "valehtelemalla", eli hänen oma näkemyksensä tehdystä työstä tms. on korostuneen positiivinen tai jopa vastakkainen muiden kanssa.
13. Syvemmällä tarkastelulla hän ei omaa loogista päättelykykyä. Kaikki määräytyy sen mukaan mihin hän suhtautuu intohimoisesti.
14. Hän ei kestä todellisesti voimakkaita ihmisiä.
15. Hän väittää ja valehtelee jopa päin kasvoja toisen tehneen asioita, joita ei ole tapahtunut.
16. Hän syyttää aina muita. Hän ei ole koskaan ollut väärässä. Hän syyllistää.

ja niin edelleen.

Onko kukaan muu kohdannut narsistia tai joutunut narsistin uhriksi? Onko joku muu, joka on siitä päässyt irti? Tunnistaako joku ympäristössään narsistin?    

87

1280

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja ruusuja sulle, jos narsissit eivät kelpaa

• alkup.

... En nyt tiedä miten tähän viestiisi pitäisi suhtautua. Etkö ottanut vakavasti, vai? No, voin kertoa, että itse otan kyseisen persoonallisuushäiriön erittäin vakavasti, koska olen siihen henkilökohtaisesti törmännyt. Siinä ei ollut mitään hauskaa.

Ja koska tiedän mitä tämä on, haluan että muutkin tiedostavat mahdollisuuden ja pitävät itsestään huolta.

Nykyisin vältän viimeiseen asti hauskoja, äänekkäitä, voimakkaita, kaikentietäviä ihmisiä.

• Anonyymi
        alkup. kirjoitti:

... En nyt tiedä miten tähän viestiisi pitäisi suhtautua. Etkö ottanut vakavasti, vai? No, voin kertoa, että itse otan kyseisen persoonallisuushäiriön erittäin vakavasti, koska olen siihen henkilökohtaisesti törmännyt. Siinä ei ollut mitään hauskaa.

Ja koska tiedän mitä tämä on, haluan että muutkin tiedostavat mahdollisuuden ja pitävät itsestään huolta.

Nykyisin vältän viimeiseen asti hauskoja, äänekkäitä, voimakkaita, kaikentietäviä ihmisiä.

Ei se otakaan vakavasti,kun se on itse, narsisti tuo e..vaari...

• vaikea määritellä

Vahva ja voimakastahtoinen, kunnianhimoinen, rohkea, pelkäämätön, mielipiteitä omaava, seurallinen, sympaattinen, voimakkaasti tunteva, eteenpäin pyrkivä, hengellinen, hyvä puhumaan, auttavainen jne. jne. voi täyttää narsistin kaikki ominaisuudet. Mutta on vaikea määritellä onko diagnosoitava narsistiksi. Miksi pitäisi? Eikö voi olla vain voimakas persoona, jota ihaillaan sen takia?

• alkup.

Toisaalta voi olla voimakas ihailtava persoona, mitä narsistit(kin) usein ulkopuolisille ovat. Mutta narsisti on sairas. Hänen voimakkuutensa ei ole todellista ja sairauteen liittyvistä syistä johtuen ympärilläolevat ihmiset joutuvat kärsimään suuresti, jos joutuvat liian läheisiin tekemisiin narsistisen persoonan kanssa.

Ja kuten mainitsin, jokaisessa meissä on narsistille tyypillisiä piirteitä: tottakai, persoonallisuushäiriöisenkin persoona koostuu samoista elementeistä kuin muidenkin mutta se on vain vääristynyt ja kärjistynyt.
        Siksi juuri diagnosointi on niin vaikeaa.

Halusin tuoda tämän julki siksi, että tiedän kuinka pahaa jälkeä narsisti saa toisessa ihmisessä aikaan. Jos joku tällä hetkellä pohdiskelee yksin, miksi joku kohtelee häntä täysin käsittämättömästi, niin syy ei ole välttämättä itsessä. Narsisti kyllä osaa syyllistämisen taidon...

Ilmeisesti et ymmärrä kuinka vakava sairaus persoonallisuushäiriö on. Siinä ei ole MITÄÄN ihailemista! Pahinta on, ettei se tuhoa itse sairasta, vaan ihmisiä siitä ympäriltä.

Kehoitan ihmisiä lukemaan Raimo Mäkelän kirjan Naamiona terve mieli, jos omassa elämässä tämä kirjoitus kolahti. Tietoa löytyy myös googlettamalla hakusanalla persoonallisuushäiriö ja narsismi.

• Anonyymi

Ei kuvaa narsistisia piirteitä. Tuohan on määritelmä, joka kaikilla tulisi olla, että on terve ihminen. Oikea narsisti on itsekäs paskiainen ja hyvin vaikea ihminen, joka ei näe nenäänsä pidemmälle ja luulee vain kaiken näköistä hyvää itsestään, vaikka ei totta ollenkaan.

• yksi helluntailainen

on hyvä kirja, olen lukenut

• Kukka

Todella tuttua tekstiä. Seurustelin jokunen vuosi sitten tällaisen persoonan kanssa. Ja voin sanoa, että elämä oli yhtä helvettiä. Mutta kaikista eniten nyt jälkeenpäin ihmettelen sitä, että tuo narsisti piti minua valheillaan otteessaan monia vuosia, siis pystyi manipuloimaan. Aloin jo lopulta itsekin uskoa, että minä olen se vaikeuksien aiheuttaja suhteessamme.
      Onneksi ystäväni saivat silmäni aukeamaan ja tajusin, että tyyppi, jonka kanssa seurustelen on pahasti luonnevikainen, vaikka olikin huippuälykäs. Nyt kun ajattelen häntä, olen sitä mieltä, että hänellä ei ollut ollenkaan sydäntä, niin sydämetöntä se käytös oli.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Hei kaikille!

. Ei narsisti kohtele huonosti päästäkseen eroon toisesta, vaan siksi että saisin sen toisen paremmin valtaansa. Olen ollut naimisissa narsistin kanssa ja minä halusin päästä eroon. Kun otin asian puheeksi, sain kuulla, että olen huora, pettäjä, makaan kaikkien kanssa, olen kylmä lehmä, idiootti.. Ja ettei tämä mies pärjää ilman mua, vaan tappaa itsensä, jos lähden. Lähteminen oli todella vaikeaa ja se piti tehdä mahdollisimman huomaamattomasti mutta äkkiä, ennen kuin puhelimeni taas rikotaan ja avaimet paiskataan puskaan, kuten aina, kun yritin lähteä. Mutta kun onnistuin viimein lähtemään, sain elämäni takaisin. Silti vieläkään en luota itseeni kaikkien niiden haukkumisten ja nöyryytyksien jälkeen. Ja kärsin ahdistuneisuudesta. Enkä enää kykene parisuhteeseen.

• Anonyymi

Minä olen ollut narsistisen"ystävän"naisen,olen itse nainen otteessa.Vain hän ymmärtää,joka on joutunut tällaisen manipuloitavaksi,tietää miten liukas ja ovela hän on.Tekee feikkiparannuksia,lahjoo,kun haluan irti.Käy eri sielunhoitajilla"tunnustamassa"syntejään,osoittaakseen,miten nöyrä hän on,ei muutosta,omalla suullaan tunnustanut olevansa parempi kuin muut.Itse sanonut,miten hän on taitava manipuloimaan ihmisiä.

• Anonyymi

Onko narsismissa myös positiivinen ja negatiivinen puoli?

• Anonyymi

Narsismissa ei ole positiivisia puolia uhrin/hyväksikäytettävän kannalta.

• Anonyymi

Narsimi on puolustusreaktio, joten se on saattanut pitää ihmisen hengissä. Narsismi syntyy, kun lapsi joutuu niin vaikeaan tilanteeseen (esim. mitätöinti tai hylkääminen), ettei hän pysty sitä muuten käsittelemään. Samalla tavoin syntyvät kaikki persoonallisuushäiriöt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Narsismissa ei ole positiivisia puolia uhrin/hyväksikäytettävän kannalta.

Uhriutuminen voi olla myös myös yksi narsismin muoto.

• Anonyymi

Itse olen elänyt narsistien varjossa lähes koko elämäni eli n 45v.

Ensin äiti, ja sitten vaimo.

Vihdoin vapauduin ja silmäni aukenivat, nyt olen ollut yli 10v. vapaa.

Tunnistan kyllä narsistit nykyään, kun olen asioita syvällisesti käsitellyt, ja yhäkin minua pyrkivät hyväksikäyttämään narsistrit, kun itse olen erittäin kiltti ja erittäin empaattinen .

Narsku siis tunnistaa mahdollisen uhrin, eli ns. "lähteen".

Tuo "lähde" siis on ihminen, josta narsku haluaa hyötyä joillain tavalla, eli se "lähde" hyväksikäytettävä ihminen, jota narsku haluaa hyväksikäyttää.

Jos ei "lähde" enää toimi ja anna narskun haluamaa, se "lähde" heivataan hyödyttömänä kylmästi pois, ja etsitään uusi "lähde" tilalle.

Ihmiset ovat siis narskulle vain hyväksikäyttö tavaraa.

• Anonyymi

Ihminen, jossa on huomattavan paljon narsistisia piirteitä taitaa olla käsitykseni mukaan empatiakyvytön. Väheksyy muita ja kuvittelee itse olevansa muiden yläpuolella.

• Anonyymi

Niin se menee juuri.

Terveyden alan ammattilaiset tutkivat ihmisessä juuri sitä empatia kykyä, joka siis puuttuu narskulta.

Narsku itse asiassa ahdistuu toisen tunteista, eikä käsitä niitä.

Mutta narsku osaa hyödyntää uhrinsa tunteellisuutta ja empatiaa, eli narsku voi ensin heittääntyä uhriksi ja kerää siten säälin kautta itselleen hyvää, mutta jos se keino ei toimi, voi narsku mennä toiseen ääripäähän ja uhkailla tai hyökätä silmille vihassa , jotta saa toisen pelästymään, ja sitä kautta toimimaan tahtonsa mukaan.

Siis ihan silmänräpäyksessä sääliittävästä "uhrista" eli narskusta tuleekin todella agressiivinen ja vihainen ja päälle käyvä.

Tälläinen ääripäästä toiseen hetttelehitminen on ominaista narskulle.

Eli kyse on toisen tunteellisen /kiltin / empaattisen ihmisen manipuloinitia monin eri tavoin, esim tunne puolta ronkkimalla, jotta toinen suostuu/alistuu hyväksikäytettäväksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin se menee juuri.

Terveyden alan ammattilaiset tutkivat ihmisessä juuri sitä empatia kykyä, joka siis puuttuu narskulta.

Mutta narsku osaa hyödyntää uhrinsa tunteellisuutta ja empatiaa, eli narsku voi ensin heittääntyä uhriksi ja kerää siten säälin kautta itselleen hyvää, mutta jos se keino ei toimi, voi narsku mennä toiseen ääripäähän ja uhkailla tai hyökätä silmille vihassa , jotta saa toisen pelästymään, ja sitä kautta toimimaan tahtonsa mukaan.

Siis ihan silmänräpäyksessä sääliittävästä "uhrista" eli narskusta tuleekin todella agressiivinen ja vihainen ja päälle käyvä.

Eli kyse on toisen tunteellisen /kiltin / empaattisen ihmisen manipuloinitia monin eri tavoin, esim tunne puolta ronkkimalla, jotta toinen suostuu/alistuu hyväksikäytettäväksi.

Tunnen narsku naisen joka oli mielestään erikoisvoideltu. Häneen ihastui ystävä joka uskoi kaikki hänen juttunsa ja piti narskua
        Jumalan erityisenä aseena. Lopulta ystävä päättyi hoitoon suljetulle katatonisessa tilassa. Narsku tuhosi hänen ja monen muun elämän. Ystävä menetti rahansa ja luottonsa sekä sai epäluottamus lauseen seurakunnilta. Ei nauti yhdenkään kristillisen kirkon luottamusta. Narsku jätti isot velat ja hämmentyneitä uskovia ympäri Suomea. Samoin menetti seurakuntien suosion. Nyt tämä Narsku syyttää muita kun hänen luottamuksensa on mennyt. Viimeiseen asti ei ota mitään vastuuta teoistaan. On vain väärin ymmärretty. Etsii nyt toisia hyväuskoisia hölmöjä, jotka eivät osaa arvioida ihmisiä ja ovat liian riippuvaisia voimakkaista persoonista. Jos joku tuntuu liian hyvältä ollakseen totta, niin juokse karkuun ja sukkelaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tunnen narsku naisen joka oli mielestään erikoisvoideltu. Häneen ihastui ystävä joka uskoi kaikki hänen juttunsa ja piti narskua
        Jumalan erityisenä aseena. Lopulta ystävä päättyi hoitoon suljetulle katatonisessa tilassa. Narsku tuhosi hänen ja monen muun elämän. Ystävä menetti rahansa ja luottonsa sekä sai epäluottamus lauseen seurakunnilta. Ei nauti yhdenkään kristillisen kirkon luottamusta. Narsku jätti isot velat ja hämmentyneitä uskovia ympäri Suomea. Samoin menetti seurakuntien suosion. Nyt tämä Narsku syyttää muita kun hänen luottamuksensa on mennyt. Viimeiseen asti ei ota mitään vastuuta teoistaan. On vain väärin ymmärretty. Etsii nyt toisia hyväuskoisia hölmöjä, jotka eivät osaa arvioida ihmisiä ja ovat liian riippuvaisia voimakkaista persoonista. Jos joku tuntuu liian hyvältä ollakseen totta, niin juokse karkuun ja sukkelaan.

On tullut tavattua ja on niitä politiikassakin. Psykologia selittää tämän asian.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On tullut tavattua ja on niitä politiikassakin. Psykologia selittää tämän asian.

Narsismista poispääseminen rukouksella on väärin ja se ei tule siksi koskaan toteutumaan.
        Samoin narsista kertominen on väärin paitsi, silloin, kun osoittaa sen olevan ihmisviisautta ja paha käsite.
        Kaikki saarnat muuten kuin ohimennen näiden äskeisten sanojen on väärin. Se on tuo äskeinen lause totta, koska tästä narsismista puhuminen vähänkään paljon, on väärin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Narsismista poispääseminen rukouksella on väärin ja se ei tule siksi koskaan toteutumaan.
        Samoin narsista kertominen on väärin paitsi, silloin, kun osoittaa sen olevan ihmisviisautta ja paha käsite.
        Kaikki saarnat muuten kuin ohimennen näiden äskeisten sanojen on väärin. Se on tuo äskeinen lause totta, koska tästä narsismista puhuminen vähänkään paljon, on väärin.

Nyt oli niin vaikeasti ymmärrettävää tekstiä,mitä yritit sanoa?Narsistit ovat petoja.En tiedä voiko siitä parantua.Olen ollut narsistin uhri ja en usko narsistin muutokseen.Puhua osaa ja nöyristellä,manipuloida ym.ym.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä sekasotkua yrität tuoda esiin, eihän tuossa ole päätä ei häntää hoh !!??

• Anonyymi

Totta. Mutta joskus myös huonolla itsetunnolla oleva kuvittelee muiden ajattelevan, että he ovat yläpuolella. Narsisteiksi haukutaan usein myös sellaisia, jotka eivät anna muiden manipuloida itseään. Ja narsistit syyttävät useinkin toisia narsismista (projektio).

Vahvuus, esiintymistaidot ja sosiaalisuus eivät ole tietenkään narsismia, ellei niihin liity tarvetta manipuloida. Rajanveto on vaikeaa siksi, että jokaisessa ihmisessä on ripaus narsismia. Ja jokainen saattaa joskus manipuloida saadakseen tahtonsa läpi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin se menee juuri.

"Narsku itse asiassa ahdistuu toisen tunteista, eikä käsitä niitä."

Näinkin. Mutta ylitunteellisuuden vierastaminen ei toki ole narsismia.

"Eli kyse on toisen tunteellisen /kiltin / empaattisen ihmisen manipuloinitia monin eri tavoin, esim tunne puolta ronkkimalla, jotta toinen suostuu/alistuu hyväksikäytettäväksi."

Kyllä. Mutta tunteellisen/kiltin/empaattisen pitäisi tutkia mikä hänestä tekee manipuloitavan. Se ei todellakaan johdu tunteista tai empaattisuudesta. Kiltteys voi olla myös sairaalloista. Liiallisen kiltteyden vastakohta ole pahuus tai kovuus, vaan terve itsetunto ja rajojen vetämisen taito.

• Anonyymi

Ovatko luonnehäiriöisiksi nimitetyt ihmiset riivattuja, tai onko tämä ilmiö vain normaalia ihmisen syntisyyttä, niin että periaatteessa kuka hyvänsä voisi paatua sillä tavalla - jos vain pääsee valtaan, tai on väärässä seurassa?

• Anonyymi

Narsismi on mielisairaus. Riivaajista en tiedä.

• >>> kuka hyvänsä voisi paatua sillä tavalla - jos vain pääsee valtaan, tai on väärässä seurassa?

Kansanviisaus sanoo, että ihmisen ystäväpiiristä voidaan päätellä, millainen itse ihminen on. Toinen viisaus sanoo, että seura tekee kaltaisekseen. Nämä ynnäämällä voi itse kukin muodostaa päässään kokonaisuuden.

• Anonyymi

Luonnehäiriöt ovat lapsuudessa syntyneitä puolustusreaktioita. Eli ihmisen rikkinäisyyden aiheuttamaa rikkinäisyyttä. Parantuminen riippuu siitä onko niitä valmis työstämään. Se vaatii rohkeutta, koska puolustusreaktion tarkoitus on pitää ihminen hengissä. Vaikeaa se on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Narsismi on mielisairaus. Riivaajista en tiedä.

Ei todellakaan ole mielisairaus. Mielisairaudet ovat aivan eri asia kuin persoonallisuushäiriöt.

• Anonyymi
        Henki kirjoitti:

>>> kuka hyvänsä voisi paatua sillä tavalla - jos vain pääsee valtaan, tai on väärässä seurassa?

Kansanviisaus sanoo, että ihmisen ystäväpiiristä voidaan päätellä, millainen itse ihminen on. Toinen viisaus sanoo, että seura tekee kaltaisekseen. Nämä ynnäämällä voi itse kukin muodostaa päässään kokonaisuuden.

"Toinen viisaus sanoo, että seura tekee kaltaisekseen."

Riippuu siitä miten heikko luonne on. Toki ihmiset pääsääntöisesti valitsevat lähipiirinsä tarkkaan. Mutta reaalielämässä joutuu viettämään aikaa kaikenlaisten ihmisten kanssa. Hyvin harva ihminen on virheetön. Rikkinäisyys on ihmisen perusolotila. Se vain oireilee eri ihmisillä eri tavoin.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Valtanarsismissa esiintyy myös, ja siellä myös käytetään jakatuneesti. Siis valtaa ja narsismia, mutta joskus käy myös näin, että se sokeutuu itsestään. Ja se on ihmisten onni.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Jaahas, antti tunkee palstalle oman puljunsa, Myheritagen mainosta.

• Anonyymi

Aika vasta kävi hassu juttu. Siis olen pitönyt narsismia sairautena eli vinoon kasvaneen ihmisen luonnehäirilnä.
      Mutta kun tässä yksi päivä rukoilin narsistin puokesta, lupaa kysymättä tosin niin tunsin miten kurkystani puristettiin. Liekkö omaa kuvitelmaani sitten. Kyseinen henkilö oli vietessäni ja rukoilin ääneen supisten pahaa henkeä poistumaan hänestä niin kuin kyrkkuani olisi kuristettu. Kokeilin toistamiseen niin sama juttu. Lopetin rukoilemisen siihen. En uskaltanut jatkaa. Rukoilin kyllä lusää että Jeesus siunaa ja varjele niin kuristusta ei tuntunut. Tuo tuntui vain silloin kun rukoilin pahaa henkeä poistumaan Jeesuksen nimessä.Kummallinen juttu.

• Anonyymi

"Tavanomainen" mielisairas ei pysty halutessaan loogiseen laskelmoituun toimintaan, eikä tartuta ympärillään olevia. Joskus työyhteisössä jouduin luonnehäiriöisiin tutustumaan. Porukka ei siis ollut millään tavoin henkisyyden kanssa tekemisissä työnsä kautta tai muutoinkaan. Kuitenkin heidän touhujaan seuratessa jäi ainoaksi selitykseksi, että ihminen todella voi olla pahan riivaama. Tällainen pahuus vieläpä leviää otollisiin yksilöihin sekopään vaikutuspiirissä. Kyseisessä yhteisössä meno oli outoa, monikasvoista, sairasta. Valtaa käytellyt porukka huvitteli tuhoamalla tavallisia kunnon työntekijöitä. Paikalla käyneen konsultit ja muut ammattiauttaja sokaistuivat häiriintyneiden "ihanuudesta". Häiriintyneet osasivat esittää ja käsitellä heitä eli pitivät pilkkanaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Tavanomainen" mielisairas ei pysty halutessaan loogiseen laskelmoituun toimintaan, eikä tartuta ympärillään olevia. Joskus työyhteisössä jouduin luonnehäiriöisiin tutustumaan. Porukka ei siis ollut millään tavoin henkisyyden kanssa tekemisissä työnsä kautta tai muutoinkaan. Kuitenkin heidän touhujaan seuratessa jäi ainoaksi selitykseksi, että ihminen todella voi olla pahan riivaama. Tällainen pahuus vieläpä leviää otollisiin yksilöihin sekopään vaikutuspiirissä. Kyseisessä yhteisössä meno oli outoa, monikasvoista, sairasta. Valtaa käytellyt porukka huvitteli tuhoamalla tavallisia kunnon työntekijöitä. Paikalla käyneen konsultit ja muut ammattiauttaja sokaistuivat häiriintyneiden "ihanuudesta". Häiriintyneet osasivat esittää ja käsitellä heitä eli pitivät pilkkanaan.

Kyllä. Olen myös joutunut todistamaan narsistin väkevöittävää vaikutusta pomoportaaseen. Tämäkin oli niin sanottu vaeltava narsisti, niin kuin he usein ovat. Kun olo käy tukalaksi vaihdetaan toiseen työyhteisöön. Tässä viimeiseksi jääneessä hän pystyi manipuloimaan koko keskiportaan esityöntekijät alaisekseen. Lopulta myrkyttäen koko työyhteisön. Keinoina härski manipulointi ja valehtelu, hän sai savustettua ulos ensinnäkin parhaat työntekijät, toiseksi hänen todellisen luonteensa ymmärtäneet. Hän kun esiintyi mielellään uhrina, ja vähäisimpänä veljenä vertaistensa joukossa. Todellakin vain harvat ja valitut pääsivät näkemään hänen äkkinäisen muodonmuutoksen tuosta mukavasta sedästä silmänräpäyksessä kuin hirviöksi kasvoiltaan. Siinä oli todellakin jotain demonisen riivattua. Lopuksi, vaikka olin yksi hänen uhreistaan, säälittävintä oli hän itse. Tuskallinen elämänsä päättyessä lopulta tuskalliseen kuolemaan.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Bussikuski evankelista myös narsisti. Somessa esillä valtavasti. Eihän ne puolitutut ja tuntemattomat tiedä taustoja. Kulissia helppo ylläpitää ja huomatkaa narsistin ilmeet.

• Anonyymi

Erittäin hyvä ketju kirjoituksia. Tämä aihe on syytä nostaa keskusteluun säännöllisesti. Itselläni on monipuolisia kokemuksia näistä luonnevikaisista . Kenellä ei olisi? Olen varma että suomalaisissa on keskivertoa enemmän aitoja narsisteja kaikista maailman kansoista. Tarkoittaa myös keskivertoa enemmän narsistin uhreja. Se kertautuu läpi yhteiskuntakerrosten. Sen vuoksi niin moni on kokenut sairasta kiusaamista päiväkodista hautaan saakka.

Niin kuin on kerrottu, luonnevikaisen tunnistaminen ei ole yksinkertaista. Yhtä lailla on totta luonnevikaisen pystyvän lähes yliluonnollisella tavalla seulomaan uhrinsa massasta. He ovat niitä herkkiä ihmisiä jotka ovat usein kärsineet narsistihuoltajasta lapsuudesta asti. Itse myös kuulun heidän joukkoonsa. Narsistin seuraan lyöttäytymisessä on jotain niin tuttua ja vastutamatonta. Silloinkin kun tietää taas hairahtuneensa ei pysty tekemään järkeviä päätöksiä. Tietää että nyt olisi juostava ja lujaa, mutta jotenkin vaan uskottelee itselleen jäämisen auttavan asiaintilan muuttumiseen.

Vanhemmiten olen oppinut karttamaan ihmisten seuraa. Ymmärtämään liiallisen tunkeilun olevan vaaran merkki. Joskus olen kaihistunut omia taipumuksia samankaltaiseen käyttäytymiseen. Minulla on kuitenkin aitoon luonnevikaiseen nähden etu. Etu on siinä että pystyn mielestäni arvioimaan omaa käyttäytymistäni melko hyvin. Asettumaan toisen ihmisen asemaan ja kyseenalaistamaan hänen ihastumistaan mahdollisiin ulkoisiin avuihini. Se on lahja jota haluan käyttää kaikkia maailman narsisteja vastaan ja heidän pyrkimystensä ehkäisemiseen ihmiskunnan keskuudessa.

• Anonyymi

Olen joutunut kohtaamaan.

• Anonyymi

Mutta miten narsistisuus kehittyy. Miksi ihmisestä tulee narsisti?
      Kyllä, olen kohdannut ja ollut tekemisissä narsistin kanssa.
      Lopulta huomasin selviäväni hänen kanssaan ollessani niin, etten ota ollenkaan itseeni hänen syyttämisyrituksiään, vaan elän itseäni ajatellen ja suojelen.
      En odottanut häneltä empaattista tai loogista käytöstä, vaan annoin hänen olla itsekseen sellainen kuin hän on.
      Sillä huomasin, etten kykene saamaan häntä ymmärtämään, niin että hän itse kokisi olevansa sanoistaan ja teoistaan vastuussa. Hänestä ei ollut siihen.
      En lähtenyt mukaan hänen maailmaansa. Pidin sillain henkisen etäisyyden tietäen, että minun on pidettävä itse itsestäni huolta hänen kanssaan ja elää oman näköistä elämääni odottamatta toiselta vuorovaikutustaitoja tai tukea.

• Anonyymi

Narsismi kehittyy lapsuudessa mm. laiminlyönnin tai mitätöinnin seurauksena. Se on selviytymisreaktio mahdottomaan tilanteeseen. Lapsi vetäytyy itseensä ja kehittää valheellisen kaikkivoipaisen persoonan. Ja loppuelämä menee tämän persoonan suojelemiseen. Narsisti EI OLE VAHVA. Hän kokee itsensä mitättömäksi ja yrittää peittää sitä VAHVUUDEN NAAMIOLLA.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Narsismi kehittyy lapsuudessa mm. laiminlyönnin tai mitätöinnin seurauksena. Se on selviytymisreaktio mahdottomaan tilanteeseen. Lapsi vetäytyy itseensä ja kehittää valheellisen kaikkivoipaisen persoonan. Ja loppuelämä menee tämän persoonan suojelemiseen. Narsisti EI OLE VAHVA. Hän kokee itsensä mitättömäksi ja yrittää peittää sitä VAHVUUDEN NAAMIOLLA.

Huomasin tuon, että hän ei kykene kohtaamaan itseään vaan tekee kaikkensa pitääkseen naamion yllä.
        Huomasin myös sen, että jos hän joutuisi riisumaan tuon naamioida, hän kadottaisi kokonaan minuutensa, jonka on rakentanut. Yksinkertaisesti narsismista on melkein mahdoton narsistinkaan irtautua, koska se vaatisi minuuden uudelleen kokoamista.

• Anonyymi

Onko narsistin lapsilla suurempi todennäköisyys tulla myös itse narsistiksi kasvaessaan narsistin vaikutuspiirissä?

• Anonyymi

Voi olla fifti sixi. Tai vastoin päin. Riippuu niin paljon muista ihmissuhteita. Yksikin aidosti rakastava ja välittävä aikuinen lähipiirissä muuttaa suunnan ratkaisevalla tavalla.

• Anonyymi

Entä miten erottaa toisistaan esim Asperger ja narsisti?

• Anonyymi

Aspergerin syndrooma on yksi geenivirheen aikaansama autismin muoto. Synnynnäinen kehityshäiriö. Aspergeria sairastavan aivot eivät toimi kuten terveen ihmisen aivot. Hän ei itse voi oireilleen mitään.

Narsismin kaltainen persoonallisuushäiriö on reaktio olosuhteisiin. Narsistin aivot toimivat normaalisti ja hän pystyy tilannekohtaisesti hallitsemaan käytöstään. Narsistiset reaktiot ovat kuitenkin muodostuneet niin vahvasti osaksi persoonallisuutta, että niitä ei voi yleensä muuttaa.

• Anonyymi

Monilla on ja on ollut vaikea lapsuus. On kaltoinkohtelua, mitätöintiä ja väkivaltaa. Kuitenkaan kaikista ei tule narsisteja, eikä kusipäitä. Narsistin syntyyn tarvitaan siis muutakin.

• Anonyymi

Narsistin uhreille sananen, jotka elävät suhteessa narsistin kandsa. Narsisti ei muutu. Jatkat joko hänen kanssaan eläen tai lähdet pois, mutta hänen muuttumistaan ei kannata odottaa.
      Itseäsi suojellaksesi, on hyvä tietää faktat, jotta vältyttäisiin turhien odotusten tuomilta pettymyksiltä.
      Vaikka itse eläisit kuin narsistin määräämää elämää niin hän ei muutu, ei ole tyytyväinen ja kun ei ole tyytyväinen, syy on aina sinussa.
      Et voi koskaan elää niin, että hän on tyytyväinen tekemisiisi.
      Kun tiedät tuon ja ymmärrät, lakkaat satuttamasta niin kovasti itseäsi.
      Tavallaan joudut kovettamaan itsesi.

• Tuo teksti sopii tähän minun elämäntilanteeseen hyvin.pitäisi tehdä päätöksiä. Jatkanko kokonaan yksin vai pidänkö tämän ainokaisen sellaisen ihmisen kanssa joka tulee tänne kotiini luokseni.mutta kun hän sanoo että mä oon diktaattori ja hän renki..
        Hän vaatii että kunnioitan häntä ja menen sänkyyn. .ja minä en edesmenneen mieheni kuolemaa ole käsitellyt..enkä tahdo.
        Ahdistelee..haukkuu istuu pipo päässä kodissani ja on uhkaavasti käyttäytyvä pultsari.ei muuta. Kehuu ettei ole varas kun muutenhan häntä ei olisi25 v.sitten palkattu 5 vuodeksi huoltomieheksi.hän on kuitenki pöllinyt tavaraa yhdeltä sun toiselta katkoen ihmissuhteita.psykopaatti oli kyl lääkäri sanonut.patologinen valehtelija.
        Mutta kun minulla ei ole muita.

• Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

Tuo teksti sopii tähän minun elämäntilanteeseen hyvin.pitäisi tehdä päätöksiä. Jatkanko kokonaan yksin vai pidänkö tämän ainokaisen sellaisen ihmisen kanssa joka tulee tänne kotiini luokseni.mutta kun hän sanoo että mä oon diktaattori ja hän renki..
        Hän vaatii että kunnioitan häntä ja menen sänkyyn. .ja minä en edesmenneen mieheni kuolemaa ole käsitellyt..enkä tahdo.
        Ahdistelee..haukkuu istuu pipo päässä kodissani ja on uhkaavasti käyttäytyvä pultsari.ei muuta. Kehuu ettei ole varas kun muutenhan häntä ei olisi25 v.sitten palkattu 5 vuodeksi huoltomieheksi.hän on kuitenki pöllinyt tavaraa yhdeltä sun toiselta katkoen ihmissuhteita.psykopaatti oli kyl lääkäri sanonut.patologinen valehtelija.

Mitä muita olet vailla? Ihminen jaksaa usein paremmin ihan yksinänsä.

• Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

Tuo teksti sopii tähän minun elämäntilanteeseen hyvin.pitäisi tehdä päätöksiä. Jatkanko kokonaan yksin vai pidänkö tämän ainokaisen sellaisen ihmisen kanssa joka tulee tänne kotiini luokseni.mutta kun hän sanoo että mä oon diktaattori ja hän renki..

Tuttu ongelma. Minulla oli n. 15 vuotta sitten vastaava renttu riesanani. Todella ahdistavaa, hänestä kun ei millään kauniilla puheilla päässyt eroon. Tuli rimputtamaan ovikelloa, huutelemaan. Itselleni kehittyi eläimen vaisto aavistaa, että "nyt se jäi pysäkillä bussista....!" Kävelee katua pitkin... Kiireesti kaikki valot pois, telkkarista ääni pois, mahd. kokonaan kiinni, ettei valo heijastu.., kännystä ääni pois, huoneiden väliovet kiinni! Makasin hipihiljaa sängylläni. "Nyt se on tulossa pihan yli...." Samalla jo kohta kuului rapun ovirallin kova paukahdus, ulko-ovi, harppovat askeleet portaissa ja ovikellon rimputus, potkut oveen.

Tässä ei auttanut kuin poliisi. Ja tämä tepsi! Tämän kaverin itsetunnolle kun otti, että KYTÄT, kaikkien nähden, laittavat käsirautoihin ja vievät putkaan! Hän itse piti itseään kaikkein vahvimpana, vihasi poliiseja, suunnitteli jopa väkivallan tekoja näitä vastaan, niin että olin peloissani, aivan hermoromahduksessa. Lääkäri määräsi MINULLE Xanoria (ahdistus-lääke), jonka lopetin sittemmin kun pääsin tyypistä eroon. Asuntooni päästessään tämä kaivoi jo heti viinapullon esille, riekkui kuin riivattu, huuteli kovaan ääneen rivouksia, niin että häpesin mitä naapurit ajattelee. Kerran soitin monta kertaa, kiljuin poliisin hätänumeroon, että tulkaa hakemaan se pois! Muutaman nolon putkareissun jälkeen tämä ymmärsi lopettaa vainoamiseni. Mutta monta vuotta meni elämästäni pilalle.

Pidä Auroora puolesi, älä alistu. Koska et ole valmis suhteeseen, ainakaan tämän ahdistelijan kanssa, pyri hänestä eroon. Yksinkin on ihan hyvä olla. 🙂

• Anonyymi
      • Anonyymi

Niin sanottu tosi uskovainen ei ole koskaan narsisti. Paljon todennäköisemmin sitä on tosi ateisti.

• Anonyymi

Olisiko Polvijärven vapis koostunut sellaisista narsisteista, koska 'pääjohtajan' lähtiessä seurakunta lakkautettiin toiminnan puutteen seurauksena.

• Anonyymi

Narsisti on mielestään aina sinua parempi, mahtavampi. Sinä et ole yhtään mitään. Narsisti elää siirtää, että saa toisen alempaan asemaan ja mitätöidä häntä.
      Koska tuon mitätöimisen myötä hän saa korotettua itsensä paremmaksi ja hyvemmäksi.
      Hän tulee aina mitätöimään sinua. Olet narsistille vain ponnistus lauta, josta hän ponnistaa oman arvon tuntoaan.
      Hän ei oikeasti välitä sinusta.
      Hän hyötyy sinusta.
      T. 30 v narsistin kanssa

• Anonyymi

Kiitos. Hyvä kuvaus kristittyjen jumalasta.

• Anonyymi

Mikä kuvaus sopis Jeesukseen?

• Anonyymi

Kiitos nainen.

Miehellä on toinen nainen.

• Anonyymi

Ottiko väkisin?

• Anonyymi
    • Anonyymi

Itse olen ollut narsistien uhri koko elämäni ajan. Narsisteja on hämmästyttävän paljon. Tälläkin hetkellä minua pyrkii pitämään otteessaan eräs nk. ystävä, narsisti. Hän on aika rasittava. Jos en vastaa puhelimeen, hän soittaa niin monta kertaa perätysten, että vastaan.

Olen miettinyt keinoja, kuinka päästä hänestä kokonaan eroon. Suututtamalla hänet? Ei välttämättä onnistu, menee aikansa, että hän taas soittaa.

Rukous? Ehkä Jeesus mahtaa hänelle jotakin. Onko narsistissa riivaaja? Narsistihan on ihminen, joka pyrkii vain hyötymään muista, himoitsee ja anastaa toisen omaa, oli se mitä tahansa: toisen elämä, aika, raha, muu hyöty. Narsisti on varas.

• Anonyymi

Heh. Helmikuussa kirjoitin tällaista.

Jeesus vastasi rukoukseeni jokin viikko myöhemmin. Se vaati myös omaa suunnitelmaa ja sitä, että olin valppaana oikealla hetkellä.

Se on vähän kuin sotaa kävisi.

Olen saanut olla rauhassa. 🙂

• Anonyymi

Sehän se ei narsistista siististi eroon pääse. Ainoa keino on loukata hänen narsismiaan ja siten saa hänet vihaamaan ja hautomaan kostoa lopun elämäänsä. Loukkaaja saa aina pahan ihmisen maineen, mutta joskus se kannattaa, jos ei muuta voi.

• Anonyymi

Ulkopuolinen voi huvittuneena seurata narsistin puuhailuja. Tämä on kuin avoin kirja kaikkine kateuksineen, epärehellisyyksineen, patologisine valheineen ja itseihailuineen.

Mutta kaikenlaista lähikontaktia tulee välttää. Narsisti lähellä ei ole ollenkaan hauska ihminen ollenkaan, vaan pelkkä muilta milloin mitäkin anastava rikollinen, hirviö. Narsismi on mielisairaus.

Esim. sarja 'Pokka pitää' kuvaa narsistia, Hyacinth Bucketia. Hänessähän ei oikeastaan ole edes mitään huvittavaa. Hän on huonokäytöksinen, valehtelija, muiden hyväksikäyttäjä ja elämänlaadun pilaaja. Hänen miehensä tulisi jättää hänet ja sukulaisten pitää hänet oven ulkopuolella. Vain se tepsii, kun on kysymys narsistin uhrien hyvinvoinnista.

Ovi nenän edestä kiinni, ja kun tästä eroon pääsee, ei enää koskaan sisälle.

• Anonyymi

Maallikon on vaikea tehdä diagnooseja varsinkin jos ei ole tekemisissä ihmisen kanssa. Ilman tietoa ja jopa henkien erottamisen lahjaa on rivijäsenen vaikea tunnistaa narsistia. Luulen kohdanneeni sellaisen. Hän yrittää manipuloida, saada avautumaan okien tietoja jotta voi tarpeen tullen kiristää ja käyttää aseena jos häntä vastaan nousee, kritisoi tai puuttuu vääryyteen. Suuttuu tai osaa keksiä puolustuksen käytökselleen. Tulee tunne ettei hänelle kukaan mitään voi, ym.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ulkopuolinen voi huvittuneena seurata narsistin puuhailuja. Tämä on kuin avoin kirja kaikkine kateuksineen, epärehellisyyksineen, patologisine valheineen ja itseihailuineen.

Mutta kaikenlaista lähikontaktia tulee välttää. Narsisti lähellä ei ole ollenkaan hauska ihminen ollenkaan, vaan pelkkä muilta milloin mitäkin anastava rikollinen, hirviö. Narsismi on mielisairaus.

Esim. sarja 'Pokka pitää' kuvaa narsistia, Hyacinth Bucketia. Hänessähän ei oikeastaan ole edes mitään huvittavaa. Hän on huonokäytöksinen, valehtelija, muiden hyväksikäyttäjä ja elämänlaadun pilaaja. Hänen miehensä tulisi jättää hänet ja sukulaisten pitää hänet oven ulkopuolella. Vain se tepsii, kun on kysymys narsistin uhrien hyvinvoinnista.

Ovi nenän edestä kiinni, ja kun tästä eroon pääsee, ei enää koskaan sisälle.

Ei Hyacinth ole narsisti. Hän on vain hienostelija, nousukas ja huvittava, mutta empaattinen ja häpeää tunteva jolle sattuu kommelluksia, kun niitä peittää. Miehensä on tossukka, joka nauttii edusta, mitä Hyacinthin kaltainen höpsö tuo mukanaan ja saa arvostusta, siistin ja kauniin kodin. Pelkkä rasittava höpsö ystävänä ja aviopuolisona, mutta vaaraton.

• Anonyymi

Minusta jaksaa narsisti ja hänen hovinsa jauhaa edelleen eri foorumeilla. Narsistia ketuttaa vuosien jälkeenkin,että jätin.

• Anonyymi

Puhutaan ja puhutaan - usein potaskaa. Suurin osa saarnaajista tai seurakuntien palvelijoista ei ole tietenkään narsisteja. Narsismi ei tarkoita puhujanlahjoja, esiintymiskykyä tai vastuunkantohalukkuutta. Yksittäisiä narsistisia piirteitä löytyy lähes kaikista ihmisistä, mikä ei tarkoita, että hekään olisivat narsisteja.

Narsismi tarkoittaa vaikeiden lapsuuden- tai elämänkokemusten kautta puolustusmekanismiksi kehittynyttä suojaavaa naamiota. Lapsi on kokenut olonsa niin uhatuksi, ettei hän ei pysty kohtaamaan ja näyttämään heikkoutta ja todellisia tarpeitaan. Sen vuoksi hän rakentaa naamion, jonka taakse kätkeytyy. Myöhemmin tarpeita pyritään täyttämään erilaisilla manipulaatioilla, koska niiden suoraan ilmaiseminen on pelottavaa ja riskialtista.

Narsisteja on erilaisia. Yksi laji on ulospäin suuntautuva avoimesti hallitseva tyyppi, joka on pohjimmiltaan hyvinkin epävarma. Toinen on ns. hiljainen narsisti, joka hallitsee ja manipuloi muita uhriutumisella ja heikkoudella. Erityisesti hiljaisilla narsisteilla on taipumus nähdä narsismia muissa, mutta ei itsessään. Syytös kohdistuu usein niihin, joiden luonteenpiirteitä - esim. esiintymiskykyä - salaa kadehditaan.

Seurakunnissa on oletettavasti yhtä paljon narsismiin taipuvaisia kuin muussakin yhteiskunnassa. Sillä suomalaisille tyypilliset etäiset kiintymyssuhteet perheissä toimivat erinomaisena kasvualustana myös narsismille.

• Anonyymi

Jossain narsismiketjussa kerroinkin muuasta tuttavastani kauan sitten, joka oli aina hyvin "herkkä". Hän loukkaantui tämän tästä, ties mistä, alkoi tuijottaa silmiin ja alahuuli hällä vavahdella. Kertoi "niin pahoittaneensa mielensä" jostain jonka olin sanonut ja huulet vapisten, silmiin anovasti tuijottaen vaati pyytämään anteeksi milloin mitäkin.

Tämä oli varmaan sitä hiljaista narsismia. Kuoli muist. johonkin alkoholismin sivuoireisiin (sydän petti...?).

• Anonyymi

Naurettavia kaikki papit ja evankelistat.

• Anonyymi

Olen k8hdannut. Narsistiille kaikki suhteet ovat hyötysuhteita ja sen huomaa ajan kuluessa. Narsistille oma kiiltokuva on kaikkein tärkeintä. Ei kestä arvostelua. Sen sijaan arvostelee itse jatkuvasti. Ei näe eikä ymmärrä omaa osuuttaan tai syyllisyyttään vaikka käyttäytyisi kuin huonosti.
      Narsistilla on oikeuksia muttei velvollisuuksia.

• Anonyymi

Jatkan listaa. Empatian kyky on puutteellinen. Ja tiedän, opin narsistin koukerot elämällä hänen kanssaan.
        Parhaiten nykyään narsistin kohdatessa on, että antaa valua kuin teflon pinnasta manipulointi yritykset.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jatkan listaa. Empatian kyky on puutteellinen. Ja tiedän, opin narsistin koukerot elämällä hänen kanssaan.
        Parhaiten nykyään narsistin kohdatessa on, että antaa valua kuin teflon pinnasta manipulointi yritykset.

Hyvä neuvo. Lisäksi koko henkilö on parasta valuttaa ulos elämästään, kuin rasva teflonpannun pinnasta. Kun tajuaa naapurin ongelman, lopettaa heti tuttavuuden.

Muuten joutuu ainakin jonkinasteiseksi uhriksi, hyväksikäytön kohteeksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä neuvo. Lisäksi koko henkilö on parasta valuttaa ulos elämästään, kuin rasva teflonpannun pinnasta. Kun tajuaa naapurin ongelman, lopettaa heti tuttavuuden.

Muuten joutuu ainakin jonkinasteiseksi uhriksi, hyväksikäytön kohteeksi.

Varmasti joutuu.

• Anonyymi

Narsisti kokee tarvetta muiden alistamiseen kokeakseen itsensä paremmaksi. Hän saattaa kokea, että toinen on koko ajan anteeksi pyynnön velassa ja hän on se jota kohdellaan huonosti jos hän ei saa tarvitsemaansa jatkuvaa ihailua isakseen.
      Narsisti elää muiden ihailusta.

• Anonyymi

Eipä ihme sillä jo kristittyjen jumala on pahimman luokan narsisti, vaikka toki fiktiohahmo onkin. Vaati jatkuvaa ehdotonta positiivista huomiota itselleen syyllistämällä muita omista virheistään. Sairasta. Ei ihme että kaikki tuo paska valuu korttitalossa alaspäin.

• Anonyymi

Kyllä,mikään tunnu riittävän,pitää osata miellyttää,olla läpeensä kiero,hänen edessään esittää,kuinka minä rakastan,hallelujaa,niin heille annetaan ja paijataan.Todellisissa kärsimyksissä olevat saavat huutaa,ei vastausta.Lasten kärsimyksistä hän ei piittaa pätkänkään vertaa,kun lapsi ei ole raamatun sanojen mukaan huutanut häntä avuksi ja kunnioittanut häntä!!!!!!!

• Anonyymi

Olen kohdannut ja olen joutunut 😊 Tuttu kirja tuo Raimo Mäkelän kirja.
      Vieläkin muistan miten kirjastossa ahdistuneena hyllyjen välissä etsin kyseistä kirjaa.

Jotain opin, edes jotain, minäkin.
      Ehkä sen pienen verran tietääkseni hiukkasen itsestäni lisää.
      Ehkä ymmärsinkin tai sitten en,, mutta huomasin, että ihmisen oma onnellisuus ei ole muiden ihmisten harteilla.

ST

• Anonyymi

Tällä palstalla esiintyy yksi narsisti yli muiden: luetaankosanaa2 ja hän kirjoittaa anonyyminä ja on kirjoittanut multinikeillä. Ihan hirveä ihminen. On muitakin, mutta tuo on pahin. Ihan oksettaa, kun häntä muistelen. En ole lukenut viestejään vuosikausiin... tunnistan ne heti. Helposti. Ja hyppään ylitse.

• Anonyymi

Just oli lehdessä jonkun psykiatrin haastattelu. Hän sanoi, että todellisuudessa narsismi on äärimmäisen harvinainen mielisairauden muoto, jonka diagnosoiminen vaatii todella ammattitaitoista asiantuntijaa, mutta naistenlehdet huutavat sitä kevyesti päivittäin niin kuin 99 % kansasta olisi narsisteja.

• Anonyymi00084

Narsistisen henkilön epätavalliset ilmeet ja "naaman vääntely" ovat usein tietoisia tai tiedostamattomia vallankäytön välineitä. Nämä eleet palvelevat manipulaatiota, uhrin hämmentämistä tai ylivertaisuuden osoittamista.
      Tyypillisiä narsistin kasvonilmeitä ovat:
      Ylimielinen virne (Smirk): Puolittainen, ivallinen hymy, joka ilmestyy usein silloin, kun narsisti kokee voittaneensa väittelyn tai nähdessään toisen pahoittavan mielensä. Se on merkki halveksunnasta ja vallantunteesta.
      Tyhjä katse (Dead-eye stare): Ilmeetön, "robottimainen" tuijotus, jota käytetään hiljaisena rangaistuksena tai osoittamaan täydellistä välinpitämättömyyttä toisen tunteita kohtaan.
      Kulmakarvojen kohottelu: Käytetään usein alentuvasti mitätöimään toisen sanomisia tai vaatimaan vahvistusta omalle ylivertaisuudelleen.
      Salamannopeat vihan välähdykset: Kasvoilla voi vilahtaa kontrolloimaton raivo, jos narsisti kokee "narsistisen loukkauksen", kuten kritiikkiä tai huomiotta jättämistä.
      Matkiminen ja teeskennelty empatia: Narsisti saattaa vääristellä kasvojaan yrittäessään matkia aitoja tunteita, mutta ilme ei tavoita silmiä ja tuntuu siksi epäluonnolliselta.

• Anonyymi00085

Kyllä olen. Otin avioeron,olisi pitänyt aiemmin jo erota,lapset kärsi siitä muka uskovaisesta ukkosta!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      106
      6756
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      378
      6387
    3. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      61
      3198
    4. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      113
      2689
    5. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      108
      2330
    6. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      125
      1824
    7. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      20
      1677
    8. Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan

Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään
      Maailman menoa
      34
      1495
    9. Tytti Tuppurainen nöyryyttää avustajiaan

Tytti Tuppurainen nöyryyttää SDP:n eduskuntaryhmän kokouksissa sekä avustajia että kansanedustajia. Hän nolaa ihmisiä ju
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      1357
    10. On todella hassua

Ajatella että pitäisit erityisen kuumana tai seksikkäänä?
      Ikävä
      74
      1247
    Aihe