Tervehdys teille

laupias60

Syksy jo kovassa vauhdissa, kertokaapas paljonko kesällä rommasi?

Minulla on jokseenkin sama tuntuma asiasta kuin keväälläkin vaikka en ole välillä täällä käynyt.

8

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tilastokeskuksen ennakkotietojen perusteella (40 prosentin otanta)
      .
      Ajankohta 2015 ....................toukokuu..........kesäkuu..........heinäkuu............elokuu
      Koko maa ..............................2.261..................2.270................2.255..................2.222
      Pääkaupunkiseutu................3.493..................3.497................3.443.................3.454
      Muu Suomi.............................1.709..................1.720.................1.723...................1.670
      Kehyskunnat..........................2.172..................2.145.................2.238.................2.150
      Etelä-Suomi...........................2.636..................2.653................2.639.................2.606
      Länsi-Suomi...........................1.768..................1.802.................1.764...................1.741
      Itä-Suomi................................1.550..................1.516..................1.478..................1.458
      Pohjois-Suomi.......................1.590..................1.521...................1.589..................1.517
      .
      Siten nähdään ennakkotietojen perusteella kesän aikana tapahtunut asuntomarkkinoiden romahdus. Minä en näille (40 prosentin kantaan perustuville) ennakkotiedoille paljon arvoa anna. Luotan ainoastaan vahvistettuihin tietoihin, jotka löytyvät Tilastokatsaus nimisestä kirjasta.
      .
      Tässäkin tapauksessa ennakkotiedoissa ilmoitetut nousu/laskuprosentit eivät pidä paikkaansa. Esimerkiksi elokuussa 2014 kerrotaan, että koko maan keskimääräiset neliöhinnat olisivat olleet 2.201 euroa ja ennakkotiedoissa 2015 elokuulla kerrotaan koko maan asuntokannan keskiarvoksi 2.222 euroa ja se että indeksin vuosimuutos olisi -1,1 prosenttia. Jos hinnat muuttuvat 2.201 eurosta 2.222 euroon, ei vuosimuutos oli -1,1 prosenttia.
      .
      Tässä on vahvistetut hintamuutokset. Ne tulevat aina neljännesvuosittain
      http://keskustelu.suomi24.fi/t/13851801/tilastokeskuksen-vahvistetut-hintatiedot-q22015

• tarkkaa

Omalla alueella myytiin keskikomeita 3 h 90-luvun ok-taloja keväällä hinnassa 160-220. Nyt samaa sarjaa tarjotaan 140-180. Eli voisiko tuosta päätellä että rommasi hyvinni.

• Aika jännää. Hinnoista päätellen ollaan ihan pk-seudun tuntumassa (tai tontti on erittäin iso tai rantaa vieressä). Meilläpäin taas hinnat ovat nousseet (siis toteumat, en ole seurannut pyyntejä sillä tavalla). Viimeksi meni 4h k s at ... noin 70% kovemmalla hinnalla kuin mitä itse maksoin seitsemisen vuotta sitten. Hieman ehkä parempi sijainti, kun kadun päässä oli, mutta aika alkuperäiskuntoinen. Siitä voisi taas päätellä, että hinnat ovat nousseet merkittävästi.

Toisaalta, yksittäistapauksista ei pitäisi päätellä mitään. Tilastokeskuksen tilastojakin omakotitalojen osalta pitäisi seurata korkeintaan kvartaalitasolla ja verrata edellisen vuoden vastaavaan kvartaaliin. Muuten ovat määrät pieniä ja kausivaihtelu häiritsee tulkintaa.

• Pelleily_seis

Samoihin aikoihin ostettiin The Ratin kanssa näköjään kämppää. Nyt on asuttu 8 vuotta tässä töllissä ja kymmeniä tuhansia on tullut talon arvoon lisää. Viimeisen vuoden aikana on alueella hinta pyynnöt hiukan laskeneet, mutta ei merkittävästi. Sitä paitsi pyyntö on eri asia kuin toteutunut hinta.

Ei siis rommia tänäkään syksynä.

• Katse.as.hinnoissa
        TheRat kirjoitti:

Aika jännää. Hinnoista päätellen ollaan ihan pk-seudun tuntumassa (tai tontti on erittäin iso tai rantaa vieressä). Meilläpäin taas hinnat ovat nousseet (siis toteumat, en ole seurannut pyyntejä sillä tavalla). Viimeksi meni 4h k s at ... noin 70% kovemmalla hinnalla kuin mitä itse maksoin seitsemisen vuotta sitten. Hieman ehkä parempi sijainti, kun kadun päässä oli, mutta aika alkuperäiskuntoinen. Siitä voisi taas päätellä, että hinnat ovat nousseet merkittävästi.

Toisaalta, yksittäistapauksista ei pitäisi päätellä mitään. Tilastokeskuksen tilastojakin omakotitalojen osalta pitäisi seurata korkeintaan kvartaalitasolla ja verrata edellisen vuoden vastaavaan kvartaaliin. Muuten ovat määrät pieniä ja kausivaihtelu häiritsee tulkintaa.

Hintatietoiseksi tulee kun pyytää välittäjiltä hinta-arviot omasta asunnosta eikä maksa mitään. Pyydä samalta välittäjältä joka myi 70% korkeammalla hinnalla naapurisi talon ja parilta muulta hinta-arvio omastasi ja tule sitten kertomaan mitä ne oli ja paljonko olet itse maksanut talostasi niin saadaan konkreettista tietoa eikä spekulaatiota.

Kun itse myin oman edellisen asunnon pyysin viisi välittäjää arvioimaan hinnan ja he kaikki arvioivat suunnilleen saman hinnan kun mikä toteutuikin.

• Katse.as.hinnoissa kirjoitti:

Hintatietoiseksi tulee kun pyytää välittäjiltä hinta-arviot omasta asunnosta eikä maksa mitään. Pyydä samalta välittäjältä joka myi 70% korkeammalla hinnalla naapurisi talon ja parilta muulta hinta-arvio omastasi ja tule sitten kertomaan mitä ne oli ja paljonko olet itse maksanut talostasi niin saadaan konkreettista tietoa eikä spekulaatiota.

Kun itse myin oman edellisen asunnon pyysin viisi välittäjää arvioimaan hinnan ja he kaikki arvioivat suunnilleen saman hinnan kun mikä toteutuikin.

Olen pyytänyt näinä vuosina kolmelta välittäjältä arvion hinnasta. Kaksi oli aika samalla hehtaarilla kanssani ja kolmas kysyi suoraan minulta mielipidettä, kun kuulemma itse tiedän parhaiten... Viimeksi pyysin hinta-arviota kaksi vuotta sitten ja silloin arvio oli 62 prossaa enemmän kuin itse maksoin. Tosin huomioiden kunnostukseen ja korjaukseen käytetyt rahat, tulisi voitosta paljon pienempi.

Minä en kuitenkaan välitä hintapyynnöistä tai välittäjän arvioista niinkään paljoa. Se mikä merkitsee, on toteutunut kauppahinta. Seuraan lähiseudun toteumia aina kun muistan. Niiden perusteella ylöspäin on tultu. Todellisuus tämän kohteen kohdalta tietysti ilmenee vasta kun tämän joskus myy.

• Katse.as.hinnoissa

Inflaatio on syönyt rahan arvoa 2% vuosivauhtia keskimäärin, hidastunut kuitenkin nyt lähelle nollaa. Kun ostit asuntosi 7v takaperin inflaatio on syönyt hinnasta 14% ja korkomenot lainoistasi on yhteensä arviolta luokkaa 30 000€ ei sinulle jää paljon jo ollenkaan voittoa jos nyt myisit talon jos olet rehellinen itsellesi.

• Näinhän se on.
        Jos noussut 2% vuodessa, niin ei se oikeasti ole noussut.

Jos oletetaan, että olisin myymässä nyt, 7vuodessa inflaatio on syönyt arvonnousun ja korkoihin on mennyt yli kymppitonni.

Halpaa asumista silti.
        ROMMI 10% olisi myös halpaa asumista vuokraan verrattuna.
        -20% alkaisi vähän kirvelemään, siis jos nyt olisin myymässä.
        -30% olisi jo tappio
        -40% olisi hermo tiukalla
        -50% alkaisi ongelmat vakuuksien vs. lainan tasapaino, säästyisi jo ehkä välityspalkkiokin, jos vouti myy

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      85
      4588
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      164
      3552
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3149
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      198
      1967
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      32
      1799
    6. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      46
      1783
    7. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      24
      1763
    8. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      57
      1694
    9. Mukavaa perjantaita

Rakkaalle H naiselle...❤️
      Ikävä
      19
      1607
    10. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      18