Mikä tarkalleen ottaen on futuuri? Miksei suomenkielessä ole futuuria, vaikka "tulee tapahtumaan" -ilmaisua käytetään ihan yleisesti. Onko kieliopillisesti oikein käyttää kyseistä ilmaisua?
Sama koskee englanninkieltä. Eivätkös "will" tai "going to" -ilmaisut ole aivan selviä futuureja, vaikka ne eivät sitä ilmeisesti virallisesti ole?
Mutta sitten esim. saksan "werden" ja hollannin "zullen" ovat virallisesti futuureja, vaikka tarkoittavat käytännössä samaa kuin "will" ja "tulee (tapahtumaan)". Miksi?
Millä kriteereillä futuuri on futuuri, eikä jokin muu?
Futuurin kriteerit
15
175
Vastaukset
- 10-14
Minulle on aina ollut suuri arvoitus, miksi "tulee tapahtumaan" on niin raivoisasti julistettu pannaan ja millä perusteella sen kieltäjät väittävät, ettei se suomeen kuulu?
- NotSoFast
Nuo englannin ja suomen apuverbein muodostetut futuurit eivät ole varsinaisia sellaisia, vastoin kuin monissa romaanisissa kielissä, joissa on latinaan pohjautuva erillinen futuuri. Esimerkiksi espanjan verbin laulaa (cantar) futuuri muodostetaan infinitiiviin liittyvällä päätteellä, ei apuverbillä (cantaré = I'll sing, tulen laulamaan). Näin muodostetaan futuuri myös ainakin italiassa.
- inhottava-termistö
Olen sitä mieltä, että kielitieteellistä termistöä tulisi yhtenäistää ja esim. futuurin voisi ottaa laajemmalti käyttöön.
Mutta, tähän voisi todeta, että näin ei tule tapahtumaan, it won't be happen.- kielipoliisistapäivää
Se on "it won't happen" tai "it won't be happening".
Futuuri on yksinkertaistetusti sanottuna verbinmuoto, joka viittaa tulevaan aikaan. Suomen kielessä on parikin futuuria, ennen muita ”tulen kertomaan” ja ”olen kertova”, jotka ovat lähinnä kirjoitetun kielen ilmauksia (ja jälkimmäinen varsin vanhahtava). Suomen kielioppiperinteen mukaan niitä ei kuitenkaan kutsuta futuureiksi; Iso suomen kielioppi sanoo, että ”suomessa ei ole morfologista futuuritempusta”, millä tarkoitetaan, ettei ole pelkillä verbin taivutuspäätteillä muodostettavaa futuuria.
Tämä on epäjohdonmukaista, sillä kouluopetuksessakin kuvataan perfekti ja pluskvamperfekti tempuksina, vaikka nekin muodostetaan apuverbin avulla eikä verbiä taivuttamalla. Suomen kielessähän on ”morfologisia tempuksia” vain kaksi, ns. preesens ja ns. imperfekti (oikeammin: ei-menneen ajan tempus ja menneen ajan tempus). Ehkäpä epäjohdonmukaisuutta selittää se, että futuuriin on kielenhuollossa suhtauduttu pidättyväisesti, vaikka sitä ei virallisissa ohjeissa koskaan olekaan täysin kielletty- Janusz
Puola vasta metka kieli on: verbeillä on menneen ajan futuurikin.
- Futuurikko
Siis yhtenä sanana? Suomessa siihen vaaditaan vähintään kaksisanainen ilmaus, esimerkiksi "olin tekevä", "tulin tekemään", arkisessa kielessä "olin tekemässä". Nykyhetken futuurithan saadaan noista preesensin avulla.
"Tekemässä"-futuuri voi sekoittua saman sanamuodon varsinaiseen merkitykseen, joka on hyvin ajankohtainen. Sitä taas on tapana ilmaista rakenteilla "Olen parhaillaan tekemässä" tai joissakin yhteyksissä "Olen paranemaan päin".
"Teen"-futuuri vaatii ajanmääreen, esimerkiksi "Teen sen ensi viikolla". - NotSoFast
Kiinnostavaa! Espanjassakin on menneen ajan futuurin, mutta se ilmaistaan konditionaalilla: (Dije que cantaría = Sanoin tulevani laulamaan).
- Sedä
Kaikki kielet pystyvät ilmaisemaan tulevia asioita mutta tekevät sen eri strategioilla. Joissain kielissä on pakollinen futuuri jota on pakko käyttää halutessaan ilmaista jonkin asian tapahtuvan tulevaisuudessa. Romaanisten kielten futuuri on tällainen. Suomessa taas on aivan ok käyttää preesensiä. Monissa kielissä futuuria ilmaistaan apuverbeillä kuten "I will do it" tai "tulen tekemään". Englannin "will" tosin on hyvää vauhtia lyhentymässä taivutusmuodoksi, "I'll do it". Jännittävä kysymys mielestäni on, että liittyykö syntynyt "ll" todella subjektiin kuten ortografia viittaa, vai onko se ennemminkin verbin prefiksi..?
Joissain kielissä futuuria ilmaistaan yksinkertaisesti sanomalla "teen sen huomenna/ensiviikolla". Futuuriksi on totuttu kutsumaan pakollista tulevaisuteen viittaavaa taivutuskategoriaa. Sillä ei ole merkitystä muodostetaanko futuuri apuverbillä vai taivutuksella.- 10-14
Tuolla tavoin selitettynä "suomessa ei ole futuuria" on jopa ihan järkevänkuuloinen ajatus, siis että preesensmuoto voi kontekstista riippuen tarkoittaa myös tulevaa aikaa.
Mutta se ei selitä, miksi "tulen tekemään" -muotoa on kielenopetuksessa pidetty jopa virheellisenä. - amaran
10-14 kirjoitti:
Tuolla tavoin selitettynä "suomessa ei ole futuuria" on jopa ihan järkevänkuuloinen ajatus, siis että preesensmuoto voi kontekstista riippuen tarkoittaa myös tulevaa aikaa.
Mutta se ei selitä, miksi "tulen tekemään" -muotoa on kielenopetuksessa pidetty jopa virheellisenä.Suomenkielessä ei ole suorranaista futuuria, mutta siihen vapaasti rinnastettavissa ovat esim. termit: "tullee", "istunee" "mennee"...
- 10-14
amaran kirjoitti:
Suomenkielessä ei ole suorranaista futuuria, mutta siihen vapaasti rinnastettavissa ovat esim. termit: "tullee", "istunee" "mennee"...
Anteeksi, nyt en ymmärrä, millä perusteella rinnastat potentiaalin futuuriin?
- amaran
10-14 kirjoitti:
Anteeksi, nyt en ymmärrä, millä perusteella rinnastat potentiaalin futuuriin?
Lähinnä futuuria suomenkielessä. Tiedän, että eivät ole rinnasteisia.
amaran kirjoitti:
Suomenkielessä ei ole suorranaista futuuria, mutta siihen vapaasti rinnastettavissa ovat esim. termit: "tullee", "istunee" "mennee"...
Potentiaalihan on ehkäilyä, eikä mitään 100% varmaa profetiaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921413Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841380Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 891106
- 82971
- 81965
- 39942
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66885Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v61845Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841