Suomi VW autot

seataudiskodaVWsama

Tuulilasi: VW-huijaus paljastui osin suomalaistekniikalla
8
7.10.2015 18:50
Auto
VW:n päästöhuijaus paljastui osin suomalaistekniikalla.
VW:n päästöhuijaus paljastui osin suomalaistekniikalla. Kuva: EPA

Volkswagenin päästöhuijauksen paljastumisessa oli mukana myös suomalaista osaamista, kirjoittaa Tuulilasi.

Länsi-Virginian yliopiston tutkijat käyttivät päästömittauksissa lehden mukaan suomalaisen Pegasorin hiukkasanturia. Vuonna 2008 perustettu tamperelainen startup siirtyi tammikuussa 2015 amerikkalaisen CoorsTek Sensorsin omistukseen. Sitä ennen se kehitti toimintaansa muun muassa pääomasijoittajien ja Tekesin tuella.

Pegasorin PPS-M-anturimallin avulla pakokaasun pienhiukkasarvoja mitattiin suoraan pakoputkesta ja tulokset saatiin reaaliaikaisesti. Hiukkasarvoissa ei kuitenkaan havaittu poikkeumia, ja julkisuuteen nousseet korkeat NOx-päästöt mitattiin Horiban laitteilla.

Tiedot ilmenevät tutkimuksen virallisesta raportista, joka valmistui toukokuussa 2014. Itse mittaukset tehtiin jo 2013. Raportin toi julkisuuteen Yhdysvaltain ympäristönsuojelujärjestö EPA syyskuussa 2015.

Eri medialähteiden mukaan Volkswagenille tarjottiin mahdollisuus korjata tietyllä dieselmoottorilla varustettujen autojen päästöongelma ajoissa ennen raportin julkistusta. Viimeisimmän selvityspyynnön yhtiö sai heinäkuussa 2015. VW ei kuitenkaan ryhtynyt tarvittaviin toimenpiteisiin, kunnes sille selvisi, että vuoden 2016 dieselit eivät saisi tyyppihyväksyntää.

Päästöjä testauksen aikana alentava ohjelmisto löytyy 11 miljoonasta Volkswagen-konsernin dieselautosta.

8

154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eienääVWtuotetta

      Miten Suomi uskaltaa puhua huonoa VW autoista?

      • oikeusVWseataudiskoda

        Huonosti


      • Intoa_riittää
        oikeusVWseataudiskoda kirjoitti:

        Huonosti

        Onneksi kuitenkin sinä jaksat ja sinulla on aikaa toistella sitä jatkuvasti


      • VWtunnustus
        Intoa_riittää kirjoitti:

        Onneksi kuitenkin sinä jaksat ja sinulla on aikaa toistella sitä jatkuvasti

        Kiina toistaa nyt VW Saksan huutoa.


    • Koko päästömittaus näillä Eu 2-6 normeilla on suuri kusetus,nythän siitä on jäänyt kiinni muitakin auton valmistajia
      Ko testissä ajetaan laboratorio olosuhteissa käynti läämintä autoa tietyn taajama ajoohjelman mukaan
      Ei kylmässä kylmää autoa eikä täyskaasu kiihdytyksiä
      Eu virkamiehet tekee näitä lakeja ja sitten tehdään testi ohjelma millä kusetetaan kun tiedetään"kai sillä joku ymmärtää ettei nyky tekniikalla päästä noihin tavoitteissin mitä 5-6 määrittää varsinkaan typen oksiidien osalta
      Erg ei toimi kylmänä eikä täys kaasulla
      Urea ei toimi kylmänä osalla järjestelmiä pakkas raja on 11c
      Työkoneissa kaupungin luoppotöissä mis koneet käy tyhjäkännillä päivät pitkät on jatkuvasti vika ilmoja milloin järjestelmä pudotta tehoa 40

      • seataudiskodaVWsama

        Onko muilla harkittua kiertämistä kuin VW valmistajalla?


      • Uskoo_jos_uskoo
        seataudiskodaVWsama kirjoitti:

        Onko muilla harkittua kiertämistä kuin VW valmistajalla?

        Ei tietenkään. Muillahan nuo vääristellyt tiedot ovat viattomia vahinkoja.


      • VWlakikaikillesama
        Uskoo_jos_uskoo kirjoitti:

        Ei tietenkään. Muillahan nuo vääristellyt tiedot ovat viattomia vahinkoja.

        Eihän muilla petosta ainakaan vielä?
        VW ihan omassa luokassaan vielä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      170
      1459
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      331
      1069
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      895
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      162
      759
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      39
      749
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      700
    7. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      29
      577
    8. 52
      571
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      116
      568
    10. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      531
    Aihe