Tuulilasi: VW-huijaus paljastui osin suomalaistekniikalla
8
7.10.2015 18:50
Auto
VW:n päästöhuijaus paljastui osin suomalaistekniikalla.
VW:n päästöhuijaus paljastui osin suomalaistekniikalla. Kuva: EPA
Volkswagenin päästöhuijauksen paljastumisessa oli mukana myös suomalaista osaamista, kirjoittaa Tuulilasi.
Länsi-Virginian yliopiston tutkijat käyttivät päästömittauksissa lehden mukaan suomalaisen Pegasorin hiukkasanturia. Vuonna 2008 perustettu tamperelainen startup siirtyi tammikuussa 2015 amerikkalaisen CoorsTek Sensorsin omistukseen. Sitä ennen se kehitti toimintaansa muun muassa pääomasijoittajien ja Tekesin tuella.
Pegasorin PPS-M-anturimallin avulla pakokaasun pienhiukkasarvoja mitattiin suoraan pakoputkesta ja tulokset saatiin reaaliaikaisesti. Hiukkasarvoissa ei kuitenkaan havaittu poikkeumia, ja julkisuuteen nousseet korkeat NOx-päästöt mitattiin Horiban laitteilla.
Tiedot ilmenevät tutkimuksen virallisesta raportista, joka valmistui toukokuussa 2014. Itse mittaukset tehtiin jo 2013. Raportin toi julkisuuteen Yhdysvaltain ympäristönsuojelujärjestö EPA syyskuussa 2015.
Eri medialähteiden mukaan Volkswagenille tarjottiin mahdollisuus korjata tietyllä dieselmoottorilla varustettujen autojen päästöongelma ajoissa ennen raportin julkistusta. Viimeisimmän selvityspyynnön yhtiö sai heinäkuussa 2015. VW ei kuitenkaan ryhtynyt tarvittaviin toimenpiteisiin, kunnes sille selvisi, että vuoden 2016 dieselit eivät saisi tyyppihyväksyntää.
Päästöjä testauksen aikana alentava ohjelmisto löytyy 11 miljoonasta Volkswagen-konsernin dieselautosta.
Suomi VW autot
8
154
Vastaukset
- eienääVWtuotetta
Miten Suomi uskaltaa puhua huonoa VW autoista?
- oikeusVWseataudiskoda
Huonosti
- Intoa_riittää
oikeusVWseataudiskoda kirjoitti:
Huonosti
Onneksi kuitenkin sinä jaksat ja sinulla on aikaa toistella sitä jatkuvasti
- VWtunnustus
Intoa_riittää kirjoitti:
Onneksi kuitenkin sinä jaksat ja sinulla on aikaa toistella sitä jatkuvasti
Kiina toistaa nyt VW Saksan huutoa.
Koko päästömittaus näillä Eu 2-6 normeilla on suuri kusetus,nythän siitä on jäänyt kiinni muitakin auton valmistajia
Ko testissä ajetaan laboratorio olosuhteissa käynti läämintä autoa tietyn taajama ajoohjelman mukaan
Ei kylmässä kylmää autoa eikä täyskaasu kiihdytyksiä
Eu virkamiehet tekee näitä lakeja ja sitten tehdään testi ohjelma millä kusetetaan kun tiedetään"kai sillä joku ymmärtää ettei nyky tekniikalla päästä noihin tavoitteissin mitä 5-6 määrittää varsinkaan typen oksiidien osalta
Erg ei toimi kylmänä eikä täys kaasulla
Urea ei toimi kylmänä osalla järjestelmiä pakkas raja on 11c
Työkoneissa kaupungin luoppotöissä mis koneet käy tyhjäkännillä päivät pitkät on jatkuvasti vika ilmoja milloin järjestelmä pudotta tehoa 40- seataudiskodaVWsama
Onko muilla harkittua kiertämistä kuin VW valmistajalla?
- Uskoo_jos_uskoo
seataudiskodaVWsama kirjoitti:
Onko muilla harkittua kiertämistä kuin VW valmistajalla?
Ei tietenkään. Muillahan nuo vääristellyt tiedot ovat viattomia vahinkoja.
- VWlakikaikillesama
Uskoo_jos_uskoo kirjoitti:
Ei tietenkään. Muillahan nuo vääristellyt tiedot ovat viattomia vahinkoja.
Eihän muilla petosta ainakaan vielä?
VW ihan omassa luokassaan vielä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1351412
- 1091150
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede261013Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89964Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat313861- 99813
- 38712
- 109666
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.56658Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet144634