Suomi VW autot

seataudiskodaVWsama

Tuulilasi: VW-huijaus paljastui osin suomalaistekniikalla
8
7.10.2015 18:50
Auto
VW:n päästöhuijaus paljastui osin suomalaistekniikalla.
VW:n päästöhuijaus paljastui osin suomalaistekniikalla. Kuva: EPA

Volkswagenin päästöhuijauksen paljastumisessa oli mukana myös suomalaista osaamista, kirjoittaa Tuulilasi.

Länsi-Virginian yliopiston tutkijat käyttivät päästömittauksissa lehden mukaan suomalaisen Pegasorin hiukkasanturia. Vuonna 2008 perustettu tamperelainen startup siirtyi tammikuussa 2015 amerikkalaisen CoorsTek Sensorsin omistukseen. Sitä ennen se kehitti toimintaansa muun muassa pääomasijoittajien ja Tekesin tuella.

Pegasorin PPS-M-anturimallin avulla pakokaasun pienhiukkasarvoja mitattiin suoraan pakoputkesta ja tulokset saatiin reaaliaikaisesti. Hiukkasarvoissa ei kuitenkaan havaittu poikkeumia, ja julkisuuteen nousseet korkeat NOx-päästöt mitattiin Horiban laitteilla.

Tiedot ilmenevät tutkimuksen virallisesta raportista, joka valmistui toukokuussa 2014. Itse mittaukset tehtiin jo 2013. Raportin toi julkisuuteen Yhdysvaltain ympäristönsuojelujärjestö EPA syyskuussa 2015.

Eri medialähteiden mukaan Volkswagenille tarjottiin mahdollisuus korjata tietyllä dieselmoottorilla varustettujen autojen päästöongelma ajoissa ennen raportin julkistusta. Viimeisimmän selvityspyynnön yhtiö sai heinäkuussa 2015. VW ei kuitenkaan ryhtynyt tarvittaviin toimenpiteisiin, kunnes sille selvisi, että vuoden 2016 dieselit eivät saisi tyyppihyväksyntää.

Päästöjä testauksen aikana alentava ohjelmisto löytyy 11 miljoonasta Volkswagen-konsernin dieselautosta.

8

154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eienääVWtuotetta

      Miten Suomi uskaltaa puhua huonoa VW autoista?

      • oikeusVWseataudiskoda

        Huonosti


      • Intoa_riittää
        oikeusVWseataudiskoda kirjoitti:

        Huonosti

        Onneksi kuitenkin sinä jaksat ja sinulla on aikaa toistella sitä jatkuvasti


      • VWtunnustus
        Intoa_riittää kirjoitti:

        Onneksi kuitenkin sinä jaksat ja sinulla on aikaa toistella sitä jatkuvasti

        Kiina toistaa nyt VW Saksan huutoa.


    • Koko päästömittaus näillä Eu 2-6 normeilla on suuri kusetus,nythän siitä on jäänyt kiinni muitakin auton valmistajia
      Ko testissä ajetaan laboratorio olosuhteissa käynti läämintä autoa tietyn taajama ajoohjelman mukaan
      Ei kylmässä kylmää autoa eikä täyskaasu kiihdytyksiä
      Eu virkamiehet tekee näitä lakeja ja sitten tehdään testi ohjelma millä kusetetaan kun tiedetään"kai sillä joku ymmärtää ettei nyky tekniikalla päästä noihin tavoitteissin mitä 5-6 määrittää varsinkaan typen oksiidien osalta
      Erg ei toimi kylmänä eikä täys kaasulla
      Urea ei toimi kylmänä osalla järjestelmiä pakkas raja on 11c
      Työkoneissa kaupungin luoppotöissä mis koneet käy tyhjäkännillä päivät pitkät on jatkuvasti vika ilmoja milloin järjestelmä pudotta tehoa 40

      • seataudiskodaVWsama

        Onko muilla harkittua kiertämistä kuin VW valmistajalla?


      • Uskoo_jos_uskoo
        seataudiskodaVWsama kirjoitti:

        Onko muilla harkittua kiertämistä kuin VW valmistajalla?

        Ei tietenkään. Muillahan nuo vääristellyt tiedot ovat viattomia vahinkoja.


      • VWlakikaikillesama
        Uskoo_jos_uskoo kirjoitti:

        Ei tietenkään. Muillahan nuo vääristellyt tiedot ovat viattomia vahinkoja.

        Eihän muilla petosta ainakaan vielä?
        VW ihan omassa luokassaan vielä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1412
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      109
      1150
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1013
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      964
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      861
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      634
    Aihe