Vanhusten valmisruoka-annoksista/ ruokapalvelusta?

velliville

Kun jouduin tilanteeseen, missä minun oli turvauduttava ruokapalvelun ateria apuun niin, minua ihmetytti pari asiaa.
Kun ruoka-annokset tuotiin kotiini annospakkauksissa niin, nuo annokset eivät olleet lähelläkään ravintoterapeuttien suositusten mukaisia?
Vihanneksia/ salaattia kun annoksissa on juur' sen verran, ettei voinut sanoa, ettei niitä ole.
Miten valmisruokia valmistajat eivät ole tietoisia ravintoterapeuttien suosittelemista, ruoka-annosmalleista? Kun noita annosmalleja on vuosikymmenien ajan kaikissa tiedotus välineissä esitelty kyllästymiseen asti?
Toinen asia mikä myös ihmetytti, oli se, että kun ruoka-annokset tuodaan sairaalle vanhukselle, jolla on sellaisia lääkkeitä, joiden vuoksi monia ruoka-aineita on vältettävä/ ei saa syödä niin, miksi valmisruokien valmistaja ei huomioi ruoka-annoksissaan ruokarajoituksia, joita niillä henkilöllä on, joille he valmisruoka-annoksia toimittavat?
Että kun Suomi tahtoo sitä, että kaikki vanhukset asuvat kuolemaansa asti omassa kodissaan niin, miksi vanukset, jotka asuvat omassa kodissaan, eivät saa heidän tarpeitaan vastaavaa yksilöllistä ruokapalvelua?

2

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaikkeekanssa

      Sitä Palmian ruokaa syövät kaikki, jotka yhteiskunnan ateriaa tarvitsevat; päiväkotilaiset, koululaiset, työntekijät työpaikkaruokaloissa ja vanhukset laitoksissa tai kotiin kuljetettuna.
      Mikä siinä on, ettei halvalla hyvää maistu? Yksilöllisesti!

    • lihapullat-muussilla

      Ateriapalveluun kannattaa ilmoittaa rajoitukset jos niitä on. Minä olen suositellut monille vanhuksille ostamaan erilaisia valmisruokia jotka sitten lämmittää mikrossa. Tulee halvemmaksi ja saa maistuvampia ruokia kun leivät, juomat ja muut lisukkeet joutuu kuitenkin itse hankkimaan. Ateriapalvelun hinnat pyörii kait 5-8 euron tietämiä koko maassa ja sisältää siis YHDEN annoksen ilman juomia, leipää ja leivänpäällisiä. Kyllähän vanhuksen olisi hyvä syödä edes kaksi kertaa päivässä. Jos vanhuksen luona käy kotipalvelu niin kannattaa pyytää käynti/käynnit myös ruoan lämmittämiseen. Kotipalvelumaksut on muuten taulukoitu tuntimäärän mukaan, hyvässä lykyssä ylimääräisistä käynneistä ei tarvitse maksaa paljoakaan ylimääräistä. Jos ruokaostoksia ei pysty itse tekemään niin käyttämällä kotipalvelun kauppakassipalvelua saa ruoat myös suoraan kaupasta kotiin, hinta kait 5-10 euroa per kerta. Monet pienet kaupat ja ravintolat toimittavat myös ruokia kotiin, kannattaa tiedustella paikkakunnan tilannetta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5634
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2496
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1977
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      59
      1725
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      10
      1281
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe